Nekromanti Varulvsspel Chronicles - Runda III

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
unfair said:
krank said:
Lukas said:
så det betyder att det finns en eller två varulvar bland Nässe, unfair, Brynolf.
Jamen strålande! 33%!

(Om nu inte du Lukas är kättare, men det tror jag inte)

Nå; liksom Vico vill jag nog pressa Nässe. Det jag vill ha från Nässe är lite analyser av förra rundan, samt en motiverad röst.

Röst: Nässe
Vänta nu, detta känns underligt, vi får inte släppa på våran försiktighet riktigt ännu.

Jag vet ju att jag inte är kättare, vilket innebär att vi borde få tag i alla kättare nu på två rundor (om inte folk blir överdrivet misstänksamma mot mig så här i slutet), och vi kan då inte förlora (ifall nässe är doomtrooper så blir det ändå inte lika många kättare som doomtroopers så vi klarar oss). Därför anser jag att det som bör pressas nu inte är nässe eller Brynolf, utan mig (Unfair) och Lukas, vi vill ju inte falla på mållinjen bara för att vi tror för gott om folk :gremwink:
Vettigt resonemang. Just nu bygger väldigt mycket på att vi tror på Lukas utsagor. Det enklaste men mest korkade sättet att avgöra lukas tillförlitlighet är att rösta ut honom, så vi kan få det bekräftat svart på vit, men som sagt det är inte en bra metod, då vi med största sanolikhet förlorar 2 doomtropers om vi röstar ut Lukas.
Det bästa hade varit ifall lukas siat någon som givit signaler som Kättare, för då hade vi kunnat verifiera lukas utsagor.
Man kan trots allt väldigt lätt som Kättare leka siare då man redan vet vilka som tillhör vilka fraktioner.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Jag kan förklara hur jag tycker vi går vidare i spelet. tyvärr så bygger det på att ni måste lita på mig.
men vi rösta ut en av de tre den här rundan jag siar en av de andra, det gör att hur som helst så får vi en kättare nästa runda och så vinner vi antagligen då eller rundan efter.

det värsta som kan hända med den här planen är att vi den här rundan röstar ut någon som inte är kättare och lämnar två stycken till nästa runda. och då plockar vi en och plockar den andra rundan efter.

som jag ser det så kan vi inte förlora i det här läget.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Lukas said:
Jag kan förklara hur jag tycker vi går vidare i spelet. tyvärr så bygger det på att ni måste lita på mig.
men vi rösta ut en av de tre den här rundan jag siar en av de andra, det gör att hur som helst så får vi en kättare nästa runda och så vinner vi antagligen då eller rundan efter.

det värsta som kan hända med den här planen är att vi den här rundan röstar ut någon som inte är kättare och lämnar två stycken till nästa runda. och då plockar vi en och plockar den andra rundan efter.

som jag ser det så kan vi inte förlora i det här läget.
Räkna pessimistiskt, det finns ingen väktare och du dör av kättarna. Men ja, jag håller med, vi ligger as bra till, om du talar sanning.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lukas said:
Jag kan förklara hur jag tycker vi går vidare i spelet. tyvärr så bygger det på att ni måste lita på mig.
men vi rösta ut en av de tre den här rundan jag siar en av de andra, det gör att hur som helst så får vi en kättare nästa runda och så vinner vi antagligen då eller rundan efter.

det värsta som kan hända med den här planen är att vi den här rundan röstar ut någon som inte är kättare och lämnar två stycken till nästa runda. och då plockar vi en och plockar den andra rundan efter.

som jag ser det så kan vi inte förlora i det här läget.
Om vi räknar på hur vi ligger till så ser det ut som följande:
Vi är 7 stycken kvar.
Vi har troligtvis 2 kättare kvar (worst case senario).
Det ger oss:
Rund 3:
Vi röstar ut 1 oskyldig
Kättarna dödar 1 oskyldig
Kvar är vi då 5 varav 2 kättare.
Runda 4:
Vi röstar ut 1 oskyldig
Kättarna dödar 1 oskyldig
= Game over.

