Varulv [Varulvar på en båt] - R1: Istanbul-Aten

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Därför att det inte hjälper oss att se vem av oss som är de här två ulvarna! Däremot vill säkert en tredje fraktion veta hur många ulvar det finns i spel mm mm. Jag kanske* är trög och inte fattar vad du verkar ha fattat, men kan du hjälpa mig att förstå vem som är ulv i en skara på femton personer utifrån att du vet att det finns två ulvar?

Men visst, jag vill ju förstås hellre veta hur många ulvar det finns än att inte veta det. Så, möjligen kan vi enas i att vi gör bäggedera då, som du föreslog ovan. Både resonera om upplägget OCH analysera röstmönster och ställningstaganden.
Du missuppfattar (ärligt, tror jag). Om vi har koll på rörelserna på båten och när folk agerar så får vi ett svar i stil med "Bara X eller Y kunde ha utfört det här mordet". Vi får alltså veta att någon av ett fåtal personer är ulv. Inte hur många ulvar det finns. Det håller jag med om är bra att veta, men knappast jätteviktigt. Men att kunna gå från 15 kandidater till ett fåtal är jättestort. Och det var ju som sagt så Larsson åkte dit i tågresan. För att han stod i vagnen med liket.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
@KrilleW och @Lukas kan ju lägga sina röster på xyas, det finns ju absolut iiihingenting som grönar honom. Det är väl alla överens om?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag hade försökt pressa dem själv men det hade ju bara lett till att jag fick höra ännu mer att jag var röd, defensiv och en marionett åt en listig mästerulv...

Eller vad tusan: Jag har inget att förlora: Kom igen nu slöfockar på bryggan och lägg era röster!! Vakna!
Jag skulle faktiskt vilja alla få en chans att överleva till sovtimmen. För att göra det måste jag rösta på Xyas. Men det är också att vara en vågskål.

Vill vi att alla ska kunna få överleva nedbäddningen iaf?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Vill vi att alla ska kunna få överleva nedbäddningen iaf?
Som jag har uppfattat det är det ett generellt uselt alternativ att inte rösta ut nån, men just nu tar jag att ingen blir utröstad utan att blinka efrersom jag själv ryker annars och det vore värre.

menlägger du rösten på xyas pressar du fikagänget att flytta sina röater för att motverka stalemate så jag tycker att det är ett utmärkt drag just nu.Du tvingar ju inte feam stalemate utan alla andra hinner reagera på din röst.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Förlåt Xyas, men tänker taktiskt nu. Ulvarna är ändå efter mig, så blir själv inte långvarig i nattseglet. Och du överlever förhoppningsvis på denna soliga brygga!

Nu har samtliga en chans att ändra röstläget i en timme till så styr vi skeppet iland.

Röst: Xyas
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Impetigo said:
menlägger du rösten på xyas pressar du fikagänget att flytta sina röater för att motverka stalemate så jag tycker att det är ett utmärkt drag just nu.Du tvingar ju inte feam stalemate utan alla andra hinner reagera på din röst.
Ser ni?! Sånt här gillar jag! Det blir press på folk som måste ta ställning.

Just nu utvärderar jag min röst på Genesis och jo...den är svag. Jag ser det. :/

Rösten borde nog ligga mer på @LJSLarsson eller självklara @Stövelkatten. Båda ligger lågt.

Fan! Svårt det här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Min lista, då. Jag har fokuserat på dem jag står tillsammans med och har lite sämre koll på andra.

Grönast just nu:
Halo känns som att han har spelat rätt grönt, även om han inte skrivit jättemycket. Jag har inte jättebra motivering här.
KrilleW och Sidd för sina outningar. Jag är inte säker på att det var en bra idé, men det grönar dem.
Korpa känns också hyfsat grön.
Michael har skrivit vettigt och motiverat sina rötningar. Rösten på xyas köper jag och jag hade nog resonerat likadant i hans situation.
Empiricus hade jag som inblandad i Hellzons rödhärva, men det var mest av Hellzons beteende. Kan inte se att han gjort något rödande, och har resonerat rätt vettigt. Hans hintar om förmågan verkar ju också vettig.

Mittengula:
Lukas är jag osäker på. BDG verkar ju tycka att han har varit okonstruktiv och nu när han säger det kan jag nog hålla med. Tål att granskas senare. Jag har inte läst hans inlägg så noga.
Jag har Björn den Gode här mest för att jag inte riktigt vet hur jag förväntar mig att han ska spela. Alla säger att han är superduktig, och han har ju absolut presterat och resonerat. Tycker att han verkar grön. Skulle behöva kolla hans inlägg mer, också. Fan, det är ju så mycket folk. Omöjligt att hinna bilda sig en uppfattning om alla.
Hellzon är uppgraderad till gul från rödvarning tidigare. Jag tycker att han har svarat bra på mitt drev och känns som att de missar han gjort känns rimliga att göra.

