Nekromanti Varför våldföra sig på gamla rollspel?

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Samtidigt är det hejdlöst svårt att bryta in med ett nytt IP. Säg till exempel att jag faktiskt lyckas hålla min deadline och Celenias Skuggor blir klart i september 2018. Jag lyckas få till ett "Print-on-demand" system och Celenia blir officiellt släppt.

Jag räknar med att sälja typ 10 kopior. Max. Och då räknar jag mina vänner och min egen rollspelsgrupp där. Det är *oerhört* svårt att komma nånvart som rollspelsskapare. Så jag har full förståelse varför man "recyclar" gamla IPs. Då har man liksom en massa namnkunnighet gratis.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
krank;n270200 said:
Ja.

Och jag ser samma märkliga ilska när det gäller till exempel nedstängning eller stora förändringar i MMORPGs. För ett tag sedan tog t.ex. Funcom och gjorde en helt ny version av sitt MMO The Secret World. Helt free-to-play, i allmänhet lättare, omdanad strid, omdanat expsystem - samma quests och story, dock. En hel del av de som spelat tidigare förlorade sin skit fullständigt. Men vad fan trodde de? Att de skulle kunna spela med sina gamla karaktärer för evigt? Att den där samlingen gear de skaffat skulle funka som ett slags monument för evigheten? "Nu har jag slösat bort all den där tiden jag spenderade med att grinda..."

Jag har lite svårt att förstå hur folk liksom kan förvänta sig att saker ska finnas kvar och fortsätta vara som de är. Framför allt i ett MMO. MMOs läggs ner hela. Jäkla. Tiden. Några av mina favvo-MMOs har lagts ner. Var det synd? Ja. Men om jag inte hade tyckt att de var roliga att spela medan jag spelade dem så hade jag inte spelat dem. Det jag betalade för var inte att spelet skulle finnas för evigt, utan för att jag skulle få spela en månad i taget. Alla vet att MMOs läggs ner. Det måste man ta med i beräkningen när man börjar spela något av dem.

Och med rollspel så är det inte ens någon som "stänger ner servrarna". Det är bara att fortsätta spela.
Med rollspel (och film, böcker osv.) är det naturligtvis så att det finns kvar och ens eget exemplar inte kommer att förändras av skaparen eller någon annan. Kommer det en ny version finns den gamla fortfarande kvar. Men jag förstår ändå att de som spelar ett spel som förändras över tid och som man inte har någon kontroll över som blir upprörda/missnöjda över detta. Exempelvis kommer spelet Stellaris från Paradox snart att förändras i grunden och i princip bli ett annat spel än när det släpptes. Om man inte vill ha den nya versionen av spelet måste man aktivt se till så att spelet aldrig patchas och man kommer aldrig att kunna köpa några expansioner till det.

Själv ser jag verkligen fram mot "nya" Stellaris men jag förstår att vissa känner att de har betalat för en produkt som snart inte kommer att finnas längre och som dessutom inte är ett MMO som till sin natur lever ett osäkert och föränderligt liv.

Jag tror att vissa känner sig lurade av att saker förändras som de inte har varit med i att bestämma om. Däremot är det för mig obegripligt att känna det av att någon släpper en ny version av ett gammalt rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Lambendil;n270272 said:
Samtidigt är det hejdlöst svårt att bryta in med ett nytt IP. Säg till exempel att jag faktiskt lyckas hålla min deadline och Celenias Skuggor blir klart i september 2018. Jag lyckas få till ett "Print-on-demand" system och Celenia blir officiellt släppt.

Jag räknar med att sälja typ 10 kopior. Max. Och då räknar jag mina vänner och min egen rollspelsgrupp där. Det är *oerhört* svårt att komma nånvart som rollspelsskapare.
Nåja, något hundratal exemplar är inte alls omöjligt. Inte ens jättesvårt. Tyckte jag. Det kräver lite jobb - de första 100 exemplaren av Evolutionens Barn såldes på Gothcon (i indierummet) och via auktioner på Tradera, och handlade mycket om nätverkande och att göra väsen om spelet - men det går.

Det är inte jättelätt att bryta sig in på SF-bokhandelns topp 10, såklart, men till exempel Symbaroum lyckades ju utan att ha något etablerat varumärke (om man inte räknar Järnringen, iofs). Det hjälper givetvis om man "har ett namn" när man skapar nya IPs, så jag tror att Arfert och Blixt och Järnringen och Fria Ligan har lättare än folk som andra inte vet vilka de är.

