Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
. Så vi skulle kunna outa siffrorna på prylarna som ligger där vi står, för att göra det lättare att hitta föremål som kan låsa upp förmågor. Vad tror ni om detta?
Hm, jag är försiktigt skeptisk. Mitt paranoida jag säger direkt "det där vill en ulv/DTF som vill kombinera föremål veta".

Å andra sidan kan det ju vara bra att få ut mesta möjliga ur föremålen.

Jag är ändå mer sugen på ganska traditionellt spel: misstankelistor, rösta med motiveringar, strategisk outning. Därefter kommer föremålsanvändning.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
  • En sak man kan fundera på är om bybor ska avslöja endast den info som kan vara användbar för bybor. Jag tänker att bybor har ingen aning om vilka föremål som gör vad, så att säga vilka föremål som ligger på platsen ger ingen nytta. Det enda vi har nytta av är siffrorna. Så vi skulle kunna outa siffrorna på prylarna som ligger där vi står, för att göra det lättare att hitta föremål som kan låsa upp förmågor. Vad tror ni om detta?
Jag gillar det. Hos mig finns 2.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
God morgon från bakre toan. Här luktar det illa.
Här sitter man och sover vid start, blev tidig natt igår. Dåligt av flygvärdarna att inte kolla att man satt på sin plats med bälte på!
Tror jag missade säkerhetsgenomgången...

@Genesis intressant tanke kring DTF. Jag har inte spelat tidigare omgångar så bra att du lyfter detta.
Håller med om att prylarna inte är intressanta utan mest fluff för siffrorna. Avslöjandet av siffror gör att det blir lättare att veta vart man ska gå för att slöjda (och som jag tolkar det skaffa sig förmågor). Svårt att veta vad maxvärde på en pryl är utan att avslöja prylarna antar jag dock. Men om det är som du säger att vi kan bli mördade att stå bredvid andra så är det ju ett skäl att inte röra på sig till andra.

@Sidd tror nog lite eftertanke denna gång innan avslöjande behövs i R1. Dock borde jakten på saker att slöjda kanske leda till att vi avslöj(d)a en ulv?

Mina tankar är så här:
- Jag tycker det vore kul att prova att slöjda men det känns också ulvigt/DTF:igt att fokusera på det
- Om Genesis teori om att ulven/ar bara kan döda om de står i samma rum så vill jag vara själv plus att det ger röstmöjlighet på alla på flygplanet istället för alla som är i samma rum. Att gå in i ett rum själv till en person kommer kännas misstänksamt, gå i grupp känns bättre.
- Att avslöja antalet prylar känns okej, men kanske inte värdet på dem?

Gällande förflyttning så känns det spännande att både stå kvar (kunna rösta på vem jag vill) eller gå vidare för att leta prylar att slöjda.
Just nu känner jag att stå kvar och avvakta känns bäst för mig.


Lägger en röst på martin3 för att han ska vakna till!
Röst: @Martin3

Hoppas DNS strulet löser sig snart så alla kan komma med sina tankar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Fler morgonfunderingar:
  • Utröstning sker först. Föremålshantering på 3, förflyttning på 4. Det finns ett glapp där på 3. Jag gissar att det är nattmord och att dessa därmed sker innan förflyttning. Detta som boost för ulvar som tidigare varit väldigt begränsade i sina nattmord. Nu slipper de gissa hur folk ska gå. Detta är bara en gissning.
  • Empis spaning om slöjdmatten och Vimes intetsägande svar. I bybo-PM står explicit att det är summan som gäller. I de allmänna reglerna står det ”kombinera”. En gissning här är att vanliga bybor bara kan summera medan andra kan utföra även andra operationer.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Fler morgonfunderingar:
  • Utröstning sker först. Föremålshantering på 3, förflyttning på 4. Det finns ett glapp där på 3. Jag gissar att det är nattmord och att dessa därmed sker innan förflyttning. Detta som boost för ulvar som tidigare varit väldigt begränsade i sina nattmord. Nu slipper de gissa hur folk ska gå. Detta är bara en gissning.
Det låter som ett inte orimligt antagande. Alternativet skulle då vara att det antingen är någon annan förmåga som sker då eller att någon i spelet automatisk händelse sker då.

Vi är just nu på 10 000 fot över havet, spelar flufftänk någon roll så kanske vi börjar störta om ingen pilot finns i cockpit mellan rundorna.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
En sak att fundera på är huruvida vi ska outa föremålen som finns på platserna eller ej. Första tanken är att Vimes har sett till att all massoutning är dåligt för byn, men det behöver ju inte vara fallet. Tål att diskuteras.
Föremålen på Tåget var ju starkt viktade åt att boosta ulvarna. Du säger att det inte är något särskilt med cockpit, iaf inte för dig som inte är pilot. Det väljer jag att tro på för åtminstone det förstnämnda är lättkollat.

Vi kan ju tänka oss att det finns en Pilot eller mer troligt Kapare men det verkar inte finnas en drös platsbundna förmågor som på Båten, om inte cockpit är speciell.

