Varulv [Varulvar på ett tåg] - R2

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag är öppen för att Xyas är weird, men jag började undra i Varulvarnas Kyrkogård också för att hans stil är så tvärtemot min.

Men det här har ju implikationer. Om du har rätt så betänk att alla började i varsin vagn och måste gissa de andras förflyttningar - gäller både varulvar och byns powerroller. Det är då fullt möjligt att ulvarna missade.
Det möjligt men inte sannolikt att BÅDA ulvarna missar men om du vill kan du ju misstänka mig och stöveln för det.

Jag vet ju dock att i det här fallet så är det antingen så att ulvarna valde att inte nattmörda eller att en ulv försökte mörda Basse.

Speciellt
mtp vagnswitchen, att åtminstone Xyas, Halo och Sidd får gå mer än en vagn (Sidd har claimat 1-2 steg i R1) och att jag blev kastad/dragen/teleporterad 6 steg.
Vem tror du använde sin förmåga på dig och hur?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag vet ju dock att i det här fallet så är det antingen så att ulvarna valde att inte nattmörda eller att en ulv försökte mörda Basse.
Wut? Elaboreta gärna?


Vem tror du använde sin förmåga på dig och hur
Jadu. Min egen förflyttning var ett steg mot loket så beroende på timing:

Lukas eller Empi kan ha "puttat" mig. Det känns ju som den förmågan isåfall når väldigt långt, förmodligen begränsad till framåt i vagnen annars blir det ju ett rent mordverktyg. Förmodligen inte Lukas då han claimar siare och det låter som ett konstigt coverclaim.

Xyas, Basse, LJSLarsson eller Sidd kan ha "dragit" i mig. Basse claimar väktare och om Sidd ska ha gjort det så ska allt ha hänt i väldigt specifik ordning.*

Den riktiga frågan är ju varför. Och där har jag ingen teori.

*) Först switchen, sen går Sidd ett steg och drar i mig, sen triggar min förflyttning och jag går en vagn framför Sidd. Ja och om Sidd redan har switchförmågan så har han väl inte dragförmåga också.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag var frånvarande 20 tills nu. Synd, men svårt att göra ogjort, tack för spel Tant Ragnar.


  • Att inget hände på nattfasen ger ju implikationer -antingen valde ulvarna att inte nattmörda, de kunde inte nattmörda, eller så finns det inga ulvar och Vimes trollar oss.
  • Valde ulvarna att inte nattmörda så är det svårt att analysera
    • Det sista går bort (om inte jag skall gå ut på lösa boliner och teorisera om ifall ulvskepnaden blir upplåst när nån får sitt föremål, men det vore konvoluterat och crazy).
  • Om ulvarna inte kunde nattmörda så blev de antingen blockerade eller har villkor på sina mord.
    • Blev de blockerade så talar Basse sanning och antingen Hellzon eller xyas är ulvar.
    • Har de villkor på sina mord kan det antingen vara att de behöver vara i vagnen som offret är i när mordsiffran kommer upp eller så kanske de behöver hitta sin pryl för att kunna mörda.
    • Behöver de vara i vagnen som den de mördar är i så är det få som står själva, Halo och Katten. Katten har inte rört sig och Halo har rört sig till vagnen jag stod i, så där blir jag lite nervig. Sitter halo på en förmåga som säger typ "Byt plats på din vagn och näst sista vagnen (eller valfri vagn) och gå sedan 1-2 steg" eller nåt så mejkar det sense varför Halo plötsligt står där jag stod.
Så med de lösa tankarna så finns ju enligt mig ulvarna bland Hellzon, Xyas, Halo och Stövelkatten. Bland dessa så har Hellzon och Halo längre förflyttningar eller hotfulla förflyttningar i mina ögon. @Halo9000 , när du skrev att du inte ser något problem med din förflyttning, menar du att 3 steg är inom din normala promenadgräns? Sidd har ju också hoppat långt, men om det stämmer att Sidds förflyttning sker efter vagnsbytet så är det logiskt.

Hellzons teorier om varför hens flytt inte stämmer med deras angivna flytt tycker jag låter komplicerad. Jag har inte någon knuff-förmåga utan en annan förmåga, och Lukas har outat en siarroll. Antingen ljuger Lukas och är en ulv som kastar Hellzonar för skojs skull, eller så finns det en annan förklaring.
"Dragförmåga" är ju en möjlighet, det som då känns rimligast är om Larsson har någon förmåga att flytta en spelare till sin vagn och sedan gå därifrån. Det känns ju inte som en ulvförmåga för då hade väl det kommit ett nattmord på Hellzon någonstans där. Så i så fall borde rimligtvis Larsson kunna gå ut med om det stämmer. Likaså om Xyas flyttar Hellzon till samma vagn, så om det är en ulvförmåga så borde det komma ett nattmord på Hellzon där. Kvar är som rimlig förklaring att Hellzon ljuger och försöker kasta rök i sina spår. Det känns som troligast.


