Nekromanti Varför olika spel suger

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har en tendens att börja hata spel som jag från början älskade. Sen kan jag verkligen hata spel där man älskar världen men inte klarar av reglerna. Ibland kommer det tårar av frustration. Några exempel:

Eon - Jag gillade verkligen Eon för en massa år sedan och köpte en sjuhelvetes massa moduler. Men sen insåg jag efter att ha spelat en del att regelhelvetet gör det på tok för krångligt att spela. Dessutom insåg jag att världen är alldeles för uttänkt att vara en fantasyvärld där det ska finnas minst ett land som passar alla spelare vilket bara gör den konstig. Slutligen vill jag ändå tacka Eon för att det var spelet som fick mig att börja spela rollspel igen (Western ska ha tack för att det blev roligt att spela rollspel igen :gremsmile:).

DoD6 - Här har vi praktexemplet på ett spel med underbar värld och känsla men med heeeeelt sjukt ruttna regler. Jag får fortfarande rysningar längs ryggraden, och ilsketårar i ögonen bara jag tänker på härket (1:a utgåvan). När de senare ger ut en expert-modul så gör den egentligen grundregelboken värdelös för regelsystemet byggs om totalt. Efter det kommer den reviderade regelboken som är assnygg och reglerna har blivit bättre. Att de sen har mage att påstå att DoD6 och DoD6R är kompatibla är helt sjukt. De är lika kompatilbla som DoD6 och Eon. Alla dessa böcker är assnygga och har rätt känsla.
När det sen är dags för nästa regelbok (DoDT) med ännu lite bättre regler (fortfarande långt ifrån bra) så har de helt plötsligt ändrat formgivningen så att den blir amerikasvulstig och inte lika snygg (blyertsteckningarna gör sig verkligen inte på det blanka pappret). Så jag har lite önskemål till nästa utgåva som jag räknar med kommer inom 3 månader:
- Layout och illustrationsmanér som i DoD6R och Mittland och Nordhem
- Regler från DoDT men ordentlige förenklade. Jag hatar att behöva slå i regelboken så fort man ska använda en färdighet
- Jag vill ha EN bok. Sen kan den vara hur tjock som helst och kosta 600:-, det kvittar.

7th Sea - Här är spelet som Håkan hellström skrev sin låt " Jag Hatar Att Jag Älskar Dig Och Jag Älskar Dig Så Mycket Att Jag Hatar Mig" om. Egentligen har 7th Sea allt jag vill ha av en rollspelsvärld. Men världen känns alldeles för liten. I stort sett består hela världen av en kontinent som i verkligheten skulle vara lika stor som Europa + pyttelite till. Sen att spelet har en metaplot gör mig också helt cp. Överallt i grundböckerna står det att den hemliga figuren mr x kommer att avslöjas i "supplementet om land a". Om man sen köper "supplementet om land a" står det att man får vänta till supplementet "mr x glada gäng". AAAAAAHHHHHH

Sen av någon anledning så gillar jag inte WOD heller (jag har iofs på sin höjd bläddrat i regelboken) men det har nog mest med att göra med min bild av vampirespelare som går klädda i svart och förkroppsligar utomståendes (och mina) fördomar mot rollspelare.

Nä tacka vet vet jag Buffy!

/Willie
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
argument (OT)

Nu har jag varken läst eller spelat Dogs (fast jag funderar på att avhjälpa det på LinCon), men har du inte missat lite av poängen med spelet? Det handlar väl inte om gestaltning, det handlar väl om regelbaserat berättande. Om man inte är inställd på mycket karaktärsdrivet spelande lär man nog ha roligare. Eller har jag missuppfattat något nu? Din kritik låter lite som att klaga på D&D för att det premierar prestationsspelande och levelhöjande. (Och jag vet att man kan spela D&D på andra sätt, men det är bara ett exempel, okej? )
Cool argumenation, ska komma ihåg och använda den nästa gång som någon bashar friform... Det handlar inte om regeler det handlar om gestaltande berättande skulle kunna vara schysst argument och vill du inte ha det kan du spela med något annat system (och jag vet att man kan friforma på många sätt det var bara ett exemple).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Jo, jag är väll beredd at hålla med dig där.
Det är välldans synd närd et kommer ut en sådan produkt. Tur i oturen så märker iaf jag inte de språkmissarna, meningsuppbyggnaden & sådan grejer.. Ska var välldigt uppenbart eller överkrångligt för att jag ska lägga märket till sådana saker.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
För att inte tala om att det är ett spel som det finns TVÅ For Dummies-böcker till!

