Nekromanti Varför våldföra sig på gamla rollspel?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Mutant som inte är Mutant, Drakar & Demoner som inte är Drakar & Demoner, Kult som inte är Kult, Ereb Altor som inte är Ereb Altor, Neotech som inte är Neotech, Chock som inte är Chock och Wastelands som inte är Wastelands. Varför kan inte svenska rollspelsproducenter bara GE FAN i att våldföra sig på gamla varumärken?! Dessa gamla spel har ju ett enormt nostalgivärde för oss som växte upp med dem, så varför inte bara ge ut spelen i nytryck, istället för detta hemska, blasfemiska beteende? Visst, man kan ju piffa till layout, lägga till illustrationer, rätta knasigheter i reglerna, lägga till optional rules osv, men utan att förstöra spelets kärna? Är det helt omöjligt att avstå från att åka snålskjuts på andras arbete? Finns det ingen stolthet i att skapa något eget, utan ett påklistrat varumärke som står för något helt annat?

/End rant.*Tar min hjärtmedicin*
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
För att tjäna pengar?

För att det är lättare än att hitta på något helt nytt?

För att en har en idé om hur en kan göra det bättre?

Jag vet inte...

En del av de där spelen du nämner har enormt nostalgivärde även hos mig och det kommer de fortsätta ha oavsett hur många remakes eller reboots som kommer ut.

Fast jag förstår din känsla. Jag kan känna så med vissa filmer man gör remakes på, t.ex. Psycho eller Motorsågsmassakern.


?EDIT: Jag vill också tillägga att jag faktiskt har haft mer kul med Må0 än vad jag någonsin hade med gamla Mutant och Mutant 2. Oakwood Heights till nya K:DL på GothCon var fenomenalt och långt mer givande än något av de gamla Kultäventyren för mig. Det jag har sett av nya C:åfg verkar väldigt lovande.

Är känslan samma? Nej. ?Jag kommer aldrig få samma känsla som jag hade då för då var jag tonåring och idag är jag 41.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
För att orginalspelen/varumärkena är skyddade av krångliga rättigheter och dyra licenser.

Dessutom är ju inte alla nytolkningar av ondo, tex mutant undergångens arvtagare var ju en tydlig vidareutveckling av orginalet. Till skillnad mot Äventyrsspels egna försök med mutant rymd & chronicals.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Den köpstarka gruppen rollspelare är gammal och känner igen varumärkena. Nostalgi har varit en stark trend i samhället i stort och nördar är i princip förvuxna barn, konservativa och vill blicka tillbaka till den där fantastiska tiden som var när de som 13-åringar satt uppe sent om nätterna med jämnåriga som förstod dem i infisna pojkrum och fantiserade om att de var jättehäftiga alvkrigare eller stenhårda cyberpunk-actionhjältar. Hela rollspelssverige är marinerat i detta och även de som aldrig satt i ett infiset pojkrum på 80-talet eller tidigt 90-tal har gjort den här tiden till sin nostalgiska referenspunkt. Till detta kommer hobbyns nya Kickstarter-ekonomi. Nästan allt rollspelsrelaterat går att funda via Kickstarter. För att skapa hype behöver man nog ha något som griper tag direkt och det lättaste är förstås att tappa in i nostalgiådern och använda ett befintligt varumärke.

(Det sagt bryr jag mig inte så länge man gör bra produkter. Och faktum är att om man kan få de där nostalgikronorna att rulla in kanske man till och med kan göra en ännu bättre produkt. Förutsatt att man har avsikten och kompetensen att göra en bra produkt över huvud taget (*host*DoD16*host*)).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jämför med en Volvo. Som bruksbil så hade iaf jag bra mycket hellre velat ha en V90 än en PV. Båda är Volvo men det är bara nostalgikerna som vill ha en PV. Dock tror jag de flesta nostalgiker inte är arga för att man inte säljer PV på Bilia? :)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vimes;n269833 said:
(Det sagt bryr jag mig inte så länge man gör bra produkter. Och faktum är att om man kan få de där nostalgikronorna att rulla in kanske man till och med kan göra en ännu bättre produkt. Förutsatt att man har avsikten och kompetensen att göra en bra produkt över huvud taget (*host*DoD16*host*)).
Precis! Om det verkligen ÄR bättre än originalen så skulle jag inte bry mig så mycket, men i många fall verkar det ju snarare vara så att man bara vill göra ett eget spel, men klistra på ett välkänt varumärke för att sälja mer. Klassisk cash-grab helt enkelt. Hur vore det om man ansträngde sig lite för att om man nu tvunget måste sno ett varumärke, verkligen skapa en bra produkt? Istället för att man som nu oftast bara göra köparen besviken. Då skulle man ju sälja mer än bara grundreglerna. Och ja, Riotminds verkar vara värst. Obegriplig ondska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
1) I mina ögon är det felaktigt att säga att nya versioner "våldför" sig på de gamla. De gamla försvinner inte. Ingen svartklädd militärpolis kommer hem till folk och förstör kopior av första utgåvan av Chock eller Kult eller DoD. Ingen tvingade någon att köpa eller spela i Chronopia. Ingen tvingade någon att döda alla rubbitar och flytta ut till Luna City. Det var inte ens någon som tvingade någon att införa NFM eller att flytta in i megastäder.

