Varulv [Varulvar på en båt] - R1: Istanbul-Aten

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Vet ni vad jag skulle vilja att vi gjorde?

Att vi ställde två tåg mot varandra!

Tex: Genesis/Hellzon mot KrilleW/Michael/Lukas/Xyas. På Fördäck har vi en grupp och där måste minst en vara ulv eller DTF. Samma borde gälla för Bryggan.

Det skulle kunna generera massa nyttig kunskap inför R2! Det skulle också vara givande att se hur folk reagerar om det verkar bli lika!

:D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
Genesis: Du märker hur du har styrt extremt mycket i det här partiet va? Är du nöjd med det? Varför röstar du inte på Hellzon när du nu inte vill släppa drevet mot honom?
"Extremt mycket" vet jag inte, men ja, du har nog till viss del rätt. Många som röstar på Hellzon efter min analys, och jag gör det ju inte ens själv. Anledningen till att jag inte gör det är för att jag tycker att Hellzon har svarat rätt väl på mitt drev. Hela grejen med hans push mot Empi känns lite som att han snöade in sig på sin egen teori och sedan insåg att den inte hade så mycket att stå på. Hellzon är smart, men han gjorde också en och annan slarvtabbe som sänkte hans trovärdighet i förra partiet, och då var han helyllegrön. Jag har inte grönat honom helt, en just nu känns det viktigare att fortsätta att pressa Stövelkattan. Jag sade i början att hade jag varit ulv så hade jag velat ligga lågt i ett så kaotiskt parti med många inblandade. Och Stövelkatten gör just detta. Även Xyas, men honom kan jag inte rösta på, och han har i alla fall sagt något. Stövelkatten har sagt noll och ingenting, fastän han gjort ett inlägg. Om han inte säger mer än så så är han överst på min lista fortfarande. Jag kan ju liksom inte dreva mot honom, för han har ju inte sagt något. Inget som går att analysera.

Och nej, om jag nu styr "extremt mycket" så är jag inte nöjd med det. Folk ska naturligtvis tänka själva.

-----------------

Jag har suttit med den här posten opostad för att jag inte ville bryta in i @Basenanji s långa serie av poster. Bra, Basse! Jag tycker att du är fel ute och att du kastar en del grundlösa anklagelser kring dig, men det är skitbra att du offrat tid och möda på en ordentlig analys. Och du har rätt i att jag inte presenterat någon färgskala. Det kan jag nog försöka göra. Och med risken att verka defensiv (så som jag redan anklagat @KrilleW för att vara) tycker jag mig också kunna läsa in en viss mängd ulvlogik i dina inlägg. Jag tänker motivera detta, och tror inte att jag ser rött bara för att du röstar på mig. Så tack för dina tankar, och sorry att det gör att jag misstänker dig mer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Och du har rätt i att jag inte presenterat någon färgskala. Det kan jag nog försöka göra.
Ja, bra! Gör det! Och motivera dina röster! Nu tex om du har fått korn på mig, förklara vad det är i mitt spel som är rödande! Resonera, ta ställning, förklara! Din röst på Stövelkatten är kanske motiverad, men det syns inte.

Så för att vara superpedagogisk: förklara tydligt vad som gör mig röd istf Stövelkatten.

Jag tänker motivera detta, och tror inte att jag ser rött bara för att du röstar på mig. Så tack för dina tankar, och sorry att det gör att jag misstänker dig mer.
Bra! Du behöver inte be om ursäkt för att du spelar spelet! Vi får ju komma ihåg att bybor vinner med byn oavsett om vi nattmördas eller röstas ut. Nu är det ju en nerf att vi inte får veta fraktion, men jag tror faktiskt att det inte kommer vara så dåligt ändå.

Förresten: hur lyder dina tankar kring DTF? Vad tänker du om att Björn den Gode har spekulerat kring en "terroristfraktion" som bara vill förstöra?

