Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 11 av 15

Lu-kaazh said:
jag ska nu skriva ett inlägg som jag kommer få så mycket skit för om jag har fel. Men jag tänker försvara Pix.

BDG har rätt i att jag första rundan underveck att säga något om Pix och det gjorde jag för att jag inte blev riktigt klok på hur jag skulle tolka hans inlägg. JAg känner pix i verkligheten och han är en mycket speciell man och jag kan i verkligheten läsa honom bättre än jag tror han vill erkänna (han kan säkert läsa mg bättre än jag vill erkänna) och jag tyckte i första rundan att det kändes som han dolde något, men samtidigt så tycker jag inte han kändes som en ulv. Jag skyllde min förvirring på att jag faktiskt inte är van att analysera text från Pix. Men nu när jag läst hans förklaring så tycker jag allt faller på plats. Jag tror att Pix är grön och fått värdens jobbigaste roll.
Okej. Jättebra att du slänger in det här Lu-kaazh för det öppnar ju upp för lite paranoia. Du prickar in Pix som grön. Det är intressant.

1. Du är ulv och Pix är grön. Du vill inte vara med och hänga Pix trots att det är mycket som talar för att det är en bra deal.
2. Du är grön och Pix är grön. Du har känslan av att rollen är meckig och har helt rätt i det.
3. Du är grön och har inte läst Pix så värst bra eftersom Pix är ulv.
4. Båda är ulvar och du försöker med en räddningsmanöver.

Jag läskar mig ju mest på alternativ 1 där du vet att Pix är grön för att du själv är ulv.

Recca said:
Som sagt, om Vimes lekt med variablerna på ulvrollpm's så blir ju faktiskt inte siarna overpowered egentligen. Vi hade ju tur där på Pix egentligen (jag ifrågasatte ju inte hans rån som om det var världens ulvping utan mer på att det lät lite småskumt - varpå Empis antagligen snappade upp diskussionen kring rånet och körde sitt siande där (han har väl förklarat och jag glömt)).
Du har jobbat jättemycket och skrivit jätte mycket Recca! Härligt. Jag skall läsa det hela mer noggrant senare, men just nu så vill jag att du förklarar det här lite mer ingående.

Jag fetade det hela och anser ju att du skohornar in att det är så på ett litet smidigt vis.

I mina tidigare resonemang så har Empis gjort något så konstigt att han har kört lotto och fått jackpot. Empis förklaring till att han valde Pix har inget med rånen att göra.

(ur röven)

1. Empis spenderar hela R1 på att ignorera Pix och nämner Pix 2-3 gånger och då gällande att han (har skrivit hon tidigare, men det gör nog inget) inte lagt någon röst.
2. Empis har 5 ulvar på sin lista. Dragonborn-Mjärden-Recca-Arvidos-Trasapa
3. Empis väljer att använda sin förmåga på Pix eftersom Pix har gått ut med att han skall dansa (mer tydligt än andra) och det är det som fäller avgörandet.
4. Empis har valt att använda sin snask-siande-förmåga på någon som han inte tror är en ulv vilket är rätt udda. Förmågan är trots allt till för att fälla ulvar.

BDG said:
Oh no you didn't! Helvete alltså, varför skulle du byta namn på ditt godis? Du vet ju att det är dåligt att ljuga, och du vet hur petnoga folk är med fluffinfo! Till exempel så var det ju ett resonemang ett tag om att vissa fått generella saker och vissa fått märken, den debatten har ju nu blivit sämre för att du ljugit. Jag kan inte låta bli att undra om det fanns en anledning till att du ville påverka den debatten kanske. Jag tycker alltid att alla lögner pingar ulv, men sen så känns ju den här lögnen så meningslös och dum, särskilt när han sen erkänner den, men han kan iofs varit lite rädd för godissiaren. Nä KK flög upp på min radea.
Överreaktion?

Jag har inte bytt namn. Jag har skrivit att jag käkar banankola eftersom jag är från en plats i sverige där det ALLTID har hetat Banankola.

På vilket vis har Banankola pajat diskussionen generella/märken på godiset?

Och på vilket sätt skall jag vara rädd för en godissiare? Lixom, Banankola är samma sak som Banana skids som är samma sak som rymdbanan.

---><---

De som dansade (vart har allt snack om dansen tagit vägen??)

Arvidos MC
Björn den Gode
Brynolf
Dragonborn
Empiricus
Mjärden
Pix
Recca
Tyr
xyas

De som inte dansade

Basenanji
LJSLarsson
Mukwa
Trasapa
Lu-kaazh

Varför dansade inte Basse och Larsson? Har ni delgett oss den informationen?

Lu-kaazh vågade inte dansa och använda sin förmåga för att riskera att blockera en siare om någon sådan fanns. Okay. Du hade inga ulv-kandidater alltså? Du hade ingen misstänkt av 14 spelare? Det fanns ju ett gäng spelare som hintat om förmågor så dessa skulle du ju kunna fokusera på. Inte vet jag men det här tycker jag ser lite konstigt ut:

Lu-kaazh said:
Jag tror som sagt att ulvarna har förmågor eftersom min förmåga är värdelös om det inte finns något incitament för ulvarna att dansa (och ja min förmåga aktiveras om jag dansar så jag förutsätter att allas förmågor fungerar så)
Lu-kaazh said:
nej inte ens att påstå att du har en förmåga kan rädda dig från misstaget att låtsas gå i en klass som inte är med i spelet
Du röstar på Trasapa, du säger att du måste dansa för att din förmåga skall funka och du misstänker att övriga förmågor funkar så. ÄNDÅ väljer du att inte använda din förmåga på Ulvapan?

---<<<>>>---

Mukwa nackades och han dansade inte. Betyder det att en ulv som inte dansade tog hand om honom?

Basenanji
LJSLarsson
Lu-kaazh
Trasapa

Mukwa kan mycket väl ha haft en betydande roll och det ända ulvarna hade att gå på var Prom queen dressen. Mukwas outning kom efter ding-dongen så givet kan det vara Hockeypulver som är den egentliga ledtråden, men det visste ju inte ulvarna förens dådet var utfört.

Om ulvarna sitter på info om Mukwas-dress = Powerroll så betyder ju det att ulvarna har mer info än det Pix har i sitt protokoll. Alltså, ulvarna har både info om dressar och snacks. Skall vi göra det antagandet och att ulvarna inte har alibiroller så lär det ju finnas visst svängrum för att bygga egna roller utifrån den info ulvarna har.

Pix sniffar tändargas men har info om Pommac och Hallonremmar men väljer att outa RÅN? Det är ju i mina ögon en aning udda. Trasapa väljer refreshers (kanske lokalt? vad vet jag, men på våra discon här i söderhamn var refreshers bra skiit). En annan ulvkandidat (Dragonborn) outar samma sak som Brynolf och det är sega råttor. Det känns ju i så fall rätt dumt av ulvarna att inte alls snacka igenom den info de sitter på och komma fram till några vettigare outningar än rån och samma outning som en annan deltagare outat.

Enligt Pix så är Empis-Hallonremmar (kan det va va??) och Tyr´s läskedryck två saker som kan förknippas med Powerrollerna.

Varför i hela hundan nackades då inte Empis som tidigt outat både att han har en förmåga och dessa Hallonremmar? Det är ju inte direkt försvarbart att som ulv hoppa över att nacka en powerroll som man garanterat har information om.

Varför har Tyr en läsk som FAVORIT SNACKS? Är det lokalt i Stockholm? Är det snaskigt att dricka läsk?

Finns en massa kula grejer att snacka om så den här rundan tycker jag verkligen att alla skall använda sitt maxtak av inlägg och prutta ut sina tankar oavsett om de är bra eller dåliga.

Just nu vill jag höra vad Lu-kaazh har att säga. Lixom, jag tycker det finns lite att snacka om där.

