Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R2

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Ni som är tysta nu, vad har ni att säga om det här? :D

Det är ju öppet mål att dundra in här!

Vad säger ni:

@Impetigo
@Martin3
@fjodorsenuba
@Stövelkatten

Er tystnad talar!
Med tanke på att det är efter läggdags för mig så kommer ingen djup analys...

Vi har flyt att plocka en DTF RasmusL. Tack för gott spel!
Impetigo är ju enligt Vimes AFK, redan uträknad av er andra då eller?
Känner mig betydlig mindre rädd för martin3 och genesis kom med bra argument förra vändan om varför.
Mycket märkligt att du kan skutta 2 steg Basenanji. Antingen har du eller Empiricus specialförmågor...
@Empiricus har du någon funkig förmåga som skulle ha flytta på Basenanji?

Om turordningen är att man går innan man mördar så verkar det ju sannolikt att vi har distansmord, låter läskigt!
Om man mördar innan man går vilket är det ni förordat så är det ju Hellzon eller Basenanji som mördat Sidd. Surt att du inte fick fortsätta Sidd.
Typ samma som Genesis säger.

Rödlistan:
- Basenanji, inte skickat orders, gått flera steg, gjort underliga misstag, stod i samma rum som Sidd
- Empirucus, misstänkt dragförmåga, ska han nu mörda Basenanji?
- Hellzon, stod i samma rum som Sidd
- Impetigo pga inaktivitet
- xyas, låg aktivitet hitills
- stövelkatten, mellanmjölk, ser gärna att du dricker klart och lämnar en rapport
- martin3, varit aktiv och faktiskt gjort det han sagt, hoppas på att du kan förmedla vad du tänker göra denna runda lika tydligt
- Genesis, agerar skarpt och klarsynt och som bybo

För information så imorgon reser jag med jobbet och kommer bara kunna komma in på telefon och har tillgång till dator först efter kl 20.00. Jobbets dator blockar spelsiter som tydligen rollspel.nu går under :(
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Röst: @Basenanji

Ser ju inget vidare ut för Basse.

Båda dessa punkter behöver ju nån slags svar. Det går ju att tänka sig att Genesis har den förmåga LJSLarsson hade på tåget* - att dra andra spelare till sitt rum - och att ulvarna garvar läppen av sig åt att vi misstänker Basse när de har distansmördat Sidd och tvångsflyttat Basse. Men Occams rakkniv säger ju att det är Basse som gjort något skumt.

Fast det var ju lite blatant av Basse i så fall.
Om vi nu ska tala med Occam, är det troligt att ulv-Basse på en och samma gång:

  • Säger sig vilja gå till cockpit tydligt
  • Kan förflytta sig mer än ett steg
  • Har ihjäl Sidd
  • Glömmer bort att messa SL
Inte så troligt, skulle jag säga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
I cockpiten finns det vin och kuddar, förresten. Jag har tagit vin nu. Vem vill ha kuddar när man kan hälla i sig en skön chardonnay?

Jag är passagerare för övrigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Sedan om slöjdandet, jag fattar inte hur jag ska kunna få ihop den poängsumma som nämns i mitt PM. Finns det negativa nummer?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Detta gör att jag tycker att det är än mer värt att vi avslöjar var det finns föremål med värden som är slöjdbara för oss bybor (1-3). Avslöja inte andra föremål! Här på kabinpersonalens däck finns ett föremål värt 3.
Helt apropå så tycker jag detta är rimligt, så vi kan komma igång med förmågor på bysidan.
I mittgången finns det också en 3:a
Här i första klass B finns en 2:a. (Det sa visst xyas redan i R1.)

Det är väl det som är läckt av antal, utöver att både Empi och Basse har sagt att det kan finnas flera olika föremål på samma plats.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för spel Sidd och RasmusL!
Basse i cockpit med mig, det kan väl då ha hänt på fyra sätt: 1- Jag tog dit Basse, 2 - Basse tog dit sig själv, 3 - tredje part petade dit Basse, 4 - spelet tog dit Basse.

