Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 2

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Alright, som en duktig liten kamphund så skäller jag när Recca visslar:

KK 1.1 said:
K.K bränner sitt första inlägg!
Det här betyder ingenting. Alltså hade det varit en nybörjare så hade det varit grönande, hade det varit typ Basenanji så hade det varit rödande. Men KK är en sån där som alltid står i rampljuset och gillar att göra det, så att försöka analysera en sån här uppenbar provokation från honom blir bara tomteskur. Så jag tycker inte det inlägg säger något om hans status.

KK 1.2 said:
Trasapa säger inte nått vad han egentligen står för utan det är bara lösryckta tankar om inget. Det är inte ställningstagande till nått och sånt skrämmer mig med tanke på att Trasapa är en skicklig spelare och i min värld så vet jag att Trasapa kan bättre än att låta andra tänka åt honom.
KK 1.2 said:
Jag är utklädd till en Dino Rider och gillar att snaska i mig 1 kronors Banankolor.
Och så var det ju då det här med banankolor. Att KK inte förstår, eller inte låtsas förstå att det är ett problem att han ändrat namn på direkt fluffinfo tycker jag är konstigt. Jag kan inte se någon anledning för en ulv att göra så heller dock, men när han börjar försvara sig med att det alltid hetat så där han bor, så känns det som en nervös ulv, som inte är säker på vad som har hänt och därför går till motangrepp.

KK 1.3 said:
Jag kommer att rösta på Recca.
KK 1.4 said:
= K.K tycker att Trasapa i nästa inlägg skall peka med hela handen och visa på vart han har sina misstankar och med lite klara besked visa hur byboig han är annars är det ju bara att hänga av honom utifall Rysslandsvistelsen tär på aktivitet och psyke.
Alltså KK fortsätter att vara på Trasapa rätt hårt, det här kan förstås vara spelat, men om vi då koller på hur Trasapa reagerar:

Trasapa said:
Men mina misstänkta so far? Ni får inget annat än mjäkiga svar fortfarande eftersom jag är paranoid och har svårt att nåla någon på stört, så är det alltid för min del. I slutet av första rundan eller början av andra brukar jag oftast ha samlat nog med data för att kunna börja köra ångvält.
Visserligen ett skitlångt inlägg, men han har inga bra svar på attacken, det är lite motatacker men ingen comeback. Jag tycker att det här känns för oregisserat, om båda varit ulvar (det kan förstås vara bra att bråka som ulvar) så hade Trasapas svar här varit bättre, tillexempel hade han kunnat peka med hela handen som KK ville (kanske tom med tips av KK om vad han skulle peka på) och KK hade kunnat skriva typ "Ah, alltså jag har fortfarande Trasapa som starkt misstänkt men det var ändå ett ok försvar och nu tycker jag att xxx är ännu mer misstänkt".

Slutresultatet av bland annat den här utväxlingen var ju att flera började misstänkta Trasapa och i slutändan dog han. Det kan förstås vara så att dom offrat en av sina egna direkt, kanske inte heller var riktigt meningen, men troligare är att det här pekar på att KK är grön. Rätt hårt faktiskt... men det faktum att han under hela 'bråket' ligger med sin röst på Recca tar bort lite av tyngden, och att han när han sen byter går till ingen och sen Basenanji. Fasen också att jag skulle fortsätta läsa tyckte KK kändes väldigt grön där ett tag. Men oavsett så står valet lite mellan att KK skulle vara grön eller en rätt dålig ulv som av misstag får en ulvpolare hängd runda 1, slutsatsen är ändå att KK kommer grönare ut ur 4th-gate, och att det till och med väger upp det röda han får från banan-gate.

KK said:
2 Vi kan snacka om det hela när Trasapa är nackad. Jag har lagt fram mina tankar om varför Recca grönas av en röd Trasapa. Jag tycker det framkommer solklart.
Här är vi fortfarande inte överens (även om jag har Recca ganska grön av rån-gate då, och det är förvånande att KK tycker, eller låtsas tycka, att det är solklart. Jag kan helt klart se hans poäng också men solklart borde det inte kunna vara för någon.

Runda 2
KK said:
Trasapa är den jag är mest säker på och där frodas det av pings senare under rundan när han försvarar sitt första inlägg och även drar upp den där "haru nå pärsonlit mot mä älle!" det var i mina ögon väldigt fällande.
Det här tycker jag låter som att KK jobbar för att gröna sig själv. Om det var så att han var mest säker på Trasapa så är det ju märkligt att han inte röstar på honom. Inte ens efter det där citatet som är väldigt fällande så röstar han på honom, istället så ligger han kvar med rösten på Recca, för att sen gå till ingen och sen till Basenanji. Först efter 4de klass outningen kommer KKs första röst på Trasapa. Så om du nu var mest säker på Trasapa och fått en väldigt fällande kommentar av honom varför tog det så lång tid och en massa annat tryck innan din röst hamnade där?

KK said:
Från röven plockar jag fram lite RÅN. Det måste jag klura lite på. Hela Pix outning av rån känns lite sådär (kan ha att göra med hur väl rånet är förklarat och hur Pix ser på rån i vanliga fall utanför detta spel).

Jag vill att du citerar vart du outar din dress. Asså, jag är sjukt dålig på att leta eller så har du inte outat. Du har snackat lite Batman och lite HE-man men i min värld har du inte outat någonstans. Jag vill ha din outning citerad innan jag kan släppa det här.

