Varulv [Varulvar på en båt] - R1: Istanbul-Aten

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag tror inte det kommer vara så enkelt att ulvarna finns att gitta i en specifik rolltyp, . plus att jag inte tror att Vimes är typen som gör de hemlösa till skurkarna
Jag tänkte ifall de skulle bluffa som luffare ifall de inte kommer på något bra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Hur så? Tycker du att det är en långsökt tanke? Har du en annan teori du vill lyfta?
Ja, så där kreativt kunde åtminstone inte jag tänka. Och jag blev lite skraj av att du verkade sitta på nån sorts kunskap.

Men om jag ska bygga på det du har grundlag så undrar jag om vi har fler än tre fraktioner.

Kan det vara så att det är massa "smålag" som ska kämpa inbördes? Tycker liksom att det är massa parametrar utan betydelse, men som ändå verkar vara viktiga.

Ny röst:

Röst: Björn den Gode

Nu får legenden the myth the original tala ut! Vad ser du i din kristallkula? Vem vill du rösta ut? Varför? Har vi fler fraktioner?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Vi är femton spelare så 3 ulvar och 2 dtf som i varulvarnas kyrkogård är inte omöjligt. Vill minnas att Vimes erkände att ensam DTF är svårt så han har nog lutat åt fler än en om vi har några.
Hmm. Min utgångsteori var fyra ulvar och en DTF men 3+2 är ett rimligt alternativ.

Hursomhelst, en ulv bland Korpa, Sidd och @Empiricus, och Empis teorier om spelupplägg stämmer inte riktigt med vad jag har. Det duger ett dygn från rundstopp.

Röst: Empiricus
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Röststatus:

Björn den gode (1): Basenanji
Halo9000 (1): Impetigo
Empiricus (1): Hellzon
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ja, så där kreativt kunde åtminstone inte jag tänka. Och jag blev lite skraj av att du verkade sitta på nån sorts kunskap.

Men om jag ska bygga på det du har grundlag så undrar jag om vi har fler än tre fraktioner.

Kan det vara så att det är massa "smålag" som ska kämpa inbördes? Tycker liksom att det är massa parametrar utan betydelse, men som ändå verkar vara viktiga.

Ny röst:

Röst: Björn den Gode

Nu får legenden the myth the original tala ut! Vad ser du i din kristallkula? Vem vill du rösta ut? Varför? Har vi fler fraktioner?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
O’hoj!
Det är ju första gången jag är ute på de sju haven och spontant känns det som att jag tagit mig vatten över huvudet med tanke på hur svårnavigerad det här farvattnet verkar.

Jag tar det piano och hoppas att nån börjar peka med hela handen så hakar jag på.
Kul att du ville vara med. :-D

Och ja, just det här partiet är mycket mer avancerat än vanliga ulvspel, så känn ingen press på att allt skall bli perfekt.

Angående att låta någon "peka med hela handen" tycker jag att det är bättre att ta egna initiativ än att bara skriva "X tycker att Y är skum, så då tycker jag det med". Även om man är helt fel ute (vilket man antagligen kommer ha en hel del i det här partiet) ger det byn mer om man är initiativrik; andra spelare kan då hitta ulvar genom att titta på hur folk reagerar på de initiativ man tar. ("Hm, X verkar jättesträng mot Impetigo och vill hänga honom för det orealistiska Impetigo sa om Y och Z. Men det här är Impetogis första parti, vilket X inte verkar ta i beräkningen, så X är nog varulv som försöker rösta ut ett lätt mål.")
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Angående att låta någon "peka med hela handen" tycker jag att det är bättre att ta egna initiativ...
Ok, då föreslår jag att alla går till fördäck asap så eliminerar vi varulvarnas fördel med att de inte kan bli utröstade om de står ensamma. Alla som inte dyker upp på fördäck hamnar på svarta listan, alternativt får de komma med en riiktigt bra förklaring nu i förväg på varför de inte kan närvara på fördäck nästa runda.

