Varulv [Varulvar på en båt] - R1: Istanbul-Aten

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Jäklar, stoffet i det här spelet talar INTE till min fördel. "Hög kognitiv tröskel".

Röst: Ingen

Ja då har LJS och Björn lagt fram sina tankar. Bra.

Jag tycker mig ha uppfattat ett spår och vet i nuläget vem jag vill rösta ut och varför. Dock tänker jag vänta lite och se vad som skrivs.

@Impetigo blev det känsligt med snacket om smågrupper? Kom ihåg att DTF förmodligen är självklart. Tänk så här: är det rimligt med exv 11 bybor och 4 ulvar?

Jag är inte helt nöjd med att folk vill att vi ska tala om hur vi ska gå hit och dit. Borde inte det vara en strategisk information som kanske inte behöver avslöjas? Eller är jag korkad?

Sedan undrar jag över massa mekanismer som vattnet. Tror att Björn sätter huvudet på spiken när han säger att vi behöver sortera informationen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Jag är inte alls säker på att det går ut på att döda alla bybor som brukligt är utan snarare att dom vinner om dom sänker skeppet.
Du får mer än gärna utveckla det här. Vad talar för att det skulle kunna vara så här?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Så många frågor (och enstaka tankar):

  • Vad innebär det att man vid (0) slängs av båten och inte kan använda förmågor när man blivit utröstad? Det innebär att man inte blir "hängd"?
  • Hur påverkar det att vi inte får veta fraktionen av den utröstade? Jag har förstått att tidigare blir det mycket guilt-by-association när byn får napp genom att rösta ut en bekräftad varulv. Går det kanske att använda förmågor på de utslängda för att exempelvis i efterhand sia fraktionstillhörighet? Det går kanske emot principen som verkar vara centrum för spelet att agera mot personer på samma plats -- men det kanske är speciellt för en rollförmåga?
  • Flera personer har hintat om att de tror på en fjärde fraktion, andra verkar dock utesluta det, vad är oddsen för det rent spelteoretiskt eller har någon spelat något sådant parti någon gång? När blir det ospelbart / obalanserat? Minns i något av spelen jag följde gjorde någon en tabell med alternativ och spekulerade kring det.
  • I intiativordningen slås vinden (102) fram före vattnet (104). Vad händer på (103)? "Förflyttningar, förmågor och annat" sker på (1)-(99). Vinden bör påverka vattnet, men kan den hemliga mekanismen inträffa på (103), och kan den då påverkas av en spelare? Annars låter ju det troligt att förmågor som påverkar vattennivån finns bland oss spelare. Vattnets betydelse bör ju vara att krympa utrymmet sakta men säkert allt eftersom spelare trillar bort. Kan vattnet göra något annat? Dränka personer på plats? Sänka skeppet?
  • Om vi ska förflytta oss för att sprida ut oss är det väldigt koncentrerat kring Fördäck och brygga, sannolikheten att särskilt många av oss kommer stå själva vid röstning är väl ganska liten? Det är väl i sådana fall Korpa och Sidd som kan ta sig till Maskinrum respektive Lastrum? (Genesis gjorde en bra bild). Övriga är mer begränsade i sitt utrymme för förflyttning?
1) Min gissning är att det finns en möjlighet att man räddas av någon annan om man har tur. Blir man inte räddad så tror jag att man drunknar.
2) Det är superjobbigt. Jag håller tummarna för att den förmågan finns hos byn, men vi kan lika gärna ha oturen att den antingen inte finns eller att personen som har den ryker tidigt.
3) Det här är ett spel med extra allt. Det är inte osannolikt att det finns en fjärde fraktion också, allt beror på hur kaotiskt Vimes vill göra det. Jag tror att det "bara" finns tre, dock.
4) Jag hade missat att det fanns ett glapp där. Någonting måste hända där, men vem vet?
5) De flesta kommer inte stå ensamma. Sen är det sannolikt att vi kan röra oss olika långt, antingen med våra steg eller med extra förmågor. Jag tycker ärligt talat lite synd om ulvarna som måste gissa sig till alla förflyttningarna för att kunna döda.