Där emot plockar vi en kättare nu så ger det oss:
Rund 3:
Vi röstar ut 1 kättare
Kättarna dödar 1 oskyldig
Kvar är vi då 5 varav 1 kättare.
Runda 4:
Vi röstar ut 1 oskyldig
Kättarna dödar 1 oskyldig
Kvar är då 3 varav 1 kättare
Runda 5:
50/50 chans för båda sidor att vinna

Så tar vi en kättare nu så ser det väldigt positivt ut för oss. Så frågan är om vi vågar lita på Lukas utsagor, jag vill tro gott om Lukas, men kan inte på något sätt bevisa om han är oskyldig eller inte.

Därför anser jag att alla som inte gått ut med sina förmågor/information bör göra det så snart som möjligt så vi kan försöka pussla ihop det hela och ta hem segern.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
unfair said:
Min förmåga: Jag kan sia korporationer på spelare. Hittills så har jag kollat krank (Mishima) och Brynolf (Cybertronic).
Men... men, varför har du inte siat Lukas i så fall? Det hade ju varit det smartaste.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vicotnik said:
Därför anser jag att alla som inte gått ut med sina förmågor/information bör göra det så snart som möjligt så vi kan försöka pussla ihop det hela och ta hem segern.
Absolut, låter klokt.

Jag är väktare.

MEN- det finns en twist... Jag har inte skyddat Lukas.

Första rundan tog jag Vicotnik eftersom vi skulle rösta ut en Bauhaus och då skulle han antingen grönas eller vara skurk- och jag trodde han skulle grönas (=måltavla för ondskan). Jag sprang iväg till en fest den kvällen så jag hann inte tänka så mycket kring det där när Konrad visade sig vara brödraskapare. Då ändrade jag lite i panik om till Yxas- eftersom han kändes som en viktig pjäs för Mishima-spåret.

Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.

Om jag varit varulv så hade jag plockat de som var säkra som gröna Doomtroopers- och då är Yxas det självklara målet, men jag får inte skydda samma person två runtor i rad.

Jag vet att det låter väldigt rörigt och dåligt spelat- men jag har inte köpt att brödraskapet skulle vara ngt speciellt- det står ju att rollerna slumpas ut.

Jag säger inte att det innebär att Lukas är skurk- absolut inte- men det är lite märkligt det hela.

Lukas- du gärna kolla mig den här rundan så ser vi om jag pratar sanning eller ej.

Förstår verkligen inte att du inte gjorde det denna runda- känns som om drevet var/ är väldigt tydligt riktat mot mig- redan i slutet av förra rundan och du var ju aktiv ända in i bassängkanten.

/ Nässe
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nässe said:
Jag vet att det låter väldigt rörigt och dåligt spelat- men jag har inte köpt att brödraskapet skulle vara ngt speciellt- det står ju att rollerna slumpas ut.
Rollerna slumpas mellan spelarna, men inte förmågorna/koperations tillhörighet, eftersom det tillhör rollen.
En roll = Fraktion, Koperation & Förmåga, i ett.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
Jag har skrivit det tidigare- jag tror på Vic- men det är inte säkert att Korpa talar sanning. Jag tyckte det var ytterst konstigt att försöka dra röster från Paxen i det läget vi var i- och dessutom inte ha ett enda argument för det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Nässe said:
Brynolf said:
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
Jag har skrivit det tidigare- jag tror på Vic- men det är inte säkert att Korpa talar sanning. Jag tyckte det var ytterst konstigt att försöka dra röster från Paxen i det läget vi var i- och dessutom inte ha ett enda argument för det.
det här är ju jätte skumt Vic vet ju med sin förmåga att Korpa att oskyldig varför skulle då korpa vara skyldig?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nässe said:
Brynolf said:
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
Jag har skrivit det tidigare- jag tror på Vic- men det är inte säkert att Korpa talar sanning. Jag tyckte det var ytterst konstigt att försöka dra röster från Paxen i det läget vi var i- och dessutom inte ha ett enda argument för det.
Så du menar att jag skulle vara ensam i Bauhaus? I och med att Konrad tillhörde Bröderaskapet och Korpa är den enda förutom jag själv som gått ut med att hon tillhör bauhaus.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Jag har en teori hur saker kan vara och den förklarar varför Nässe påstår att han skyddade vic samtidigt som han röstade på Korpa.

