Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag skulle vilja höra lite mer analys om Martin
En rimlig tanke är att startposition avgörs av befattning. Som Genesis påpekade bör det finnas minst en pilot och det är ju grönande för Genesis.
Om startposition avgörs av befattning borde väl piloten vara i cockpit och eftersom jag är ensam i cockpit och säger att jag inte är pilot borde detta vara rödande.

Fast det kan ju vara på andra hållet, att piloten har en specialförmåga som aktiveras i cockpit och därmed specifikt INTE kan börja spelet där.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag har tydligen missat det med rollerna du tar upp.
Vart får du piloter och flygvärdinnor ifrån?
Vimes citerade bybo-PM säger:
”[Passagerare/Flygvärdinna/Pilot] – Bybo”

Det tolkar jag som att alla bybor är passagerare, flygvärdinnor eller piloter.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag skulle vilja höra lite mer analys om Martin

Om startposition avgörs av befattning borde väl piloten vara i cockpit och eftersom jag är ensam i cockpit och säger att jag inte är pilot borde detta vara rödande.

Fast det kan ju vara på andra hållet, att piloten har en specialförmåga som aktiveras i cockpit och därmed specifikt INTE kan börja spelet där.
Ah, missade att du skrivit det, fick för mig att det var precis tvärt om, sorry.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Just nu känns det som många slentrian-röster på mig. Vad är anledningen till det?
@fjodorsenuba du la din röst på mig i början bara för att (du ville ha med mig i spel) och du har en tendens att bara ligga kvar på den du valt först men finns det faktiskt en anledning?

@Genesis tycker du fortfarande att mitt empi-tåg är så rödande att det fortfarande är värt en röst? Jag har mött er allihop och svarat på era frågor, tagit ställning och visat mig att jag vill visa att jag är en bybo. Dessutom var jag väl 2a ut på Empi-spåret vilket väl är den sämsta platsen om något för att skapa ett tåg. Som ulv vill du ju antingen ligga med en slentrianröst som blir ett tåg (dvs nr 1) eller hoppa på när det är tillräckligt många för att 1 röst mer inte gör varken från eller till (4+ typ).

@Stövelkatten du hoppar på mitt tåg eftersom du vill veta hur jag tänkt med förflyttningen vilket jag redan hade delgett (även om jag förstår förvirringen)

Jag kommer dock byta mål. Impetigo har fortfarande inte gjort ett inlägg.

Röst: @Impetigo
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vimes citerade bybo-PM säger:
”[Passagerare/Flygvärdinna/Pilot] – Bybo”

Det tolkar jag som att alla bybor är passagerare, flygvärdinnor eller piloter.
@Sidd nu blir jag nyfiken, känner du inte igen den formuleringen?

Det här kan faktiskt vara en ulv-goof, Ulv-Sidd har en annan formulering i sitt PM och missar att läsa Vimes bybo-PM noga.

Ny ulvlurighetslista:

1. Sidd
2. Rasmus
3. Hellzon

Röst: @Sidd
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Om det skulle stå mellan Marin och Hellzon så tycker jag Hellzon verkar scummare.

Rasmus hade en liten spaning om hur Hellz formulerat sig om mig och säkerhet, vidare fiskar Hellz efter piloten (vilket flera scummisar verkar göra), i mina ögon så har Hellz fel när denne påstår att det är ofarligt att outa vart man tänkte gå.

Martin tycker jag får oförtjänt med misstankar: denne säger ju tydligt vart han tänkte gå. Det är väl bara bra för oss andra att veta.

Röst: @Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
@Sidd nu blir jag nyfiken, känner du inte igen den formuleringen?

Det här kan faktiskt vara en ulv-goof, Ulv-Sidd har en annan formulering i sitt PM och missar att läsa Vimes bybo-PM noga.

