Varulv [VaruIvspeI] - R2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Ok, nu har jag läst genom R1 från 11 till 17.30 ca. Under den tiden byter Empiricus och Impetigo röster till Martin, med i mina ögon ganska slappa motiveringar. Rasmus är på lajv och helt offline vid tillfället.

Röstbytandet skulle kunna vara för att rädda Empiricus eller Rasmus som vid elva timmar innan deadline ligger risigt till.

Yem_86 röstar också ganska slappt på Martin och följer i princip bara Empiricus. Men att som ulv ligga som första person på en bybo? Njae, jag tror ändå att Yem är grön. Sidd byter också ganska slappt till Martin i rundan slutskede, dessutom mot bättre vetande eftersom han redan där och då säger sig veta att Martin inte är bybo. Något märkligt. Men skulle ulv-Sidd bete sig så? Jag tror inte det.

Jag tror tillsvidare på att Empiricus är den som är värd att syna. Han är också den jag misstänker mest, även om mina analyser nog lämnar mycket i övrigt att önska

Röst: Empiricus
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag tror det knappast undgick någon att jag misstänkte Martin3 för ulv och lyfte det flera gånger under förra rundan, jag hoppade visserligen runt med min röst en del för att åstadkomma annat också men tyckte ändå att jag var konsekvent med var mina misstankar låg, så jag tar gärna emot frågor, påhopp eller liknande om varför jag är extra röd från runda 1.

I runda 1 såg röstlängden ut som följer:
Vem röstarNärFrån vemPå vem
Basenanji20220701 14.30IngenEmpiricus
Yem_8620220701 15.58IngenBasenanji
Empiricus20220701 17.35IngenRasmusL
Sidd20220701 18.04IngenRasmusL
Impetigo20220701 23.30IngenRasmusL
Basenanji20220702 08.31EmpiricusYem_86
Empiricus20220702 09.16RasmusLMartin3
Yem_8620220702 10.16BasenanjiMartin3
Impetigo20220702 13.10RasmusLMartin3
Martin320220702 16.39IngenEmpiricus
Basenanji20220702 17.30Yem_86Sidd
Sidd20220702 18.11RasmusLEmpiricus
Basenanji20220702 18.48SiddRasmusL
Empiricus20220703 01.31Martin3RasmusL
Basenanji20220703 09.23RasmusLMartin3
Impetigo20220703 10.27Martin3RasmusL
Empiricus20220703 14.03RasmusLImpetigo
Impetigo20220703 14.59RasmusLMartin3
Empiricus20220703 16.13ImpetigoMartin3
Martin320220703 19.25EmpiricusRasmusL
Sidd20220703 19.30EmpiricusRasmusL
RasmusL20220703 20.19IngenMartin3
Sidd20220703 21.07RasmusLMartin3

Och rundan slutade så här:
Yem_8620220702 10.16BasenanjiMartin3
Basenanji20220703 09.23RasmusLMartin3
Impetigo20220703 14.59RasmusLMartin3
Empiricus20220703 16.13ImpetigoMartin3
RasmusL20220703 20.19IngenMartin3
Sidd20220703 21.07RasmusLMartin3
Martin320220703 19.25EmpiricusRasmusL
Ja Empi vi tyckte ju olika om Martin.
Jag tyckte du onödigt misstänkte denne bla tyckte du att denne mest skrev om spelmekaniken (vilket stämde till en början men inte sen när du kliver tillbaka).
Jag tycker det är bra att börja i spelmekaniken för att utifrån den diskussionen se hur alla övriga förhåller sig och funderar i det.
Förutom att jag (och vi alla) förstår mer så ser jag vad andra tycker om de olika rollerna och mekanikerna, hur liksom ni andra positionerar er.
Du kör ju själv mycket sånt (statistik) så lite förvånande att du tyckte Martins Siarpost var så dålig.
Drevet på Martin som du startade tyckte jag var konstigt och att du klev tillbaka och satte spiken i kistan var rödande.

