Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jadu, det var ju lite rödande för Empi. Och det var han som tog upp frågan om hur det ser ut i mittgången. Villospår, eller är vi fyra gröna? Men nu är jag inne på ett WIFOM-resonemang.
Min röst på Sidd blev lite mer osäker iaf.
Är lite osäker på betydelsen men det är väl så att bybor vimsar mer och spanar mer på prov med feltänk medans scumisar försöker vara smarta med mer logiska resonemang där de inte går bort sig.
Sen så har vi sånt helt bananas fel som att Basse inte skulle förstått att han inte kunde rösta på Genesis, det är för mig i alla fall lite för uppenbart att låssas missa.
Så där tror jag på genomtänkt flum av Basse = Varulv/DTF

Röst: @Basenanji

Basse: förklara din miss när jag i första inlägget uppmärksammat röstningsgrejjen


Övrigt:
Händelseordning:
1.Utröstning
2.Föremålshantering : plocka upp, ge bort föremål, slöjda
3.Nattmord lokalt : bra gissning
4.Förflyttning : Du får gå ett steg.
Sen så har jag mina tre föremågsanvändning som jag inte vågar outa än.

- På båten hade ”roller” användning så jag antar att det även gäller på planet och jag gissar på att de gäller på rätt plats
- Slöjdningen bör väl vara att låsa upp förmågordet: är väl i alla fall ett par rundor bort: här gissar jag att byn vinner på det men visst så kan ju även ulvarna slöjda nåt,
- Gissning på upplägg: 2-3 varulvar+1-2 DTF
- Förflyttning: vi vanliga har 1, gissar att det finns nån som kan gå fler och säkert nån som kan flytta annan spelare ala Vimes mumsiga
- Tydligt i tråden att flera fiskar efter Pilot-förmåga så det verkar ju vara en grej
- Har inte heller sett giftormarna 😉
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Du kan ju såklart vara bybo, och det är till och med troligt, för de flesta är bybor och just nu vet vi i princip ingenting. Men varför tycker du att mitt inlägg ”inte direkt grönar” mig? Jag tolkar det som att du tycker att mitt inlägg är rödande. Varför? Jag ser det som att jag resonerar öppet om hur jag tänker.

När det gäller dina andra misstankar mot mig tycker jag att de är grundlösa. Jag skriver ju alltid mycket, i alla varulvsspel, så det är knappast något rödande. Att jag försöker få folk att avslöja siffror med ”så vagt argument som möjligt” stämmer ju inte heller. Jag påpekade exakt mitt resonemang för varför jag tror att det kan vara fördelaktigt. Däremot är jag öppen för diskussion om det, om man har några andra tankar. Men ”Jag tror att det är bättre för ulvarna” är inte riktigt ett argument.

I vilket fall som helst är både du och jag svåra att rösta ut i nuläget, men jag ligger kvar med min röst.
Det är ju väldigt små misstankar så här runda 1 men det är den här delen jag har hakat upp mig på:

  • En sak man kan fundera på är om bybor ska avslöja endast den info som kan vara användbar för bybor. Jag tänker att bybor har ingen aning om vilka föremål som gör vad, så att säga vilka föremål som ligger på platsen ger ingen nytta. Det enda vi har nytta av är siffrorna. Så vi skulle kunna outa siffrorna på prylarna som ligger där vi står, för att göra det lättare att hitta föremål som kan låsa upp förmågor. Vad tror ni om detta?
Dels är meddelandet skrivet så att du inte varken direkt eller indirekt inkulderar dig själv som en bybo vilket kan vara ett skrivsätt men det var av någon anledning mer distansierande än vad jag hade väntat mig av en bybo. Min tanke innan jag hade läst det här inlägget (hade läst några innan) var att om någon är beroende av att göra vissa saker så kommer de försöka få ut delar av informationen istället för att dra ut allt som kommer vara för uppenbart och bli motarbetat. Därför reagerade jag på ditt inlägg och antog att du kanske ska sätta ihop några saker och vet dess siffra, på så sätt får du information men ändå inte gör det uppenbart att du söker efter något speciellt (jag tror inte några av oss bybor har speciella saker vi söker efter utan det är bara ulvar/dtfer som kan tänkas ha sådan information). Det sista som jag reagerade på är att det inte är ett ställningstagande i det här utan snarare en fråga som du hoppas att någon annan ska haka på och driva istället för att du ska ses driva frågan.

