Nekromanti Varför våldföra sig på gamla rollspel?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
luddwig;n270788 said:
Då tycker vi olika. Jag kan mycket väl tänka mig att backa en grym idé (igen) och sedan hålla tummarna att resultatet lever upp till förväntningarna. Någon slags spänning måste ju även jag, som inte gett vika för all reklam för onlinespel, ha i mitt liv. Dock, som sagt, jag förväntar mig att projektskaparen är tydlig med hur saker och ting utvecklas, så att jag kan utvärdera löpande och dra mig ur ifall det hela verkar bli en vackert paketerad hög med koskit.
Det finns ingenting i formatet crowdfunding som gör att spelskaparen är skyldig dig uppdateringar eller senare möjlighet att dra dig ur. Jag kan förstå att du vill hoppa in och skänka några (hundra) slantar för att sen hoppas på det bästa. Själv sitter jag vid sidan om och skakar på huvudet på samma sätt som jag gör när vänner blanco-lånar till handpenningen för ett husköp :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
luddwig;n270697 said:
Skämt åsido. Jag ser inget fel i att starta upp en kickstarter med enbart en idé. Tvärt om tycker jag att det kan vara fullt rimligt som en tidig marknadsföringsåtgärd, för att se vilket intresse som finns hos potentiella kunder samt för att finansiera processen från idé till färdig produkt. Om idén förändras är det dock väldigt viktigt att skaparen kommunicerar det, så att den som vill kan ändra sin pledge.
Vi har verkligen helt olika uppfattning om vad en crowdfunding är. :)

Jag backar bara omm:

1. Jag kan klara mig utan de pengarna om projektet kör i diket. Crowdfunding är inte preorder.
2. Jag har tillräckligt förtroende för de som kör den att de kan ge mig något jag vill ha.

I bland visar det sig att jag hade fel, då är det bara att titta på punkt 1 och sedan gå vidare.

-

Jag kör nu en crowdfunding för mitt ascoola cyberpunkrollspel Cyber M/77 där jag har lovat följande:

1. Att köpa fler bilder av Elizabeth för pengarna som kommer in.
2. Att jag skall peta med texten medan jag väntar på att bilderna blir klara.
3. Alla får spelet med de nya bilderna och den ipetade texten.

Jag skulle kunna sätta Elizabeth på att rita pånniz för pengarna. Mina redigeringar skulle kunna introducera pånniz i framtidsstaden, och avsluta varje adjektiv med ett -ast, för det är sötareast så.

Jag är smickrad att så många har valt att backa projektet på de grunderna. De tar ett trossprång.

Jag har uppenbarligen ett förtoendekapital i Rollspelssverige. Ett helt gäng rollspelare väljer att bli mecenater för ett otroligt smalt rollspelsprojekt.

Och just därför är jag så glad.

(Ni som har backat med er tid genom att vara med i projektgruppen och skicka in bidrag på mail, ni gör mig ännu gladare. Ser ni mig på nått konvent kom gärna fram och skaka tass så jag får säga tack personligen.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Björn Wärmedal;n270793 said:
Det finns ingenting i formatet crowdfunding som gör att spelskaparen är skyldig dig uppdateringar eller senare möjlighet att dra dig ur.
Nope, men på kickstarter kan jag annullera min pledge så länge kickstartern är öppen, och i övrigt så lär jag av mina misstag. Jag har backat några mindre lyckade projekt men på senare tid har jag blivit mer selektiv, mer lyhörd och prickat in guldkornen.

wilper;n270795 said:
Vi har verkligen helt olika uppfattning om vad en crowdfunding är. :)

Jag backar bara omm:

1. Jag kan klara mig utan de pengarna om projektet kör i diket. Crowdfunding är inte preorder.
2. Jag har tillräckligt förtroende för de som kör den att de kan ge mig något jag vill ha.
Hur menar du att du och jag har olika uppfattning? Jag tycker att dina punkter är bra och tänker på ett likartat sätt när jag själv backar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ahh! Shit, sorry, jag missförstod hur du menade.

Nå, mitt avslutande kärleksbrev till projektgruppen gjorde ju inte inlägget helt bortkastat iaf. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
wilper;n270804 said:
Ahh! Shit, sorry, jag missförstod hur du menade.
Helt lugnt. Kommunikation är svårt. Jag vet inte ens själv alltid vad jag menar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
luddwig;n270802 said:
Nope, men på kickstarter kan jag annullera min pledge så länge kickstartern är öppen, och i övrigt så lär jag av mina misstag.
Bra! Det hoppas jag att resten av communityn också har! Jag ser det som ett sundhetstecken om vi som konsumentgrupp har lite krav iaf.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Björn Wärmedal;n270809 said:
Jag ser det som ett sundhetstecken om vi som konsumentgrupp har lite krav iaf.
Glöm nu inte att post-kickstarter-rage också är ett uttryck för krav, och då dåligt uppfyllda sådana :wink:

Och på tal om att lära av misstagen...

Kickstartern för Drakar och Demoner Retro i oktober 2015 drog in 780 000 kr, samtliga 7 stretch goals upplåsta.

Kickstartern för nya Ereb Altor i november 2017 drog in 250 000 kr, 14 av 16 stretch goals fortfarande låsta.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
luddwig;n270811 said:
Kickstartern för Drakar och Demoner Retro i oktober 2015 drog in 780 000 kr, samtliga 7 stretch goals upplåsta.

Kickstartern för nya Ereb Altor i november 2017 drog in 250 000 kr, 14 av 16 stretch goals fortfarande låsta.
Båda gick ut på liknande grund ("vi skulle vilja göra något, men har inte börjat än" - även om jag tror att de redan beställt lite bilder till EA från Tapia, va?), och visst att den senare inte alls gått lika bra, men de har båda fundat. 250kkr är fortfarande vääääldigt mycket pengar att lägga på något som har en så otydlig grund. (RM kommer säkert att leverera något till Ereb, precis som de faktiskt levererade något till DoD16, men det förändrar inte det faktum att kickstartern körs innan de egentligen börjat producera)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Björn Wärmedal;n270812 said:
...de har båda fundat...
Visst, men det är intressant att spekulera kring utvecklingen. Ereb Altor drog in knappt 1/3 av vad Drakar och Demoner Retro gjorde. (Antalet backers var också grovt räknat 1/3 för Ereb Altor.) Om det upprepar sig kommer Riotminds nästa kickstarter att landa på ca 80 000 kr. Det innebär att kickstarter nummer tre inte blir fundad ifall målsumman är på samma nivåer som tidigare.
 
Top