Varulv [VaruIvspeI] - R2

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag var ganska så misstänksam mot Sidd /Impetigo men Sidd gav också starka siarvibbar så jag ville vänta med det tills efter siaren gått ut. Så hade Sidd inte claimat som siare hade det varit högst misstänkt för mig. Jag litar på honom nu.

Angående Basse så försöker många göra oss till något radarpar och det vet jag ju är felaktigt. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Jag tror ulvbasse mer troligt än bybobassse säger sia Yem. Vi har diskuterat ganska mycket om hur siaren är nerfad osv så att bara slänga ur sig det är lite random.
Ulvbasse kan mycket väl säga sia Yem för han vet att det befäster bilden av att vi sätter i hopp (lite omvänd psykologi sådär.)

Någon sa att de inte tror att vargarna lägger sig på samma person i drevet. I vanliga fall skulle jag hålla med men nu verkar det som runda två är väldigt avgörande så då kan jag tro att det är lika strikt.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Stämmer väl inte @Yem_86 ?
Ursäkta jag skrev fel. Bybo som varulv och varulv som bybo. Så om du har siat dig själv i går och fick varulv kan det vara (B) om väktaren väktade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tja, jag kanske drar iväg nu, men vi har förmodligen ett ganska kasst läge: vi i har två ulvar som har matchboll, oeniga kring vem som är vad och bara några få timmar på oss.

Det jobbiga är att om Sidd har siat sig själv och fått svaret "Du är bybo" så kan Sidd både vara naiv eller en äkta siare och vi spelar efter upplägg F.

Jag är alltså inte en ulv, ni kan lita på mig. Jag tänker inte svara på huruvida jag är väktaren eller inte, men tycker nog att läget är ganska illa och skulle absolut klara av att också väktaren outas. Jag har svårt att tro att vi i det här skedet ska kunna få ut något matnyttigt av en siare (typ sia en ulv) eller en väktare (hindra ett nattmord), utan är redo att spela på att hitta en ulv. men okej, vi håller oss väl kalla ett tag till.

Eftersom allt pekar på att vi har upplägg D/E så spricker min upplägg F-teori. Synd. Det här är svårt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Angående Basse så försöker många göra oss till något radarpar och det vet jag ju är felaktigt. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Jag tror ulvbasse mer troligt än bybobassse säger sia Yem. Vi har diskuterat ganska mycket om hur siaren är nerfad osv så att bara slänga ur sig det är lite random.
Ulvbasse kan mycket väl säga sia Yem för han vet att det befäster bilden av att vi sätter i hopp (lite omvänd psykologi sådär.)
Det som gör att jag har hållit dig som misstänkt är:

De svaga motiveringarna genom hela spelet
Din (fel)läsning av spelupplägget (som fortfarande förbryllar mig)
Din ganska låga närvaro och försiktiga spel

...och ja, då känns det rimligt att du ska bli siad. Dessutom får du inte glömma bort att jag trodde att det var spelupplägg F som gällde.

Men nu vet jag inte. Jag blir ganska osäker och lutar mer och mer mot att du är bybo.

Sedan ska ni alla veta att jag är en sån som inte tycker att powerroller är så viktiga. Det ska till så himla mycket tur för att de ska fungera bra. Jag är också en ganska offervillig spelare som gärna kastar fram allt tidigt istället för att hålla på det. Jag har varken disciplin eller tålamod för sånt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ursäkta jag skrev fel. Bybo som varulv och varulv som bybo. Så om du har siat dig själv i går och fick varulv kan det vara (B) om väktaren väktade.
och det är därför det vore så himla skönt att veta vem som. är väktare och hur väktandet gick. Om vi har upplägg B är det ju inte lika kritiskt och då kan vi utesluta massa spelare och ökar sannolikheten att träffa en ulv.

Äh, jag tycker vi outar rubbet! Kalla mig galen, men det här står jag för. Jag är inte väktaren. Jag är en vanlig bybo.

Mina misstänkta: Impetigo, RasmusL, Empiricus

Just nu får min röst ligga kvar på Impetigo. Han är ändå mest misstänkt. Så här skrev han i sitt första inlägg i R1:

Impetigo said:
Intressant att försöka lista ut vilket upplägg som gäller. Vid snabb genomnlösning av de olika uppläggen verkar det ju finnas väktare i samtliga upplägg vilket så klart försvårar bedömningen av nattmord varje, udda och jämn runda. Svårtför väktaren att veta om man fått träff eller om ulvarna bara inte nattmördat tänker jag.
Det jag reagerar på är att det här känns framkastat. Impetigo utgår från att det centrala i spelet är bedömningen av nattmord ochb hur lätt/svårt det är för väktaren att klara sin uppgift. Varför detta fokus på väktaren? Nej, jag läser det där som att Impetigo vill föreställa en bybo som grubblar lite kring spelupplägget. Han skriver inte mycket i R1 och det handlar ganska mycket om Rasmus vara eller icke vara. Dessutom hoppar han på Martin-tåget.

