Varulv [Varulvar på en båt] R4: Marseille-Gibraltar

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag säger inte att det är rimligt eller bra för oss, bara att det är vad som bevisligen har hänt. Har vi tur innebär det att det finns färre ulvar i spel iom nerf, men jag vågar inte utgå från det.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Ursäkta frånvaron, jag har varit helt irl-upptagen över dagen och då har det såklart producerats massor av er andra. Jag har istället producerat en Hemnes-byrå bland annat.

Hellzons kaptenskap som han anser grönande, vi har väl bara hans ord där på att han varit det hela spelet och inte fått rollen genom att nå en specifik plats? Å andra sidan har Impetigo bekräftat kaptenskapet åtminstone natten till den rundan (om jag minns rätt), så det ger ju lite belägg för det.
1616280175801.png
I övrigt har jag tyckt Hellzons spel genom rundorna varit resonabelt stabilt utöver det där harvandet mot mig i början som jag å andra sidan kan se lika mycket som en bybogrej som en ulv som försöker hitta enkla grejer att hugga på. Det lutar dock åt bybohållet iom att en ulv lär nog inte angripit hamnclaimen på det sättet utan ett eget PM om kopplingar till hamnar att gå på.
Med konflikt Impetigo som claimar Hellzon som ulv tycker jag att det vore bra att ställa dem mot varandra för att det tvingar byn att ta ställning i en fråga där det är orimligt att bägge talar sanning.

* Jag är ffa osäker på Basse, men han är som sagt den ende som kan ha närmördat Genesis i R1. Annars kan han ju bytas mot nån "i DTF" men då har Genesis distansmördats.
LJSLarsson då?



Att folk tog sig upp ur vattnet denna rundan kan inte bara bero på vädret utan måste vara kopplat till någon förmåga. Min förmåga är nämligen just det, att jag, om jag valt att aktivera den, plockar upp alla ur vattnet. Jag kan bara göra det en gån. Den är såklart helt skräp för byn, varför skulle jag säga emot vad byn bestämt (jag kan inte använda den på mig själv), och jag har inte aktiverat den. Kanske har vi någon som kan stjäla/kopiera andras förmågor ombord?
Det här blir ju en mycket bättre förmåga med tanke på röster i flera rum och att flera kan åka ut. Det är ju inte att den som byn misstänker mest som blir utröstad ju utan den som flest antal tillåtna röster kan rösta ut med någon sorts anledning. Så att tolka en röstmajoritet som byns vilja när exempelvis både Larsson och Stöveln röstades ut med en majoritet på 4 röster är kanske lite vanskligt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Also, jag tycker Sidd skall lägga alla kort på bordet gällande sin förmåga också. Det är fullt rimligt för Korpa att lyfta upp Sidd ur Nedre Däck annars.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker också som såhär: Det kan säkert vara så att flera av ulvarna i spel har gått ut med vilka förmågor de har, och har talat sanning eller en variant av sanningen. Det är ju så att alla har nån förmåga, och det är med andra ord skumt att inte ha en förmåga alls. Säkerligen har ulvarna också vanliga förmågor utöver nattmord. Att gå ut med en ihopljugen förmåga är ett lotteri, det riskerar ju att bli så att man då hittar på en förmåga som är alltför lik någon annans förmåga och därför drar på sig strålkastarljus. Så då är det kanske bättre att vara ärlig med sin förmåga för att sejfa.

De kan också ha claimat varandras förmågor för att förvirra, och för att byn skall tro att en viss förmåga inte finns kvar i spel eller låses med den som kastas i plurret.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En subjektiv ranking från min sida grönast till rödast baserat på magkänsla, min samlade läsning av rundorna så som jag minns dem osv:
michael
Xyas
Basenanji
Lukas
Hellzon
Impetigo
Korpa
Sidd
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
LJSLarsson då?
I scenariot där Basse är ulv är LJSLarsson DTF. Eller de kan ju vara det båda två men då är det många ulvar.

Hur som helst är någon av dem ulv om vi gissar att ulvarna var begränsade till närmord första rundan. Alla andra som kan ha närmördat Genesis är nämligen goda pga nattmord, kapten eller siade gröna av kapten. Citerar mig själv från R2:
Nåväl, alla som touchat Fördäck är ju misstänkta.
Gått till fördäck: michael, KrilleW
Kvar på fördäck: LJSLarsson
Lämnat fördäck: Hellzon, Basenanji, Björn den gode
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
I scenariot där Basse är ulv är LJSLarsson DTF. Eller de kan ju vara det båda två men då är det många ulvar.