Röst: Lu-kaazh
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ska fatta mig kort, för mina armar mår skitkasst helt ärligt.
Mjärden said:
Lu-kaazh vågade inte dansa och använda sin förmåga för att riskera att blockera en siare om någon sådan fanns. Okay. Du hade inga ulv-kandidater alltså? Du hade ingen misstänkt av 14 spelare? Det fanns ju ett gäng spelare som hintat om förmågor så dessa skulle du ju kunna fokusera på. Inte vet jag men det här tycker jag ser lite konstigt ut:
Ulvar: Trasapan, Pix, Dragonborn, Lukaazh.

Pix har ingen förmåga utan istället infon på vilka som är siare genom godiset. Men om byn håller käft om sitt godis så har ulvarna även två pers (dragonborn och Trasapa) som kan förmågesia för att hitta siare. Ovanpå det så har ulvarna även Lukaazh som, när ulvarna får nys på siarna, kan blockera dem. (Är det ett sammanträffande att ulvarna har en förmågeblockare när vi (Vimes var med) bara häromveckan spelade ett IRL-maffia där en ulv kunde blockera en bybo?)

I R1 valdes Mukwa till hängning eftersom han ännu inte avslöjat sitt godis och ulvarna hade infon på att någon med Pommac var siare. Pommac var inte outat då, därav chansningen. Nu kan det förstås vara så att Mukwa rentav var väktare.

Enklaste förklaringen innebär dock att ulvarna har spelat jävligt outrovert kring sina roller; Pix avslöjar info om powerroller? Wtf? Lukaazh berättar om sin förmåga? What the fuck?? Trasapa och Dragonborn berättar om sina förmågor? What the fucking fuck? -Ursäkta språket...

Inte desto mindre har vi facit på Apan och då är det kanske så ulvarna har valt att köra sitt spel då.
K.K said:
Recca said:
Som sagt, om Vimes lekt med variablerna på ulvrollpm's så blir ju faktiskt inte siarna overpowered egentligen. Vi hade ju tur där på Pix egentligen (jag ifrågasatte ju inte hans rån som om det var världens ulvping utan mer på att det lät lite småskumt - varpå Empis antagligen snappade upp diskussionen kring rånet och körde sitt siande där (han har väl förklarat och jag glömt)).
Du har jobbat jättemycket och skrivit jätte mycket Recca! Härligt. Jag skall läsa det hela mer noggrant senare, men just nu så vill jag att du förklarar det här lite mer ingående.

Jag fetade det hela och anser ju att du skohornar in att det är så på ett litet smidigt vis.
Yes, jumping ahead of myself again. Empis ska förstås själv utveckla det där.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 12 av 15

Recca said:
I R1 valdes Mukwa till hängning nattmördning eftersom han ännu inte avslöjat sitt godis och ulvarna hade infon på att någon med Pommac var siare. Pommac var inte outat då, därav chansningen. Nu kan det förstås vara så att Mukwa rentav var väktare.
Så ulvarna hade info om att Pommac-siaren var den dom borde frukta? Nu vet ju att Tyr siar i vilken klass så utgår vi från att ulvarna visste att Pommac-siaren kunde sia klass känns det ju mer rimligt att de fruktade honom före alla andra siare eftersom klassen är nått de inte kommer undan med oavsett hur bra de ljuger (förutom Trasapa då som ljög dåligt som ett a-hål).

Snacks-siaren är lättare att undvika är alltså ulvarnas tanke därför chansar de på att Mukwa är klass-siaren med Pommac. Äh, jag tycker det låter helt orimligt om jag skall vara ärlig.

Ulvarna borde ju ha fruktat en godissiare i och med Trasapas outning som inte alls är sanning, nu råkade han ju knacka in klass 4:a också så det blev en dubbel lögn.

Lägg där till andra eventuella ulvar:

* Dragonborn = samma snacks som Brynolf
* Pix = hittade på rån, men sniffar tändargas
* Lu-kaazh = buggtuggummi = borde egentligen heta bara Bugg och inte buggtuggummi.

Pix said:
Jag kan verifiera att empi är bybo, för jag visste att en av "siarna (eller vad det nu är)" gillade Hallonremmar.
Pix said:
Jag kan ochså verifiera att det finns en till som inte yttrat vilken gul läsk dom gillar som är "siare". Det här är ett dubbelt eggat svärd, och jag har suttit med infon för att inte spela ulvarna i händerna.
Varför valde ulvarna att ta Mukwa som inte outat snacks och hoppas på att han tjackar Pommac när Empis ligger på bordet och väntar på att nackas. Det låter ju orimligt.

Om Mukwa rent av var väktare så BÖR ju Mukwa ha väktat sig själv i R1. Är det inte Mukwa´s grej att hänga kvar till sista rundan lixom. Att väkta någon annan med tanke på hans aktivitet kan tänkas vara långsökt även det. Om nu Mukwa var vår väktare och väktade sig själv så finns dock fortfarande möjligheten att Lu-kaazh kraschade partyt och blockade hans förmåga.

---<<<>>>---

Nu måste nog jag spara mina sista inlägg i väntan på att alla kommer igång riktigt den här rundan. Jag har diverse frågor ställda så det vore ju festligt om de utfrågade kan svar på dom.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(6/15)
Jag är ju lite seg i starten, min motor behöver en del information och stuff inmatat innan den börjar kasta ut bra/okej/inte helt kassa analyser och teorier. Under förra rundan skrevs det en hel del, det var lite oklart system med hur folk outade och ibland gjorde folk det mitt i texter. Jag hade mina suspects som jag tyckte var underliga och jag hade folks sätt att uttrycka sig om dans, godis osv. att ta i beaktande för mitt val av danspartner.

Varför Pix, en utveckling:

Först valde jag Dragonborn, som ju outat Sega råttor, som var väldigt skum i sin pacing av inlägg (borta ett dygn från skrivandet trots att hen var inne och läste i tråden) och sin motivering av rösten på Basse. En granskning där hade ju kunnat reda ut godishärvan.

Men Dragonborn var ju inte speciellt klar med om hen skulle dansa. Så när Pix kom ut och sa "jag kommer att dansa" så bytte jag mål för att kunna snasksia någon som gjort en omdebatterad godisoutning och som jag vet skulle dansa.

Hade Pix inte dansat trots att hen sa att hen skulle göra det så hade det ju varit en bra sak att gräva i då. Hade Pix godis stämt så hade jag kunnat bekräfta det och fått den saken ur världen. Som sagt, mest var det lotto och en chans att klara ut ett frågetecken.
Sedan berörde jag inte Pix mycket i förra rundan, det stämmer.

Nu finns det ju inte mycket annat att göra än att beröra Pix med min röst, genom att Pix ljög.

Röst: Pix

En Ulv är sänkt, en till kommer att ryka denna runda om inte Pix talar sanning, vilket vi lär märka i morgon kväll. Vi är 15 spelare, vilket är närmare 16 än 12, så jag tror på 4 Ulvar.

Vilka är då de kvarvarande, och vilka reagerade underligt på att någon ljugit?

Trots att KK/Mjärden gnäller lite över att jag inte gick ut direkt med Tändargasen så är jag rätt nöjd över att jag inte gjorde det. Jag ville ju, och det var jag ju tydlig med, se vad som skrevs efter att jag släppt den bomben.


Följande personer låg under luppen för att de var lögnarkandidaterna:

Pix:

Pix var ju den som jag granskade, och Pix gick ju ut självmant och avslöjade att hen hade ljugit, vad Pix skrivit och hur Pix lagt fram det behöver jag inte lyfta igen, vi har nog alla granskat det rätt rejält.

Hittills har inget jag sett i Pix äldre inlägg ens smulat om något Millerskap, bara om att hen har ljugit och varit diffus. Pix skall självklart ryka denna runda så kommer vi få mer att jobba med och få väck en Ulv till om inte Pix talar sanning och bara spelar väldigt underligt (vilket jag inte tror).

