Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 2

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mjärden said:
Okay. Wow, shiit! Men Tyr, varför???

Ponera att Emps valt att sia Recca och påstå att hon inte alls käkar det hon sagt. Emps pekar ut Recca som ulv och du efter det kommer in och pekar ut Recca som bybo. Nu vet ju jag att du är väldigt eftertänksam i ditt spel så det här tycker jag är ett rätt dåligt drag.

Vi har 15 inlägg så att bränna en sån här bra nyhet på stört gällande en grön spelare är ju rätt otaktiskt med tanke på att Emps har en ulv i sin bakficka. Fnuk säger jag bara.
Jag resonerade så att ju längre tid jag höll på siandet och drog ut på drevandet mot Recca ju mer suspekt skulle det verka att outa. Om jag känt att folk i allmänhet tyckte att jag var grön så hade jag kunnat ta smällen och väntat lite. Sedan är det ju sant att Empi mycket väl kunde ha ljugit, och att jag i sådana fall haft en chans att komma på honom. Det var inget jag övervägde kan jag ju erkänna. Men å andra sidan betvivlar jag att han skulle dra till med en sådan lögn i andra rundan. Men vi får väl se vem det är han har ertappat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Inlägg 4/15 (det är ok, jag kommer knappt vara med alls på lördag, så jag kan slösa lite)

Tyr said:
Var inte det där exakt samma förmåga som Ulvapan hade? Den som verkade passa bättre på en ulv än en bybo?
Jo, på pricken. Nu är ju samtliga Dragonborns outningar mer eller mindre konstiga. Så då vill vi ju veta:

* Dragonborn, hur reagerade du när Trasapa outade exakt samma förmåga som du? Vad tänkte du då?
* Jag vill se Tyrs, Arvidos, BDGs och Pix godispreferenser. Finns det fler dubletter?

När jag tänker lite ytterligare... vad ska en sådan här förmågesiare över huvud taget vara bra för? Vi har ju förmågor allihop för böfvelen!

Röst: Dragonborn
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(3/15)
Mjärden said:
Då behöver vi en lista på vad som är outat. Empis? Dags att jobba fram nått snyggt nu.
Arvidos MC går i klass 6 är utklädd till ??? stoppar gärna i sig ???
Recca går i klass ? är utklädd till Autobot stoppar gärna i sig Nonstop?
xyas går i klass ? är utklädd till ??? stoppar gärna i sig ???
Lu-kaazh går i klass 5 är utklädd till Super Mario stoppar gärna i sig Buggtuggummi
Björn den gode går i klass 6 är utklädd till ??? stoppar gärna i sig ???
Pix går i klass ? är utklädd till He-Man? stoppar gärna i sig Rån
Basenanji går i klass ? är utklädd till ??? stoppar gärna i sig Geléhallon
Empiricus går i klass 6 är utklädd till Cowboy stoppar gärna i sig Hallonremmar
Dragonborn går i klass 5 är utklädd till Discofluff stoppar gärna i sig Sega råttor
Trasapa går i klass 4? är utklädd till ??? stoppar gärna i sig New Refreshers
Mukwa går i klass 6 är utklädd till Prinsessa stoppar gärna i sig Hockeypulver
LJSLarsson går i klass 5 är utklädd till ??? stoppar gärna i sig ???
Tyr går i klass 5 är utklädd till ??? stoppar gärna i sig ???
Brynolf går i klass ? är utklädd till Ninjasköldpadda stoppar gärna i sig Sega råttor
Mjärden/KK går i klass 6 är utklädd till Dino Rider stoppar gärna i sig Banankola


Fyll gärna i, och jag kan vara så snäll att säga att jag inte (såklart) har granskat någon som inte outat favoritgodis, så det är en av fem själar som farit med osanning.

Jag tänkte släppa på min info kring lunchtid i morgon, eftersom vi har begränsat med inlägg att hantera saker på så vill jag inte vänta för länge. Tycker ni det är bättre att jag chillar längre eller släpper infon snabbare så rättar jag mig för det om mer än en tredjedel tycker det. Känns rimligt?


Gällande förmågor.
Det är ju rätt friggin' uppenbart att Ulvarna har förmågor. Sättet som Trasapa försökte rädda sig med sin förmåga visade att hans förmågebeskrivning liknade min rätt bra, jag tror det tyder på att hen eller en Ulvpolare har en förmåga.

Och att Lu-kaazh kan blocka folk från att dansa? Well, antingen är det till för att hålla Ulvar från dansgolvet, eller för att hålla bybor från dansgolvet. Det betyder antingen på att byn kan tjäna på att Ulvar inte dansar eller att Ulvar kan tjäna på att byn inte dansar.
Det senare vet vi med min förmåga. Det tidigare vet vi inte med mer säkerhet än att Mukwa blev utmobbad när han inte var på dansgolvet.

Dragonborns förmåga känns rätt.. tam? Den visar om en person använt en förmåga, men inget mer? I ett spel där BÅDE bybor och ulvar har förmågor så låter det som en förmåga som borde höra hemma på ulvsidan.

