Varulv [Varulvar på en båt] - R1: Istanbul-Aten

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hemkommen och med i spel ordentligt.

Hellzon, du har ju uppenbarligen zoomat in rätt hårt på mig, och jag kan inte riktigt se varför om du vore bybo. Är ditt case att jag har information om att stoppen på resan spelar roll, och har skrivit ett vagt exempel på hur det skulle kunna funka?

Jag kan ju däremot direkt se en bra anledning till varför en ulv skulle vilja tokdreva såhär direkt i runda 1. Vi ser inte faktionen på den utröstade, vilket gör att vi inte kan upptäcka hetsdrev a la Vimes mot oskyldiga bybor. Att då gå på mig hårt och etablera "sanningar" medans jag är självannonserat afk är då ett bra sätt för en ulv att tidigt bygga för en sådan aktion. Det behövs ju inte många som röstar på samma person i det här upplägget med dess restriktioner. Så kort sagt ser jag inte ett bybobeteende i den här offensiven, men däremot ett ulvbeteende.

Och jag kan ju faktiskt rösta på Hellzon. Kul!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag har ju inte alls något emot att droppa lite kunskap från mitt pm såhär i hintform, jag tänker att det här är inte något som vi förlorar på att veta:
Det finns saker som triggas av vilken hamn vi är i - det finns säkert fler av er som har liknande saker i era pm. Det är också inte, om jag förstår det rätt, garanterat att båten kommer lägga till i samtliga hamnar alternativt kommer göra det i en annan ordning.


Och så tankar om uppläggets restriktioner och dess effekter på röstningar och sånt:
Genom att vi inte vet färg på utröstade så är det extra farligt att stå i arrangerade grupper. Om antagandet att ulvar enbart kan nattmörda på den plats de står på stämmer så är ju i förhand överenskomna mötesplatser livsfarliga. Om någon på en plats blir mördad och det står många där så har vi ju med det föregående antagandet antagligen då en diskussion om vilka på den platsen som är misstänkta, och i vanliga fall hade vi fått kvitto på tillhörighet vid kommande utröstning. Generellt så brukar det finnas spelare som i andras ögon ter sig mer ulviga trots att de är bybor - se Basses fyrfältare. Risken är alltså hög att vi slänger bybor efter nattmördade, och lömska ulven smyger vidare utan att ha blivit upptäckt. Rörigt skrivet men så får det vara och jag tror nog ni fattar vad jag menar.

Med 15 spelare kan vi sprida ut oss 3 per rum i 5 rum, eller någon annan fördelning, och kanske det skulle kunna vara en variant som ger bättre balans. Eller så kommer folk med åsikter om vars andra och de själva borde bege sig kommande runda så kanske det ger givande data. Det kommer bli kaos oavsett. Vi kommer inte kunna lägga upp en adekvat plan och följa den för det kommer (pga ulvar och olika sätt att spela) inte att gå att samordna på ett sätt som gör folk nöjda.

Så vars vill jag med den där röriga texten? Dels varna mot planer på att ställa alla på samma ställe, dels bara spåna i fritext för att få igång hjärnan samtidigt som jag visar typ hur jag tänker. Det har varit en lång dag och jag har sett fram emot lite forumspel innan sängdags.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
I tågspelet kunde, tror jag, alla ulvar mörda (kan någon som var med bekräfta eller dementera?), men förmågan att endast kunna mörda lokalt ansågs generellt som jättenerfande. Larsson fick stora problem på grund av detta och jag tror att det var detta som sänkte ulvlaget. Det är skitriskabelt för ulvar att mörda folk om de inte är i en rejäl folkmassa. Dessutom tror jag att det finns åtminstone en DTF, så det kanske inte ens finns fyra ulvar. Min utgångspunkt är att alla ulvar kan mörda, men visst, du kan absolut ha rätt i att det inte är så. Att de röstar om vem som ska dö, men någon ulv måste vara där och göra smutsjobbet. Jag tänkte ärligt talat inte ens på det.

Jag tror för övrigt att Vimes lade till regeln om lokal röstning för att balansera ulvarnas lokala mord.