Jag vill tycka att det skulle vara lite knepigt drag att ta Basse med mig till cockpit helt sonika.

Mindre otroligt är det att Basse skulle hoppa dit själv och spela ignorant om sin förflyttning. Det skulle i så fall vara ballsy spelat, men jag hade också förra rundan annonserat att jag skulle gå till cockpit så det gick ju att förutse att jag skulle dit. Är Basse skummis med win-con att typ hugga ihjäl piloten eller nåt så kan han ju då antagit att det var jag iom detta.

Tredje part känns mest troligt egentligen, om Basse inte har skummjölk i påsen så är det ju ett kanonmove för att få en runda att fokusera på den flytten medans nattmord levereras i skuggorna.

Att spelet har en egen flyttarmekanik utanför oss spelare men bara flyttar Basse och till det ställe han redan sagt att han vill till känns också just nu mindre troligt.

Så tredje part, alternativt ballsy-Basse.


Gällande nattmordet på Sidd:
Kan detta ha varit någon bidragande orsak?
Möjligtvis att nån jäkla DTF eller ulv kan lägga ut nån giftorm som hugger random spelare som befinner sig där.
Sidd skrev ju inte (vad jag hittar iaf) att han tänkte gå någonstans så han kan ju ha valt att stanna kvar för att bli solo, det kan ju vara att någon av talangerna i mittfältet lämnade ormen bakom sig för att ha förflyttningsalibi och valde Sidd för att tysta ner den tanken?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
En sista tanke innan läggning (av mig själv): Om ulvarna kan mörda "ett rum bort" så kan vem som helst utom Genesis ha dödat Sidd. (Och ulv-Genesis har medulvar som kan sköta blötjobbet.) Det blir alldeles för svåranalyserat om ulvarna har ständiga distansmord, planet är för litet för att det ska bli någon begränsning.

En alternativ tanke är förstås att "sätena" (mittgången, 1:a klass och affärsklass) är en stor öppen yta som ulvarna kan mörda på, medan dassen och personalutrymmet/cockpit är skyddade.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Helt apropå så tycker jag detta är rimligt, så vi kan komma igång med förmågor på bysidan.
I mittgången finns det också en 3:a
Här i första klass B finns en 2:a. (Det sa visst xyas redan i R1.)

Det är väl det som är läckt av antal, utöver att både Empi och Basse har sagt att det kan finnas flera olika föremål på samma plats.
Vi kan ju också ge saker till varandra, om exvis någon i ena änden av planet har en etta kan vi mötas någonstans och skapa ljuv musik/en snygg smörkniv eller vad man nu kan slöjda.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Vi kan också konstatera att det är omöjligt att nattmord sker lokalt och efter förflyttning. Ingen står där Sidd är nu. Så antingen är nattmorden globala, eller så är någon av Basse och Hellzon (eller båda) ulv.
Håller med. Om det dock skulle vara så att nattmorden skulle vara lokala, så har vi inte med något rutinerat gäng ulvar att göra. För att kniva någon i rummet med flest spelare är ju kanske inte det rävigaste man kan göra.

Basenanjis fuckup känns okaraktäristisk. Men, att göra en sån där move är ju fruktansvärt ulvpingande så vette fasen om man kan läsa den som så utan vidare. Vill minnas att något liknande hände på Tåget och skapade ett jäkla huvudbry.

Och just det, i Affärsklass B så finns det en etta (1).
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har jobbat en lång dag och ska upp om tre timmar och jobba igen så hinner bara skumma igenom det som skrivits och skriva kort:

jag försökte logga in i går men lyckades inte komma in på forumet. Var detta det som kallas DNS?

jag läste r1 nu med vetskapen om att tasmus var d3f och sidd var bybo, det underlättade lite att veta det men ändå svårt att säga så mycket efter den rundan.

