Varulv [Varulvar på en båt] - R1: Istanbul-Aten

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Välkomna ombord på M/S Varulven! Vi hoppas att ni får en trevlig kryssning på böljan den blå! Till havs, landkrabbor! Skepp o’hoj och en tunna rom! Eld i maskin! Svabba däck, era kanaljer! Hala ankar och brassa kojsen! Låt snidan gå i full tille och sassa upp slaren! Babord om! Femton sjömil! Loda djupet och rapportera till kajutan!

Standardregler och riktlinjer
  • det är inte tillåtet att prata med varandra om spelet utanför tråden
  • det är inte tillåtet att citera PM
  • du röstar genom att skriva Röst: Vimes
    • gärna i ett separat inlägg
    • du får rösta hur många gånger du vill, endast din senaste röst räknas
  • spelet avslutas när någon fraktions vinstvillkor är uppnått
  • eftersom vi är ganska många deltagare, och eftersom rundorna är förhållandevis korta, vill jag be er att försöka ta hänsyn till mängden inlägg som skrivs. Det finns ingen regel om hur mycket eller litet man får skriva, men se det som en fair play-riktlinje att inte spamma sönder tråden.

Platser på båten
Alla spelare befinner sig på en plats på båten. Dessa positioner kan ändras under natt-fasen. Se bifogad karta för möjliga platser och förflyttningsvägar. Vilken spelare som befinner sig på vilken plats redovisas av mig i början av varje runda.


Utröstning
Varje runda röstar ni på vem eller vilka som ska slängas av båten.
  • du får endast rösta på spelare som är på samma plats som du.
    • är du ensam på din plats får du rösta på vem som helst
  • om två alternativ får lika många röster, blir båda utröstade.
  • om tre eller fler alternativ får lika många röster, blir ingen utröstad.
  • fraktionstillhörigheten på den som blir utröstad avslöjas inte av mig i startinlägget för nästa runda.

Nattfasen
Allt som händer under nattfasen har ett unikt nummer. Förmågor, förflyttningar och annat, sker i ordning från lägst nummer till högst.
  • 0. Den eller de som blivit utröstade slängs av båten ner i havet, den som slängts i havet kan inte använda några förmågor. Båten har möjlighet att lägga till i hamnen (se nedan).
  • 1-99: Förflyttningar, förmågor och annat.
  • 100: Vinstvillkor kontrolleras - har någon fraktion vunnit?
  • 101: Uppdatering - alla spelare får svar från förmågor, samt en uppdatering om vilken plats de befinner sig på.
  • 102: Vindens styrka slumpas (se nedan)
  • 104: Vattnet sprider sig eller stiger (se nedan)
  • Ny runda startar - i spelstarten meddelas:
    • vem eller vilka som blev utröstade
    • vem eller vilka som blev nattmördade, och var
    • vilka spelare som är kvar i båten, och var de befinner sig

Vår rutt och dess hamnar
Spelet startar mellan Istanbul och Aten. När den första rundan avslutas ankommer båten till Aten. Runda två seglar båten mellan Aten och Venedig, och ankommer till Venedig vid rundans slut. Och så vidare. Sträckan mellan två hamnar är dagfasen, och själva hamnen är nattfasen.

Hamnarna är (i ordning):
  1. Istanbul
  2. Aten
  3. Venedig
  4. Marseille
  5. Gibraltar
  6. London
  7. New York
  8. Havanna
  9. Panama
  10. Rio de Janeiro

Vinden
Vinden har fyra styrkor: stiltje, bris, kuling och storm. När spelet startar råder bris. Därefter slumpas vindens styrka varje runda enligt följande metod:

2T6, fram till London gäller den lägsta tärningen, efter London gäller den högsta:
1: Stiltje
2-3: Bris
4-5: Kuling
6: Storm


Vattnet
Som ni ser nedan är det LÅGVATTEN på Nedre däck. Detta vatten kan spridas eller öka till HÖGVATTEN baserat på en hemlig mekanism. Om det är högvatten på en plats, är det inte längre möjligt att röra sig dit. Det kan aldrig bli högvatten eller lågvatten på bryggan och i utkiken.


