Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R2

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Sweet! (Förutsatt att du är bybo.)
Vi får väl se om det kan stressa ulvarna lite. Jag står ju ensam så i så fall kan vi kanske få bekräftat hurvida de kan distansmörda i alla fall.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Då har du fått andra regler än oss andra för jag frågade Vimes samma sak och han sa ett tydligt nej.
Men varför ljuger du om en sån märklig grej? Om
du är ulv/dtf och fått andra slöjdreger så vet du ju om det?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag ber om ursäkt om det är ett internskämt (i mitt eget huvud) men jag nämnde det redan i anmälanstråden (#15) att jag hoppades att det skulle finnas ormar på planet som i filmen "Snakes on a plane" i förhoppningen att jag skulle få utbrista citatet "I've had it with these motherf-cking snakes on this motherf-cking plane" (Samuel L Jackson, Filmklippslänk ). Det finns en längre bakgrundshistoria om filmen men jag släpper det här nu.

Jag har inget i vare sig mitt pm eller i starttråden som antyder något om att det ska finnas ormar på planet men det var någon som hakade på förra rundan så jag tyckte det var kul att fortsätta med det igen. Tycker ni att det känns olustigt för att ni tror att jag har en DTF/Ulv-förmåga som tvingar mig att skriva det varje runda ska jag givetvis sluta.
Jag anade att det var något sånt, men behövde ändå fråga. Kändes så uppstyrt :p
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Rent generellt så vill jag bestämt avråda från att rollspela i varulvsspel (typ "spela" på ens karaktär, eller göra som Martin gjorde precis). Det skapar bara förvirring. Inte lika illa som att ljuga, men förvirrande.

Please don't.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Och om Martin3 inte är ormsiare så blir han förstås mer misstänkt i mina ögon. Plus att han antingen ljuger eller snubblar på sanningen kring slöjdande.

Men jag är också ganska misstänksam mot Genesis som snackar om att "folk kan slöjda minus". Vad menas med det? Vet Genesis att någon kan det?

Eller så har jag bara stirrat mig blind på stackars Genesis....
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Nå, det känns ju som en miss. Martin frågade om samma föremål kan användas flera gånger, och det kan det inte. Men du kan ha två exemplar av samma föremål och slöjda ihop dem.

Om detta inte är en snyggt orkestrerad fars så är det ju ganska grönande för bägge. Framförallt xyas, som om man tror på hans citat slöjdar ihop saker till 4, precis som vi bybor. Citatet kan ju vara fejk, men då hade han nog inte frågat SL om detta från första början.

Däremot är det ju möjligt att han är ulv och att de också slöjdar på samma sätt som bybor, medan prylarna med högre siffra är till för någon DTF.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Nå, det känns ju som en miss. Martin frågade om samma föremål kan användas flera gånger, och det kan det inte. Men du kan ha två exemplar av samma föremål och slöjda ihop dem.

Om detta inte är en snyggt orkestrerad fars så är det ju ganska grönande för bägge. Framförallt xyas, som om man tror på hans citat slöjdar ihop saker till 4, precis som vi bybor. Citatet kan ju vara fejk, men då hade han nog inte frågat SL om detta från första början.

Däremot är det ju möjligt att han är ulv och att de också slöjdar på samma sätt som bybor, medan prylarna med högre siffra är till för någon DTF.
:oops: nu ser jag hur det kunde misstolkas. Jag försökte verkligen tolka om Xyas inlägg för att hitta något som passar båda men det enda jag kunde komma på var att han syftade på siffrorna, inte på föremålen men det var ett väldigt märkligt tolkande. Nu känns det dumt att jag gick ifrån ett föremål på 2, annars hade jag kunnat slöjda den här gången.

Jag plockar bort min röst på Xyas och går tillbaka till hellzon, jag finner Basses agerande på tok för extremt för att göras från en ulv.

Röst: @Hellzon
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Men jag är också ganska misstänksam mot Genesis som snackar om att "folk kan slöjda minus". Vad menas med det? Vet Genesis att någon kan det?
Jag vet inte om du är intresserad av att jag ska svara på detta, för du verkar mest vilja fråga andra om det, snarare än mig. Men jag tänker i alla fall svara.