Det kan vara så att Nässe är en varulv och att varulvarna bara kan döda varannan runda (eller något liknande) och att vi inte har någon väktare(fast hur kan Varulvarna veta det?) och kan därför fritt säga att han är Väktare och att han inte skyddade mig, vilket ökar misstankarna mot mig.

Okej den här teorin har stora hål i sig men jag tänker posta den ändå och hoppas att någon klyftttigare än mig kan fundera ut något med hjälp av de här tankarna.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Nässe said:
Brynolf said:
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
Jag har skrivit det tidigare- jag tror på Vic- men det är inte säkert att Korpa talar sanning. Jag tyckte det var ytterst konstigt att försöka dra röster från Paxen i det läget vi var i- och dessutom inte ha ett enda argument för det.
Jag har uppenbarligen inte lyckats förklara. Jag röstade på Paxen i slutändan eftersom jag trodde att han var kättare. Jag röstade på dig i mitten av rundan för att det inte skadar oss doomtroopers att få mer information och du var inte grön i mina ögon. Min kommentar om att det skulle bli jobbigt om vi hade fel var enbart för att jag kom att tänka på det då det fanns en liten möjlighet att Kranks teori om att xyas var kättare kunde stämma (det hade då kunnat gröna Paxen). Hade jag vetat att det skulle missuppfattas på det här viset hade jag inte skrivit om det. >.<

Jag tänker också passa på att berätta om min aktiva förmåga. Jag kan, i egenskap av att vara Bauhaus, avgöra om någon är Bauhaus eller Imperial. Jag får däremot inte veta vilken av korporationerna, bara att det är någon av de två. Adel känner igen adel.

Första rundan använde jag min förmåga på Vicotnik och fick veta att han var adel, andra rundan använde jag den på Nässe och fick veta att han var adel. Nu vet jag inte riktigt vem jag ska använda förmågan på.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vicotnik said:
Nässe said:
Brynolf said:
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
Jag har skrivit det tidigare- jag tror på Vic- men det är inte säkert att Korpa talar sanning. Jag tyckte det var ytterst konstigt att försöka dra röster från Paxen i det läget vi var i- och dessutom inte ha ett enda argument för det.
Så du menar att jag skulle vara ensam i Bauhaus? I och med att Konrad tillhörde Bröderaskapet och Korpa är den enda förutom jag själv som gått ut med att hon tillhör bauhaus.
jag kan inte ge dig ett bättre svar än- jag vet inte.

jag tycker du spelar oskumt, vilket gör att jag tror du är grön, är i dagsläget säker på det faktiskt.

Det är inte samma sak som att säga att Korpa inte ljuger om sin Korp-tillhörighet. jag fick en gut-reaction på att Korpa (i mina ögon vid den tidpunkten) försökte rädda paxen som kändes asskum.

Säger din kraft att det uttryckligen finns fler Bauhaus, till exempel?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Korpa said:
Nässe said:
Brynolf said:
Nässe said:
Den här rundan skyddade jag Vic som känns väldigt grön.
Hur går det ihop med att du röstade på Korpa? Om Vic är grön borde väl hon också vara det?
Jag har skrivit det tidigare- jag tror på Vic- men det är inte säkert att Korpa talar sanning. Jag tyckte det var ytterst konstigt att försöka dra röster från Paxen i det läget vi var i- och dessutom inte ha ett enda argument för det.
Jag har uppenbarligen inte lyckats förklara. Jag röstade på Paxen i slutändan eftersom jag trodde att han var kättare. Jag röstade på dig i mitten av rundan för att det inte skadar oss doomtroopers att få mer information och du var inte grön i mina ögon. Min kommentar om att det skulle bli jobbigt om vi hade fel var enbart för att jag kom att tänka på det då det fanns en liten möjlighet att Kranks teori om att xyas var kättare kunde stämma (det hade då kunnat gröna Paxen). Hade jag vetat att det skulle missuppfattas på det här viset hade jag inte skrivit om det. >.<