Jag tycker också jag ser en tendens under tidigare rundor (taget från huvudet så är kanske helt ute och cyklar) att ulvarna ofta är tidiga med många inlägg om upplägget, något för att snabbt lyckas gröna sig själva antar jag.

Sen inser jag också att det är att göra en äggfarm av en fjäder men i runda 1 är det svårt att hitta saker att jobba med.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Följer Martins resonemang om slöjdning.
Poppade upp en fundering på om att flygplansterroristerna kanske ska slöjda ihop en sprängladdning på ett par rundor och på så sätt kan vinna spelet. De ska leta delar och sen ge till den som är ”sprängmedelsexpert” för att denne ska pyssla ihop bomben.
Jag har inget egentligt belägg för den iden men vad tror ni?
Verkar det finnas prylar hos er som uppenbart skulle kunna vara delar till en bomb?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Följer Martins resonemang om slöjdning.
Poppade upp en fundering på om att flygplansterroristerna kanske ska slöjda ihop en sprängladdning på ett par rundor och på så sätt kan vinna spelet. De ska leta delar och sen ge till den som är ”sprängmedelsexpert” för att denne ska pyssla ihop bomben.
Jag har inget egentligt belägg för den iden men vad tror ni?
Verkar det finnas prylar hos er som uppenbart skulle kunna vara delar till en bomb?
Om det skulle vara troligt så ska vi förstås inte avslöja prylar!
Men bra att hålla koll på vilka som är i samma rum och kan ge saker till polare.
Det här med att ge måste väl vara en grej för varulvarna som säkert kan prata med varandra och därmed lita på varandra.
Jag skulle ju vara väldigt skeptisk till att ge bort nått till nån av er övriga då jag inte grönat nån.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Förutom piloter har vi även flygvärdinnor. Jag tolkar PM som att dessa är de enda byboroller som finns: passagerare, flygvärdinna och pilot. Alltså inga vanilj-väktare eller -siare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
För att förtydliga: om du står ensam kan du rösta på vem du vill.
Aha! Den biten missade jag! Frågan är då varför vi inte bara ska sprida ut oss och stå stilla? Antagligen finns det något krux med det, men det bör ju vara att föredra att vi inte klumpar oss då. Sämst är ju att landa två pers på en ruta, då finns det bara ett röstalternativ och rösterna blir i princip värdelösa i de flesta fall.

Borde vi därmed snacka ihop oss om hur vi ska röra oss? Visst, det ger ulvarna information men samtidigt blir det tydligt om någon inte "gör som de ska". Vi kan ju ändå hålla oss i rörelse genom rotation på olika sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
En fraktion av kapare/terrorister känns ju fluffmässigt rimligt, som ni säger. Kan vara att de ska slöjda en bomb, kan vara att de vill stänga in sig i cockpit eller liknande.

En annan lågoddsare är att ulvarna kan slöjda till sig distansmord.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kan också vara så att kaparna ska mörda besättningen, likt Impetigos roll på båten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
En fraktion av kapare/terrorister känns ju fluffmässigt rimligt, som ni säger. Kan vara att de ska slöjda en bomb, kan vara att de vill stänga in sig i cockpit eller liknande.

En annan lågoddsare är att ulvarna kan slöjda till sig distansmord.
Det senare är ju en bra anledning att inte outa alla siffror, inte orimligt att ulvarna vet några siffror de vill ha
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Tja, i så fall tänker jag att byn behöver få så mycket metainformation det bara går. Jag vill att folk diskuterar hur de tänker gå i nästa runda och varför.