KK/Mjärden:

Vi hade också en annan godislögnare i KK som använde ordet Banankola om Bananaskids. Honom tror jag mer på gjorde det utan någon lömsk mening eftersom han trots att jag skrev att jag hittat någon som ljugit om sitt godis inte verkade oroa sig för att jag skulle peka på honom. Däremot verkade han ju väldigt på om att jag skulle komma ut med infon snabbt istället för att suga på den och se vad som händer.

Jag vill gärna veta varför du varit så på att jag skall släppa infon snabbt? Den har ju gett oss mer nu, enligt mig, än om jag hade släppt den i första inlägget.

Dragonborn:

Korta inlägg, claim på förmåga, vill att jag skall sia hen för att bli grönad inför nästa runda så snart det kommer fram att det inte är hen som jag har siat. Förmågan som Drakbarnet har claimat låter ju mycket riktigt också som en Ulvförmåga, och hen kan ju inte helt orimligt ha både godisalibi och förmåga som Ulv och vilja bli grönad av att jag siar hen. Jag har egentligen inga frågor till Dragonborn, jag vill fortfarande att Dragonborn skall skrapa ihop en topp tre på vilka som hen tror är Ulvar samt skriva en ordentlig motivering till varje.

Recca:

Tyr gör ju en snabb gröning av Recca, och det går att linda Tyr flera varv kring tankarna om ifall hen är Ulv eller inte. Hur Tyr skriver i början av förra rundan "Vi vill dansa, för att kunna använda våra förmågor exempelvis, men det bör också finnas en nackdel med att alla går upp på dansgolvet. " (#877888) tycker jag är en tidig smula mot att hen också sitter på en förmåga som funkar på typ samma sätt som min, så just nu är jag inte mest misstänksam mot Tyr.

Med Recca grönare i mina ögon så tycker jag inte hon reagerar speciellt misstänkt på att hon kan vara den jag siat, däremot så känns hon hälsosamt misstänksam mot de förmågor som claimats hittills och ställer mycket frågor på ett bra sätt. Jag gillar det, tumme upp.

Hursomhelst, så tycker jag att Tyr kan komma ut med vilken klass han siade på Recca. Och jag vill höra från Recca om det stämmer eller inte. Så kan vi avgöra det här med ifall Tyr är en naiv siare eller inte. Det kommer ju inte att avslöja ifall Tyr är Ulv eller inte, men det kommer iallafall att bekräfta funktionaliteten på hens förmåga. Det känns dessutom osannolikt att de bägge (eller någon av dem) är Ulvar nu när vi har andra som enligt mig pingar mycket högre. Om inte det finns 5 Ulvar (hilfe).

Brynolf:

Har inte gjort några underliga ryckningar eller haft något misstänkt spel efter bomben, utan kört på rätt bra med sina inlägg. Inget mer där just nu, Brynolf ligger inte under min lupp, nån annan får titta närmare där om det är intressant i detta nu.


Andra skummisar som jag fått ögonen på efter bomben:

Basenanji:

Högg på att det var Pix jag granskat innan jag gått ut med det. Jag är misstänksam mot Basenanji, hans inlägg (#878427) tycker jag iallafall pekar på att Basenanji visste att Pix var den enda som var i riskzonen för att ha blivit påkommen med en lögn. Nu har Basse svarat på min ledande fråga att det var ett feltänk, och jag köper såklart inte det riktigt utan tittar närmare på Basenanji. Tilläggas bör att Basse knappt berör Pix i runda ett, mer än lägger fram nån liten misstanke om att Pix började bra men sedan börjat svamla.

Just nu så tror jag att de kvarvarande Ulvarna är Pix, Dragonborn och Basenanji.


Dans, förmågor och dylikt:
Jag tycker alla borde dansa nästa dansfas. Jag vill också ha input på hur jag och Tyr bör använda våra förmågor, med motiveringar. Självklart så skall vi ju sedan inte avslöja hur vi väljer att göra, men vi skall ju kunna redovisa nästa runda vilket val vi gjorde och varför. Om/när någon av oss blir nattmördad så lär det också ge information beroende på hur folk har agerat gällande oss.
Själv så tycker jag att Tyr borde sia någon som inte outat klass, berätta vad hen får för resultat, och sedan kan den

Outat:
En fråga till er som inte outat godis ännu. Finns det någon av er som har samma favoritgodis som någon redan outat?

Det här var ett långt inlägg, så jag biter av här, så skall jag gå igenom tråden och samla ihop alla frågor med mitt namn på och svara på dem. Samt göra en ny lista på vad som är outat. Och lite annat bös.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(7/15)
Ett datainlägg primärt.
Jag hittade inga frågor direkt med mitt namn på, och jag har inte börjat analysera på debatten om vem som kan vara vad beroende på vad alla andra är.

Jag har 8 inlägg kvar tills i morgon kväll, ställ frågor om ni vill ha något direkt besvarat av mig, annars så kommer mitt nästa projekt vara att fokusera på mina huvudmisstänkta utöver Pix och se om jag kan gräva fram konkreta scumtells. Det kommer senare i kväll eller under morgondagen.

Och en till grej: Arvidos MC, du har bara gjort ett enda inlägg denna runda, hur ser din topp tre misstankelista ut och varför?

Klassoutningar:
Arvidos MC - 6
Recca - ?
xyas - ?
Lu-kaazh - 5
Björn den gode - 6
Pix - ?
Basenanji - 5
Empiricus - 6
Dragonborn - 5
Trasapa - 8
Mukwa - 6
LJSLarsson - 5
Tyr - 5
Brynolf - 5
Mjärden/KK - 6

Antal outade klass 5: 6 st

Antal outade klass 6: 5 st

Utklädnadsoutningar:
Arvidos MC - ?
Recca - Autobot
xyas - ?
Lu-kaazh - Super Mario
Björn den gode - ?
Pix - He-Man? Batman? Dafuq?
Basenanji - Ninja
Empiricus - Cowboy
Dragonborn - Discofluff
Trasapa - Hockeyhjälm
Mukwa - Prinsessa
LJSLarsson - ?
Tyr - ?
Brynolf - Ninjasköldpadda
Mjärden/KK - Dino Rider

Favoritsnaskoutningar:
Arvidos MC - ?
Recca - Nonstop? Dunno
xyas - ?
Lu-kaazh - Buggtuggummi
Björn den gode - ?
Pix - Tändargas
Basenanji - Geléhallon
Empiricus - Hallonremmar
Dragonborn - Sega råttor
Trasapa - Snus
Mukwa - Hockeypulver
LJSLarsson - ?
Tyr - Pommac
Brynolf - Sega råttor
Mjärden/KK - Banankola/Bananaskids

Röster runda 1:
Basenanji röstar klockan 2013-09-02 10.44 från Oröstat till Mjärden/KK

Dragonborn röstar klockan 2013-09-02 11.30 från Oröstat till Basenanji

Recca röstar klockan 2013-09-02 11.38 från Oröstat till Mjärden/KK

Empiricus röstar klockan 2013-09-02 11.48 från Oröstat till Mjärden/KK

LJSLarsson röstar klockan 2013-09-02 12.19 från Oröstat till Mjärden/KK

Pix röstar klockan 2013-09-02 13.05 från Oröstat till Mjärden/KK

Brynolf röstar klockan 2013-09-02 14.21 från Oröstat till Mjärden/KK

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-02 14.27 från Oröstat till Recca

