Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Inkonsekvens från lekledarens sida

Fast "de finns inte på wikipedia" är lite irrelevant, de finns ju i en användarlista. Fast det är klart, den är inte lika användarvänlig och lättnavigerad som Wikipedia!
Vad jag menade med Wiki är att Batham-universat är relativt begränsat, karaktärerna och deras egenskaper är mer kända och att valmöjligheterna är mindre - speciellt om man får vissa parametrar att arbeta inom. T ex hjälpte Wiki en massa när det gällde att pricka in "kvinnofalangen" i Gotham City-spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Hellzon said:
Samma sak går ju att säga om teorin att du skulle vara ett troll, för den delen, så vad pysslar du med?
Som jag sade till Pilzeman: Du låg redan i hetluften, och det såg ut som att du skulle åka i vilket fall som helst. Jag, däremot, har fått en röst på mig totalt, och världigt få anklagelser. Det vore än mer idiotiskt av mig att köra på den taktiken, än av dig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Närvaro

Imorgon måndag kommer jag förhoppningsvis att ha tillgång till internetdator hela dagen. Sen borde väl ComBort få tummen ur och laga min uppkoppling.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Variant 1:
Genesis är ett troll. Han ser till att Hellzon = den riktige ACKERFORS blir bannad dag 2. Dessutom kan han och de andra trollen plocka en till forumit. 2-0 till trollen dag 2 och även om Genesis ryker dag 3 så har trollen tjänat en dag mot nedanstående variant.

Variant 2:
Hellzon är ett troll. Han låtsas vara ACKERFORS för att locka fram den riktige ACKERFORS så att denne blir avslöjad och kan plockas av trollen dag 2 eller längre fram. Han låtsas vara en siare och friar Dr. Markehed. Om Hellzon ljuger kommer han säkert som ögat att bannas dag 3. Det finns risk för att ett annat troll bannas dag 2 och Hellzon-trollet ryker dag 3.

Kommentarer?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Plus i variant 2 att om den riktige ACKERFORS kommer fram så riskerar trollen att han skyddas av en väktare så det finns en risk för att han klarar sig ändå - ännu sämre för trollen.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Variant 2:
Hellzon är ett troll. Han låtsas vara ACKERFORS för att locka fram den riktige ACKERFORS så att denne blir avslöjad och kan plockas av trollen dag 2 eller längre fram. Han låtsas vara en siare och friar Dr. Markehed. Om Hellzon ljuger kommer han säkert som ögat att bannas dag 3. Det finns risk för att ett annat troll bannas dag 2 och Hellzon-trollet ryker dag 3.
Det finns en variant 2b - Hellzon är ett troll, vi bannar någon annan det här draget. När dag tre börjar har vi fortfarande ingen information som kan fria Hellzon - så osäkerheten gör att bandvagnen kan börja rulla mot någon annan. Speciellt om trollen börjar dra igång en kampanj för att få Hellzon av kroken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Plus i variant 2 att om den riktige ACKERFORS kommer fram så riskerar trollen att han skyddas av en väktare så det finns en risk för att han klarar sig ändå - ännu sämre för trollen.
Fast han kan ju inte skyddas för alltid.

Ännu en anledning till att jag är en idiot om jag är ett troll: Trollen kan ha ihjäl Hellzon ändå. Jag skulle offra mig för ingenting. Hellzons taktik skulle tjäna till att få ACKERFORS att avslöja sig, men om jag är troll, så har ju redan den riktige ACKERFORS avslöjat sig, så vad är mitt motiv?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

men om jag är troll, så har ju redan den riktige ACKERFORS avslöjat sig, så vad är mitt motiv?
Att få oss forumiter att banna Hellzon så att trollen kan få ut två forumiter (varav en viktige ACKERFORS) tidigt?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Ehrm.... nice try hellzon, jag råder er andra att låta era röster ligga kvar på hellzon.

Röst: hellzon
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Två saker:
1. Något random jag just kom på: om du av någon fullständigt ovidkommande anledning samtidigt skulle kunna posta i vrållådan, säg det nu. Jag fick nämligen just den galna idén om någon kaosspridande eller trollig roll som kunde posta där, efter din eventuella död postar en massa gojs där signerat dig. Kanske inte så sannolikt, speciellt nu när jag nämnt det, men ändå. Jag fick för mig att någon skulle kunna se till att det var just det meddelandet med din dödsinformation som du inte får lov att skriva i ditt hejdåmeddelande läcker ut den vägen.