Jag lutar nog mot att våra ulvar är Impetigo och Empiricus och kan rösta på någon av dem.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Impetigo skrev sju poster i R1 och har hittills skrivit fyra i R2. Jag går genom dem lite kort:

R1
#8 är en lagom mysig inledning där Impetigo resonerar lite kring upplägget och missar att upplägg F saknar väktare. Trots det kretsar jans grubbel mest kring huruvida det är svårt eller lätt att ta ställning till väktarrollen. Något motstridigt således.

#22 är en ursäkt för att inte kunna vara med så mycket, och en i mina ögon ganska safe genomgång av upplägget som inte ger så mycket. Har ingen rödlista ännu.

#31 innehåller en rödlista. Yem är gul, Basse, Sidd och Empiricus är gulorange, Martin och Rasmus är röda. Nu röstar Impetigo på Martin med motiveringen att Martin skriver alibi-inlägg med text utan information.
#60 är ett svar till Martin där Impetigo förklarar sig och faktiskt ursäktar sig litegrand, vilket jag tycker låter som en ulv som blir skraj när bybon Martin hugger tillbaka:
Impetigo said:
Jag tog upp det för att ursäkta mig lite eftersom det känns som att jag alltid är på dig med den här kritiken. Men om du inte känner igen det är det nog ingen fara, tänker jag!
Sedan svarar Impetigo ganska blah-blaha på mina ganska slappa frågor. Impetigo missar att rundan slutar 22 och påminner till slut om att Rasmus inte skrivit något och röstar på Rasmus.

#62 är en rättelse när Martin påpekar att rundan slutar 22.00

#77 är ett svar till Empiricus. Det är ganska skarp formulerat och innehåller bra stuff. Skulle två ulvar prata så med varandra? Hm. Impetigos misstankelista är ganska kul formulerad om man tror att han och Empi är ulvarna:
Impetigo said:
Yem säger vettiga, matnyttiga saker och ger grön känsla, försvarar sig bra och rimligt.
Sidd är alltid svårläst men tycker nog att det är en typisk bybo-Sidd som skriver denna rundan.
Basse är ganska konstruktiv. Tillbakakar en röst vilket jag tycker är lite ulvigt.
Empi skriver konkret och tydligt men det tillkommer inte så mycket nytt i inläggen. Jag är orolig för att ulv-Empi vore svår att ha att göra med.
Martin har minst substans i sina inlägg vilket ger en känsla av ulv-Martin. I tidigare spel har ulv-Martin skrivit liknande alibi-inlägg.
Rasmus har lågflugit. Säger att det beror på IRL, behöver hur som helst komma in i spelet asap.
#80 Ändrar sig impetigo och menar att det är fel att jaga Rasmus när Rasmus angett en tid då han kan vara med i spel. Impetigo röstar på Martin.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag får mer och mer känslan av att Impetigo väljer enkla mål. Först Ramus pga inaktivitet och sedan Martin när alla andra är där.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Mera läsning av Impetigos i R2

#6 är en grön-till-röd-lista: Yem Basse Sidd Rasmus Empi och innehåller också en röst på Empiricus.

Äsch! Nu spricker min tes om att Impetigo är skum med Empiricus. Det vore otroligt (eller sjukt kallt) att en ulv-Impetigo röstar som första röst på sin ulv-Empi, när Empi fick ganska mycket heat på sig i slutet av R1.

#51 är en fördjupad grön-till-röd-lista och den är ganska matnyttig faktiskt. Impetigo misstänker Empiricus och Rasmus.

#57 är ett svar till Rasmus

#80 är ytterligare en grön.till-röd-lista. Nus er den ut så här: Sidd Yemm Basse Rasmus Empi

---

Tja, det är verkligen krångligt det här spelet. Jag tror inte längre att Impetigo och Empiricus är ulvarna. I så fall måste det vara Impetigo och Rasmus, men visst pratade Impetigo ganska mycket om Rasmus och var nära att rösta på honom i R1?

Så länge får rösten stanna på Impetigo, men jag får nog tänka på det här. Kan det vara Empi och Rasmus som är ulvparet tro?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
En sista tanke innan jag går och övar: det kan också vara så att vi har med upplägg B att göra, men att väktaren lyckades med sitt väkteri eller att ulvarna glömde bort att skicka in sitt nattmord! Minns ni att Vimes påminde folk om att skicka in förmågeanvändning?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
...och en sista sista tanke.

Låt oss säga att väktaren outar sig. Då har vi en outad siare, en outad väktare och fyra spelare kvar. En bybo kan då leta en ulv bland bara tre spelare.

Är inte det förjäkla sköna odds?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Fan vad jag är stark i matte, märker ni det? :D

Jag menar ju förstås att det blir 2/3 att hitta en ulv!

Så här tex:

Siare
Väktare
Bybo (tex Basse)
Bybo
Ulv
Ulv

2/3, eller 66,6%.

Förjäkla sköna odds!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Mera läsning av Impetigos i R2

#6 är en grön-till-röd-lista: Yem Basse Sidd Rasmus Empi och innehåller också en röst på Empiricus.