Empiricus röstar klockan 2013-09-02 15.54 från Mjärden/KK till Recca

Trasapa röstar klockan 2013-09-02 15.55 från Oröstat till Recca

Recca röstar klockan 2013-09-02 17.40 från Mjärden/KK till Mukwa

Basenanji röstar klockan 2013-09-02 18.49 från Mjärden/KK till Tyr

Björn den gode röstar klockan 2013-09-03 00.11 från Oröstat till Recca

Pix röstar klockan 2013-09-03 02.11 från Mjärden/KK till Ingen

Basenanji röstar klockan 2013-09-03 07.58 från Tyr till Arvidos MC

LJSLarsson röstar klockan 2013-09-03 08.38 från Mjärden/KK till Xyas

Recca röstar klockan 2013-09-03 11.13 från Mukwa till Recca

Trasapa röstar klockan 2013-09-03 16.01 från Recca till Arvidos MC

Empiricus röstar klockan 2013-09-03 16.06 från Recca till Basenanji

Arvidos MC röstar klockan 2013-09-03 17.29 från Oröstat till Trasapa

Brynolf röstar klockan 2013-09-03 17.43 från Mjärden/KK till Basenanji

Basenanji röstar klockan 2013-09-03 18.30 från Arvidos MC till Recca

xyas röstar klockan 2013-09-03 18.36 från Oröstat till Trasapa

Lu-kaazh röstar klockan 2013-09-03 20.02 från Oröstat till Recca

LJSLarsson röstar klockan 2013-09-03 20.36 från Xyas till Trasapa

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-03 21.01 från Recca till Ingen

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-03 21.48 från Ingen till Basenanji

Basenanji röstar klockan 2013-09-03 23.26 från Recca till Mjärden/KK

Empiricus röstar klockan 2013-09-04 09.50 från Basenanji till Dragonborn

Tyr röstar klockan 2013-09-04 16.47 från Oröstat till Trasapa

Brynolf röstar klockan 2013-09-04 22.22 från Basenanji till Trasapa

Björn den gode röstar klockan 2013-09-04 23.26 från Recca till Trasapa

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-05 00.02 från Basenanji till Trasapa

Arvidos MC röstar klockan 2013-09-05 02.47 från Trasapa till Ingen

Basenanji röstar klockan 2013-09-05 09.34 från Mjärden/KK till Trasapa

Dragonborn röstar klockan 2013-09-05 10.38 från Basenanji till Trasapa

Mukwa röstar klockan 2013-09-05 11.22 från Oröstat till Basenanji

Arvidos MC röstar klockan 2013-09-05 13.22 från Ingen till Recca

Pix röstar klockan 2013-09-05 15.02 från Ingen till Trasapa

Lu-kaazh röstar klockan 2013-09-05 18.03 från Recca till Trasapa

Empiricus röstar klockan 2013-09-05 18.37 från Dragonborn till Trasapa

Mukwa röstar klockan 2013-09-05 20.44 från Basenanji till Trasapa

Antal inlägg förra rundan:
Arvidos MC - 15
Recca - 14
xyas - 8
Lu-kaazh - 6
Björn den gode - 14
Pix - 10
Basenanji - 15
Empiricus - 9
Dragonborn - 14
Trasapa - 12
Mukwa - 12
LJSLarsson - 7
Tyr - 8
Brynolf - 12
Mjärden/KK - 15

Antal inlägg hittills denna runda:
Arvidos MC - 1
Recca - 10
xyas - 6
Lu-kaazh - 3
Björn den gode - 5
Pix - 3
Basenanji - 7
Empiricus - 7
Dragonborn - 7
LJSLarsson - 4
Tyr - 9
Brynolf - 10
Mjärden/KK - 12

Röstläget just nu:
Pix har 9 röster (Xyas, Basenanji, Dragonborn, BDG, Arvidos MC, Brynolf, Recca, LJSLarsson och Empiricus)
Lu-kaazh har 1 röst (Mjärden/KK)
Pix, Tyr och Lu-kaazh har inte lagt några röster
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Har läst igenom lite mer och ja, jag håller med Recca om att Dragonborn har spelat jättekonstigt och har jättekonstiga outningar. Det känns som att det nästan går lite för lätt det här, å andra sidan så har vi haft en del tur och ganska nya ulvar, kan inte vara lätt att komma in och försöka ulva mot en sån här superby.

KK said:
Överreaktion?

Jag har inte bytt namn. Jag har skrivit att jag käkar banankola eftersom jag är från en plats i sverige där det ALLTID har hetat Banankola.

På vilket vis har Banankola pajat diskussionen generella/märken på godiset?

Och på vilket sätt skall jag vara rädd för en godissiare? Lixom, Banankola är samma sak som Banana skids som är samma sak som rymdbanan.
Vadå alltid hetat? Står det banankola eller banan skids i din rollbeskrivning? Och om det står banana skids så tycker jag visst att du har bytt namn när du luras och säger att du har ett annat godis.

Vi diskuterade att New refreshers var en väldigt mycket mer specifik beskrivning, med att märke än sega råttor eller vad det nu var. På samma sätt är ju banana skids en mer specifik beskrivning än banankola oavsett vad det kallades i din hemtrakt på mellanstadiet. Ljuga är dåligt helt enkelt.

Recca: Tja kan du väl få, även om jag inte har jättemycket input. Jag tycker xyas ska outa först då jag håller honom som osäkrare än LJSLarsson som jag tycker ska outa tvåa. Sen kan jag outa, följt av Arvidos MC som jag ser som väldigt grön. Efter det så är det bara Tyr kvar, och jag är nog just nu inne på att han inte behöver out alls. Inte så att jag är alls säker på att han är grön, men är han ulv så är det inte på utklädnad vi kommer plocka honom det finns ju och kommer finnas sjukt mycket mer relevant data där. Och kanske har ulvarna info som kan hjälpa dom i kampen mot Tyr om han nu är grön och en powerroll ifall dom får veta mer om honom, vad vet jag. Sen för min del så tycker jag Tyrs Pommac är väldigt intressant däremot, särskilt med tanke på vilket snask jag själv har. Fast jag vet inte riktigt om jag vill rota mer i det heller just nu.

Angående sianden skulle jag säga att Dragonborn är så nära att åka att det nästan är lika bra att inte sia honom utan att leta efter den sista skurken. Det skulle i och för sig också vara väldigt intressant om siarna siade varandra, problemet med att bestämma det är att om en är ulv så kommer förstås den andra dö, och det kommer inte ens se ulvigt ut för den som överlever så jag tror att det är att gräva lite mer grav åt vår riktiga siare (om det bara är en) att ta en sånt beslut.

Jag håller också med KK om att det är skumt att Mukwa åkte ut, det tyder enligt mig på minst en erfaren ulv, och dessutom en erfaren ulv med en plan, typ som KK. Oerfarna ulvar hade väl bara tagit något av de mer uppenbara valen. (Eller nä förresten det tyder nog främst på att krank är ulv och att ulvarna helt enkelt singlat slant, så konstigt är det mordet, men men helt ok för mig om ulvarna singlar slant, tror inte vi kan förlora då).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
4/15

Mjärden said:
Lu-kaazh vågade inte dansa och använda sin förmåga för att riskera att blockera en siare om någon sådan fanns. Okay. Du hade inga ulv-kandidater alltså? Du hade ingen misstänkt av 14 spelare? Det fanns ju ett gäng spelare som hintat om förmågor så dessa skulle du ju kunna fokusera på. Inte vet jag men det här tycker jag ser lite konstigt ut:
Så du tycker att jag skulle sikta min förmåga som vi inte vet riktigt vilken nytta den har på en person som möjligen är en av bynspowerroller? Jag tycker det låter som en onödig risktagning. Och jag tror vi får ut mer information av att ha kvar powerroller än om jag lyckas blocka en ulv från att göra något (som vi inte vet vad vi blockar). och de här spelen brukar avgöras på att byn skall få ut så mycket information som möjligt och inte av användandet av förmågor som min.

Mjärden said:
Lu-kaazh said:
Jag tror som sagt att ulvarna har förmågor eftersom min förmåga är värdelös om det inte finns något incitament för ulvarna att dansa (och ja min förmåga aktiveras om jag dansar så jag förutsätter att allas förmågor fungerar så)
Lu-kaazh said:
nej inte ens att påstå att du har en förmåga kan rädda dig från misstaget att låtsas gå i en klass som inte är med i spelet
Du röstar på Trasapa, du säger att du måste dansa för att din förmåga skall funka och du misstänker att övriga förmågor funkar så. ÄNDÅ väljer du att inte använda din förmåga på Ulvapan?
du får gärna förtydliga varför jag skulle använda förmågan på någon som det var uppenbart skulle röstas ut?
Mjärden said:
Mukwa nackades och han dansade inte. Betyder det att en ulv som inte dansade tog hand om honom?