Bybo-PM
Alla har:
  • Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.)
  • Roll på båten: ...
  • Passiv förmåga: ...
  • Förflyttning: (#) ...
  • Förmåga: (#) ...
Alla förflyttningar och förmågor har en unik siffra (#) som berättar när i ordningen de sker.


Om rundornas längd
  • Standard kommer vara från 22:00 till 21:00 dagen efter. Jag behöver en timme till att administrera nattfasen.
  • Denna runda slutar 21:00 imorgon.

Var är alla?

PlatsSpelarePlatsSpelare
UtkikHalo9000, ImpetigoBryggaKrilleW, michael, Lukas, Xyas
FördäckHellzon, Basenanji, LJSLarsson,
Björn den Gode, Stövelkatten, Genesis
AkterdäckKorpa
PassagerardäckSiddKabyssenEmpiricus
LastutrymmeMaskinrum
Nedre däckLågvatten!
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Spelet kan starta!

(Skulle det mot förmodan dyka upp några oklarheter i regelväg skriver ni till mig. Jag kommer inte svara på regelfrågor ställda här i tråden (men jag kan gå in i tråden och skriva ett förtydligande om det verkar påkallat).)

Lycka till!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Åh wow. Det här kommer bli väldigt intressant. Och svårt.

På 15 spelare så är det farligt många ulvar (5?). Röstningsmekaniken känns som en fördel till ulvarna, men de har säkert också att de bara kan nattmörda någon på samma plats för att balansera ut det hela.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Okej! Jag ska försöka hålla Vimes förslag om att inte spamma ned tråden. Jag skrev väldigt mycket i det förra spelet, och ofta korta inlägg. Ska försöka hålla mig till färre men mer matnyttiga inlägg här. Men vi får se hur det går med detta.