Att du nu lägger upp röstningslistor tackar jag för (grönande men som du själv sagt så kan även en hårt jobbande ulv också göra detta).
Det hjälper oss att se hur andra betett sig i röstandet.
Tex så ser det ju tveksamt ut att om du nu är ulv så skulle nog inte Yem kliva på det där Martin-drevet direkt efter.
Impetigos röstning på Martin vill jag gärna ha lite respons på @Impetigo
Basse håller sig länge borta från Martindrevet, undrar varför?

En detalj är att när Rasmus i en kisspaus från bilresan hem skriver att det är uselt av oss att rösta på honom när han inte är plats så backar du direkt bort med röst på denne och går tillbaka på Martin. Varför försökte du inte i stället på nån annan, mig eller Basse?

Nu börjar du R2 med att jaga Basse vilket jag bara läser som avsiktligt avståndstagande. Båda ni två är aktiva idag och er taktik är således att du Empi är rökt så Basse har gladeligen taktiksnackat ihop er om att du ska jaga Basse, för det grönar då denne.
Jag håller med dig om att Basse i R1 inte har tagit ställning och framförallt har haft beröringsskräck med dig.
Denne har även varit ovanligt snäll mot mig vilket förvånar men säkert taktik?

@Empiricus vad tycker du om outning? Är det kanske dags för dig att dra det kortet?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ok, nu har jag läst genom R1 från 11 till 17.30 ca. Under den tiden byter Empiricus och Impetigo röster till Martin, med i mina ögon ganska slappa motiveringar. Rasmus är på lajv och helt offline vid tillfället.

Röstbytandet skulle kunna vara för att rädda Empiricus eller Rasmus som vid elva timmar innan deadline ligger risigt till.

Yem_86 röstar också ganska slappt på Martin och följer i princip bara Empiricus. Men att som ulv ligga som första person på en bybo? Njae, jag tror ändå att Yem är grön. Sidd byter också ganska slappt till Martin i rundan slutskede, dessutom mot bättre vetande eftersom han redan där och då säger sig veta att Martin inte är bybo. Något märkligt. Men skulle ulv-Sidd bete sig så? Jag tror inte det.

Jag tror tillsvidare på att Empiricus är den som är värd att syna. Han är också den jag misstänker mest, även om mina analyser nog lämnar mycket i övrigt att önska

Röst: Empiricus
Mitt byte sista timmen var ju bara ett försök att slippa bli nattmördad.
Jag tyckte jag var rätt ute med att inte rösta på Martin och stack ut i mängden.
Martin skulle ändå röstas ut så det gjorde ju ingen skillnad.
Var övertygad om att ulvarna tyckte jag var jobbig.
Så det var ett ynkligt feg-move för att försöka gömma mig i mängden i tåget.
Sorry igen @Martin3
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Och väkaren får väkta samma person flera gånger i rad om det lyckas så väktar hen den utkommna siaren så får vi ett till siandet även om det inte skulle vara D E eller F.
En titt på Yem utifrån min synvinkel:

Du lovade i R1 att du minnsan inte skulle vara så snäll och skriva mer ifall Rasmus inte deltog mer.
Nu när @RasmusL varit så jobbigt kreativ och kommit med genialiska förslag, massor av gräv och hjälpt till så vore det ju bra att du följer upp din tanke i R2 i alla fall. Jag vill ha mer bra input.
Respons på Martin-drevet kan du ju börja med då du var rätt central för att skicka denne till de sälla jaktmarkerna. Kolla tex tillbaka och red ut vad som felade och hur övriga agerade.
Red ut för och nackdelar och möjliga utfall på ditt förslag om outning av powerroller.
Du behöver bevisa mer än att du bara ”råkade” missa upplägg F.
För min del så är du fortfarande lågflygande vilket inte hjälper byn.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Tycker att den här sammanställningen är ganska intressant:

Röstammanräkning : (inom parantes de som röstat där förut)
Martin : 2 : Yem, Basse. (Empi, Impetigo)
Empi : 2 : Martin, Sidd. (Basse)
RasmusL : 2 :Empi, Impetigo, (Basse, Sidd, Impetigo, Empi)

Jag har svårt att tro att bägge ulvar (givet att vi har två ulvar) ligger på samma person.

