Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
[6/15]

Empiricus said:
Basse, du vill att Xyas skall outa allt. Ponera att Mukwa inte alls var klädsiaren utan att det är någon av de som spelat med korten närmare västen. Har vi tre siare så känns det mindre troligt att vi också har en väktare, och det känns också mindre troligt att min siarförmåga kan ge mycket mer till byn.

Vill vi dra fram den kanske sista siaren i ljuset i det läget?
Jag borde ju svara "Nej såklart!" men å andra sidan så undrar jag vad vi har för nytta av en stum siare? Hursomhelst så borde ju den siare som har kunskap om folks dräkter då också markera detta genom att driva mot någon som denne har siat.

Men Empiricus, den stora anledningen till att xyas ska outa sitt godis är att han själv har gått ut med att det inte är sött, men något som borde kunan vara med på disco SAMTIDIGT som vi vet att ulvarna behöver ljuga om sina roller (eller åtminstone några av dem).

Min poäng är då att xyas ulven antingen borde kunna outa sin alibi-information utan att vara orolig (vilket han inte har gjort) eller som nu: tvingas outa den. Att han håller på godisinformationen gör inte hans sak bättre, siare eller ej.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(3/15)
Basenanji said:
[6/15]

Empiricus said:
Basse, du vill att Xyas skall outa allt. Ponera att Mukwa inte alls var klädsiaren utan att det är någon av de som spelat med korten närmare västen. Har vi tre siare så känns det mindre troligt att vi också har en väktare, och det känns också mindre troligt att min siarförmåga kan ge mycket mer till byn.

Vill vi dra fram den kanske sista siaren i ljuset i det läget?
Jag borde ju svara "Nej såklart!" men å andra sidan så undrar jag vad vi har för nytta av en stum siare? Hursomhelst så borde ju den siare som har kunskap om folks dräkter då också markera detta genom att driva mot någon som denne har siat.

Men Empiricus, den stora anledningen till att xyas ska outa sitt godis är att han själv har gått ut med att det inte är sött, men något som borde kunan vara med på disco SAMTIDIGT som vi vet att ulvarna behöver ljuga om sina roller (eller åtminstone några av dem).

Min poäng är då att xyas ulven antingen borde kunna outa sin alibi-information utan att vara orolig (vilket han inte har gjort) eller som nu: tvingas outa den. Att han håller på godisinformationen gör inte hans sak bättre, siare eller ej.
Jag förstår ditt resonemang här, men vi har exempelvis fått ut en outning på Popcorn från Arvidos MC, och det är ju mer saltigt än sött. Det finns ett gäng snacks som går att ha på skoldiskon, som inte är söta, men som ändå går att snaska på.

Skulle Xyas godis vara relevant för ulvhittande och hen behöver ljuga så lär ju jag dö under natten i och med att Xyas lär hamna under lupp nog för att bli scannad. Är Xyas godis inte relevant utan teorin om att kvarvarande Ulvar har godisalibi stämmer så är det rimligare att jag överlever natten för att kasta brunt skum över mig och min siarförmåga vilket lär göra att jag blir utröstad nästa runda istället.

Så godiset i sig är ingen springande punkt om inte Xyas sitter på ett godis som avslöjar hen som siare för Ulvarna om de sitter på den infon.

Men Pix visste om Pommac, det vet vi. Och det är inte helt otänkbart att det bland de icke outade godisarna finns en siare dold.
Så därför borde LJSLarsson, Xyas och BDG sitta på godiset ett tag till.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Xyas inlägg 1/15
Basenanji said:
xyas, du har verkligen hållit tillbaka på outningar. Tror du att det är safe att släppa på vad du har för godis nu?
Basenanji said:
Jag vill att du:

1. Outar allt om din roll
2. Gärna pedagogiskt förklarar för mig varför det har varit så farligt att outa för din del.
3. Öht deltar mer i den här rundan
4. Förklarar varför det blev så litet deltagande förra rundan.
Empiricus said:
Så därför borde LJSLarsson, Xyas och BDG sitta på godiset ett tag till.
Nu blir jag lite tveksam till hur jag ska göra. Men jag tror att jag väljer att outa min roll ändå. Där är en del ljus på mig och det finns egentligen ingen anledning för mig att hålla på saker och ting längre.

Jag går i klass 6. Jag är utklädd till Darkwing Duck. Mitt favvosnask är Pringleschips. Min förmåga är att om jag väljer att dansa så kan jag tvinga med ytterligare en person upp på dansgolvet.

Jag har alltså ingen powerroll (åtminstone i dess traditionella betydelse), utan höll på godis för att ulvarna inte skulle kunna snäva in antalet potentiella siare hos andra. Det finns dock ingen anledning för mig att hålla min förmåga hemlig längre nu när vi vet hur det funkar med att siarna måste dansa. Att låta bli att dansa just nu är ju typ förbjudet, så min förmåga känns inte så nödvändig för byn längre.

