Nekromanti Varför olika spel suger

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Okej, de här en tråd får att basha spelvärldar och spelsystem. Du ska verkligen få spy upp allt ditt hat och ogillande över dåliga spel, för att de brukar väcka intressanta tanker och debatt.

Men… Hatar du d&d och tycker att de suger, så räcker de inte att i detta råd att skriva de utan jag vill ha en ordentligt skriven motivation och utredning till varför spel X suger hästballe. Dvs. spy upp hatet så länge du beskriver exakt vad du hatar.

Vilket spelvärld/spelsystem suger mest?*



<font size="1"> *Förutom World of Synnibarr </font size>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Men … men …

… om man inte hatar nåt endaste spel i hela världen då?*

Jag menar, det värsta jag skulle kunna åstadkomma blir något i stil med: »Jag tycker kanske att Rolemaster och Eon kanske har lite väl många omständliga regler. Eller så. Eventuellt.«

Jag försöker och försöker, men jag kan dessvärre inte uppbringa ens den minsta gnutta hat.

I’m a wuss …

<font size="1">* Bortsett från RaHoWa som är så självskrivet att det känns onödigt att ens motivera varför.</font size>
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Men … men …

<font size="1">Bortsett från RaHoWa som är så självskrivet att det känns onödigt att ens motivera varför.</font size>
Racial Holy War RPG?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Helt riktigt …

Osmakligt så det förslår.

Sent omsider kom jag för övrigt på att det finns ytterligare ett spel jag faktiskt ogillar. Anledningen är att det är så illa skrivet att det är fullkomligt obegripligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kom plötsligt ihåg att jag avskydde Gygax Dangerous Journeys också... och då har jag allt som gavs ut till det...

..dels för att ett egentligen helt OK spel begravdes under lager på lager av ordbajsande... och dels för att "fantasy-sveriges" (i Gygax kampanj) huvudstad hette "Gothenberg" eller nåt sånt... dat var ju så ... overkligt!!!! ;-)

/ Tomas - infödd stockholmare
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Dogs in the vinyard suger

Dogs in the vinyard suger

Jag tycker Dogs in the vinyard suger hästballe. Eller settingen är fin och intressant, scenario strukturen, rollpersonernas plats i världen, temat m.m. Är allt ihop underbart men regelsystemet ät fruktansvärt plågsamt, ungefär lika plågsamt som att bli upphängd i sina tarmar.

Spelsystemet ät alltså de som sug resten är faktiskt ganska underbart.

Okej nu till varför systemet suger. Det är genomtänkt, den för storyn framåt, är enkelt och kan appliceras på alla konflikter (fysiska, verbala, känslomässig vad som helst, de funkar), de är flexibelt och…

… Fruktansvärt. Jag har spelat DitV nu tre gånger, och spellet de typ två tre gånger och de är helt klart de mest plågsamma regelsystem jag utsatts för och jag har en lååååg smärttröskel. Ja jag är medveten om att de är på många sätt ett bra regelsystem, men,,,

Nåja jag kanske ska förklara mig. Systemet bygger på att man höjer och synar med tärningar under konflikter, och om man har mer tärningar kan man blanda in egenskaper/färdigheter/relationer eller utrustning i konflikten. Har du egenskapen ”Gammal” så får du tärningsbonusen för egenskapen gammal om du lyckas blanda in att du är gammal på något sätt i konflikten. Egentligen smidigt och genialt.

Problemet är att systemet är genialt på pappret men i spel suger de apballe för mig.

I praktiken innebär de att du i en verbal konflikt tillexempel får säga en HALV REPLIK för att försvara dig, lägga fram några tärningar för det försvaret, snegla på rollformuläret om du behöver fler tärningar, leta upp en lämplig egenskap, YTTRA LITE TILL om att du är en gammal man för att få din bonus för gammal, lägga fram två tärningar för att höja och sedan YTTRA ANDRA HALVAN AV REPLIKEN;

GAAAAAAAAAAAAAAAH! *sanity loss*

Dessutom så är dessutom ett sånt system att de bestämmer rollpersoner känslomässig reaktion på saker också, efter en konflikt och under konflikten med och vad den kan säga och om den ska vika sig eller inte…

Gahhhh… *ryser*

Det är det mest dödade systen av spel- och rollkänsla jag någonsin sett. Därför suger det. HÄSTBALLE.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Twilight:2000 - för att de har tagit med krutvapen!