Basenanji
LJSLarsson
Lu-kaazh
Trasapa
Alltså jag gillar inte din ton, vi har vad jag vet INGET belägg för att det måste ha varit en person som inte dansa som tog ut en som inte dansa. och eftersom jag inte kan bevisa motsatsen heller så är det här en svår anklagelse att försvara sig emot.

Mjärden said:
* Lu-kaazh = buggtuggummi = borde egentligen heta bara Bugg och inte buggtuggummi.
Det har kan jag inte kommentera eftersom jag inte har någon relation till buggtugggummi kanske kan det vara så att jag är född lite för sent för dem (1993) men jag kan bara säga att det står Buggtuggummi i min roll beskrivning.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Empi du verkar bara skumma igenom det jag sagt, varför?
Jag har förtydligat att det var he-man och jag har sagt klass 6.

recca said:
Enklaste förklaringen innebär dock att ulvarna har spelat jävligt outrovert kring sina roller; Pix avslöjar info om powerroller? Wtf? Lukaazh berättar om sin förmåga? What the fuck?? Trasapa och Dragonborn berättar om sina förmågor? What the fucking fuck? -Ursäkta språket...
Björn den gode said:
Det känns som att det nästan går lite för lätt det här
björn den gode said:
Jag håller också med KK om att det är skumt att Mukwa åkte ut, det tyder enligt mig på minst en erfaren ulv, och dessutom en erfaren ulv med en plan, typ som KK. Oerfarna ulvar hade väl bara tagit något av de mer uppenbara valen.
k.k said:
Varför valde ulvarna att ta Mukwa som inte outat snacks och hoppas på att han tjackar Pommac när Empis ligger på bordet och väntar på att nackas. Det låter ju orimligt.
Kan det vara dags för någon mer än lukas att faktiskt inse att jag talar sanning? OM varulvarna vettat att empi var siare, varför tar dom ut mukwa?

Jag vill ochså försvara dragonborn en smula. Jag vet, first hand, att vimes är riktigt elak. Skulle inte förvåna mig om dragonborn pratar sanning.

Och come on guys(and girl) k.ks godis är inte SÅ suspect.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så där, då är det dags att skriva lite:


Larssons tankar angående alla miljoner med förmågor

Att Tyr är röd och bluffar känns till en början långsökt. Intrycket jag har av Tyr är att han är en ganska safe spelare, och att som ulv bluffa i detta läge kräver is i magen. Enda orsakerna att göra det är om man är säker på att Mukwa var siaren eller att man vill röka ut denne för att sedan ta den på riktigt.

Det som får oss att tänka att vi tror att ulvarna skulle kunna ha vetat att Mukwa var siaren är att Pix outat info om pommac och hallonremmar, vilket Tyr går och bekräftar. Pix info om hallonremmar anser jag mindre viktig, det var redan outat sedan tidigare så det kan mycket väl vara något Pix bara kladdade på för att få sin info att verka mer trovärdig.

Om Tyr och Pix är ulvar tillsammans så måste den fjärde ulven vara en av de mer erfarna spelarna, som KK eller Recca. Jag tror inte de hade kommit med den planen själva. Så om Tyr visar sig röd längre fram anser jag att Emp plötsligt blir mycket grönare, och vice versa.

Om Emp är röd kan jag inte se varför Pix gjorde som hon gjorde. Trots att hon var det enklaste valet så fanns det andra potentiella kandidater som Emp skulle kunna ha valt. Även där krävs det en diabolulv bakom för att det skall gå ihop.

I vilket fall så kommer Emps och Tyrs handlingar hamna under lupp. Kommer de med konstiga val, och "råkar" många gånger välja folk som blev utröstade, blir det svajigt. Om någon har haft is i magen och bluffat blir det svårare och svårare att hålla fast vid charaden.

Jag kommer dock tillsvidare hålla båda dessa herrar för gröna, för jag tror att nästa ulv är Dragonborn, sedan någon av Luukaz, xyas eller Basse, men det leder in i nästa punkt.


En del om Luukaz och Dragonborn

Dragonborn sitter med ett flertal incidenter i knät. Konstig outing. Bara iklädd discohår när andra har fulla dräkter (tyder på en slapp mobbare eftersom Trasapa bara hade en hjälm). Samma godis som Brynolf. Det stinker päls, så han måste bort.

Därför vill jag titta närmare på Luukaz. När jag läser hans inlägg ser jag att han inte tagit några starka ställningstaganden angående andra spelare utöver att i början av runda 1 vara säker på att Recca var ulv och att man inte automatiskt skall gröna folk som fångade Trasapas misstag. Det han själv mest lägger krut på är dansen.
I inlägg 1 säger han att dansen är avgörande för att finna ulvar, i inlägg 2 är han bergsäker på att ingen bör dansa. Två saker rödar med detta.

1. Luukaz säger att han har en förmåga som hindrar folk från att dansa. Hade jag fått den hade jag inte tänkt "oj, den här skall jag använda på mina bybokompisar". Jag hade tänkt att den var till för att sabba för ulvar. Varför skall då ingen gå upp och dansa?

2. Mukwa dansade inte och han blev mördad.

Fråga till Luukaz:
Jag vet att du i ditt första inlägg skrev att du har svårt för långa analyser, men kan du åtminstone berätta vilka du ser som röda/gröna? I den här rundan har du inte gjort mycket annat än att försvara ditt val att inte använda din förmåga och försvara Pix för att du känner henne IRL. Att ta ställning är svårare än ulv, och rödar därför dig starkt i min bok.


Svar till KK om varför Larsson inte dansade

För mig kändes dansgolvet läskigt. Det var en ny variabel och var antagligen där bybor råkade illa ut. Jag har i de senaste spelen jag varit med i alltid dött i runda 1 och ville inte ta några chansningar denna gång.

Dessutom; på de få listor som skrevs om folks önskemål angående vilka som skulle dansa (skriva av dig, Trasapa och Arvidos) stod det på alla att jag skulle hålla mig från dansgolvet. Jag hade haft svårt att komma med argument att gå emot era önskningar.


Konstiga småsaker - pommac

Tyr dricker pommac. Nu är "snask" ett slanguttryck, men jag har aldrig hört att det betyder något annat än godis. Nu har jag inget etymologiskt lexikon till hands, men när jag kollade wiktionary stod det även där att det var godis. Dryck och godis är verkligen inte samma sak.

Jag har valt att se Tyr som grön tillsvidare eftersom jag ser andra som mer röda, men detta är värt att återkomma till.

Konstiga småsaker - banana lögn

Konrad säger banankola, men han hade banana skids? Det är ett ping, men jag kan inte för jösse namn se varför en ulv skulle göra så.

Jag kom ihåg att när jag tittade på sambandet mellan Trasapas New Refreshers och Reccas Nonstop så skrev Konrad så här:

Konrad said:
Larsson said:
Tittar man dessutom på vilket godis du (Trasapa) laxat fram så är det New Refreshers. Låter väldigt specifikt med ett märke när andra kommit med mer generella saker som "sega råttor" och "hallonremmar". Den enda som hintat om att ha ett specifikt märke är väl Recca som brödsmulat nonstop?
Har du outat vad du snaskar på Larsson? Om inte så är jag rätt sugen på att veta. Fiskar du efter vad som är skönt att outa här eller vad bygger du anklagelsen om New Refreshers på?
Jag tyckte att det var lite konstigt att jag inte ens fick en nick eller klapp från axeln från Konrad. Min första tanke var att han satt med facit i hand och också hade ett märke, men när jag då dubbelkollade hade han sagt banankola. Weird.