Och jag vill gärna se Dragonborn komma med någon djupare, längre och grundligare analys av folk, antingen alla eller bara sin egen topp 3-4 Ulvlista med motiveringar. Jag vill se något maffigt och/eller givande som visar var Dragonborn står, och var hens misstankar ligger. Ett drev där känns som en bra början, så jag hakar på Brynolf

Röst: Dragonborn
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
När gjorde han det ?! Aja jag har faktiskt inget mer att outa min roll är att jag går i 5e klass och att jag har discohår eller discofluff som jag beskrev det min förmåga är att se om någon använder sin fårmåga som hen har men endast om denne någon själv dansar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 3 av 15

Pix

Pix said:
jag tror det är dags att outa. Klass 6. Och jag tänker smula mitt snask, eller rättare sagt är det mitt snask som smular. Eller screw it, jag gillar rån (kak versionen, är inte en systematisk kleptoman). någon frågade vem jag misstänker..
Pix said:
jag antar att det inte är ett 'ha i glassen' rån utan ett såntdär tredubbelt göteborgskex rån. Det var det jag åt i lågstadiet och mellanstadiet på disco, ett vanligt enkelt rån är ju ekvivalent med en knäckemacka. Sen slänger du ut exempel på snask som är troliga som inte heller är söta... Lakrits till exempel. Sluta säga emot dig själv.
1. Pix, kan du ta fram din outning av din klädsel.

Pix said:
Läs. jag har outat godis klass och utklädnad.
Jag vill att du citerar vart du outar din dress. Asså, jag är sjukt dålig på att leta eller så har du inte outat. Du har snackat lite Batman och lite HE-man men i min värld har du inte outat någonstans. Jag vill ha din outning citerad innan jag kan släppa det här.

2. Det här med rån. Din outning är i mina ögon en så kallad "Lilliana-outning". Den är väldigt invecklad. Mitt snacks går verkligen inte att missta med något annat och jag kan inte tolka det på nått annat vis än vad det verkligen är så jag är väldigt brydd gällande din outning.

Dragonborn..Jobba fram ett fett bra inlägg nu. Det ligger dig inte i fatet att ha samma förmåga som Trasapa, ett discofluff på huvudet och samma snacks som Brynolf.

---<<>>---

Empis! Att räkna ut vem du har kikat snacksen på är inte supersvårt så att hålla på det allt för länge är bara dumt. Det finns lixom tre namn att välja bland i mina ögon och vi kommer att få ut massvis av att hänga den du checkat.

Nog för att vi kan utnyttja rundan till annat också, men det kan vara rätt skönt att knyta an säcken och få lite insyn i sanningen. Det kan underlätta och skapa lägen att knyta samman din ulv med andra ulvar.

Ska vi säga i halvtid? Runt ditt 7 inlägg.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Trasapa said:
Hänger sen med konrads påbörjade drev mot recca eftersom hon gärna kan svara på frågorna och K.K brukar få med sig pöbeln så det känns onödigt att starta något parallellt i nuläget.
Trasapa said:
Skit! Glömde såklart att lägga rösten. Dumt misstag som kostar för mycket i det här spelet.

röst: Recca

Trasapa said:
Recca har spelat lite lojt och knepigt visst, men jag tycker mig inte känna igen de där ulv takterna som hon har visat upp i tidigare lir. Det kan såklart bero på att hon är trött i armarna och inte orkar försvara sig med samma frenesi men ändå..
Nej jag vill inte sätta Recca i det ryssröda skåpet än.

BDG kommer in och mästrar direkt, samma som förra gången. Inget direkt konkret kan jag tycka, grejen med Recca som hon tydligen missat i startinlägget är inget jag själv skulle hålla som ett redigt scumtell men ni känner henne bättre så ni kanske vet att hon inte skulle missa sådant.
Trasapa said:
Därav att jag höll med Recca att en personlig coin toss kanske inte är så dumt eftersom det är en chansning hur vi än gör så här första gången. Dessutom så ger vi inte ulvarna förvarningen om vilka som går upp på golvet.

-------------------------
Här innan nästa inlägg så har Arvidos ställt den avgörande frågan, men det har inte diskuterats mer om det än, det är därför oklart om Trasapa förstått att han är körd, jag tror inte det.

Trasapa said:
Sen vill jag bara lägga in en känga mot er som hackar på Recca. Enligt mig, som faktiskt var inne i hetluften med Recca i förra liret, känner inte alls igen hennes stil nu som när hon var på ulvdefensiven då. Det var mycket mer känslor och anfäkta anamma då, hon känns ändå mer samlad nu i sina försvar. Men det är min "gut feeling".

Sen håller jag med Recca om att vi blåser våra dyrbara inlägg på att slå en död häst, så att säga. Vi har väl ändå fler att bygga cases på? Eller har ulvarna hittat sin hackkyckling och bara skrattar åt oss när vi blåser bort våra inlägg på att övertyga varandra att hänga en bybo.
Alltså, och jag vänder mig framförallt till KK som på något sätt kommit fram till motsatt slutsats. Hur kan det här spelet inte röda Recca? Trasapa börjar med att lägga sin röst på henne 'för att få henne att svara på frågorna', alltså ingen motivation, inget för att försöka övertyga någon mer att göra samma, det är ju typiskt så man vill spela mot en ulvpolare eftersom man om saker går dåligt, som att Recca åker ut, kan peka på att jag röstat ju på henne redan i början av rundan!

Men sen när Recca börjat få några röster så har Trasapa flera inlägg där Recca försvaras. Alltså, Trasapa försöker aktivt få Recca att inte bli utröstad, hur kan det inte vara rödande för Recca? Visst jag kan köpa att om Trasapas plan var att Recca ändå skulle åka ut, (och det visar sig att hon är god), då ser det väldigt bra ut för Trasapa, men lyckas hen få bort rösterna från Recca så faller ju hela grejen eftersom ingen då kommer att se att Recca är grön. Sure, det kan vara så, men en enligt mig mer naturlig förklaring är att Recca är röd och att Trasapa gjorde ett seriöst menat försök att rädda henne.

