Nekromanti Varför våldföra sig på gamla rollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Minimoni;n270078 said:
Nya Wastelands fick jag reda på i den gör tråden att det ens var påtänkt!!! Det ser jag verkligen fram mot och undrar var kan jag läsa mer om detta?
Det finns väldigt lite information än så länge, men det som finns sammanfattas väl i denna tråd.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tror att många knutar kan lösa upp sig om man betänker att det finns fler (inte nödvändigtvis sinsemellan uteslutande) anledningar att vilja göra spel:

Man kan vilja ha något att spela själv.
Man kan vilja skapa något nytt från grunden för att se det växa och liksom få eget liv.
Man kan vilja göra ett befintligt spel bättre.
Man kan vilja testa ett nytt, alternativt sätt att göra spel på.
Man kan vilja tjäna pengar.
Man kan vilja upprätthålla ett varumärkes värde, för att någon gång i framtiden sälja det.
Man kan vilja bygga upp ett förlags renommé och kassa.
Man kan vilja bygga upp en infrastruktur för skapande och försäljning för att *sedan* försöka lansera något helt nytt.

Och så vidare.

Jag tror för min del att alla de är sakerna behövs för att det ska finnas en levande utgivning av spel i Sverige. När jag tycker att någon gjort något jag ogillar försöker jag tänka på det ur en annan vinkel, och då mejkar det nästan alltid sense, på det ena eller det andra viset. Och så sover jag lite bättre :).

Hälsar

Christian
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
krank;n270079 said:
Bygger inte det här på den i grunden felaktiga uppfattningen att man skapar för något slags framtida evighet?
Visst kan det göra det, men det finns en betydligt enklare sak: om du älskar ett spel och vill spela det och det sker något så här så kommer ditt nöje devalveras om spelet tidigare varit levande och försett dig med splatbooks, scenarion och kampanjmoduler. Det kommer inte fyllas på och utvecklas. Visst, det förminskar inte ditt nöje i sig, men det skär en ständig liv och aktivitet som kan förnya intresset med nya intryck och vinklar. Så visst påverkar det negativt allt.

Så även om det inte finns skäl att skriva... låt oss säga färgstarka poster på ämnet, så betyder det förstås inte att man som aktiv användare av ett rollspel är oberörd när fokuset skiftas.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Eftersom jag inte livnär mig på att skriva rollspel nuförtiden -- det skulle jag gärna göra men världen är inte längre som den var 1988 -- så skriver jag bara produkter som engagerar. Skymningshavets gåtor är ett exempel: en setting som jag hade längtat i åratal om att få göra och äntligen fick jag chansen. Detsamma gäller rebooten av Wastelands: som idé har den funnits i pipeline i fyra år och äntligen har jag hittat ett sammanhang där jag kan återvända till en av mina favoritsettingar med några varsamma uppdateringar (jag skrev WL 1.0 1990 och dåtidens Sverige fungerade delvis annorlunda).

Alltså, för att ge ett kort och rakt svar, jag rebootar mina gamla settingar därför att det roar mig. Om jag kunde skulle jag återvända till fler, men det går inte av rättighetsskäl.

Och jag kör inga egna race längre, eftersom det kräver mer jobb än jag orkar med, utan jag samarbetar alltid med andra: Arfert för Sci-Fi!, RiotMinds för Skymningshavets gåtor, Krille för Sorgeveden, och Tove & Anders för Wastelands 2.0. (Jodå, om någon vill anlita mina tjänster är det bara att skicka ett PM. Jag är rutinerad och flexibel.)
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Jag tycker genuint synd om spelskaparna idag.
Tröttsamma "gamla" inbitna rävar som längtar tillbaka till sin ungdom och förr.
Hela den här tråden skriker fanboys och sluten verksamhet så högt att det ringer i mina öron.

Sitt ni med era orginalutgåvor ifrån 80-90talet och muttra för er själva medans hobbyn går vidare och försöker bjuda in nästa generation spelare, för om sanningen ska fram är vår tid snart över.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Robert Jonsson;n270115 said:
Visst kan det göra det, men det finns en betydligt enklare sak: om du älskar ett spel och vill spela det och det sker något så här så kommer ditt nöje devalveras om spelet tidigare varit levande och försett dig med splatbooks, scenarion och kampanjmoduler. Det kommer inte fyllas på och utvecklas. Visst, det förminskar inte ditt nöje i sig, men det skär en ständig liv och aktivitet som kan förnya intresset med nya intryck och vinklar. Så visst påverkar det negativt allt.
Fast...

Alla spel kommer helt garanterat förr eller senare att läggas ner. Det måste man kunna vara beredd på. Om man spelar på ett sätt som förutsätter ett konstant flöde av splatbooks och färdiga äventyr så kan man inte förvänta sig att kunna fortsätta spela samma spel hela tiden. Man måste vara beredd på att flödet hela tiden kan strypas och man får vara beredd på att hoppa över till andra spel. Det är en del av förutsättningarna när man spelar på det viset.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
krank;n270134 said:
Det är en del av förutsättningarna när man spelar på det viset.
Fast...