Därifrån borde det vara intressant att se hur rösterna rör på sig. Återkommer.
Ja det var utifrån denna tror jag som jag landade i att OM Empi är bus så är buskompis nån av dig Basse eller Yem.
Vid denna stund så tvekade Empi på att kliva tillbaka på Martin för det skulle vara för tydligt med båda ulvarna på ett 3-mannatåg.
Vid ca13 vaknade Rasmus med en försvarsröst på Martin.
Vid 15 kliver Impetigo på Martintåget (vilket var jädrans synd).
Då tänker Empi att det inte är så stor fara längre och vid 16 så sätter han spiken i kistan utan att sticka ut på nått sätt.

Frågan är: vem av er innan är Empis kompanjon?

Vore kul om ni inblandade kunde debatera detta inför öppen ridå.
Jag kan tillhanda hålla diverse tillhuggen såsom högafflar och glada tillrop.
1656933523288.gif
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ok, nu har jag läst genom R1 från 11 till 17.30 ca. Under den tiden byter Empiricus och Impetigo röster till Martin, med i mina ögon ganska slappa motiveringar. Rasmus är på lajv och helt offline vid tillfället.

Röstbytandet skulle kunna vara för att rädda Empiricus eller Rasmus som vid elva timmar innan deadline ligger risigt till.

Yem_86 röstar också ganska slappt på Martin och följer i princip bara Empiricus. Men att som ulv ligga som första person på en bybo? Njae, jag tror ändå att Yem är grön. Sidd byter också ganska slappt till Martin i rundan slutskede, dessutom mot bättre vetande eftersom han redan där och då säger sig veta att Martin inte är bybo. Något märkligt. Men skulle ulv-Sidd bete sig så? Jag tror inte det.

Jag tror tillsvidare på att Empiricus är den som är värd att syna. Han är också den jag misstänker mest, även om mina analyser nog lämnar mycket i övrigt att önska

Röst: Empiricus
Offrar du Empi nu din lurifax?

DIGGING THE GRAVE
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
En titt på Yem utifrån min synvinkel:

Du lovade i R1 att du minnsan inte skulle vara så snäll och skriva mer ifall Rasmus inte deltog mer.
Nu när @RasmusL varit så jobbigt kreativ och kommit med genialiska förslag, massor av gräv och hjälpt till så vore det ju bra att du följer upp din tanke i R2 i alla fall. Jag vill ha mer bra input.
Respons på Martin-drevet kan du ju börja med då du var rätt central för att skicka denne till de sälla jaktmarkerna. Kolla tex tillbaka och red ut vad som felade och hur övriga agerade.
Red ut för och nackdelar och möjliga utfall på ditt förslag om outning av powerroller.
Du behöver bevisa mer än att du bara ”råkade” missa upplägg F.
För min del så är du fortfarande lågflygande vilket inte hjälper byn.
Lite repetition:
  • En vanlig siare siar varulvar som varulvar, och bybor som bybor.
  • En galen siare siar varulvar som bybor, och bybor som varulvar.
  • En naiv siare siar alla som bybor.
  • En paranoid siare siar alla som varulvar
Nej jag vill inte outa poweroller det var basse. Jag vill outa siaren specifikt. Gärna ganska tidigt under dagen så vi har tid att diskutera.
Fördelen är att det ger information och risken är liten.
Som sagt matte är inte min starka sida men vi verkar inte ha många rundor på oss så infon behöver komma nu snarare än senare. Jag tycker jag redan har skrivit fördelar och nackdelar med det här men lite mer samlat då. Baserat på nattmorden så står vi inför upplägg D,E,F.
I två av av uppläggen (D ,E) är siaren värdelös eftersom den är paranoid eller naiv och i det tredje finns det inget nattmord alltså är det ingen risk att siaren mördas .Enda risken är om väktaren väktat nattmordet och vi inte har upplägg D E eller F. Eller varulvarna låtit bli att mörda för att förvilla.

