Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R2

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tror att antingen Sidd eller Rasmus flyttade mig.
Sidd var ju bybo. Menar du då att han skulle plockat upp förenål i mittgången, slöjdat en teleportör och sen beamat dig innan han blev mördad?

Det blev en retorisk fråga. Det förstår jag ju atT du inte menar. Så vad menar du?


@Xyas, vad har du för siffror på toaletten? Samma fråga till @Impetigo i Första klass A. Säg bara siffror, och nämn inga siffror som är högre än 3 (eftersom de såvitt jag kan se är oanvändbara för bybor).
1

Jag ska plocka upp denna rundan förstås, skickade ju inte in nåt förra rundan så mitt slöjdande kommer d

Jag har funderat lite till på ulvar, slöjd och d3f:
- Ulvarna mördade första rundan, så nattmord är knappast en förmåga de slöjdar sig till utan verkar vara en basic ulvförmåga.
- Byn har inga basic powerroller, dessa lär ju därför låsas upp genom slöjd.
- Jag gissar fortsatt att slöjdande blir en mindre fråga för ulvarna och en större fråga för oss och d3f.
- Stora siffror på föremål är HYPERintressant som flera varit inne på. Frågan är om man ska förbjuda tillträde till zoner med kända ”stora” föremål? Det kan ju näppeligen gynna byn att folk ränner där. Jag har inte kikat på genesis fina diagram om vad det innebär för rörligheten dock.
- Hade jag designat spelet hade jag haft en d3f som ska få tag på antingen en bomb som sidd var inne på, alternativt en fallskärm eller kanske en svart låda. Alla förutsätter ett sorgligt slut på vår flygtur. Jag kan tänka mig både d3f som försöker få planet att störta aktivt och genom att inte rädda upp ett långsamt sjunkande plan (det sista talas dock starkt emot av att planet inte verkar sjunka ceteris paribus)

Min rödlista har inte ändrats så mycket:

Genesis som jag har hållt för grönast har varit lite mer framåtlutad mot Basse men det har ju varit lite battle där så det känns naturligt. Fortsatt grön. Jag förstår inte riktigt Basses case mot Genesis även om jag hör Basses frustration över att bli ganska rejält attackerad…

till viss del på ganska goda grunder måste jag säga. Det ÄR många felläsningar från Basse och kombinerat med ett rörelsemönster som ÄR skumt landar han som rödast på spelplanen. Min röst ligger bra där.

Hellzon har alternativdrevet på sig. Jag förstår det geografiska resonemanget och står bakom det men annars tycker jag fortfarande att det är rätt tunt case… missar jag nån tung poäng förutom det geografiska?

Xyas och Martin3 hade sin superintressanta slöjddust (för övrigt kändes det inte ok att citera pm från Vimes, är det verkligen ok?) som rann ut i ett stort ingenting… ska bli intressant att se lite slöjd hur som helst! Det är åtminstone inte rödande för Xyas att han proklamerar sin slöjdintention i mina ögon, jag har svårt att se hur en ulv skulle vinna på det.

Jag tycker fortsatt att Fjodor och Martin3 skuggboxades en del i r1, sen ropade Martin3 ”orm” i r2 och jag tänker igen på förra spelet där Martin som ulv låtsades be om byboråd och fick svar av mig: ”Skriv saker med substans”. För ormar på dass är ingen substans. Och inte dassbrottning heller @fjodorsenuba

Stövelkatten lyckas lågflyga 10000 fot över havet, en bedrift i sig (sten möt glashus).

Empi lär väl komma in senare i rundan, materialdiskussionen i r1 var något grönande enligt Genesis resonemang ovan. Förväntar mig mer stoff i r2. Magkänslan säger d3f. Som alltid. DROG DU BASSE TILL COCKPIT? @Empiricus

Är planen fortsatt (?) att sprida ut oss? Avisera förflyttningar? Jag vill förstås gå till en (3), alltså mittgången eller kabinpersonalens däck, det kan ju alla räkna ut. Ska vi synka eller ska mitt drag förbli dolt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Det blev en retorisk fråga. Det förstår jag ju atT du inte menar. Så vad menar du?
Jag har nye räknat på siffror och logik. Jag menar att det vore typiskt för Sidd som vill skoj-busa lite med Basse och testa sin lustiga förmåga.