Jag tror att slöjfande är kraftfullt men pitentiellt förödamde i d3f- ellerulvhänder så jag ärsjeptisk till att dela ingo om föremål.

jag tror att både pilot/flygvärdinna/passagerare har mekanisk betydelse liksom planets altitud. Antingen kopplat till d3f eller till föremål. Möjligen ulvar men mingissning är att det är vaniljulvar och vaniljbybor i slöjdverkstan mot gonzo-d3f gånger flera.

Många har nämnt cockpit, jag hållermedom att det är rimligt att nåtfins kopplat dit, antagligen d3f vinstvillkor. Särkskilt med tanke på basses mycket oklara teleportering dit

Rödlista är svåårt:

Jag håller med Basse om att det inte ärett lysandeulvdrag att säga att han ska till vockpit och sen dubbelgå dit. VARFÖR skulle nån annan flytta honom dit dock? D3f segervillkor antar jag. Ulvbus känns mindre troligt iom att jag i min begränsadefantasi inte ser hur det skullegå ihop (typ en ulv battmördar, den andra flyttar valfri soelare två steg. Detlåter skumt).

jag tyckte i r1 attbådebasse ochgenesis försökte plantera idén om att de fårt ett bybo-pm (tidigt i sidd-förklara-bybo-titlar-gate) och stt genesis sen gick varvet runt och redoghorde för varför sidd grönades av att lösa vimes bybo-pm slarvigt (jag håller med genesis i sak här, lätt att göra bärman vet att sidd var by förstås).

Jag tror inte att basse och genesis är ulvar tillsmamans iom att jag uppfattar att de båda potentiellt försöker sälja idén om sig själva som mittagare av vybo-pm. Det hafe de inte gjort om båda var ulvar och de oratat ihop sig.

geneis är tillbakalutad eller aggressiv (självsäker helt enkelt). Skriver snalytsiktoch nyktert. Bär han var ulv i rymden hade han en mer öngslig och frågande ton (”kan det vara så att?…” osv) så det är grönande. Som i vissa tidigare spel ärmin känsla att vi kommer få det vääldigt svårt om genesis är ulv men jag läser honom sammanfattningsvis som grönast. Trots bybo-pm-plantage-gate.

Hellzon rödas lite grann av sin fysiska position förra rundan, så gå inte så nycleteödande i hans spel dock i r1.

stövelkatten och xyas ärbästan lika tysta som jag.

fjodor och martin ordhuggs vid toa, kännssom stt de två brukar fäkta vilt mot varandra och visst känner ni varandra privat? Toagrälet verkar ju instort substanslöst som jag förstår det.

empi är skum men det tycker jag ju precis alltid. Han har ju en fysisk möjlighet att dra basse, inför kommande rundor om inte annat kan det vara intressant att komma igåg att det är en tänkbar mekanisk bakom basses förflyttning.

nu glömmer jag att bämna en massa folk men det är sent och jag måste sova.

Rösten hamnar på basse eftersom det är potentiellt rödande med hans förflyttning i ett fält av raps. Jag är inte helt nöjd med den rösten så byter gärna om nån kommer med ett bra gräv.

Röst: @Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
God morgon!

Idag fortsätter konferensen och vid tretiden lär jag svettas extra mycket när jag på stapplig konferensengelska kommer presentera vår begynnande forskning om hur musikutbildning retoriskt behandlar musikämnet och elevsyner.

Så lite närvaro från mig. Rundan tar väl slut i morgon (torsdag} kl 20?

Då har ni gott om tid att ställa mig mot någon annan, för jag lovar att ni i R3 vill kunna dra lite slutsatser kring händelserna i R2.

Påminnelse: jag är en passagerare, bybo utan föremål. Jag glömde att skicka in order till Vimsan förra rundan. Jag kan inte flytta två steg på en gång. I cockpit finns vin och kuddar (vilket Genesis kan bekräfta). Jag tjuvhåller lite på siffrorna dock.