För formens skull då jag tror att jag klistrat in alla ställen där Trasapa pratar om recca så finns det ett inlägg till på slutet, men eftersom Trasapa nu vet att hen kommer åka ut så blir det lite tomteskur att försöka analysera det.
Trasapa said:
Recca, nu får du väl ändå chilla en aning. Hur har jag smutsat dig nu menar du? Du hamnade i min lista på de som inte ska dansa? Ja jag stoppade de som jag misstänker som ulvar där eftersom jag vill hindra dem från att nattmörda(om det är möjligt), men jag pekade aldrig ut dig specifikt som en ryssröding. Du låg kvar där sen K.K's lista troligen och jag brydde mig inte om att flytta på dig eftersom jag inte bryr mig nämnvärt om du dansar eller inte.

Det där mothugget däremot är ulvigt men då får jag väl skit för att jag säger det också..

KK said:
Trasapan då?

Meh. Wowawiwa? Tycker fortfarande att det är lättfilsmjölksblandning här. Att vara bybo och stå för något och gå upp i en match mot en envis ulv (tänk bybo-Trasapa vs. ulv-Recca) är ju en sak, men att som ulv dra fram nått med substans och vara säker på sin sak är dessvärre svårare.

= K.K tycker att Trasapa i nästa inlägg skall peka med hela handen och visa på vart han har sina misstankar och med lite klara besked visa hur byboig han är annars är det ju bara att hänga av honom utifall Rysslandsvistelsen tär på aktivitet och psyke.

Pss. Att missa rösten och offra ett inlägg för den är ju ett klassiskt ulv-drag. Det är ju soft att fimpa ett inlägg på att rösta Recca.

Skrivet av: Trasapa
Hänger sen med konrads påbörjade drev mot recca eftersom hon gärna kan svara på frågorna och K.K brukar få med sig pöbeln så det känns onödigt att starta något parallellt i nuläget.


Sen lägger jag till lite slapphet. Onödigt att skapa egna drev? Onödigt att ta ställning? Äh, det är av största vikt att visa vad man tycker. Att hänga på K.K´s drev trots att du tycker Recca´s tanke om att "singla slant random" om dansa/inte dansa låter som en bra idé känns ju också rätt udda.
Trasapa said:
Wow ok, K.K har redan bränt mig som pälsad mobbare efter 3 inlägg, det må vara rekord eller?
Trasapa said:
Men K.K börjar likna sitt ulva-jag i förra liret. Kör på kaxigt, självsäkert och spyr ut halvmesyrer.
Alltså här någonstans så var jag beredd att plocka in även KK i facket 'god-för-att-ha-varit-avgörande-i-att-fälla-Trasapa-facket'
men sen skriver han ju tyvärr själv så här:
KK said:
K.K har två primära kandidater för hängning och det är Recca och Trasapa. En mer sekundär är Larsson och Basse är lite av en bubblare. BDG väljer att lyfta fram tydliga prylar som förstärker allas (hoppas jag!) misstankar mot Recca. Är Recca ulv som jag tror kommer det helt klart stänka upp grönfärg på BDG. Jag är rätt säker på att en ulv-BDG hade hoppat över belysningen av ulv-Recca för att offra sina ulv-polare är inte BDG´s grej utan det är mer K.K´s grej.
Och om det är hans grej att offra ulvpolare så är det ju betydligt svårare att dra den slutsatsen.

Sen alltså det här är ju bara så fel:
KK said:
Empis har ju nått gott att bjucka på tack vare sin förmåga. Jag är så klart överlycklig att Empis lyckats fälla en ulv, men jag kan ju inte ta ställning till det hela förens Empis presenterar det hela.

Men..är Emps ulv så kan han styra bort en bybo ur spel. Visserligen på sin egen bekostnad ty han ryker rundan därpå, men finns det fler ulvar än 3 så är det ju så klart rimligt att offra sig själv för att fälla en bybo.
Alltså har du missat att vi fällde en ulv i första rundan? Det ser inte bra ut för ulvarna redan som det är, och att då offra sig för att få ut 1! bybo, är ju liksom helt super duperdåligt spelat om man är ulv. Att du ens kan fundera över det och se det som rimligt tycker jag är märkligt. Jag vet att vi tydligen har olika åsikter om att offra en ulv när man är ulv, och där kan jag hålla med om att det kan ge väldigt bra cred (även om det fortfarande alltid är dåligt), men att offra sig för att få ut en! bybo? Nä det tror jag inte om Empi.

Vilket förstås är goda nyheter, det innebär att vi kommer få ut en ulv den här rundan också, efter det så kan jag inte se hur vi ska förlora oavsett om Tyr är Siare på riktigt, naiv siare, eller att ulvarna blivit desperata och att det tvärtom är både han och Recca som är ulvar. Det hade förövrigt varit rätt bra ulvspel, om det inte varit för Empis avslöjande som sätter käppar i hjulet, men det känns som att det här var något som i så fall hade diskuterats redan innan dagen började och som bara fullföljdes. Den här motivationen till exempel:
Tyr said:
Till att börja med så är jag siaren. Egentligen så hade jag velat ligga lågt med detta lite till, men eftersom den jag siat riskerar att bli förhörd stora delar av rundan och sedan hängd så går jag ut med min roll och resultat på direkten.
hade varit helt rimlig, om det inte varit för att Empi droppade en bomb. Hade Tyr inte tänkt ut det här innan så kan jag inte förstå hur man kommer till slutsatsen att rundan kommer att ägnas åt att förhöra och hänga! Recca, när vi vet att Empi kommer peka ut en lögnare åt oss. Nej det känns planerat, för planerat.

Det sagt så spelar det ingen större roll. Vi kommer förstås att rösta ut lögnaren den här dagen, men får jag tid imorrn så är min prioritet att kolla på Tyrs och Mukwas spel dag 1 (varför dog hen?)