Ge mig stuff Gen! Jag akn tänka mig att byta till tex Hellzon eller Stöveln om du lägger fram lite smaskigheter! :D
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Stövelkatten

Stövlis är svår tycker jag. Eftersom jag känner honom lite privat kan jag intyga att han är skarp, intuitiv och smart. Och rolig. Men i varulvsspel tycker jag att han konsekvent har underpresterat, mycket pga inaktivitet. Jag vill att du ger mer Stöveln! Om du inte orkar: skriv korta texter där du redogör för hur du ser på folk! En lista eller ett index eller vad som helst, men visa HUR du tar ställning. Han har inte skrivit mycket alls och hans post #60 lämnar tyvärr mycket i övrigt att önska. Det är mellanmjölkigt och svävande. Just nu vill jag ändå välvilligt tolka honom som att han kommer gasa lite framöver och har svårt att spela i R1, ungefär som att Xyas inte behöver bli automatiskt scum bara för att han inte skriver så mycket.

Betyg: gul-grön
Fast allvarligt, hur i hela friden får du Stövelkatten till att vara 'gul-grön' efter sitt enda inlägg? Jag kan absolut köpa att du inte har honom som röd, och till och med att du inte vill rösta ut honom (jag gör ju samma sak med Xyas, som jag iofs tycker har förtjänat det mer), men jag skulle ju inte få för mig att kalla någon som inte bidrar för gul-grön, det måste ju som bäst bli true neutral?

Basenanji said:
Och det känns också användbart för framtiden! Därför är min röst på Genesi inte bara en röst på den jag tycker är mest misstänkt utan också en röst som jag tror kan generera mest kunskap! Jag är övertygad om att vi behöver brottas mer med skummisarna på fördäck och en röst på Genesis, inte minst i relation till Hellzon och BDG kan då ge oss mer kött på benen.
I den här verkligheten, har du tänkt på att vi inte kommer få veta ifall Genesis är grön eller inte om vi röstar ut honom? Eller är det själva drevet i sig som du tänker genererar kunskap?

Basenanji som citerar Hellzon said:
Vi kan klumpa ihop oss på fördäck och spela traditionellt varulvsspel, eller sprida ut oss och köra förmågelöst och nattmordslöst
Bra grävt! Hade glömt bort det här. Jag tycker inte det skummaste här dock är att det verkar som han vet hur nattmorden fungerar, det är väl ett ganska rimligt antagande att teorin är att det bara kan mörda lokalt? Och att Vimes kompenserat denna så kallade nerf med att vi bara får rösta lokalt? Däremot tycker jag det är sjukt märkligt hur någon först kan konstatera det här och sen inte propagera för att vi i så fall skulle köra förmågelöst och nattmordslöst, för det ska allt till en extremt dålig by om vi inte ska lyckas vinna ifall ulvarna förvägras nattmord, och det måste vem som helst som har spelat maffia några gånger ha insett.

Jag tror min röst ligger bra där den ligger just nu, och ja det är så korta dagar att jag personligen tycker det är dags för Hellzon att outa om inte allt så i vart fall tillräckligt mycket för att gröna honom. Skulle han vara grön tycker jag Basenanji ligger lite dåligt till också som inte har huggit hårdare och efter allt det där grävet får Genesis till att vara mer misstänkt, men i nuläget misstänker jag inte Basenanji speciellt mycket, om något så är han mindre kaosig än vanligt men jag har för mig att han pratade om att han skulle vara det redan i anmälningstråden.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Och nej, om jag nu styr "extremt mycket" så är jag inte nöjd med det. Folk ska naturligtvis tänka själva.
Ulvping på det här, som bybo är det ju ett drömläge om man får styra saker, för då vet man att det i varje fall inte är en ulv som styr, däremot brukar ulvar vara ganska skraja av att få det att framstå som att dom styr för mycket eftersom det då lätt kan vändas mot en om man inte visar resultat.