Rödiga:
Xyas skriver aldrig något i början, sägs det, men jag tycker ändå att det är rödande att inte bidra. Det är att åka snålskjuts på andra. Men jag kan ändå inte rösta på honom, så jag jagar honom inte just nu, i alla fall.
Stövelkatten har nu skrivit lite till, men inget särskilt nyttigt alls. Ingen analys alls och en slentrianröst på Hellzon. Fortsatt röd. Verkar mest hoppas att drevet ska ta tag mot någon annan.
Larsson tycker jag känns smått röd. Han har skrivit rätt lite och mycket av det är oväsentligt.
Impetigo har hattat fram och tillbaka. Jag har inte haft tid att säga något om honom, men har inget emot om han ryker som det ser ut just nu. Väldigt hoppigt beteende. Kan vara ovana (jag hade väldigt svårt att fatta riktigt hur man gör den första rundan i zombierundan).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Som jag har uppfattat det är det ett generellt uselt alternativ att inte rösta ut nån, men just nu tar jag att ingen blir utröstad utan att blinka efrersom jag själv ryker annars och det vore värre.
Vore det verkligen det? Om du som bybo och en ulv ryker är det bra för byn. Om en bybo dödas och ingen ryker är det dåligt. Tänk på att du kan vinna även om du dör. Jag skulle se en bybo plus en ulv i plurret R1 som en seger.

Tyvärr får vi ju inte nödvändigtvis reda på facit, vilket verkligen sabbar saker. Jag hoppas fortfarande på att Vimes kommer att avslöja det på annat sätt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Vet ni vad jag har börjat tro? Lågsniffargänget Lukas-Stövelkatten-LJS.

Är det så enkelt alltså? Ulvarna väljer att ligga lågt och inte göra någon förnär?

ja, såklart, Basse din dumskalle som tror att allt är en mästerplan.

Röst: Stövelkatten

Motivering: Lågflygeri, vill att andra ska ge honom motiv att rösta, och faktiskt: han och LJS röstar på Hellzon.

Kom med en lista Stövlis! Ge oss något! Vilket lag håller du på i allsvenskan? Vad är bäst av Mora eller Falun? Hur många ulvar har vi med i spel?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Röst: Stövelkatten

Motivering: Lågflygeri, vill att andra ska ge honom motiv att rösta, och faktiskt: han och LJS röstar på Hellzon.
Det här var en ganska snabb vändning. Nyss var han ju gulgrön, och hans lågflygeri var väntat. Vad har fått dig att ändra åsikt?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En timme till deadline. Röstläget just nu:
Stövelkatten har 4 röster (Genesis, Hellzon, BDG, Basenanji)
Impetigo har 3 röster (Empiricus, Halo9000, Korpa)
Xyas har 3 röster (Sidd, michael, KrilleW)
Hellzon har 2 röster (LJSLarsson, Stövelkatten)
Halo9000 har 1 röst (Impetigo)
Xyas röstar blankt, Lukas har inte röstat

Samtliga röster verkar tillåtna.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ni vet att man inte måste göra sånt här sista timmen va? Att ni hade kunnat få vara vettiga tidigare? Det sagt så kommer jag som sagt bli riktigt sur ifall någon snipear till att ingen åker ut, och jag skulle ju helst se att två stycken ryker. Ju längre LJSLarsson sitter still i båten desto skummare tycker jag att han är, men det fina är att om han är ulv så finns det nog rätt bra chans att Stövelkatten också är det, så jag tror min röst ligger bra till ändå.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Vet ni vad jag har börjat tro? Lågsniffargänget Lukas-Stövelkatten-LJS.

Är det så enkelt alltså? Ulvarna väljer att ligga lågt och inte göra någon förnär?

ja, såklart, Basse din dumskalle som tror att allt är en mästerplan.

Röst: Stövelkatten

Motivering: Lågflygeri, vill att andra ska ge honom motiv att rösta, och faktiskt: han och LJS röstar på Hellzon.

Kom med en lista Stövlis! Ge oss något! Vilket lag håller du på i allsvenskan? Vad är bäst av Mora eller Falun? Hur många ulvar har vi med i spel?
Håller med Genesis här, måste du alltid hålla på och kaosa dig? Hur gick Stövlis från gul-grön till röd på några timmar utan att ha gjort i princip någonting alls? Jag tror ju inte du har fel men, det kan ju mycket väl vara fel, och om du är ulv så är det ju förstås det absolut enklaste tåget att haka på.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Impetigo - Min röst ligger på dig på grund av följande:
  1. Du postar (#58)din misstankelista där KrilleW och Hellzon är åt det grönare hållet enligt dig och jag tyckt att de spelat ganska ogrönt. Du förklarar inte varför du har de åsikterna.
  2. Jag postar (#65) att jag tycker att i den sörja som är spelarpoolen så sticker Hellzon, KrilleW och du ut som lite mer misstänkta. Detta under tiden min röst ligger på Hellzon.
  3. Ditt inlägg (post #69, nice) om att jag tiltar och känner mig hotad kommer. Det känns väldigt ur proportion mot min post, och känns dessutom väldigt mycket som om det inte angriper anklagelsen utan mig för att jag hyser misstanke. Detta tycker jag pingar väldigt hårt och känns inte byboigt. Dessutom att du angriper mig som analytiker låter inte alls som en ny spelare utan mer som en som fått vokabulär i ulvchatten.
  4. Jag svarar på det med att ifrågasätta din respons (post #74-76).
  5. Din förklaring (post #79) på varför du resonerade som du gjorde om min färgplacering på din misstankelista och om skeendena tycker jag känns som en efterkonstruktion.
Hela det där skeendet känns som en ovan ulvspelare som överreagerar på att få misstanke kastad på sig och sedan försöker backtracka och få det att verka naturligt. Jag tycker inte det känns lika lätt att tänka mig hur en ovan bybo skulle agera på så sätt.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Vore det verkligen det? Om du som bybo och en ulv ryker är det bra för byn.
Det du frågar är alltså om det vore något negativt med att jag själv åker ut om det innebär att Stövelkatten också ryker?