Jag tänker också passa på att berätta om min aktiva förmåga. Jag kan, i egenskap av att vara Bauhaus, avgöra om någon är Bauhaus eller Imperial. Jag får däremot inte veta vilken av korporationerna, bara att det är någon av de två. Adel känner igen adel.

Första rundan använde jag min förmåga på Vicotnik och fick veta att han var adel, andra rundan använde jag den på Nässe och fick veta att han var adel. Nu vet jag inte riktigt vem jag ska använda förmågan på.
Tycker du ska kolla Korpa.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Får tacka alla för ett gott spel!

Ha en riktigt trevlig fortsättning nu alla! :gremsmile:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Brynolf said:
unfair said:
Min förmåga: Jag kan sia korporationer på spelare. Hittills så har jag kollat krank (Mishima) och Brynolf (Cybertronic).
Men... men, varför har du inte siat Lukas i så fall? Det hade ju varit det smartaste.
Vist hade det, och vist är det enkelt att säga med facit i hand.
Min främsta ursäkt är väll att folk trodde att han skulle dö, vilket gjorde att det kändes relativt onödigt. Men även följande:

Detta skrev lukas 21:10
Lukas said:
Jag avslöjar mig nu eftersom jag tror att jag kommer dö under natten.
Jag är gruppens siare och därför vet jag att krank är oskyldig.

jag har postat så lite eftersom jag var orolig att jag skulle försäga mig.
Detta skrev jag 20:18
unfair said:
Jag kommer vara borta den sista timmen nu (och även de 1-2 första i nästa runda).

Så ifall kättarna skulle döda mig nu så önskar jag att man kollar upp Lukas, Korpa och Nässe nästa runda. Så att det inte sker samma sak som nu, att all konsentration riktades på en och samma plats, Paxen.
Alltså, jag var inte där när han avslöjade sig och innan dess så var det svårt, då hade vi inte samma situation som vi har nu, och han hade postat så lite den rundan. Jag spelade inte optimalt det kan jag hålla med om men jag hade inte samma förutsättningar för att välja någon då, och då jag knappt kände att det spelade så stor roll just då så tog jag Brynolf nästan på slump, vilket visade sig dumt i efterhand men kunde varit bra ifall folk haft anorlunda förmågor.


I denna runda skulle jag kunna välja Lukas, men det ställer en hel del frågor i huvudet på oss. Ifall kättarna dödar lukas så får vi inte reda på något (eller?), ifall de dödar mig så skulle folk misstänka lukas vilket kättarna skulle tjäna på om han vore doomtrooper; och ifall han är brödraskapare, skulle det fria honom från något? Vem tycker ni att jag ska -korporations- sia i denna rundan?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Korpa said:
Jag tänker också passa på att berätta om min aktiva förmåga. Jag kan, i egenskap av att vara Bauhaus, avgöra om någon är Bauhaus eller Imperial. Jag får däremot inte veta vilken av korporationerna, bara att det är någon av de två. Adel känner igen adel.
Skum förmåga. Uppenbart sämre än de andra siarna, och skulle vi verkligen ha TRE siare i spelet? Någon av er kan mkt väl ljuga, och i så fall är det inte alls otänkbart att det är Lukas. Med en korp-siare och en adel-siare känns det lite overkill att även ha en kättar-siare.

Jag tycker gott att både Korpa och Unfair kan ta och kolla upp Lukas denna runda.
 
Top