Du är en av fyra i mittgången, Basse har inte röstat, Sidd röstar på RasmusL. Har du nån feeling om varför ni fyra är ihopsatta i mitten? Och har ni ett eller flera föremål?
Jadu, finns det med flit en ulv här i mittgången? Jag är god. Sidd ligger med en omotiverad röst på RasmusL ("röra-om-röst?"). Basse röstar på mig för att få igång snacket när Empi redan ligger med en röst på mig.

En självbevarelsedriftröst på någon av dem är så gott som något och då är det lite ballsy av ulvBasse att faktiskt försöka dra igång ett tåg mot mig.

Röst: @Sidd
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Empis spaning om slöjdmatten och Vimes intetsägande svar. I bybo-PM står explicit att det är summan som gäller. I de allmänna reglerna står det ”kombinera”. En gissning här är att vanliga bybor bara kan summera medan andra kan utföra även andra operationer.
Jadu, det var ju lite rödande för Empi. Och det var han som tog upp frågan om hur det ser ut i mittgången. Villospår, eller är vi fyra gröna? Men nu är jag inne på ett WIFOM-resonemang.
Min röst på Sidd blev lite mer osäker iaf.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ok, det viktigaste först: Jag har inte sett några ormar i Affärsklass A

  • En sak man kan fundera på är om bybor ska avslöja endast den info som kan vara användbar för bybor. Jag tänker att bybor har ingen aning om vilka föremål som gör vad, så att säga vilka föremål som ligger på platsen ger ingen nytta. Det enda vi har nytta av är siffrorna. Så vi skulle kunna outa siffrorna på prylarna som ligger där vi står, för att göra det lättare att hitta föremål som kan låsa upp förmågor. Vad tror ni om detta?
Jag är nog inne på Basses linje här, dvs att den informationen troligtvis kommer kunna hjälpa ulvar/DTF mer än det kommer gynna oss.

Jag tänker gå till bakre WC för att urinera men @fjodorsenuba , det kommer finnas en fin plats i Affärsklass A

Det låter som ett inte orimligt antagande. Alternativet skulle då vara att det antingen är någon annan förmåga som sker då eller att någon i spelet automatisk händelse sker då.

Vi är just nu på 10 000 fot över havet, spelar flufftänk någon roll så kanske vi börjar störta om ingen pilot finns i cockpit mellan rundorna.
Mycket intressant iakttagelse, jag gör en gissning då att vi har en DTF som ska sänka planet. Hur många piloter har vi eller är det för riskabelt att outa sådant?

Vad tror ni om nattmord, kommer det börja ske direkt eller kommer det vara något som ulvarna måste plocka ihop först? Just nu känns det som att det kommer ta lång tid innan någon har ett föremål klart. I bästa fall är det i runda 3 man kan använda sitt första föremål om man har flyt med siffrorna. Hur har de tidigare varit, är det nattmord direkt eller kommer det efterhand?

Jag tycker också att det var rätt uppenbart att man "plussar" i mitt PM så jag höjer upp Emipiricus för tillfället.

Röst: @Empiricus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Att vi bara får rösta på spelare som står på samma ruta är ju väldigt knepigt, även om vi skulle vara helt säkra på att någon är ulv så är det inte helt givet hur vi jagar in någon i ett hörn och utnumrerar denne. Ju mer koncentrerat vi håller oss desto mer som ett "vanligt" varulvsspel blir iaf utröstningsdelen och jag kommer att se det som mer rödande än grönande att ge sig ut på solo-upptåg i planets utkant.

Höjden är ju en grej och det känns väl som en inte orimlig tanke att någon måste flyga planet för att det inte ska tappa höjd, så en tanke kan ju vara att samlas där i närheten? Eller missar jag något? Finns det någon given fördel med att vi sprider ut oss och därmed inte kan rösta på varandra?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Vi är just nu på 10 000 fot över havet, spelar flufftänk någon roll så kanske vi börjar störta om ingen pilot finns i cockpit mellan rundorna.
Jag är som sagt inte pilot, så just nu finns det ingen sådan i cockpit. Min gissning är att piloten har en specialförmåga som tillåter hen att ändra höjden om hen befinner sig i cockpit.
Vi kan ju tänka oss att det finns en Pilot eller mer troligt Kapare men det verkar inte finnas en drös platsbundna förmågor som på Båten, om inte cockpit är speciell.
Det finns explicit minst en pilot. Står i Vimes citerade bybo-PM.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag tycker för övrigt inte att Empis fråga om addition är rödande. Hellzons reaktion på min spaning är inte heller rödande. Martins direkta inhopp på Empi-tåget är lätt rödande. En del av mig vill rösta på Rasmus för han är livsfarlig som ulv och ganska stökig som bybo. Men just nu lutar jag åt:

Röst: @Martin3

Motivation: Direkt påhopp på Empi-tåg. Tycker att avslöjande av siffror är bra för ulvarna utan att motivera varför. Detta är såklart väldigt grunda anklagelser, men man måste ju börja någonstans.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Att vi bara får rösta på spelare som står på samma ruta är ju väldigt knepigt, även om vi skulle vara helt säkra på att någon är ulv så är det inte helt givet hur vi jagar in någon i ett hörn och utnumrerar denne. Ju mer koncentrerat vi håller oss desto mer som ett "vanligt" varulvsspel blir iaf utröstningsdelen och jag kommer att se det som mer rödande än grönande att ge sig ut på solo-upptåg i planets utkant.