Alltså exakt det Sidd gjorde när vi åkte tåg och han bytte plats på vagnar.

Men om speldesignen inte tillåter en sådan manöver tar jag tillbaka.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Jag ska försöka komma igen i morgon, men börjar bli lite trött nu.

Kan ni ge mig ett break? Mycket "men du har spelar slarvigt och inte läst reglerna - tönt! Du är ulv!!!!11!"

Skulle jag spela så jäkla dåligt som ulv? Hm. Inte troligt.

Så här!

Ponera att ni röstar ut mig och det visar sig att jag är bybo. Vad hade ni då velat få med er från R2?

Vad kan vi diskutera nu - som ger byn så goda förutsättningar som möjligt att vinna sen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Jag håller med om att vi inte tjänar något på att dreva mer på Basse just nu. Ja, det är jag som stått för drevandet, men jag tycker att jag hade fog för det. Oavsett, vi måste leta andra spår också, som både Impetigo och Basse påpekat. Vet dock inte riktigt vem man ska gräva på, dock.

@Basenanji: Som sagt, jag skulle gärna se att du gör ett rejält gräv. Det vet vi ju att du är bra på. Du kan gräva på mig om du känner att jag är högst på din misstankelista. Lite substansfyllda genomläsningar av enskilda personers spel vore mumma just nu.

Vi har ju också sett noll analys av röstningen i R1. Om vi utgår från att ulvarna såg Rasmus och Sidd som bybor, vad kan vi läsa ut av detta? Här finns det helt klart jobb att göra. Ska se om jag orkar titta något på det ikväll. Här tycker jag att de som har tid och ork gärna kan få lägga lite flås. Kan någon sammanställa röstningarna i R1?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
- Byn har inga basic powerroller, dessa lär ju därför låsas upp genom slöjd.
Vi vet att vi har pilot(er) och flygvärdinna/or. Vi vet inte vad detta innebär, men det borde ju ha NÅGON betydelse. Jag kan tänka mig att vi har en DTF likt din på båten, som vill döda besättningen (kan ju ha varit Rasmus), men jag tycker att det vore otypiskt av Vimes att ha detta som den enda skillnaden. En vild gissning är att de har egenskaper som låses upp om de tar sig till rätt ställe (pilot i cockpit, flygvärdinna i … mittgången, kanske?). Jag kan inte riktigt släppa att Vimes sade att en lärdom han dragit från tidigare omgångar är att mekaniken ska gå att lista ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Vet ni vad jag sitter och lurar på?

Hur lite folk verkar vilja hitta ulvar. Jag tycker att det låter som att vi har med flera DTF:er än bara Rasmus.

Det är som att folk skyggar för uppmärksamheten.

"Sitt jäkligt stilla nu, så ska'ru se att vi tar hem det här!" är känslan.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Vi vet att vi har pilot(er) och flygvärdinna/or. Vi vet inte vad detta innebär, men det borde ju ha NÅGON betydelse.

En vild gissning är att de har egenskaper som låses upp om de tar sig till rätt ställe
Visst har det framkommit att det inte fanns nån pilot i cockpit denna runda och att planet ändå inte förlorade höjd? Det tänker jag är viktig info om det är sant.

Jag förstår om cockpitfolket inte vill outa med tanke på evd3f-myterister men visst har det redan framkommit som sagt?

Kan det vara värt att meddela om man låser upp nån förmåga baserat på geografi? För att ge övriga bybor chans att göra detsamma.

Min gissning är att titlarna är knutna till slöjdgrejer snarare än geografi (finns bergisslöjdgrejer som identifierar flygvärdinnor osv) och även till d3f:s vinstvillkor.

Jag spånar vidare här också, även om det kanske inte ger så mycket i ulvjakt just nu:
Förutom planets altitud, vad kan vi tänka oss för globala förändringar? Rum försvinner? (Typ bomb briserar och rum försvinner ett efter ett från ett visst håll. I tåget försvann ju vagnar med grejer på samma sätt. Eller planet börjar störta och folk går till nödutgångar och ut ur spel? Passagerare först, piloter sist eller vad säger luftfartsetiketten?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Sedan: hur många rundor har vi på oss? Jag utgår ju (kanske felaktigt) från att vi har typ fyra rundor på oss, sen vinner ulvar eller DTF:er.