Basenanji said:
Det här är xyas andra inlägg och det jag studsar på är att han fiskar efter att få dansa med Recca som vi nu vet är siad grön av en varulvsmördad Tyr. Det känns lite som att xyas i det här inlägget vill åt Recca liksom. Eller vill veta om Recca kanske kommer dansa.
Det du refererar till var såklart jag som brödsmulade min förmåga.

Beträffande frågorna 3 och 4 från dig Basse så har vi olika syn på det där. Jag upplever det som att jag har deltagit precis så mycket som jag har behövt. Jag har skrivit saker när jag tyckt något, föreslagit när jag kommit på ideer, och röstat när jag misstänkt. Jag har inte hållit igen. Att det upplevs som lite är en smaksak.

Basenanji said:
Alltså, xyas har väl inga jätteröda pingar när jag börjar läsa genom hans poster, men å andra sidan har jag väldigt svårt att köpa att han skulle klanta sig som ulv. Det blir liksom nästan tvärtom: en sådan spelare som xyas blir mer misstänkt ju mer cleant han spelar
Hur ska jag försvara mig på från det här tycker du? Jag har lagt exakt två röster i det här spelet och bägge har varit på ulvar. Men det gör mig alltså bara mer röd?

Och jag gör visst misstag som ulv. Titta bara på Vimes LoL-spel där jag åkte ut första rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Om deadlines

Vimes said:
Nästa deadline, på onsdag den 11:e, 22:00
Hörrni. Det här var en dåligt satt deadline av mig. Jag tycker nog att vi borde kunna köra tre rundor per vecka nu, men en deadline på onsdag innbär att nästa deadline rimligtvis borde hamna på fredag. Och 22:00 på fredagkväll kommer jag med största sannolikhet inte vara i skick att administrera en deadline, om jag ens har datortillgång.

Jag skulle vilja ändra det här till att vi kör deadline imorgon tisdag, kl 22:00 istället. I så fall skulle vi kunna köra deadlines på tisdagar, torsdagar och söndagar, vilket jag tycker är rätt soft.

Men, nu har jag ju sagt att det är onsdag som gäller, och kanske funkar deadline imorgonkväll jättejättedåligt för någon? Hör av dig till mig i så fall! Har jag inte fått in några tunga protester förrän sent ikväll så kommer jag officiellt sätta nästa deadline till tisdagskvällen istället.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Xyas inlägg 2/15
LJSLarsson said:
Jag har tidigare bett er om era misstänkta. Jag väntar med att rösta på er och ger er lite tid, jag har en annan person att klämma på tills vidare.
Jag är ju då notoriskt dåligt på att göra sådana där mest misstänktalistor. Jag vet att många gillar dem, men jag uppfattar dem väldigt ofta som mest brus. Jag föredrar att hoppa in med misstankar när jag ser något specifikt, och utöver det lyssna på andras resonemang. Leta igenom folks forna inlägg efter scum tells är inte min starka sida.

Du undrar vilka jag misstänker just nu? Svaret är ett trist "ingen alls". Jag vet just nu inte alls vem jag ska rösta på denna rundan. Där finns fler intressanta teorier från andra, och vi får se hur resonemanget går. Recca borde rimligtvis vara grön efter mordet på Tyr (alternativen med naiva siare och alibiroller är för komplicerade för att ta hänsyn till just nu) och jag känner mig mer och mer skeptisk gentemot KK utan att egentligen kunna peka på något konkret (dock inte på grund av banankola-grejen. KK har en historia av att lägga till sina egna flärdfulla beskrivningar på rollfluff).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Varför dog Tyr? Han borde ha varit det uppenbara alternativet för ulvarna att ta och för väktaren att väkta. Alternativen är:

1. Mukwa var väktaren
2. KK är väktaren (och blev hindrad av Lukkaz)
3. För att kompensera att vi har tre siare finns det ingen väktare alls.
Nu reagerar jag. Det låter som att du har facit på att det finns tre siare. Jag menar, varför inte kompensera med våra TVÅ siare genom att inte ha en väktare? Varför måste det vara just tre siare i din teori här?

Det är en ping för mig.

Basse said:
Och jag som tror att ulvlägret faktiskt offrade Trasan tidigt börjar se ett mönster här. Grejen är att Trasan kommer med ett resonemang som är rätt vettigt (för att vara Trasan i det här spelet) och som spekulerar i huruvida ulvarna måste/måste inte dansa. Trasan kommer faktiskt fram till något som också Lu-kaazh varit inne på tidigt: att om byn låter bli att dansa kommer kvarvarande dansare på dansgolvet vara bybor.
Wait what?