Höjden är ju en grej och det känns väl som en inte orimlig tanke att någon måste flyga planet för att det inte ska tappa höjd, så en tanke kan ju vara att samlas där i närheten? Eller missar jag något? Finns det någon given fördel med att vi sprider ut oss och därmed inte kan rösta på varandra?
Jag är inte riktigt med på varför det skulle vara mer rödande än grönande att man söker sig solo. Jag tolkade Genesis inlägg (#5) att man nattmördar bara i samma rum som standard i varulvar-på-ett-spelen, i så fall kommer det väl vara så att vi bybor vill vara själva för att kunna rösta på den vi tror är ulv/DTF medan ulvar vill in i gröten och nattmörda... Eller tror du att vi kommer ha ulvar som tänker vinna utan nattmord?

Eller har du missat att man får rösta på vem som helst om man är solo?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag tycker för övrigt inte att Empis fråga om addition är rödande. Hellzons reaktion på min spaning är inte heller rödande. Martins direkta inhopp på Empi-tåget är lätt rödande. En del av mig vill rösta på Rasmus för han är livsfarlig som ulv och ganska stökig som bybo. Men just nu lutar jag åt:

Röst: @Martin3

Motivation: Direkt påhopp på Empi-tåg. Tycker att avslöjande av siffror är bra för ulvarna utan att motivera varför. Detta är såklart väldigt grunda anklagelser, men man måste ju börja någonstans.
Jag måste ju säga att det här också var ett väldigt snabbt påhopp om det är en faktor att gå på för att man ska vara röd ;)

Jag har inte så mycket att gå på så jag hoppade på ett tåg för att få igång en diskussion och det här var en intressant detalj, bättre än det jag lyckades frambringa på egen hand vilket var att du var väldigt aktiv i början, skrev många inlägg snabbt och sen försökte med ett så vagt argument som möjligt få folk att avslöja sina siffror på föremålen. Så för mig var du rätt röd innan Empiricus spåret dök upp. Du ligger fortfarande strax därefter och man kan väl säga att det här inte direkt grönar dig. Dock har ingen bybo någon kunskap så jag kommer inte att byta röst till dig bara för att du röstar på mig men jag har dig under uppsikt. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
man kan väl säga att det här inte direkt grönar dig
Du kan ju såklart vara bybo, och det är till och med troligt, för de flesta är bybor och just nu vet vi i princip ingenting. Men varför tycker du att mitt inlägg ”inte direkt grönar” mig? Jag tolkar det som att du tycker att mitt inlägg är rödande. Varför? Jag ser det som att jag resonerar öppet om hur jag tänker.

När det gäller dina andra misstankar mot mig tycker jag att de är grundlösa. Jag skriver ju alltid mycket, i alla varulvsspel, så det är knappast något rödande. Att jag försöker få folk att avslöja siffror med ”så vagt argument som möjligt” stämmer ju inte heller. Jag påpekade exakt mitt resonemang för varför jag tror att det kan vara fördelaktigt. Däremot är jag öppen för diskussion om det, om man har några andra tankar. Men ”Jag tror att det är bättre för ulvarna” är inte riktigt ett argument.

I vilket fall som helst är både du och jag svåra att rösta ut i nuläget, men jag ligger kvar med min röst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Varför jag inte tycker att Empis fråga är rödande: Om han nu tillhör en annan fraktion som får använda andra matematiska operationer så hade det varit skrivet explicit i hans PM. Att då fråga om annat än addition är möjligt känns inte så troligt, om det inte är en slug ridå. Han kan ju vara röd ändå, men jag tror inte att han har specialoperationer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Finns det någon given fördel med att vi sprider ut oss och därmed inte kan rösta på varandra?
Hm.

Där blev det väl fel?

Eller menar du att man inte kan rösta på någon som inte befinner sig på samma plats som en själv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
För att förtydliga: om du står ensam kan du rösta på vem du vill.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan undrar jag kring det här med fraktioner.

Vi är 11 deltagare.

Om det är bybor vs ulvar gissar jag på 8 bybor och 3 ulvar.

Om det är bybor, ulvar, en DTF gissar jag på
7 bybor, 3 ulvar och 1 DTF.

Om det är bybor, ulvar och två olika DTF gissar jag på 7 bybor, 2 ulvar samt en DTF1 och en DTF2.

Tre DTF? Hm. Då kanske:
6 bybor
2 ulvar
DTF 1
DTF 2
DTF 3

Men det kan ju också vara något annat specialupplägg med särskilda vinstkriterier (bybor ska vara flest, ulvar ska bli flest, ormar ska ha ihjäl folk,...)
 
Top