2. Det här med rån. Din outning är i mina ögon en så kallad "Lilliana-outning". Den är väldigt invecklad. Mitt snacks går verkligen inte att missta med något annat och jag kan inte tolka det på nått annat vis än vad det verkligen är så jag är väldigt brydd gällande din outning.
KK är dessutom på Pix direkt när rundan startar,från sitt första inlägg. Det ger ju ett grönande skimmer nu när vi vet att Pix är ulv (eller ja nästan säkert vet, återigen ett skäl till att göra analyser och ta beslut så sent som möjligt) eftersom KK ju inte kunde veta att Pix skulle åka dit så har han annars återigen dragit ljuset mot en ulvkompis i onödan. Eller rättare sagt, det är så KK vill att vi ska tänka om han är ulv. För i den där olyckliga 02.50 konferensen (olyckliga för ulvarna) där dom ber pix gå ut med allt (i princip) för att förekomma empi, så råkar dom avslöja något. Vi vet nu nämligen att ulvarna visste att Pix var den enda som hade kunnat bli avslöjad av Empi (allt annat är bara för konstigt). Då är det ju tvärtom väldigt smart av KK att tidigt hoppa på Pix, och att Empi fångat någon vet KK redan när han gör sitt första inlägg.

För att få reda på vilket kan vi kika lite på KKs relation till Pix runda ett.

KK said:
Pix har jag ingen koll på från tidigare lir, men Pix tycks ha koll på mig. Jag tycker du skall fatta egna beslut och inte följa strömmen. Du har röstat på mig baföatt, men jag släpper det nu. I övrigt så tycker jag att du tar ställning i ditt första inlägg och det är ju bra.
'
KK said:
Jag noterar att bland de 15 deltagarna så har vi hela 2 nybörjare. Pix och Dragonborn.
KK said:
Dansa
...
Pix
KK som svar till Pix said:
Intressant. Hur kom du att tänka på det här? Jag har hela tiden varit inställt på att om jag väljer att dansa så kommer Vimes skriva att K.K har dansat. Inte nån pajas utklädd till en Dino Rider.

Är det som du tro ger det ju oss sjukt mycket att stoppa upp exempelvis Empis på scen och se om någon Cowboy dansar. Gör det inte det så är det ju hallelulja moment. Hur kom du fram till det här? Jag vill veta mer.
Det här var allt jag kunde hitta att KK skriver om Pix. Ingenting om ett skumt rån alltså, ingenting som är anklagande, ingenting som tyder på att han vill pressa Pix, och framförallt ingenting om att rån som outning är skum, fast det tas upp till diskussion av andra. Vad är det som händer under natten som gör att vi går från det till:

KK said:
Från röven plockar jag fram lite RÅN. Det måste jag klura lite på. Hela Pix outning av rån känns lite sådär (kan ha att göra med hur väl rånet är förklarat och hur Pix ser på rån i vanliga fall utanför detta spel).
Jag anar en setup. Inte någon konspiration direkt utan att KK direkt inser att det är Pix som råkat illa ut (hans första inlägg kom inte jättesnabbt inpå Empis heller, ca en timme efter, och därför väljer att plocka upp det här med rånet för att i vart fall gröna sig själv lite.

Eller så har han helt enkelt gått tillbaks och analyserat runda ett igen (det är ändå 4h mellan hans sista inlägg runda ett och första runda två) och hittat det här helt orelaterat till att det är Pix som råkar bli outad. Men rödande är det hur som helst.

Så häng KK? eh, nej, förstås inte, vi har ju en ulv på kroken redan, och skulle det vara så sjukt osannolikt att Pix fått värsta omöjliga rollen så kommer bland annat den här sista delen av analysen vara helt värdelös ändå så då får vi nog se hela spelet med nya ögon imorrn.

Mina gröna:
Brynolf
ArvidosMC
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 12 av 15

Hepåer!

Eftersom jag kan vara delaktig ända fram till hängningen ikväll har jag disponerat min inlägg bra den här rundan. Ett ryker nu och sen har jag tid kvar att spendera de tre sista.

Jag har ögnat igenom tråden lite snabbt och läst mig till att Empis vill ha förslag på fem namn som han och Tyr kan sia.

Den listan kommer här:

* Lu-kaazh
* Basse
* Brynolf
* Larsson
* xyas

Sen skall ALLA dansa den här rundan tycker jag. Lu-kaazh som har "block-förmåga" kan ju se till att blocka en ulv eller en vanilla roll. Vilka som kan använda förmågor för att sia Klass och Snacks står ju rätt klart så att använda förmågan på någon av dessa är ju auto-ulv. Jag tycker inte Lu-kaazh skall berätta vem han skall använda sin förmåga på, men jag vill gärna se en motivering till valet nästa runda.

Vi skall ju hänga någon också. Pix är ju mest lämpad för hängning så jag flyttar tillbaka min röst.

Röst: Pix

Uppdatering av outning:

Jag snaskar i mig BANANA SKIDS är utklädd till DINO RIDER och går i KLASS 6
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(9/15)
Recca said:
Inlägg 12/15
Kan vi få en uppdatering av folks outningar av Empiricus? Vore nice. :gremsmile:

Röst: Pix
Först vill jag höra ifall Tyrs siande av att du går i klass 6 stämmer eller inte. Sedan kan jag leverera en ny outatlista sådär ca 2 timmar innan dödslinjen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
[5/15]

Okej, hemkommen efter bröllop (det var coolt faktiskt, bröllopsparet hade hyrt ett helt vandrarhem där vi hängde fre-lör-sön. Jag spelar ju sax så det var mycket spela, jamma och dansa! Grymt kul och jag är på suveränt humör nu!)