Basse said:
Jag vill att du:

1. Outar allt om din roll
2. Gärna pedagogiskt förklarar för mig varför det har varit så farligt att outa för din del.
3. Öht deltar mer i den här rundan
4. Förklarar varför det blev så litet deltagande förra rundan.
Xyas spelar ju så här. Har alltid gjort. Han är som vanligt liksom. Det går inte att röda eller gröna honom på spelstilen.

Empiricus said:
Mordplats:
Första mordet skedde på sidan av dansgolvet, andra på dansgolvet. För balansens skull så borde det egentligen inte spela någon roll var man är för att man skall kunna bli nattmobbad. Jag utgår ifrån att valet att dansa/inte dansa påverkar förmågor men inte nattmord.
Du lägger upp det här bra och jag har också tänkt så.

Basenanji said:
[6/15]

Empiricus said:
Basse, du vill att Xyas skall outa allt. Ponera att Mukwa inte alls var klädsiaren utan att det är någon av de som spelat med korten närmare västen. Har vi tre siare så känns det mindre troligt att vi också har en väktare, och det känns också mindre troligt att min siarförmåga kan ge mycket mer till byn.

Vill vi dra fram den kanske sista siaren i ljuset i det läget?
Jag borde ju svara "Nej såklart!" men å andra sidan så undrar jag vad vi har för nytta av en stum siare? Hursomhelst så borde ju den siare som har kunskap om folks dräkter då också markera detta genom att driva mot någon som denne har siat.

Men Empiricus, den stora anledningen till att xyas ska outa sitt godis är att han själv har gått ut med att det inte är sött, men något som borde kunan vara med på disco SAMTIDIGT som vi vet att ulvarna behöver ljuga om sina roller (eller åtminstone några av dem).

Min poäng är då att xyas ulven antingen borde kunna outa sin alibi-information utan att vara orolig (vilket han inte har gjort) eller som nu: tvingas outa den. Att han håller på godisinformationen gör inte hans sak bättre, siare eller ej.
Fast xyas är ju liksom inte misstänkt. Det du drog fram på honom var ju värdelöst, helt enkelt. Du är ju mer misstänkt än Xyas och Dragonborn är ju lätt före xyas att dingla. Antagligen även Lukaazh.

Angående godiset så finns det ju inget som säger att det måste vara sött. Det här låter skitmärkligt, Basse. Hur tänker du nu egentligen? Det som står i rollpm är ju Snask. Xyas har ju antagligen chips. Det finns inget som säger att snasket måste vara sött. Det känns som att du läst hur jag gick på Pix när jag skrev "rån är ju inte ens sött" och han sen blev helt defensiv och senare så satte vi dit honom på det dessutom, och nu utgår du från att allt godiset måste vara sött för att Recca sa det och det är så vi fångar ulvar. Men rånet såg konstigt ut för att ett rån INTE är ett godis. Ett vaniljrån är ett godis liksom... Rån smakar ju plast.

Det här pingar för mig, Basse.

Xyas said:
Jag går i klass 6. Jag är utklädd till Darkwing Duck. Mitt favvosnask är Pringleschips. Min förmåga är att om jag väljer att dansa så kan jag tvinga med ytterligare en person upp på dansgolvet.
Aha. Det var därför du skrev så där om att jag och du skulle dansa, Xyas? :gremsmile:

Har du använt din förmåga nånting?

Förresten, nu när du avslöjat din förmåga, vad tycker du om Lukaazh förmåga? Jag har inte sett dig försvara den i tidigare rundor trots att den är jävligt speciell liksom (och era är ju lite som natt och dag).

Röda:
Dragonborn
Lukaazh
Basenanji

Gröna:
Empis
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Recca said:
Har du använt din förmåga nånting?
Första rundan visste jag ju inte vad den egentligen var till för, men jag resonerade att eftersom det var en by-förmåga så måste den ju göra något mot ulvarna och använde den mot dig Recca för jag uppfattade dig som marginellt skummare. I andra rundan använde jag den på Tyr i enlighet med den plan jag föreslagit där Empi skulle sia Tyr.

Recca said:
Förresten, nu när du avslöjat din förmåga, vad tycker du om Lukaazh förmåga? Jag har inte sett dig försvara den i tidigare rundor trots att den är jävligt speciell liksom (och era är ju lite som natt och dag).
Jag har funderat lite på det efterhand, och Lukas förmåga måste vara ett resultat av följande tre scenarion:

- Den är bara en rökridå och värdelös.
- Ulvarna har förmågor som, likt byns siare, endast kan användas om de dansar.
- Lukas är ulv och kan använda förmågan för att dra ned byns siare från dansgolvet.

Den första känns smått långsökt, och det verkar inte finnas några indikationer på att ulvarna har aktiva förmågor. Så...

Röst: Lukas
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 2/15

FÖRST TILL VIMES: JAG HAR INGET EMOT DEN NYA DEADLINEN.


