Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Dr Markehed

Om vi utgår ifrån att Hellzon är ett troll så borde även Dr Markehed vara starkt misstänkt. Jag tycker därför att han gott kan förklara sig själv.

Om Hellzon ljuger--jag ställer mig fortfarande rätt 50/50 i frågan--så är det väl om något sannolikare att han nämner något icke-troll som kollat? Oavsett hur dumdristig han än är så vet han att bluffen för eller senare löper risk att avslöjas och att eventuella han pekat i det läget också får strålkastaren mot sig.

Sen man förvisso snärja in sig i WIFOM-historier ("men vad du inte vet är att jag vet att du vet vad jag vet") men vad jag försöker säga är att även om hellzon skulle vara falsk leder inte till några uppenbara slutsatser.

Möjligen kan man fråga sig varför han skulle ha kollat Dr. Markahed som väl inte varit något av de framträdande misstankefallen? Det som pekar på en troll-Hellzon är isåfall snarast att han för att visa på sin siarförmåga då pekat ut en hyfsat säker kandidat som inte får oss att misstro förmågan utan att för den skull vittvätta någon av de som skulle vara mer värdefulla för oss att bli säkra på (jag skulle definitivt ha siat t ex Björn första omgången).
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Faktum är att jag litar lika lite på Hellzon och Genisis egentligen. Hur vi än väljer att göra i det sammanhanget så är risken stor att vi blir av med något som hade kunnat främja oss som forumiter.

Thark har däremot goda åsikter och jag tycker att han, för närvarande, sammanfattar saker rätt.

Min röst faller därför också på Genisis. Inte därför att jag litar med på Hellzon, för det gör jag egentligen inte med alla de bevis han har emot sig, men om tåget skulle tappa vagnar så känns det bättra garderat och då kan vi slå ut den andra högeligen misstänkta. På så vis borde vi onekligen få bort åtminstone ett orosmoment.

Röst:Genisis
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
[Röst]

Holy schmoly! 78 nya inlägg när jag loggar in... :gremlaugh:

Men jag har läst alla nu och ser ingen mening med att göra något annat än att banna Hellzon. Jag är lika övertygad som alla andra att han är ett troll, Genesis avslöjade Hellzon mitt i en krigslist och Lindenius-outningen känns trovärdig men lite mystisk (på gott och ont). Den jag egentligen mest trodde var ett troll var nog trots allt Dr.Markehed. Det är nu vi måste bedöma psyket hos Hellzon och eventuella medtroll. Helt uppenbart så leder frikännandet av Dr.Markehed till tvetydigheter och svårbedömda situationer där man måste avgöra vad som är mest troligt vilket är just vad trollen vill - min analys är att de valde en så pass viktig roll för att få chansen att få in ett sieri snarare än att få fram den riktiga ACKERFORS (om han finns - för mig känns det som att han borde finnas då han är ett tungt namn på forumet)(hell, att ACKERFORS är redaxmedlem och siare LÅTER inte långsökt, liksom) istället för att hävda att man bara var en oskyldig bybo - high stakes, men det verkar också ge great losses.

Varianter att betänka:

1. Dr.Markehed är ett troll - trollen + Hellzon har då försökt få honom att flyga under vår radar genom att rentvå ett troll, något trollen inte hade varit "dumma nog" att försöka sig på eftersom vi vet att troll agerar förljuget och nesligt och därmed inte tror på ett ord de säger. Omvänd omvänd psykologi, eller något.

2. Dr.Markehed är INTE ett troll. Trollen + Hellzon har då försökt få honom att framstå som troll enligt logiken ovan - genom att tala sanning (eller åtminstone göra en relativt välkvalificerad gissning eftersom trollen vet vilka som inte är troll) skulle vi gå mot vad han säger för att banna en som visar sig vara oskyldig.