”Kan det vara massa smålag?” Undrar @bassenanji
Ja, om det står i din roll att du är i ett smålag så kan det ju det så vitt du vet.
Hade röstat på @bassenanji och hens smålag om jag kunnat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det är ju upplagt för en het batalj mellan mig och Björn den Gode, och jag hoppas att vi åtminstone till en början kan vara konstruktiva innan folk kastar anklagelser på varandra. Tycker att jag har visat hur bra det kan vara att ha en samarbetsvillig ton i de senaste varulvsspelen.
Basenanji said:
Ny röst:

Röst: Björn den Gode
Så gick det med den konstruktiviteten ;)

Jag tror du har missuppfattat vad det innebär att kasta anklagelser på varandra.

Det sagt, lite tankar om spelupplägget:

Det är ju som utlovad korvtårta med extra allt och alla möjliga förmågor och shit, jag tror att det är viktigt att vi försöker se igenom det och sortera ut vad i det hela som är viktigt. Vissa förmågor kanske påverkar saker så minimalt så att deras största funktion är att kunna avslöjas och verifieras, andra kanske är superbra, och ja, vi har ju som sagt minst en DTF, och minst en siare allt annat vore ganska orimligt.

Som Genesis var inne på så verkar det absolut bästa vara att sprida ut sig, för i vart fall om man lyckas bli ensam någonstans så får man ju rösta på vem man vill, och det verkar ju också troligt att ulvarna bara kan nattmörda om dom är på samma ställe. När vi blivit lite färre, om vi fortfarande har tillräckligt många ställen att vara på så är jag rätt övertygad om att den optimala strategin är att alla får var sin plats dom ska ta sig till och om någon inte följer schemat så är det huvudet före. Nu när vi är så många så är det dock ett större problem, särskilt eftersom vi inte vill avslöja vem som är var för ulvarna så dom kan safea ett nattmord (annars hade ju det optimala varit att sprida ut en i varje rum förutom ett rum med resten).

Om det blir lika mellan två så åker båda ut är toppen! Vi borde nog försöka se till att det händer mest hela tiden, dubbelt så stor chans att vi lyckas rycka en ulv, så så här i början tycker jag vi bestämmer oss för det, när det blir färre så beror det mycket på vilka förmågor vi har kvar om vi tjänar på att ha ett längre eller kortare parti och man måste också se upp så att man inte blir sårbar av en sista ulv-snipe.

LJSLarssons resonemang om att vi skulle ha en tredje fraktion inuti ulvfraktionen tycker jag verkar helt befängt, och ser bara två alternativ att det är något han själv gått och tänkt på länge eller att han hade någon slags info i sin ulvroll som tydde på det. Helt klart brunande men mer något att hålla i åtanke än en stark misstanke (eftersom LJSLarsson ju har spelat så extremt mycket så ska det nog mycket till att han skulle begå ett sånt misstag nämligen utan snarare varit väldigt försiktigt med att säga något sånt om han hade det i sin ulvroll)

Vi ska inte rösta ut Xyas idag. Jag har kommit fram till att jag tycker det är tråkigt att alltid dreva mot honom för att han är inaktiv tidigt i partierna, och är det något parti där vi kan behöva någon som vaknar upp fram emot dag 3 med skarpa logiska resonemang så är det nog det här.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Ok, då föreslår jag att alla går till fördäck asap så eliminerar vi varulvarnas fördel med att de inte kan bli utröstade om de står ensamma. Alla som inte dyker upp på fördäck hamnar på svarta listan, alternativt får de komma med en riiktigt bra förklaring nu i förväg på varför de inte kan närvara på fördäck nästa runda.