Du har rätt i sig, men det är ju snarare ett bevis på det jag säger stämmer. Jag talar om äpplen, du talar om chokladbollar. De är båda goda, men har inget med varandra att göra än att de båda är goda.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n270134 said:
Fast...

Alla spel kommer helt garanterat förr eller senare att läggas ner. Det måste man kunna vara beredd på. Om man spelar på ett sätt som förutsätter ett konstant flöde av splatbooks och färdiga äventyr så kan man inte förvänta sig att kunna fortsätta spela samma spel hela tiden. Man måste vara beredd på att flödet hela tiden kan strypas och man får vara beredd på att hoppa över till andra spel. Det är en del av förutsättningarna när man spelar på det viset.
Helt rätt, detta gäller rollspel likväl som spel till PC, Playstation eller liknande. Inget spel existerar i ett tidslöst vakum, spelen måste förnya sig och skapas för den samtida publiken. Bakåtsträvande är aldrig bra och de nyare spelen är grymt mycket snyggare och bättre än de äldre rent generellt. Med det sagt så finns det självklart nöje att få även av de äldre upplagorna.

Men annars håller jag med Krank.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Wasabi;n270133 said:
Jag tycker genuint synd om spelskaparna idag.
Tröttsamma "gamla" inbitna rävar som längtar tillbaka till sin ungdom och förr.
Hela den här tråden skriker fanboys och sluten verksamhet så högt att det ringer i mina öron.

Sitt ni med era orginalutgåvor ifrån 80-90talet och muttra för er själva medans hobbyn går vidare och försöker bjuda in nästa generation spelare, för om sanningen ska fram är vår tid snart över.

Tyck inte synd om mig. :) . Den nya guldåldern för svenska rollspel gör mig lika lycklig som tjuren Ferdinand: jag sitter under min korkek och skriver rollspelsmaterial till både nytt och gammalt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Wasabi;n270133 said:
Hela den här tråden skriker fanboys och sluten verksamhet så högt att det ringer i mina öron.
Mmm... är inte de flesta i den här tråden positiva till förnyelse?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Vi pratar om två olika skeenden här tycker jag.

Ett är fallet där man har ett levande men dalande spel där skaparen bestämmer sig för att släppa en v2.0 som är rejält annorlunda än v1 och därefter helt upphör med att skapa nytt material för v1.

Det andra är fallet där någon bestämer sig för att återväcka något gammalt, något som varit dött i många år och där olika personer kan ha olika åsikter om det.

I det första fallet så förstår jag frustrationen och sorgen hos de inbitna spelarna som faktiskt gillar v1. Det finns en glidande skala i det, men i vissa fall så dör det spelet som man själv älskar till förmån för någonting helt annat.

I det andra fallet så har jag svårare att förstå... Om man bortser från fallet med ren renomésnyltning, vilket jag i princip inte anser förekommer i verkligheten i den svenska rollspelssfären, så förstår jag inte alls varför man skall varva upp sig negativt över att någon vill skapa ett rollspel baserat på något gammalt.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Rymdhamster;n270146 said:
Mmm... är inte de flesta i den här tråden positiva till förnyelse?
Dåligt ordval av mig, läs trådskapare istället även fast det genomsyras på flertal ställen i andra trådar på detta forum.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
För tio år sedan trodde jag att svenska rollspel sakta tynade bort för gott. Jag hade FEL och det känns fantastiskt att säga det offentligt. De senaste årens nytändning kom som en underbar överraskning, lite Forrest Gumps chokladask över det hela. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen så upplever jag att med Western, Eon IV, Kult, Mutant år 0 och så vidare verkligen visar att svenska rollspel i allra högsta grad lever och är extremt eftertraktade trots att de har gjorts både små och stora förändringar i Settings och regler.

Så svenska rollspel är verkligen inne i en ny guldålder, och även om detta kan vara något som bara jag ser så upplever jag också att de yngre än en gång har börjat intressera sig för rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Minimoni;n270141 said:
Helt rätt, detta gäller rollspel likväl som spel till PC, Playstation eller liknande.
Ja.

Och jag ser samma märkliga ilska när det gäller till exempel nedstängning eller stora förändringar i MMORPGs. För ett tag sedan tog t.ex. Funcom och gjorde en helt ny version av sitt MMO The Secret World. Helt free-to-play, i allmänhet lättare, omdanad strid, omdanat expsystem - samma quests och story, dock. En hel del av de som spelat tidigare förlorade sin skit fullständigt. Men vad fan trodde de? Att de skulle kunna spela med sina gamla karaktärer för evigt? Att den där samlingen gear de skaffat skulle funka som ett slags monument för evigheten? "Nu har jag slösat bort all den där tiden jag spenderade med att grinda..."