Godis
Nu när xyas släppt sitt godis ser jag ingen orsak att hålla mitt hemligt längre. Om ulvarna inte redan lyckats lista ut vilka som är potentiella väktare och klädsiare så är de antingen döda eller väl gömda bland de som redan outat godis.

Jag käkar skumsvampar.

Till xyas

Tack för ditt svar. Är öppet erkänna att man inte har några misstänkta är bättre än att inte säga något alls.

Men att inte ta stark ställning är rödande eftersom det är svårare att göra som ulv (eftersom man sitter med facit i hand och måste dubbelljuga). Jag tänker dock inte pressa mig mer denna runda (med reservation för nya ping och knasigheter), utan vill se Dragonborn utröstad denna runda. Nästa runda är du dock en av mina kandidater.


Till Basse

Du skriver:
Xyas said:
Alltså, xyas har väl inga jätteröda pingar när jag börjar läsa genom hans poster, men å andra sidan har jag väldigt svårt att köpa att han skulle klanta sig som ulv. Det blir liksom nästan tvärtom: en sådan spelare som xyas blir mer misstänkt ju mer cleant han spelar, för bybor gör enkla misstag, misstänker varandra och har sig, medan coola varulvar (som xyas) kan stå lite laid-back i baren och sucka över att folk är så "himla nittital liksom…".
Menar du att folk som inte gör misstag är röda? Eller är det bara xyas som spelar bättre som ulv som bybo? Det låter väldigt "jag vill gärna rösta ut xyas men har inget egentligen vettigt att gå på".
Vill man ha ping på xyas kan man ta upp låg aktivitet, att han försvarade Pix rån, att han outade sent. Att han "inte gör misstag" är inte ett riktigt skäl utan låter som en pälsursäkt.

Är det några andra du tyckt spelat "för bra"?


Svar på Reccas fråga
Jag har inget facit på hand om att det skulle finnas tre siare. Som du ser är det listat som en av tre teorier där jag pratar om varför Tyr dog. Jag är inte heller den första som luftat den tanken.

Symmetriskt verkar det vettigt (eftersom vi vet att Tyr inte ljög och att det än så länge lutar åt att Emp är grönish), men tre siare känns mycket. Något gick fel med väktaren den här rundan eftersom Tyr är död, så det skulle kunna passa ihop med tre siare + frånvaro av väktare.

Men som jag skrev i min lista av teorier: Det kan lika väl vara KK som blev hindrad eller den döda Mukwa som var väktaren och att vi inte har en klädsiare. (Eller att vi har en väktare + tre siare... men det verkar superknasigt).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Öh, det blev fel, jag menr förstås att kvarvarande dansare är ulvar.


Sedan, nu har du Recca utgått från att jag diggar dig och följer det du gör. Så är det inte riktigt, jag tyckte att du hade ett vasst resonemang, men att därifrån helt följa dig är något annat. Det där med att härma din jakt på Pix är lite väl narcissistiskt.

Min teori är snarare att en del ulvar HAR alibigodis/kläder/klass, men inte alla. Av den enkla anledningen är det förstås intressant att pressa xyas som aktat sig för outningar och nu dessutom claimar en i mina ögon märklig förmåga, om inte byn nu är löjlig nerfad. Liksom:

Två/tre siare
Inläggstak
Ev Väktare
Förmågan att tvinga upp folk på dansgolvet

...så, ja, jag blir också oerhört nyfiken på huruvida xyas har använt sin förmåga.

En annan grej, xyas har ju a la Carl Bildt försvarat sig mot kritik med argumenten att han röstat ut två ulvar. Det gäller för mig med, ska tilläggas.
Så jag bollar gärna tillbaka till dig Reccs, vad är det med xyas som gör honom så grön egentligen?

Till slut Recca, den här rundan måste vi dreva mot lite olika personer tycker jag. Visst är Draken ntressnt och given, men nu tror jag att det är enormt viktigt att se hur folk positionerar sig. Håller du med?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Och på tal om facit på hand:
Recca, hur kunde du veta att xyas hade chips?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Svar på Reccas fråga
Jag har inget facit på hand om att det skulle finnas tre siare. Som du ser är det listat som en av tre teorier där jag pratar om varför Tyr dog. Jag är inte heller den första som luftat den tanken.

Symmetriskt verkar det vettigt (eftersom vi vet att Tyr inte ljög och att det än så länge lutar åt att Emp är grönish), men tre siare känns mycket. Något gick fel med väktaren den här rundan eftersom Tyr är död, så det skulle kunna passa ihop med tre siare + frånvaro av väktare.