2) Det kommer alltid att komma nya versioner som ändrar på saker från de gamla versionerna. Som ger nya perspektiv på det gamla, eller som undersöker hur man kan bygga nya berättelser kring samma kärna medan man skalar bort sådant man inte gillar.

Så fungerade det gamla historieberättandet kring lägerelden; varje berättare tog berättelserna och gjorde dem till sina egna, modifierade dem.

Den här fixeringen vid att allt ska fortsätta vara så som det alltid varit är i mina ögon både kreativitetshindrande och sjuklig.

3) Ingen rollspelsproducent har någon minsta skyldighet att bejaka din nostalgi.

4) Vad som upplevs som "spelets kärna" är olika från person till person. Du har inget absolut tolkningsföreträde i saken.


Kort sagt: Om du vill spela de gamla versionerna, spela de gamla versionerna. För ganska många av oss är det välkommet med versioner som åtminstone FÖRSÖKER ha bättre regler än de gamla rangliga rucklen och som hittar på nya perspektiv på gamla koncept istället för att gräva ner sig i nostalgin.

Och de som invänder "men hitta på något nytt istället då"? De har inte förstått poängen. Poängen är nya perspektiv på gammalt material. Om man då inte använder gammalt material så försvinner poängen. Det handlar inte om att "snylta" på andras kreativitet, utan att bygga vidare på den, sätta den i perspektiv, hitta nya sätt att använda det gamla.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har ingen stark åsikt men jag ÄLSKAR passionen bakom tråden! :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
krank;n269836 said:
1) Ingen svartklädd militärpolis kommer hem till folk och förstör kopior av första utgåvan av Chock eller Kult eller DoD. Ingen tvingade någon att köpa eller spela i Chronopia.
Än...!
Jag smider planer, ska ni alla veta.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Henke;n269834 said:
Jämför med en Volvo. Som bruksbil så hade iaf jag bra mycket hellre velat ha en V90 än en PV. Båda är Volvo men det är bara nostalgikerna som vill ha en PV. Dock tror jag de flesta nostalgiker inte är arga för att man inte säljer PV på Bilia? :)
Tycker jämförelsen haltar på flera sätt. Jag tror att det som jag primärt stör mig på är att rollspelsproducenterna inte optimerar för att göra kunden nöjd, varken för nostalgikänsla eller för "kul syssla med barnen som inte är bildskärm eller knark". De som som gör en "bruksbil" optimerar för att göra kunden nöjd på alla möjliga sätt.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Det händer att jag i misshugg försöker återuppleva något som en gång gav mig en stark upplevelse, och jag är nyfiken på om det fortfarande håller. Många gånger gör det inte det. En film som jag upplevde som storslagen och färgstark är idag måhända OK men filmer som gjorts efter den, och inspirerats av den har gjort liknande saker fast mycket bättre. Ett dataspel som en gång var det snyggaste och häftigaste jag någonsin sett är idag skrattretande fult.

Utvecklingen går framåt, även inom rollspel. En genomläsning av gamla Kult idag gör att jag förbryllat höjer på ögonbrynen. Reglerna, en BRP-variant, är ju fullständigt fel för världen, stämningen och de äventyr man förväntas uppleva, och jag gillar BRP.

Vad jag vill ha ut av nya versioner av gamla rollspel är upplevelsen som jag minns att den kändes, och det går inte att uppnå med de gamla versionerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Necross;n269835 said:
oftast bara göra köparen besviken.
Oftast? Really? Citation fucking needed. Vad jag vet är det mest Riotminds som gjort folk besvikna; Mutant: år Noll i dess olika varianter verkar ju minst sagt ha gått hem i stugorna, de flesta som läst eller testat nya Kult verkar väldigt hypade... Neotech är det rätt svårt att uttala sig om eftersom det inte kommit ut ännu, men givet att dess skapare verkar ha exakt samma ambitioner som originalskaparna hade, om att skapa realistisk cyberpunk, så har jag svårt att se att de skulle misslyckas.