Jag kan inte rösta på Xyas, då han är på bryggan. Men absolut, han har inte sagt något, heller. Han borde också komma till tals.
I så fall måste ju återigen rätt strategi vara att sprida ut sig så mycket det bara går, så får ulven står där med ett lik om dom ändå vågar nattmörda. Så sprid er, gå dit ni tror att ingen annan går och så hoppas vi på att snipa en ulv den vägen!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För mig är det hittills alltför svårt att lägga ut en konkret lista hela vägen från grönt till tokrött från det jag läst. Men jag har en brunbeige sörja generellt där några mer misstänkta klumpar guppar på ytan i form av Hellzon, KrilleW och Impetigo. Hellzon per vad jag skrivit tidigare, KrilleW på Genesis och Björn den godes tidigare poster #46 och 47 samt att Hellzon inte huggit på det, och Impetigo på grund av den där misstankelistan där KrilleW och Hellzon placerats relativt högt utan att det förklaras varför samtidigt som ordningen i hur misstänkta eller inte folk är inte riktigt känns som om den rimmar med hur folk skrivit om varandra i tråden.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Impegito, du har helt rätt i att mitt förslag var väldigt svårorganiserat vilket jag också själv påpekade men det var inget försök att sänka iden om meta röster. Jag meta röstade ju själv på LJS bara nåt inlägg senare.

Det jag tänker nu om röstningen är att vi kanske kan finna en medelväg mellan stor grupp som gör nattmordet enklare och flera små grupper som gör omröstningar svårare. Det vore optimalt om vi kunde få till några medelstora grupper om tre till fyra spelare och resten utspridda i varsit rum.

Men alla sådana här ideer är svåra att organisera.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jag har ju inte alls något emot att droppa lite kunskap från mitt pm såhär i hintform, jag tänker att det här är inte något som vi förlorar på att veta:
Det finns saker som triggas av vilken hamn vi är i - det finns säkert fler av er som har liknande saker i era pm. Det är också inte, om jag förstår det rätt, garanterat att båten kommer lägga till i samtliga hamnar alternativt kommer göra det i en annan ordning.
Jag börjar här då. Det här är precis de slutsatser jag också dragit baserat på den info jag har i mitt Roll-PM. Det följer då att det finns filurer på båten som kan hindra båten från att gå i hamn alt ändra rutten*. Jag har tecken på att det är dåligt för byn om de lyckas.

Parentes som ploppade upp mens jag skrev:

KrilleW på Genesis och Björn den godes tidigare poster #46 och 47 samt att Hellzon inte huggit på det
Dude, jag kan inte "hugga" mer på KrilleW än jag gjort i inlägg #38. Han är på Bryggan och jag är Lag Fördäck.

Nåväl.

Typ grej A händer om båten är på plats B och person C står på bryggan.
Här fastnade jag i teorin att du säger detta för att du har just den förmågan - grej A är att vi hoppar över en hamn, plats B är på väg till den hamnen och person C är Empi. Kan kännas oskyldigt att

*) Jag tror på det förstnämnda då den förbestämda rutten är rimlig och det blir konstigt fluffmässigt att börja ändra ordning på hamnarna.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det är något som inte känns rätt i Björn vs KrilleW härvan. Att Hellzon är så på att lyncha KrilleW på Björns uppmaning känns misstänkt. Att Björn är så inne på att lyncha KrilleW för spekulationer om vilka slags roller som kan finnas känns också misstänkt. Det hetsas helt enkelt på tok för mycket över väldigt lite. När jag bromsar Björn så tar Sidd upp facklan och försöker dreva vidare.

Jag tror vi har ulv bland HZ och BDG. Varning för Sidd.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Impetigo på grund av den där misstankelistan där KrilleW och Hellzon placerats relativt högt utan att det förklaras varför samtidigt som ordningen i hur misstänkta eller inte folk är inte riktigt känns som om den rimmar med hur folk skrivit om varandra i tråden.
Äh, du bara tiltar nu. Du som är en duktig analytiker vet egentligen att min koppling ”Hellzon grönish -> imperiicus rödish” är bättre/enklare än din ”hellzon rödish -> impetigo rödish pga säger att hellzon är grönish”, det är inga konstighter att du blir orange på min lista.

En lista som naturligtvis baseras mycket på magkänsla, det är inte rödande som du gör gällande.