Men som jag skrev i min lista av teorier: Det kan lika väl vara KK som blev hindrad eller den döda Mukwa som var väktaren och att vi inte har en klädsiare. (Eller att vi har en väktare + tre siare... men det verkar superknasigt).
Mm, jag fattar ju vad teorin var. Det jag invände mot var ju då din övertygelse om att balansmässigt måste det finnas tre siare i ett sånt här upplägg, alternativt två siare och en väktare. Det lät som att du var väldigt säker och helt ärligt kan ju vi bybor inte exakt veta hur upplägget ser ut, men är man en ulv som följt med i spelet än så länge så har man ju den kollen vid det här laget, man har byns teorier samt kan bekräfta den med info från sina egna rollpm's. Då går det att vara säker på saker som att det finns tre siare ELLER två siare och en väktare.

Det här är ju ingen superping, fattar ju jag med... Tycker de fulare fiskarna just nu är Luukazh, Dragonborn och Basse. Basse som producerar Å SÅ MYCKE TEXT men ack så lite substans. :gremwink:

Larsson: Du lyfter en till scumtells på Basse också förresten. Mina misstankar där har ökat under ert utbyte.

Empiricus menar att vi har 3 chanser att ta ut en ulv...
Röst: Basenanji
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inlägg 3/15 (tror jag)
LJSLarsson said:
Och på tal om facit på hand:
Recca, hur kunde du veta att xyas hade chips?
Gissade.

Arvidos outade Popcorn. xyas hintar om något salt snask som inte är sött?

Det stod mellan chips och salta pinnar, typ.

Basse said:
Min teori är snarare att en del ulvar HAR alibigodis/kläder/klass, men inte alla.
Fast va? Är det din teori?

Vi har ju suttit hela förra rundan och diskuterat just hur spelet är uppbyggt. Jag hade säkert tio hypoteser som handlade just om detta bara förra rundan och jag vill nog påstå att det var jag, Brynolf och vem tusan var det (Larsson?) som spånade om det där allra mest. Nu menar du att du har haft den teorin och då känner jag mig jäkligt skeptisk till det.

Är det så att du ser det som din teori för att du hade den långt innan vi bybor började fundera över detta, kanske för att du har ulvinformation eller mer översikt på spelupplägget än oss simpla bybor, eller är det så att du bara inte följt med i vårt spelande eftersom ulvar ju har svårt för sånt?

Basse said:
Sedan, nu har du Recca utgått från att jag diggar dig och följer det du gör. Så är det inte riktigt, jag tyckte att du hade ett vasst resonemang, men att därifrån helt följa dig är något annat. Det där med att härma din jakt på Pix är lite väl narcissistiskt.
Det jag försöker säga är inte att du följer i MINA fotspår. Det jag försöker säga är att ulv-Basse inte har något eget att komma med som låter bra så han tar inspiration från bybor som EXEMPELVIS Recca. Recca satte dit Pix på rångrejen, "rån är ju inte ens sött" skriver hon. "Nähä," tänker Basse, "men xyas då?? Han har ju outat nåt salt!" Och så börjar du dreva där. Grejen är att dina scumtells på Xyas utgår dessutom från att han inte scumtellat nånting "och det är ju en scumtell".

Du vägrar också förstå att det finns en poäng för Xyas att hålla käft med outningar, såsom att det blir svårare för ulvarna att utesluta honom i förmågejakten. Det är inget du ens vidrör med dina teorier, och det känns riktigt synskadat faktiskt.
Basse said:
Av den enkla anledningen är det förstås intressant att pressa xyas som aktat sig för outningar och nu dessutom claimar en i mina ögon märklig förmåga, om inte byn nu är löjlig nerfad. Liksom:

Två/tre siare
Inläggstak
Ev Väktare
Förmågan att tvinga upp folk på dansgolvet

Så jag bollar gärna tillbaka till dig Reccs, vad är det med xyas som gör honom så grön egentligen?
Spännande. Du rödar Xyas på att han inte scumtellat nånting och det är en scumtell men det är jag som ska bevisa att xyas är grön?

Under i princip hela spelet har jag inte hittat nånting märkligt på Xyas; visst är det vettigt att lägga press på honom men nu ber ju du mig att försvara honom och det är ju skitkonstigt, Basse. Jag gav mig ju in i er beef för att jag ville lägga press på DIG, liksom. En bybo borde ju sagt: "Så nu försvarar du honom, kan du inte låta honom försvara sig själv istället??" Det är ju på nåt vis bybospel 101. Men du väljer att mena att jag borde förklara varför han är grön. Det pingar rött för mig, Basse. Du tänker inte som en bybo.

Basse said:
Till slut Recca, den här rundan måste vi dreva mot lite olika personer tycker jag. Visst är Draken ntressnt och given, men nu tror jag att det är enormt viktigt att se hur folk positionerar sig. Håller du med?
Absolut! Jag tycker jag får godkänt betyg på det. :gremtongue:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(4/15)
Recca said:
Inlägg 3/15 (tror jag)
LJSLarsson said:
Och på tal om facit på hand:
Recca, hur kunde du veta att xyas hade chips?
Gissade.