---

Att jag sedan gillar D&D och äger båda For Dummies-böckerna (och har läst dem, två gånger) säger en del om mig förstås.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Herrejistanes...

Snälla, jag ber dig, tala om för mig vad för trådar som skall finnas på wrnu? Jag ämnar att besitta den kunskapen så att jag kan föra den vidare till framtida generationer av forumsmedlemmar så att de kan diskutera viktiga ämnen och inte ämnen som "Varför olika spel suger" . Och sen kom tomten...

- Jocke, bajsar sarkasm ur fingrarna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Gamla spel som faller platt (i urval) ndg korr (obs! Säger inget om innehåll/brahet/etc):

* Neotech (rörigt, ostrukturerat, men charmigt)

* N2 (helt partiskt säger jag - bra och fungerande regler, men "allmänsvenskan" är nog det sämsta jag har sett i något svenskt rollspel någonsin (professionellt utgivet) - så inihelvete många saknade ord, avklippta meningar, tempusfel, copy/pastefel, bara ... gah!)

Aktiva spel:

* DoDT (och det värsta här är referensfelen, regelfelen, tankefelen där regler motsäger varandra på förvirrande sätt, fel i exempel som skall förklara regler, saknad information i tabeller, etc. Det mustiga och ibland lite underliga "stämningshöjande" språkbruket funkar och blir sekundärt när man ser att spelet, utan errator, är, i mitt tycke, brutet - och det var bland det dyraste rollspelet jag har köpt, utgivet av ett förlag med över dussinet utgivna produkter bakom sig och en lång historia på marknaden, och som gör snygga, coola, klassiga spel! Och ändå blir det så här...)

* SHI2 (har ett fåtal regel- och exempelfel, men inte alls så att spelet går sönder, språkbruket är inte fel som det är okonventionellt. ,-)

Järnringens produkter lider av mest skönhetsfläckar iform av avsaknad av fetstil här och var, tabeller som har felaktiga tabulatorlägen, SLP-mallar som ballat ut etc, men sällan andra, allvarligare saker.

(Överlag kan sägas att Rävspels spel håller nog den högsta genomgående kvaliteten ndg allt ovanstående)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Tackar, tror jag.

Jag hoppas att Noir inte innehåller regel-, exempel- eller referensfel, för då kommer jag att gräma mig enormt. Rena språkliga saker tar jag lättare på, då jag är medveten om att jag har brister i språket, så det blir lite "jaha?" om det gnälls på det (personligt sett - men jag hoppas att mina korrare och min redaktör hjälper mig med det språkliga så de fel som alltid slinker igenom är på den nivån att de accepteras).

Jag kommer dock att skämmas grovt om Noir av någon anledning är full av fel. För dels sviker jag mig själv, dels alla mina kunder - för ett bra spel innebär att det skall fungera.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Herrejistanes...

"Den här typen av trådar är anledningen till att Rollspel.nu suger."

...fast rollspel.nu är ju inget spel.
Men om det nu vore det, vilket system skulle det vara? levelbaserat/poängbaserat... :gremtongue:

/Ulfgeir
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Herrejistanes...

Det finns ju både XP och lveles, så svaret känns ganska självklart.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Herrejistanes...