Ja, det låter inte som någon bra deal alls. Hur skulle det kunna vara det? En annan sak om katten var bekräftad ulv antar jag.

det måste väl alltid vara bättre att bybor inte åker ut? 2,42 kommer alltid vara högre än 2,40 liksom.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Stövelkatten kan ju ses som ett vettigt val med tanke på hans inaktivitet men jag vet tror inte han är ulv för det känns mer som ett motdrev för att rädda Impetigo. Det är textbook varulv att ge sig på lågflygare när man inte hittar nån annan att rösta ut. Min röst på Impetigo känns därför mycket bra.

Men oavsett vad som nu händer så ser jag fram emot en bensträckare i Aten. Kanske finns där bra caféer och information om bästa farleder till nästa stad.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röst: Xyas

Behöver hjälpa byn mer än att rösta på ”ingen”, som flera andra
@Sidd Är det här verkligen en rimlig röst att rida ut rundan på? Du är ju en av oss som kan rösta på vemsom, och det är just nu Stövelkatten, Impetigo och Xyas som är toppnamn för kölhalning. Jag har mina misstankar på Impetigo mer än Xyas, hur tänker du där?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
@Impetigo - Min röst ligger på dig på grund av följande:
  1. Du postar (#58)din misstankelista där KrilleW och Hellzon är åt det grönare hållet enligt dig och jag tyckt att de spelat ganska ogrönt. Du förklarar inte varför du har de åsikterna.
  2. Jag postar (#65) att jag tycker att i den sörja som är spelarpoolen så sticker Hellzon, KrilleW och du ut som lite mer misstänkta. Detta under tiden min röst ligger på Hellzon.
  3. Ditt inlägg (post #69, nice) om att jag tiltar och känner mig hotad kommer. Det känns väldigt ur proportion mot min post, och känns dessutom väldigt mycket som om det inte angriper anklagelsen utan mig för att jag hyser misstanke. Detta tycker jag pingar väldigt hårt och känns inte byboigt. Dessutom att du angriper mig som analytiker låter inte alls som en ny spelare utan mer som en som fått vokabulär i ulvchatten.
  4. Jag svarar på det med att ifrågasätta din respons (post #74-76).
  5. Din förklaring (post #79) på varför du resonerade som du gjorde om min färgplacering på din misstankelista och om skeendena tycker jag känns som en efterkonstruktion.
Hela det där skeendet känns som en ovan ulvspelare som överreagerar på att få misstanke kastad på sig och sedan försöker backtracka och få det att verka naturligt. Jag tycker inte det känns lika lätt att tänka mig hur en ovan bybo skulle agera på så sätt.
fair enough

1. Hellzon var aggro mot dig vilket jag tyckte var grönande eftersom jag inte troddeen ulv skulle vilja sticka ut hakan så. Krillew antydde saker om sin roll på båten som lät grönande utifrån mitt roll-pm.
2. Ok
3. Jag högg vilt för att pressa dig och jag tyvker fortfarande att du verkade bli stressd av det så det var inte förgäves. Analytisk står att läsa i gamla spel som jag så klart läst, annars hade jag knte anmält mig till detta spelet.
4. ok
5. ”Känns som en efterhandskonstruktion” kan jag inte argumentera emot. Det är ingen efterhandskonstruktion utan en förklaring av ett (uppenbarligen) mindre fruktbart försök att röra om i grytan.

nix, jag rwagerade inte på din misstanke utan som sagt på att jag tyckte att den var baserad på känslor (som jag då lästeochfortfrande läser somrädsla för att bli utpekad) och inte på nån faktisk grund.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Kom med en lista Stövlis! Ge oss något! Vilket lag håller du på i allsvenskan? Vad är bäst av Mora eller Falun? Hur många ulvar har vi med i spel?
Leksand.
Falun.
Jag tror vi har fyra ulvar och en luring. Dvs en tredje fraktion eller nåt annat konstigt.

Och nu till den obligatoriska outningen:
Jag är meteorolog. Min förmåga är kopplad till när det är storm.
 
Top