Slutligen så kan jag inte låta bli att citera Trasapa, så här i efterhand så är det väldigt talande:

Trasapa qft said:
Att det framgår i flufftexten att dansandet redovisas nästa runda hade gått mig förbi faktiskt(jag är sjukt dålig på att läsa flufftext, vill bara börja läsa inlägg).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 4 av 15

Pix said:
Sen har jag tänkt massa. När vi kommer till nästa runda, och får reda på vem som dansar, så kommer vi väll inte se att exempelvis jag har dansat. Vi kommer väll se att någon utklädd till He-man var uppe. Kommer gå ut och säga att jag kommer dansa. Det finns ingen som inte vill att jag inte dansar. Även om dom gular mig eller inte så vill dom att jag dansar, har varit proffesionel dansare (aka jag har fått betalt för det, och det var inte ett engångs gig), så ja kan inte klandra dom (inte en smula).
Okej, det är väl det här som är HE-man outningen tänkt ja. Hur som så får du ändå förtydliga det för mig.

BDG kan du vid din näste entre förtydliga lite vad du vill ha av mig? Lite mer strukturerat så att jag kan ta i tu och svara på det du vill ha svar på och kanske förtydliga något du har förbisett.

Du har valt att citera vissa delar av min text så allt jag skrivit om blad annat Empis finns inte med. Lixom, det framkommer i ditt textstycke att jag vill hänga Emps och att jag tror att Emps är ulv och resten av det jag skrev gällande Emps-Tyr-Recca har du hoppat över att ta med i ditt snack.

Tack på förhand!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
När jag tänker lite ytterligare... vad ska en sådan här förmågesiare över huvud taget vara bra för? Vi har ju förmågor allihop för böfvelen!

Röst: Dragonborn
Jamen shiit liksom. Men då undrar man ju vad ulvarna har istället för några förmågor? Låt oss säga nu att Trasapan kunde sia ut förmågor på folk precis som han sa, då måste ju hans förmåga varit formulerad på ett sånt sätt att han kunde sia ut förmågor kopplade till förmågan att dansa. Antingen det eller så ljög han. Men oavsett om han ljög om sin förmåga så kan ju faktiskt Dragonborns förmåga vara formulerad på det sättet. Jag håller ju ändå Dragonborn för trolig ulv, oavsett han ljuger om förmågan eller den är formulerad lite speciellt.

Och då tänker jag mig både hans utklädnad och kanske även att han såg sig som "store killen" men också för de saker som Empis och Brynolf mfl påpekat redan.


Angående min gröning från Tyr så finns det ju fortfarande en risk att Tyr ljuger ihop siare, fast det är ju en liten liten risk eftersom han är snabbt ute med den outningen. Men jag menar, det är ju rätt schysst att som ulv säga att hen är siare och att hen siat en bybo och att den bybon är grön. Då är det ju smart att vara ute snabbt med den informationen. Sedan så nattdödar ju ulvarna naturligtvis mig det första de gör och då får ni ett kvitto på att Tyr är siare. Det är ju faktiskt en ganska bra ulvplan. Om vi köper den tanken så måste vi fråga oss några ytterligare saker.

1. De som outade förmågor i R1 och de som outade vanilla i R1 gjorde det på ett sådant sätt så att det framgick att de inte var fraktionssiare?
2. Vad outade Mukwa angående förmågor? Kunde ulvarna tänka att här har vi en potentiell fraktionssiare? Nattmord på honom.

Brynolf, du föreslår att vi röstar ut mig för att kolla att Tyrs förmåga är sann, men det känns som en ganska puckad grej att göra med tanke på att det skulle kunna vara en sofistikerad ulvplan att försöka gröna Tyr genom att sia en bybo.

Det faktum att Tyr går ut med sitt siande INNAN Empis går ut med sitt känns som att det failproofar att Tyr siade korrekt, eller hur? Om Tyr är ulv så är jag ju därför garanterat grön (såvida inte Empis också är ulv förstås men nu börjar min paranoida konspirationshjärna arbeta lite för hårt, tror jag). Hänger du med här? Empis går först ut och säger att han siat någon och fått fram intressant information, sedan går Tyr ut och säger att jag är grön. Det garanterar att jag är grön om Empis är grön och Tyr är ulv.

Däremot, som du säger, så skulle jag kunna ha en förmåga som visar mig grön oavsett jag är ulv eller bybo. Dock så skulle det ju inte göra saken bättre om vi då hängde mig för att kolla Tyrs förmåga för då hamnar vi återigen sedan i nån slags dödläge där vi också måste hänga Tyr härnäst - förutsatt att det visar sig att jag är bybo, visserligen. Så därför är det bättre att låta det gå en runda och kolla om Tyr eller jag blir nattdödade. Först då blir det ju intressant att hänga någon av oss, eller hur?

Frågan är om ulvarna ens vågar ge sig på Tyr med tanke på att väktaren ännu är hemlig. Således bör de ju nattdöda mig, å andra sidan, kan de blockera Tyr på något vis så finns det antagligen bättre mål att nattdöda än mig, t.ex. Empis?

Jag blev själv helt snurrig över ovanstående resonemang, btw, så jag förväntar mig inte att någon annan riktigt orkar ge sig på att förstå mina tankebanor.

___________________

Angående spelupplägg i övrigt så tänker jag att det känns lite obalanserat just nu. Själva grundupplägget verkar vara att det finns X antal siare som siar utklädnad/godis/fraktion men de måste dansa med den de siar för att det ska fungera.

Det är helt orimligt för mig att tro att ulvarna inte kan döda across the board. Jag tror de kan döda oavsett om de dansar eller står i kiosken och att huruvida vi väljer att dansa eller ej mer påverkar hur våra byboförmågor fungerar. Ulvarna i sin tur lär dock ha förmågor som gör att dans inte alltid är bra för byn. T.ex. som att hindra folk från att dansa med varandra, typ blockera Tyr.

