Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
1649098813713.png


Vår karta:
1649098629923.png

Regler:

Det är inte tillåtet att prata med varandra om spelet utanför speltråden, om inte annat nämns.



Varje runda har ni möjligheten att rösta ut spelare. Det gör ni genom att skriva:



Röst: @Vimes



Det endast fungerande taggning accepteras som giltiga röster.



Du kan endast rösta på spelare som befinner sig på samma plats som du. Undantaget från denna regel är om du står själv på en plats. Då får du rösta på valfri spelare.



Den spelare med flest röster blir utröstad. Är det oavgjort mellan två alternativ är äldst röst utslagsgivande.



---



Speciellt för det här spelet är Slöjdsystemet. På varje plats i flygplanet finns föremål. Alla spelare kan plocka upp ett föremål per runda. I uppstarten av varje runda (efter nattfasen) får varje spelare en uppdatering om vilka föremål som finns på platsen där hen befinner sig. Föremålen kan inte ta slut och det är möjligt att plocka upp flera föremål av samma sort. Föremålen är markerade med ett siffervärde. Alla spelare kan kombinera siffer-föremål med varandra för att skapa nya föremål. De slöjdade föremålen som skapas på detta vis ger bäraren en särskild förmåga.



---



Allt som händer när en runda avslutas sker i en viss ordning. Utröstningen händer först. Därefter genomförs saker i enlighet med era PM. Vinstvillkor testas under hela nattfasen – skulle fraktion A:s vinstvillkor uppfyllas på position 11 och fraktion B:s på position 12 är det alltså fraktion A som vinner.



---



Bybornas PM ser ut på följande sätt:


[Passagerare/Flygvärdinna/Pilot] – Bybo

Fraktion: Byn - Du vinner när alla varulvar är ute ur spel.



Föremålshantering (2. Du bestämmer själv i vilka underförmågor du gör, och i vilken ordning):

  • Plocka föremål: Du kan plocka upp ett föremål på platsen du befinner dig. I uppstarten av varje runda kommer du få en rapport om vilka föremål som finns på platsen där du är. Föremålen kan inte ta slut.
  • Ge bort föremål: Du kan ge bort ett föremål till en namngiven spelare, förutsatt att ni befinner er på samma plats. Skriv till mig vilket föremål du vill ge bort, och till vilken spelare.
  • Slöjda: Du kan kombinera föremål som har ett siffervärde med varandra för att skapa föremål som ger dig förmågor. Du kan kombinera max 3 föremål med varandra. För att ett förmåge-föremål ska slöjdas behöver summan av föremålens siffervärde bli exakt 4. Skriv vilka föremål du vill använda till mig.


Förflyttning (4): Du får gå ett steg.



Användning av föremål (X, X, X): Du har tre positioner i nattfasens schema att använda föremål på. Du väljer själv vilken eller vilka du vill använda. Du kan aldrig använda fler än tre föremål per natt.


---



Flygplanet är just nu 10 000 fot över havet.



---



Denna runda avslutas imorgon 20:00


---

Lycka till och må bästa fraktion vinna!

Om något är oklart (helt säkert!): skriv PM eller tagga mig i tråden. Jag tar som SL ansvar för hur och var jag svarar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Shit vad jobbigt med den här röstmekaniken.
Förlåt men måste lägga en snabb, tar från toppen.

Röst: @Rasmus

Jag är väldigt tvek på att kartans namn är de som stämmer på deltagare.
Så det vore bra @Vimes om vi fick en korrekt lista på röstningsbara deltagare.

In i matchen (som Basse brukar säga) Rasmus så vi får igång diskussionen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Oj, okej, kul! Jag ska alldeles strax nanna, så det blir ett kort första inlägg. Mycket att bena ut i Vimes startinlägg. Jag hinner nog inte med mycket till funderingar, så det får vänta.