Röst: Hellzon

Så kan jag filura mer och vara klok och vis på dagtid.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Du hoppade alltså över till en claimad siare i sista sekunden????

Gick tillbaka och kollade och det stämmer ju att du och LJSLarsson flyttade era röster till Tant Ragnar EFTER outandet. Det måste ni ju fatta att det är extremt rödande. Är ni bybor gör ni det här extremt svårt för oss :(
Skall sätta mig och läsa ikapp och analysera, men för alla trigger happy ulvjagare vill jag påminna att i panik claima siare/väktare i sista stund är det första man får lära sig i ulvskolan. Ser det ut som att man säkert håller på att bli utröstad kan man ha tur och vinna en runda till, och man kan även få riktiga siaren/väktaren att motclaima.

Och i mitt personliga fall så stod fallet mellan att rösta ut Ragnar och själv bli utröstad. Kan du förklara hur en bybo skulle betett sig istället i en sådan situation?

Medan jag läser lägger jag min röst på dig - du ger intryck av en ulv som vill söndra och härska i byn desperation efter att ha förlorat siaren.

Röst: Xyas
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
LJSLarsson (1): Xyas
Halo9000 (2): Hellzon, Basse,
Hellzon (2):Empi, Halo9000,
Xyas (1): LJSLarsson

Ej röstat (3): Sidd, Lukas, Stövelkatten
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Fick tokpanik där på slutet och var inte helt säker på min röst på LJSLarsson. Så när Tant Ragnar passade på att claima där på slutet så blev det det som krävdes för att väga över för mig.
Varför är du kvar i samma vagn? Valde du att inte flytta på dig, och i så fall varför?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Spretigt med misstankarna här. Jag är i nuläget villig att släppa Hellzon helt. Rösten förra rundan var baserad på indicier och vagnförflyttningen känns märkligt men inte direkt rödande. Det är ju däremot sannolikt att vi har minst en ulv i gruppen som röstade ut ragnar: Stövlis, LJSLarsson, Halo9000, Empi. Jag tycker ju att Stövelkatten och LJSLarsson är de starkaste kandidaterna
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Lukas: siare som måste vara i samma vagn som den som sias.
Basse: väktare som måste vara i samma vagn som den som väktas.

Finns det någon som har en förmåga som kan användas utanför den vagn de befinner sig i när den aktiveras? Min förmåga kan inte det.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Varför var du inte med i ett av dreven igår, Xyas? Du låg bekvämt länge med rösten på Hellzon istället för att ta ställning, och det var inte som att du aktivt försökte skapa ett nytt drev på honom som jag.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Wut? Elaboreta gärna?
Eftersom att jag inte är ulv så kan jag ju dra den slutsatsen. Om Stöveln är ulv så kan han ju inte gärna vara ensam ulv på tåget när Vimes lovade varulvar i plural. 2 ulvar på 10 spelare är rätt rimligt att anta därför är minst en ulv i något av rummen med en bybo. En till möjlighet är att de två hamnade i samma rum.

Jadu. Min egen förflyttning var ett steg mot loket så beroende på timing:

Lukas eller Empi kan ha "puttat" mig. Det känns ju som den förmågan isåfall når väldigt långt, förmodligen begränsad till framåt i vagnen annars blir det ju ett rent mordverktyg. Förmodligen inte Lukas då han claimar siare och det låter som ett konstigt coverclaim.

Xyas, Basse, LJSLarsson eller Sidd kan ha "dragit" i mig. Basse claimar väktare och om Sidd ska ha gjort det så ska allt ha hänt i väldigt specifik ordning.*

Den riktiga frågan är ju varför. Och där har jag ingen teori.

*) Först switchen, sen går Sidd ett steg och drar i mig, sen triggar min förflyttning och jag går en vagn framför Sidd. Ja och om Sidd redan har switchförmågan så har han väl inte dragförmåga också.
Det finns väl några möjligheter till motiv.

1. Nån ville hjälpa dig att ta dig dit du ville gå. Isåfall troligen en ulvkompis eller om det finns en annan faktion.

2. Nån vill knuffa dig av annan anledning, kanske tror den personen att ni är ute efter samma sak? Kan ju också vara ulv som försöker få så många som möjligt till samma del av tåget för att kunna gömma sig i mängden?