Jag hade tänkt lägga en röst på dig för att skaka liv i dig, men nu behövs inte det. XD Jag får försöka bidra till att skaka liv i någon annan istället.

Röst: Stövelkatten
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Jag tycker ärligt talat lite synd om ulvarna som måste gissa sig till alla förflyttningarna för att kunna döda.
Det beror på när deras nattmord aktiveras. Ligger de tidigt så behöver de inte gissa så mycket. Ligger de sent har de det svårare. Gissar att olika ulvar ligger på olika ställen i kronologin, men det är bara en gissning. Har en ulv förflyttning på #1 och mord på #2 är den ju jättefarlig. Har den mord på #98 och förflyttning på #99 är den mycket mindre farlig.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag är ledsen men Meta-röst: KrilleW Det här låter så himla mycket som en ulv som inte har fått någon bra roll och som funderar på vad hen ska bluffa för något. Varför i hela friden skulle alla ulvarna bluffa exakt samma roll om dom nu ska bluffa? Vad finns det som talar för att det skulle finnas 'flera olikartade sjömän', 'matroser' och liknande? Du säger ju själv att du tror att vi alla har olika roller, och det vore rätt märkligt om samma roll hade olika förmågor eller hur?

Och jo, jag tror definitivt att stormen kan ge fördelar... för ulvarna! så Röst: Ingen och ni som kan rösta på KrilleW!

När vi ändå är inne på det, vad tror ni att ulvarnas vinstvillkor är? Jag är inte alls säker på att det går ut på att döda alla bybor som brukligt är utan snarare att dom vinner om dom sänker skeppet. Jag tror också dom tjänar på ifall skeppet inte lägger till i hamnarna, så vi som är bybor borde nog försöka se till att resan fortskrider med så lite komplikationer som möjligt.

Och inte för att det är relaterat eller för att det behövs, men det är nog ännu viktigare i det här spelet som är rörigt nog som det är, om du är bybo: tala sanning! Även om du har en supersmart plan som går ut på att du ljuger ett tag så gör det inte, vi andra kommer ändå inte kunna se det som att du hade en supersmart plan utan du kommer bara bli utröstad själv.
Intressant där Björn.
Om du nu verkligen är en bybo så borde du fått något positivt med att det blir storm. Eller är det verkligen bara jag?
Jag är också rätt säker på att vi har en siare med i spel, så skulle rekommendera denna siare att spana in denna Björn faktiskt.

Och det här med fraktioner som en del faktiskt tror att det är fler än två av.
Jag kan tänka mig en mullvad av någon sort också, men inte mer än det.
Men håller med att det är en hel del ulvar. Minst fyra åtminstone, också de med egenskaper utöver det vanliga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Intressant där Björn.
Om du nu verkligen är en bybo så borde du fått något positivt med att det blir storm. Eller är det verkligen bara jag?
Jag är också rätt säker på att vi har en siare med i spel, så skulle rekommendera denna siare att spana in denna Björn faktiskt.
KrilleW, här kommer du med motanklagelser som är helt grundlösa. Det är lätt att man känner att en person som anklagar en är ulvig. Naturlig reaktion. Men byn tjänar ingenting på att du säger att du tycker att Björn verkar skum. Jag är bybo och har ingen aning om vad storm skulle innebära, och det finns ingen anledning till att tro att alla bybor skulle ha någon info om stormen.

Jag lärde mig i förra spelet att det här med att kasta ur sig lite anklagelser för att det ska hända något är en dålig idé som bara sår kaos och hjälper ulvarna. En god bybo bör kunna bli anklagad av en annan utan att anta att denne är ulv. Björn kanske misstar sig om dig, men har du någon anledning att tro att hans anklagelser är baserade på en ulvlogik snarare än bara felaktiga slutsatser som bybo?

Att säga "Jag tycker att när du säger X och Y, så tyder det på att du är en ulv, eftersom en ulv tjänar på detta på det här sättet" är en jättebra grej. Att säga "Jasså, du anklagar mig? Då måste du vara ulv!" hjälper ingen. Det här spelet är kaotiskt nog som det är.