Första analys av spelupplägget
Mycket folk, korta rundor, alla har specialförmågor. Dessutom en massa specialregler. Jag kan konstatera:
  1. Vi vet inte vad hamnarna har för effekt. Gissningsvis kopplat till vissa rollers förmågor och/eller vinstvillkor.
  2. Dito för vinden. Vi vet inte vad den gör.
  3. Det står att det är en "hemlig mekanism" som avgör huruvida vattnet stiger. Oklart om det är hemligt för alla eller om det finns roller som känner till det. Min gissning är det senare. Jag gissar också att vinden på något sätt påverkar vattenläget. Mer vind = större risk för högvatten.
  4. Det står att när det är högvatten på en plats kan man inte flytta sig dit. Det står INTE vad som händer med folk som redan är där. Jag gissar att de drunknar, men det är inte säkert.
  5. Det är fullt möjligt att rösta ut flera personer på samma runda. Det är till och med troligt. Dels röstar man per plats, och dels åker båda om det är lika mellan två personer (men ingen om det är lika mellan tre eller fler).
Funderingar
  1. Jag tror att det finns åtminstone en DTF (Den Tredje Fraktionen). Dels är vi många spelare och dels är det i linje med Vimes korvtårta-koncept. Jag ser det som fullt möjligt att det finns en fjärde fraktion, också.
  2. Förra gången var jag DTF och vann, tillsammans med @Tant Ragnar. Jag tänker påstå att jag var högst delaktig i att välja den vinnande taktiken. Så hur hade jag tänkt om jag var ulv? Jag hade nog försökt ligga lågt i början. Med så mycket kaos kommer folk att haka fast i grejer som folk säger och rösta ut dem som låter mycket. Därför kommer jag att i början försöka fokusera på dem som inte säger något och försöker att hålla sig i bakgrunden. Jag gissar att ulvar inte kommer att vilja utmärka sig genom att lägga grus i maskineriet, då maskineriet redan är kaotiskt som det är. Men det är bara en gissning, och jag förbehåller mig rätten att bli övertygad om motsatsen.
  3. Jag tror att det är bra att ta upp frågan om massoutning från början. Folk antar alltid att det är dåligt för byn. Jag tror att huvudargumentet är att det ger ulvarna möjligheten att välja vem de ska döda? Vad tror de mer erfarna spelarna om massoutning i detta spel? Min gissning är att Vimes som gammal räv har sett till att det inte ska vara en vinnande strategi, eftersom det är tråkigt, men jag vet inte riktigt. Jag är i första hand emot massoutning i första rundan, men för om vi skulle bli av med en siare. En stark anledning till massoutning är dock att det inte kommer någon officiell info från SL när någon dör. Om denna person inte outat sig kan vi bli av med värdefull information. Personer som är på väg att ryka bör ALLTID outa sig.
  4. Jag gissar att ulvar och DTF kan, i frånvaro av specialförmågor, mörda personer som befinner sig på samma plats som dem. Eftersom vi kan rösta ut flera gissar jag att de kan mörda en person vardera (men måste vara försiktiga för att inte bli misstänkta).
Taktik
  1. Hur bör vi agera när det gäller utplacering på skeppet? Att sprida ut sig gör att vi kan rösta ut fler. Och om min fundering 4 ovan stämmer så påverkar det inte hur många som ulvar och DTF kan mörda. Dessutom blir det svårare för dem att mörda utan att dra misstankarna på sig om det är få personer på samma plats. Och till slut kan det finnas förmågor (såsom högvatten) som kan döda alla på en viss plats. Då är det också säkrare att sprida ut sig. Av dessa anledningar är min första tanke att vi bör sprida ut oss på båten. Just nu är det en jäkla massa personer på fördäck. Det är naturligtvis lättare att sprida ut sig om man koordinerar vart man går, men det ska vi såklart inte göra, då det gör det lättare för ulvar och DTF att mörda.
Så längt från mig just nu. Som sagt, jag ska försöka att hålla mig till färre men mer uttömmande inlägg. Vi får se hur det går med den saken. Det är svårt att hålla sig från att skriva!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Mm, det var en hel del att stå i här. Jag brukar vara notoriskt dålig på att läsa PM och spelregler så nu ska jag verkligen försöka foka på det.

Det är ju upplagt för en het batalj mellan mig och Björn den Gode, och jag hoppas att vi åtminstone till en början kan vara konstruktiva innan folk kastar anklagelser på varandra. Tycker att jag har visat hur bra det kan vara att ha en samarbetsvillig ton i de senaste varulvsspelen.

Jag är också övertygad om att det finns fler fraktioner än bybor och ulvar: DTF står för "den tredje fraktionen". Min paranoida hjärna undrar om det kan finnas fler än tre fraktioner?

Hursomhelst: rösta är ett klassiskt recept på framgång och egentligen det enda sätt jag kan tänka mig att analysera folks spelstil på.

Röst: LJS Larsson

Motivering Du är mesterulvarnas mesterulv. Hur tänker ulvarna i det här partiet? Vilka fraktioner har vi med? Hur farligt är lågvattnet? Hur ser du på förflyttningarna? Hur ska vi tolka Vimes kryptiska "pest och jättebläckfiskar"?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Min gissning är det senare.
Fan. Extrainlägg ändå. Efter att ha läst igenom startinlägget är jag inte alls övertygad om att någon vet vad som gäller för högvatten, även om vissa kanske kan påverka genom att typ borra hål i skrovet.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Apropå utröstning: Jag förstår det som att det är röstläget över hela skeppet som avgör vem som åker, men max två per runda. Däremot får man bara rösta på den som är på samma plats som en själv eller vem som helst om man är ensam, vilket gör det mer kaotiskt att påverka.

Medhåll på att det säkert finns en tredje faktion på båten. Sen vad den gör och hur är en annan sak.