Är trollen modiga nog att försöka rentvå en av de sina? Försöker de sig på det mer uppenbara, att svartmåla någon? Jag TROR nog ändå att Markehed är oskyldig och de försökt sig på att dra med honom i fallet. Om vi bannar honom för att se efter så har det gagnat trollen som vunnit en natt och en gratis kill. Om vi inte bannar honom så har vi ett troll kvar i leken (förvisso med fortsatta misstankar, men ju snabbare vi plockar ut trollen desto bättre...). Jag tror nog ändå att jag tycker vi kör på det senare då det alternativet ger minst direkt gagn till trollen - OM INTE Dr.Markehed är är troll vilket jag som sagt bedömer tillräckligt osannolikt - och alltså det vi enligt mig borde köra på i väntan på att vi kan få ett pålitligt sieri på Dr.Markehed.

Efter hela det här debaklet så ska jag rösta på någon annan än Hellzon. Det står 9-2 för närmsta runner up så han lär ryka. Om det krävs för en ban kommer jag imorgon flytta min röst till honom, men jag tror inte så många ändrar sig.

Nej, istället ska jag (fortsätta) peka ut magoo. Hon har inte kommit med egna analyser eller förklaringar på hur hon tänker i fallet Hellzon utan efterfrågar till och med information från andra innan hon slutligen lägger sin (enligt mig helt korrekta) röst. Att vara osäker och lyssna på vad andra säger ringer iallafall lite varningsklockor hos mig.

Dnalor har visat prov på analytisk förmåga (jag väntade mig inget mindre av honom rent meta iofs, men nu visar han att han åtminstone verkar förstå hur spelet fungerar) och är av kroken tillsvidare.

Rösterna wajpas så det spelar ingen roll, men likväl, som ett statement:
Röst: Magoo

(hänger förresten alla med i hur jag resonerar i varianterna 1 och 2? Det blev ganska invecklat ser jag nu när jag förhandsgranskar...)
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Dr Markehed [Röst]

Bra analys.
När jag först läste att Hellzon hade siat mig så var min första reaktion att nej han är inte ett troll. Men sen kom tanken att varför i helvete skulle han sia mig precis som folk påpekat. Jag gjorde mig veterligen inte så mycket dag 1. Visst ville jag plocka ut inaktiva användare men det är väl ingenting spektakulärt. Bättre hade väl varit att plocka en användare som varit opinionsledare.

Självklart leder detta mig till slutsats 2. Faktum kvarstår att det vore trist om vi blev av med en siare.

Jag vill ha en anledning till varför jag blev siad i dag 1. Varför publicerades inte det med avslöjandet. Jag kan inte se hur det skulle kunna vara en nackdel för forumiterna.

Jag gör en helomvändning och anklagar Helzon. Problemet är väl att jag ligger lite i en lose/lose situation då jag tror att Hellzon är skyldig. Är han oskyldig klarar jag mig men vi har förlorat en siare. Är han skylldig så blir jag ju inte befriad från misstankar för det.
Röst: Hellzon
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Hellzon vs Genesis

Som det blev nu så kommer ju fokus ligga stenhårt på Hellzon vs Genesis resten av dagen och oavsett vad som händer så kommer vi ha en del ny information nästa dag, innan jag går in på det så vill jag bara påminna om att inte glömma bort alla andra spår vi har varit inne på idag, det blir ju lätt så när något sånt här stort dyker upp. Det sagt, var sak har sin tid och just nu är det Hellzon eller Genesis som är den intressanta frågan.

Om vi antar att folk spelar hyfsat bra så är det i princip alltid så att den andra claimen är den man kan lita på. Hellzon drog en bluff och blev synad och får nu ta smällen, ingen skam i det egentligen för om hellzon inte hade sagt någon roll så hade jag sett till att han dött ändå.

Varför är det så här?

Om jag vore Genesis och tillhör trollaget och märker att "oj nu har dom dumma byborna redan lockat fram siaren" så är det självklara att försöka nita honom under natten, varför i hela friden skulle jag då gå in och säga att han är troll, det vore (om vi nu bortser från andra konstiga specialförmågor som kan finnas) ett riktigt dåligt spel.

Så, spelteorin säger oss att det troligen är genesis vi ska lita på.

Om vi sen går över till min känsla över spelarna så tycker jag hellzon spelat mycket mer trolligt än genesis och även om jag för en liten stund trodde honom (eftersom det verkade så extremt att bluffa att man är ACKERFORS och dessutom siare) så tycker jag även att en ren psykologisk bedömning pekar på att det är genesis vi ska lita på.