Så: Kan du se varför Björn läser in ulvighet i det du skrivit? Och tror du att han gör det för att han spelar ärligt bybo eller gör han det medvetet med ulvig agenda? Kan du se något annat som han gjort som tyder på att han är varulv (eller DTF)? Om Björn gör ett ärligt misstag som bybo tjänar byn ingenting på att du försvarar dig genom att smutskasta honom. Två oskyldigt anklagade bybor är inte bättre än en.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Intressant där Björn.
Om du nu verkligen är en bybo så borde du fått något positivt med att det blir storm. Eller är det verkligen bara jag?
Jag är också rätt säker på att vi har en siare med i spel, så skulle rekommendera denna siare att spana in denna Björn faktiskt.

Och det här med fraktioner som en del faktiskt tror att det är fler än två av.
Jag kan tänka mig en mullvad av någon sort också, men inte mer än det.
Men håller med att det är en hel del ulvar. Minst fyra åtminstone, också de med egenskaper utöver det vanliga.
Ja, det är bara du som har fått positiva saker med stormar gissar jag, och jag gissar att det är för att du inte är en bybo. Jag tror ju som sagt att det är bra för byn att hålla skeppet flytande, och jag kan visserligen inte så mycket om segling, men inte låter storm som något bra för en båt som redan tar in vatten... Det låter också förövrigt rätt ulvigt att försöka peka siaren(na) mot den som ni ändå tänker ha ihjäl under natten. Rent generellt sett som bybo så är det väldigt mycket bättre att försöka rösta ut dom man tror är ulv snarare än att försöka spekulera kring eller rekommendera saker för specialrollerna.

Sen har förstås Genesis en bra poäng, många bybor reagerar ju precis så där på att bli anklagade, men vet ni vilka som ännu oftare reagerar så? Ulvar. För det är skitjobbigt som ulv att råka bli utpekad och man tycker lätt att argumentet är helt fel, och kan inte fatta hur man kunde blivit utsniffad, och reagerar sen med ryggmärgen. Men det är klart, inte ens jag brukar kunna ta en ulv med säkerhet redan efter några inlägg men jag har fortfarande KrilleW som mycket mer misstänkt än genomsnittet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Du får mer än gärna utveckla det här. Vad talar för att det skulle kunna vara så här?
Eller ja, jag tror åtminstone att dom kan vinna så också, tycker det finns mycket kring tematiken som talar för det. Att vårt uppdrag är att hålla skeppet igång samtidigt som det finns varulvar ibland oss, men sen förstås också beroende på saker som står i mitt roll-pm. Skulle väl iofs kanske kunna vara DTFs mål snarare än ulvarnas, att vi har en terroristfraktion eller nåt sånt som bara vill förstöra.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det beror på när deras nattmord aktiveras. Ligger de tidigt så behöver de inte gissa så mycket. Ligger de sent har de det svårare. Gissar att olika ulvar ligger på olika ställen i kronologin, men det är bara en gissning. Har en ulv förflyttning på #1 och mord på #2 är den ju jättefarlig. Har den mord på #98 och förflyttning på #99 är den mycket mindre farlig.
En väl initierad gissning kan jag tycka så här spontant. Det jag finner lite märkligt med det här tycker jag är att du okommenterat verkar förutsätta att alla ulvarna kan mörda? Så om vi har fyra ulvar så skulle det potentiellt sett kunna ryka fyra bybor första natten om alla ulvarna lyckas med sitt nattmord? Jag tror att det skulle kunna vara så men i så fall måste deras nattmordsförmåga vara extremet nerfad, typ att dom bara kan döda någon som dom är ensam med på någon plats för att folk på ett skepp aldrig sover särskilt djupt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vi kan väl iallfall konstatera att KrilleW är by för annars skulle han väl inte häva ur sig att alla bybor skulle ha en bonus vid storm?