Arvidos outade Popcorn. xyas hintar om något salt snask som inte är sött?

Det stod mellan chips och salta pinnar, typ.
Vän av ordning vill påpeka att Xyas trots allt outade Pringleschips 45 minuter innan Recca skrev att Xyas antagligen har chips. Och det var första gången någon skrev ett inlägg innehållande ordet "chips" sedan runda 1 började. Så jag tolkar det snarare som att ni bägge skumläser en del och/eller skriver inlägg över en lång tid utan att uppdatera er om vad som skrivs i tråden.

Just sayin'
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Empiricus said:
(4/15)
Recca said:
Inlägg 3/15 (tror jag)
LJSLarsson said:
Och på tal om facit på hand:
Recca, hur kunde du veta att xyas hade chips?
Gissade.

Arvidos outade Popcorn. xyas hintar om något salt snask som inte är sött?

Det stod mellan chips och salta pinnar, typ.
Vän av ordning vill påpeka att Xyas trots allt outade Pringleschips 45 minuter innan Recca skrev att Xyas antagligen har chips. Och det var första gången någon skrev ett inlägg innehållande ordet "chips" sedan runda 1 började. Så jag tolkar det snarare som att ni bägge skumläser en del och/eller skriver inlägg över en lång tid utan att uppdatera er om vad som skrivs i tråden.

Just sayin'
Jag såg att xyas inlägg var först, men Jag har själv tagit längre tid än 45 minuter att skriva inlägg, så det är inte omöjligt att Recca inte läst vad xyas skrivit när hennes inlägg var klart. Hon formulerar sig så som att det är viset.

Anledningen till att jag lyfte upp det är för att hon precis varit på mig för att ha facit i hand, och kort därpå gissar rätt på xyas godis typ parallellt med hans outing? Det kunde ha varit salta pinnar, lakris, ostbågar, jordnötsringar, hundöron eller vad som helst. Jag och Björn kunde ha suttit på chipsen.

Ett scenario:
Xyas och Recca är ulvar och diskuterar vad xyas skall bluffa. De bestämmer chips och Recca gör en freudian slip.

Observera dock:
Jag ser fortfarande Recca som grön och tänker inte bråka mer om detta. Denna runda skall Dragonborn bort, sen skall Basse, xyas och Luqqas vägas mot varandra. Bara om vi har gjort grava misstag som byn och dessa herrar är gröna och vi måste börja ta upp diskussionen om en miller ulv så är detta intressant att ta upp igen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Recca said:
Fast va? Är det din teori?

Vi har ju suttit hela förra rundan och diskuterat just hur spelet är uppbyggt. Jag hade säkert tio hypoteser som handlade just om detta bara förra rundan och jag vill nog påstå att det var jag, Brynolf och vem tusan var det (Larsson?) som spånade om det där allra mest. Nu menar du att du har haft den teorin och då känner jag mig jäkligt skeptisk till det.
Ursäkta att jag var upptagen med att charma hela dansgolvet med mina gudomliga sax-licks, men jag var inte helt med på att ni tog och skaffade er ett Nobelpris i varulvsspel. :gremgrin:

Min teori, om jag får lägga ut den lite mer, handlar om att det är nåt skevt med outningarna, när en del ulvar har alibin och några andra inte. DET är skumt. Ulvarna borde ju förstås prata med varandra och varna för att en del kategorier i rollerna är känsligare än andra att ljuga om. Hur många andra har diskuterat detta?

Alltså: varför går Trasapa ut med lögner så uppenbart och varför ljuger Pix? Varför inte bara neka till outning med ungefär samma argument som xyas? Nej, det är nåt ruttet här och det är definitivt dags att börja rota i vilka som outat vad. En tänkbar förklaring är att ulvarna har haft dålig kontakt med varandra, vilket kan stämma med tanke på att Trasapa har varit i Ryssland och pix är nybörjare. xyas blir då en av nycklarna genom sin inställning till outning.

Recca said:
Det jag försöker säga är inte att du följer i MINA fotspår. Det jag försöker säga är att ulv-Basse inte har något eget att komma med som låter bra så han tar inspiration från bybor som EXEMPELVIS Recca. Recca satte dit Pix på rångrejen, "rån är ju inte ens sött" skriver hon. "Nähä," tänker Basse, "men xyas då?? Han har ju outat nåt salt!" Och så börjar du dreva där. Grejen är att dina scumtells på Xyas utgår dessutom från att han inte scumtellat nånting "och det är ju en scumtell".
Öh va? Så jag följer inte i dina fotspår när jag tar efter dig för att jag inte har något eget att komma med? Vems resonemang haltar här Recca? Jag skulle aldrig kalla dig synstörd eller nåt, men är rädd att du har börjat stirra dig blind på mig.

