Varulv [Varulvar på ett tåg] - R4

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hellzon ska dö! Hellzon ska dö! skanderar ni och låser in Hellzon i vagn 9. "Koppla loss!" ropar någon och ni ser hur vagnen med Hellzons lurviga gestalt försvinner bakåt i mörkret! En ulv nere! Jubel och ryggdunkningar utbryter. Tills ni upptäcker Lukas döda kropp i vagn 6!

Tåget R4:
Halo9000
Basenanji
StövelkattenEmpiricus
Sidd
Xyas
LJSLarsson
Lukas
Loket523410678

På spöktåget:
Tant Ragnar
Hellzon
Lukas


Denna runda slutar 21:00 imorgon!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Boom!
Så Halo och ev Larsson som Ulvar då? Halo pga räddningen, Larsson pga teori om att ulvar bara kan mörda i vagnen de står i och Basse väktade sig själv?

Jag fick förresten en förmåga av raketerna, jag kan hålla på den några timmar men det är väl rimligt att jag kommer ut med den under rundan tänker jag.

Röst: Halo9000
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Gött! Och Empi är ju då bekräftat grön iom att Lukas siarstaus blivit bekräftad. Och Hellzon måste ju då ha talat sanning om att han var förmågeblockare vilket ju då förklarar varför Lukas inte gav något utslag på honom runda 1 och varför jag inte kunde flytta i runda 2.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Boom!
Så Halo och ev Larsson som Ulvar då? Halo pga räddningen, Larsson pga teori om att ulvar bara kan mörda i vagnen de står i och Basse väktade sig själv?

Jag fick förresten en förmåga av raketerna, jag kan hålla på den några timmar men det är väl rimligt att jag kommer ut med den under rundan tänker jag.

Röst: Halo9000
Jag köper det här rakt av. Jag kan ju dock tycka att Larsson får förklara lite varför Lukas helt plötsligt ligger död?

Röst: LJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Herre gud - det här spelet kommer ta knäcken på mig. 😨

Jag vet att jag är grön, och skall försöka bevisa det, men just nu vet jag inte vad jag skall skriva. Återkommer.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jaha min förflyttning
Jag skrev framåt 1 vagn.
Alltså ”drog” nån mig 4 vagnar bakåt (mot sista dödsvagnen😱).
Så jag hamnade 3 bakåt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
YES!

Först vill jag credda Empiricus som verkligen har huvudet på skaft! Bra jobbat!

En hel hög blev också grönade nu! Skönt!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag mfl hade alltså rätt med Hellzon. Empi var tidig där mm så nu måste Empi vara grön.

Larsson: du lutade ju åt grön för mig så därför har jag hängt på en massa där (bla Xyas-caset) så Lukasmordet behövs verkligen redas ut. Är du ulv så måste jag omvärdera Xyas.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Har nu skummat igenom Xyas inlägg och backar.
Är för mig ej röd.
Ser dock ej hur Larsson ska värderas.

Kan nån kolla igenom Hellzons aktivitet: tex om nån tänkt Ulv haft beröringsskräck...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag gissar på en ulv till.
Empi grön.
Xyas gul Mot gröna hållet.
Larsson ? Hoppas det reder ut sig imorgon annars måste vi rösta här.
Basse grön.
Halo ? Troligtvis grön
Har suttit och funderat och landat i att vi behöver se på Stövelkatten mer.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag gissar på en ulv till.
Empi grön.
Xyas gul Mot gröna hållet.
Larsson ? Hoppas det reder ut sig imorgon annars måste vi rösta här.
Basse grön.
Halo ? Troligtvis grön
Har suttit och funderat och landat i att vi behöver se på Stövelkatten mer.
Har du några belägg för ditt case? Nån tankeväg som vi andra kan följa för att haka på eller så? Jag säger inte att du är fel ute, bara att jag vill se en bra motivering till ditt case
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Gött! Och Empi är ju då bekräftat grön iom att Lukas siarstaus blivit bekräftad. Och Hellzon måste ju då ha talat sanning om att han var förmågeblockare vilket ju då förklarar varför Lukas inte gav något utslag på honom runda 1 och varför jag inte kunde flytta i runda 2.
Fan, jag undrar jag. Hade Hellzon verkligen två förmågor i början av spelet? Vagnskaoset OCH förmågeblockerare? Näääe, så kan det ju inte vara. Och han kan ju inte rimligen låst upp vagnskaoset eftersom tåghärket började röra på sig direkt i R2. Då återstår ju förmågeblockeraren. Var hamnade Hellzon i R2? Jo, i vagn 3. Vem stod där i R1? Larsson.

