Nekromanti Varför olika spel suger

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jaja

Okej, upprörd kanske var fel ord. Det verkar i alla fall ha varit många som tolkade inlägget som ett försök att utöva någon sorts allvarlig smakdiktatur över vad som får postas på forumet och därmed svarade med diverse ganska felriktade sarkasmer ("Tssss... Förlåt att vi inte bara postar grejer som DU vill se ÖÖÖÖH!".) Om alla hade svarat som du hade det varit mycket tydligare att det inte fanns någon som seriöst tog illa vid sig.

Jag ville bara reda ut det lilla missförståndet och gå vidare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: FATAL ?

Promised Sands är inte samma spel, utan är i stället Benjamin Rogers arabfantasyspel, vilket så vitt jag vet försvann rätt snabbt från marknaden. Det innehöll så vitt jag vet ingenting i stil med spermablodade våldtäktsresar.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Slut [ANT]

Om någon, av någon anledning, känner att de behöver diskutera den här saken vidare kan vi ju ta det via PM eftersom det är ganska meningslöst (och oschysst mot trådstartaren) att göra det här.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
DnD suger

DnD suger för att det i sin nuvarande inkarnation blivit underbart välbalanserat, taktiskt detaljerat och noggrant utfört, men i samma veva så komplext att det inte alls passar lika bra som nybörjarspel som på den gamla NG tiden.

Det har också helt förlorat den bakåtkompatibilitet som alla tidigare upplagor hade, vilket ger en massa dubbelarbete för en gammal kampanjrunkare som jag.

Detta är det enda spel jag är kvalificerad att hata, eftersom jag älskar dess paradigm och spelet i stort. Övriga spel ser jag på med varierande grad av likgiltighet, irritation eller förstrött intresse.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Aha! Ett bevis till!

Citat:
Likheten mellan gråvalsballarna och [insert any tentacled D&D-monster here] är det bästa beviset för att spelet suger just dessa ballar!



Borde inte den logiken innebära att CoC suger, snarare än D&D, med tanke på tentakelfrekvensen?
Hm, en statistisk fråga.
Bägge spelen har en del monster med tentakler.
CoC har en större andel monster med tentakler.
D&D har en större andel påträffade monster per tidsenhet rollspel.

Jag säger inte att du har fel, Organ (och jag avhåller mig moget från att skämta om ditt användarnamn i det här sammanhanget - det är alltid bra att låta bli att dra upp det ämnet när man kallar sig Pom), men problemet har fler parametrar som behöver undersökas.

Fr o m nästa spelmöte kommer jag att föra bok över hur många tentakelmonster som dyker upp per timme i D&D. Jag hoppas någon samvetsgrann CoC-spelare kan göra detsamma för det spelet. Och jag lovar härmed att inte fuska genom att köra The Illithiad eller någon djuphavsdungeoneering.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Aha! Ett bevis till!

Fr o m nästa spelmöte kommer jag att föra bok över hur många tentakelmonster som dyker upp per timme i D&D. Jag hoppas någon samvetsgrann CoC-spelare kan göra detsamma för det spelet. Och jag lovar härmed att inte fuska genom att köra The Illithiad eller någon djuphavsdungeoneering.
Är fett på på den, hittills efter fyra fem tillfällen av CoC (MoN) har jag inte skymtat en enda tentakel vilket så klart suger fett! Bara ett par ynka små zombies (i en mörk källare i harlem så det kan varit festande puckon också), snacka om besvikelse :gremlaugh:

hmm... förresten sl i den kampanjen läser ju rollspel.nu, ignorera vad jag sa, men ska räkna tentakler och boloch CoC är fint och suger inte alls och tentakler är överflödiga :gremgrin:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Aha! Ett bevis till!

Fr o m nästa spelmöte kommer jag att föra bok över hur många tentakelmonster som dyker upp per timme i D&D. Jag hoppas någon samvetsgrann CoC-spelare kan göra detsamma för det spelet. Och jag lovar härmed att inte fuska genom att köra The Illithiad eller någon djuphavsdungeoneering.
En mycket viktig fråga är om det är antalet tentakelförsedda monster, eller antalet tentakler som räknas. Vissa varelser har många medans andra har få. Om det är antalet tentakler som avses så är ju en Giant Squid like mycket värd som en hel hjord Dire Elephants. Innan vi klargör detta skulle alla eventuella resultat vara helt ovetenskapliga.