3. Att det sker något på måfå som har att göra med mekaniker vi inte känner till.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Varför var du inte med i ett av dreven igår, Xyas? Du låg bekvämt länge med rösten på Hellzon istället för att ta ställning, och det var inte som att du aktivt försökte skapa ett nytt drev på honom som jag.
Jag låg med rösten oå Hellzon hela vägen. Varför ska jag gå med i ett drev jag inte tror på?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Lukas: siare som måste vara i samma vagn som den som sias.
Basse: väktare som måste vara i samma vagn som den som väktas.

Finns det någon som har en förmåga som kan användas utanför den vagn de befinner sig i när den aktiveras? Min förmåga kan inte det.
Inte min heller.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Inte min heller.
(y)

Min poäng med att fråga, om det inte var uppenbart, är att om det inte förekommer några förmågar som når utanför den egna vagnen är det rimligt att antingen Halo9000 eller Sidd har flyttat runt vagnarna eftersom de startade i dem och ingen stod i dem i slutet (dvs ingen har flyttat in i dem och sedan flyttat dem).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
(y)

Min poäng med att fråga, om det inte var uppenbart, är att om det inte förekommer några förmågar som når utanför den egna vagnen är det rimligt att antingen Halo9000 eller Sidd har flyttat runt vagnarna eftersom de startade i dem och ingen stod i dem i slutet (dvs ingen har flyttat in i dem och sedan flyttat dem).
Förmågan är ju inte rödande i sig, utan vad som i så fall är rödande är att någon av dem ljugit om det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Om du är Siare Lukas får du berätta om dy lyckades sia Empi då så vi kan gröna dig.
Hellzon pratar om att andra puttat el dragit tycker jag låter extremt krystat...
Nattmord?: Såklart möjligt att Ulvarna försökte väl nattmörda Basse som tydligen väktade sig själv, de andra senarierna där det har med ordning, rätt vagn och alla hoppar hit och dit låter lite väl snurrit...
Håller med Xyas att Larsson skulle behöva så snart som möjligt inte sista timmen försäkra oss andra genom att på ett säkert sätt avslöjja sina roll och förmåga...
Vill förståss att Xyas på nåt sätt grönar sig också förutom att ställa frågor.

För att gröna mig själv genom mer info kan jag berätta att i vagn 4 finns Risgrynsgröt.
Larsson nu får du övertyga mig...

Röst: LJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag låg med rösten oå Hellzon hela vägen. Varför ska jag gå med i ett drev jag inte tror på?
Jag tycker att man antingen skall lägga sig i ett drev med god motivation (för det är svårt för ulvar att göra) eller jobba upp ett eget drev.

Men visst, du tyckte att både jag och Ragnar var gröna - jobbigt att rösta ut oss då.

Men det är en sak som inte stämmer:
Du var online mindre än en kvart innan rundans avslut. Jag kan tänka mig bybor som missar hela slutet på grund av dåliga omständigheter, men att vara där en kvart innan och sedan inte göra något?
Om det nu är helgerån att rösta ut Ragnar, varför röstade du inte på mig? Visst, vi var båda gröna - men det är väl bättre att en annan bybo åker ut istället för siaren om du tror på vad Ragnar säger?

Jag kan inte se varför en bybo skulle agera som du gjorde ... men det är uppenbart varför en ulv gör det. En ulv sitter med facit på tass och vet att Ragnar talar sanning - det tar himla mycket emot att gå in och rädda honom då.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
För att gröna mig själv genom mer info kan jag berätta att i vagn 4 finns Risgrynsgröt.
Larsson nu får du övertyga mig...

Röst: LJSLarsson
Vad är det som du tycker är rödande med mitt spel?

Är du ulv som försöker få mig utröstad gör det ju ingen skillnad vad jag säger, men är du bybo på riktigt så finns det ju riktiga saker du reagerat på som jag kan förklara. Eller är det att du vill att jag avslöjar vad som är i min vagn?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vad är det som du tycker är rödande med mitt spel?

Är du ulv som försöker få mig utröstad gör det ju ingen skillnad vad jag säger, men är du bybo på riktigt så finns det ju riktiga saker du reagerat på som jag kan förklara. Eller är det att du vill att jag avslöjar vad som är i min vagn?
Just det ja - vi står i samma vagn, silly me. Har inga protester mot risgrynsgröt.

I förra vagnen jag stod i var det en lös sak, vilket spelarna där borta nog kan bekräfta.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Om du är Siare Lukas får du berätta om dy lyckades sia Empi då så vi kan gröna dig.
Jag siade inte empi utan hellzone och verkar ha missat.
Förmågan fungerar så att jag skickar in ett namn och om den befinner sig i min vagn får jag ut informationen.

Jag fick ingen information så jag antar att jag missat.
(Teknist sett så kan det varit så att hellzone har siar skydd och att jag träffade honom ändå och ändå fick ingen information. Men jag tvivlar på det, då sia skydd känns skumt då siar förmågan ändå är så begränsad.)
 
Top