Men kanske ingen superallvarlig ulvping eftersom jag i en annan tråd läste:
Genesis said:
Jag är för övrigt ganska bra på att snacka skit, men dålig på att komma på smarta planer.
Då är det ju logiskt att man vill att dom som kommer på smarta planer också får styra byn mer, men å andra sidan så låter det ju som en väldigt bra ulvspelare och en rätt kass bybospelare så det är nog någon man kommer behöva rösta ut förr eller senare i så fall.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Röstläget just nu
Impetigo 3 (Empiricus, Halo9000, Korpa)
Hellzon 2 (LJSLarsson, BDG)
Stövelkatten 1 (Genesis)
Halo9000 1 (Impetigo)
Xyas 1 (Sidd)

Ingen (Xyas)

Ej röstat: Lukas, michael, Stövelkatten
KrilleW, Basenanji och Hellzon är borttappade här.

Men kan det vara så att Genesis, BDG, Hellzon och LJS snarare tillhör en fraktion med särskilda vinstvillkor? Och att de har förmågor som kickar in under vissa särskilda omständigheter? Tja, DÅ blir deras beteenden under R1 mer förklarliga. Lite som att de håller på och pin-pointar varandra och spelet. Det är i alla fall mitt intryck så här långt.
Oddsen för att 4 av 6 deltagare med samma startplats tillhör en mystisk fraktion är väl rätt liten men det är ju lite intressant hur så många aktiva och duktiga spelare hamnat på samma plats? Hur slumpmässig indelningen än är, tror jag Vimes har haft några baktankar i hur vi är utspridda. Jag tror vi kan dela in oss i fyra grupper.

Om jag spekulerar med att vi har runt 3-4 ulvar och 2-3 i en tredje fraktion så tänker jag något sånt här:

Grupp 1 (utspridda): Korpa, Sidd och Empiricus - Här finns nog en ulv, minst en bybo och eventuellt då även en från 3F (Jag kan verkligen inte skriva 'DTF', så barnslig är jag :) ). I nuläget håller jag nog Empiricus och Sidd mest misstänkta, men det är troligen färgat från tidigare spel jag följt från åskådarplats. Korpa hugger dock snabbt på Sidd, så jag är lite osäker.

Grupp 2 (Bryggan): Jag, KrilleW, Lukas och Xyas - Här finns troligen en ulv, möjligen en 3F och övriga bybor. Jag tänker fortfarande på Xyas eller i andra hand Lukas. KrilleW upplever jag som trovärdig efter snålblåsten som drog över honom tidigare. Men för att ta ställning så kommer jag kasta min röst strax.

Grupp 3 (Fördäck): Hellzon, Basenanji, LJSLarsson, Björn den Gode, Stövelkatten, Genesis - Att 4 av dessa är i maskopi låter väldigt obalanserat. Men kanske 1-2 ulvar, 1-2 3F och resten bybor? Den här gruppen är klart svårast. Det är namn jag känner igen, alla aktiva och jag tror alla är väldigt erfarna. Jag blandar ihop er så jag vet egentligen inte vem som är vem. Men vad jag har sett nu under R1 känns Björn den gode som rätt stabil. Mest misstänkta är nog Hellzon (men jag är färgad av alla andras fokus), Basenanji (eller så spelar han bara som han brukar genom att hugga vilt och brett antingen för att se vad som fastnar eller för att odla någon form av kaos) och någon till -- jag tror det är Genesis som jag fick lite "feeling" för men nu minns jag inte och hinner inte leta heller. LJSLarsson känns trygg, men vet inte om det är spelat eller inte.

Grupp 4 (Utkik): Halo9000, Impetigo - Minst en bybo, och sen en 3F eller Ulv beroende på hur det är uppstyrt på övriga platser. Här är Impetigo mest misstänkt enligt mig. Halo9000 agerade bra och trovärdigt i KrilleW-incidenten. Impetigo däremot, som gick från att vara nybörjare (trodde jag?) till att låta som en självsäker veteran som Korpa påpekade känns misstänkt. Så Impetigo säger jag här.