/Anders

-----------------------
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Aha! Ett bevis till!

En mycket viktig fråga är om det är antalet tentakelförsedda monster, eller antalet tentakler som räknas. Vissa varelser har många medans andra har få. Om det är antalet tentakler som avses så är ju en Giant Squid like mycket värd som en hel hjord Dire Elephants. Innan vi klargör detta skulle alla eventuella resultat vara helt ovetenskapliga.
Riktigt.
Hm.
Dire Elephants skulle jag i min okunskap ha trott ägde snablar istället för tentakler, men jag undrar om det är någon vits att jag är så knusslig. Och inte skulle jag våga fråga store Cthulhu själv om de där dinglande sakerna vore tentakler eller snablar.

Jag röstar för att det är antalet organismer med tentakler och inte antalet tentakler per organism som skall räknas.

Men hur skall vi göra med svärmar av små tentakelförsedda knytt? :gremsuck:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
D&D suger allmänt fett, liksom alla andra level-baserade system där man får fler HP vid level up. Detta för att de är orealisktiska, töntiga och allmänt skumma. Liksom, jag har kastat magiska missiler på några orcher så därför tål jag tre gånger så mycket som dig, ha!

Sen suger Eon totalt eftersom det är så knepigt att förklara för nybörjare, det är på tok för komplicerat och striderna är knappt spelbara med fler än tre stridande.

WoD suger pga deras extremt dåliga hopp-regler, man kommer 30 cm höjdhopp per lyckad tärning vid ett färdighetsslag, där man slår 1-10 T10:or (beroende på hur bra man är) och 8,9 och 10 är lyckat. Med andra ord kommer man 0 cm vissa gånger och andra gånger 150 cm. Lite skumt. Av denna anledning suger även alla andra spel som ligger "under" WoD, som Vampire, Werewolf, Mage m.m.

Slutligen vill jag totalsåga Riotminds spel, DoD6 och Götterdämmerung. DoD6 suger i alla dess former eftersom min spelledare är alldeles för lat för att spelleda tillräckligt ofta, dessutom är drakarna alldeles för dåliga. Deras KP borde vara stört mycket högre.
De nya reglerna är alldeles för jobbiga med alla fördjupningar att hålla reda på, det räcker inte längre med färdigheter utan man måste ha en massa mer strunt att ha koll på.
Götterdämmerung känns så himla värdelöst eftersom jag kört det så lite och knappt haft chansen att avancera något med min karaktär, främst storymässigt då. Han skulle ju bli en skicklig ockultist men har bara utfört två-tre uppdrag. Återigen klagas det på SL.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag egentligen mycket om alla spelen som omnämns och skriver ned det som jag verkligen tycker är dåligt med spelen, ibland kom jag inte på så mycket som ni kanske märker :gremtongue:

Det finns inga dåliga regler, bara dåliga sätt att hantera dem :gremwink:
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
WoD suger pga deras extremt dåliga hopp-regler, man kommer 30 cm höjdhopp per lyckad tärning vid ett färdighetsslag, där man slår 1-10 T10:or (beroende på hur bra man är) och 8,9 och 10 är lyckat. Med andra ord kommer man 0 cm vissa gånger och andra gånger 150 cm. Lite skumt. Av denna anledning suger även alla andra spel som ligger "under" WoD, som Vampire, Werewolf, Mage m.m.
då undrar jag vilken bok du använder, för i min Mage bok är det 2 feet (60cm) per success vid höjdhopp och svårigheten är 3....
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
60 cm?
Då har de j*vlarna ändrat utan min vetskap... Har iofs inte kollat igenom Mage eller Werewolf, men antog att reglerna var samma som i WoD där jag fått min information ifrån.

