Varulv [Varulvar på ett tåg] - R4

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
@Halo9000 hur är din förflyttning och hur har du resonerat kring dina förflyttningar hittills?

Och slutligen: vilken förmåga låser Tomteskägget upp?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
VILKA SER LARSSON SOM GRÖNA/RÖDA?

Emp: Grön
Grönad av Lukas, vilket vi har bekräftat viar siare.

Basse: Grönish
Trots att Basse har låst sig mot mig håller jag fortfarande honom som grönish. Han kämpade mot mig in i det sista i Mäster Ulv 1 och förlorade, så han röstar nog hellre ut en bybo av misstag än att riskera att ulv-Larsson vinner igen.
Hans väktarclaim kom vid ett grönande tillfälle, och trots att det verkar obalanserat att byn har två siare och en väktare så kunde inte ulvarna veta det då.

Sidd: Grönish
Har spelat stabilt och verkar inte lika stressad som när han var varulv. Svåranalyserad eftersom vi inte känner till metat, och rörde sig konstigt, men har inte gjort något rödande.

Stövelkatten: Rödish
Lågflyger. Konstig förmåga som låter påhittad.

Xyas: Rödish
På folk som röstade ut Ragnar, trots att han hade all möjlighet i världen att rädda honom

Halo: Röd
Rör sig konstigt. Överlever utröstning utan vettig förklaring.
Om inte ulv så DTF, rösten faller här.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
Jaha, nu när jag letar så hittar jag ju hur Hellzon röstar rätt hårt på Halo9000 under R2. Är det för att man på ulvlaget vet att han går att rädda? (Man kan ju flytta vagnar) eller är det så att Halo9000 faktiskt är bybo?

Hm.

Det som verkligen tyder på att Halo9000 är ulv är ju att han räddades undan döden genom vagnsförflyttningen. Skulle kunna vara en gambit: ulvarna räddar en bybo för att svärta ned honom. Men hur troligt är det att ulvgenget frivilligt räddar en bybo?

Nä, jag vet inte. Hittar inga jättetydliga tells, mest indicier. Får se hur kvällen utvecklar sig.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jaha, nu när jag letar så hittar jag ju hur Hellzon röstar rätt hårt på Halo9000 under R2. Är det för att man på ulvlaget vet att han går att rädda? (Man kan ju flytta vagnar) eller är det så att Halo9000 faktiskt är bybo?

Hm.

Det som verkligen tyder på att Halo9000 är ulv är ju att han räddades undan döden genom vagnsförflyttningen. Skulle kunna vara en gambit: ulvarna räddar en bybo för att svärta ned honom. Men hur troligt är det att ulvgenget frivilligt räddar en bybo?

Nä, jag vet inte. Hittar inga jättetydliga tells, mest indicier. Får se hur kvällen utvecklar sig.
Ja, den där räddningen befäster verkligen Halo9000 som ulv. Om inte annat så är han bybo med sjuk tur? Men det verkar ju föga troligt. Skulle misstänka att vagnsflyttsmeddelandet till Vimes gick iväg i sista minut.

Jag tycker också att LJSLarssons förklaring till varför han är bybo efter att blivit påkommen med stackars Lukas i sjätte vagnen är svagt.

Men det är fortfarande några timmar kvar på rundan innan bilan faller, och det väger någorlunda jämt mellan Halo och Larsson just nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
Om @Halo9000 väntar till efter 20.00 med att berätta om Tomteskäggets märkvärdiga krafter kommer jag automatiskt rösta på honom. Det är graverande att inte dela med sig av information i det här läget. Och vi har sett i tidigare rundor hur svårt det blir när folk tjuvhåller på info.

Sedan vill man ju veta vad Empiricus begåvats med. :D

Förmodligen är det minifraktioner med i spelet som kämpar inbördes.

Men jag är också skraj för att ett veritabelt massmord kommer äga rum när tåget blir kortare och kortare och folk tvingas in i samma vagn. Kan alla ulvar nattmörda någon i samma vagn som de själva? Jag tror det, tyvärr. :/
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
@Sidd om jag inte läser fel så ligger din röst på Stövelkatten just nu. Gör den störst nytta där?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Kan tänka mig att ändra till Halo9000, men LJS är förstahandsvalet just nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
En jobbig grej som inte riktigt släpper taget är att Hellzon antas både ha rollblockerare OCH vagnsflyttarkraft. Men kan en ulv göra bägge? Nja, känns som Stöveln varit inne på, magstarkt. Däremot så:
  • Hellzon hade rollblockerare från början och fick vagnflyttarförmåga R2 (?!). Men Hellzon var ju i vagn 3 då, som, innehöll "Tomteskägg", det som Halo9000 påstår sig leta efter. Ljuger Halo och påstår sig leta efter det som Hellzon letade efter?
  • Nä, Tomteskägg gav inte ulv-Hellzon upplåst förmåga. Ulvarna har flera förmågor som de kan använda och Hellzon kunde "bara" blockera. Någon annan flyttade vagnarna R2.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,648
Location
Oktoberlandet
Så har nu suttit å kört bil hem hela dagen.

Stövelkatten: ja vi har fått reda på att du letar Lusekatt men vagnen rök ju innan du han gå dit.
Är du mördarkatten som måste stå i samma vagn?

Ingen spelare har troligtvis 2 olika krafter.

Hellzon kunde blocka krafter. Och åkte väl ut med fullfjädrad nattmörda var hen vill möjlighet.

Larsson har suttit still och lugn i samma vagn som mig R2 och med Stövelkatten R3.
Varför nattmörda Lukas nu senast helt plötsligt....?

Vi räknar alltså med att en bybo kommer nattmördas varhelst på tåget nu eftersom ulven hittat sin sak.