--

Mina analyser går mer på magkänsla och något jag tror är logiskt resonemang för jag saknar både erfarenhet och personkännedom. Jag vet inte hur utslumpade vi är i våra startpositioner, eller hur mycket Vimes tänkt genom det men jag reagerade på Basenanjis försök att klumpa ihop 4 personer i samma fraktion på samma plats. Det hade nog Vimes aktivt undvikit. Om inte 3F inte känner till varandra utan måste lyckas hitta varandra i spelet genom att droppa hintar eller nåt? Det vet jag inte om det är vanligt eller inte?

--

För transparensens skull kommer jag inte vara särskilt aktiv ikväll efter kl 18 eftersom det finns barn som ska ha mat plus så vankas det Western-rollspel! Vi kör korta breaks ungefär varje timme, så om något som kastar omkull allt inträffar kanske jag hinner titta in.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ok, nytt försök på sammanställning av röstläget innan jag måste börja fixa här hemma. Jag missade att få med några Ingen-röster från Empis tidigare sammanställning. Nu borde det stämma.


Röstläge
Genesis 1 (Basenanji)
Stövelkatten 2 (Genesis, Hellzon)
Halo9000 1 (Impetigo)
Xyas 2 (Sidd, michael)
Hellzon 2 (LJSLarsson, BDG)
Impetigo 3 (Empiricus, Halo9000, Korpa)

Ingen (KrilleW, Xyas)

Ej röstat: Lukas, Stövelkatten
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Hellzon: Vad tycker du numera om KrilleW?
Vad har vi på Krille? Du säger att han för ulvresonemang, Halo säger att han inte skulle gå så hårt ut om han var ulv. Snabbanalys av hans i nuläget fem inlägg:
#16: Tror stormen ger fördelar.
#21: Funderingar om ulvar som maskerar sig som luffare.
#45: Vevar mot Björn om storm som borde vara bra.
#73: Längre inlägg, blir handikappad i storm.
#85: Outar förste styrman och polar med Sidd.

Ser mer ut som en ivrig noob än en ulv, ser ut att vända om storm men det går väl att tolka välvilligt (lämnar det som en övning åt ulvarna). Förste styrman är ju ett ballsy claim om inte ulvarna fått det som ledig identitet.

Fan, @KrilleW är ju grönast på banan när jag läser efter. Tack för den pushen, Björn!

Vet Hellzon hur förmågor och nattmorden fungerar? Hur kan han ens lägga fram det här som ett trovärdigt scenario?
Jag utgår från att nattmord funkar som på Tåget. Dels har byn fått tre nerfs jämfört med Tåget (röstbegränsning, dolt vem vi har lynchat, och trängre spelplan), dels är det gimmicken för hela den här varulvstrilogin att position ska spela roll.

I övrigt tycker jag att jag har svarat på frågorna tidigare. Jag förstår att det blev dubbelgrejer eftersom du har lagt ner tid på analysen men jag känner att jag har fastnat i att försvara mig mot Genesis och Björn sedan måndag middag, är ddt inte dags att jag lägger lite tid på offensiven?

Du säger att jag pratar mycket med Björn och Genesis förresten. Ja det är ju de som förhört mig i snart ett dygn, till den grad att jag börjar misstänka någon avledningsmanöver. Det är ju ändå så att vi inte får någon fraktionsbekräftelse och "guilt by association" om någon av dem blir utröstad. Sociala ulvar kan kosta på sig att härja!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag tror min röst ligger bra där den ligger just nu, och ja det är så korta dagar att jag personligen tycker det är dags för Hellzon att outa om inte allt så i vart fall tillräckligt mycket för att gröna honom.
Tåget verkar ju gå mot Impetigo men jag kan lägga fram det här då har ni ett diskussionsämne till:

Efter att vi lämnar hamn X eller Y kommer min roll på båten att bli offentliggjord. Kan säga att rollen borde gröna mig. X och Y vill jag inte avslöja eftersom jag som sagt tror att nån badguy kan störa ut hamnangörandet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Tåget verkar ju gå mot Impetigo men jag kan lägga fram det här då har ni ett diskussionsämne till:

Efter att vi lämnar hamn X eller Y kommer min roll på båten att bli offentliggjord. Kan säga att rollen borde gröna mig. X och Y vill jag inte avslöja eftersom jag som sagt tror att nån badguy kan störa ut hamnangörandet.
Alright, jag tycker det här är en extremt vag claim, men jag tyckte faktiskt att inlägget innan var riktigt bra spelat. Jag tänkte därför flytta min röst innan vi tvingar fram mer saker, tyvärr på grund av uteslutningsmetoden så tror jag då att det får bli Röst: Stövelkatten , vill återigen också påpeka att om någon snipear röster på slutet så att det blir 3 eller fler lika och ingen åker ut kommer jag bli sur och rösta ut den. Nästan samma sak ifall någon förstör att vi får ut två spelare då jag tror det vore det absolut bästa, men det är inte riktigt lika illa så där kommer man mest få vara beredd på att förklara sig ordentligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Du säger att jag pratar mycket med Björn och Genesis förresten. Ja det är ju de som förhört mig i snart ett dygn, till den grad att jag börjar misstänka någon avledningsmanöver. Det är ju ändå så att vi inte får någon fraktionsbekräftelse och "guilt by association" om någon av dem blir utröstad. Sociala ulvar kan kosta på sig att härja!
Ja, det är något med engagemanget bland folket på fördäck som stör mig. Tycker mig ju se ulvigheter hos de flesta, men så kan det ju inte vara. Eller så är Vimes superspexig och tussar ihop ulvarna i grupp från början. Nej, det blir för mycket eller hur? Då är det nog mer realistiskt att någon är DTF, eller något annat kneppt. Är LJS mesterulv igen? Har han fått egna vinstvillkor? Är han helt enkelt supertransparent?

Vet ni, jag gillar urflippade spel, men jag orkar inte tänka på alla möjliga kombinationer och scenarios. Jag utgår från att vi har tre-fyra ulvar, tre DTF och resten bybor.

@michael jag vill också veta varför du röstar på Xyas! Motivera motivera!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
Låt oss tala om mitt och andras teoretiserande om ulvarna.
Vet Hellzon hur förmågor och nattmorden fungerar? Hur kan han ens lägga fram det här som ett trovärdigt scenario?
Jag tycker att det är scummigt att vilja diktera förflyttningar. Men jag blir också bekymrad av att BDG verkar ganska säker på hur nattmördandet går till? Vad kan vi veta om nattmorden egentligen?
och nu skriver BDG om ulvarnas nattmord igen. Det här förstår jag inte alls: 1) Varför spekulera så mycket i ulvarnas nattmordsförmåga? Vad ska det ge?
Jag vet inte hur ulvarnas nattmord går till och jag vill inte nu i R1 spekulera för mycket, för det kan vara så att rummet inte alls har någon betydelse för nattmordet/-n. Senaste spelet var ju ulvlaget närmast paralyserat och genomförde inga nattmord. Är det rimligt att Vimes i detta spektakulära spel konstruerar nattmordet likadant? Nej, jag är ganska övertygad om att det inte är så. Det kan tvärtom vara så att nattmordet utförs helt traditionellt och att rummen har en annan betydelse, tex att siande bara kan ske i samma rum som den man vill sia. Vi vet inte, menar jag. Eller: vi bybor vet inte.
Vimes har sagt att han ska hålla tre varulvsspel på tema. Varulvar på ett tåg, varulvar på en båt, och en tredje i serien. Vi kan tydligt se att han håller sig vid ett sådant tema, såsom det här med olika zoner och förflyttningar och förmågor som aktiveras vid olika tidsstämplar. Väldigt mycket är samma, så att utgå ifrån att ulvarna bara kan mörda lokalt är knappast konstigt. Dessutom har Vimes lagt till en massa nerfande grejor för byn i den här omgången. Vimes sade dessutom i analysen av tågspelet att han inte tyckte att ulvarna var så hårt nerfade som det verkade. Jag tycker absolut att det är rimligt att gissa att ulvamord är lokala. Faktum är att om de inte är det måste det finnas någon meganerf av ulvarna någonstans, för annars känns de sjukt obalanserade.