Jag har läst genom tråden men mest fokuserat på det som känns extra intressant i mina ögon. Here goes:

Tyr och Empis
Tyrs spelstil ger ett grönt intryck. Jag är iofs svag för den där lite lugnare, eftertänksamma stilen, men han har inte skrivit något som ger mig känslan av ulv. Dessutom har han siat en av de som jag vil se siad så snart som möjligt: Recca. Att claima en siarroll är måhända ulvbeteende, men ändå så drastiskt att det krävs en Basse eller KK för att verkligen genomföra det. Men om vi nu ändå antar att Tyr ÄR ulv så grönar han Recca. Därav är då både Tyr och Recca ulvar, vilket vore en mardröm, men ändå svårt att köpa med tanke på vilken enorm uppryckning Recca har gjort. Jag hopppas verkligen att väktaren är vid liv för som Recca spelar just nu kan hon ensam fånga in ulvarna.

Det är också skönt att se att ni är vänliga mot varandra BDG och Recca! :heart:

Slutsats 1: Tyr och Recca är gröna.

Empi är kategorisiare och klämde Pix på rätta stället. Snyggt och tursamt. Det som skaver är den där informationen om Pommac och Hallonremmar. Jag har dock hemskt svårt att acceptera Pix millerclaim och tycker dessutom att Pix gör alldeles för lite motstånd, nu när hen är på väg ut ur spel. Men å andra sidan så betyder det att ulvarna sitter på info om rolelrna, vilket gör Dragonborn/Brynolf jobbiga att se. Som jag förstår det är då Dragonborn vårt nästa mål.

Slutsats 2: Pix är ulv och Empis är grön. Min hypotes är att ulvarna är: Trasapa, Pix, Dragonborn och en till. Med alla siare och två ulvar som ljugit känns det för lätt med bara tre ulvar.

Klädsiare, klassiare mm
En siare (Tyr) kan se klass, en kan se godis (Empis) så det är väl kanske inte otänkbart att vi har en klädsiare. Nu vill jag inte fiska efter powerroller, men att vi tar efter Empis smarta strategi och verkligen mjölkar ur allt av denna möjlighet. Tex så börjar det väl bli dags att åtminstone "räkna på" vem/vilka som kanske har alibiroller.

När det gäller kläder så har följande outats (om jag inte tar fel):

Arvid ?
Basenanji Ninja
Björn den gode Vampyr
Brynolf Turtle
Dragonborn Discofluff
Empiricus Cowboy
KK Dino Rider
Larsson Mumintroll
Lu-kaazh Supermario
Mukwa Prinsessa
Pix Heman
Recca Autobot
Trasapa ?
Tyr ?
xyas Darkwing Duck

Det jag undrar är om alibirollerna ger alibi för alla kategorier, eller om ulvarna är tvungna att ljuga om någon av kategorierna.

En annan grej som är intressant i sammanhanget är att xyas inte vill outa godis, av skäl som jag förstår som grundade. Det är alltså potentiellt viktigt att hålla tillbaka på info om godis i xyas fall. Sådant är viktigt att hålla i minnet nu när vi kanske måste börja leta efter alibiroller.

En annan grej är att ulvarna kanske vet/förstår vilka siare det finns i spel, vilket kan ligga bakom att man bromsar vissa outningar.

Aah, nu mat. Återkommer.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 13 av 15

Någon ville att jag skulle kolla lite extra på BDG, men det tänker jag inte göra den här rundan med tanke på att han inte finns på min lista som ulv så det vore slöser med både kraft och tid.

Däremot så har BDG kikat lite på mitt spel och jag kommer svara upp efter bästa förmåga i den här rundan så kanske vi slipper en beef i R3.

---->>>><<<<----

Gällande slösande av inlägg i R1.

Yes, jag ville så klart hamna i strålkastarljuset. Helt korrekt BDG. Jag hade en tanke på att göra det i varje runda, men insåg efter några inlägg att 15 inlägg är alldeles för lite med tanke på min ordinära spelstil.

Gällande Banankolor.

Banankola/Banana skids är ingen biggie för mig. Att jag som ulv först outar Banankola och sedan får stora darren gällande det och kommer ut med Banana Skids är ju i mina ögon helt orimligt.

Om Empis valt att sia mig och fått reslutatet: Banana Skids hade någon hängt mig för att jag valt att inte citerat rakt av utan använt mig av en svensk och lokal version?

Lixom, om Empis siar mig och det står Lacknafta är det ju en annan sak så klart men hurivida det står Banankola eller Banana Skids är ju inte hängningsberättigat.

Det är ingen lögn BDG, det är en omskrivning. Ungefär som att skriva Dino Ryttare eller Sixth grade. Hur som så har jag tagit till mig av det du vill ha sagt så jag ber om ursäkt för min spexighet.

Gällande misstankar och röster.

Jag väljer att gå igenom hur jag spelade i R1 istället för att använda mig av dina citat BDG, om det är okay?

Alltså, jag hade TRE starka kandidater som ulvar när jag skrev mitt andra inlägg (alltså, mitt första riktiga).

* Trasapa
* Recca
* Basse

Sen hade jag Larsson som en lite bubblare, främst eftersom hans reaktion på Basses inlägg var ungefär det samma som Recca (som var en het kandidat som ulv i mina ögon).

Det första jag vill reda ut är Reccas grej med dansa/inte dansa förmågan som jag själv sitter på och fick en känsla av att Recca snackade lite ulvigt gällande allt det där till en början. Något du själv lyfter upp som en rätt stor ping i Recca´s spel.

Mina två huvudkandidater är fortfarande Trasapa/Recca.

Trasapa fortsätter att goofa sig och skriver: "Är det något personligt som ligger och trycker eller vad handlar det om?" vilket får mig att misstänka Trasapa ännu hårdare. (Observera, jag har fortfarande min röst på Recca i det här skedet).