Detta tyder ju på att han hade skids redan i runda 1 och att det inte är en superknasig efterkonstruktion i alla fall.

Och till sist Xyas

Du har fortfarande inte svarat på min fråga xyas. Måste jag slösa röster på dig i nästa runda också? Jag röstar hellre ut dragonborn än dig, men jag förstår inte varför du ignorerar mig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Recca said:
Jag har en liten tanke kring det här med utklädnad och jag skulle vilja se att alla outar sina kläder.
Björn den gode said:
Jag tycker xyas ska outa först
Kan väl göras antar jag. Jag är utklädd till Darkwing Duck.

LJSLarsson said:
Du har fortfarande inte svarat på min fråga xyas.
Det hade varit bra om du återupprepade frågan i ett sånt här inlägg. För jag minns ingen annan fråga än den att du ville att jag skulle outa snask. Och det har jag förklarat varför det vore dumt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Xyas: Jag frågade i förra rundan vilka som du ser som gröna/röda.

Eftersom xyas outat dräkt outar jag att jag är utklädd till Mumintroll.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sitter och äter brunch på ett spa och skriver från mobilen så det blir väldigt kort men så att det inte stannar upp så är jag utklädd till vampyr
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
"Inlägg 11/15 Tillbaka efter helgens festligheter.

Till att börja med... Ok, så Tyr är inte faktionssiare, utan klass-siare. Det är ju ingen törre skillnad, men jag tänker mig att det är betydligt mindre troligt att en klassiare är naiv. Faktion är ju binärt, men klass innefattar fem olika värden. Vilket värde skulle en naiv klassiare få fram? Inget jättestarkt argument, men det känns inte som att Tyr är naiv. Och i så fall är det ännu lite troligare att han är ulv.

KK said:
Du är ju skön Brynolf och du knäckte Banana skids just i detta nu. Du har absolut rätt i att det heter Banana skids och det är just det snackset Vimes har tilldelat mig. Grejen är ju dock att jag är från ""Norrland"" och här heter det Banankola och dom kostade 1 spänn när jag gick på disco senast.
Nej, jag reagerade på banankola redan från början även om jag aldrig nämnde Skids rakt ut. Jag frågade dig till och med specifikt om det verkligen var just ""generic banankola"", men det svarade du inte på:
Brynolf said:
Ska man vara petig så: Med tanke på temat känns ""banankola"" inte helt spot-on. Du menar alltså att du inte har något särskilt märke av banankola? I så fall lägger jag båda KKs outningar i det svagare facket. Inte för att sega råttor och gelehallon är särskilt specifika heller, men jag tycker det är skillnad i det här fallet.
Larsson said:
Konrad säger banankola, men han hade banana skids? Det är ett ping, men jag kan inte för jösse namn se varför en ulv skulle göra så.
Av precis samma anledning som Trasapa förstås. Han har typ Amfetamin som favogodis, och är tvungen att hitta på nåt mer mellanstadiebetonat. Trasapa kan ha valt NEW refreshers för att han anade att det kanske fanns någon med standardrefreshers och inte ville ljuga fram en dublett. KK kan ha gjort en liknande grej med Banana skids. Eller, ännu mer sannolikt, så outade han det lokala norrlands-namnet på Banana skids utan att tänka sig för. Vimes är ju Ståkkålmare i någon mån och skulle definitivt inte kalla det ""banankola"".

Larsson said:
Jag tyckte att det var lite konstigt att jag inte ens fick en nick eller klapp från axeln från Konrad. Min första tanke var att han satt med facit i hand och också hade ett märke, men när jag då dubbelkollade hade han sagt banankola. Weird.

Detta tyder ju på att han hade skids redan i runda 1 och att det inte är en superknasig efterkonstruktion i alla fall.
Här hänger jag inte riktigt med. Man du förtydliga vad som talar för att KK inte blev tagen med handen i banankolaburken?

KK said:
Om nu Mukwa var vår väktare och väktade sig själv så finns dock fortfarande möjligheten att Lu-kaazh kraschade partyt och blockade hans förmåga.
Mycket möjligt, och ett snyggt ulvdrag i så fall. Om Mukwa var väktare som var tvungen att dansa för att kunna väkta, var det ju snyggt att blockera själv-väktandet och hänga upp honom i kalsongerna. Men ulvarna lär ju inte ha VETAT att Mukwa var väktare eftersom han outade så extremt sent. Så jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av det här. Ulv-Pix kan ju förstås ha haft ytterligare info som han inte delat med sig av, tex att väktaren hade klänning. Eller så var det en tokchans. Jag har gått tillbaka och kollat om Mukwa hintade om att han skulle dansa, men inte hittat nåt.

Tyr said:
Nej, om Empi verkligen är siare så borde hans favvogodis vara på ulvarnas lista precis som den var när Pix outade den. Om de kan välja mellan att garanterat ha ett bra mål för nattmord och att chansa så borde de ju satsa på det garanterade målet. Samma sak med mig, det är ju möjligt att de snappade upp min brödsmula om de satt inne med informationen. Mer troligt är ju att de hade info om Mukwa och ville ha ihjäl honom mer. Det enda som Mukwa outade i tid för nattmord var ju något i still med att ""han borde bli prom queen med tanke på hur han var klädd"". Så min gissning är att ulvarna hade information om att väktaren var utklädd till prinsessa. Det är rollen som brukar vara hetast att bli av med och en tydlig brödsmula om prinsessa var ju det enda han outade i tid.
Precis, så här kan det vara. Och OM nu Mukwa var väktare är det ju självklart att han väktade sig själv, vilket måste innebära att Lukas blockerade väktandet. Men det här scenariot baseras helt och hållet på att Pix, som ju så smått tycks tala sanning om sin infoförmåga, även hade info om väktaren.

Recca said:
jag tror Empi är cool. Det passar in i symmetrin att det finns en siare som siar godis och jag finner det osannolikt att ulvarna listat ut att Mukwa var just den siare som siade godis.
Den ""symmetrin"" gäller ju egentligen bara om det även finns en kläd-siare, och någon sådan har vi inte sett till. Om det inte var Mukwa, förstås. Men i så fall borde ju någon ulv gått ut som klädsiare vid det här laget."
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa kanske försökte dansa men antingen blev blockad först eller så gick nattmordet in före själva dansandet. Det faktum att Vimes inte sagt att Mukwa dansade betyder inte att inte Mukwa försökte dansa faktiskt.

Brynolf said:
Precis, så här kan det vara. Och OM nu Mukwa var väktare är det ju självklart att han väktade sig själv, vilket måste innebära att Lukas blockerade väktandet. Men det här scenariot baseras helt och hållet på att Pix, som ju så smått tycks tala sanning om sin infoförmåga, även hade info om väktaren.
Asso, våra förmågor är ju att dansa och vissa kan göra coola grejer när de dansar. Lukaazh kan blocka folks förmågor alltså kan han stoppa folk från att dansa, jag tycker det här är självklart.

Björn den gode said:
Har läst igenom lite mer och ja, jag håller med Recca om att Dragonborn har spelat jättekonstigt och har jättekonstiga outningar. Det känns som att det nästan går lite för lätt det här, å andra sidan så har vi haft en del tur och ganska nya ulvar, kan inte vara lätt att komma in och försöka ulva mot en sån här superby.

KK said:
Överreaktion?

Jag har inte bytt namn. Jag har skrivit att jag käkar banankola eftersom jag är från en plats i sverige där det ALLTID har hetat Banankola.

På vilket vis har Banankola pajat diskussionen generella/märken på godiset?

Och på vilket sätt skall jag vara rädd för en godissiare? Lixom, Banankola är samma sak som Banana skids som är samma sak som rymdbanan.
Vadå alltid hetat? Står det banankola eller banan skids i din rollbeskrivning? Och om det står banana skids så tycker jag visst att du har bytt namn när du luras och säger att du har ett annat godis.