Ha en bra dag!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jag får ju inte rösta på Basse. Klanthellzon! Tror inte jag vill rösta på Stöveln om inget ramlar fram. Vi kör så här så räknaren hänger med:

@Vimes , hur gör vi blankröst så både du och räknaren hänger med?
Röst: @Ingen
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag får ju inte rösta på Basse. Klanthellzon! Tror inte jag vill rösta på Stöveln om inget ramlar fram. Vi kör så här så räknaren hänger med:

@Vimes , hur gör vi blankröst så både du och räknaren hänger med?
Röst: @Ingen
Du behöver rösta på en befintlig användare så jag föreslår att du röstar på Vimes om du vill blankrösta...

Ok, en bra start! Jag var på väg att säga det igår kväll att jag tror inte jag varit med om att vi röstat ut en ulv i första rundan sen jag började spela. Det fick vi inte den här gången heller men iaf en DTF så jag ser det som en vinst likväl :) (tror samma sak hände i Incidentkommissionen)

Jag ska äta upp frukosten och ge en djupare analys...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Okej, jag ska försöka få fram något vettigt här, men det är svårt. Kul i alla fall att du är med i matchen, @Impetigo! Eftersom du har noll aktivitet för oss att analysera i R1 tänker jag hålla dig som extra misstänkt.

Som många påpekat vore det ballsy av Basse att döda Sidd och knalla två steg. Dubbelsteget känns svårast att förklara om Basse är ulv. Varför skulle han göra så? Det måste i så fall finnas något speciellt i cockpitten som gör det värt risken, men det rimmar mer med DTF än med ulv. När det gäller mordet …

Jag är inte beredd att säga att Basse nog är oskyldig för att det vore "för uppenbart". BDG sade till mig en gång när vi diskuterade ett varulvsspel att det bästa sättet att spela ulv är att mörda den man vill mörda och sedan snacka bort det. Och jag vet att Basse varit ulv tillsammans med BDG (i Häxmästarnas rådslag). Det faktum att vi alla tvekar är ett tydligt bevis för att det absolut går att göra ballsy grejer och komma undan med det, speciellt i en korvtårta som denna. Dessutom kan han ju ha hoppats på att någon skulle gå int ill mittgången (rimlig gissning ändå) och dryga ut misstankelistan eftersom vi inte kan veta med säkerhet att nattmord sker före förflyttning.

Det är inte på något sätt helt klart att Basse är ulv, men jag tänker inte avskriva möjligheten. Är inte han ulv så är Hellzon det, tror jag. Det känns som den rimligaste slutledningen. Dubbelförflyttningen är en annan grej, och kan vara någon DTF med lattjoförmåga som spexar till det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Är han ulv så vet ulvarna att Sidd ska dö, då räknar de i "bästa" fall med att gömma Basse bland mig och Rasmus, om de skickat in nattmord innan tåget svängde mot Rasmus. Men tåget svängde ju från mig, så ulvarnas masterplan är att offa Sidd, och räkna med att bruna Rasmus medan Basse som hålls som grönish går fri. Även när Rasmus visar sig vara bybo.*
Okej! Nu börjar något klarna! Varför mördades Sidd? Givetvis för att det är bra att ta ut en drivande bybo, men eftersom tåget svängde mellan Rasmus och Hellzon var det smartare att ta ut Sidd eller mig.

Kanske kan ulvlaget bara nattmörda i mittgången som Genesis varit inne på? Då kan jag tänka mig att Vimes designat spelet som att bybor vinner förmågor genom att slöjda, men måste ta sig genom planet för att komma åt föremål. Denna möjlighet vägs upp av att ulvarna kan mörda folk i centrum.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Nu börjar jag misstänka Genesis.

Tror att antingen Sidd eller Rasmus flyttade mig.
 
Top