En annan anledning till att inte tro på globala mord är för att bästa taktik då blir uppenbar: Vi borde alla klumpa ihop oss. Jag tror inte att Vimes konstruerat spelet så. Jag VET inte, men jag tycker att det känns troligt att morden är lokala.

Jag blir ju direkt misstänksam mot BDG som utgår i sitt exempel på att det skulle kunna finnas fyra ulvar! VET han det? Är gissningen på fyra ulvar taget ur luften? Och är det kanske så att Hellzon och BDG är ulvar som kan ”hjälpa varandra” att hålla igång ett samtalsämne?
Att gissa att det kan finnas fyra ulvar är knappast rödande. 1/4 ulvar är väl om jag fattat rätt standardupplägg för varulvsspel. Det är ju utgångspunkten om vi ska analysera detta. Börja med att anta 1/4, och justera baserat på för- och nackdelar hos de andra. Men visst, du kan ha rätt och det kanske finns färre ulvar som kan mörda fritt. Men jag tycker inte att ulvradarn ska pipa av att folk gissar på standardupplägg.

2) Varför vill Genesis rota i turordningen? DET tycker jag är superscummigt! Vem vinner på att veta exakt vad som händer när?
Som jag skrev tidigare så var vetskapen om när olika förmågor aktiveras avgörande i tågspelet. Jag tror absolut att det kommer att vara avgörande även i detta spel, när det gäller att lista ut vem som gjorde vad och när. När vi väl vet vem som mördats så blir det superanvändbart om man kan veta vilka som hade möjligheten att göra det (förutsatt lokala mord). Beroende på när folk förflyttar sig och när mordet sker så vet vi vilka som hade möjligheten.

Vi kommer liksom inte hitta ulvar genom att veta exakt när vissa förmågor etc aktiveras. Det vi kan gå på är beteenden i stil med att folk inte vill rösta på varandra. Därför kommer det bästa sättet för oss att komma vidare vara att ta ställning, rösta och motivera våra röster.
punkt åtta stärker upp betydelsen av att använda sig av ordningsföljden (turordningen för olika förmågor etc). DET gör mig nervös. Nu är jag bara bybo, men jag kan tänka mig att det här stödjer tesen att olika fraktioner/förmågor vill koordinera sig gentemot andra spelare och att det som är avgörande är turordningen.
Det här håller jag inte alls med om. Som sagt, rörelsemönster var direkt avgörande i tågspelet. Det är bevisat värdefull information. Att bara kasta ut all mekanik som meningslös tycker jag inte alls är konstruktivt. Det här rödar dig lite, Basse.
Stövelkatten

Stövlis är svår tycker jag. Eftersom jag känner honom lite privat kan jag intyga att han är skarp, intuitiv och smart. Och rolig. Men i varulvsspel tycker jag att han konsekvent har underpresterat, mycket pga inaktivitet. Jag vill att du ger mer Stöveln! Om du inte orkar: skriv korta texter där du redogör för hur du ser på folk! En lista eller ett index eller vad som helst, men visa HUR du tar ställning. Han har inte skrivit mycket alls och hans post #60 lämnar tyvärr mycket i övrigt att önska. Det är mellanmjölkigt och svävande. Just nu vill jag ändå välvilligt tolka honom som att han kommer gasa lite framöver och har svårt att spela i R1, ungefär som att Xyas inte behöver bli automatiskt scum bara för att han inte skriver så mycket.

Betyg: gul-grön
Hela den här grejen är ju precis vad en inaktiv ulv drömmer om att folk ska skriva. Stövlis har ju inte sagt något; då kan vi inte ta ställning. Han är grön sålänge.