Egentlingen finns det bara en sak som jag är förundrad över, varför tyckte Genesis det var så viktigt att skydda ACKERFORS, jag antar att det beror på annan information han också har fått men spontant känns det rätt konstigt att han skulle offra sig själv (som uppenbarligen är en person med specialförmåga) mot någon som bara är ett känt namn? (Om det här också är för känslig information , även om jag har lite svårt att se hur, så ska du förstås inte berätta det och du ska ju naturligtvis inte berätta vem som är ACKERFORS nu eftersom det skulle ge 2 för 1 för trollen).

Andra alternativ, Genesis har någon konstig specialförmåga som gör att han vinner om han blir utröstad eller om ACKERFORS blir utröstad, det här tror jag är en extremt osannolik teori.

Båda är troll. Det här vore i vart fall den häftigaste lösningen och något som jag själv drömt om att göra när jag blir maffia med många kompisar (som typ fem). Lite riskfyllt men tänk vilken utdelning när det visar sig att hellzon är troll, då har dom en som är i princip helt clearad, som dessutom kan styra byns röster genom att säga att han har informaiton som han inte kan avslöja (som det han sagt nu är ju tex grejer som ingen kan motbevisa) och när byn till slut skulle börja fundera på varför han inte dör framåt drag 7 eller 8 skulle antagligen resten av maffiapolarna kunna föra in partiet i mål ändå. Men nej, det här tror jag också är en väldigt osannolik teori men ville ändå ha nämnt den.

Röst: hellzon
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: Hellzon vs Genesis

Bkörn den gode said:
Egentlingen finns det bara en sak som jag är förundrad över, varför tyckte Genesis det var så viktigt att skydda ACKERFORS, jag antar att det beror på annan information han också har fått men spontant känns det rätt konstigt att han skulle offra sig själv (som uppenbarligen är en person med specialförmåga) mot någon som bara är ett känt namn?
Jag tror att du kanske har rätt. Det beror inte på någon specialinformation (även om det kanske har påverkat min bedömning, jag vet inte). Det är möjligt att det hade varit bättre för mig att hålla tyst. Jag gjorde bedömningen, och det är nu egentligen oväsentligt huruvida den stämmer eller inte.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Hellzon vs Genesis

Båda är troll
Nej! Nu hann du före med min sista konspirationsteori! Det hade verkligen varit högt spel och mycket underhållande. Jag tycker vi ska hålla fast vid den teorin åtminstone i bakhuvudet så att inte Genesis är komplett friad från varje misstanke.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Hellzon vs Genesis

Röst: Hellzon

Två ACKERFORS står mot varandra (den ene har i sin anonymitet LINDENIUS som sin självpåtagne förkämpe). Jag ser ingen LINDENIUS #2 som blandar sig i. Det mesta har blivit sagt och oavsett hur denna dag slutar (även om hellzon verkar rökt, hackad, hängd och malen) kommer massor med information finnas till förfogande dag 3.

Detta har varit en bra dag, fler än jag måste ha kunnat flytta omkring folk på sina forumit- respektive trollistor.

Det enda jag förvntar mig nu av dagen är kommentarer av de som inte tagit ställning i Hellzon/Genesis-härvan:

Andersson, Johan K, Nightowl, Omgitburns, Orfeus/Tell, Traffaut & w176 (om mina anteckningar lyckats hänga med alla 50 sidor)

Samt gärna nya kommentarer av Hellzon.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
[Röst]

Om jag vore Genesis och tillhör trollaget och märker att "oj nu har dom dumma byborna redan lockat fram siaren" så är det självklara att försöka nita honom under natten, varför i hela friden skulle jag då gå in och säga att han är troll, det vore (om vi nu bortser från andra konstiga specialförmågor som kan finnas) ett riktigt dåligt spel.
Precis så här tänker jag också. Genesis beteende är extremt opraktiskt och otrolligt eftersom det bara drar ned honom själv i dagen efter om han blir motbevisad. Bättre då att sköta det diskret under natten (dock under förutsättning att väktaren inte kan skydda honom).