Mitt resonemang om huruvida detta skulle vara möjligt och ens remotely sannolikt har säkert en massa brister, men genom att nämna planen hoppas jag att den ännu mindre kommer att förverkligas.

2. En sak till: just nu litar jag på dig för att jag tycker att dna resonemang är vettiga. Om du av någon anledning skulle veta exakt min roll (och inte själv ser några väldigt goda skäl till motsatsen) så har du min tillåtelse att säga den. Är det rätt kommer jag att vara helt säker på att du är
a) det du säger att du är
b) det du säger att du är, fast jobbar för trollen.(inte så sannolikt då det skulle vara helt imba. Eller?)
c) en siare. (inte så sannolikt eftersom du då inte skulle ha någon anledning att dra upp hela informationsbärargrejen. Den gör dig nog varken mer eller mindre en trollmåltavla än om du skulle sagt som det var)
d) en siare, men jobbar för trollen (finns det såna? Eller rättare sagt, har det förekommit förr (Rising kan säkert ha hitttat på dem iaf, men det skulle vara mer sannolikt att Genesis är en om de är en gammal företeelse))

Förutom att jag kommer hålla ögenen öppna efter tecken på att b, c eller d är det rätta så skulle jag isf stå på din sida till the very end.
Problemet med denna strategi är att den bygger på att du kan just mitt namn (eller någon annans som är villig att göra samma deal som jag). Men jag tror inte att du kan allas, så en vanlig bybo som jag är inte helt sannolikt.
/Pilze
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

1. Något random jag just kom på: om du av någon fullständigt ovidkommande anledning samtidigt skulle kunna posta i vrållådan, säg det nu.
Nej, jag kan inte posta i vrållådan.

2. En sak till: just nu litar jag på dig för att jag tycker att dna resonemang är vettiga. Om du av någon anledning skulle veta exakt min roll (och inte själv ser några väldigt goda skäl till motsatsen) så har du min tillåtelse att säga den.
Tyvärr, jag känner inte till din roll.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Motivation

Kanske ska ha med en motivation också kom jag på.

Det är för mig helt uppenbart att hellzon är troll (hans sjabbel i början med tillhörande "förklaringar" et.c.) och att han nu, när han vet att han är rökt, försöker använda tillfället för att få en potentiellt viktig roll att avslöja sig så att hans tollkamrater kan flejma ihjäl ACKERFORS under natten.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Mer motivation

Kan kontraposta och beskriva ännu mer varför jag står på Genesis' sida:
om scenario två är fallet:
Genesis är ett troll och ser att ACKERFORS outar sig. Hittar på en jättebra historia för att få förtroende för att få ACKERFORS bannad för att trollen ska kunna "ta en till" i samma runda.
Frågan är: är det värt det? Så fort vi får veta att Hellzon hade rätt är Genesis galet misstänkt, och det enda trollen tjänade på det var att de tog två personer i drag två, istället för en. Kom igen, det är det "troligen kaotiska" drag 2 vi pratar om, skulle jag vart troll skulle jag inte tycka att det var värt det. Förlora Genesis, en femtedel/sjättedel av trollstyrkan, för att få ta en till på samma drag.
/Pilze
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Röst

Nääää...

Låt oss anta att Genesis är ett troll och Hellzon avslöjar att han är siare.

Nu kan Genesis välja att flejma Hellzon under natten och förbli oavslöjad. Lyckas vi banna ett troll så är det 1-1 till trollen, men bannar vi en användare (troligast) så är det 2-0 till trollen.

Eller satsa allt på att banna Hellzon och flejma någon under natten. Då är det garanterat 2-0 till trollen, men till priset att ett troll avslöjat sig. Och ett troll är alltid värt mer än en användare för trollaget, då användarna är många fler.

Den enda anledningen troll-Genesis skulle välja det senare (Som jag kan komma på) skulle vara om trollen har hittat två roller som de är så desperata att ha ihjäl innan nästa drag att de är redo att offra en av sina. Det låter väldigt osannolikt, och då har vi dom i vilket fall i ett taskigt läge.

Så jag är övertygad:
Röst: Hellzon
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

(Jag höll på att skriva mitt förra inlägg redan innan detta postades, så går det när man är långsam.)