”Kan det vara massa smålag?” Undrar @bassenanji
Ja, om det står i din roll att du är i ett smålag så kan det ju det så vitt du vet.
Hade röstat på @bassenanji och hens smålag om jag kunnat.
Fast dom kan ju bli utröstade om dom står ensamma? Alla andra som står ensamma kan nämligen rösta på dom, och om det behövs får väl folk i klump (för en gångs skull!) lägga ner sina röster så den åker ut som byn vill ha ut. När jag tänker efter så borde vi nog ha en meta-röstning där man kan indikera vem man hade röstat på ifall man hade kunnat.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Röst: Ingen

Jag får inte rösta på Empiricus! Jag vill, och jag ska lägga fram ett case som vi kan ta ställning till i framtida rundor:

Våra stopp spelar också roll, utgår jag ifrån. Typ grej A händer om båten är på plats B och person C står på bryggan. I övrigt känns det rimligt med flera grupperingar som kämpar om att döda oss och varandra.
Ja, stoppen spelar roll, jag har info om det som inte matchar Empis teori. Vilket kan betyda att Empi har ulvinfo om stoppen, sprider desinformation eller helt enkelt saknar info och gissar. Två teorier av tre pekar på att Empi är scum.
"Flera grupperingar" är ju en teori man ärligt kan lägga fram som både bybo eller ulv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Den här omgången är verkligen rätt skruvad. Svårt att få rätsida på den. Lite vidare tankar:
  1. Att bara kunna rösta på folk på samma plats är ett rejält problem. Vi kan hamna i situationen där vi vet att någon är ulv men är oförmögna att rösta ut hen. Jobbigt! Men att klumpa ihop sig är bra för ulvarna då de kan mörda och gömma sig i mängden. Jag skulle gärna ha andras åsikter om detta! Bör vi sprida ut oss eller klumpa ihop oss? Jag lutar ju åt utspridning, men det har ju den distinkta nackdelen att det blir svårare för oss att rösta ut folk.
  2. Men, som BDG påpekar så är det en fördel att man får rösta fritt om man är ensam.
  3. Mardrömmen måste ju vara en klump med bara bybor och så ulvar på kanten. Så röstar byborna ut varandra. Kommer ulvarna att söka sig in i klungan för att dölja sig i mängden, eller hålla sig utanför för att inte kunna röstas ut?
  4. Detta innebär ju att även blankröst kan vara ett viktigt ställningstagande. Om jag tror att vi har en ulv som jag inte får rösta på så innebär detta att jag kan vilja rösta blankt och försöka övertala andra till att göra detsamma. Och BDG har rätt i att vi bör tillkännage vem vi hade röstat på om vi bara kunnat.
  5. I små klungor kan ulvars röster bli viktigare. Att bara få rösta lokalt känns mer och mer som en jättenerf för byn.
  6. Vimes är noga med att säga att fraktionstillhörigheten inte avslöjas av honom i startinlägget på nästa runda. Det kan mycket väl avslöjas av andra orsaker. Jag tror att det finns tillfällen, till exempel via förmåga, där SL kan ge facit angående någons fraktionstillhörighet. Kanske fungerar siarens förmåga på detta sätt, vilket skulle vara en välkommen fördel för byn.
  7. Ulvarnas nattmord finns inte med i listan på saker som sker. Detta innebär att de döljer sig i 1-99-biten. De sker mitt i smeten bland alla andra förmågor. Gissningsvis efter väktarens, till exempel. Jag gissar att olika ulvar agerar vid olika tider, vilket gör dem olika farliga. En tidig ulv är värre än en sen, eftersom folk inte hunnit röra sig ännu och deras position därmed är förutsägbar.
  8. De som var med på tåget får rätta mig om jag har fel, men jag upplevde att det var användbar information det här med ordningen. Jag tror att det kan vara en viktig del i pusslet. Vi behöver kanske inte göra det ännu, men jag tycker att de personer som är viktiga i varje runda (vars agerande kan väcka misstankar) bör avslöja vilka tidsstämplar de har på sina förmågor och förflyttningar. Jag tror att det kan vara väldigt användbart. Dock är det ju såklart farligt att avslöja sådan information, eftersom det gör att ulvar kan identifiera vilka offer de kan mörda med säkerhet (alltså de som förflyttar sig först efter ulvens nattmord). Så vi ska nog inte massouta den.
  9. Larssons teori om att vattennivån är till för att tvinga ihop oss mot slutet känns väldigt rimlig. Bra analys där!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
När jag tänker efter så borde vi nog ha en meta-röstning där man kan indikera vem man hade röstat på ifall man hade kunnat.
Ja, metaomröstning är nog bättre än att klumpa ihop sig.