Det är ju så fantastiskt märkligt att helt plötsligt vilja stanna upp outningarna nu när de verkligen kan byn nyttig info. xyas har flera saker på sitt samvete (antal inlägg btw) som gör honom intressant att undersöka och nu har folk dessutom börjat rösta på Lukas, delvis som en följd av att xyas har gått ut med sin förmåga. Och min inställning till outande är väl rätt glasklar vid det här laget. :gremsuck:

Dessutom ska du inte ta för givet att jag helt utesluter riskerna med att outa. Och om den typen av risk är viktig att akta sig för undrar jag hur vi ska analysera andra, outningsvilliga, deltagare.

Under i princip hela spelet har jag inte hittat nånting märkligt på Xyas; visst är det vettigt att lägga press på honom men nu ber ju du mig att försvara honom och det är ju skitkonstigt, Basse. Jag gav mig ju in i er beef för att jag ville lägga press på DIG, liksom. En bybo borde ju sagt: "Så nu försvarar du honom, kan du inte låta honom försvara sig själv istället??" Det är ju på nåt vis bybospel 101. Men du väljer att mena att jag borde förklara varför han är grön. Det pingar rött för mig, Basse. Du tänker inte som en bybo.

Tja, du verkar ju sitta på facit hur bybor "borde tänka". Synd att det ser ut att vara en så trång mall att jag inte ryms där. :gremsuck:

Det jag skrev var precis det du menade, men i andra ord. Recca, vi tänker varulvsspel på olika sätt och jag tänker definitivt inte som du. Tydligare kan det inte bli. Jag ville se vad du menade gjorde xyas grön - inte att du skulle försvara honom. Kan du se skillnaden?

Sedan det där om att xyas har spelat cleant och därför beter sig scummigt, ja jag vidhåller. Man får ju komma ihåg att bybor klantar sig, anklagar varandra, skriver fel, resonerar otillräckligt med mera. Ulvar däremot VET hur det ligger till. Om nu Trasans klass-outning var fel så får det ändå räknas som ett speciellt tillfälle i varulvsspelens historia (och glöm nu inte bort alla smarta ulvars smootha spelstil bara för att ni också kan minnas en och annan klantmiss. Vimes, Recca, KK, Lukas,…listan kan göras lång på skickliga ulvar).

Recca, det är bra att du pressar mig och det är bra att vi röstar på lite olika personer. I det här läget har vi väl säkert också råd att offra en och annan bybo på vägen mot segern, men jag skulle ändå vilja att du såg en aning mer nyanserat på mig och mitt sätt att spela varulvsspel på.

Så, nu kan jag inte slösa mer inlägg på en sån här sak. Jag är en hygglig mellanstadieninja som hoppas få lite kul på discot. En av de som tänker leta upp de äckliga högstadiemobbarna i minglet även om de råkar vara mest poppis på dansgolvet.

Kanske just därför!
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Okay inlägg 2/15

Så nu vill jag få en liten lista på vad ni vill att jag skall svara på, för det är ju svårt att försvara sig eller argumentera för sin sak när man bara blir anklagad men inte får några direkta anledningar och jag kan fan inte hitta någon som kan vara ulv i denna super samling av varulvs spelare :gremfrown: foliehatten sitter nog för löst.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, jag har läst xyas svar, kollar mot vad han har skrivit tidigare och lämnar nu honom. Det verkar vettigt, även om jag tycker att det är en konstig förmåga, eftersom den lägger ytterligare vikt i bybornas vågskål.

Alltså, kan någon – utifrån vad som har kommit fram hittills – nämna ETT skäl till att låta bli att dansa som är dåligt för byn? Varför ska då xyas ha en förmåga som tvingar upp någon på golvet?

Möjligen kan det vara så att en förmåga "gömmer" andra förmågor och då gör det svårare för ulvarna att hitta siarna. Vilket dock leder till att det blir ÄNNU svårare för ulvlaget. Usch, jag känner att den stolthet och lättnad som följer på en bybovinst, naggas i kanten av att Vimes har skapat ett obalanserat spel. :gremsuck:

Hursomhelst, jag släpper xyas nu…

…jamen allihopa, vi tar väl och sätter upp YTTERLIGARE en ping på Basse va? Han bara måste vara ulv så som han pinglar! Vår egen lilla ulvabjällra! Man får ju inte byta drevperson bara sådär! :gremgrin:

…och tänkte gå på Arvid, men eftersom han signalerat "kaoz" så vill jag nog låta honom hämta andan efter helgens intermezzo (?). Han är förstås en av de mest efterlängtade deltagarna på länge nu.

Nej, jag lägger min röst på Lu-kaazh och ser gärna lite mer aktivitet därifrån. Speciellt sedan xyas outning av sin förmåga.