Så jag är extremt intresserad av att få veta varifrån det här "oftast" kommer ifrån. Om du byter ut "köparen" mot "mig" kanske? Du talar för dig själv, helt enkelt.

Necross;n269835 said:
Hur vore det om man ansträngde sig lite för att om man nu tvunget måste sno ett varumärke, verkligen skapa en bra produkt?
Vad får dig att tro att de inte anstränger sig? Framför allt eftersom flera av spelen du nämner inte ens kommit ut ännu.

Å andra sidan, om man betraktar allt som inte är BRP anno 1991 som dåligt så lär man ju tycka att alla nya spel är dåliga (utom möjligen Wilpers "Svarta Mutant"-klon).

Du vill inte ha rollspel. Du vill ha en tidsmaskin.


Necross;n269835 said:
Obegriplig ondska
Det är obegripligt töntigt att prata om spelmakare som "onda".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Necross;n269824 said:
Mutant som inte är Mutant[...]Dessa gamla spel har ju ett enormt nostalgivärde för oss som växte upp med dem, så varför inte bara ge ut spelen i nytryck, istället för detta hemska, blasfemiska beteende? Visst, man kan ju piffa till layout, lägga till illustrationer, rätta knasigheter i reglerna, lägga till optional rules osv, men utan att förstöra spelets kärna? Är det helt omöjligt att avstå från att åka snålskjuts på andras arbete? Finns det ingen stolthet i att skapa något eget, utan ett påklistrat varumärke som står för något helt annat?
Ge mig ett exempel på något licensierat Mutantspel som inte bygger på kärlek, stolthet? Som bygger på att "åka snålskjuts på andras arbete"?

För egen del känner jag bara till Järnringens och Fria Ligans versioner och de bygger till 100% på kärlek till orginalet, stolthet, hantverksskicklighet och vördnad. Om man som läsare/spelare missar det har jag svårt att ta den personens åsikter på allvar i frågan.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank;n269836 said:
Den här fixeringen vid att allt ska fortsätta vara så som det alltid varit är i mina ögon både kreativitetshindrande och sjuklig.
Är jag "sjuklig" för att jag inte gillar taffliga cash-grabs? Tack för den. Är det här nivån på detta forum nu för tiden?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Måns;n269848 said:
Ge mig ett exempel på något licensierat Mutantspel som inte bygger på kärlek, stolthet? Som bygger på att "åka snålskjuts på andras arbete"?
Medhåll, Mutant är faktiskt ett undantag. Båda är bra, även om jag tycker att de skulle vara ännu bättre om de hållit sig ännu närmare originalen. Och jag tycker specialtärningarna i År Noll är ett helt uppenbart sätt att försöka sälja plastbitar som inte låter sig laddas ned från Piratbukten (ungefär som WFRP 3rd ed var).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Necross;n269845 said:
Jag tror att det som jag primärt stör mig på är att rollspelsproducenterna inte optimerar för att göra mig nöjd
There, korrigerade meningen åt dig =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Necross;n269850 said:
Är jag "sjuklig" för att jag inte gillar taffliga cash-grabs? Tack för den. Är det här nivån på detta forum nu för tiden?
Det var ju inte alls vad krank skrev o_O
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Necross;n269854 said:
Och jag tycker specialtärningarna i År Noll är ett helt uppenbart sätt att försöka sälja plastbitar som inte låter sig laddas ned från Piratbukten (ungefär som WFRP 3rd ed var).
Inte för att vara sån, men allt de tärningarna gör är att ändra sexan till en annan symbol, samt ger dem olika färger. Det går alldeles utmärkt att spela Mutant med en näve risktärningar.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Fjodor Pollett;n269846 said:
Utvecklingen går framåt, även inom rollspel. En genomläsning av gamla Kult idag gör att jag förbryllat höjer på ögonbrynen. Reglerna, en BRP-variant, är ju fullständigt fel för världen, stämningen och de äventyr man förväntas uppleva, och jag gillar BRP.
Absolut, och det hade ju varit fint om man nöjt sig med att byta spelsystem då, men man nöjer sig ju ALDRIG med det, utan man är inne i settingen och pillar och lattjar på sätt som ofta känns fullständigt godtyckligt.

Fjodor Pollett;n269846 said:
Vad jag vill ha ut av nya versioner av gamla rollspel är upplevelsen som jag minns att den kändes, och det går inte att uppnå med de gamla versionerna.
Ja, men har du fått det nån gång då? Får du känslan av upplevelsen i originalspelen när du spelar DoD16 eller M:Å0?
 
Top