Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R2

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Kanske kan ulvlaget bara nattmörda i mittgången som Genesis varit inne på? Då kan jag tänka mig att Vimes designat spelet som att bybor vinner förmågor genom att slöjda, men måste ta sig genom planet för att komma åt föremål. Denna möjlighet vägs upp av att ulvarna kan mörda folk i centrum.
Det har jag aldrig sagt, och jag tycker att det känns lite långsökt. Det går dessutom utmärkt att ta sig runt i hela flyget utan att gå igenom mittgången.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Hellzon är ett klart alternativ, dock, och bör synas i sömmarna nu. Egentligen vet jag inte om jag tycker att Basse är mer misstänkt än Hellzon. Det som tyder på det är nog i så fall att det var många som låg på Hellzon igår utan något egentligt case, som jag såg det. Känns lite som ulvar som hoppade på ett drev utan egentlig motivation. Kanske för att rädda Martin, som i så fall skulle vara Basses ulvkompis. Men på det stora hela tycker jag inte att Basse är en SÅ mycket solidare kandidat än Hellzon.

Ni som röstade på Hellzon förra rundan, även om ni sedan flyttade rösten: Hur resonerade ni? Hade ni sniffat upp något? Vad var motivationen? Jag tycker att vad vi måste göra nu är att göra en ordentlig genomläsning av både Hellzon och Basse. Jag tror fortfarande att en av dem är luden.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Alltså, Basse kan ju vara ulv som mördat Sidd och blivit flyttad av tredje part. Det får ju existera två problem samtidigt. Men att Basse nu säger sig vara förmågelös passagerare gör ju att han (om han talar sanning) inte borde ha haft något specifikt incitament utom nyfikenhet/referens till förra korvtårtan att vilja gå till cockpit. I så fall, utifall flytten kom från tredje part, tror jag att hans mål var kabinpersonalens däck och att han lämnade en giftorm efter sig för att bita Sidd.

Röst: @Basenanji

@Genesis - jag röstade tidigt på Hellzon för att få hade Hellzon inte kommit in i spel och var en av fyra i mittgången där det borde funnits minst en ulv om det är slumpad fördelning. Jag bytte sedan bort från Hellzon i slutet av rundan för att jag inte hade mycket att gå på där och inte kunde motivera rösten. Och röstade istället på RasmusL som verkade vara ett viabelt val där det fanns en diskrepans i poster tidigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
@Genesis snabb fråga:

Hur tror du att uvarnas nattmord fungerar?
Jag tror att ulvarna mördar där de står på plats 3 i turordningen, alltså innan förflyttning. Sedan kan de låsa upp saker som fria nattmord medelst slöjdning. Jag är långt ifrån säker på detta, men det är min bästa gissning just nu. Möjligtvis att de har något fritt nattmord som de bara kan använda en gång, eller liknande. Hade de inte något sådant på båten?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Sedan rimmar det ju lite illa att Basse flera gånger tydligt sagt att han skulle gå till cockpit och motiverat varför han skulle gå dit, och sedan går han inte alls (som han nu påstår).
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Tack @Sidd och @RasmusL för gott spel.

Det finns inga ormar i bakre wc!

Jag har nu läst igenom era analyser och jag måste nog landa i slutsatsen att Basse är misstänkt men inte uppenbart ulv. Det verkar lite väl balsy att påstå allt det på samma gång. Att bli förflyttad flera steg, exakt åt det hållet han ville samt dessutom påstå att han glömt att göra något är lite väl mycket, även för en ulv som försöker mörda i det öppna.

För mig gör det att om vi ska fortsätta misstankespåret att ulvar bara kan mörda de som står i samma rum så faller det naturligt ut på Hellzon. Han väljer också att gå till första klass B där han redan vet att stövelkatten är. Det känns som ett onödigt steg att ta utan att ta en diskussion med stövelkatten om det.

För mig känns det ju som att det kommer stå mellan Basse och Hellzon den här rundan. Det är lite svårt att tro att ulvarna har fria mord medan vi är begränsade i röstningen. Ingen har heller kommit till rutan. Sidd sa inte att han skulle gå någonstans så tyvärr kan vi inte säkra upp att Sidd blev mördad innan han förflyttade sig men jag kommer nog hålla på den logiken för tillfället, dvs. Att nattmord skedde innan förflyttning och således som Genesis redan poängterat ut bör det vara på tur 3.