Men som sagt, att ta sig upp i mellanvikt, med 100-250 ex per produkt eller så i försäljning, tror jag att vem som helst med en hyfsat välproducerad produkt kan kirra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Janke;n270308 said:
Men jag förstår ändå att de som spelar ett spel som förändras över tid och som man inte har någon kontroll över som blir upprörda/missnöjda över detta. Exempelvis kommer spelet Stellaris från Paradox snart att förändras i grunden och i princip bli ett annat spel än när det släpptes. Om man inte vill ha den nya versionen av spelet måste man aktivt se till så att spelet aldrig patchas och man kommer aldrig att kunna köpa några expansioner till det.
Om det underförstådda löftet från början varit "allt kommer att förändras" (som i MMOs) så tycker jag att det är orimligt att förvänta sig något annat. Jag håller med om att Stellaris blir lite av en annan grej; när det gäller icke-MMO-spel brukar man kunna utgå från att spelen kommer att hålla sig någorlunda stabila.

Däremot kommer det nog nästan garanterat att finnas sätt att få tag på den opatchade versionen också. Kanske inte på Steam, men...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
anth;n269927 said:
Så som jag uppfattar det är Necross extra irriterad på alla versioner utom den första för alla rollspel som någonsin släppts.
Om så inte skulle vara fallet har jag missuppfattat Necross och skulle vilja ha ett förtydligande inlägg av honom.
Nej, helt missuppfattat av dig. Jag irriterar mig på det som händer i Sverige idag (och de senaste åren).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,726
Location
Eskilstuna
Gurgeh;n270209 said:
MODERERING

Vimes, vi har regler här. Detta är en av dem:


Jag tolkade inlägget som en metafor för nya versioner av rollspel – att se fram emot och hoppas på en sak, men sen få något helt annat och bli besviken. Men jag kanske övertolkade...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Wasabi;n270133 said:
Jag tycker genuint synd om spelskaparna idag.
Tröttsamma "gamla" inbitna rävar som längtar tillbaka till sin ungdom och förr.
Den här känslan verkar märklig, med tanke på att nästan vilken dynga som helst som kastas upp för crowdfunding blir fundat. Och med tanke på diskussionen här så är jag ju i tydlig minoritet - de flesta verkar ganska nöjda eller äckligt supernöjda.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Necross;n270522 said:
Den här känslan verkar märklig, med tanke på att nästan vilken dynga som helst som kastas upp för crowdfunding blir fundat. Och med tanke på diskussionen här så är jag ju i tydlig minoritet - de flesta verkar ganska nöjda eller äckligt supernöjda.
Du låter som om någon personligen förolämpat dig eller nåt. Tagga ner en smula. Du har sån urdålig attityd och använder ett onödigt konfrontativt språk. Sen har du mage att skälla på folk som blir snarky tillbaka. Skärpning, tack.

Det går inte alls slänga upp "vilken dynga som helst" på Crowdfunding. Över 70% av alla crowdfunding-projekt misslyckas, och jag vågar sätta pengar på att det bland rollspel är betydligt högre misslyckande-grad än så.

Fine, du gillar inte nya rollspel, vi fattar. Inget hindrar dig från att spela dina gamla utgåvor, så vad är problemet?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Necross;n270522 said:
Och med tanke på diskussionen här så är jag ju i tydlig minoritet ...
... i den här tråden, glöm inte det. Det du ger uttryck för är du absolut inte ensam om, och jag vet inte ens om du är i minoritet om vi ser till en större grupp rollspelsnördar som inte hänger på rollspel.nu.

Själv är jag kluven.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Lambendil;n270524 said:
Du låter som om någon personligen förolämpat dig eller nåt. Tagga ner en smula. Du har sån urdålig attityd och använder ett onödigt konfrontativt språk. Sen har du mage att skälla på folk som blir snarky tillbaka. Skärpning, tack.
MODERERING:

Var vänlig och undvik hobbymoderering.

Tack på förhand.

EDIT: eller som jag säger så ofta, snacka ämne, inte person.

/Magnus
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Magnus Seter;n270529 said:
MODERERING:

Var vänlig och undvik hobbymoderering.

Tack på förhand.

EDIT: eller som jag säger så ofta, snacka ämne, inte person.

/Magnus
Ursäkta. Tappade bara humöret.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Necross;n270522 said:
de flesta verkar ganska nöjda eller äckligt supernöjda.
Det är en jäkla skillnad på att inte vara nöjd med något, och att tycka det här:

Necross;n269824 said:
...att våldföra sig på gamla varumärken... ...detta hemska, blasfemiska beteende... ...snålskjuts på andras arbete...
Jag gillar inte M:Å0, men jag har inget emot att fria ligan gjorde det. Ännu ett spel jag inte gillar, vem bryr sig. Jag har mina gamla Mutant 1+2-böcker, och MUA också om den andan faller på.

Lite dyrt att köpa på sig i dagsläget förvisso, och där kan jag förstå att en sko klämmer, men hur fasen tänkte du att de skulle kunna ge ut ett nytryck av MUA? Det är inte ens samma företag, och de sitter inte på någon av upphovsrätterna.