Hur som helst är någon av dem ulv om vi gissar att ulvarna var begränsade till närmord första rundan. Alla andra som kan ha närmördat Genesis är nämligen goda pga nattmord, kapten eller siade gröna av kapten. Citerar mig själv från R2:
I scenariot du beskriver är ju då också Impetigo D3F, enligt din post tidigare. Då är det inte orimligt att anta att han talar sanning och att du därför är ulv. Eller är det för att du är kapten som han vill döda dig publikt?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Alltså:
  1. Impetigo är D3F och talar helt sanning, då är Hellzon ulv. Är detta sant så har också Hellzons grönsiande av michael plötsligt inte längre bäring. Som bisak har vi då fått Lukas grönad.
  2. Impetigo är D3F och ljuger om sitt mål. Troligt då är att Impetigo vill döda kaptenen, och vi har ingen användning för myterister som vill minska bybopopulationen.
  3. Impetigo är ulv och ljuger om att vara D3F. Har en vek mordförmåga som både syns för alla och som folk kan räddas från.
Jag blir mer benägen, nu när jag tänker lite på det, att tro på alternativ 2. Det känns lite övermäktigt att en roll både vet vilka roller som är goda, kan sia roller, OCH kan mörda ulvar.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det är kanske rimligare att sprida ut ett dygns poster och tankar över tid i takt med att man följer tråden irl, istället för att sitta och tröska igenom hela dagens produktion efter midnatt och komma med tankar som går lite stick i stäv mot tidigare inlägg. Men det blir väl kul att läsa för er andra i morgon när ni vaknar och ser att jag faktiskt försöker bidra med något från franska vinresan jag drog iväg på.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
En subjektiv ranking från min sida grönast till rödast baserat på magkänsla, min samlade läsning av rundorna så som jag minns dem osv:
michael
Xyas
Basenanji
Lukas
Hellzon
Impetigo
Korpa
Sidd
Det är midnatt, vi och en låda vitt har tittat på Let's Dance. Orkar nån förklara varför Xyas är grönast på banan?

Jag vet att jag sa att det var grönande för Xyas att han, Lukas och Impetigo hamnade på samma ställe.

Nämen seriöst det är lite kul med akterdäck faktiskt. Scumlagen har rimligtvis snackat ihop sig och inte gått i klunga till samma ställe. Därav bör det vara max en ulv i det rummet. Det kan förstås ha irrat sig dit en DTF också, men det är ju fasligt grönande för Xyas att både Impetigo och Lukas är där.
Men sen la Impetigo fram teorin om Werewolf Shuffle, där ulvarna parar ihop sig för att ha alibi för att inte ha varit med och rösta. Fast Impetigo är scum själv. Men den där trion Xyas-Impetigo-Lukas kan ju mycket väl vara ulv-tredjefraktion-fjärdefraktion...

Jädra pusslande det här.

Korpa och Basse var snabba på att hänga på mitt Xyaståg. Är det bra eller dåligt.

2. Impetigo är D3F och ljuger om sitt mål. Troligt då är att Impetigo vill döda kaptenen, och vi har ingen användning för myterister som vill minska bybopopulationen.
Äntligen nån som hajar att vi inte har en DTF med målsökande nattmord.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det är midnatt, vi och en låda vitt har tittat på Let's Dance. Orkar nån förklara varför Xyas är grönast på banan?
Alla andra känns skummare. Xyas är grönast by lack of incriminating behavior typ, vilket i den här röran är rätt bra ändå.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker ta fräscha ögon i morgon dag och faktiskt skriva lite mer utförligt om alla. Nåt att göra medans jag väntar på att få komma tillbaka till skutan. :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Jag har inga problem med div lockbeten eller sianden.
Hur kan ni tota ihop mig med Impetigo? Jag har varit konsekvent misstänksam och röstar troligtvis ut Batman nu.
Som Empi säger så måste det vara bra för byn att rensa bort DTF och vi ser väl allihopa att det sprattlas lite väl mycket om Impetigo med en massa powerförmågor och det här med ensamlag...
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har inga problem med div lockbeten eller sianden.
Hur kan ni tota ihop mig med Impetigo? Jag har varit konsekvent misstänksam och röstar troligtvis ut Batman nu.
Som Empi säger så måste det vara bra för byn att rensa bort DTF och vi ser väl allihopa att det sprattlas lite väl mycket om Impetigo med en massa powerförmågor och det här med ensamlag...
Så du röstar hellre ut en DTF och riskerar ulvseger än röstar på någon du tror är ulv? Varför?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Korpa och Basse var snabba på att hänga på mitt Xyaståg. Är det bra eller dåligt.
Jag har sedan rundan startade haft en ulv i paret Xyas/Lukas och ju mer Xyas har skrivit desto mer har jag fått dåliga vibbar. Jag var i valet och kvalet att själv byta röst från Impetigo (som jag iofs tror är ulv men risken är för stor att det är en DTF istället). Det är nästan åtta timmar kvar på rundan så mycket kan hända fortfarande.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Alltså:
  1. Impetigo är D3F och talar helt sanning, då är Hellzon ulv. Är detta sant så har också Hellzons grönsiande av michael plötsligt inte längre bäring. Som bisak har vi då fått Lukas grönad.
  2. Impetigo är D3F och ljuger om sitt mål. Troligt då är att Impetigo vill döda kaptenen, och vi har ingen användning för myterister som vill minska bybopopulationen.
  3. Impetigo är ulv och ljuger om att vara D3F. Har en vek mordförmåga som både syns för alla och som folk kan räddas från.
Jag blir mer benägen, nu när jag tänker lite på det, att tro på alternativ 2. Det känns lite övermäktigt att en roll både vet vilka roller som är goda, kan sia roller, OCH kan mörda ulvar.
Fram tills att Impetigo skriver vilka roller som är goda så kommer jag anta att den där kunskapen är bullshit. Vi kan ju kika på hur Impetigo har använt sin roll och sina förmågor. Såhär skrev han tidigare:

- jag vill inte avslöja mina initiativ eftersom jag fortfarand tänker slåss mot ulvar i natt. Men:

r1: siat halo900 i utkiken (andre styrman) gått till bryggan, mördat halo9000 på bryggan (miss), gått till akterdäck.