Jag avslutar det inlägget med mina tre mest misstänkta:

* Recca
* Trasapa
* Basse

Jag slänger in inlägg 10 och då går det upp för mig att Recca inte hajat läget att jag valt att backa undan från henne för att ge henne lite luft. Detta på grund av att min röst legat kvar (bland annat skulle jag tro). Jag röstar då ingen.

Trasapa fortsätter att goofa sig och skriver rakt ut att jag ljuger när jag har satt honom i Dragonborn-motståndar-facket där han inte skall vara. Det är ju ingen lögn utan en felskrivning kort och gott.

Vidare så är Trasapa fortfarande kvar på min 3-5 lista av ulvar, men jag väljer att rikta in mig på Basse i det här skedet med tanke på att även han är en kandidat.

Att jag intresserar mig för Basse är för att han vill snacka med mig gällande: "Så undrar jag mycket vad KK menar med ”har du en FÖRMÅGA som gör det MÖJLIGT att dansa/inte dansa”. "

Det är ju nått Basse dillat med länge gällande mig och jag har fortfarande inte riktigt fattat poängen. Jag tror det hade nått med Recca att göra och att jag, men skit samma va ju det nu.

Strax innan beefen och rösten på Basse har även Trasapa varit in och goofat fram "brådmogen 4:e klassare". Nått jag i det skedet inte helt sett magnituden av. Jag har reflekterat över Arvidos inlägg och även när Tyr lägger sitt inlägg som är en upprepning av frågan 4:e klass? så blir jag först irriterad sen kollar jag upp fakta och det är ju solklart.

Sen fortsätter min lilla dansbeef med Basse.

Där emellan lägger Arvidos av ett skönt: "Är du arg på mig Trasan?" och du lägger av detta inlägg:

BDG said:
Vi har alltså hittat en ulv (nej, jag menar inte Recca), eller ja, jag är övertygad om att vi har hittat en ulv, men det är lika bra att vänta ytterligare en liten stund med att peka ut vem det är så personen kan gräva sin grav lite mer och dessutom kanske ge oss hjälp att hitta hens ulvpolare. (Den här ulven hittade förövrigt inte alls med min hjälp, vilket väl är det enda som är lite trist).
För mig börjar det stå klart vilka som uppfattat goofen och jag tänker precis som du hålla på det ett tag till, men smyger i förbifarten in att jag är med på tåget:

K.K said:
Det finns just nu en het kandidat som BDG omnämner som hen. Andra har fångat det också så finns det ingen rimlig förklaring så vet vi ju redan nu vems som måste dingla.
Sen brister det ju i och med att Empis (som är observant av sig) inte greppar det hela.

Först då agerar jag mer öppet gällande 4:e klassare.

K.K said:
Så du menar alltså att Arvidos (och Tyr för den delen) är mer luden än fjärdeklassaren Trasapa?

Det sätter ju dig i en udda sits.

Vilken klass går du i? Samma klass?
Sen röstar jag på Trasapa och deklarerar att jag tycker att Recca går ut grönare ur det hela om Trasapa är den ulv han senare visar sig vara.

Jag behåller Basse på min lista av misstänkta eftersom jag anser att han försvara Trasapa lite från och till gällande hans 4:e klass outning. Det är SKITSKUMT fortfarande.

Gällande Pix:

Mot slutet av R1 (asså, jag slängde iväg inlägg 17:21 så det var ett bra tag kvar) började jag misstänka att Pix sökte efter en Dress-siare eller liknande.

Pix said:
Sen har jag tänkt massa. När vi kommer till nästa runda, och får reda på vem som dansar, så kommer vi väll inte se att exempelvis jag har dansat. Vi kommer väll se att någon utklädd till He-man var uppe.
K.K said:
Intressant. Hur kom du att tänka på det här? Jag har hela tiden varit inställt på att om jag väljer att dansa så kommer Vimes skriva att K.K har dansat. Inte nån pajas utklädd till en Dino Rider.

Är det som du tro ger det ju oss sjukt mycket att stoppa upp exempelvis Empis på scen och se om någon Cowboy dansar. Gör det inte det så är det ju hallelulja moment. Hur kom du fram till det här? Jag vill veta mer.
Pix said:
Ganska simpelt k.k. Jag gör absolut INGET på dagarna. Jag är en matematiker, så jag gillar att tänka. Fluffmässigt skulle dom där högstadie eleverna inte vara ett problem om alla visste vem som var vem. Du skulle ju känna igen alla 6te klassare om du nu var 6te klassare. Svårt att utrycka sig nu men ni förstår vad jag menar right? Det är en maskerad och alla har mäster tillverkade kostymer. Jag tror att vi har haft en jättebra omgång(om nu trasapa inte är oskylig)
Pix said:
jaha trasapa, det säger du nu. inte en smula innan och precis innan vi kommer rösta ut dig. Jag kommer låta dom andra bestämma för sig själva men min röst kommer ligga kvar.

Mitt förra inlägg var ganska dåligt ser jag nu. Men det finns en mängd anledningar att se på saken på liknande sätt. Det kan vara svårt att se vem som är vem och var på ett dansgolv (om man kanske inte är där, ännu en ny tankeställare, hmm hmm, kan vara så att folk som dansar ser namn, folk som tittar på ser utklädnader vad vet jag, tror inte det är troligt dock, skulle bli obalancerat i bybornas fördel. eller?) men att komma ihåg att man lekte havet stormar med batman skulle vara logiskt.
Jag tyckte i R1 att Pix snack var väldigt konstigt och det är ju sökande information på ett vis som jag som bybo aldrig skulle ha funderat över. Att jag i upptakten av R2 går igenom Pix outning är ju inte så värst konstigt. Lixom, jag såg inte så mycket av Pix i R1 med tanke på att jag hade 5 rätt bra kandidater att jobba med.