Hellzons beteende ger samtidigt betydligt klarare utslag på min troll-dar. Som jag sa i går - att det krävs bra förklaringar för att jag inte ska hoppa på Hellzon-bandvagnen. Det har jag inte fått och gör det därför nu

Röst: Hellzon
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Röst

Som utlovat kommer min röst idag. Det är ju en nobrainer. Jag röstar:

Röst: Hellzon

Utöver det ligger jag fortfarande oerhört bakom när det gäller att komma ikapp alla inlägg.

Nästa runda tänker jag till 95% sannolikhet rösta på Nightowl. Han var inblandad i PM-skrivande i samma veva som Hellzon och utöver det finns det 2-3 st som jag kanske inte tvärsäkert kan peka ut som troll men som iaf verkar suspekta. Andra har redogjort för det på andra håll.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Hellzon vs Genesis

Det blev ju fasen så mycket mer spännande så här också. Nästan så att det var värt det bara för det.
/Pilze
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Re: Sfärer

w176 said:
Dör du så kommer jag heöt klart få efter din förtroendelista, eller reonerar jag helt fel nu som den noob jag är?
Det tycker jag ju att du ska göra när du ser att jag är reko. :gremsmile:

Pilzeman said:
3. Han är ren och Hellzon vet detta för att han siade honom förra rundan. Detta väcker förstås frågan: om Hellzon är siare, varför sia om just dr Markehed?
Det var något jag kom på mot slutet av min karriär i förra partiet. De aktiva kommer att lalla bort sig ändå förr eller senare, och de inaktiva kan vi banna iallafall för det gör inget för laget om vi tappar de som bybor (om vi nu inte har ett så tydligt val som vi har denna gång). Därför siar jag på de som ligger mittemellan. Nu när jag verkar åka kan jag ju säga att min misstroendelista vore bra kandidater för mitt siande allihop (utom Johan K och omgitburns, då).

Thark menar att jag borde siat Björn. Kanske det, men tror ni att ens Björn skulle kunnat hålla sig undan under hela partiet? Jag tror han skulle straffa ut sig förr eller senare.

Jag har nämligen väldigt svårt att se att denna informations icke-utläckande till allmänheten är viktigare än att ACKERFORS får sig själv bannad, så jag vill ha en förklaring på detta för att tro på Hellzon.
Att jag släppte informationen berodde förstås på att folk (Björn) krävde ett namn och antagligen en specialförmåga av mig, och när jag väl sagt att jag var siare kunde jag ju lika gärna droppa mitt siande också. I efterhand kunde jag väl hållit keft om siarförmågan, menmen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Här händer det saker ja...

Herre min skapare, här händer saker ja..
Får villigt erkänna att jag inte har en susning om vem som är troll eller moderator eller nåtta alls. Ska föröska bila mig en bild här.
Dock så vore det snällt om någon gjorde en sammanfattning av det hela, eller ja.. Förösker berätta på vad & vem jag ska rösta på & varför.

/ Johan K, som har svår konventskoma just nu... :gremsuck:
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Hellzon vs Genesis

jag "avvaktar" fortfarande och jag tänker nog vänta med min del i Hellzon vs Genesis tills åtminstonde dag 3.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Barcelona
Re: Här händer det saker ja...

Det verkar i nuläget som att det kvittar fullständigt lika vem du röstar på, för Hellzon kommer att ryka i vilket fall.

/Kalle
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Hellzon vs Genesis

omgitburns said:
jag "avvaktar" fortfarande och jag tänker nog vänta med min del i Hellzon vs Genesis tills åtminstonde dag 3.
Varför väljer du att avvakta med din del (Del = röst?)?
Är det någon information du sitter in med som vi bör känna till? Varför väljer du att vänta till dag 3? Då är ju redan en av dem bannad, troligtvis Hellzon som det ser ut just nu.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Hellzon vs Genesis

jag vill avvakta och se om vad som händer om en forumit blir kickad så an jag ha information (KAN) men jag vill inte säga något än.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Hellzon vs Genesis

Frågan är fortfarande vad du väntar på?
Såvida inget ultraradikalt händer så ryker Hellzon och vi är emd all säkerhet av med ett troll, så var tror du egentligen att du ska få för information? Verkar underligt att något speciellt skulle hända.

Undrar om det inte är någon underliggande strategi i dig så "avvaktande" beteende.
 
Top