1) Lu-kaazh, hur tänker du kring din förmåga att hindra dans när xyas kan tvinga till dans?
2) Har ni fått någon information om vad som händer först?
3) Vad motiverade ditt val av KK?

RÖST: Lu-kaazh

Sedan KK, blev inte du grymt förvånad när Vimes startinlägg presenterades?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
2/15

Right, jag får känslan av att vi som by har spelat offensivt hela tiden, att det är vi som har bollen, det har inte varit så blodiga konflikter i runda 1-2.

Därför får jag känslan att ulvteamet är lite noobigt, inhiberat och reaktivt.

Alternativt, att resten av ulvteamet är så stealthy att vi inte ens fattar att vi manipuleras. Då går min paranoja till Mjärden eller Björn den Gode, men jag tycker jag att de bägge har spelat aktivt, rakt och schysst.

Utifrån min tanke om hur ulvteamet ser ut, och utifrån hur dessa spelare har spelat i varulvsdiscot så är min teori att ulvlaget är Trasapa, Pix, Dragonborn och Lu-kaazh (Som Recca föreslår.)

Här är mitt case på Dragonborn:
- Passar in i dynamiken (se ovan)
- Skum förmåga (Låter som ett sätt för varulvar att hitta powerroller)
- Spelar reaktivt, försvarar sig eller snackar annat (musikvideo och långa killar) istället för att göra cases mot andra deltagare. (Om du vill ha mer tryck på BDG och KK, varför har inte det drivit dig att kolla upp dem själv?)
- Kolla här till exempel, det är snack om den långa killen, fokus på att försvara sig själv trots att det inte är såååå brunt, eller hur? Och att Dragonborn tar över Mjärdens uttryck Fnuk, poängterad med inledande versal, tolkar jag som ett sätt att få "komma in i gänget". Inget fel med det egentligen, men det kan vara drivet av ulvighet.

Här är mitt case på Lu-kaazh:
- Passar in i dynamiken (se ovan)
Skum förmåga (låter som ett sätt för varulvar att stoppa powerroller)
- Ligger lågt
- I runda 2 jiddrar han bara om sin förmåga, förutom det här inlägget där han gör ett ganska fesigt försvar av Pix, som Pix sedan försvarar sig mot. Kolla formuleringen "Kan det vara dags för någon mer än lukas att faktiskt inse att jag talar sanning?", låter som irriterad indignation varulvar emellan tycker jag.

Som sagt, alternativ teori är att vi har åtminstone en riktigt slug och gömd ulv som vi inte ens anat skymten av, typ Mjärden, xyas, LJSLarsson, Basenanji eller Björn den Gode.

Bra tänkt att man kan vara en ulv med godisalibi.

Basse, angående tysta xyas, tänk på att xyas i ett spel (Ankeborg?) blev hängd för att han så envist knep igen om all info om sin roll - Som sedan visade sig vara en vaniljbybo utan fluff och förmågor! Det har predikat, med andra ord. :gremsmile:


Misstänktlista
Arvidos MC - Grönande Fourthgate
Basenanji - Grönande siande om godis
Björn den gode - Har spelat bra
Brynolf - ?
Dragonborn - Jag misstänker
Empiricus - Grönande siande av Pix
LJSLarsson - ?
Lu-kaazh - Jag misstänker
Mjärden - Har spelat bra
Recca - Grönande siande av Tyr
xyas - ?

Brynolf, LJSLarsson och xyas vet jag inte var jag ska placera in i det här, riktigt.

Röst: Lu-kaazh
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Empiricus said:
(1/15)
Mitt siande
Där har jag inte mycket jättegivande att säga. Jag siade Basenanji av följande anledning:
Han dansade inte runda ett, och innan jag avslöjade att det var Pix som jag siat förra rundan så verkade han väldigt säker på att Pix var den enda som var i riskzonen. Dragonborn som också är misstänkt Ulv dansade, vilket gjorde att jag misstänkte att han hade godisalibi.
Fast här kan du inte ha tänkt klart. Dragonborn har ju outat samma godis som brynolf, och jag tänker mig att det kan vara möjligt att dom fått samma (om än inte jättetroligt), men det är väl ändå helt omöjligt att Vimes skulle varit så elak att ge ett alibi till en ulv som dessutom är den enda dubletten?

Hur som helst så tyckte ju inte jag heller att du Dragonborn var speciellt bra att syna, mest för att han var en så självklar kandidat ändå, men sen efter Arvidos outning så vet jag inte om jag tycker han är lika självklar ulv.

Sen hade Recca någon kommentar om att Dragonborn hängt i vrålan och tjatat på Vimes istället för att skriva inlägg i tråden, men jag vet inte hur ulvigt det är, dom som är mest nyfikna brukar väl vara bybor som vet minst?

Fast jo, jag tror nog trots allt att Dragonborn är den som ska röstas ut, vi får fler chanser på andra.
Röst: Dragonborn
 
Top