Nekromanti Varför olika spel suger

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Alla bekymmer löses genom att köpa fler tilläggsböcker! :gremtongue:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Aha! Ett bevis till!

Likheten mellan gråvalsballarna och [insert any tentacled D&D-monster here] är det bästa beviset för att spelet suger just dessa ballar!

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gemini suger!

...för att man hade en rätt så cool grundkampanj (det där med järnporten osv), men sen verkar det som att den inte har nåt mer rollpersonerna att göra och utspelar sig över deras huvuden...

och sen var layouten skum med den breda resp. den smala spalten... öh.. varför?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Noir suger skönt!

Tack för den! Nu skvätte jag kaffe över mina nya skärmar med ett WTF?! :gremlaugh:

Skärpning? Okay då. Status ligger fast iaf. Vi siktar på tryck i början av september. Bilder kommer in nästan dagligen, nästan all text är satt och jag och Petter gör allt för att inte komma med ändringar av de låsta texterna.

Så du har rätt - Noir suger.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Aha! Ett bevis till!

Likheten mellan gråvalsballarna och [insert any tentacled D&D-monster here] är det bästa beviset för att spelet suger just dessa ballar!
Borde inte den logiken innebära att CoC suger, snarare än D&D, med tanke på tentakelfrekvensen?

/Anders

----------------------------------------
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Men det där är ju beviset för att D&D suger: ett spel som behöver en hel regelbok till för att patcha upp problemen i grundregelboken måste ju helt enkelt suga hästgenitalier!
Den logiska bicycletan skulle man med lite god (ond?) vilja kunna applicera på vilken extra regelmodul som helst och mer eller mindre få alla spel i välrden att suga ankfot. Förresten är det långt ifrån alla som upplever de nämda problemen som problem, i synnerhet inte spelets upphovsmän får man anta. Så jag tycker att upplägget med DMG2 snarare är en ödmjuk, vänlig gest mot konsumenterna. I stället för att säga "Så här funkar vårt spelsystem. Om ni inte gillar det så finns det andra på marknaden", så får vi istället ett "Så här funkar vårt spelsystem. Om det finns delar i det ni inte gillar så har vi här ett antal alternativa regler som ni kanske gillar bättre.". Det tycker jag är en ganska oväntad men trevlig attityd, som man kanske inte alltid väntar sig att en marknads största aktör ska ha.

/Anders

------------------------------
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Regelbrott!

Det står klart och tydligt att det där inte är ett spel man får klaga på i reglerna för den här tråden, även om det är finstilt.

w176 said:
*Förutom World of Synnibarr
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Jag är inte helt säker på det. I ursprungsinlägget står det faktiskt:

"Du ska verkligen få spy upp allt ditt hat och ogillande över dåliga spel, för att de brukar väcka intressanta tanker och debatt."

Att ställa sig upp och försvara ett dissat spel är snarare direkt i linje med detta. Så ni som sitter och håller tillbaka indignerade försvarsinlägg som svar på kritik av DITT favoritspel: LET IT RIP!!!! :gremgrin:

/Anders

---------------------------------
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Your reading comprehension fu is weeeaaaaaak!

Gräshoppa. Dante svarar på ett inlägg i den tråden där Bobby länkar till Hybrid.

:tekopp: :tekopp: :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Icke! …

Det står faktiskt:

w176 said:
Vilket spelvärld/spelsystem suger mest?*


<font size="1">*Förutom World of Synnibarr</font size>
vilket jag tolkar som att det är så självklart att WoS är sugigt att man inte behöver nämna det – inte att det skulle vara förbjudet.

Dessutom klagade jag ju (som Fogge mycket riktigt påpekar) faktiskt på Hybrid – inte WoS.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Aha! Ett bevis till!

Ja, det har du nog rätt i... Frågan är alltså vilka spelförfattare som tillbringat flest timmar i extrem närhet till valgenitalier. Någonstans måste de hämtat sin inspiration.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Your reading comprehension fu is weeeaaaaaak!

Jaha. Orka läsa hela den tråden.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Motsatsen

Hah, jag är typ - eller ibnte motsatsen men i alla fall - någon form av historieberättare. jag skiter blankt i om jag kommer in i min roll och får känna des innersta essens, för jog kan inte. det jag däremot kan - och vill - är att berätta koolla/känslomässiga historier och samtidigt metaspela. det är då jag gör mig som bäst. Det är därför DitV passar mig.

Diskutera, reflektera, diskutera och agera.