Jag köper inte att ulvarna endast har möjlighet att kolla om folk har förmågor, eller okay, någon ulv kanske har det, men det låter vajsing för mig. Tror ni att Vimes har överskattat hur handikappad byn blir av max 15 inlägg per person och därefter gett byn för bra fördelar?

Det är ju liksom inte första gången som någon skapat ett spel som blivit bisarrt obalanserat...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Björn den gode said:
Vilket förstås är goda nyheter, det innebär att vi kommer få ut en ulv den här rundan också, efter det så kan jag inte se hur vi ska förlora oavsett om Tyr är Siare på riktigt, naiv siare, eller att ulvarna blivit desperata och att det tvärtom är både han och Recca som är ulvar. Det hade förövrigt varit rätt bra ulvspel, om det inte varit för Empis avslöjande som sätter käppar i hjulet, men det känns som att det här var något som i så fall hade diskuterats redan innan dagen började och som bara fullföljdes. Den här motivationen till exempel:
Tyr said:
Till att börja med så är jag siaren. Egentligen så hade jag velat ligga lågt med detta lite till, men eftersom den jag siat riskerar att bli förhörd stora delar av rundan och sedan hängd så går jag ut med min roll och resultat på direkten.
hade varit helt rimlig, om det inte varit för att Empi droppade en bomb. Hade Tyr inte tänkt ut det här innan så kan jag inte förstå hur man kommer till slutsatsen att rundan kommer att ägnas åt att förhöra och hänga! Recca, när vi vet att Empi kommer peka ut en lögnare åt oss. Nej det känns planerat, för planerat.

Det sagt så spelar det ingen större roll. Vi kommer förstås att rösta ut lögnaren den här dagen, men får jag tid imorrn så är min prioritet att kolla på Tyrs och Mukwas spel dag 1 (varför dog hen?)
Du har ju helt rätt att en hängning av Recca var ju lite att ta i. Det var jag som inte riktigt drog linjen från A till B från vad jag hört från Empi. Istället tänkte jag mest på att Empi valde att hålla på sin outning och att jag kunde förhindra en massa onödigt gnabb med Recca. Jag är förövrigt förvånad att Recca inte hade mer att komma med än ett hånskratt...

Men hur som helst var det olyckligt att jag inte tänkte efter mer och jag hoppas att jag inte sabbade spelet.

Tror Brynte ville ha mitt favosnacks. Jag håller på det tillsvidare eftersom jag har en teori kring dessa. Men jag kan säga att det inte är någon form av snacks som har outats ännu.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mjärden said:
Pix said:
jag antar att det inte är ett 'ha i glassen' rån utan ett såntdär tredubbelt göteborgskex rån. Det var det jag åt i lågstadiet och mellanstadiet på disco, ett vanligt enkelt rån är ju ekvivalent med en knäckemacka. Sen slänger du ut exempel på snask som är troliga som inte heller är söta... Lakrits till exempel. Sluta säga emot dig själv.
Oj, det här har jag missat, men det är ju jätteintressant. Pix ger ganska mycket information här, kanske utan att tänka på det. Hen skriver alltså för att förklara sitt rån, och vad det ska tolkas som, att det är ett sånt rån som hen själv åt i mellanstadiet när hen var på disco etc. Alltså, det är en förklaring av hens rån i rollpm'et men Pix utgår från sina egna erfarenheter, har en klar bild framför sig vad det är för rån som hen tänker på och ser det framför sig och då handlar det om ett rån som hen åt i mellanstadiet. Det skulle alltså kunna vara så att Pix behövde hitta på ett godis och då tänkte tillbaks på mellanstadiediscot "vad åt jag då? Jo, jag åt rån, då säger jag att rån är mitt godis".

___________

Björn den gode said:
Vilket förstås är goda nyheter, det innebär att vi kommer få ut en ulv den här rundan också, efter det så kan jag inte se hur vi ska förlora oavsett om Tyr är Siare på riktigt, naiv siare, eller att ulvarna blivit desperata och att det tvärtom är både han och Recca som är ulvar. Det hade förövrigt varit rätt bra ulvspel, om det inte varit för Empis avslöjande som sätter käppar i hjulet, men det känns som att det här var något som i så fall hade diskuterats redan innan dagen började och som bara fullföljdes. Den här motivationen till exempel:
Tyr said:
Till att börja med så är jag siaren. Egentligen så hade jag velat ligga lågt med detta lite till, men eftersom den jag siat riskerar att bli förhörd stora delar av rundan och sedan hängd så går jag ut med min roll och resultat på direkten.
hade varit helt rimlig, om det inte varit för att Empi droppade en bomb. Hade Tyr inte tänkt ut det här innan så kan jag inte förstå hur man kommer till slutsatsen att rundan kommer att ägnas åt att förhöra och hänga! Recca, när vi vet att Empi kommer peka ut en lögnare åt oss. Nej det känns planerat, för planerat.
Om vi vet, och antagligen även Tyr vet, att Empis kommer peka ut en ulv åt oss, och Tyr då går ut med att han siat mig och grönat mig, så känns det jävligt märkligt att han går ut med det om han (Tyr alltså) är ulv och försöker gröna mig (som också är ulv enligt dig), eller hur? För han kan ju inte veta om Empis har siat mig eller någon annan. Så för att det här ska hålla som du säger nu så måste även Empis vara ulv och vi är tre ulvar ihop som gaddar ihop oss och potentiellt offrar allt på den här plojen.

Tror du att Tyr är så himla dum som ulv att han efter Empis sagt att han siat någon och fångat en ulv, hävdar att han siat mig och att jag är grön (när jag är ulv)? Det vore ju helt bisarrt. Jag höll ju rätt hög profil i förra rundan om vi säger så... Om Empis siade någon och Tyr vet att han siade någon då är det ju ganska stor chans att det siandet var på Recca.