Massoutning kan vara kul, men vi får inte "facit" när någon blir utröstad. Om det är en ulv som ljuger så att svansen blir blå så kan man inte veta det med säkerhet. Min åsikt är att man får ta ställning till om man tror att byn gynnas av infon eller inte, men att vi inte kan lita på den till fullo. Om/när jag hamnar i den sitsen så är det så jag kommer göra iaf! Enda facitet är väl kanske om någon blir mördad? Beroende på om det bara är ulvar som kan mörda, förstås. :(
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
@Korpa: Du har helt rätt i hur röstningen funkar. Min miss. Tycker dock fortfarande att vi bör sprida ut oss, av redan nämnda anledningar.

Gjorde en liten karta i Miro för bättre översikt:
1615810817132.png
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
På 15 spelare så är det farligt många ulvar (5?). Röstningsmekaniken känns som en fördel till ulvarna, men de har säkert också att de bara kan nattmörda någon på samma plats för att balansera ut det hela.
Så var det i "Varulvar på ett tåg", det var jättenackdel för ulvarna (Not: Jag och LJSLarsson) eftersom folk stod utspridda.

Att vi bara kan rösta på folk på samma plats och inte får veta vilken fraktion den tillhörde efteråt gör ju det hela enormt svårare ja. Vilket får mig att vilja jämföra med Tåget, som var svårt för ulvarna:

1) Utgå från att ulvarna är begränsade till att mörda där de står, som på Tåget.
2) Byn kan bara rösta där de står om de inte är själva, vill alltså klumpa ihop sig - bynerf.
3) Byn får inte veta vilken fraktion den utröstade tillhörde - rätta mig om jag har fel men ENORM bynerf.
4) Vi börjar hopklumpade på fördäck och brygga, med några undantag - liiten bynerf, mer snyggt upplagt för att det ska hända grejer natt efter R1.
5) Verkar inte finnas några föremål på Båten som folk ska samla för att boosta sina förmågor - eller i ulvarnas fall göra nattmordet vettigt. Liten ulvboost jämfört med Tåget.

Enda facitet är väl kanske om någon blir mördad? Beroende på om det bara är ulvar som kan mörda, förstås. :(
Good catch. Ulvmördade får väl anses som hyfsat gröna men helt säkra kan vi inte vara om det härjar runt en DTF också. DTF på Tåget mördade dock inga.
Det finns definitivt utrymme för förmågor som bekräftar de dödas lagtillhörighet.

Så vi börjar med en bynerf jämfört med Tåget, en större som förmodligen kan motverkas med förmågor, och en ulvboost. Känns rimligt att ulvarna bara får mörda där de står.

Twistscenario - ulvarna får mörda på hela båten om de står själva, analogt med hur utröstningen funkar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Herre gud, var skall man börja? Känner redan att hjärnan rinner ur öronen på mig. o_O

Röst: LJS Larsson

Motivering Du är mesterulvarnas mesterulv. Hur tänker ulvarna i det här partiet? Vilka fraktioner har vi med? Hur farligt är lågvattnet? Hur ser du på förflyttningarna? Hur ska vi tolka Vimes kryptiska "pest och jättebläckfiskar"?
Eftersom jag var ulv förra tåg-partiet tror jag att jag har lite insikt i hur ulvar tänker.
Jag var skitskraj och nervös hela förra partiet, eftersom jag tycker det är svårare som ulv i spel med många okända parametrar. En bybo kan inte säga "fel", säger den att den har någon knasvariant av en förmåga så har den det. Men en ulv måste gissa hela tiden och kan i efterhand ha målat in sig i ett nät av lögner. Därför kommer ulvarna vara mer försiktiga detta partiet för att få tillräckligt mycket pusselbitar för att passa in.