Det tror jag ger byn bra info!
Det tror jag också! Både ur perspektivet att man behöver stå till svars för om man inte skulle göra som man sagt, och att det begränsar ulvarnas handlingsmöjligheter.

Jag tänker gå till Första Klass B.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Aha! Den biten missade jag! Frågan är då varför vi inte bara ska sprida ut oss och stå stilla? Antagligen finns det något krux med det, men det bör ju vara att föredra att vi inte klumpar oss då. Sämst är ju att landa två pers på en ruta, då finns det bara ett röstalternativ och rösterna blir i princip värdelösa i de flesta fall.

Borde vi därmed snacka ihop oss om hur vi ska röra oss? Visst, det ger ulvarna information men samtidigt blir det tydligt om någon inte "gör som de ska". Vi kan ju ändå hålla oss i rörelse genom rotation på olika sätt.
Jag är orolig för nattmord i gemensamt rum.
Tror inte på fjärrmord.

Möjligtvis att nån jäkla DTF eller ulv kan lägga ut nån giftorm som hugger random spelare som befinner sig där.

Så jag gillar skarpt iden om att vi förutbestämmer öppet redovisar vart vi går så blir det ju väldigt tydligt vilka som inte följer den planen.
Vilka vill inte sammarbeta?
Blir det vidare mord i rum där fler står så är det ju starkt misstänksamt.

Med risk att hjälpa scum-fraktioner så kan jag outa vart jag ska gå först men då vill jag ha med er andra på detta.
Återkoppla!
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Om du tänker tränga dig in på toan @Martin3 då lär ju jag röra på mig.
Tycker det är väldigt spännande att du väljer att gå till just mig när jag precis sagt att det är rödande att gå till andra som är själv.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Det tror jag också! Både ur perspektivet att man behöver stå till svars för om man inte skulle göra som man sagt, och att det begränsar ulvarnas handlingsmöjligheter.

Jag tänker gå till Första Klass B.
Tror vi som vi sagt att ulvarna nattmördar innan nån flyttar så är det väl ofarligt ur mordsynpunkt att outa mål. Jag tänker gå till Första klass B.

Således:
Basenanji - vill hamna i cockpit. (Går till kabinpersonalens däck om han inte är speedad)
Stövelkatten - första klass B
Hellzon - första klass B
Fjodor - står kvar (bakre WC), eller vill röra på sig om Martin ska knö sig in
Martin - bakre WC
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Om du tänker tränga dig in på toan @Martin3 då lär ju jag röra på mig.
Tycker det är väldigt spännande att du väljer att gå till just mig när jag precis sagt att det är rödande att gå till andra som är själv.
Ja, det lär du göra men jag är rätt säker på att det är gynsamt för oss bybor att vi går runt och letar upp saker att slöjda med. Jag hoppas att du flyttar på dig, du behöver inte följa mitt råd men jag föreslår som sagt Första klass A.
Vi kan i princip inte röra oss utan att gå till någon som redan är själv så det enda logiska är väl att vi går till någon som är själv men säger det högt så att den vet att det är dags att flytta på sig och i det här fallet ger jag dig dessutom ett tips på ett alternativ.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Om du tänker tränga dig in på toan @Martin3 då lär ju jag röra på mig.
Tycker det är väldigt spännande att du väljer att gå till just mig när jag precis sagt att det är rödande att gå till andra som är själv.
Hakar på Martin3-tåget. Dels för att det vore spännande att höra hur han motiverar sin planerade förflyttning, dels för att hans svar till Genesisi inlägg #43 är ganska snömosigt, eller snarare jäktat.
Röst: @Martin3
Hur ser du på det här med aviserade förflyttningar? Fördelar och nackdelar?
 
Top