Tyr said:
Jag är förövrigt förvånad att Recca inte hade mer att komma med än ett hånskratt...
She's bad to the bone, bad to the bone. :gremwink:

Nä men mitt första inlägg var kanske slöseri med inlägg men jag var tvungen att göra en Recca. Arvidos vet vad jag pratar om.

Men shit va bra, vi tog en ulv! Det visste vi ju innan så det känns inte som något vi behöver fira, dock.

Mordet på Mukwa då... Vad beror det på? Min teori är att Mukwa låg lågt och att ulvarna tänkte: "Siare eller väktare."

Röst då? Jag känner mig märkligt loj här. Dragonborn är ju given att åka, känns det som just nu. Vad har vi mer att gå på? Kan både K.K och BDG vara bybor i samma spel och ändå ha så rakt motsatta åsikter om allt som rör spelet?

Pix då? Hen är absolut en rimlig kandidat till hängning som det ser ut just nu för mig personligen. Det finns ingen superping på hen däremot. Basse då? Han har ju uteblivit en del och jag har aldrig fokuserat något på Basse, K.K tycker att han spelat ulvigt och så kan det ju vara men för mig är det inget självklart där.

Jag kommer avvakta lite och den här rundan är väl en röst på mig själv ganska överflödig inbillar jag mig...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
...och så skrev förstås Recca ett långt och klarsynt inlägg medan jag skrev...

Men jag håller ju med dig i vad du skriver. Om jag var ulv, varför skulle jag dra till med en lögn om jag visste att det fanns en god chans att Empi kunde avslöja både mig och ulv-Recca? Det hade ju varit otroligt dumt. Alternativet är ju en komplott mellan ulv-Tyr och ulv-Empi eller en komplott mellan ulv-Tyr, ulv-Empi och ulv-Recca. Eller att jag är ensam ulv bland oss tre, det skulle ju hålla också. Men om jag vore ensam ulv eller om jag och Empi vore ulvar tillsammans så skulle Recca vara grön. Om jag vore ulv tillsammans med ulv-Empi och ulv-Recca så hade det jag gjort varit ett så dåligt drag att det inte var sant.

Så ja, att jag och Recca vore ulvar tillsammans är ju väldigt osannolikt. Att jag, Empi och Recca är ulvar tillsammans är ännu mindre sannolikt. Sedan så hoppas jag att ni ser det som det är, att jag är en bybo som bara ville väl. Att som ulv gå ut som siare direkt i runda 2? Det är jävligt riskabelt. Inte bara för att byn oftast har en siare, men också eftersom man då behöver hålla upp charaden väldigt länge och sabotera för sitt egna lag. Så fort man ljuger om att en bybo är ulv så ertappas man ju rundan efter. Kanske samma runda till och med. Det vore ett longplay där man hoppas vinna som enda ulv i slutet. Med tanke på att jag avslöjades väldigt tidigt förra gången jag spelade som ulv så vore det att ta sig vatten över huvudet...
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
2/15
Ja det är dags att släppa ut katten ur lädan.
Jag har som recca påstått ljugit om mitt snask. Det är inte rån. Det är tändargas, av alla saker. Jag vill påpeka att jag inte har ljugit om varken klass eller kostym, och om jag överlever den här rundan (skulle vara ok om jag dog dock) skulle det var bra om någon verifierade det med en pejlning. Jag är alltså millern (eller en av dom) och jag sitter i utbyte mot det på info om "viktiga personer för byns" snasks.
Ja, så här är det. Jag kan verifiera att empi är bybo, för jag visste att en av "siarna (eller vad det nu är)" gillade Hallonremmar.
Jag kan ochså verifiera att det finns en till som inte yttrat vilken gul läsk dom gillar som är "siare". Det här är ett dubbelt eggat svärd, och jag har suttit med infon för att inte spela ulvarna i händerna. Den som yttrar rätt läsk (inte ett måste) kan jag därför gröna och ni kommer sedan nästa omgång veta garanterat att jag talar sanning om den personen.
Hur då undrar ni? jo det är så enkelt att antagligen så siar ni mig eller så röstar vi helt enkelt ut mig. När ni ser att jag är 6te klassaren som är utklädd till he-man så kommer ju saken vara klar. Jag tror det här är bästa sättet att spela min roll på, och jag kommer räkna det som en vinst när alla vargar är döda. Så klart föredrar jag om ni siar mig, men jag kommer inte sätta något emot er om ni röstar ut mig heller.
Kommer trots det inte köra en recca och rösta på mig själv, det är ju urdumt. no offence.
Vare sig ni vill att jag dansar eller inte kommer ni få avgöra.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas inlägg 2/15
Pix said:
Jag har som recca påstått ljugit om mitt snask. Det är inte rån. Det är tändargas, av alla saker.
...
Jag är alltså millern (eller en av dom) och jag sitter i utbyte mot det på info om "viktiga personer för byns" snasks.
Ja, så här är det. Jag kan verifiera att empi är bybo, för jag visste att en av "siarna (eller vad det nu är)" gillade Hallonremmar.
Men herregud Pix. Det du beskriver är ju en ulvroll rätt upp och ned. Du sniffar tändarvätska och har koll på vilka mellanstadieungar som är tuffare än andra (har powerroller). Det finns absolut inget annat att göra denna rundan än att rösta ut dig. Eller det finns det väl om någon kommer på en sorts plan för att använda en känd ulv (dig) för att verifiera en siare eller någonting. Fast jag kan inte se hur.

Röst: Pix

Så nu går mitt resonemang vidare till vem nästa ulv är, och då känns det lurigare, men eftersom vi har hittat två ulvar på två rundor känns det ganska ok ändå :gremsmile:

Först och främst misstänker jag nu jag nu att vi har fyra ulvar, i och med att byn verkar ha gott om förmågor att använda. Jag misstänker också att de två kvarvarande ulvarna är Recca och Tyr.