Det vore ju väldigt vågat som ulv.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Björn verkar ju ha vittring på KrilleW på bryggan. Ska Team Bryggan mula honom så försöker vi få tre röster på nån skummis på Fördäck också?
Ja det ska ni! Och jag tycker vi ska ta nån skummis på fördäck också, absolut. Jag börjar dock mer och mer inse hur omöjligt det kommer bli att organisera något sånt här med 24 timmars rundor, jag är helt övertygad om att det bästa hade varit någon slags förröstning och att folk sen blir 'tvingade' att rösta som byn bestämt, men jag tror nog tyvärr inte att vi kommer kunna att organisera det, i vart fall inte nu i början, och på slutet är det som du säger för stor risk för sniping för att det ska vara värt det. På sätt och vis tror jag Vimes andas ut lite eftersom det hade brutit speldesignen om vi gjort så, men det är ändå lite synd.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag noterar att det hittills är lite som jag misstänkte: alla misstankar ligger på folk som skriver. Naturligt, men gör det lätt för ulvar att ligga lågt. Av dem som är hos mig håller jag just nu Stövelkatten som rödast, eftersom han inte sagt något. Men han har ju tid på sig. Jag slänger in en röst för att skynda på honom lite.

Röst: Stövelkatten
Men nu glömde du att Xyas inte heller har sagt något va? Well det är ju grönande för minst en av er i vart fall, och jag är på att rösta ut doldisar. Så Röst: Stövelkatten dags att vakna, ju längre du är tyst ju skummare är det, ingen kan ju gärna ha missat att vi började spelet idag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Vi kan väl iallfall konstatera att KrilleW är by för annars skulle han väl inte häva ur sig att alla bybor skulle ha en bonus vid storm?

Det vore ju väldigt vågat som ulv.
Fine, det är faktiskt en väldigt märklig anklagelse, håller med om att man nog inte gör det som ulv, om han nu inte bara bli stressad och upprörd över anklagelsen då.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
- Vinden: påverkar vilken runda vi kommer till hamn (vilket kanske påverkar utröstningar...)
- Hamnen: kanske ingen som kastas över bord (blir utröstad) drunknar...?
- Vatten i båten: säkert rum vi inte kan vara i
Gäller det här fortfarande nu när du är hemma från jobbet, Sidd?

Vinden: Den uppmärksamme/paranoide som har samma info som jag kopplar kanske ihop den infon med uttalanden från Empiricus och Sidd och misstänker att de kan ha bus för sig som är dåligt för byn.

Hamnen: Ja det är ju möjligt att det finns roller som kan rädda den som slängs överbord, ungefär som Sidds förmåga i Varulvar På Ett Tåg att byta vagnar och rädda den som blivit satt i sista vagnen. Det kommer ju att visa sig i så fall.

Vatten: Så är det ju uttryckligen. Inte omöjligt att nån går och drar på dykarutrustning iofs.

En väl initierad gissning kan jag tycka så här spontant. Det jag finner lite märkligt med det här tycker jag är att du okommenterat verkar förutsätta att alla ulvarna kan mörda? Så om vi har fyra ulvar så skulle det potentiellt sett kunna ryka fyra bybor första natten om alla ulvarna lyckas med sitt nattmord? Jag tror att det skulle kunna vara så men i så fall måste deras nattmordsförmåga vara extremet nerfad, typ att dom bara kan döda någon som dom är ensam med på någon plats för att folk på ett skepp aldrig sover särskilt djupt.
På Tåget kunde vi potentiellt ha mördat en bybo var per ulv, nackdelen var att vi inte vågade för vi skulle ju bli stående över ett lik. Här är det ju lättare att cutta nån i myllret på fördäck eller bryggan, och fyra potentiella nattmord låter onekligen mycket, men begränsningen finns.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
En väl initierad gissning kan jag tycka så här spontant. Det jag finner lite märkligt med det här tycker jag är att du okommenterat verkar förutsätta att alla ulvarna kan mörda? Så om vi har fyra ulvar så skulle det potentiellt sett kunna ryka fyra bybor första natten om alla ulvarna lyckas med sitt nattmord? Jag tror att det skulle kunna vara så men i så fall måste deras nattmordsförmåga vara extremet nerfad, typ att dom bara kan döda någon som dom är ensam med på någon plats för att folk på ett skepp aldrig sover särskilt djupt.
I tågspelet kunde, tror jag, alla ulvar mörda (kan någon som var med bekräfta eller dementera?), men förmågan att endast kunna mörda lokalt ansågs generellt som jättenerfande. Larsson fick stora problem på grund av detta och jag tror att det var detta som sänkte ulvlaget. Det är skitriskabelt för ulvar att mörda folk om de inte är i en rejäl folkmassa. Dessutom tror jag att det finns åtminstone en DTF, så det kanske inte ens finns fyra ulvar. Min utgångspunkt är att alla ulvar kan mörda, men visst, du kan absolut ha rätt i att det inte är så. Att de röstar om vem som ska dö, men någon ulv måste vara där och göra smutsjobbet. Jag tänkte ärligt talat inte ens på det.