Till sist: om vi trots allt utgår från att ulvarna bara kan mörda i samma rum som deras offer, är inte det ett jättebra sätt att då fånga in ulvarna? Dvs att ulvarna kan sprida ut sig på skeppet och dels få möjlighet att rösta brett och dels undgå misstankar att de är ulvar är ju potentiellt dåligt för byn! Vad och hur ska vi analysera i så fall? För grejen är så här: att ulvar nattmördar bybor är tråkigt, men egentligen inte ett problem. Däremot är det ett problem att vi inte vet vem som är vem. Det är alltså viktigare för byn att ha goda grunder för vem de ska rösta ut än att spekulera kring hur ulvar nattmördar. Vi kan alltså dra slutsatser av vilka som är i vilket rum efter att ett nattmord begåtts.
Det här är ju rakt av felaktigt. Att säga att ulvarnas nattmord inte är ett problem, utan det viktiga är vilka vi röstar på. Det är ju befängt. Som BDG säger, om inte byn kan vinna när ulvarna inte får nattmörda så är vi ju sämst. Nattmord dödar garanterat en bybo (eller DTF) varje natt. Våra utröstningar kan fånga ulvar eller bybor. Om ulvarna inte får mörda och vi röstar helt slumpmässigt så har vi väldigt stor sannolikhet att vinna. Nattmord är helt centralt för varulvsvinst.

I nästa post: Vad jag tycker om Basse!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
Vad tycker jag om Basse? Jag gillar inte riktigt hur han resonerar. Alla anklagelser är om hur det känns ulvigt att den och den snackar så mycket om den här grejen. Det viktiga är vilka som röstar på vilka, säger han, men tar i princip inte upp det alls i sin analys. Och det finns ett konsekvent tema om att den här informationen ska vi inte prata om, de här grejorna är oviktiga, vi ska bara spela vanligt varulvsspel och låtsas som om all den här mekaniken inte finns. Titta bara på röstmönster. Röstmönster som, för övrigt, är gravt komplicerade av att vi inte får rösta fritt. Så i ett spel där byn har en massa nerf säger Basse: spela bara som vanligt och försök inte att använda alla de här extra verktygen Vimes har givit oss. Att ens diskutera spelupplägget är ulvigt!

Jag är med på att Basse som spelare går på känsla, pejlar in hur han tycker att folk beter sig, vad de säger, och så vidare. Det är jag helt okej med, och det är hans spelstil. Men det här temat om att andra som angriper spelet på andra sätt är ulvar, det gillar jag inte. Jag tycker inte att det finns tillräckligt mycket substans i analyserna (faktum är att det mesta håller jag som ganska grundlöst) för att motivera Basses ganska hårda anklagelser. Det är fetstil och kapitäler och det fullkomligt skriker i hans ulvradar. Baserat på att folk teoretiserar om spelupplägget.

Njae, Basse, du seglade upp lite på min rödlista nu.

Jag vill ge min egen lista också, med motivationer, men fan, det här spelet tar sån tid, och jag ska hålla kvällskurs om en halvtimme och har en massa annat att stå i. Det är svårt att hålla sig borta från det här spelet, men det tar all min tid, också!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Nu vill jag svara Genesis!

Det här är ju rakt av felaktigt. Att säga att ulvarnas nattmord inte är ett problem, utan det viktiga är vilka vi röstar på. Det är ju befängt. Som BDG säger, om inte byn kan vinna när ulvarna inte får nattmörda så är vi ju sämst. Nattmord dödar garanterat en bybo (eller DTF) varje natt. Våra utröstningar kan fånga ulvar eller bybor. Om ulvarna inte får mörda och vi röstar helt slumpmässigt så har vi väldigt stor sannolikhet att vinna. Nattmord är helt centralt för varulvsvinst.
Men du, tänk efter nu: vad får vi som by mest information av?

1) Att veta hur ulvarnas nattmord fungerar!

eller

2) Att analysera röster och hur folk har pratat om vem de röstar på?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Ok Genesis och alla andra:

Så i ett spel där byn har en massa nerf säger Basse: spela bara som vanligt och försök inte att använda alla de här extra verktygen Vimes har givit oss.
Nu kan ni tycka att jag är tråkig, dålig, spelar suboptimalt mm mm, MEN

Jag hävdar envist att både nu och i det förra Vimesspelet så är det klassiskt bybospel som visar vägen bäst.