Mm, njä, kanske inte... Jag kommer inte på några spel alls som jag hatar, på sin höjd några genom åren som man varit less på att alla har tjötat om (fast de flesta av dem finns knappt i omlopp längre).
Ja, och så alla de där som har snott lysande idéer som man har haft och aldrig gett ut. Jäla tjyvar! (-:

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilket spelvärld/spelsystem suger mest?
Well, det tillhör väll ett fåtal gånger som jag säger att nått suger eller oiaf är mindre bra.... :gremtongue:
Hursomhellst, nu ska jag för en gång skull gnälla LITE på D&D..
Jag ogillar just det där om att det är så mycket high fanasy i det hela.. Känns som det mesa är alldeles uppåt väggarna för mycket. Det är för mycket ont, för mycket av det goda... Ja, helt enkelt, det blir för mycket av goda.. Så just därför ogilar jag det hela..
Sean så tycker jag att d20-systemet är lite klöddigt, tycker dels att det är lite rörigt med alal dessa 5 fots steg, feats, lvls & sådant. Det gör mig bara förvirrad. Sedan så tycker jag att det är lite segt att vända på sina lvls, det blir för stora hopp imelaln de olika lvlsna..

Sådärja, då har man gnällt & kalgat klart för den här gången...

/ Johan K, som gnällt klart föe ett bra tag nu ! :gremsmirk:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Dogs in the vinyard suger

Instämmer med w176's kritik av DitV. Hyfsat kul koncept, men ospelbart.

Sedan så vill jag även ta och än en gång såga Parabellum. Tyvärr, då det är kul med svenska spel. Parabellum var dock alldeles för mycket vapenfetischism för mig med miljarders olika värden för vapen..

Vill även ge en rejäl känga åt systemet i MERP. Alla dessa förbaskade tabeller in absurdio. Och roliga gerjer där det i reglerna står klara gränser för att endast extraordinära personer komme röver lvl 10 och sedan alla moduler krylar av folk som är bra mycket högre lvl... Dessutom så är det alldeles för mycket magi i spelet.

:gremelak: :tekopp: :gremwink:

/Ulfgeir
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Johan K on the rampage

Sådärja, då har man gnällt & kalgat klart för den här gången...

Övriga forumsdeltagare ooh-ar och gör vågen. (-:

--
Åke, som tycker det var högst relevant kritik mot D&D.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jävlar. Det här har jag nog aldrig varit med om tidigare.

Fantastiskt och bra jobbat!

Jag kan passa på att sticka in ett gnäll på Västmark, som bitvis känns mer som en lektion om medeltiden med "såhär var det, och såhär var det inte, och om det är så när ni spelar så missbrukar ni universum, livet och allting". Och på Krilles Eonmodul 'Consaber', som är väldigt smyg-Västmark. Ofta inte ens smyg, faktiskt. Och för att det verkligen är helylle och att den rejäla, präktiga norden är sanna och rena och allmänt jättebäst.

-Hjalle, jag hatar dig Krille! :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
d20/D&D suger. Varför? Jag kan ta ett exempel från den kampanj jag nu spelar i. Min rollperson är en Sorceror. Hans jobb är, till största delen, att elektrifiera motståndet, och han är inte något vidare på det där andra (förutom att attrahera feta köpmän, men det tror jag snarare är en fråga om att spelledaren är elak :gremwink:). Vad har då hänt i kampanjen?

- Han har blivit tvångsrekryterad i milisen. Då hade det väl varit vettigt att han lärde sig slåss? Men nej, om han skulle bryta av från sin inslagna bana skulle han bli en dålig krigare och en dålig magiker, vars besvärjelser inte räcker till för det motstånd man möter på hans ECL.

- Han har tvingats överleva i öknen. Nog vore det bra om han tillägnade sig kunskap om vildmarksöverlevnad? Nej, inte utan att han straffas för det av reglerna, i och med att han måste betala dubbelt så mycket som vanligt för den färdigheten, alternativt ta en annan klass.

- Han har blivit utnämnd till ledare för en diplomatisk expedition. Då borde han ju lära sig lite diplomati och liknande. Men jag tror nog ni redan har insett vartåt det här barkar (nu har jag visserligen, med hjälp av featen Able Learner, äntligen fått möjlighet att tillägna mig lite sådant utan att straffas för mycket för det, men det är fortfarande begränsande).

Det är helt enkelt alldeles för lätt att rollpersonerna fastnar i en nisch, och att multiclassing bara skapar karaktärer som inte är tillräckligt bra på något. Detta är förstås inte bara ett problem i D&D, utan i alla spel där ens inledande val påverkar en i tid och evighet. Sedan är D&D-powergaming och karaktärsbygge rätt roligt, men det känns ofa som spelet förutsätter att man har en plan som man håller fast vid oavsett vad ens rollperson utsätts för under spelets gång. Det går liksom inte att ha en rollperson som lär sig lite här och där utan någon genomtänkt planering och i slutändan blir lika bra som det förväntas vid en viss nivå.
 
G

Guest

Guest
Jag vill inte skriva något... Men jag kan inte hålla mig... Men istället för att fylla eran skärm med massa gnäll så bifogar jag bara en länk .

Arrrggghhh... Jag gjorde det... Förlåt!!
 
Top