* Trasapa
* Recca
* Basse
* Larsson
* Dragonborn

Pix var inte min prio direkt.

Har jag gjort mig oskyldig BDG?

Alltså, jag är inte direkt imponerad av ditt case emot mig, men jag hoppas att du ger mig nån form av cred för att jag tog mig tid att svara upp efter bästa förmåga.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Brynolf said:
Inlägg 12/15

Recca said:
Brynolf said:
Precis, så här kan det vara. Och OM nu Mukwa var väktare är det ju självklart att han väktade sig själv, vilket måste innebära att Lukas blockerade väktandet. Men det här scenariot baseras helt och hållet på att Pix, som ju så smått tycks tala sanning om sin infoförmåga, även hade info om väktaren.
Asso, våra förmågor är ju att dansa och vissa kan göra coola grejer när de dansar. Lukaazh kan blocka folks förmågor alltså kan han stoppa folk från att dansa, jag tycker det här är självklart.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Hur är det en replik på det jag skrev? Om vi antar att Mukwa var väktare som var tvungn att dansa för att använda sin förmåga, är det ju möjligt att Lukas hindrade honom för att mordet skulle gå igenom. Samtidigt dansade inte Lukas, vilket BORDE innebära att han inte kunde använda sin block-förmåga, men vi kan ju inte vara 100% på att det verkligen är så den fungerar.
Men hallå, jag var den första som gick ut och sa att min förmåga fungerade bara om jag dansa. vilket var något som Emp senare bekräfta att hans fömåga fungerade på samma sett.
Lu-kaazh inlägg #878291 said:
(och ja min förmåga aktiveras om jag dansar så jag förutsätter att allas förmågor fungerar så)
skulle jag verkligen kunna dragit den här slutsatsen om min förmåga inte krävde att jag dansa?
----
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Lu-kaazh, jag kanske inte hänger med så bra, men vem använde du din förmåga på? Har någon bekräftat detta?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
En siare (Tyr) kan se klass, en kan se godis (Empis) så det är väl kanske inte otänkbart att vi har en klädsiare. Nu vill jag inte fiska efter powerroller, men att vi tar efter Empis smarta strategi och verkligen mjölkar ur allt av denna möjlighet. Tex så börjar det väl bli dags att åtminstone "räkna på" vem/vilka som kanske har alibiroller.
En annan sak i den här diskussionen är i sådan fall:

OM byn har en snask-siare, dress-siare, klass-siare och eventuellt en väktare som det varit snack om.

VAD har ulvarna då?

Vi snackar en sjukt OP-by om det är så utan att ulvarna har något riktigt snaskigt.

Om jag ponerar lite så har ju Pix informationen om minst två av rollerna. Okey, det är ju en fördel för ulvarna så länge byn drar igång massoutning. Det ger ju rätt stabil grund att nacka folk på.

Lu-kaazh förmåga (observera! jag ponerar nu) känns lite ulvig. Den sätter ju käppar i hjulen för en powerroll som måste dansa för att få skiten att fungera.

Trasapas förmåga är ju ap-kass. Den ger info om någon använder en förmåga (har för mig det va?). Är Pix ulv så sitter ju Pix på infot och då räcker det med att snasket outas så försämras Trasapas förmåga avsevärt. Nog för att den är lite nyttig för ulvarna men den är ju inte superbra.

Vad mer kan tänkas finnas där i vassen?

Att det är 3 ulvar känns i det här läget också lite för lite. 4 ulvar måste vi nog räkna på (nu är ju jag den sista som skall prata spelbalans eftersom jag skiter i balansen och tycker att det är hur bra som helst trots att det är för stor fördel för byborna om de lyckas vinna av den anledningen och precis lika roligt om ulvarna lyckas vinna för att de har för mycket fördelar).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Basenanji said:
Lu-kaazh, jag kanske inte hänger med så bra, men vem använde du din förmåga på? Har någon bekräftat detta?
jag använde inte min förmåga förra rundan, för att jag inte ville riskera att träffa en powerroll
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Mjärden said:
Lu-kaazh förmåga (observera! jag ponerar nu) känns lite ulvig. Den sätter ju käppar i hjulen för en powerroll som måste dansa för att få skiten att fungera.
men varför skulle jag vara öppen med min "ulviga" förmåga om jag var ulv.?
tror ni verkligen att jag är så självsäker på min förmåga att spela ulv att jag skulle börja prata om min förmåga det första jag gör?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Mjärden said:
Inlägg 13 av 15
Har jag gjort mig oskyldig BDG?

Alltså, jag är inte direkt imponerad av ditt case emot mig, men jag hoppas att du ger mig nån form av cred för att jag tog mig tid att svara upp efter bästa förmåga.
Nej, men creds för att du försöker. Alltså hela grejen är ju att jag förväntar mig väldigt bra ulvspel av dig om du är ulv, därför kommer det aldrig att gå att bygga något vattentätt case, och därför är det ännu viktigare att även indicier som i mitt case kommer upp. Samtidigt är det ju så att vi nästa dag kommer ha mycket mer information, och då tänker jag särskilt på vilka som dött, så att jag nu har dig på min röd-lista är inte att säga till byn att om jag dör inatt så (eh varför skulle jag dö inatt föv, det känns faktiskt helt orimligt när vi har två outade siare och en claimad grönsiad roll) ska ni döda KK, utan det är att med den informationen vi har nu så ser jag ett case mot KK.