Äsch! Nu spricker min tes om att Impetigo är skum med Empiricus. Det vore otroligt (eller sjukt kallt) att en ulv-Impetigo röstar som första röst på sin ulv-Empi, när Empi fick ganska mycket heat på sig i slutet av R1.

#51 är en fördjupad grön-till-röd-lista och den är ganska matnyttig faktiskt. Impetigo misstänker Empiricus och Rasmus.

#57 är ett svar till Rasmus

#80 är ytterligare en grön.till-röd-lista. Nus er den ut så här: Sidd Yemm Basse Rasmus Empi

---

Tja, det är verkligen krångligt det här spelet. Jag tror inte längre att Impetigo och Empiricus är ulvarna. I så fall måste det vara Impetigo och Rasmus, men visst pratade Impetigo ganska mycket om Rasmus och var nära att rösta på honom i R1?

Så länge får rösten stanna på Impetigo, men jag får nog tänka på det här. Kan det vara Empi och Rasmus som är ulvparet tro?
Hur tänker du med Impetigos rödlistor?
Om han nu är ulv så listar han förstås inte sin ulvakompis som röd väl?
En ulvImpetigo jagar låssasulven Empetigo.
Sen så grönar han väl sin kompis: ergo nån i smeten högre upp på sin tyckar-lista.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja precis @Sidd du har helt rätt, min tidigare tes om Empi och Impetigo spricker. Men det är ju nåt som inte stämmer här. Nu håller jag dig och Yem för gröna, men då återstår bara följande kombinationer:

Impetigo, Empiricus
Impetigo, Rasmus
Rasmus, Empiricus.

Vet faktiskt inte alls säkert vilken som är den riktiga kombon. 😐
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Fan vad jag är stark i matte, märker ni det? :D

Jag menar ju förstås att det blir 2/3 att hitta en ulv!

Så här tex:

Siare
Väktare
Bybo (tex Basse)
Bybo
Ulv
Ulv

2/3, eller 66,6%.

Förjäkla sköna odds!
Men what!
Jag tycker du har rätt.
Bra att jag outade i alla fall.
Jag ändrar mig - det är klart Siaren ska outa sig - det har jag väl alltid menat😉😛🤪

Men faktiskt!
Det verkar ju vara läge att gröna en spelare till så vi inte drevar fel nu när det är typ matchboll.
Jag röstar för att Väktaren outar sig nu så kan vi två slå våra kloka tankar ihop och sätta tryck på rätt spelare: 2 av 3.

Som det ser ut nu så kommer ju förstås ulvaparet snajpa ihop hur de vill ha det sista minuten ändå.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Ja precis @Sidd du har helt rätt, min tidigare tes om Empi och Impetigo spricker. Men det är ju nåt som inte stämmer här. Nu håller jag dig och Yem för gröna, men då återstår bara följande kombinationer:

Impetigo, Empiricus
Impetigo, Rasmus
Rasmus, Empiricus.

Vet faktiskt inte alls säkert vilken som är den riktiga kombon. 😐
Därav borde Väktaren styra kvällens händelseförlopp.

(Skönt att jag inte längre har den avgörande pressen längre att fixa det här för byn).

Jag tror detta får sin upplösning denna runda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Ja precis @Sidd du har helt rätt, min tidigare tes om Empi och Impetigo spricker. Men det är ju nåt som inte stämmer här. Nu håller jag dig och Yem för gröna, men då återstår bara följande kombinationer:

Impetigo, Empiricus
Impetigo, Rasmus
Rasmus, Empiricus.

Vet faktiskt inte alls säkert vilken som är den riktiga kombon. 😐
Varför grönar du Yem nu då så självklart?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok
Varför grönar du Yem nu då så självklart?
Ja, vad tror du? Men jag skulle gladeligen misstänka Yem, så om Väktaren vågade outa kunde vi stryka nån av de som annars sabbar teorin.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Därav borde Väktaren styra kvällens händelseförlopp.

(Skönt att jag inte längre har den avgörande pressen längre att fixa det här för byn).

Jag tror detta får sin upplösning denna runda.
Det här måste vi prata om efter spel, men du tror på allvar att siaren och väktaren kommer klara det här?

Jag kanske tänker helt fel, men det enda sättet jag tror att vi kan vinna på är genom att rösta ut en ulv - långt innan de får göra sitt nattmord, långt innan en väktare hinner skydda någon.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Men what!
Jag tycker du har rätt.
Bra att jag outade i alla fall.
Jag ändrar mig - det är klart Siaren ska outa sig - det har jag väl alltid menat😉😛🤪

Men faktiskt!
Det verkar ju vara läge att gröna en spelare till så vi inte drevar fel nu när det är typ matchboll.
Jag röstar för att Väktaren outar sig nu så kan vi två slå våra kloka tankar ihop och sätta tryck på rätt spelare: 2 av 3.

Som det ser ut nu så kommer ju förstås ulvaparet snajpa ihop hur de vill ha det sista minuten ändå.
Jag tycker att väktaren ska outa sig. Frågan är om väkaren får reda på om den kan väkta samma person igen eller ej.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Mindre än 7 timmar till deadline! Glöm inte att skicka in förmågeanvändande!
 
Top