Om det då är scenario A så kan “siaren” vara falsk. Är det scenario B eller C så kan siaren vara mer värdefull än i D E eller F.
Men om det är så så kan Väktaren, väkta siaren minst en runda till som gömd.
Så sammanfattat så tycker jag det är värt att siaren går ut nu. Liten risk och vi får info som kan vara det vi behöver i den här situationen då alla fall jag känner mig lite förvirrad och inte har några starka misstankar..

röst @Empiricus.
Jag vill se vad som händer vid lite press.
Det här är dom jag kan tänka mig att rösta på just nu:

@Empiricus- Jag gillade inte att han röstade på impetigo som jag uppfattar som grön. Sen tyckte jag hans fråga till basse var helt rimlig men responsen sen angående det efter tyckte jag inte om. (Jag tyckte martins case mot basse var tunt vilket gjorde att jag röstade på martin.) Om det hade stått mellan empi och martin kanske jag hade ändrat mig.
@Rasmus-Jag vill höra mer från honom (som alla) Jag tror att glömma bort att man ska vara borta är något som händer oavsett ulv eller bybo möjligtvis att det är svårare att fälla några ord lite snabbt när man är ulv och nervös.Sen känner jag att det är lätt för en ulv att lägga sig på en afk vilket gjorde att jag ville ge honom en till chans.

@Basse- Jag har varken fått bu eller bä känsla för honom men han är ett allternativ.

Jag har lite andra tankar som jag behåller för mig själv tills vidare.

1, R3 …). En väktare och en galen* siare i byn
Troligtvis 2 varulvar i spel (BCDE) och jag tror att just nu så ligger inte dessa två på samma drev.
De försöker positionera sig på olika ställen och inför kvällens deadline vill de kunna styra spelet med nåt snabbt byte.

Röstammanräkning : (inom parantes de som röstat där förut)
Martin : 2 : Yem, Basse. (Empi, Impetigo)
Empi : 2 : Martin, Sidd. (Basse)
RasmusL : 2 :Empi, Impetigo, (Basse, Sidd, Impetigo, Empi)

Sidd : 0 : (Basse)
Yem : 0 : (Basse)
Basse : 0 : (Yem)

Ingen röst : 1 : Rasmus

Som synes så bidrar en oaktiv spelare till att allt blir väldigt osäkert och ger byn bara problem.
@RasmusL det är ju stor chans att du ger ulvarna en avgörande extra runda nu om du inte sätter lite fart i tråden och börjar ge feedback på alla poster och gräver lite själv.
👍
Enligt mig var det flera anledningar till att martin vart hängd. Det fanns inte så mycket att gå på och inte så många alternativ. Jag Sidd och impetigo låg på mångas grön listor så vi var inget alternativ. Basse fick som mest någon röst men inget mer än så. Sidd flyttade sin röst från empi så att martin blev rädd och empitåget dog ut. Rasmus var afk stor del och nackdelen med det som bybo(martin) är att du alltid som aktiv är mer misstänkt än den som inte deltar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Enligt mig var det flera anledningar till att martin vart hängd. Det fanns inte så mycket att gå på och inte så många alternativ. Jag Sidd och impetigo låg på mångas grön listor så vi var inget alternativ. Basse fick som mest någon röst men inget mer än så. Sidd flyttade sin röst från empi så att martin blev rädd och empitåget dog ut.
Martin frågade dig varför du låg kvar och röstade på honom och du svarade mest att du ”kände” nåt skumt hos honom - tycker jag var en väldigt svag motivering.
Empidrevet dog för att ingen annan än Martin och jag hjälpte till.
Du har fel om att jag flyttade från Empi först.
Istället var det Martin som flyttade till Rasmus vilket jag tyckte var ett svagt försök av Martin då Rasmus inte var med i spel.
Jag tänkte då att det är ingen vitts att ligga själv på Empi och prövade att följa Martin för att se hur Rasmus skulle reagera.