Vi diskuterade att New refreshers var en väldigt mycket mer specifik beskrivning, med att märke än sega råttor eller vad det nu var. På samma sätt är ju banana skids en mer specifik beskrivning än banankola oavsett vad det kallades i din hemtrakt på mellanstadiet. Ljuga är dåligt helt enkelt.

Recca: Tja kan du väl få, även om jag inte har jättemycket input. Jag tycker xyas ska outa först då jag håller honom som osäkrare än LJSLarsson som jag tycker ska outa tvåa. Sen kan jag outa, följt av Arvidos MC som jag ser som väldigt grön. Efter det så är det bara Tyr kvar, och jag är nog just nu inne på att han inte behöver out alls. Inte så att jag är alls säker på att han är grön, men är han ulv så är det inte på utklädnad vi kommer plocka honom det finns ju och kommer finnas sjukt mycket mer relevant data där. Och kanske har ulvarna info som kan hjälpa dom i kampen mot Tyr om han nu är grön och en powerroll ifall dom får veta mer om honom, vad vet jag. Sen för min del så tycker jag Tyrs Pommac är väldigt intressant däremot, särskilt med tanke på vilket snask jag själv har. Fast jag vet inte riktigt om jag vill rota mer i det heller just nu.

Angående sianden skulle jag säga att Dragonborn är så nära att åka att det nästan är lika bra att inte sia honom utan att leta efter den sista skurken. Det skulle i och för sig också vara väldigt intressant om siarna siade varandra, problemet med att bestämma det är att om en är ulv så kommer förstås den andra dö, och det kommer inte ens se ulvigt ut för den som överlever så jag tror att det är att gräva lite mer grav åt vår riktiga siare (om det bara är en) att ta en sånt beslut.

Jag håller också med KK om att det är skumt att Mukwa åkte ut, det tyder enligt mig på minst en erfaren ulv, och dessutom en erfaren ulv med en plan, typ som KK. Oerfarna ulvar hade väl bara tagit något av de mer uppenbara valen. (Eller nä förresten det tyder nog främst på att krank är ulv och att ulvarna helt enkelt singlat slant, så konstigt är det mordet, men men helt ok för mig om ulvarna singlar slant, tror inte vi kan förlora då).
Mukwas död vittnar om att ulvarna nattdödar någon som inte kommer bli väktad och som kanske är väktare själv eller den sista siaren. Eftersom ulvarna har korn på Empiricus resonerar de att väktaren antagligen kommer skydda honom. Därför lägger de mordet på någon annan som eventuellt är en väktare eller en siare. Det känns fullt rimligt att resonera så, Väktaren har inte outat sig så ulvarna kan inte hitta honom men en Empiricus har outat en förmåga så väktaren lär ju kanske skydda honom.

Ulvarna chansar alltså på en av de som inte outat något ännu, nämligen Mukwa och dödar honom för Empis gissar de blir väktad i första rundan. Huruvida de tar väktaren vet nog bara ulvarna för de lär ha info om det genom godiset skulle jag tro.

Mukwa låg dessutom ganska lågt i R1 vilket han inte brukar göra, så det kanske fanns en aning och förhoppning om att de hade väktaren där.


Om vi läser Empiricus första inlägg där han skriver:
Spelet upplägg känns kul, i alla fall. Eftersom man har valet att dansa i dansfasen så har det valet såklart betydelse, jag kan direkt gå ut och säga att jag vet att det finns förmågor i spel som bygger på ifall man dansar eller inte. Valet att dansa eller inte är med andra ord viktigt, och det kan säkert finnas fördelar och nackdelar med att dansa eller inte dansa.
Så känns det väldigt konsekvent med hans spel senare. Jag tror ju på en grön Empiricus. Han hintar sedan dag ett om att han har en förmåga men beskriver det som att han har information om det. Klassiskt.

Nåväl, ulvarna får tidigt informationen att de kan skydda sig från Empiricus' förmåga genom att helt enkelt inte dansa. Den biten information hör alltså till ulvarnas strategi, helt oavsett något annat. Det måste tas i beaktande och jag tror att det är en hint åt vilka ulvarna är (något annat vore ju faktiskt otroligt märkligt).

Nu ska jag skriva ut en teori som bygger på det Brynolf skrev först. Eftersom Pix går ut med sin Tändargas så betyder det att övriga ulvar antingen inte dansade eller har alibigodis. Det tyder ju på att Dragonborn inte är ulv.

Dansade gjorde
Arvidos MC
Björn den Gode
Brynolf
Dragonborn
Empiricus
Mjärden
Pix
Recca
Tyr
xyas

Dragonborns outningar är ju riktigt galna liksom, så han är ju inte off the hook på grund av detta så klart, men det är nontheless något som strör grus i en helrödning av honom.

Basenanji
LJSLarsson
Lu-kaazh

De ovan dansade inte. Bland de ovan namnen borde åtminstone en vara ulv och bland de som dansade borde åtminstone en person ha alibigodis. Det är min teori. Det kanske är så att Dragonborn har ett "alibigodis", nämligen samma favorit som någon annan har - men det känns elakt av Vimes. En alibiroll ska ju ha ett alibigodis.

Så om Pix är ulv så boooorde ju inte Dragonborn vara ulv egentligen. Pix outning, såsom Brynolf skriver, känns alltför hastig. Det torde ju vara 50% chans att behöva göra den outningen och om det finns en möjlighet att Empi fångat en annan ulv med byxorna nere så har ju Pix i princip fixat en dubbelhängning - så spelar inte ulvar.

Således är Pix enda ulven (såsom Brynolf skrivit redan) som inte har alibigodis bland de ulvar som dansade om några gjorde det utöver Pix själv. Jag gissar på en ulv som inte dansar och en med alibigodis som gör det. Planen att låta Pix då dansa är ju ganska smart, det innebär att risken att hen sias är väldigt låg med så fina andra kandidater såsom Recca och Dragonborn.

Mina misstankar mot Dragonborn sjönk precis ganska mycket, och det är precis nu Björn den Godes misstankar mot Dragonborn går upp. Alltså, det är ju inte så att jag inte uppskattar att du väljer att haka på Recca för en gångs skull, men jag blir faktiskt riktigt misstänksam BDG.

*Riktar ficklampan mot Björn den Gode.* För att vara omtalad som byns bästa bybo så är jag inte imponerad.

Så misstankar mot dig kvarstår absolut men vore bra om du typ kollade K.K lite mer. Jag är ju rädd att en av er två ska vara ulvar. Typ Pix, K.K, Trasapa och Lukaazh eller byt ut K.K mot BDG (eller mot Basse?).

Nu har ju Basenanji varit tyst väldigt länge förresten. Han och Arvidos behöver ju ta ställning till vad som finns här i tråden och kanske skapa nåt nytt eftersom det känns som vi behöver nytt blod i diskussionen.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Brynolf said:
Larsson said:
Konrad säger banankola, men han hade banana skids? Det är ett ping, men jag kan inte för jösse namn se varför en ulv skulle göra så.
Av precis samma anledning som Trasapa förstås. Han har typ Amfetamin som favogodis, och är tvungen att hitta på nåt mer mellanstadiebetonat. Trasapa kan ha valt NEW refreshers för att han anade att det kanske fanns någon med standardrefreshers och inte ville ljuga fram en dublett. KK kan ha gjort en liknande grej med Banana skids. Eller, ännu mer sannolikt, så outade han det lokala norrlands-namnet på Banana skids utan att tänka sig för. Vimes är ju Ståkkålmare i någon mån och skulle definitivt inte kalla det ""banankola"".
Men borde inte Konrad, om han var ljugande ulv, stått fast vid att det faktiskt stod banankola och att han inte ljugit om bananaskids? Bananaskids kan inte patent på "kola som smakar banan" lika lite Marabou har patent på "choklad som smakar mjölk". Vad har han för glädje av att komma med att erkänna en försköning av sanningen istället för att stå på sig?