Frågan är varför du tiltar så? Den enklaste förklaringen är ju att du känner dig hotad och vill avleda misstankar genom dina vilda (och, får du erkänna om du tar ett djupt andetag och tittar på datan en gång till) ogrundade ad hoc-anklagelser.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jag är ledsen men Meta-röst: KrilleW Det här låter så himla mycket som en ulv som inte har fått någon bra roll och som funderar på vad hen ska bluffa för något. Varför i hela friden skulle alla ulvarna bluffa exakt samma roll om dom nu ska bluffa? Vad finns det som talar för att det skulle finnas 'flera olikartade sjömän', 'matroser' och liknande? Du säger ju själv att du tror att vi alla har olika roller, och det vore rätt märkligt om samma roll hade olika förmågor eller hur?

Och jo, jag tror definitivt att stormen kan ge fördelar... för ulvarna! så
Vi kan väl iallfall konstatera att KrilleW är by för annars skulle han väl inte häva ur sig att alla bybor skulle ha en bonus vid storm?

Det vore ju väldigt vågat som ulv.

Ja det ska ni!
(Team Bryggan mula Krille W alltså.)
Fine, det är faktiskt en väldigt märklig anklagelse, håller med om att man nog inte gör det som ulv, om han nu inte bara bli stressad och upprörd över anklagelsen då.
Noterar ni vad Björn gör efter detta konstaterande? Nada.

Det är lite udda. Å andra sidan är Halo väldigt på att försvara KrilleW. Han lägger fler inlägg på det än vad jag och Björn gjort var för sig iaf.

För övrigt får jag också konstiga vibbar av Impetigo. En motivering vore dock en upprepning av vad Empiricus redan sagt, ffa svårmotiverad rödgrönlista.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag är nöjd med Stövelkattens inlägg, så jag utnyttjar ensamprivilegiet och flyttar min röst till någon som känns skum.

Röst: Sidd

Min (fantastiska) motivering är att jag får dåliga vibbar. Sidd skriver ett inlägg på jobbet och sen tystnad tills dess att han blir petad på, då kommer ett inlägg som inte säger jättemycket och mest känns som luft. Jag får flashbacks till senaste spelet vi var i tillsammans och han spelade ulv. Plus att han lägger en röst på KrilleW utan någon egen motivering. Sorry, Sidd, om vi ska komma överens om vem som ska kastas överbord så behöver jag bli mer övertygad om din byboighet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Gula/röda:
Empi: fortfarande under bevakning, men grönare än tidigare pga bemötte anfallet.
Sidd: lyft sig, pga bra svar på mina misstankar och mer sekundärmisstänkt pga misstanke mot Empi.
Impetigo pga udda färglista.
Björn den Gode: under bevakning. Till en början vettigt angrepp mot KrilleW som rasade när det fick mothugg.

Gulgrön:
KrilleW: fanns det nåt där?
Halo: MÅSTE ju bli grönish om jag misstror Björn och tror att försvaret av KrilleW är vettigt. Att komma springande till försvar är konstigt men jag vänder mig åt annat håll så länge. Kan inte rösta på utkikarna ändå.

Och en liten not till de nya. Om Björn (eller LJS) är ulvar kan de coacha resten av ulvlaget. Då har vi en spännande match framför oss.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag har ju inte alls något emot att droppa lite kunskap från mitt pm såhär i hintform, jag tänker att det här är inte något som vi förlorar på att veta:
Det finns saker som triggas av vilken hamn vi är i - det finns säkert fler av er som har liknande saker i era pm. Det är också inte, om jag förstår det rätt, garanterat att båten kommer lägga till i samtliga hamnar alternativt kommer göra det i en annan ordning.
Absolut, här tror jag bestämt att någon i gruppen styr vilken hamn vi dockar nånstans och som du även skriver att båten ändrar rutt.
En taktik för att undgå stormen kanske.
Kan alla röra sig i stormen? Där blir jag rätt handikappad, så det är inte alltid bra saker med storm för min del.
Men jag gissar på att t.ex. ulvarna tar sig igenom stormarna galant.