Han försvarar sig bra, men det är också förväntat av KK som ulv och jag ser inget i försvaret som liksom lyfter fram nya fakta. Varför skrev du runda två att du hade Trasapa som huvudkandidat runda ett om du i själva verket hade tre toppkandidater? Det är förstås lite av en retorisk fråga, det finns ju inget grönande svar där, men faktum kvarstår.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
[Inlägg 7/15]

Mjärden said:
Jag behåller Basse på min lista av misstänkta eftersom jag anser att han försvara Trasapa lite från och till gällande hans 4:e klass outning. Det är SKITSKUMT fortfarande.
Vet du, en tanke som har börjat kittla allt starkare är att ulvarna kanske är så många att de valde att offra Trasan tidigt. Att göra en så klantig miss känns nästan lite uträknat.

Tanken är då att man offrar en ulv, för att sedan snabbt ställa sig bland dem som "pekar ut" ulven, vilket sedan ger alibi tillräckligt länge för att hinna hitta och ta ut siarna. Det gör ju mig ännu mer misstänkt, right? Jag får byta namn till Basse-ping-ji... :gremsuck:

---

En annan konspiratorisk tanke är att ulvarna sitter på både alibi och info om rollerna. Då tar det inte lång tid alls att förstå vem som har en powerroll och ännu mindre tid om tongivande spelare föreslår massoutning.

Hm.

---

Till Lukaazh; saknar du vettiga alternativ till att använda din förmåga på kan du ju överväga mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 15 av 15

Om vi skall snacka vilka vi tror har alibiroller eller hittepåroller så passar jag på att avvara mitt sista inlägg och göra min bedömning. (utgår lite från Empis lista och fyller i det jag hittat)

Klass skiter jag i så länge, men om Recca bekräftar att hon är klass 6 så är fördelningen just nu:

Klass 6 (7)

Arvidos MC, Recca, Björn den gode, Empiricus, Pix, Mjärden/KK

Klass 5 (6)

Lu-kaazh, Basenanji, Dragonborn, LJSLarsson, Tyr, Brynolf

Övriga:

xyas - ?
Mukwa - 6
Trasapa - 8

Går xyas i 5:an är det 50/50 fördelat om vi räknar bort Trasapan. Går det att utläsa nått av det? Troligen inte så länge in Tyr gör sitt jobb och grönar eller rödar spelare förstås.

Orningen på outningarna kanske kan ge nått dock om vi kikar på det.

Dressar:

Arvidos MC - ?
Recca - Autobot
xyas - Darkwing Duck
Lu-kaazh - Super Mario
Björn den gode - Vampyr
Pix - He-Man
Basenanji - Ninja
Empiricus - Cowboy
Dragonborn - Discofluff
Trasapa - Hockeyhjälm
Mukwa - Prinsessa
LJSLarsson - Mumintroll
Tyr - ?
Brynolf - Ninjasköldpadda
Mjärden/KK - Dino Rider

Jag tycker ju att Discofluff är väldigt udda. Känns lite som hockeyhjälm. Autobot är ju också lite konstigt tycker jag men Recca är ju mer grön än brun i min bok. Dino Rider känns ungefär lika märkligt som en Autobot.

Ninja tycker jag också är lite udda. Det är ungefär lika intetsägande som Cowboy. Lucky Luke hade jag ju gillat mer än Cowboy och [insert 90-tals ninja] istället för Ninja. De hårda grabbarna hade kollat på Die Hard så dom kanske kollar på Jean Claude Van Damme rullar också, och han är ju rätt ninjig från och till.

Finns det någon uppenbar icke "mitten av 90-talet" utklädnad med som sticker ut?

Snask

Arvidos MC - ?
Recca - Nonstop? Dunno
xyas - ?
Lu-kaazh - Buggtuggummi
Björn den gode - ?
Pix - Tändargas
Basenanji - Geléhallon
Empiricus - Hallonremmar
Dragonborn - Sega råttor
Trasapa - Snus
Mukwa - Hockeypulver
LJSLarsson - ?
Tyr - Pommac
Brynolf - Sega råttor
Mjärden/KK - Banankola/Bananaskids

Pommac sticker så klart ut för det är inget snask. Det är läsk! Sega råttor x2 är skumt och Geléhallon och Hallonremmar är ju två prylar med hallon.

----<<<>>>----

BDG said:
Varför skrev du runda två att du hade Trasapa som huvudkandidat runda ett om du i själva verket hade tre toppkandidater? Det är förstås lite av en retorisk fråga, det finns ju inget grönande svar där, men faktum kvarstår.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Eller vad jag har skrivit?

Jag hade från början 5 kandidater.

* Trasapa
* Recca
* Basse
* Larsson
* Drakbarnet

Den givna kandidaten för hängning i R1 var Trasapa och således var han min toppkandidat/huvudkandidat. Annars hade jag ju röstat på någon som jag ansåg var mer ulvig.

Har ingen aning om vad du är ute efter med detta BDG.

Hur såg dina misstänkta ut i R1 och hur ser det ut nu i R2? Du röstar väl på din huvudkandidat Pix och har fler ulv-kandidater antar jag precis som jag eller?

Basse said:
Vet du, en tanke som har börjat kittla allt starkare är att ulvarna kanske är så många att de valde att offra Trasan tidigt. Att göra en så klantig miss känns nästan lite uträknat.
Tre ulvar känns ju allt för lite om vi snackar alla de fördelar byn kan tänkas ha så absolut en rimlig tanke.

Det jag kan tillföra i den diskussionen är då att det vore överraskande om Trasapa självmant gick med på att offra sig i R1. Innan spelstart var han jävligt taggad på att vara med och Rysslandsresan pajade ju inte spelet så värst i och med 15 inläggstaket (inte så mycket att läsa ikapp och möjligheter att författa inlägg på kvällarna).

