Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
1649183519180.png

RasmusL röstas ut. Han var DTF.

Sidd nattmördas.

---

Vår karta:
1649183612851.png

---


Denna runda slutar i övermorgon (för jag kommer inte ha tid imorgon), klockan 20:00

---

Flygplanet befinner sig 10 000 fot över havet.

---

En till sak! @Impetigo har inte varit aktiv under rundan. Vi har ingen regel som säger att man tas ur spel p.g.a. inaktivitet, men om någon åskådare är sugen på att hoppa in betraktar jag det som att det finns en ledig plats så länge inte Impetigo kommer i spel. PM:a mig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Andra än bybor har andra slöjdregler än bybor kan jag konstatera där jag sitter på dass och kontemplerar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Ville bara få ur mig den snabbt. Jag vet inte om han är röd, men två stora flaggor, såklart:

  1. Basse gick två steg. @Basenanji, hur gick detta till?
  2. Sidd mördades och ligger kvar i mittgången. Känns ju som en lågoddsare att han mördades innan förflyttning, och därmed är det bara Basse och Hellzon som kan ha gjort det, om ulvarna har lokala nattmord (detta vet vi inte säkert).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ni kan inte ana hur det har låtit här hemma hos mig när jag insåg att jag glömt bort att skicka in orders till Vimes...

Vilken sopa jag är.

Måste smälta det en stund, men bra iaf att få ut en DTF.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hey Vimes! Jag gick aldrig nånstans! Din lurifax! Eller vem jiddrar med förflyttningen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och tack för spel @Sidd! Trist att du är ute och nu får vi aldrig en chans att bli den där dynamiska duon. :(
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Röst: @Basenanji

Ser ju inget vidare ut för Basse.
  1. Basse gick två steg. @Basenanji, hur gick detta till?
  2. Sidd mördades och ligger kvar i mittgången. Känns ju som en lågoddsare att han mördades innan förflyttning, och därmed är det bara Basse och Hellzon som kan ha gjort det, om ulvarna har lokala nattmord (detta vet vi inte säkert).
Båda dessa punkter behöver ju nån slags svar. Det går ju att tänka sig att Genesis har den förmåga LJSLarsson hade på tåget* - att dra andra spelare till sitt rum - och att ulvarna garvar läppen av sig åt att vi misstänker Basse när de har distansmördat Sidd och tvångsflyttat Basse. Men Occams rakkniv säger ju att det är Basse som gjort något skumt.

Fast det var ju lite blatant av Basse i så fall.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Andra tankar:

  • Empi sade att han hade tecken på att det finns andra matematiska operationer än bara addition. Jag kan bekräfta att det finns föremål med högre värde än 4. Detta gör att jag tycker att det är än mer värt att vi avslöjar var det finns föremål med värden som är slöjdbara för oss bybor (1-3). Avslöja inte andra föremål! Här på kabinpersonalens däck finns ett föremål värt 3.
  • Med det sagt så kan ju dessa föremål fortfarande vara användbara för någon som kan slöjda minus, typ 7-3=4. Men de är de enda som är användbara för oss bybor, och vi är i alla fall fler. Jag tycker att det är värt det.
  • Rasmus var DTF. Helt okej resultat! Ulvarna visste ju antagligen inte om det, så de trodde att Rasmus var bybo. Röstmönster från förra rundan bör analyseras med detta i åtanke.
  • Basse är inte 100% röd av detta. Det här är korvtårta och allt är möjligt. Han är väl rödast på plan just nu, men vi måste undersöka andra spår också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, jag ryker väl nu. Men för sakens skull: jag har alltså inte medvetet flyttat till cockpit, utan blivit förflyttad dit.

Jag har inte skickat nåt PM alls till Vimes. Ulvarna playar oss just nu.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Det går ju att tänka sig att Genesis har den förmåga LJSLarsson hade på tåget* - att dra andra spelare till sitt rum
Ja eller så är det Empi som leker Scorpion, det beror ju på ordningen mellan förflyttning och förmåga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Ja eller så är det Empi som leker Scorpion, det beror ju på ordningen mellan förflyttning och förmåga.
Eller, för att vara komplett, du som knuffat honom dit.

Eller någon som har en helt fri "förflytta folk"-förmåga. Den ende som inte kan ha gjort det är Rasmus.

Spontant så luktar förmågan, vare sig Basse eller någon annan är skyldig till det, mer DTF än ulv. Det är också högst oklart vad ulv-Basse skulle ha att vinna på att snabbt ta sig till cockpit.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag finner det för mindre troligt att en förmåga som flyttar folk på spejsiga sätt sker på steg 3. Detta eftersom det är en specialförmåga, och sådana kommer det att finnas fler än en av. Jag tvivlar på att flera förmågor händer på samma tidpunkt (det skulle ju ta bort hela poängen med att ha dessa tidpunkter). Så varför skulle just denna förmåga vara så speciell att det sker på trean? Jag kan se varför nattmordet kan ses som annorlunda än andra specialförmågor och förtjäna en plats i den "vanliga" turordningen.

Eller okej, om den agerar på folk som befinner sig på samma plats som du så finns det en poäng med att placera den innan förflyttning, så att man slipper gissa vem som kommer att vara där. Men det skulle tyda på att det är Hellzon som knuffar, snarare än jag eller Empi som drar.

Vi kan också konstatera att det är omöjligt att nattmord sker lokalt och efter förflyttning. Ingen står där Sidd är nu. Så antingen är nattmorden globala, eller så är någon av Basse och Hellzon (eller båda) ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och då blir det så att jag misstänker att Empiricu
Röst: @Basenanji

Vad finns i cockpiten Basse? Och varför mördade du Sidd?
Jag mördade inte Sidd! Vill ni verkligen veta vad som finns i cockpit berättar jag gärna. Säg till om det är dumt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det skulle stå:

Om Empiricus flyttat mig till cockpit är det kanske för att han är ulv som vill hamna på samma ställe som jag.

Men jag vet inte, skrotade den idén eftersom det kändes så himla långsökt. Kommer inte rösta på Empi.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tja nu får inte jag rösta men:

Om ett kriterium för att nattmörda är att befinna sig på samma plats och:

  • Sidd blev mördad
  • Rasmus utröstad
  • Basse är grön
Så återstår bara Hellzon.

Eller så kan ulvgenget mörda globalt. Men då verkar förflyttningar mm vara helt oviktigt för dem?

Ni får gärna fortsätta dreva mig, men håll ögonen på den där Helliz!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Alltså, medans jag sitter framför TV:n och klurar, så säger magen mer och mer att det är något skumt med Bassegate.

Är han ulv så vet ulvarna att Sidd ska dö, då räknar de i "bästa" fall med att gömma Basse bland mig och Rasmus, om de skickat in nattmord innan tåget svängde mot Rasmus. Men tåget svängde ju från mig, så ulvarnas masterplan är att offa Sidd, och räkna med att bruna Rasmus medan Basse som hålls som grönish går fri. Även när Rasmus visar sig vara bybo.*

Det håller inte riktigt. Det är för uppenbart för oss vad som hänt, om inte ulvarna har distansmord. Å andra sidan kan de ha tyckt att de inte hade något val om de inte har distansmord.

Sen att Basse gick två rum kan ju mycket väl vara bus av nån DTF. (DFF?) Som Genesis säger kan det vara vem som helst, men om temat med att position på kartan spelar roll gäller så är de huvudmisstänkta Empi, Genesis, Basse själv och jag (i den ordningen, fast jag är förstås oskyldig).

*) Såvitt ulvarna visste, innan han blev utröstad och visade sig vara DTF.
 
Top