En omröstning som om man fick rösta på vem man ville och där alla förbinder sig att sen lägga ned eller lägga sina röster så som demokratiskt bestämts oavsett utfallet (inklusive att rösta på sig själv antar jag?).

På så sätt blir enda sättet för ulvarna att komma från det att bryta överenskommelsen och därmed måla ut sig s som ulvar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag skulle gärna ha andras åsikter om detta! Bör vi sprida ut oss eller klumpa ihop oss? Jag lutar ju åt utspridning, men det har ju den distinkta nackdelen att det blir svårare för oss att rösta ut folk.
Två aspekter på det:
Vi kan inte dela upp oss helt. Vi är 15 pers och har 9 platser att vara på. Detta helt oräknat att alla inte hinner ta sig överallt heller. Och nedre däck försvinner nog vad det lider.
Specialroller på bysidan. Funkar det som på Tåget så kräver de också att man är i samma rum.
Vi kan klumpa ihop oss på fördäck och spela traditionellt varulvsspel, eller sprida ut oss och köra förmågelöst och nattmordslöst. Intressant avvägning. Optat är väl att grönade spelare får sitta i egna rum kanske medan resten spelar tradvarulvsspel på fördäck.


Ulvarnas nattmord finns inte med i listan på saker som sker. Detta innebär att de döljer sig i 1-99-biten. De sker mitt i smeten bland alla andra förmågor. Gissningsvis efter väktarens, till exempel. Jag gissar att olika ulvar agerar vid olika tider, vilket gör dem olika farliga. En tidig ulv är värre än en sen, eftersom folk inte hunnit röra sig ännu och deras position därmed är förutsägbar.
Så var det på Tåget, så det är rimligt.

Det här med att rösta om hur vi ska rösta är en idé. Jag vill ha ut Empi men det är bara Korpa och Sidd som får rösta på honom. Ska vi försöka med att de lägger sina röster där, två pers på fördäck eller bryggan lägger sina röster på den skummaste där, och resten röstar blankt, så ser vi vem som protesterar. :D
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag gillar iden med att sprida ut oss en och en på flera rum och sen ha en klump t.ex i fören som får lägga sina misstankar mot varrandra medans de andra röstar.

Det förenklar även spelet om vi har "nomineringar" i ett rum. Det problematiska är dels logistiken, där kanske är bäst att välja ett så centralt rum för detta och dels hur vi väljer vilka som ska nomineras. Kan ju ske med en liten sidoröstning rundan innan.

En till fördel med att sprida ut sig på detta sätt är om rummen har dolda funktioner som vi inte känner till ännu. En nackdel är att stackarna på undre däck riskerar att bli dränkta men i början av resan så verkar risken för storm rätt liten.

Jag misstänker också att storm kan påverka oss som sitter i utkiken men jag ser som sagt ingen anledning till att vi skulle hamna i en storm just nu.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag vet ärligt talat inte om jag vill rösta på Empi. Att inte sitta på säker info om vad som händer i de olika hamnarna är inte rödande, jag har noll koll på det. Jag har info om annat via min rollbeskrivning, jag bryr mig om vindstyrkan t.ex. Sen kommer jag att lägga en röst på någon jag uppfattar som skum, men det är på tok för tidigt ännu. Alla har inte ens kommit till tal än.

Jag är för övrigt på Team Utspridning. Röstandet blir svårare, men vi vill inte göra det lätt för ulvarna att döda av oss.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
O’hoj!