Rasmus reagerade argsint till slut sent med att skälla ut hela bunten om att vi var värdelösa som drevade mot en som ändå inte svarade.
Det gav alltså inget med Rasmus drev och mer hjälp har vi egentligen hittills inte fått från denne.
Asså vinner @RasmusL som ulv med den här taktiken (som Xyas gjorde nån gång) så kommer jag hädan efter alltid först rösta ut inaktiva och därefter skylla byns torsk på den inaktiva spelaren. Men men nu struntar vi i denne för denna gång å chillar…andas djupt.

Summa sumarum:
- du röstade alltså ut Martin utan att pröva några andra alternativ
- första rösten tjenahejrösten på Basse kan vi glömma för sånna röster finns det ju inte nån substans i, det är mer tvärtom att ligger du kvar på en sån förstaröst utan mer motivering (som fjodor gjorde för ett par spel sen) så är det ju bara skumt.
- du prövade inte ens Empi, Basse eller senare att stöta lite hårdare på Rasmus

Sen så ska vi förstås vara klara med att det oftast kan bli fel i R1 och att vi röstar ut en bybo, inget konstigt med det.
Jag har själv mkt svårt att klämma ur mig en röst i R1 för att jag inte vill råka rösta ut en bybo av misstag, så det är inte lätt.

Bra att du röstar nu.
Vem tror du är ulvens kompis?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Martin frågade dig varför du låg kvar och röstade på honom och du svarade mest att du ”kände” nåt skumt hos honom - tycker jag var en väldigt svag motivering.
Empidrevet dog för att ingen annan än Martin och jag hjälpte till.
Du har fel om att jag flyttade från Empi först.
Istället var det Martin som flyttade till Rasmus vilket jag tyckte var ett svagt försök av Martin då Rasmus inte var med i spel.
Jag tänkte då att det är ingen vitts att ligga själv på Empi och prövade att följa Martin för att se hur Rasmus skulle reagera.

Rasmus reagerade argsint till slut sent med att skälla ut hela bunten om att vi var värdelösa som drevade mot en som ändå inte svarade.
Det gav alltså inget med Rasmus drev och mer hjälp har vi egentligen hittills inte fått från denne.
Asså vinner @RasmusL som ulv med den här taktiken (som Xyas gjorde nån gång) så kommer jag hädan efter alltid först rösta ut inaktiva och därefter skylla byns torsk på den inaktiva spelaren. Men men nu struntar vi i denne för denna gång å chillar…andas djupt.

Summa sumarum:
- du röstade alltså ut Martin utan att pröva några andra alternativ
- första rösten tjenahejrösten på Basse kan vi glömma för sånna röster finns det ju inte nån substans i, det är mer tvärtom att ligger du kvar på en sån förstaröst utan mer motivering (som fjodor gjorde för ett par spel sen) så är det ju bara skumt.
- du prövade inte ens Empi, Basse eller senare att stöta lite hårdare på Rasmus

Sen så ska vi förstås vara klara med att det oftast kan bli fel i R1 och att vi röstar ut en bybo, inget konstigt med det.
Jag har själv mkt svårt att klämma ur mig en röst i R1 för att jag inte vill råka rösta ut en bybo av misstag, så det är inte lätt.