Ojoj, nu blev det intressant. (Något att basera sina uttalanden på mer än ren hetluft, vilket är mer eller mindre vad jag väntat på.)

Grejen är ju att när sådana här dubbel-claims uppstår så får man mer eller mindre garanterat ut ett troll, och statistiskt sett är detta fördelaktigt för "vithattarna", om det inte är någon särskilt avgörande roll som involveras (som hellzon observerar), och även i de fallen är det tämligen långsökt att få det till att det är värt det för svarthattarna.

Så med andra ord tycks det som att någon på trollsidan spelar tveksamt (eller inte håller med mig i fråga om vad som är bra spel, men hursomhelst). Frågan är då, är det hellzon eller genesis? I vilket fall förenklar det omgången eftersom vi mer eller mindre garanterat måste plocka någon av dem och oavsett vilken så ger det information till nästa omgång hur deltagarnas tolkningarna av situationen sprider sig.

Det som för mig starkast talar emot att det skulle vara hellzon är just att det är såpass tidigt i spelet och onödigt med så våghalsiga utspel, han hade förmodligen kunnat komma av kroken mycket lättare än så om han nu är troll. (Möjligen kan man även misstänkelägga huruvida chefredaktörens specialförmåga verkligen är siande, men det borde åsifall även en troll-hellzon ha haft i åtanke så jag bortser faktiskt helt från det.)

Det som talar mot att det skulle vara genesis är ju då att trollen inte hade behövt sticka ut nacken på ett sådant sätt utan hade kunnat plocka hellzon via natträd istället, å andra sidan kan de misstänka att ett såpass fruktsamt mål skyddas av en eventuell väktare.

Från mina ögon ser de ut som lika goda pajsare båda två. Det som avgör valet för mig är att genesis är mycket vagare i sitt utspel. Riskbedömning: vi vet att om vi sänker hellzon och det visar sig vara fel är det kostsamt; i fallet genesis är den potentiella förlusten vid misstag osäker, den kan vara hög eller låg. (Om genesis som han säger är kunskapsbärare och oskyldig så förutsätter jag dessutom att han kommer att försöka dela med sig utifall att han verkar vara påväg att ryka, och en banning visar sedan på äktheten i det hela.)

Så i brist på någon faktiskt övertygelse kring vem som är pajsaren så tror jag att taktiskt sett (detta kan visa sig vara en svår missbedömning från min sida) den rätta måltavleordningen är att plocka genesis först. (Om du är oskyldig, vilket jag som sagt håller för mycket möjligt, så ber jag verkligen om ursäkt.)

Röst: Genesis
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

(Om genesis som han säger är kunskapsbärare och oskyldig så förutsätter jag dessutom att han kommer att försöka dela med sig utifall att han verkar vara påväg att ryka, och en banning visar sedan på äktheten i det hela.)
Japp, det stämmer. Jag kommer nog att dela med mig av en del info, i alla fall, utifall att jag blir plockad av trollen. Jag funderar ännu på hur mycket jag bör avslöja, men jag kommer att dela med mig av en del av infon. Viss information är dock för känslig för detta, men så är det bara. Om jag åker ut nu, så tar jag i alla fall ett troll med mig, och det är en vinst, totalt sett, även om forumiterna förlorar en del info på köpet.

Såhär i efterhand så kanske det hade varit bättre att hålla klaffen, eftersom infon kan vara värdefull i slutspelet, men risken finns ju att jag ändå flejmas någon natt, och i så fall så är ju infon till ingen nytta alls. Dessutom ville jag inte riskera att den riktige ACKERFORS avslöjade sig. I vilket fall som helst så går vi plus även om jag bannas i det här draget.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Ett alternativ till att någon spelar dåligt på trollsidan (eftersom trollen kan kommunicera fritt(?) borde detta innebära att hela trollsidan indirekt spelar dåligt) är att någon av dem har en konstig roll, typ att Hellzon vinner om han blir bannad, eller att Genesis vinner om han får just Hellzon bannad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Pilzeman said:
Ett alternativ till att någon spelar dåligt på trollsidan (eftersom trollen kan kommunicera fritt(?) borde detta innebära att hela trollsidan indirekt spelar dåligt) är att någon av dem har en konstig roll, typ att Hellzon vinner om han blir bannad, eller att Genesis vinner om han får just Hellzon bannad.
Jag har svårt att tro att rising skulle skapa en sådan roll, då spelet skulle kunna ta slut för fort.
 
Top