Jag har lite svårt att förstå hur folk liksom kan förvänta sig att saker ska finnas kvar och fortsätta vara som de är. Framför allt i ett MMO. MMOs läggs ner hela. Jäkla. Tiden. Några av mina favvo-MMOs har lagts ner. Var det synd? Ja. Men om jag inte hade tyckt att de var roliga att spela medan jag spelade dem så hade jag inte spelat dem. Det jag betalade för var inte att spelet skulle finnas för evigt, utan för att jag skulle få spela en månad i taget. Alla vet att MMOs läggs ner. Det måste man ta med i beräkningen när man börjar spela något av dem.

Och med rollspel så är det inte ens någon som "stänger ner servrarna". Det är bara att fortsätta spela.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,407
I söndags när jag åt frukost hände något jättejobbigt.

Till yoghurten tänkte jag äta en knäckemacka med avocado. Först öppnade min sambo en avocado som var riktigt fin, ni vet grön, lagom fast och allmänt smaklig. Sedan skulle jag öppna en avocado. Gissa vad som hände? That's right, brun och rutten. Förstå att ha suttit och laddat inför en avocadomacka å sen bara BAM! ruttenavocado mitt i ansiktet. Sjukt irriterande. Jag slängde den ruttna avocadon och tog en ny. Den var fin (fast inte riktigt lika fin som den min sambo tagit) och jag fixade mig en smarrig avocadoknäckemacka med örtsalt och några droppar citron på. Halvvägs till munnen går känckebrödet av på häften och faller till golvet. Jag skämtar inte. All god avocado som jag VERKLIGEN sett fram emot att få äta ligger på golvet i hundhår och jävelskap. Och vet ni vad det värsta är? Det var sista avocadon vi hade hemma. Verkligen en skitmorgon. Jag kunde blivit Kalle Anka-arg där och då, men tog vreden inåt istället och var sur och vrång hela dagen. Det var inte roligt för någon.

Nu har vi köpt hem ny avocado, men den är inte ätklar ännu. Så det dröjer säkert några dagar tills jag får äta den där avocadomackan.

Livet är orättvist.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Vimes;n270203 said:
I söndags när jag åt frukost hände något jättejobbigt.

Till yoghurten tänkte jag äta en knäckemacka med avocado. Först öppnade min sambo en avocado som var riktigt fin, ni vet grön, lagom fast och allmänt smaklig. Sedan skulle jag öppna en avocado. Gissa vad som hände? That's right, brun och rutten. Förstå att ha suttit och laddat inför en avocadomacka å sen bara BAM! ruttenavocado mitt i ansiktet. Sjukt irriterande. Jag slängde den ruttna avocadon och tog en ny. Den var fin (fast inte riktigt lika fin som den min sambo tagit) och jag fixade mig en smarrig avocadoknäckemacka med örtsalt och några droppar citron på. Halvvägs till munnen går känckebrödet av på häften och faller till golvet. Jag skämtar inte. All god avocado som jag VERKLIGEN sett fram emot att få äta ligger på golvet i hundhår och jävelskap. Och vet ni vad det värsta är? Det var sista avocadon vi hade hemma. Verkligen en skitmorgon. Jag kunde blivit Kalle Anka-arg där och då, men tog vreden inåt istället och var sur och vrång hela dagen. Det var inte roligt för någon.

Nu har vi köpt hem ny avocado, men den är inte ätklar ännu. Så det dröjer säkert några dagar tills jag får äta den där avocadomackan.

Livet är orättvist.
Vem fan använder örtsalt??? Nästan värre än "pizzakrydda" och den avskyvärda kolonialistcurryn. Om man verkligen bryr sig om mat och sin omvärd så använder man inte dylika produkter!11!!!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
MODERERING

Vimes, vi har regler här. Detta är en av dem:

6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Förutom argument som redan nämnts gällande nostalgi och varumärkeskärlek så tror jag en förklaring till varför folk blir upprörda över nytolkningar och omdaningar är att när en nytolkning görs så förhindras andra sorters nytolkningar. När Sveriges äldsta rollspel kommer i en ny utgåva så finns det en del som blir missnöjda och hävdar att det var bättre förr, och andra som hade hoppats på en annan sorts nyutgåva och blir missnöjda för att denna andra sorts nyutgåva därmed inte kommer bli verklighet (inom överskådlig tid).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
avatarex;n270220 said:
Förutom argument som redan nämnts gällande nostalgi och varumärkeskärlek så tror jag en förklaring till varför folk blir upprörda över nytolkningar och omdaningar är att när en nytolkning görs så förhindras andra sorters nytolkningar. När Sveriges äldsta rollspel kommer i en ny utgåva så finns det en del som blir missnöjda och hävdar att det var bättre förr, och andra som hade hoppats på en annan sorts nyutgåva och blir missnöjda för att denna andra sorts nyutgåva därmed inte kommer bli verklighet (inom överskådlig tid).
Jag tror du har rätt, tror dock att de personer som på grund av detta vill ha kopior av de äldre versionerna med enbart nya bilder etc. De gör bäst i att spela de äldre versionerna då rollspel likt allt annat måste utvecklas om vi ska ha någon hobby kvar. Det våra starka ”nostalgiceller” i hjärnan må säga till oss resulterar tråkigt nog inte i det bästa för rollspel i stort eller ens för våra egna framtida upplevelser.
 
Top