Brynolf said:
Larsson said:
Jag tyckte att det var lite konstigt att jag inte ens fick en nick eller klapp från axeln från Konrad. Min första tanke var att han satt med facit i hand och också hade ett märke, men när jag då dubbelkollade hade han sagt banankola. Weird.

Detta tyder ju på att han hade skids redan i runda 1 och att det inte är en superknasig efterkonstruktion i alla fall.
Här hänger jag inte riktigt med. Man du förtydliga vad som talar för att KK inte blev tagen med handen i banankolaburken?
Det jag menar är att jag tycker han här betedde sig som någon som hade ett märke och inte något generellt som banankola. Istället för att tycka att jag kommit med något vettigt (att de röda hade märken) så beter han sig som en bybo som vet att jag har fel eftersom han själv har märken.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ett kort inlägg då.

Först, röst: Pix, innan jag glömmer det.

Sedan ville Empiricus att jag skulle berätta vilken klass Recca går i. Hon går i klass 6.

Empiricus said:
Jag tycker alla borde dansa nästa dansfas. Jag vill också ha input på hur jag och Tyr bör använda våra förmågor, med motiveringar. Självklart så skall vi ju sedan inte avslöja hur vi väljer att göra, men vi skall ju kunna redovisa nästa runda vilket val vi gjorde och varför.
Låter bra det där. Mest vill jag veta om vi kan lägga upp det på något sätt så att vi inte siar samma person, men att vi ändå har utrymme att välja själva. Exempelvis om jag som du förslog siar någon som inte gått ut med klass medan du siar någon annan. Eller tar vi den risken och väljer helt fritt. Risken är väl rätt överhängande att någon av oss ryker i natt ändå.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Äh jag ångrar mig. Jag märkte att det inte fanns några jag var jättepepp på att sia bland de som inte outat klass. Finns det någon annan metod? Om ingen annan kan komma på några bra direktiv så väljer jag fritt.

Lite bortslösat inlägg men jag kommer inte komma upp i 15 inlägg ändå misstänker jag.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(8/15)

Tyr said:
Ett kort inlägg då.

Först, röst: Pix, innan jag glömmer det.

Sedan ville Empiricus att jag skulle berätta vilken klass Recca går i. Hon går i klass 6.

Empiricus said:
Jag tycker alla borde dansa nästa dansfas. Jag vill också ha input på hur jag och Tyr bör använda våra förmågor, med motiveringar. Självklart så skall vi ju sedan inte avslöja hur vi väljer att göra, men vi skall ju kunna redovisa nästa runda vilket val vi gjorde och varför.
Låter bra det där. Mest vill jag veta om vi kan lägga upp det på något sätt så att vi inte siar samma person, men att vi ändå har utrymme att välja själva. Exempelvis om jag som du förslog siar någon som inte gått ut med klass medan du siar någon annan. Eller tar vi den risken och väljer helt fritt. Risken är väl rätt överhängande att någon av oss ryker i natt ändå.
Jag föreslår att vi som by samlar en lista på de fem mest misstänkta, och att vi var för sig väljer vem vi skall sia. Siar vi samma så kan det ändå vara bra, om exempelvis någon har godisalibi men inte klassalibi eller dylikt.

Så vi fokuserar på en grupp misstänkta men avslöjar inte exakt vem vi siktar på, och nästa runda ser vi vad för resultat vi får och/eller om någon av oss dör. Eventuell väktare lär ju vakta någon av oss två, så om det finns en väktare så kommer Ulvarna om de försöker att döda någon av oss ha en 50% chans att misslyckas att få ett nattmord om de inte också kan blockera väktaren.

Har de däremot koll på vem som är väktare eller vet att väktaren inte existerar eller är död så lär det ju bli andra odds såklart.

Pix said:
Empi du verkar bara skumma igenom det jag sagt, varför?
Jag har förtydligat att det var he-man och jag har sagt klass 6.
Tack, jag har fört det till mina loggar. Och nej, jag skummar inte, men att tråla efter outningar i mängder av text när dessutom outningar inte alltid är skrivna på ett tydligt sätt gör att jag kan missa saker. Jag förutsätter att folk rättar mig om jag missar något.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Inlägg 12/15

Recca said:
Brynolf said:
Precis, så här kan det vara. Och OM nu Mukwa var väktare är det ju självklart att han väktade sig själv, vilket måste innebära att Lukas blockerade väktandet. Men det här scenariot baseras helt och hållet på att Pix, som ju så smått tycks tala sanning om sin infoförmåga, även hade info om väktaren.
Asso, våra förmågor är ju att dansa och vissa kan göra coola grejer när de dansar. Lukaazh kan blocka folks förmågor alltså kan han stoppa folk från att dansa, jag tycker det här är självklart.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Hur är det en replik på det jag skrev? Om vi antar att Mukwa var väktare som var tvungn att dansa för att använda sin förmåga, är det ju möjligt att Lukas hindrade honom för att mordet skulle gå igenom. Samtidigt dansade inte Lukas, vilket BORDE innebära att han inte kunde använda sin block-förmåga, men vi kan ju inte vara 100% på att det verkligen är så den fungerar.

Recca said:
Om vi läser Empiricus första inlägg där han skriver:
Empi said:
Spelet upplägg känns kul, i alla fall. Eftersom man har valet att dansa i dansfasen så har det valet såklart betydelse, jag kan direkt gå ut och säga att jag vet att det finns förmågor i spel som bygger på ifall man dansar eller inte. Valet att dansa eller inte är med andra ord viktigt, och det kan säkert finnas fördelar och nackdelar med att dansa eller inte dansa.
Så känns det väldigt konsekvent med hans spel senare. Jag tror ju på en grön Empiricus. Han hintar sedan dag ett om att han har en förmåga men beskriver det som att han har information om det. Klassiskt.
Ja, både Lukas och Empi har lirat konsekvent i enlighet med deras förmågor. Vilket såklart är lite grönande för dem.

Recca said:
Så om Pix är ulv så boooorde ju inte Dragonborn vara ulv egentligen.
Precis, eller det är i varje fall i någon grad grönande för Dragonborn. Svårt att säga hur mycket dock, med tanke på att vi inte vet om ulvarna har alibisnask och om Empi är grön. Men det är ju mycket annat som talar mot Dragonborn.

Recca said:
Således är Pix enda ulven (såsom Brynolf skrivit redan) som inte har alibigodis bland de ulvar som dansade om några gjorde det utöver Pix själv. Jag gissar på en ulv som inte dansar och en med alibigodis som gör det.
Nja, det var ju några som dansade som inte hade outat godis alls också. De kan inte grönas med den här teorin. Men ja, det är sannolikt att någon ulv inte dansade alls. De lär inte ha total koll på spelupplägget och vill sprida riskerna.

Recca said:
Så misstankar mot (BDG) kvarstår absolut men vore bra om du typ kollade K.K lite mer. Jag är ju rädd att en av er två ska vara ulvar.
Yes, jag skulle också vilja se dem två brottas lite mer. Tills vidare är KK betydligt mer röd än BDG i mina ögon, men han kanske kan hitta lite dynga på Björn som vi andra kan ta ställning till.

Larsson said:
Men borde inte Konrad, om han var ljugande ulv, stått fast vid att det faktiskt stod banankola och att han inte ljugit om bananaskids? Bananaskids kan inte patent på "kola som smakar banan" lika lite Marabou har patent på "choklad som smakar mjölk". Vad har han för glädje av att komma med att erkänna en försköning av sanningen istället för att stå på sig?
För all del, man kan se det så också. Men jag tycker inte att citatet du grävde fram från KK är ett särskilt solklart tecken på att han har ett specifikt märke på sitt godis. Möjligen ett vagt indicium.

Ikväll kommer jag försöka hänga med tills nästa runda kommer upp. Större delen av måndag kommer jag flyga så då är jag offline utav helvete.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inlägg 12/15
Kan vi få en uppdatering av folks outningar av Empiricus? Vore nice. :gremsmile:

Röst: Pix
 
Top