The thick plottens.... Okej, kanske inte riktigt. Men det förefaller sig som rimligt att Hellzon fått infon om vad som fanns i vagn 3 och helt enkelt hoppat dit. Men det går ju inte tänker man så klart, Hellzon uppgav ju att han bara kan röra sig 1-2 vagnar per tur. Här uppstår två möjliga scenarier, kanske fler, jag är absolut inte världens skarpaste varulvsspelare:
1. Hellzon ljög om sin förflyttning och hade en annan förmåga. Antingen lik min, eller en obegränsad likt Halos.
2. Xyas ljög om sin förmåga att kunna släpa folk, tog två steg till vagn 3 för att därefter aktivera sin teleporteringsgrej som det isåfall är.
Det skulle kunna vara så också, och nu spånar jag verkligen fritt, att teleporteringen är begränsad på så sätt att den teleporterade blir stillastående
nästa förflyttningsfas, vilket skulle kunnna förklara varför Xyas stod still.

Men av dessa två scenarier tror jag ju helt klart mer på 1. Det hänger dock lite på huruvida Hellzon visste att det fanns Pepparkakor i vagn 2. Detta avslöjades i R3, och den enda med kunskap om innehållet i vagn 2 innan detta var ju Basenanji.

Min rödlista ser därför ut som följande:
Hellzon (Död i ulvapäls)
LJSLarsson
Basenanji ELLER Xyas
Jag vill också få in Halo9000 här, för det är så uppenbart att han blivit räddad från döden.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag är grön, men jag förstår även vilken situation jag är i. För ulvarna är detta öppet mål, och det kommer inte krävas mycket jobb för dem att få ut mig.


Det här spelet har varit svårt, och haft siffertunga aspekter som inte synkar med mina bra spelarsidor, så en del av mig vill ge upp. Om det bara fanns två ulvar (och DTF, fast jag har ingen aning längre) har byn god marginal och kommer inte sänkas med att jag röstas ut. Men om jag bara lägger mig platt och alla utan diskussion ställer sig i ledet är denna runda bortkastad, så jag skall göra mitt jobb och göra det så svårt som möjligt för sista ulven att få mig utröstad. Det är i den ulvens slit vi kommer hitta spår som fäller hen.


Så alla bybor, rösta inte ut mig bara för att någon spelare (antagligen ulv) säger att jag är enda rätta alternativet. Motivera väl, och begär andra spelare att motivera också.

Okej … dags att jobba.



MOTIVERING TILL ATT JAG ÄR GRÖN

  • Jag har spelat grönt hela spelet. Det enda som folk reagerat på mot mig är biljettdiskussionen i början. Men nu vet ni att jag satt med en biljett som föremål och en biljettletarförmåga; då var det inget konstigt med mitt beteende.
  • Hade jag varit ulv så hade jag vetat att jag hamnat i den här sitsen och haft ett välförberett svar redo på en gång (vilket jag alltid hade i första Mäster Ulv). Nu visste jag inte vad jag skulle skriva, kunde inte sova och blev tvungen att skriva detta mitt i natten. Jag är stressad bybo, inte slick ulv.
  • Jag var den första som var på Hellzon i runda 1, och försökte till och med vända dreven mot honom. Så gör inte ulvkumpaner.


OM LARSSON ÄR GRÖN, VARFÖR ÄR LUKAS DÖD?

Ulvarna har inte mördat de två första rundorna. Alla revealade förmågor (inklusive min) funkar bara i samma vagn. Logiskt sett drog sig ulvarna från de första nattmorden, och nu står jag själv med Lukas kropp.

Jag har vridit och vänt mig och förstå vad som hände. Ännu mera DTF? Falks information med spelare som inte är i den vagnen det påstås? Förmågor som kan flytta döda kroppar? Något mattekrångel med i vilken ordning saker händer?

Men om jag lugnar mig, tar ett djupt andetag och tänker efter så tror jag det finns en teori.

Ulvarna (antar vi) kunde bara nattmörda i samma vagn från start, eller hur? Men vet också att allas förmågor uppdateras om man hittar rätt föremål.

Vilken förmåga tror ni den sista ulven måste ha fått om hen hittade sitt föremål? Mörda fritt.


Vi vet nu att vi har ett spel med TVÅ siare (eftersom varken Lukas eller Ragnar ljög). Hur obalanserat skulle spelet vara om ulvarna inte kunde uppgradera sin förmåga till att funka som vanligt?
 
Top