Istället för att svara på alla era miffoinlägg var för sig gör jag ett enda stort, allomfattande idiotsvar här:

Först och främst sveptes jag med av den härliga negativa diss-andan som tråden genomsyras av (och väl är ämnad att frammana?) Jag försökte alltså inte framföra någon sorts seriös kritik emot forumet eftersom det ju skulle vara ganska poänglöst. Det är bara ägg som försöker förändra ett forum för att passa deras smak bättre när det uppenbarligen finns jävligt många som gillar det, istället för att hålla sig till ställen man gillar.

För det andra, om jag ändå ska framföra någon sorts bakomliggande mening i det jag skrev: Det känns som att syftet med ett sånt här inlägg är att locka fram diskussioner baserade på den allra äckligaste formen av defensiv fanboynördighet som jag har extremt svårt för. Jag är ganska övertygad om att ingenting konstruktivt kan komma ur den. Att folk skulle bli så upprörda över det hela hade jag faktiskt inte räknat med, så jag ber om ursäkt. Jag körde ju bara lite sån där "tungan i mungipan"-humor som exempelvis Rising verkar gilla så mycket.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Herrejistanes...

"Att folk skulle bli så upprörda "

Vilka svar läste du egentligen?


" Jag är ganska övertygad om att ingenting konstruktivt kan komma ur den."

Bygg lego.

---

Nåja, ärligt talat tycker jag att tråden är väldigt konstruktiv. De flesta har skrivit ganska genomtänkta analyser av vad de ogillar, och på sätt och vis också av vad de gillar. Jag tycker att det är ganska lärorikt för att vara en plojtråd.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
De flesta spel som jag har stött på har någon aspekt som tilltalar mig så det finns väl egentligen inte något som jag direkt hatar. Men å andra sidan är det inte rätt tråd för sådana här meserier.

Jag undviker D&D, eller i alla fall den version vars regler som jag har kommit i kontakt med via WoT D20. Skälet är att jag tycker att de är andefattiga, tråkiga och tämligen usla. Nya karaktärer är väldigt usla, de olika yrkena är alldeles för hårt nischade och slumpen spelar för stor roll på lägre nivåer för att knappt spela någon roll alls på högre. Reglerna är alltså dåliga på att hantera rollpersoner på låg nivå men även på hög.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Re: Varför olika spel suger [ANT]

...de olika yrkena är alldeles för hårt nischade
Haha...! "yrkena"... OMGPLZn00b! LOLz
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Re: FATAL ?

Hur ser det ut i huvudet på någon som ens kommer på tanken att googla på "semen-blood raped ogres" ???
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: FATAL ?

Ungefär så här:
"'Semen-blooded rape ogres'... det var vad som stod i Dan Davenports FATAL-recension. Får googla det. Ayup, där var den."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: FATAL!

Nej, det som främst visar på vilken nivå spelet ligger är följande:

"A small waist and large, round breasts are physical standards for female beauty, and are historically accurate"
(Möjligtvis ska det stå 'universal standards' och inte 'physical', jag kan inte kolla det för Fatalgames hemsida går inte att komma åt, men sak samma; det är ungefär lika illa i vilket fall).

Det slår mig såtillvida med häpnad, att spelförfattarens kunskaper i konsthistoria måste vara så ringa att inte ens trilobiter, bakteriekolonier eller kliniskt hjärndöda kan avundas honom.

Idiotiska regler, fula illustrationer, värdelös världsbeskrivning, äckelporr och allmän misogyni till trots, är det inte det som gör F.A.T.A.L till rollspelsvärldens främsta avskräckande exempel på frånstötande tankeprocesser. Den hänsynslöst förljugna, taffliga och blatant uppenbara historieförfalskning författaren ägnar sig åt ser däremot till att förtjäna F.A.T.A.L den titeln med råge.

- Ymir, ber er också att notera att F.A.T.A.L har mer referenser till "historiskt källmaterial" än något annat rollspel, typ.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Herrejistanes...

Meh?! Det var väl ingen som blev »upprörd«.

Tvärtom tycker jag att alla som svarat verkar ha uppfattat din »tungan-i-mungipan-humor« och svarat i samma stil. (I know I did.)
 
Top