Empi sade att han hade sett tecken på att det går att slöjda på andra sätt än att lägga ihop saker till 4. Detta visste jag också, eftersom det finns ett sådant föremål i cockpit, som du själv vet. Empi frågade SL om detta i R1:

@Vimes - Är kombinera = plussa ihop eller gäller det att använda valfria matematiska tecken för att slöjda?
Vimes svar på detta är extremt intetsägande:
Som resultat av detta spånar jag ganska tidigt i R1:
Empis spaning om slöjdmatten och Vimes intetsägande svar. I bybo-PM står explicit att det är summan som gäller. I de allmänna reglerna står det ”kombinera”. En gissning här är att vanliga bybor bara kan summera medan andra kan utföra även andra operationer.
Diskussioner om andra sätt att slöjda har fortsatt. Det är en stark punkt i anklagelser mot Empi:

Jadu, det var ju lite rödande för Empi. Och det var han som tog upp frågan om hur det ser ut i mittgången. Villospår, eller är vi fyra gröna? Men nu är jag inne på ett WIFOM-resonemang.
Min röst på Sidd blev lite mer osäker iaf.
Varför jag inte tycker att Empis fråga är rödande: Om han nu tillhör en annan fraktion som får använda andra matematiska operationer så hade det varit skrivet explicit i hans PM. Att då fråga om annat än addition är möjligt känns inte så troligt, om det inte är en slug ridå. Han kan ju vara röd ändå, men jag tror inte att han har specialoperationer.
Att det kan finnas andra sätt att slöjda än genom addition har alltså diskuterats ganska flitigt i R1. Du kanske har missat även detta, såklart. Men att försöka brunsmeta mig för att jag funderar på det är ulvigt. Jag vill minnas att du gjorde likadant i båtspelet (kan blanda ihop det med något annat spel). "X funderar såhär. VET hen att det är så?" Det är inte ett vettigt sätt att fånga ulvar på, med det är ett rimligt sätt att försöka sprida misstankar omkring sig.

Jag hittar till och med detta efter lite sökning. Länkar till mitt inlägg, mest för att det innehåller citaten av Basses relevanta poster i början av inlägget:


Läs ovanstående och betänk att det är ulv-Basse som skriver det där. Är det jag som läser Basse som fan läser bibeln, eller är inte det där beteendet ruskigt likt vad han sysslar med i den här tråden? Och den mängd felläsningar och felslut jag ser Basse göra här känns också för mig som någon som inte läser tråden för att hitta ulvar, utan för att hitta saker han kan kasta misstankar på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Jag vet inte om du är intresserad av att jag ska svara på detta, för du verkar mest vilja fråga andra om det, snarare än mig. Men jag tänker i alla fall svara.

Empi sade att han hade sett tecken på att det går att slöjda på andra sätt än att lägga ihop saker till 4. Detta visste jag också, eftersom det finns ett sådant föremål i cockpit, som du själv vet
Jättebra!

Jag vill inte citera PM men jag fick reda på att

Jag var på en plats (cockpit)

Och att det fanns två föremål där. Kudde med siffran 3 och vin med en annan siffra.

Men jag fick absolut ingen information om slöjdande eller liknande.

Fick du det @Genesis?

Det kanske är jag som inte fattar? Menar ni att "slöjdande = använda olika matematiska operatorer som addition, multiplikation, ..."

Jag är nog fantasilös eller bara dum i huvet, men jag kan inte se hur du och Empi dra de slutsatser ni gör bara genom informationen om siffrorna: "aha, ett föremål med siffran X! Alltså kan vi slöjda på olika sätt!"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Jag är nog fantasilös eller bara dum i huvet, men jag kan inte se hur du och Empi dra de slutsatser ni gör bara genom informationen om siffrorna: "aha, ett föremål med siffran X! Alltså kan vi slöjda på olika sätt!"
Men vafan, du formulerar det som att jag har sagt det som ett faktum, vilket jag aldrig har gjort! Det finns föremål som har ett högre värde än 3. Bybor kan slöjda genom att lägga ihop siffror till värdet 4. Detta funkar inte om prylarna har värden som är större än 3. Alltså är det något annat som pågår. En sak kan vara att det finns folk som kan slöjda med andra tecken än plus. Empi frågar Vimes om det. Frågar! Det finns med som diskussion. Jag pratar senare om att jag tycker att vi ska avslöja prylar med ett värde på 1-3, eftersom det är de enda som är anvndbara för oss bybor. OM det finns minusslöjdare så är dessa föremål nyttiga även för dem.

Sedan om slöjdandet, jag fattar inte hur jag ska kunna få ihop den poängsumma som nämns i mitt PM. Finns det negativa nummer?
Men Basse, hur kan du säga detta? VET du att det finns negativa nummer? I mitt PM står det ingenting om att det finns negativa nummer. Har du fått ett annat PM? Har du hemlig information? Jag kanske är trög men jag kan inte fatta hur du baserat på informationen som finns i cockpitten att "Aha! Ett föremål med siffran X! Alltså finns det föremål med negativa nummer!"
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Och för att förklara hur jag har tolkat saken:

Slöjda=kombinera föremål

Siffrorna är för mig ganska ointressanta, jag bryr mig inte. Jag nöjer mig med att försöka skaffa info till byn, producera tankar (som analysen av Rasmus i R1), rösta och motivera noga.