Ny ulvlurighetslista:

1. Sidd
2. Rasmus
3. Hellzon

Röst: @Sidd
Ja det var ju faktiskt lite skämmig att missa det även fast jag tittade igenom Vimes startpost med byboPM flera ggr och tom kollade igenom anmälningstråden för att se om Vimes skrivit om det där.
Jag sätter med glädje på mig dumstruten med tanke på att jag gnällt på dig ang miissar.
Förstår att du hugger på det här men tror faktiskt du är fel ute då jag gissar att även scummisar kan vara passagerare, flygvärdinnor eller pilot så min miss är nog inte på vad jag läst i mitt eget PM: det har jag koll på - lovar.

Jag gissar att terroristerna är ute efter piloten och tror att nån av de som tidigare i tråden fiskat Pilot är scummis.
Om jag vore scum skulle jag inte gått ut och frågat Genesis om det helt enkelt.

Ok @Basenanji ?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jani, det är inte lätt. Mittgången har spelat upp sig överlag - Basse har varit vettig, och Sidd spelar som hen brukar som by. Frågan är hur mycket vi ska ta hens "goof" på allvar. Förstår jag rätt så gjorde jag samma goof - missade att det explicit finns pilot(er) eftersom jag läste mitt bybo-PM och missade alternativen i Vimes exempel-byboPM. Så det är snarare grönande för Sidd.

Kvar är Rasmus som jag inte får grepp om. Han har inte spelat dåligt men det står i nuläget en grön jag, två grönish Basse och Sidd och en gul Rasmus i mittgången.

Röst: @RasmusL
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Okej, ska försöka ta mig en genomläsning. Spontant känns inte Martin sådär superröd, men jag vet inte vad vi har för alternativ. Impetigo absolut; jag har inget emot att rösta ut en lågflygare i R1. Men det är ju mer realistiskt att lägga rösten i mittgången, så att säga.

@Impetigo: Yo! Vi har lyft nu. Vakna!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Mina tankar om Basse:

Jag tror liksom Sidd inte riktigt på hans anledningar till att sprinta mot cockpit är ärliga. Det behöver inte vara rödande; han kan ju vara pilot.

Den här posten är lite förvirrad:
Men det kan ju också vara något annat specialupplägg med särskilda vinstkriterier (bybor ska vara flest, ulvar ska bli flest, ormar ska ha ihjäl folk,...)
Det står ju tydligt i bybo-PM att byn vinner om alla varulvar är ute ur spel. Men jag ger inte mycker för den här typen av "Om han var ulv/bybo så hade han läst det bättre"-analys. Tror inte att man kan få mycket ur detta. Jag ser generellt inget jätterödande i hans spel.

Det här:
För så här: jag tror att det vi bybor ska göra nu är att (utöver det gamla vanliga med misstankar och motiverade röster) skaffa oss så bra information som möjligt om spelet - och därefter rapportera det. Det är litegrand av "Byborna vs Vimes Kluriga Korvtårta".
… känns lite olikt Basse. Han brukar alltid gorma på om hur mekaniken är oviktig och det är minsann gammalt hederligt spel med motiverade röster som fäller avgörandet.

Till sist det här:
@Sidd nu blir jag nyfiken, känner du inte igen den formuleringen?

Det här kan faktiskt vara en ulv-goof, Ulv-Sidd har en annan formulering i sitt PM och missar att läsa Vimes bybo-PM noga.
… känns lite galet tänkt. Om Sidd har en annan formulering i sitt PM, varför skulle det göra honom MINDRE benägen att läsa Vimes bybo-PM? Bybor har ju ett eget bybo-PM, så där är det ju rimligt att man inte lägger så mycket fokus på att läsa Vimes citerade PM — manhar ju ett eget. Men en ulv eller DTF som har ett annat PM har ju större anledning att läsa Vimes bybo-PM.

Som sagt, jag tror inte att man ska läsa ut så mycket av att folk inte har läst ordentligt (Basse själv har ju uppenbarligen läst väldigt slarvigt!), men jag tycker att själva resonemanget är lite svajigt här.