Det är också därför som jag inte vill satsa så himla mycket på att slöjda till prylar. Nu måste jag i den här rundan (R2) plocka upp en kudde från cockpiten, sen ta mig till affärsklass för att där ta föremål med 1. Dit når jag R4. Sedan slöjda (=kombinera föremål). I R5 har jag då förhoppningsvis mitt super-föremål.

Värt det?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Värt det?
Det ser väldgt olika ut för olika spelare också. Om man inte plockat nåt föremål och dessutom hamnat i periferin blir ju slöjdande en närmast akademisk fråga som du säger.

Å andra sidanvet vi ju att folk kommer slöjda redannu i r2 och ett helt gäng till i r3… då är det ju en mer brännande fråga.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas!

Vad betyder det här? Och framförallt: hur vet du det?
Jag var för snabb på slutsatserna i början av rundan och kan nu konstatera att jag inte vet det alls. Tänker inte fördjupa mig mer i det, men det är ju inte jättesvårt att räka ut hur jag drog den slutsatsen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Kan det vara så att ulvarna flyttade mig till cockpit för att de inte ville att jag skulle kunna slöjda? Jag ser ju nu att både Fjodor och Martin kan slöjda (om de är bybor). Om jag hade gått som jag velat hade jag hamnat i kabinpersonalens rum.

Om Genesis är ulv (lugn nu...) i maskopi med Hellzon så kan ju de räkna ut att det är smart att flytta åtminstone en bybo till cockpit vilket då innebär att Basse garanterat inte får ihop till 4p.

(Jag tänker att Genesis vet vad det finns för föremål i cockpit och Hellzon i Mittpassagen)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Det ser väldgt olika ut för olika spelare också. Om man inte plockat nåt föremål och dessutom hamnat i periferin blir ju slöjdande en närmast akademisk fråga som du säger.

Å andra sidanvet vi ju att folk kommer slöjda redannu i r2 och ett helt gäng till i r3… då är det ju en mer brännande fråga.
Det här var en bra post! Låt oss komma ihåg vilka som rent teoretiskt kan slöjda nu i R2/3!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Ja, det går ju att slöjda redan i R2. Det är tydligt av bybo-PM att man kan göra flera föremålshandlingar på samma drag (alltså plocka upp ett föremål och slöjda med det i samma drag):

Vimes säger: Föremålshantering (2. Du bestämmer själv i vilka underförmågor du gör, och i vilken ordning)

Det går alltså att göra flera föremålshanteringsförmågor i samma drag. Förmågeanvändning sker ju efter föremålshantering, så i teorin borde man kunna använda föremålet redan i R2, men eftersom man inte vet vad det gör blir det ju svårt. Jag grämer mig att vi inte delade info om föremål i R1. Då hade vi antagligen kunnat slöjda allihopa den här rundan och förhoppningsvis ha ett riktigt upphottat byalag i R3. Nåväl.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Sedan måste jag testa @Empiricus

Du är ju också i cockpit, skulle du säga att vinet där har en jämn eller udda siffra?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Det här var en bra post! Låt oss komma ihåg vilka som rent teoretiskt kan slöjda nu i R2/3!
Bara Xyas kan slöjda i R2, och har sagt att han kommer att göra det. Vi andra har lyckats att totalt missa alla slöjdarvänliga förflyttningar (eller ja, jag kunde ju omöjligen göra det, men alla andra hade en teoretisk möjlighet till det). Alla utom du och Empi har möjlighet att slöjda i R3.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,606
Om inte jag tar fel kan följande slöjda (rent teoretiskt iaf) redan nu i R2:

Martin3
Stövelkatten
Fjodorsenuba
Xyas

Empiricus, Basse och Genesis, Hellzon kan ej pga för höga siffror.

Impetigo har bara ett föremål.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
En vild gissning är att de har egenskaper som låses upp om de tar sig till rätt ställe (pilot i cockpit, flygvärdinna i … mittgången, kanske?).
@Hellzon, är du flygvärdinna? Du behöver ju inte säga till huruvida du är pilot eller passagerare, men om denna teori stämmer så gissar jag att du inte är flygvärdinna (och inte heller Sidd, men irriterande nog fick vi inte veta hans roll när han dog).
 
Top