Denna vecka har jag inga kurser, så ganska gott om tid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
En sak att fundera på är huruvida vi ska outa föremålen som finns på platserna eller ej. Första tanken är att Vimes har sett till att all massoutning är dåligt för byn, men det behöver ju inte vara fallet. Tål att diskuteras.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Gissningsvis är det så att man bara kan rösta på folk på samma plats för att balansera att ulvarna bara kan mörda på samma plats, likt tidigare spel (visst var det så på både tåg och båt?).
Nej, nu ska jag verkligen sova, om jag kan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Sen så vet ni sen gammalt att jag är för så mycket outning som möjligt (förstås inte viktiga byaförmågor såsom Siare/Väktare) av diverse fluff mm såsom i vilken ordning saker sker då vi kanske på det viset kan få scummisarna att försäga sig eller i alla fall minska scummisarnas informationsövertag.
Jag lyfter gärna en diskussion ang detta om vad som vore bäst denna gång.

Även om hur vi ska förflytta oss: vad vore bäst för byn?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Så det vore bra @Vimes om vi fick en korrekt lista på röstningsbara deltagare
De som är med på kartan över flygplanet är med i spel. D.v.s

Basenanji
Empiricus
Genesis
Hellzon
Stövelkatten
Sidd
Martin3
RasmusL
Fjodorsenuba
Xyas
Impetigo
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha! Nu är vi igång på väg mot högre höjder!

Jag röstar direkt på

Röst: @Genesis

Vad är grejen med cockpit? Har du sett några ormar? Vad tror du om fraktioner? Hur gör vi slöjdprylen bäst, du som är (rollspels-)hantverkare?

:)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Haha! Nu är vi igång på väg mot högre höjder!
Framgångsflyget lyfter!

Jag ska sova, men kul att vara igång! Och det ska bli kul att slöjda!

I och med att förmågor för de olika nuffrorna inte är kända, tror du att ulvar också kan slöjda? Och sitter de kanske på info om vad kombinationerna gör? Vad tror du!?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kulkul! Korvtårta 3: Korvtårta harder är igång! :)


En sak att fundera på är huruvida vi ska outa föremålen som finns på platserna eller ej. Första tanken är att Vimes har sett till att all massoutning är dåligt för byn, men det behöver ju inte vara fallet. Tål att diskuteras.
Det väl främst vi som står solo på platser som behöver tänka extra mycket kring hur vi gör med föremålsoutningar. Jag har flera föremål där jag står iallafall, så jag har ju möjligheten att outa ett om det skulle vara ett alternativ.

I övrigt känns det lite udda att du, Genesis, enbart kan nå mig och ingen annan på din förflyttning.
Däremot kan alla andra nå till mittgången på ett steg. Och Impetigo samt Stövelkatten är de enda som har två steg till en toalett och därmed saknar möjlighet att hinna på dass snabbt om det tränger till.


@Vimes - Är kombinera = plussa ihop eller gäller det att använda valfria matematiska tecken för att slöjda?

Jag tänker lägga en röst i mittgången just nu.
Röst: @Hellzon
Du är en av fyra i mittgången, Basse har inte röstat, Sidd röstar på RasmusL. Har du nån feeling om varför ni fyra är ihopsatta i mitten? Och har ni ett eller flera föremål?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hur tänker vi kring platser och förflyttningar? Alla har ju något intresse av att jaga föremål, men det är ju sekundärt till att hitta ulvar och med tanke på hur tidigare spel varit upplagda så lär de ju kunna låsa upp förmågor otänkbara för ordinära hjärnor. Skall vi propsa på att alla går till samma ställe och undviker att leka alltför mycket med de coola leksakerna som Vimes preppat för eller skall vi se det som kombination av upptäcksfärd och ulvaspel?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
TITTA, VI FLYGER!

Genesis har rimligtvis rollen pilot. Huruvida han är en ond pilot eller ej får visa sig, men det är ju inte orimligt att det är något spörschial med piloten. Möjligen att det finns en till pilot, så som det brukar göra på flygplan.