Bra att du röstar nu.
Vem tror du är ulvens kompis?
Svårt att säga som sagt de jag nämnde tidigare är de jag misstänker mest.
Nej jag bytte inte min röst. Som jag sa är jag för att samma rösterna så två kandidater var idealet för mig. Även om jag föredrog empi och martin vs martin och rasmus så var martin ändå den jag ville rösta ut mest så jag var nöjd med det. Nej hade inga stora anledningar men jag hade mindre anledningar på de andra. När sedan martin lät mer grön senare på dagen så kunde jag byta ut rösten mot en på rasmus som jag inte helle hade några stora misstanakr mot och som dessutom känndes svårare att analyster i r 2 pga av afk ande eller starta ett tredjetåg på empi som jag var lite misstänksam mot. Jag bedömde att tiden var för liten och dessutom var jag själv inte helt övertygad varken om martins grönhet eller empis rödhet att jag ville byta röst så rasmus blev hängd som jag inte ville.

Nu frågar jag dig.Vad tycker du?Bör siaren och/eller väkaren outa?I såfall varför?Varför inte?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Färdigjobbat för dagen!
vad tycker du om outning? Är det kanske dags för dig att dra det kortet?
Jag tycker att det är en bra idé för siaren att outa sig om vi har en, det är ju bara i ett scenario vi inte har en. Det finns många nog varianter med sabbad siare för ett faktiskt rött eller grönt siande inte i närtid kommer spela roll. Då är det bättre att en siar-outning grönar en spelare, väktaren kan skydda en grönad spelare och vi har färre spelare att leta ulv bland. Sedan kanske spelet pågår så länge att ett siande kommer i spel som gamechanger men det lär ju inte hända på 1-2 rundor till.

Jag är iaf inte siaren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag vill ju inte vara efterklok MEN jag sa ju det!

Tackar för gott spel @Martin3

Jag tycker Martin försökte stå upp bra i diskussionerna men det är klart att det inte går när flera ulvar gaddar ihop sig med den fega byn.
Detta behöver vi nu modigt belysa.
Vilka drev igång det mot Martin och satte spiken i dennes kista?

RISE OF THE FALL
Kan du repetera var det var du sa det? Och hur?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Svårt att säga som sagt de jag nämnde tidigare är de jag misstänker mest.
Nej jag bytte inte min röst. Som jag sa är jag för att samma rösterna så två kandidater var idealet för mig. Även om jag föredrog empi och martin vs martin och rasmus så var martin ändå den jag ville rösta ut mest så jag var nöjd med det. Nej hade inga stora anledningar men jag hade mindre anledningar på de andra. När sedan martin lät mer grön senare på dagen så kunde jag byta ut rösten mot en på rasmus som jag inte helle hade några stora misstanakr mot och som dessutom känndes svårare att analyster i r 2 pga av afk ande eller starta ett tredjetåg på empi som jag var lite misstänksam mot. Jag bedömde att tiden var för liten och dessutom var jag själv inte helt övertygad varken om martins grönhet eller empis rödhet att jag ville byta röst så rasmus blev hängd som jag inte ville.

Nu frågar jag dig.Vad tycker du?Bör siaren och/eller väkaren outa?I såfall varför?Varför inte?
Ok.
Jag tycker alltid att så mycket som möjligt ska fram i ljuset då ulvarna alltid från början har informationsövertag och den större bilden redan klar för sig. Byn behöver hjälp för att förstå situationen och därmed fatta varför olika spelare agerar som de gör.
Just powerrollerna såsom Siaren är jag dock tveksam till då jag oftast inte förstår vad som är bäst för byn.
Jag skulle gärna se en genomgång av vad det skulle ge.
Det är ju en roll ulvarna hemskt gärna vill få stopp på.
Dock: För nåt spel sen så outade en bybo sin powerroll direkt i R1 vilket inte motclaimades (kommer inte ihåg vem) och detta har jag för mig vart väldigt lyckat för byn.