Nu verkar katten vara ute ur påsen som man säger så jag kan lika gärna avslöja att vi har en 1a här i bakre wc vilket fjodor kan bekräfta.

Jag kommer också gå till mittgången nästa runda, hittar jag en giftorm där hoppas jag kunna berätta det innan jag dör...

Röst: @Hellzon
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Sedan rimmar det ju lite illa att Basse flera gånger tydligt sagt att han skulle gå till cockpit och motiverat varför han skulle gå dit, och sedan går han inte alls (som han nu påstår).
Ja, det är bedrövligt spelat av mig. Jag ber verkligen byn om ursäkt! Har lite för många bollar i luften nu bara.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Jag tror att ulvarna mördar där de står på plats 3 i turordningen, alltså innan förflyttning. Sedan kan de låsa upp saker som fria nattmord medelst slöjdning. Jag är långt ifrån säker på detta, men det är min bästa gissning just nu. Möjligtvis att de har något fritt nattmord som de bara kan använda en gång, eller liknande. Hade de inte något sådant på båten?
Tack! :D
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag tror att Basse talar sanning. Om att han glömde skicka in sina önskemål alltså. Eller snarare, han missade att ändra dem. Hans sista inlägg är 17.48 i förra rundan, innan drevet svänger till RasmusL som står tillsammans med honom. När Basse checkar ut från rundan är Martin3 det troligaste alternativet och han har då både RasmusL och Hellzon att skylla nattmordet på, men så blev det inte och han hann/missade att ändra sitt nattmord. Detsamma gäller för hans förflyttning. Han skriver i förra rundan att han läst reglerna lite slarvigt så troligtvis skickade han direkt in sina två ulvsteg till Vimes när rundan började och missade sen att ändra det, precis som nattmordet, när han upptäckte att byborna bara kan gå ett steg.

Min röst ligger bra där tror jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Jag tror att Basse talar sanning. Om att han glömde skicka in sina önskemål alltså. Eller snarare, han missade att ändra dem. Hans sista inlägg är 17.48 i förra rundan, innan drevet svänger till RasmusL som står tillsammans med honom. När Basse checkar ut från rundan är Martin3 det troligaste alternativet och han har då både RasmusL och Hellzon att skylla nattmordet på, men så blev det inte och han hann/missade att ändra sitt nattmord. Detsamma gäller för hans förflyttning. Han skriver i förra rundan att han läst reglerna lite slarvigt så troligtvis skickade han direkt in sina två ulvsteg till Vimes när rundan började och missade sen att ändra det, precis som nattmordet, när han upptäckte att byborna bara kan gå ett steg.

Min röst ligger bra där tror jag.
Hm, det där är bra tankar. En snabb koll av Basses inlägg angående förflyttning i R1:

Tja, i så fall tänker jag att byn behöver få så mycket metainformation det bara går. Jag vill att folk diskuterar hur de tänker gå i nästa runda och varför.

Det tror jag ger byn bra info!

Själv siktar jag på att hamna i cockpit och tänker ta mig dit så snabbt jag kan.
Hursomhelst: jag tänker gå till cockpit så snabbt jag kan. Min nyfikenhet inför vad den innehåller måste stillas. Det handlar också om att kolla vad Genesis har sagt och vad jag kan få reda på. Till sist handlar det om det på båtspelet var ganska viktigt för byn att befinna sig i styrhytten.
Vaddå blocka? Fattar ingenting av det. Jag vill bara gå till cockpit för att se vad som händer där, vad som finns där, testa vad Genesis har sagt om cockpit och se till att en bybo-spelare är där helt enkelt. Tycker du att det är så mysko alltså? Vore det bättre om jag sa att "Jag ska gå till nåt 'meh-ställe'!" eller "Jag tänker INTE tala om vart jag ska gå inte!". Varför då i så fall?

För så här: jag tror att det vi bybor ska göra nu är att (utöver det gamla vanliga med misstankar och motiverade röster) skaffa oss så bra information som möjligt om spelet - och därefter rapportera det. Det är litegrand av "Byborna vs Vimes Kluriga Korvtårta".

Kan vi lita på vad Genesis sagt? Jag gör det inte. Genesis är kvantdatorsmart. Han är i mitt tycke den farligaste ulv/DTF-kandidaten i det här spelet, även om Empi också kommer nära. Därför är det särdeles viktigt att få status på honom så fort som möjligt.