Röst: @Genesis
Hur känns det att vara pilot? Går framgångsflyget upp eller ner?


Hur tänker vi kring platser och förflyttningar? Alla har ju något intresse av att jaga föremål, men det är ju sekundärt till att hitta ulvar och med tanke på hur tidigare spel varit upplagda så lär de ju kunna låsa upp förmågor otänkbara för ordinära hjärnor. Skall vi propsa på att alla går till samma ställe och undviker att leka alltför mycket med de coola leksakerna som Vimes preppat för eller skall vi se det som kombination av upptäcksfärd och ulvaspel?
Känns som att vi oavsett kommer ha huvudbry runt märkliga förmågor eftersom vissa kommer behöva förflytta sig längre än andra och på vägen plocka upp jox. Och det finns ju tydligen flera föremål på samma plats på vissa ställen. Så jag tror inte att det går att "nerfa" ner spelet till vanilla på något vettigt vis. Med det sagt så tror jag att det finns intresse att följa upp folk som svansar runt mycket på planet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Haha! Nu är vi igång på väg mot högre höjder!

Jag röstar direkt på

Röst: @Genesis

Vad är grejen med cockpit? Har du sett några ormar? Vad tror du om fraktioner? Hur gör vi slöjdprylen bäst, du som är (rollspels-)hantverkare?

:)
Du kan inte rösta på mig. Läs reglerna igen.

Några fakta:
  • Jag har inte sett några ormar.
  • Inget speciellt händer i cockpit (man kan inte styra planet eller liknande), i alla fall inte för mig.
  • Jag är inte pilot.
Några funderingar:
  • Det finns garanterat minst en DTF. På tåget hade vi en, på båten två, och alla var enpersonsfraktioner, minns jag rätt?
  • Det är möjligt att någon DTF har vinstvillkor relaterade till föremålen. Det kan vara en anledning till att vara försiktig med att outa.
  • Det är möjligt att vi inte har någon siare eller väktare, utan att dessa istället är förmågor som låses upp av föremål.
  • En sak man kan fundera på är om bybor ska avslöja endast den info som kan vara användbar för bybor. Jag tänker att bybor har ingen aning om vilka föremål som gör vad, så att säga vilka föremål som ligger på platsen ger ingen nytta. Det enda vi har nytta av är siffrorna. Så vi skulle kunna outa siffrorna på prylarna som ligger där vi står, för att göra det lättare att hitta föremål som kan låsa upp förmågor. Vad tror ni om detta?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Bra @Genesis! Tror som du gällande fraktionerna. Stökigt, men ganska kul!

Jag kan alltså "bara" rösta på Rasmus, Hellzon och Sidd?!

Aha.

Tja, i så fall tänker jag att byn behöver få så mycket metainformation det bara går. Jag vill att folk diskuterar hur de tänker gå i nästa runda och varför.

Det tror jag ger byn bra info!

Själv siktar jag på att hamna i cockpit och tänker ta mig dit så snabbt jag kan.

Röst @Hellzon säg hur du resonerar just nu!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, nu har jag läst reglerna lite mer noga. Alltså, det här är ju en härlig korvtårta, men frågan är om komplexiteten gör det särskilt svårt att veta hur vi som by ska bete oss.

Jag vill därför att vi verkligen fokuserar på hur vi vinner som by. Kul med slöjd och grejer, men vi måste hursomhelst rösta ut ulvar och DTF:er.

Vad är den kritiska punkten i det här spelet. Jag är 90% säker att ulvarna bara kan nattmörda dem som befinner sig på samma plats. Därför är det (tror jag) taktiskt rätt att prata om hur vi tänker röra oss.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Tjilevipp! Jag har inte kommit in på forumet förrän nu pga DNS-grejen. Ska kolla upp vad 17 som pågår och återkomma!
 
Top