Det är ju första gången jag är ute på de sju haven och spontant känns det som att jag tagit mig vatten över huvudet med tanke på hur svårnavigerad det här farvattnet verkar.

Jag tar det piano och hoppas att nån börjar peka med hela handen så hakar jag på.

På direkt förfrågan har jag inte nån tanke om hur vi är placerade från början, gissar på slump då det verkar vara en blandning av slump och måånga rörliga delar som styr vår kosa.

Säg som sagt bara åt mig vart jag ska gå och vem jag ska rösta på, ni som seglat förr, jag är med på alla planer så länge de är bra.

Åh, och Röst: Halo9000
Du kan ha rätt i att vi är slumpade men jag fick en känsla att utkiken är den bästa platsen för mig då jag kan se åt alla väderstreck. Men någon spelteknisk betydelse verkar det inte ha så jag kan lika gärna flytta mig till bryggan eller fören.

Jag kan ju bara rösta på dig eller avstå men jag ser ingen anledning ännu. Skulle nog rösta på LJS om jag kunde idag för jag tycker hans teori om ulv infiltratör känns märklig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
I ett virrvarr av barnskrik på bryggan så ska jag försöka få till nån hyfsad analys av spelupplägget.

Jag tror att vi samtliga ha olika roller vilket inte avslöjar våra olika förmågor avsevärt, så det kan ju vara ett alternativ att softclaima våra roller när tiden är mogen och åtminstone tala om våra titlar, på så sätt får ju ulvarna lite problem om de inte ha en alltför god fantasi på skeppstitlarna.
Kanske finns det flera olikartade sjömän, en kapten, några olika matroser och luffare på båten (alla luffare lär vara utklädda ulvar).
Alla vill de ju ha bort ulvarna från båten, precis som vi alla är informerade om. Eller är vi det?

Sen gäller det kanske att planera hur vi ska förflytta oss för att komma åt den vi verkligen vill ha utröstad, frågan är om vi är olika snabba och kan ta olika många steg under natten. DET om inget lär ju visa sig.

Den där stormen verkar ju lite läskig också, men det känns som om den kan ge fördelar ändå. Det lär ju visa sig.
KrilleW said:
Jag tänkte ifall de skulle bluffa som luffare ifall de inte kommer på något bra.
Jag är ledsen men Meta-röst: KrilleW Det här låter så himla mycket som en ulv som inte har fått någon bra roll och som funderar på vad hen ska bluffa för något. Varför i hela friden skulle alla ulvarna bluffa exakt samma roll om dom nu ska bluffa? Vad finns det som talar för att det skulle finnas 'flera olikartade sjömän', 'matroser' och liknande? Du säger ju själv att du tror att vi alla har olika roller, och det vore rätt märkligt om samma roll hade olika förmågor eller hur?

Och jo, jag tror definitivt att stormen kan ge fördelar... för ulvarna! så Röst: Ingen och ni som kan rösta på KrilleW!

När vi ändå är inne på det, vad tror ni att ulvarnas vinstvillkor är? Jag är inte alls säker på att det går ut på att döda alla bybor som brukligt är utan snarare att dom vinner om dom sänker skeppet. Jag tror också dom tjänar på ifall skeppet inte lägger till i hamnarna, så vi som är bybor borde nog försöka se till att resan fortskrider med så lite komplikationer som möjligt.

Och inte för att det är relaterat eller för att det behövs, men det är nog ännu viktigare i det här spelet som är rörigt nog som det är, om du är bybo: tala sanning! Även om du har en supersmart plan som går ut på att du ljuger ett tag så gör det inte, vi andra kommer ändå inte kunna se det som att du hade en supersmart plan utan du kommer bara bli utröstad själv.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag vet ärligt talat inte om jag vill rösta på Empi. Att inte sitta på säker info om vad som händer i de olika hamnarna är inte rödande, jag har noll koll på det. Jag har info om annat via min rollbeskrivning, jag bryr mig om vindstyrkan t.ex. Sen kommer jag att lägga en röst på någon jag uppfattar som skum, men det är på tok för tidigt än
Rimligt ändå. Att fyra av femton skulle rösta och resten lägga ner öppnar ju så stort för snipningar också. Jag kom på en grej till på Empi som jag inte riktigt vill detaljera än men jag kan gå med på att sätta en nål i hans namn så länge.