Och så tankar om uppläggets restriktioner och dess effekter på röstningar och sånt:
Genom att vi inte vet färg på utröstade så är det extra farligt att stå i arrangerade grupper. Om antagandet att ulvar enbart kan nattmörda på den plats de står på stämmer så är ju i förhand överenskomna mötesplatser livsfarliga. Om någon på en plats blir mördad och det står många där så har vi ju med det föregående antagandet antagligen då en diskussion om vilka på den platsen som är misstänkta, och i vanliga fall hade vi fått kvitto på tillhörighet vid kommande utröstning. Generellt så brukar det finnas spelare som i andras ögon ter sig mer ulviga trots att de är bybor - se Basses fyrfältare. Risken är alltså hög att vi slänger bybor efter nattmördade, och lömska ulven smyger vidare utan att ha blivit upptäckt. Rörigt skrivet men så får det vara och jag tror nog ni fattar vad jag menar.

Med 15 spelare kan vi sprida ut oss 3 per rum i 5 rum, eller någon annan fördelning, och kanske det skulle kunna vara en variant som ger bättre balans. Eller så kommer folk med åsikter om vars andra och de själva borde bege sig kommande runda så kanske det ger givande data. Det kommer bli kaos oavsett. Vi kommer inte kunna lägga upp en adekvat plan och följa den för det kommer (pga ulvar och olika sätt att spela) inte att gå att samordna på ett sätt som gör folk nöjda.

Så vars vill jag med den där röriga texten? Dels varna mot planer på att ställa alla på samma ställe, dels bara spåna i fritext för att få igång hjärnan samtidigt som jag visar typ hur jag tänker. Det har varit en lång dag och jag har sett fram emot lite forumspel innan sängdags.
1. Detta kan ju vara både en mästerlig plan för ulvarna för att kunna sprida ut sig och kanske ta flera byten samtidigt.

2. Eller så kan det vara en rätt bra taktik av en hederlig bybo för att undgå massutrotning.


Allt beroende på vad det vi inte vet fungerar.

Nu vet jag heller inte om ulvarna kan ta flera byten under en natt, men det lär vi få veta inom ett dygn.

Så det ultimata är egentligen att vi sparar in oss på att kasta ut någon så tidigt utan att ha några konkreta bevis, vilket vi lär få efter första nattmordet/-morden.

Mina misstankar är inte många ännu, utan ser mest ett hav av lite paranoida sjömän.

KrilleW, här kommer du med motanklagelser som är helt grundlösa. Det är lätt att man känner att en person som anklagar en är ulvig. Naturlig reaktion. Men byn tjänar ingenting på att du säger att du tycker att Björn verkar skum. Jag är bybo och har ingen aning om vad storm skulle innebära, och det finns ingen anledning till att tro att alla bybor skulle ha någon info om stormen.

Jag lärde mig i förra spelet att det här med att kasta ur sig lite anklagelser för att det ska hända något är en dålig idé som bara sår kaos och hjälper ulvarna. En god bybo bör kunna bli anklagad av en annan utan att anta att denne är ulv. Björn kanske misstar sig om dig, men har du någon anledning att tro att hans anklagelser är baserade på en ulvlogik snarare än bara felaktiga slutsatser som bybo?

Att säga "Jag tycker att när du säger X och Y, så tyder det på att du är en ulv, eftersom en ulv tjänar på detta på det här sättet" är en jättebra grej. Att säga "Jasså, du anklagar mig? Då måste du vara ulv!" hjälper ingen. Det här spelet är kaotiskt nog som det är.

Så: Kan du se varför Björn läser in ulvighet i det du skrivit? Och tror du att han gör det för att han spelar ärligt bybo eller gör han det medvetet med ulvig agenda? Kan du se något annat som han gjort som tyder på att han är varulv (eller DTF)? Om Björn gör ett ärligt misstag som bybo tjänar byn ingenting på att du försvarar dig genom att smutskasta honom. Två oskyldigt anklagade bybor är inte bättre än en.
Och ja, jag bör vara lite mer försiktig hur jag uttalar mig i fortsättningen, kanske bättre att ignorera än att eskalera i tankarna.
Tack för smällen på fingrarna, kan behövas i dessa stormiga tider.

Våra förmågor hjälper oss nog en hel del att lösa ut knutar under natten.

Så jag är mot plankan första dagen.

Håll ut, håll boj.

Röst: Ingen
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Äh, du bara tiltar nu. Du som är en duktig analytiker vet egentligen att min koppling ”Hellzon grönish -> imperiicus rödish” är bättre/enklare än din ”hellzon rödish -> impetigo rödish pga säger att hellzon är grönish”, det är inga konstighter att du blir orange på min lista.