Jag prövar tanken själv:
Om en spelare (av 6) outar Siare - ingen motclaimar - vi tror på det- så har vi grönat en spelare - toppen.
Då kan övriga bybor räkna bort denne ur problematiken och rösta på nån av de 5 övriga.
Vi förstår nog också vilket spel vi spelar.
Jag tror ulvarna vill veta vem som är vem av vaniljbybo-siare-väktare för att kunna rikta nattmord mot bästa mål.
Jag ser just nu inte så stor vitts med det.
Det ska väl framförallt outas om Siaren har Siat en annan spelare.
Detta verkar inte vara fallet.

Vad tycker ni andra?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Färdigjobbat för dagen!

Jag tycker att det är en bra idé för siaren att outa sig om vi har en, det är ju bara i ett scenario vi inte har en. Det finns många nog varianter med sabbad siare för ett faktiskt rött eller grönt siande inte i närtid kommer spela roll. Då är det bättre att en siar-outning grönar en spelare, väktaren kan skydda en grönad spelare och vi har färre spelare att leta ulv bland. Sedan kanske spelet pågår så länge att ett siande kommer i spel som gamechanger men det lär ju inte hända på 1-2 rundor till.

Jag är iaf inte siaren.
Hmmm.
Varför ska vi outa redan nu när det tydligen inte spelar så stor roll.
Påstår du att Siaren redan vet om den tokig eller ej?
Det ökar bara ulvarnas span efter Väktaren.

Om det stämmer att du inte är Siaren har du nu hjälpt ulvarna i denna fråga.
Hmmm.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Ok.
Jag tycker alltid att så mycket som möjligt ska fram i ljuset då ulvarna alltid från början har informationsövertag och den större bilden redan klar för sig. Byn behöver hjälp för att förstå situationen och därmed fatta varför olika spelare agerar som de gör.
Just powerrollerna såsom Siaren är jag dock tveksam till då jag oftast inte förstår vad som är bäst för byn.
Jag skulle gärna se en genomgång av vad det skulle ge.
Det är ju en roll ulvarna hemskt gärna vill få stopp på.
Dock: För nåt spel sen så outade en bybo sin powerroll direkt i R1 vilket inte motclaimades (kommer inte ihåg vem) och detta har jag för mig vart väldigt lyckat för byn.

Jag prövar tanken själv:
Om en spelare (av 6) outar Siare - ingen motclaimar - vi tror på det- så har vi grönat en spelare - toppen.
Då kan övriga bybor räkna bort denne ur problematiken och rösta på nån av de 5 övriga.
Vi förstår nog också vilket spel vi spelar.
Jag tror ulvarna vill veta vem som är vem av vaniljbybo-siare-väktare för att kunna rikta nattmord mot bästa mål.
Jag ser just nu inte så stor vitts med det.
Det ska väl framförallt outas om Siaren har Siat en annan spelare.
Detta verkar inte vara fallet.

Vad tycker ni andra?
Min fetning. Menar du så stor vits att outa? Hur många rundor tänker du att vi har kvar?
Poolen är ganska liten för siaren att gömma sig i och jag känner att i dag är ganska avgörande.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Om vi har en siare och denne siat en annan spelare denna runda och fått ett grönt namn, då kan det vara:
1 - Scenario B och siaren är galen (siar tvärtom), och har siat en ulv.
2 - Scenario C och siaren funkar som denne skall, och har siat en bybo.
3 - Scenario D och siaren är naiv (siar alla som bybor), och har siat vemsomhelst bybo eller ulv.
4 - Scenario F och siaren fungerar som denne skall, och har siat en bybo

Om vi har en siare och denne siat en annan spelare denna runda och fått ett rött namn, då kan det vara:
1 - Scenario B och siaren är galen (siar tvärtom), och har siat en bybo.
2 - Scenario C och siaren funkar som denne skall, och har siat en ulv.
3 - Scenario E och siaren är paranoid (siar alla som ulvar), och har siat vemsomhelst bybo eller ulv.
4 - Scenario F och siaren fungerar som denne skall, och har siat en bybo

Om vi har en siare och denne siat sig själv denna runda och fått ett grönt namn, då kan det vara:
1 - Scenario C och siaren funkar som denne skall.
2 - Scenario D och siaren är naiv (siar alla som bybor).
4 - Scenario F och siaren fungerar som denne skall.