Jag tror för övrigt att Vimes lade till regeln om lokal röstning för att balansera ulvarnas lokala mord.

Men nu glömde du att Xyas inte heller har sagt något va? Well det är ju grönande för minst en av er i vart fall, och jag är på att rösta ut doldisar. Så Röst: Stövelkatten dags att vakna, ju längre du är tyst ju skummare är det, ingen kan ju gärna ha missat att vi började spelet idag.
Jag kan inte rösta på Xyas, då han är på bryggan. Men absolut, han har inte sagt något, heller. Han borde också komma till tals.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,575
Location
Oktoberlandet
Vid alla apsvansade analfabeter vad det här är upplagt för sjösjuka!

Jag har ju alltid jagat Xyas felaktigt som scum så nu är hen väl det bara för att jag inte har nått pån...

Fanns ju en del att kika igenom efter jobbet...mkt att fundera över men (som vanligt) inte mkt som hjälper...

Tycker att KrilleW typiskt sprattlar på som om det brände lite märkligt när sjöbjörnen fiskar här nu på sistone.

103: Är väl den där läskiga jättebläckfisken! (eller Lukas som lurar oss😉)

Hellzon: vad gällde vinden så tänkte jag snabbt bara att den påverkar skeppets hastighet...Jag har ingen förmåga som påverkar fartygets fart eller vinden på nått sett, vad Empi skrivit vet jag inte...vagnsbytarförmågan var nog det roligaste jag varit med om i Varulvsspel helt galet vad Kaos det blev, tyvärr har jag ingen sån tokighet ännu och hoppas för oss bybor att om det finns nån bybo med liknande så gör INTE som jag gjorde...fast det är klart ulvarna blev ju också totalt bortkollrade...

Såg en grej till: Empi och Korpa- det verkar som att om vi 3 kommer överens gemensamt så har vi mycket röstningsmakt denna runda då vi kan välja fritt...
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det förenklar även spelet om vi har "nomineringar" i ett rum. Det problematiska är dels logistiken, där kanske är bäst att välja ett så centralt rum för detta och dels hur vi väljer vilka som ska nomineras. Kan ju ske med en liten sidoröstning rundan innan.
Det här är så osannolikt att få att funka att jag uppfattar det som ett direkt försök att obstruera diskussionen om metaröstning. Därför glider halo900 ner från ”ingen aning” till ”orange” i min bok.


@Impetigo blev det känsligt med snacket om smågrupper? Kom ihåg att DTF förmodligen är självklart.
”Förmodligen är självklart” är en märklig formulering, likaså den mjuka frågan ”blev det känsligt?”

Om du undrar om jag hör till en liten grupp så fråga rakt ut, det är misstänkt att du uttrycker dig i form av antydningar.

Och nej, jag hör inte till nån liten grupp. Men jag påstår att du uppenbarligen gör det eftersom du ser ”en massa små lag” (eller hur du nu formulerade det) som ett möjligt upplägg.



Gröna:
Impetigo

Gröngula:
Genesis
Björn den gode
Hellzon
Lukas

Gula:
LJSLarsson
KrilleW

Orange:
Basenanji
Empiricus
Halo9000

Röda:
-

Ingen aning:
Korpa
Michael
Xyas
Stövelkatten
Sidd

I en metaomröstning med ett namn röstar jag basenanji, med två namn basenanji och empiricus.