I och med att Mukwa hade outat godis är det inte orimligt att tro att ulvarna känner sig säkra på att de plockat en siare och då riskfritt kan claima den rollen och kasta en grönande outning mot sin ulvkompis. Det är ett risky move, men känns inte helt inkonsekvent med hurbjag cker Recca och Tyr spelat för i världen.

Varför inte Recca/Tyr och Empi som de kvarvarande ulvarna då, i enlighet med Tyrs något osammanhängande resonemang ovan? Jo för att Empis förmåga i viss mån verifieras av Dragonborn. Och Empi + Dragonborn som kvarvarande ulvar känns som en konstig kombo.

Problemet är att om jag har fel om Recca och Tyr så riskerar vi att spendera två rundor på att ta ut en siare och en bybo, vilket ju inte är någon höjdare. Och jag har i nuläget ingen annan bra kandidat till ulv. Så tankar på det?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
xyas inlägg 3/15
Recca said:
Om vi vet, och antagligen även Tyr vet, att Empis kommer peka ut en ulv åt oss, och Tyr då går ut med att han siat mig och grönat mig, så känns det jävligt märkligt att han går ut med det om han (Tyr alltså) är ulv och försöker gröna mig (som också är ulv enligt dig), eller hur? För han kan ju inte veta om Empis har siat mig eller någon annan. Så för att det här ska hålla som du säger nu så måste även Empis vara ulv och vi är tre ulvar ihop som gaddar ihop oss och potentiellt offrar allt på den här plojen.

Tror du att Tyr är så himla dum som ulv att han efter Empis sagt att han siat någon och fångat en ulv, hävdar att han siat mig och att jag är grön (när jag är ulv)? Det vore ju helt bisarrt. Jag höll ju rätt hög profil i förra rundan om vi säger så... Om Empis siade någon och Tyr vet att han siade någon då är det ju ganska stor chans att det siandet var på Recca.
Det här är såklart en rimlig invändning mot teorin att de kvarvarande ulvarna är Recca och Tyr. Jag känner mig mer osäker efter en andra genomläsning av tråden. Magkänslan säger att det är de är två, men det känns som att riskera väldigt mycket för en magkänsla. Men vi har ju en runda på oss. Rimligtvis så borde Tyr outa sitt snask och Empi sia Tyr så vi får lite info, samtidigt som en eventuell väktare skyddar Empi.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Gött mos att vi tog en ulv!
Tack för gott spel, Trasapa och Mukwa.

Nu, över till dagens ärenden:

Xyas, varför svarade du inte på mina frågor förra rundan? Såg du dem inte, eller ignorerade du dem medvetet.

Det enda du gjorde förra rundan var att lägga en tidig röst på Trasapa baserad på magkänsla. Sedan, efter hans outning av fjärdeklassare tagits upp, kommer du igen och låter rösten nöjt ligga kvar. Hade jag varit med i ulvlaget hade jag varit av åsikten att Trasapas misstag var så stort så att det inte gick att reperara, så jag skulle inte för allt smör i Småland flytta rösten. Din första röst på honom var dock så vag och så tidig, så den kan du inte få cred för.

Nu säger Emp att någon ljugit om sitt godis. Ponera att det bara är en enda ulv som gjort det, och det är Pix. Då bestämmer sig xyas att vara den första som hoppar på henne och gröna sig själv. Det känns falskt och som en desperat ulvtaktik.

Jag tror xyas och Pix är våra två sista ulvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
[Inlägg 2/15]

Först vill jag förvarna att jag ska på bröllop i dagarna tre och därför kommer ha småsvårt att vara superaktiv, men ändå ska försöka fylla min kvot och säga vettiga saker.

Sedan är det ju grymt att vi har tagit en ulv redan första rundan! Frågan är om de är tre eller fyra? Om vi hade varit sexton deltagare är jag säker på att de hade varit fyra och med femton deltagare borde de väl vara tre. Kanske ändå att de är fyra. Just nu känns byn löjligt nerfad.

Om siande och outande
Jag tycker att vi alla ska berätta så mycket som möjligt nu, just bara för att det är så rörigt med folks förmågor hit och dit. Kollamhur nervös Pix blev, vore ju supernjas om vi kunde ta ut alla ulvarna på bara TVÅ rundor! :gremsmile:

Och om det är tjafs med siarna så ska det väl sägas (Hey Dragonborn, läs nu!) att det finns lite variationer på siar-rollen:

Ond siare: Siar alla röda
Naiv siare: siar alla gröna
Falsk siare: Siar alla bybor som ulvar och tvärtom.

Men jag har väldigt svårt att tänka mig att Vimes har skapat nån sorts klon av Mukwas skruvade lir där alla bybor var siare, utan tror snarare att det handlar om att balansera inläggstaket.

Jag är Ninja och går i klass fem!

Och jag läser Pix och inser att han måste vara den andra ulven. Kommer ni ihåg hur elegant Recca lurade byn i Ebon Oaks? Pix försöker göra samma sak, men lyckas inte ens hälften så bra.

Recca är grön, Tyr måste vi ju lita på åtminstone den här rundan, men han känns grön. KK är jag mer tveksam till, men hans tidiga outning känns grönande med tanke på att de två varulvar vi hittills har hittat har ljugit och vi har siare som kan verifiera folks snask etc.

Till Arvid: tack för din analys av mig och jag kan väl säga att jag nog borde ha varit tydligare vad Trasapas klass-claim gällde, men tyckte att det faktum att Vimes exempelroll var utformad som den var gjorde sitt (faktumet alltså).