Om vi har en siare och denne siat sig själv denna runda och fått ett rött namn, då kan det vara:
1 - Scenario B och siaren är galen (siar tvärtom).
2 - Scenario E och siaren är paranoid (siar alla som ulvar)

Oavsett alternativen så går ju då resultatet inte att använda för det är omöjligt att veta vilket som är vilket.
I fallet galen siare, samt om siaren fungerar normalt, så måste man ju hitta BÅDE ett rött och ett grönt namn för att det skall spela nån roll. Och i de andra fallen så vet man inte att det inte går att bevisa att siandena funkar, så då kommer siaren jaga en lösning som inte finns.

Summa summarum, Siaren har som kraft inte mycket att tillföra förutom med stor tur. Däremot är en siaroutning något som garanterat grönar en spelare. Det ger väktaren nån att skydda så ulvarna får skjuta i blindo eller chansa på att väktaren redan vaktat den personen. Det gör det lättare för oss att hitta resten av ulvarna eller ensamulven. Och ulvlaget vet ju redan vilka som inte är ulvar i de flerta fall och kan ändå skjuta vitt och brett med sina nattmord för att undvika att bli blockad av väktaren.

@Sidd - Vad tänker du om resonemanget? Är det logiskt och byfrämjande?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Hmmm.
Varför ska vi outa redan nu när det tydligen inte spelar så stor roll.
Påstår du att Siaren redan vet om den tokig eller ej?
Det ökar bara ulvarnas span efter Väktaren.

Om det stämmer att du inte är Siaren har du nu hjälpt ulvarna i denna fråga.
Hmmm.
Om ulvarna vill döda en naiv eller paranoid siare så låt dom, I fallet där vi har en riktig siare kan de inte nattmörda. Som jag sa tidigare så borde inte chansen vara så stor att väktaren lyckats väkta. Och gjorde hne de och vi har en av de mer värdefulla siarna så har vi en väktare som kan hjälpa till med saken och förhoppningsvis ge oss en natts siande mer.
Däremot så tycker jag att siaren ska gå fram snarare att andra som inte är siaren ska gå fram.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Min fetning. Menar du så stor vits att outa? Hur många rundor tänker du att vi har kvar?
Poolen är ganska liten för siaren att gömma sig i och jag känner att i dag är ganska avgörande.
Vimes tycker nog att powerroller är nåt han vill ha med i spel men dock att rollen är för mäktig och slumpmässig.
Jag tror det var i ”Minimojerna” som @Vimes var ulv och Siaren prickade honom vilket Vimes förstås vart synd.
Därav alla dessa spelupplägg där det tar ett par rundor för siaren att kolla upp sin funktion.
Vore ju förstås strålande för oss i byn om den direkt hittar nåt smaskigt men nu verkar läget vara som det är.
Du bollar hela tiden direkt över frågan utan att reda ut vad viskulle vinna vara ”ganska avgörande”.
Förklara👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Om ulvarna vill döda en naiv eller paranoid siare så låt dom, I fallet där vi har en riktig siare kan de inte nattmörda. Som jag sa tidigare så borde inte chansen vara så stor att väktaren lyckats väkta. Och gjorde hne de och vi har en av de mer värdefulla siarna så har vi en väktare som kan hjälpa till med saken och förhoppningsvis ge oss en natts siande mer.
Däremot så tycker jag att siaren ska gå fram snarare att andra som inte är siaren ska gå fram.
Vi ponerar att detta stämmer.
Om nu ulvarna bara kan nattmörda på jämna rundor så är ju Siaren Naiv eller Paranoid vilket väl betyder att ulvarna inte behöver vara så oroade över Siandets konsekvenser.
Då ökar vi väl bara risken att de nattmördar Väktaren?
 
Top