Hur vagnarna hoppar är oviktigt nu vad gäller nattmord.
Vagnhoppandet påverkar förstås utgången av röstningen då den sista vagnen kan räddas och en annan vagn (med passagerare) kan sändas i döden.

Halo måste som sagt snarast berätta sin Roll och gröna sig så att alla kan fokusera på den sista kandidaten: Stövelkatten!

Obs...kan ju förstås vara fler ulvar kvar vilket gör det jobbigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
Röstläget ca 2,5h kvar av rundan

LJSLarsson (3):
Stövelkatten, Basenanji, Xyas
Halo9000 (2): Empiricus, LJSLarsson
Stövelkatten (1): Sidd

Ej röstat: Halo9000

Empiricus->Halo9000 (tisdag 21:29)

Halo9000 (1): Empiricus
Ej röstat: Basenanji, Halo9000, LJSLarsson, Sidd, Stövelkatten, Xyas

Stövelkatten->LJSLarsson (tisdag 21:35)

Halo9000 (1): Empiricus
LJSLarsson (1): Stövelkatten
Ej röstat: Basenanji, Halo9000, LJSLarsson, Sidd, Xyas

Sidd->Stövelkatten (tisdag 23:59)

Halo9000 (1): Empiricus
LJSLarsson (1): Stövelkatten
Stövelkatten (1): Sidd
Ej röstat: Basenanji, Halo9000, LJSLarsson, Xyas

Basenanji->Halo9000 (onsdag 09:08)

Halo9000 (1): Empiricus
LJSLarsson (1): Stövelkatten
Stövelkatten (1): Sidd
Halo9000 (1): Basenanji
Ej röstat: Halo9000, LJSLarsson, Xyas

Basenanji->LJSLarsson (onsdag 10:11)

LJSLarsson (2): Stövelkatten, Basenanji
Halo9000 (1): Empiricus
Stövelkatten (1): Sidd
Ej röstat: Halo9000, LJSLarsson, Xyas

LJSLarsson->Halo9000 (onsdag 16:46)

LJSLarsson (2): Stövelkatten, Basenanji
Halo9000 (2): Empiricus, LJSLarsson
Stövelkatten (1): Sidd
Ej röstat: Halo9000, Xyas

Xyas->LJSLarsson (onsdag 17:03)

LJSLarsson (3): Stövelkatten, Basenanji, Xyas
Halo9000 (2): Empiricus, LJSLarsson
Stövelkatten (1): Sidd
Ej röstat: Halo9000

 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
@Sidd !

Det här är ju ett fantastiskt minimalistiskt resonemang:

Jag gissar på en ulv till.
Empi grön.
Xyas gul Mot gröna hållet.
Larsson ? Hoppas det reder ut sig imorgon annars måste vi rösta här.
Basse grön.
Halo ? Troligtvis grön
Har suttit och funderat och landat i att vi behöver se på Stövelkatten mer.
Orkar du utveckla det åtminstone något? :D
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,648
Location
Oktoberlandet
Halo rödas av många pga räddningen.
Då jag sitter på bra mycket mer information än jag delat med mig av börjar det nu bli dags att klargöra en del, så att vi tillsammans kan hitta ulven.

R1
Jag började med förmågan att jag kan byta plats på två vagnar (dock inte den sista).
I R1 gick mina aningar åt att Empi va grön. I min iver att testa min förmåga bestämde jag mig då för att ge Empi en chans att nå sina nyårsraketer samtidigt som Halo riskerade att åka ut. Jag ville också längre fram i tåget än bara 1-2 vagnar.
(Går att diskutera hur säkert val det va och sorry Halo jag riskade dig tyvärr).

R2
I R2 befann jag mig i vagn 4 där även risgrynsgröten fanns vilket va föremålet jag behövde hitta för att få en förmåga. Jag hade riktigt tur med att träffa rätt direkt. Den innebar att jag även fick flytta vagnen längst bak. I praktiken innebar det att jag kunde rädda någon som blivit utröstad.

Diskussioner löd att man måste vara i samma vagn för att använda sin förmåga vilket inte gäller mig. Därför tänkte jag byta två vagnar jag inte befann mig i för att dra bort ögonen från mig själv då jag nästan dödat Halo. I mina ögon va Halo grön och som gengäld för händelserna i R1 valde jaga att utnyttja min förmåga och byta vagnar.

I slutet av R2 va Xyas och Hellzon rödast hos mig. Hellzon hade sin röst på Halo vid 20 min kvar vilket inte satte Halo i en bra sits alls med två röster (I efterhand inte så smart att rösta ulvpolaren vilket grönar Halo något). Resten av drevet kom väldigt sent och snabbt utan tid för någon att hinna förklara sig. Dessa omständigheter gör att Halo är grönare än vad många tror.

Ni undrar varför jag hållit tyst? Har inte känt mig hotad och skulle bara försämra mina egna odds att överleva. Jag va rädd att ulvarna skulle vilja nattmörda mig då jag snabbt låste upp min extra förmåga och ville därför inte outa det för gruppen och har som sagt suttit väldigt säkert och inte varit inblandad i några omröstningar. Då det i R3 pratades om att en ulv måste ha räddat Halo och förvirringen va total va det inte läge att berätta sanningen. Nu när vi fick ut Hellzon och anarkin har lagt sig en aningen känns situationen bättre för att förklara hur det ligger till.

Hoppas detta kan ge lite klarhet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,648
Jaha ja Sidd. Så det var så det var. Hm.

En första grej: bybor vinner med bybo-laget. Huruvida du som bybo går åt eller inte är minde viktigt. Vi bybor är med andra ord på sätt och vis "expendable". Att spela för att klara sin egen livhank är suboptimalt för byn.

Du vill ju nita ulvar, inte överleva längst?!
 
Top