På det stora hela får jag inga jätteulviga vibbar av Basse. Han är inte värd min röst i R1.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, Sidds goof är lite för enkelt att gå på. Jag blir mer sugen på att stresstesta Rasmus!

Hur lyder motiveringen? Tja, inte mycket men i de fyras gäng tycker jag mig se en Rasmus om vill lågflyga, men för sakens skull pressar fram lite inlägg. Inlägg nr 30 är riktigt förvirrat och känns också som möjligt ur et ulv-perspektiv. Då gilar jag Rasmus inlägg #47 bättre som är resonerande till sin karaktär. I inlägg #74 försvarar Rasmus Sidd, vilket först förvånar mig, men sedan kanske är ett enkelt sätt att "visa sig aktiv". Men nog kan Sidd försvara sig själv?

Sedan kommer den här rundans mest mustiga och matiga inlägg i #79 och även om det innehåller en längre analys ser ja inte riktigt vad Rasmus vill komma fram till mer än vaga misstankar åt olika håll. Motiveringen av rösten på Hellzon är i mina ögon svag.

I inlägg #80 undrar Rasmus om Fjodor ska stå kvar i bakre WC, vilket också annonseras som Rasmus mål.

Tja, det är väl nog inte varulvsspelens starkaste gräv, men summa summarum blir det i mina ögon ett ganska försiktigt spel med en maffig post som trots allt inte ger så mycket. Jag ska också ta upp att jag inte har uppfattat Martin3 och Genesis gnabb som särdeles substantiellt, ägnat möda åt "de tysta" dvs Impetigo och Xyas. Det tåls att diskuteras vidare, även om jag här inte har kommit så långt.

Tillsvidare får det bli så här:

Röst: @RasmusL
Rasmus, du får gärna kommentera röstläget och diskutera huruvida det finns en eller flera piloter.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
… känns lite galet tänkt. Om Sidd har en annan formulering i sitt PM, varför skulle det göra honom MINDRE benägen att läsa Vimes bybo-PM? Bybor har ju ett eget bybo-PM, så där är det ju rimligt att man inte lägger så mycket fokus på att läsa Vimes citerade PM — manhar ju ett eget. Men en ulv eller DTF som har ett annat PM har ju större anledning att läsa Vimes bybo-PM.
Jag förstår att det här kan förvåna dig, men vanligt folk gör såna missar. :)

(Jag föreslår att vi tar i beaktande att deltagare i varulvsspel inte alltid tänker sig för så noga, även om de förstås borde göra det)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Hur ser jag på Martin3 efter min genomläsning? Tja, han är fortfarande lite rödare än genomsnittet. Den här formuleringen sticker lite:

Min tanke innan jag hade läst det här inlägget (hade läst några innan) var att om någon är beroende av att göra vissa saker så kommer de försöka få ut delar av informationen istället för att dra ut allt som kommer vara för uppenbart och bli motarbetat. Därför reagerade jag på ditt inlägg och antog att du kanske ska sätta ihop några saker och vet dess siffra, på så sätt får du information men ändå inte gör det uppenbart att du söker efter något speciellt (jag tror inte några av oss bybor har speciella saker vi söker efter utan det är bara ulvar/dtfer som kan tänkas ha sådan information).
Det här låter i mina öron som en efterhandskonstruktion. "Jag tänkte att folk som har specialförmågor vill få ut en delmängd av information, och att du vet sakers siffra som du vill sätta ihop". Nja. Jag håller det för ganska osannolikt att om det finns folk som har föremål de vill kunna slöjda ihop så vet de siffrorna på dem.