Om det varit ett "standard-lir" med 1000+ poster i R1 så tror jag det vore mer lämpligt att bli offrad om man nu befinner sig på ryskt territorium. Då blir det ju övermänskligt att vara ulv och försöka hänga med i spelet och vara vettigt på nått vis.

Men visst. Det är möjlighet och om nu ulvarna valde att offra Trasapan i R1 så känns Tändargas-Pix miller outning i R2 rätt dum. Hur många ulvar kan ulvarna offra? 1 av 4 känns väl mer rimligt än 2 av 4 på två rundor. Det svider ju att offra ulvar när man är ulv och det skall ju banne mig vara säkert att det ger ett grönt sken till övriga ulvar om offringen skall vara värd det annars är ju ulvarna körda med tanke på by-maskinen som är snuskigt bra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Nu har paranoian börjat sprida sig i min kropp så stoppa mig om jag går för långt. Men hur aktiv har Arvid varit i den här rundan? När det återstår 75 minuter av fuckin hela rundan?

Uno, ett, one, 1...

Detta:

Arvid said:
Strålande! Håller med Tyr, temat och texterna är grymma. Kudos, Vimes!

Jag köper Pix-caset utan tvekan. Vad är caset mot Dragonborn, att han har en märklig förmåga som låter ulvig?

Vad gäller balans, vad kan vi ha mot oss? Fem ulvar, med förmågor?

Ska försöka få tid till något mer konstruktivt inatt eller imorgon. Nu forumsöl!

Röst: Pix
Arvid var väl också rätt tidigt på Trasan? Och har varken outat klädsel eller godis?

Nu återstår 72 minuter av rundan...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
2/15 Nice timing, Basse.

Det har varit kaoz hemma, och jag har inte hängt med, förlåt.

Jag är klädd i en lustig hatt och snaskar popcorn, snyggt smulat i mitt första inlägg, ("Annat")

Nu ska jag läsa.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
2/15 Nice timing, Basse.

Det har varit kaoz hemma, och jag har inte hängt med, förlåt.

Jag är klädd i en lustig hatt och snaskar popcorn, snyggt smulat i mitt första inlägg, ("Annat")

Nu ska jag läsa.
En "lustig hatt"?

Alla andra är utklädda till något och du har en lustig hatt. Det var väldigt oväntat.

Vad är det för lustig hatt då? Varför är den lustig? Står det i ditt rollpm?

Vad tycker du om Dragonborns outning Discofluff? Ni har ju ganska lika outningar så någon tanke kanske du har om honom?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inlägg 14/15
LJSLarsson said:
Brynolf said:
Larsson said:
Konrad säger banankola, men han hade banana skids? Det är ett ping, men jag kan inte för jösse namn se varför en ulv skulle göra så.
Av precis samma anledning som Trasapa förstås. Han har typ Amfetamin som favogodis, och är tvungen att hitta på nåt mer mellanstadiebetonat. Trasapa kan ha valt NEW refreshers för att han anade att det kanske fanns någon med standardrefreshers och inte ville ljuga fram en dublett. KK kan ha gjort en liknande grej med Banana skids. Eller, ännu mer sannolikt, så outade han det lokala norrlands-namnet på Banana skids utan att tänka sig för. Vimes är ju Ståkkålmare i någon mån och skulle definitivt inte kalla det ""banankola"".
Men borde inte Konrad, om han var ljugande ulv, stått fast vid att det faktiskt stod banankola och att han inte ljugit om bananaskids? Bananaskids kan inte patent på "kola som smakar banan" lika lite Marabou har patent på "choklad som smakar mjölk". Vad har han för glädje av att komma med att erkänna en försköning av sanningen istället för att stå på sig?

Brynolf said:
Larsson said:
Jag tyckte att det var lite konstigt att jag inte ens fick en nick eller klapp från axeln från Konrad. Min första tanke var att han satt med facit i hand och också hade ett märke, men när jag då dubbelkollade hade han sagt banankola. Weird.

Detta tyder ju på att han hade skids redan i runda 1 och att det inte är en superknasig efterkonstruktion i alla fall.
Här hänger jag inte riktigt med. Man du förtydliga vad som talar för att KK inte blev tagen med handen i banankolaburken?
Det jag menar är att jag tycker han här betedde sig som någon som hade ett märke och inte något generellt som banankola. Istället för att tycka att jag kommit med något vettigt (att de röda hade märken) så beter han sig som en bybo som vet att jag har fel eftersom han själv har märken.
Nu blir jag jävligt paranoid här.

Tänk dig att K.K har godiset banankola och att det är hans alibigodis men att Brynolf inte har något alibigodis. De är ulvar tillsammans med Pix och Trasapa. Dragonborn har samma godis som Brynolf för att Brynolf ljugit om sitt godis. I ett försök att gröna Brynolf så säger K.K till Brynolf att påpeka att det heter Banana skidz inte Banankola. K.K erkänner då vilket i princip grönar Brynolf för all framtid, Särskilt om vi hänger K.K av någon anledning. Det bästa är att K.K inte ens behöver ha ljugit eller kan ha ljugit hur mycket som helst, det skulle rentav kunna vara så att K.K har en whiskeyplunta i innerfickan. Det faktum att han claimar att han ljugit innebär att Empis inte har något skäl att sia honom längre.