Jag tycker blomkål är skitäckligt, men jag förklarar inte en personlig Jihad mot alla som serverar det (för att fortsätta på mattemat).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Allt lugnt.

En vänlig påminnelse i allmänhet, och inte bara till föregående postare - vi ser helst inte att modereringar kommenteras i tråden. Det blir lätt lite skräpigt att hålla reda på och om det skulle bli mer diskussion är den alltid lite tradig att flytta.

Hare bra!

MVH

/Magnus
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Necross;n270522 said:
[...] nästan vilken dynga som helst som kastas upp för crowdfunding blir fundat.
Den här känslan får jag också ibland. Själv har jag dock tolkat det som att väldigt många inte alls läser om vad det är de fundar egentligen. Jag fick framförallt den känslan när DoD16 crowdfundern gick. Oavsett Riotminds tidigare historik så såg jag det själv som ett projekt som aldrig borde ha fundats. När kickstartern startade så sa de själva att de inte hade börjat skriva ens. De funderade på att göra något, liksom. De hade inte ens bemödat sig att kolla om de fick använda Elric-bilden i crowdfundern, eller för den delen på det tänkta omslaget. Där blev jag uppriktigt upprörd över alla som kastade pengar på dem. Riotminds var ju helt ärliga med att de inte hade tänkt färdigt om något alls egentligen, så jag kan inte påstå att de gjorde fel. Men det övergår mitt förstånd att folk kunde slänga sig in i en crowdfunder som är så uppenbart ogenomtänkt.

Notera att vad som levererades och inte egentligen inte har med saken att göra här. Det som gjorde mig upprörd var att så många inte ens brydde sig om att projektet inte existerade än. De såg texten "Drakar och Demoner" och öppnade plånboken.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n270547 said:
Det som gjorde mig upprörd var att så många inte ens brydde sig om att projektet inte existerade än. De såg texten "Drakar och Demoner" och öppnade plånboken.
Jag tror också att det finns ett förtroende för att Riotminds verkligen levererar. Och så har de ju en hel del fans också, som verkligen gillar det de gör. Jag tror att kanske inte en helt ny aktör skulle få samma resultat om de la upp en sådan Kickstarter.

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n270547 said:
De såg texten "Drakar och Demoner" och öppnade plånboken.
Just så, tror jag. En reprint av gamla DoD, det borde ju ingen kunna fummla bort. Eller hur? =D
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,726
Location
Eskilstuna
Man får givetvis tycka att det är tråkigt att spelmakare "våldför sig" på gamla rollspel. Men särskilt när det kommer till crowdfunding ligger ju makten helt i rollspelarnas händer – bidra till att det blir verklighet, eller håll dig utanför.

Vad vore alternativet? Att ha demokratiskt upprop, där allmänheten får delta?
– ”Alla som är för en reboot och kan tänka sig att förbetala för den, upp med en hand!"
– ”Okej, alla som inte vill ha någon reboot och hotar med framtida missnöje, upp med en hand."
– ”Jaha, nej-sidan vann visst. Då skippar vi att genomföra en reboot, trots att vi vill, har rättigheterna och eventuellt kan tjäna en slant på det."

Varför våldföra sig på gamla rollspel? För att tillräckligt många rollspelare bevisligen vill ha den oheliga avkomman.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Magnus Seter;n270550 said:
Jag tror att kanske inte en helt ny aktör skulle få samma resultat om de la upp en sådan Kickstarter.
Hade det varit en helt ny aktör hade folk antagligen till att börja med läst "det finstilta" lite nogrannare först: finns alla rättigheter på plats, etc...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Magnus Seter;n270550 said:
Jag tror också att det finns ett förtroende för att Riotminds verkligen levererar. Och så har de ju en hel del fans också, som verkligen gillar det de gör. Jag tror att kanske inte en helt ny aktör skulle få samma resultat om de la upp en sådan Kickstarter.

/M
Fast jag har ändå pratat med några stycken som - trtos att de backat kickstartern och har lådan hemma - bara är vagt bekanta med namnet Riotminds. Ett par av dem har till och med sagt till mig att de aldrig hört talas om dem innan kickstartern, och inte heller kollat upp deras historik innan de backat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Björn Wärmedal;n270547 said:
Riotminds var ju helt ärliga med att de inte hade tänkt färdigt om något alls egentligen, så jag kan inte påstå att de gjorde fel.
Där håller jag inte med. Riotminds presenterade en ambition. Om jag minns rätt: en lätt polerad version av DoD -87, måhända med någon liten influens från DoD -91. Den ambitionen skrotade de sedan under projektets gång, utan att kommunicera det till oss som backat. Ett fel ligger alltså i den bristande kommunikationen, ett annat i att slutprodukten inte håller den kvalitet som man kan förvänta sig av en etablerad spelskapare.
 
Top