Så Martin är fortfarande lite ljusröd. Ingen solklar kandidat, men det har man ju sällan i R1.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag förstår att det här kan förvåna dig, men vanligt folk gör såna missar. :)

(Jag föreslår att vi tar i beaktande att deltagare i varulvsspel inte alltid tänker sig för så noga, även om de förstås borde göra det)
Jag är helt med på att vanligt folk gör missar. Det jag inte tror på är att man kan läsa ut så mycket info om vilka missar man gör i genomläsningen. Och det jag definitivt INTE tror på är att en bybo, som har sitt eget bybo-PM, är MER benägen att lusläsa Vimes citerade bybo-PM (som ju i princip bara är en kopia) än en ulv, som inte har något eget bybo-PM och därmed bara har Vimes citat att tillgå för info om hur ett sådant ser ut. Om något så är det grönande för Sidd, inte rödande. Han skippade bara Vimes bybo-PM-citat, eftersom han redan läst ett. Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på missen, men om man ska analysera den så är den grönande, inte rödande.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Om jag går till Bakre WC, blir jag ensam där då eller hade fjodor tänkt stå kvar?
Nej du får martin3 i knät då.

@Martin3 ska ta en genomläsning igen nu under nattningen på dig och övriga.

Min rödlista är just nu:
martin3 - toa gate
impetigo - pga inaktiviter
xyas - lågflygande
sidd - inte lika flängig som "vanligt"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Okej, Basse tar upp Rasmus. Vad tänker jag om Rasmus? Tja, inte så mycket, men lite rödigt. Rasmus är i min värld lite sådär "Nu hörni drar vi ihop en grej!" och han har varit lite mer anonym här än jag hade förväntat mig. Men jag har inte spelat med honom sådär jättemycket. Basses gräv är bra, men ger inte så mycket. Det är bara en grej jag reagerar på, och det är Rasmus första inlägg:

Att vi bara får rösta på spelare som står på samma ruta är ju väldigt knepigt, även om vi skulle vara helt säkra på att någon är ulv så är det inte helt givet hur vi jagar in någon i ett hörn och utnumrerar denne. Ju mer koncentrerat vi håller oss desto mer som ett "vanligt" varulvsspel blir iaf utröstningsdelen och jag kommer att se det som mer rödande än grönande att ge sig ut på solo-upptåg i planets utkant.

Höjden är ju en grej och det känns väl som en inte orimlig tanke att någon måste flyga planet för att det inte ska tappa höjd, så en tanke kan ju vara att samlas där i närheten? Eller missar jag något? Finns det någon given fördel med att vi sprider ut oss och därmed inte kan rösta på varandra?
Följt av hans andra:
Aha! Den biten missade jag! Frågan är då varför vi inte bara ska sprida ut oss och stå stilla? Antagligen finns det något krux med det, men det bör ju vara att föredra att vi inte klumpar oss då. Sämst är ju att landa två pers på en ruta, då finns det bara ett röstalternativ och rösterna blir i princip värdelösa i de flesta fall.

Borde vi därmed snacka ihop oss om hur vi ska röra oss? Visst, det ger ulvarna information men samtidigt blir det tydligt om någon inte "gör som de ska". Vi kan ju ändå hålla oss i rörelse genom rotation på olika sätt.
Läser man detta med ulvperspektiv kan man absolut se ett ulvresonemang. Först vill han att vi alla ska klumpa ihop oss. Det är ju bra om man är ulv, för man kan mörda och dölja sig i mängden. Sedan tycker han att det är sämst att hamna två pers på en ruta, vilket ju är sämst för en ulv också, för då vågar man ju definitivt inte mörda, och ens röst, som är minst lika användbar för en ulv som en bybo, blir värdelös. Till sist vill han att alla ska tillkännage hur de tänker röra sig. Återigen, är man ulv så är det ju en bra idé, för då kan man se till att hamna på en plats med mycket folk. Och formuleringen att det "antagligen finns något krux" med att sprida ut sig, för att så tvivel om detta.

Allt det där är dock fullt möjligt att säga som bybo också, såklart, men vi har ju inte så mycket att gå på. I mittgången är nog Rasmus rödast i gänget för mig, i alla fall. Jag har inte riktigt fattat vad i Hellzons beteende ni andra ser som rödande. Kan någon frklara Hellzon-caset för mig?
 
Top