Angående andra fraktioner så hade Vimes med en så kallad kultledare förra gången (en som märker andra spelare och vinner när alla är "konverterade"). Jag har svårt att tänka mig att Vimes undviker att ha med DTF igen eftersom han tycker sådant är kul och detta är hans "in med hela diskhon"-koncept, men kommer det vara en annan typ av DTF denna gång?
Skulle jag vara tvungen att gissa så skulle jag säga ja. En sak, som jag själv varit sugen på att ha med i spel, är ju ensamvargar - alltså en subfraktion INNE i varulvsfraktionern: en varulv som vinner om den är den enda varulven kvar i spel.
Jo ... desto mer jag tänker på det, desto mer troligt (eller i alla fall spännande) verkar det.

Angående vattnet tror jag att det är som med de försvinnande vagnarna i förra spelet; ett sätt att klämma ihop oss allt eftersom.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Några snabba (på jobbet):
Gissar väl initialt
- att det inte är så många ulvar som fem men att det är fler fraktioner.
- Vinden: påverkar vilken runda vi kommer till hamn (vilket kanske påverkar utröstningar...)
- Hamnen: kanske ingen som kastas över bord (blir utröstad) drunknar...?
- Vatten i båten: säkert rum vi inte kan vara i
- Förmågor: säker nån el fler som kan påverka höjja/sänka nivån
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
En sak, som jag själv varit sugen på att ha med i spel, är ju ensamvargar - alltså en subfraktion INNE i varulvsfraktionern: en varulv som vinner om den är den enda varulven kvar i spel.
Jo ... desto mer jag tänker på det, desto mer troligt (eller i alla fall spännande) verkar det.
Tack för svar LJS, men nu blir jag ju jättenyfiken: var kommer de där tankarna ifrån?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Lagom skumt och förvirrande det här. I like.
På jobbet, så jag kommer in på ett gäng timmar, ca 21-22 🙂
Våra stopp spelar också roll, utgår jag ifrån. Typ grej A händer om båten är på plats B och person C står på bryggan. I övrigt känns det rimligt med flera grupperingar som kämpar om att döda oss och varandra.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack för svar LJS, men nu blir jag ju jättenyfiken: var kommer de där tankarna ifrån?
I alla de spel jag arrangerat har jag varit sugen på att slänga in en soloulv, men partierna har varit för små. Det här är det första partiet på länge med ett stort antal spelare, så hade jag varit arrangör hade jag slängt in rollen på en gång.

Hur så? Tycker du att det är en långsökt tanke? Har du en annan teori du vill lyfta?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag har redan förlorat, för jag verkar inte vara en jättebläckfisk :(

Min första tanke är att om jag inte missar något så dör inte de utröstade spelarna automatisk utan hamnar i vattnet där deras förmågor inte fungerar.
Om så är fallet få man gissa att det finns någon mekanikrunt det där de ändå oftast kommer därför hur ska vi bybor vinna om vi inte kan rösta ut folk?
kan det vara här de söta jättebläckfiskarna kommer in? kan det vara tredje faktionen?

Jag är lite nyfiken på vad vi tror om betydelsen i start position? Tre spelare står ensamma, två tillsammans resten i två klumpar.
Slumpat, tanke bakom det?
Jag vill minnas att Vimes sa något efter tåg spelet att han placerade ut en del och slumpade resten?
Jag kan dock hinta om att jag inte tror platserna är baserade på våra roller på båten. För man förväntar sig inte se min typ av roll på bryggan.


Som alltid vill jag vara tydlig med att jag är emot massoutningar, vimes spel är oftast skapade så att massoutningar vinner ulvrna på.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
I ett virrvarr av barnskrik på bryggan så ska jag försöka få till nån hyfsad analys av spelupplägget.

Jag tror att vi samtliga ha olika roller vilket inte avslöjar våra olika förmågor avsevärt, så det kan ju vara ett alternativ att softclaima våra roller när tiden är mogen och åtminstone tala om våra titlar, på så sätt får ju ulvarna lite problem om de inte ha en alltför god fantasi på skeppstitlarna.
Kanske finns det flera olikartade sjömän, en kapten, några olika matroser och luffare på båten (alla luffare lär vara utklädda ulvar).
Alla vill de ju ha bort ulvarna från båten, precis som vi alla är informerade om. Eller är vi det?