R2: siat lukas på akterdäck (passagerare, tredje klass), mördat lukas på akterdäck (miss), gått till fördäck.

R3: siat hellzon på fördäck (kapten), gått till akterdäck, mördat hellzon på akterdäck (träff)

2.Utifrån dwt som smulats och antytts trodde jag att det skulle ge mer att sia och försöka mörda lukas (jag har ju information om gröna roller som jag än så länge håller för mig själv).

3.Ja
Så R1 är inga konstigheter, det finns en måltavla. R2 står Impetigo med både Lukas och Xyas, men använder båda förmågorna på Lukas. Varför? Om mordet lyckas är han ulv, om han siar rollen får han veta om personen är god eller inte. Xyas har vid det här tillfället INTE skrivit något om sin roll, så varför undvika att slå två flugor i en smäll och maximera användningen? Det är samma sak i R3, där hade Impetigo kunnat sia Hellzon (enda valet) på Fördäck och sen gått till akterdäck och försökt döda någon annan, t.ex. Xyas som gillar att stå där. Återigen, varför inte?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Välkommen tillbaka Empiricus! Ett härligt besök i Rhonedalen antar jag? Mycket rosévin från Aix-en-Provence?
Min son pluggade ett tag i AIP och vid ett besök där fick jag reda på att aix:arna ansåg att det absolut bästa rosévinet stammar därifrån. Jag har provat och kan intyga att det smakar alldeles förträffligt. Däremot blev jag överraskad av att det sägs att man i Aix tycker att deras rosévin är minst lika bra som champagne, om inte bättre! Om det stämmer törs jag inte uttala mig. (Jag är något av en champagnekille, kan vi säga!)

Jag blir ju nyfiken på det här med att du får vara "i skydd" i hamnen. Är det en ulvpryl eller en bybogrej?

Sedan undrar jag om det är bra att vi skickar upp nån på bryggan så vi kan välja mellan att gå in i eller undvika hamnen? Det verkar ju som att det krävs någon där, men det kanske bara var en styrman som kunde ratta skutan? Empiricus, kan du göra vinresor och annat om vi inte går in i hamn?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Så du röstar hellre ut en DTF och riskerar ulvseger än röstar på någon du tror är ulv? Varför?
Svaret är ju självklart att vi inte vet nåt annat som är säkert, vem/vilka av er som är Varulvar.
Allt annat de ställningstaganden som ni andra gör är ulvigt!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Svaret är ju självklart att vi inte vet nåt annat som är säkert, vem/vilka av er som är Varulvar.
Allt annat de ställningstaganden som ni andra gör är ulvigt!
Jo, men du håller med Empi om att det är bra att rösta ut DTF i det här läget OCH röstar på Impetigo för att han är DTF. Det är det som är problemet med ditt argument. Om du är så säker på att han är DTF behöver du hitta någon annan att rösta på den här rundan. Vi bybor vinner när alla varulvar är ute ur spel, det kvittar för oss om det finns DTF kvar eller inte.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Korpa du verkar veta mkt om varulvar (vem och hur många som är kvar), jag ser en scum som kastar folk överbord.
Vem är mer varulv då av de andra...

Är det skam som går på torra land? Empi har ju hållit sig undan hela resan och tillochmed nu smitigt av båten utan att berätta något...Vad har du Empi för roll och förmåga (förutom vindrinkande)?

Mina problem med att säga nått om andra rent generellt är att det är så mkt överallt och olika förmågor, röstsvängande mm vilket gäller både forfarande levande och saliga hädangångna: men det måste väl ända vara i alla fall minst 2 som inte är bybor på akterdäck idag.

De mördade måste förstås vara gröna.
Herr Larsson och stövlis kan varit allt!

Hur funkar egentligen väderförmågorna? Var väl bla Basse som snackade nåt...räddade du två senast med stiltje? Ska du inte byta röst ett par gånger till...verkar ju stabilt...

Och ni två som kravlade upp: berätta hur ni fixade det : var det livbojar?
Hellzon är du Kapten från start, eller bara tillfälligt, kan du använda titeln till nåt?
Xyas är omöjlig att förstå/läsa ut vilket vissa ser som grönande men jag tänker instinktivt att jag inte vet ej dugg det velar fram och tillbaka alltså fortfarande stort osäker...
Michael har vi ju fett på...låt se... eeeuhm...jag skulle ialllafall säga svårläst...
osv...
 
Top