En lista som naturligtvis baseras mycket på magkänsla, det är inte rödande som du gör gällande.

Frågan är varför du tiltar så? Den enklaste förklaringen är ju att du känner dig hotad och vill avleda misstankar genom dina vilda (och, får du erkänna om du tar ett djupt andetag och tittar på datan en gång till) ogrundade ad hoc-anklagelser.
The werewolf doth protest too much, methinks?
Empiricus: Uttrycker att några är lite mer misstänkta, och inkluderar Impetigo
Impetigo: "You're bad and your analysis is bad!"
Det här svaret känns superdefensivt, @Impetigo hur kommer det sig att du tycker den rimligaste vägen att bemöta min post är att gå till angrepp mot mig snarare än att förklara hur du tänker? Den enklaste förklaringen är ju att du känner dig hotad och vill avleda misstankar genom dina vilda.. osv. :)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Also, @Impetigo vi har väl inte spelat i samma varulvsspel tidigare? Är det att du har läst igenom gamla spel eller att du blivit coachad i Ulvchatten om att snacka om mig som en duktig analytiker när du angriper min misstanke? För det känns som en lite skum sak att göra tycker jag.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläget just nu:
Halo9000 har 1 röst (Impetigo)
Impetigo har 1 röst (Empiricus)
KrilleW har 1 röst (Sidd)
Sidd har 1 röst (Korpa)
Stövelkatten har 1 röst (Genesis)

Aktiva blankröster: 3 (Basenanji, Hellzon, KrilleW)
Ej röstat: Björn den Gode, Halo9000, LJSLarsson, Lukas, michael, Stövelkatten, xyas
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bdg har också aktivt blankröstat, det var dock gömt mitt i en lång post.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Impetigo hur kommer det sig att du tycker den rimligaste vägen att bemöta min post är att gå till angrepp mot mig snarare än att förklara hur du tänker?
Det var ungefär detta jag menade att du gjorde, alltså rödade mig ad hoc eftersom du kände dig hotad.

Jag tänkte alltså så här:
-hellzon verkade antyda att han hade nåt i sitt roll-pm som rödade empiricus
- hellzon attackerade empiricus hårt i oträngt läge vilket jag tyckte var grönande, jag ser
Inte eiktigt varför en ulv skulle göra så
- eftersom jag läste hellzon som grön blev empiricus orange
- jag försökte pressa empiricus för att se vad det kunde ge och uppfattade att empiricus då blev stressad enligt ovan
- sen tog hellzon typ tillbaka sina anklagelser mot empiricus
- hellzon säger i stället att jag är skum baserat på, antar jag, att jag haft empiricus som orange? Basenanji och halo9000 är ju också orange på min ”konstiga” lista men det har jag ju motiverat.

Det är från tidigare spel som jag uppfattat empiricus som duktig analytiker.

Jag får uppdatera min lista så att både hellzon och empiricus är gula. I övrigt står jag fast vid den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
@Korpa, du skriver att du är nöjd med @Stövelkatten s* post. Det är inte jag! Katten skriver ett hyfsat långt inlägg, men totalt innehållslöst. Det är bara lite uppenbara teorier om spelupplägget och allmänna plattityder. Ingenting som andra inte redan sagt och ingenting som ger oss något alls att analysera eller som överhuvudtaget bidrar till spelet.

Nå, Stövelkatten är kanske inte den mest produktive av spelare. Det var han inte i förra spelet, heller, men det ändrar inte det faktum att detta är en utmärkt ulvstrategi. Medan alla andra kastar anklagelser omkring sig och skriver saker som kan tolkas och misstolkas, så sitter katten lugnt och håller sig i bakgrunden. Jag vet inte om han är ulv, men vad mig anbelangar så har han fortfarande inte skrivit i tråden, för det där var bara varm luft, och den här skutan är inte ångdriven! Jag ligger kvar med min röst och tänker fortsätta skälla ut honom tills han producerar något vi kan ta på. För även om det är svårt att teoretisera i R1 är det viktigt att skriva saker, för då kan vi titta på dem senare med den kunskap vi har fått till oss.

* Irriterande att inte få gå och redigera. Normalt går jag och tar bort det där mellanslaget i efterhand.
 
Top