För övrigt tycker jag att det är för tidigt att ge upp idén om metaomröstning, den är bra. Om inte annat så kan det vara intressant att se vilka som segar ned diskussionen och gör att upplägget eventuellt faller pga tidsbrist (@Halo9000) Meta-röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
@Impetigo jag gillar hur du är aktiv, men vad gör mig orange? Var det att jag undrade över smålag?

Nä hörni, jag undrar just över vad som ska bringa klarhet i det här. Jag tror ju knappast på metaröstningar eller att vi försöker styra mot vissa beslut. Det är ju snarare ulvigt att vilja driva mot vissa beslut! Sedan är jag mycket skeptisk till att vi ska på något sätt röja förflyttningar. Om vi har samma mekanik som tågresan senast lär det vara oerhört viktig strategisk info att analysera i efterhand. Om folk kan skylla på att de gjorde som " folk sa åt dem" har vi gett de alibi.

Jag vill se att vi röstar och framförallt motiverar våra röster. Sånt är svårt för ulvarna, för de kommer aldrig att vilja rösta ut någon på samma lag, inte ens i ett korvtårteparti som det här. Och just motiveringar är grejen här. tala om vad ni uppfattar som misstänkt: även om ni misstänker fel person så är det grönande att vilja driva ut ulvarna.

Om DTF eller vad det kan handla om: jag hoppas vid gud att vi (bybor och ev DTF) nu står på samma sida vs ulvarna.

Det stör mig att inte alla har varit lika närvarande hittills, men att Stövelkatten inte skriver 100+ inlägg ör jknappast förvånande. Han var ju märkligt passiv i senaste spelet. Det är antingen ulvigt, men lika gärna suboptimalt spel som bybo. @Stövelkatten Lämna oss inte i okunskap som senast!

I morgon kommer jag lägga fram mitt case. Jag har en röstbar kandidat som jag tycker har betett sig ulvigt. Fördäck: gör er redo!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Sådär, nu är jag med i matchen!

Kommer inte ha jättemycket tid att härja loss i ulvaliret innan fredag dock. Som heads-up sådär.
Men några inlägg ska jag i alla fall försöka skita ur mig!

Tankar om spelet:
Eftersom så mycket är okänt om spelet så kommer R1, och möjligen R2, att liksom i tågspelet vara förvirrande och
svåranalyserat. Jag är förberedd på många WTF-moments så att säga.

Vi är många spelare, vilket antingen betyder många ulvar, många ulvar + DTF eller få, men boostade, ulvar.
I spelets regler finns det några punkter som nerfar byn - tänker främst på begränsningen i hur man får rösta
samt att man inte får reda på fraktion vid utröstning. Det talar för det sista alternativt - alltså få men
starka ulvar.

Hamnarna, vinden och vattnet är förmodligen kopplade till hur förmågor används. I alla fall till del.
Skulle iofs inte förvåna mig om vinden kommer vara en sån där grej som vänder hela spelet på ända för att det blir storm
eller nåt. Särskilt den här formuleringen får mig att luta åt att vinden kommer vara avgörande
"2T6, fram till London gäller den lägsta tärningen, efter London gäller den högsta:"
Jag läser det som att om spelet pågår efter R6 så kommer det accelerera därefter. Kan typ tänka mig att det vid storm
blir farligt att stå på däck etc. Möjligen att båtens nedre däck börjar vattenfyllas också och det blir eftertraktat att
röra sig mot vissa rum. Ett "hela havet stormar"-scenario helt enkelt. Det är således möjligt att spelet i sig självt kan
tänkas ta kål på folk, vilket isåfall talar för att spelet består av ett färre antal ulvar.

Min magkänsla säger mig att det inte finns någon plan med hur folk är positionerade i första rundan.
Jag tror det i huvudsak är framslumpat, möjligen med någon nudge från Vimes för att skapa gynnsamt läge för någon person.
Vill minnas att något liknande hände vid setup för tågspelet.
 
Top