En förklaring är att vi faktiskt inte har tid att utnyttja de verktyg Vimes har kastat på oss. 24-timmars rundor! Nu utgår jag ifrån mitt eget PM, men jag drar slutsatsen att det/de verktyg jag kan använda trots allt är väldigt mycket beroende på omständigheter som är svåra att få till. Fattar ni hur lång tid det kan ta att bara räkna ut vilka parametrar som styr vad? Nej, i en sådan korvtårta blir fluffet mm bara brus.

Jag kommer ihåg att jag surnade till i Varulvar på tåg när det visade sig att @Sidd typ ville testa sin vagnsbytarförmåga för att det verkade vara en kul funktion i spelet, men utan strategiskt värde för byn.

Sån't gör mig tokig! Det här är ett lagspel, vi ska vinna mot ulvarna (och förmodligen DTF). Det handlar inte om att få använda sin specialförmåga för att det är kul.

"Jamen vaddårå..." säger ni "...min förmåga är ju asgrym ju!"

Och då vill jag svara att jag har ta mig tusan spelat varulvsspel i över tio år. Gångerna då någon förmågesiare (eller vad det kan vara) har vunnit spelet är lätt räknade: noll, niente, nothing, nada.

Däremot är det solidariskt spel där vi pressar folk att ge information som hjälper oss.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag är för nu nöjd med min röst på Impetigo, post #79 känns inte som om den speglar hur turerna mellan oss gått utan mer hur Impetigo vill att det skall se ut som att de gått.

@Genesis och @Hellzon - Mitt spånande på "grej A, plats B, person C på bryggan" är inte direkt baserat på att min passiva förmåga har den uppbyggnaden, utan min är formulerad på ett annat sätt men bygger på att något sker när vi når en viss hamn, och stannar hänt tills vi når en annan hamn. Att spåna vidare utifrån det till andra parametrar är väl rätt självklart att göra, speciellt om jag inte direkt vill ge alltför mycket om hur min effekt är formulerad utifall det hjälper ulvarna då jag är den förste som tar upp effekten av att nå en viss hamn.

Basse, vill du ställa ett tåg mot ett annat så tycker jag definitivt att Impetigo platsar att sätta upp mot någon av er på fördäck. Vad tycker du om det? Vad tycker du om Impetigo generellt om du skall lämna din tankeplats på fördäck och spekulera bredare?


Men å andra sidan har Empiricus inte varit sig lik i det här partiet, kanske är det Hellzon som vill gröna sig genom att tidigt rösta på en ulvpolare?
Alltså Basse, inte för att vara den som är den, men jag tror du skrivit något liknande på temat "Empiricus spelar inte som han brukar" typ varenda spel vi spelat i tillsammans det senaste året åtminstone? Det här är inte menat som ett angrepp utan jag tycker bara det är lite kul att det är din go-to grej när du skriver om mig :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
Men du, tänk efter nu: vad får vi som by mest information av?

1) Att veta hur ulvarnas nattmord fungerar!

eller

2) Att analysera röster och hur folk har pratat om vem de röstar på?
  1. Det är ju inte som att vi måste välja? Vi kan analysera bägge två.
  2. Det du klagade på var att vi utgick från att ulvarna mördar lokalt. Det är jätteanvändbar information om det är sant. Det ger konkreta, fasta saker. Om vi vet att det bara finns två personer som kan ha utfört ett mord, hur är det inte en OFANTLIG hjälp?
  3. När vi alla skrev dessa saker som du klagar på så hade ingen sagt något om vem de röstar på. Ska alla bara skrika ut namn på måfå och sedan börja analysera namnen vi skrek? Vi måste ju tala om något, och i början kan vi inte tala om röstmönster, för det finns ju inga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Genesis! Du KAN ju rösta på mig. Varför gör du inte det? Om jag är din mest röda kandidat, varför inte lägga en röst på mig?

Men framförallt: motivera och förklara. Förklara vad det är som gör att du ändå tycker att Stövelkatten är mer misstänkt än jag.

Vi behöver din skarpa hjärna!
 
Top