Sen gäller det kanske att planera hur vi ska förflytta oss för att komma åt den vi verkligen vill ha utröstad, frågan är om vi är olika snabba och kan ta olika många steg under natten. DET om inget lär ju visa sig.

Den där stormen verkar ju lite läskig också, men det känns som om den kan ge fördelar ändå. Det lär ju visa sig.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Sitter också på jobbet men ska dela med mig av några tankar.

Vi är femton spelare så 3 ulvar och 2 dtf som i varulvarnas kyrkogård är inte omöjligt. Vill minnas att Vimes erkände att ensam DTF är svårt så han har nog lutat åt fler än en om vi har några. Det har ryktas om pest vilket får mig att tro att vi har några pestsmittade ombord som kanske vinner på att smitta ner alla.

Angående röstningen så ser jag inte att jag själv har så många val i nuläget men är lite nyfiken på varför vi har placerats som vi har gjort. Vad tror du Impetigo?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Det känns som vi har två tåtar att dra i.
Jag tror att det är bra att ta upp frågan om massoutning från början. Folk antar alltid att det är dåligt för byn. Jag tror att huvudargumentet är att det ger ulvarna möjligheten att välja vem de ska döda? Vad tror de mer erfarna spelarna om massoutning i detta spel? Min gissning är att Vimes som gammal räv har sett till att det inte ska vara en vinnande strategi, eftersom det är tråkigt, men jag vet inte riktigt. Jag är i första hand emot massoutning i första rundan, men för om vi skulle bli av med en siare. En stark anledning till massoutning är dock att det inte kommer någon officiell info från SL när någon dör. Om denna person inte outat sig kan vi bli av med värdefull information. Personer som är på väg att ryka bör ALLTID outa sig.
Det här är den ena. Ska vi snacka om något i första rundan så är det väl outning som finns. Fast vi vill ju gärna låta ulvarna "outa" först så de kan göra bort sig. Klurigt.
Själv känner jag att jag har svar på en del frågor som yttrats i tråden men jag är säkert inte ensam om att ha de svaren.

Det andra är utgångsplatserna. Vi är två klumpar på fördäck och bryggan, där finns det ju rent statistiskt ulvar. Impetigo och Halo sitter i utkiken, är det nån av dem som klurar på om den ska våga sig på ett nattmord?

Korpa, Empiricus och Sidd sitter själva i varsitt utrymme. Min mage säger att det finns en ulv i den här trion!

En ulv på fördäck, en på bryggan, en ensam i nåt rum. En till nånstans, kanske i utkiken men det känns lite för systematiskt, snarare en dubblett i nån tidigare nämnd grupp. Tror vi på en femte? Jag tror mer på en DTF.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
O’hoj!

Det är ju första gången jag är ute på de sju haven och spontant känns det som att jag tagit mig vatten över huvudet med tanke på hur svårnavigerad det här farvattnet verkar.

Jag tar det piano och hoppas att nån börjar peka med hela handen så hakar jag på.

På direkt förfrågan har jag inte nån tanke om hur vi är placerade från början, gissar på slump då det verkar vara en blandning av slump och måånga rörliga delar som styr vår kosa.

Säg som sagt bara åt mig vart jag ska gå och vem jag ska rösta på, ni som seglat förr, jag är med på alla planer så länge de är bra.

Åh, och Röst: Halo9000
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Kanske finns det flera olikartade sjömän, en kapten, några olika matroser och luffare på båten (alla luffare lär vara utklädda ulvar).
Jag tror inte det kommer vara så enkelt att ulvarna finns att gitta i en specifik rolltyp, . plus att jag inte tror att Vimes är typen som gör de hemlösa till skurkarna
 
Top