/Gasten, som känner sig obekväm när han är spelare eftersom han inte vet hur han ska kunna driva handlingen så att den blir så bra som möjligt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Icke! …

Haha, nu var jag ju inte så seriös, men jag erkänner mig besegrad.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
FATAL ? (NT)

...Magnus Seter nämnde under bilresan till Gothcon 2004 ett kvinnoföraktande spel -- jag minns lyckligtvis inte titeln -- som jag förmodligen skulle ha hatat om jag hade läst det.
/Marcus
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Erm... I det här inlägget skriver jag inget som ni inte läst mig skriva förut. Så om ni brukar läsa Rising-inlägg; sluta. Gå och läs något annat istället, eller ta en promenad ut i solen.

Jag avskyr alla dramapoängsspel från The Forge. Jag tycker att de allihop suger. Det är så bevisligen fel det bara kan bli. De är godtyckliga och dumma, och samtidigt råddiga och stelbenta. Något lika dumt har vi inte sett i rollspelshobbyn sedan Rolemasters tabeller, typ. De är varken bra som berättarhjälp eller intressanta som spelproblem. De är bara bra som skräp och utfyllnad i korkade rollspel för dumma jänkare. Kommer ni ihåg för många år sedan, då jag kastade skit på amerikaner för att de spelade prestationsrollspel i D&D? Well; jag har inte mognat sedan dess, jag har bara skiftat perspektiv; numera lassar jag skit på jänkare för att de spelar kompromissrollspel med konfliktresolutionsregler och min-tur-att-prata-poäng.

Jag hatar faktiskt alla problemlösningsrollspel (=bara D&D) också. Vad är det man säger om bra spel? Jo, att de "tar en minut att lära sig, men en livstid att bemästra". Den där minuten i inledningen behöver visserligen inte vara en minut; utan vad det handlar om är att spelarnas val skall vara överskådliga, medan resultaten av valen skall kunna vara svåra att avväga. D&D är tvärtom; det är ett myller av valmöjligheter som man aldrig orkar lära sig; en massa finesser och effekter av reglerna är jättesvåra att se i förväg (men inte på det bra mästarsättet - utan på det dåliga "råddiga regler"-sättet) och sedan; när man väl har koll på möjligheterna - då är det ofta jätteenkelt att bara köra på ren rutin, eftersom det strategiska djupet är förhållandevis grundt. Och så har vi galna saker såsom att reglerna uppmuntrar helt andra kausala orsakssamband än de som världen talar om; och det är en spelmässig döddsynd i mina ögon.

Jag avskyr också alla historiska rollspel; för de är så djävla snobbiga. Och dessutom; varje gång de diskuteras här på forumet, så blir diskussionerna skitnödiga och larviga. Och det värsta med de här spelen; det är att vem som helst kan se att den största anledningen till att jag rackar ned på dem; det är för att jag är för obildad för att kunna förstå mig på dem. Så det är det jag hatar med dessa spel: De får mig att framstå som den nolla jag är.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
eon och götterDÄMMERUNG

alltså först, götterdämmerung har ett ballt namn! men jag kan ju hålla med dig om det andra, till en viss del iaf.

och eon. tja. vad ska man säga. eon har väl iaf i stridsaspekten för mycket regler, tycker jag. men det är ändå så att om man har för lite regler så blir det orealistiskt, och det vill jag inte heller. eller man kan väl knappast säga att dnd har ett realistiskt system, inte för att jag tror att deras tanke är att ha ett, men ändå. att man får mer hp ju skickligare man bli tex. :p
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Jag hatar och hatar och avskyr alla spel som är dåligt korrade och innehåller en massa fel. Stavfel, underliga formuleringar och liknande kan jag smälta men när det systemfel pga slarv (som felaktiga referenser, felaktiga exempel på regler, tabeller som motsäger löptext, etc) blir jag heligt förbannad!

Av erfarenhet vet jag att det handlar om tid, känsla för detaljer och överblick det rör sig om generellt. Men primärt handlar det om hur man skriver regler och planerar sin text. Referensfel kan elimineras genom en smart referensstruktur. När professionella utgivare släpper dyra, glassiga produkter som är fulla av fel känner jag mig sviken och lurad som kund. Det suger! För jag vill vara glad och nöjd och tillfredsställd i mitt köp, kunna tala gott om produkterna jag trots allt har valt att köpa, snarare än att gå runt som en irriterad tjur och frustrerad spy galla över hur kassa de egentligen bra produkterna är.

Jag vill skicka en kollektiv "Skärp er, för helvete!" till alla som ger ut rollspel med kass korr och vilka kräver en enorm errata för att kunna spelas.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Kaxigt sagt av någon som precis är på väg att ge ut ett rollspel, med tanke på att det nu kommer att bli granskat på en rent bisarrt anal nivå av de som eventuellt känner sig träffade av det du skrev och följdaktligen kommer dyka ner på minsta utelämnat komma som utsvultna jaktfalkar på en övergödd hamster doppad i HP-sås.

Tusen sticka-ut-hakan-poäng av mig. Respekt! :gremcool:

/Anders

--------------------
 
Top