Björn verkar ju ha vittring på KrilleW på bryggan. Ska Team Bryggan mula honom så försöker vi få tre röster på nån skummis på Fördäck också?

LJSLarsson och Genesis skriver ju flitigt, men det har de ju visat att de klarar som ulvar också. Stövelkatten har väl inte yttrat sig, är skeppskatten blyg?
Basse är Basse hittills. Sjöbjörn den Gode har inte varit med på länge men är bra på varulvsspel på båda sidor - farlig men ska väl inte plumsa i R1 om vi inte hittar nåt flagrant.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Anfäkta och anamma, jungruseglats för mig också, och det här var en svår hummer att knäcka. Spontant undrar jag vafan jag gett mig in på...

--

Så många frågor (och enstaka tankar):

  • Vad innebär det att man vid (0) slängs av båten och inte kan använda förmågor när man blivit utröstad? Det innebär att man inte blir "hängd"?
  • Hur påverkar det att vi inte får veta fraktionen av den utröstade? Jag har förstått att tidigare blir det mycket guilt-by-association när byn får napp genom att rösta ut en bekräftad varulv. Går det kanske att använda förmågor på de utslängda för att exempelvis i efterhand sia fraktionstillhörighet? Det går kanske emot principen som verkar vara centrum för spelet att agera mot personer på samma plats -- men det kanske är speciellt för en rollförmåga?
  • Flera personer har hintat om att de tror på en fjärde fraktion, andra verkar dock utesluta det, vad är oddsen för det rent spelteoretiskt eller har någon spelat något sådant parti någon gång? När blir det ospelbart / obalanserat? Minns i något av spelen jag följde gjorde någon en tabell med alternativ och spekulerade kring det.
  • I intiativordningen slås vinden (102) fram före vattnet (104). Vad händer på (103)? "Förflyttningar, förmågor och annat" sker på (1)-(99). Vinden bör påverka vattnet, men kan den hemliga mekanismen inträffa på (103), och kan den då påverkas av en spelare? Annars låter ju det troligt att förmågor som påverkar vattennivån finns bland oss spelare. Vattnets betydelse bör ju vara att krympa utrymmet sakta men säkert allt eftersom spelare trillar bort. Kan vattnet göra något annat? Dränka personer på plats? Sänka skeppet?
  • Om vi ska förflytta oss för att sprida ut oss är det väldigt koncentrerat kring Fördäck och brygga, sannolikheten att särskilt många av oss kommer stå själva vid röstning är väl ganska liten? Det är väl i sådana fall Korpa och Sidd som kan ta sig till Maskinrum respektive Lastrum? (Genesis gjorde en bra bild). Övriga är mer begränsade i sitt utrymme för förflyttning?

--

Angående röstning har jag ingen aning vem jag ska rösta på just nu. Jag har inte läst något som jag kan tolka på endera sätt; alla verkar vara fundersamma och osäkra, och det mesta som dykt upp i tråden låter väl tänktvärt att diskutera men jag kanske bara är nybörjarnaiv och läser inte nyan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag noterar att det hittills är lite som jag misstänkte: alla misstankar ligger på folk som skriver. Naturligt, men gör det lätt för ulvar att ligga lågt. Av dem som är hos mig håller jag just nu Stövelkatten som rödast, eftersom han inte sagt något. Men han har ju tid på sig. Jag slänger in en röst för att skynda på honom lite.

Röst: Stövelkatten
 
Top