Nu är det så att när vi röstar ut Pix kommer vi ju få kvitto på att han är röd. Härligt. När vi sedan röstar ut Dragonborn så får vi antagligen kvitto på att han är röd, men om det skulle vara så att han är grön så vänds ju blickarna direkt mot Brynolf. K.K har ju en connection med Brynolf eftersom Brynolf synar den där märkliga banankolaoutningen. Hela den episoden tycker jag känns knepig och det gör ju att jag vill kika närmre på de två. Banankola pingade inte konstigt för mig alls, att det finns ett märke som heter banana skidz betyder inte att banankola som smak inte finns. Sega råttor är väl inget märke heller? K.K's lögn om sitt godis är ju på den nivån att om Empis siade honom och fick veta att det var banana skidz ist för kola så skulle han ju knappt lyfta på ögonbrynet över förändringen, han skulle ju kunna resonera att K.K's lögn handlade om att han inte ville citera ordagrant ur PM't.

Tyr said:
Ett kort inlägg då.

Först, röst: Pix, innan jag glömmer det.

Sedan ville Empiricus att jag skulle berätta vilken klass Recca går i. Hon går i klass 6.
Bra gissat, "siarn". :gremtongue:

Nu sitter ju Tyr och jag verkligen i samma båt för jag kan bekräfta den här informationen. Klass 6 går jag nämligen i.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Recca said:
Tänk dig att K.K har godiset banankola och att det är hans alibigodis men att Brynolf inte har något alibigodis. De är ulvar tillsammans med Pix och Trasapa. Dragonborn har samma godis som Brynolf för att Brynolf ljugit om sitt godis. I ett försök att gröna Brynolf så säger K.K till Brynolf att påpeka att det heter Banana skidz inte Banankola. K.K erkänner då vilket i princip grönar Brynolf för all framtid, Särskilt om vi hänger K.K av någon anledning. Det bästa är att K.K inte ens behöver ha ljugit eller kan ha ljugit hur mycket som helst, det skulle rentav kunna vara så att K.K har en whiskeyplunta i innerfickan. Det faktum att han claimar att han ljugit innebär att Empis inte har något skäl att sia honom längre
Recca i högform. Plus att Brynolf var rätt tidig på Trasan...
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(10/15)
Tack Recca, här kommer senaste uppdateringarna.
Folks, fyll i om något är fel eller missats.

Mjärden said:
Klass 6 (7)

Arvidos MC, Recca, Björn den gode, Empiricus, Pix, Mukwa, Mjärden/KK

Klass 5 (6)

Lu-kaazh, Basenanji, Dragonborn, LJSLarsson, Tyr, Brynolf

Övriga:

xyas - ?
Trasapa - 8

Dressar:

Arvidos MC - Lustig hatt
Recca - Autobot
xyas - Darkwing Duck
Lu-kaazh - Super Mario
Björn den gode - Vampyr
Pix - He-Man
Basenanji - Ninja
Empiricus - Cowboy
Dragonborn - Discofluff
Trasapa - Hockeyhjälm
Mukwa - Prinsessa
LJSLarsson - Mumintroll
Tyr - ?
Brynolf - Ninjasköldpadda
Mjärden/KK - Dino Rider


Snask

Arvidos MC - Popcorn
Recca - Nonstop? Dunno
xyas - ?
Lu-kaazh - Buggtuggummi
Björn den gode - ?
Pix - Tändargas
Basenanji - Geléhallon
Empiricus - Hallonremmar
Dragonborn - Sega råttor
Trasapa - Snus
Mukwa - Hockeypulver
LJSLarsson - ?
Tyr - Pommac
Brynolf - Sega råttor
Mjärden/KK - Banankola/Bananaskids
Nu har jag fyllt på listan ovan med det senaste. Det bra nu är att vi har "bekräftelse" på att om jag och Tyr inte är naiva siare eftersom vi bägge har prickat rätt på vårt siande.

Jag håller också med Mjärden om att jag och Tyr skall sia någon av
följande:

* Lu-kaazh
* Basse
* Brynolf
* Larsson
* xyas

Samtliga i byn skall dansa, och Lu-kaazh skall självklart inte använda sin förmåga på någon av dessa fem eller mig och Tyr. Skulle någon av oss inte dansa så är det ju direkt rödflagg.

Har vi en väktare så skall denne skydda någon av mig och Tyr.

Ingen av oss skall såklart, som jag skrev tidigare, säga vem vi väljer för siande eller väktande.

Har någon något emot det upplägget, speak now or forever hold your peace.

KOM OCKSÅ IHÅG ATT PM:a VIMES OM ATT NI SKALL DANSA!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Basenanji said:
[Inlägg 7/15]

Vet du, en tanke som har börjat kittla allt starkare är att ulvarna kanske är så många att de valde att offra Trasan tidigt. Att göra en så klantig miss känns nästan lite uträknat.

Tanken är då att man offrar en ulv, för att sedan snabbt ställa sig bland dem som "pekar ut" ulven, vilket sedan ger alibi tillräckligt länge för att hinna hitta och ta ut siarna. Det gör ju mig ännu mer misstänkt, right? Jag får byta namn till Basse-ping-ji... :gremsuck:
Det här tror jag inte alls på, varför skulle ulvarna känt att dom var för många. Dessutom så var det inte alls en så klantig miss, uppenbarligen är det många både bybor och ulvar som inte läser startinlägget ordentligt och fyran hör ju till mellanstadiet.

Basenanji said:
En annan konspiratorisk tanke är att ulvarna sitter på både alibi och info om rollerna. Då tar det inte lång tid alls att förstå vem som har en powerroll och ännu mindre tid om tongivande spelare föreslår massoutning.

Hm.

---

Till Lukaazh; saknar du vettiga alternativ till att använda din förmåga på kan du ju överväga mig.
Det verkar väl inte orimligt att vissa ulvar har alibi, och vi vet nästan säkert att dom har info om powerroller, jag förstår inte varför du menar att båda dessa skulle vara konspiratoriska.
 
Top