Jag har slarvat mycket med regler och detaljer, sorry! Men va tusan, jag är en vanilj-bybo och som spelare är jag dessutom ganska ointresserad av att vinna med hjälp av förmågor. Så det är inte så konstigt.

Det som är roligare i mitt tycke är att analysera beteenden. Jag vill hellre agera psykolog än matematiker, bygga case på känsla och intuition än deduktiv slutledning.

Sedan är det ju helfestligt att få vara med och se er andra hålla på! Jag är tacksam för att få spela det här, även om jag inte kan bidra med så mycket.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Men vafan, du formulerar det som att jag har sagt det som ett faktum, vilket jag aldrig har gjort! Det finns föremål som har ett högre värde än 3. Bybor kan slöjda genom att lägga ihop siffror till värdet 4. Detta funkar inte om prylarna har värden som är större än 3. Alltså är det något annat som pågår. En sak kan vara att det finns folk som kan slöjda med andra tecken än plus. Empi frågar Vimes om det. Frågar! Det finns med som diskussion. Jag pratar senare om att jag tycker att vi ska avslöja prylar med ett värde på 1-3, eftersom det är de enda som är anvndbara för oss bybor. OM det finns minusslöjdare så är dessa föremål nyttiga även för dem.


Men Basse, hur kan du säga detta? VET du att det finns negativa nummer? I mitt PM står det ingenting om att det finns negativa nummer. Har du fått ett annat PM? Har du hemlig information? Jag kanske är trög men jag kan inte fatta hur du baserat på informationen som finns i cockpitten att "Aha! Ett föremål med siffran X! Alltså finns det föremål med negativa nummer!"
Genesis!

Nu pratar vi förbi varandra till ingen nytta.

Var inte så ängslig eller känslig för att jag har dig på kroken eller större frågor, även om de i ditt tycke är korkade eller irrelevanta. Vi kan väl hjälpas åt?

Läs hur jag tolkade slöjdande så ser du att jag har tänkt mycket grundare än du och Empi.

Allt gott,
B
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Plötsligt väldigt tyst i flera timmar. Är det ulvarna som är nöjda? Jag har svårt att skaka av mig mina misstankar mot Basse och börja gräva på någon annan. Hellzon är fortfarande ett alternativ. Min lista just nu:

Basse har inte gjort något för att gröna sig den här rundan. Han sprattlar och kastar anklagelser omkring sig. Jag tycker inte att det är byboigt spel. Jag vill hellre se honom göra något bra basse-gräv. Och jag säger inte detta för att han nu råkar misstänka mig; jag tror alla kan se hur otroligt tunt det har varit i argumentationen.

Impetigo och Stövelkatten har knappt gjort något alls och är därmed misstänkta. Katten har jag bara spelat med en gång. Då satt han också och lågflög, men så var han ju DTF, också.

Fjodor vill jag se mer av. Får en känsla av att han mest glider med. @fjodorsenuba, vad är dina tankar just nu?

Empiricus tycker jag har varit nykter och rimlig i sitt spel. Väldigt försiktig. Han är överhuvudtaget svår att läsa, och det är inte lätt att varken gröna eller röda honom. Jag vill ha en lite lätt grön färg på honom, men hittar ingen bra nyans, så han får bli turkos.

Xyas och Martin3 tycker jag grönas av hela slöjdförvirringen. Framförallt Xyas, men sålänge är jag beredd att hålla Martin3 för grönish också. Xyas är dock en sådan där superfarlig ulv som hade kunnat redigera Vimes PM litegrann så att det ser ut som att han är bybo. Jag såg med fasa hur han i Häxmästarnas rådslag satt och röstade ut sin ulvkompis BDG utan minsta tvekan och därmed grönades av hela byn. Men just nu, om jag ska tro något alls, måste jag tro att han är grön.

Hellzon … Ja, vad ska man säga. Har inte gjort något för att röda sig annat än att vara på fel plats vid fel tillfälle. Men jag kan inte skaka av mig känslan att han sitter nöjd och gnuggar händerna över att jag (och andra) hakat upp mig på Basse som bara är en kaosig bybo. Jag värderar hårda bevis tyngre än magkänsla, så han förblir orange.
 
Top