Sedan visade det sig i båtspelet att styrhytten spelade en särskild roll i det spelet. Borde inte cockpiten vara en ganska bra kandidat för undersökning i så fall? Jag tycker så.
Speciellt första inlägget låter ju som att han tänker att han kan gå två steg. Han vill att folk diskuterar hur de ska gå i nästa runda, och själv siktar han på att hamna i cockpit. Det låter onekligen som att han tänker hamna i cockpit nästa runda. I de andra inläggen där han talar om förflyttning finns det ingen antydning om att han bara kan gå ett steg. Han säger aldrig att han ska gå mot cockpit, utan till.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Speciellt första inlägget låter ju som att han tänker att han kan gå två steg.
[/QUOTE
Hey, visst ska ni granska mig kritiskt, men lugna er lite va?

Nu låter det här som att ni letar efter förklarande motiv. Hur ska ni ha det. Har jag gjort bort mig, blivit flyttad och därefter hamnat i cockpit gä- eller är jag en slem ulv som i förväg annonserar mina onda planer?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Konferensdeltagande+spiontelefon från Huawei=katastrof

Det här ville jag säga:

Hey, visst ska ni granska mig kritiskt, men lugna er lite va?

Nu låter det här som att ni letar efter förklarande motiv. Hur ska ni ha det. Har jag gjort bort mig, blivit flyttad och därefter hamnat i cockpit gä- eller är jag en slem ulv som i förväg annonserar mina onda planer?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
jag vill inte vara djävuelns advokat men om jag ser basse göra ett sådant inlägg och jag har en förflyttningsförmåga så skulle jag nog slänga iväg den förmågan på basse bara för att få alla att gå bananas på basse. Det skulle ju göra att alla tittar på Basse.

Åh andra sidan så har vi redan blastat en dtf så isf skulle det vara en ulv-förmåga vilket kanske inte är orimligt för att man inte ska kunna springa ifrån varulvar men det kommer ju skapa väldigt mycket förvirring för ulvarna att gömma sig i vilket låter väldigt bra. Det kan förstås vara en till dtf men tror vi verkligen på 2 dtf + 2-3 ulvar? det är knappt hälften bybor i så fall. jag hoppas att vi fått ut den enda dtfen och att vi nu letar ulvar. Och då är jag nog inne på att vi har 3 ulvar. Sålunda bör det vara en ulv-förmåga eftersom basse OM han är bybo är passagerare och inte har någon fancy förmåga än.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Jag tror att Basse talar sanning. Om att han glömde skicka in sina önskemål alltså. Eller snarare, han missade att ändra dem. Hans sista inlägg är 17.48 i förra rundan, innan drevet svänger till RasmusL som står tillsammans med honom. När Basse checkar ut från rundan är Martin3 det troligaste alternativet och han har då både RasmusL och Hellzon att skylla nattmordet på, men så blev det inte och han hann/missade att ändra sitt nattmord
Snygg teori men tyvärr helt fel.

Jag hade ganska kasst med tid och energi och ägnade lite uppmärksamhet åt röstläget. Jag tyckte och var nöjd med Rasmus tåget som jag också uppfattade som ganska stabilt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Nu har vi ju ganska bra med tid innan röstning, men vill ni veta mer som jag kan svara på, eller ska ni ägna rundan åt att slå fast att jag är ulv?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
jag noterar också att planet är på samma höjd utan att vi veterligen har en pilot i cockpit så det kan ha varit att rasmus som dtf behövde nå cockpiten och där sabotera planet. Hmm, när jag tänker över det igen så är kanske 2 dtf inte speciellt otroligt. Jag tror nämligen på att vi har en dtf som ska sänka planets höjd och samtidigt börjar jag tro att om det finns saker som är större än 4 så finns det någon som inte har målet att bygga saker till 4 utan till antingen större siffror eller som kan subtrahera eller dylikt och det kan förstås vara ulvar men ska de ha det OCH en flytta-förmåga? Det låter galet bra. Då tror jag nog hellre på 2 dtfer och 2 ulvar... Jag tror nog i så fall poå att det är någon som vill bygga något stort, det ger dom möjlighet att om spelet bli långt bara springa runt och plocka de prylar överallt eller om spelet är kort vinna genom att hitta rätt prylar, det ger en välbalanserad DTF tänker jag.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
En annan notering är att de båda huvudmisstänkta (för mig iaf) Basse och Hellzon har lyckats landa i ett rum med en annan deltagare så är det döda i samma rum så har båda ett nytt läge att döda.
 
Top