RÖST: Pix
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 5 av 15

K.K´s sista inlägg innan alla är fullt delaktig i R2.

En av de mest givande sakerna jag har läst så här långt är:

Larsson said:
Nu säger Emp att någon ljugit om sitt godis. Ponera att det bara är en enda ulv som gjort det, och det är Pix. Då bestämmer sig xyas att vara den första som hoppar på henne och gröna sig själv. Det känns falskt och som en desperat ulvtaktik.
Att räkna ut vem Empis har använt sin förmåga på är ju inte direkt svårt.

Pix, Dragonborn, Brynolf och K.K finns som alternativ.

Ulvarna kan precis lika lätt som mig räkna ut det med röven och det gäller nog att komma ut med sin lögn före Empis kommer ut med sin sanning för att på nått vis rädda upp situationen och det är precis vad Pix gör.

En sak i ditt resonemang tror jag felar lite Larsson. ALLA ulvar som outat snacks har ljugit. Lixom, Ulvapan hade då inga Refresheres, nya som gamla. Han hade snus.

Att xyas är så pass snabb att döma här utan att fundera djupare i det hela gör mig precis som dig lite brydd. Larsson får feelings för att xyas vill köpa sig ett grönt namn när Pix nackas. Alltså, ulvarna VET att bybo-Emps prickat in Ulv-Pix och Ulv-xyas tar ett beslut att det är bra läge att vara först i ledet mot Pix.

Hur som så har miller-Pix laxat fram matnyttigheter och vi kommer mot slutet av rundan att ha en hel del sköna val att göra för att få ut så mycket som möjligt av R2 inför R3.

Recca said:
Det skulle alltså kunna vara så att Pix behövde hitta på ett godis och då tänkte tillbaks på mellanstadiediscot "vad åt jag då? Jo, jag åt rån, då säger jag att rån är mitt godis".
Känns ju inte helt orimligt om vi kollar på Trasans outning.

Trasapa said:
Passar på att outa något dessutom. Jag snaskar gärna New Refreshers (även irl, vad är oddsen). Jag smulade det i mitt första inlägg utifall det skulle bli långdraget med outningar, jag gillar dessutom att smula.
Lite samma tänk alltås.

Huahua.

Nu är det nog dags att Empis kliver ut ur garderoben med sin outning och utifrån den får vi lägga samman: Tyr-Recca-Emps-Pix-xyas-(nån mer som jag missat) och utvärdera vart vi kan tjäna mest på en hängning för att få ut så många svar som möjligt inför R3.

xyas said:
I och med att Mukwa hade outat godis är det inte orimligt att tro att ulvarna känner sig säkra på att de plockat en siare och då riskfritt kan claima den rollen och kasta en grönande outning mot sin ulvkompis. Det är ett risky move, men känns inte helt inkonsekvent med hurbjag cker Recca och Tyr spelat för i världen.
Vad baserar du det på?

Efter Vimes STOPP igår outade Mukwa.

Mukwa said:
Jag är utklädd till Prinsessa och mitt favvosnacks är Hockeypulver. Jag går i sexan (ej smulat).
Menar du att ulvarna kan fatta beslut efter ding-dongen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
[Inlägg 3/15]

Äh, det är res-och-packnings-kaos i stugan så det här inlägget blir som det blir, men lite snabba tankar:

Mina gröna/röda:

Gröna
Tyr
Recca
BDG
Basenanji
Larsson
Brynolf
Empiricus

Gröngula
Lukas
xyas
Arvid
KK

Röda
Pix
Dragonborn

---

Alla måste dansa nu, det ser ju ut att inte finnas någon setback. Jag blev lite skraj och tordes inte gå upp förra rundan, och tänkte att det var så lite snack om risken med att dansa att det förstås måste vara farligt att gå upp. Nu verkar det ju snarare som att varisarna aktar sig för att dansa. Det här skänker också ett ytterligare grönt skimmer över KK och Arvid som har varit disco-diktatorer.

Men hursomhelst tycker jag att alla ska outa friskt och desutom dansa till nästa runda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
[4/15]

...och nu ska jag inte glömma det här:

Pix! Om det nu är så att du är bybo med en...jävligt skruvad roll, se det här som en chans att rädda dig:

Vilka är dina misstänkta och kan du rangordna de i misstankegrad?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas inlägg 4/15
Mjärden said:
Att xyas är så pass snabb att döma här utan att fundera djupare i det hela gör mig precis som dig lite brydd. Larsson får feelings för att xyas vill köpa sig ett grönt namn när Pix nackas. Alltså, ulvarna VET att bybo-Emps prickat in Ulv-Pix och Ulv-xyas tar ett beslut att det är bra läge att vara först i ledet mot Pix.
Men va f...! Har ni inte läst Pix inlägg? Mitt konstaterande att Pix är ulv har inget att göra med Empis siande. Pix outar följande:

- Favvosnask Tändargas (det är ju uppenbart att mellanstadieungarna gillar godis, medans mobbarna gillar "coolare" saker som snus och att sniffa tändarvärska. jag gissar att de kvarvarande ulvarna har typ cigaretter eller lim som favvosnask.)
- Miller.
- Han kan identifiera byns siare på deras favvosnask.

Hen sitter ju och outar en ulv-roll punkt för punkt och inget annat! Klart jag lägger min röst där. Pix outar sig som ulv 03.11 och jag "hoppar på" 05.51. Att jag är först har väl i så fall mer att göra med att jag sitter uppe på nätterna med en gnällig bebis.

Jag tänker inte slösa fler inlägg på att försvara mig från det här tramsiga resonemanget. Har ni några riktiga misstankar gentemot mig som inte bara består av "xyas måste vara en ulv för han röstar bara på ulvar" så kan vi snacka om det i så fall.
 
Top