Fortfarande så tycker jag att man borde ha någon slags bashöjd man kan hoppa...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Med tanke på att du talar om olika svårigheter antar jag att det rör sig om gamla Mage och inte nya. I nya WoD är nämligen svårigheten fast på 8.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,638
Alla- förutom det som jag gillar

---
Disclaimer:
Ja, jag har astaskig koll på andra rollspel. Ja, jag kommer att utstöta kväljningar, halvt smälta matrester och unkna stön över rollspelsprodukter som jag knappt känner till. Ni får lita på min UTMÄRKTA intuition. Helt enkelt. Eller avfärda mig från början till slut... :gremgrin: Det gör ni ju redan...!
---
Jag HATAR HATAR HATAR rollspel som är pretto-svåra.
Som har en kampanjvärld överlastad med onödiga detaljer.
Så himla dumt. När alla vet och är överens om att:
-Man vill samla skatter
-Man vill samla skatter i en grotta
-Man vill levla, efter att man har samlat skatter i grottan

Jag HATAR HATAR HATAR (upphöjt i tio) alla spel som dessutom har en "trovärdig, relevant och mysig" förklaring på alla mysterier i rollspelet. Kult tex, fungerar utmärkt som skräckspel så länge det handlar om att det finns läbbiga monster i någon sorts parallellvärld som man kan döda med rätt sorts vapen. Svårare än så behöver det inte vara. Jaså inte?! Det ska krånglas till med limbon, drömvärldar, afarither, golither, asathother, niggurator, nefariter, liktorer och alla andra jävla monsterhelveten som försvårar spelet, tack vare att de har en "jättespännande intern maktkamp!". Och *Gud* är borta. Ingen kan säga var han är. Jättebraaaaaaa! Not.

Mer Kulthat:
"Oj då, du dödade de som är goda-onda, du förstår det finns de som är goda och så finns det dem som är onda. Och så är det egentligen så att det inte finns något gott eller ont, utan alla är onda egentligen. Eller så är det så att man inte kan vara ond, men de goda straffar de som har begått onda handlingar, dvs goda-onda handlingar, för allt är ett stort fängelse där fångvaktaren gick och ströp sig själv för att det var så jävla svårt att komma på vem som bar skulden till allt det där trasslet..."
Tjaba. Tack och hej.

Sedan HATAR HATAR HATAR jag alla spel som kräver att man ska "använda sitt sunda förnuft- när man tolkar reglerna" vilket bara slutar med att alla andra sitter och nickar förnöjt och är så där mysigt överens om regel-/världstolkningen, medan jag sitter och blir mer och mer förbittrad över att mina små förslag döms ut som antingen för blodfattiga/tråkiga/onyanserade/helt bänga eller som otrovärdiga. Hörde ni? Otrovärdiga?! Aaaaarghhhh.....


/Basse
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
ALLA spel SUGER!

Alla rollspel är helt enkelt värdelösa. med undantag för framsidan av svarta mutant!

Call: % system och t100 slag är typ världens sämsta system. Slå två tärningar, den ena spelar ingen roll, att din karaktär blir bättre kommer du aldrig märka. Bilderna på mythos varelserna i grundboken borde få alla potentiella spelledare att tänka om. Hastighetsreglerna är spelats enda ljuspunkt.

DoD 91: Ankor? Motstondsslag när någon ska lägga hela på mig och jag håller på att dö? Steriotypt? Spelets enda pluss är att man kan tvinga gruppens magiker att tala på hexameter när han ska lägga en besvärjelse. och att mörkerkon gör kickass mycket i skada på borgväggar och andra stora saker.

DoD under riotminds licens: Att göra ett sagoinspirerat rollspel i lätt fornnordisk miljö låter bra på pappret. Att sedan inte göra miljön fornnordisk utan i stället ta bort diverse prickar ovanför bokstäver och byta ut alla vanliga fantasymänniskor mot vikingar käns mest slött. Tack gud för att det inte ar levels längre dock. Mer snorres edda och menlöst långa isländska sagor och mindre drakriddarordnar. Var är Tengil?

Eon: Att ett spel som försöker vara icke-steriotyp fantasy blir det regerande fantasyspelet i sverige är som att slå sig själv i huvet bara för att det gör ont. Om någon vill kunna magi så kan ni skuta upp ert spelmöte ett havår tills både spelaren och spelledaren har läst och förstått mystik och magi.

Neotech: Suger för att det redan fins ett dundertufft cyberpunk rollspel. Det heter Cyberpunk!

Neotech 2: Layouten och bilderna får mig att vilja återsända denna produkt till förlaget. Att framtiden nu är längre fram och renare gör den på alla sätt sämre än sin föregångare. Biotech är sämst.

Nobilis, witchcraft, little fears och andra "smala" spel: Det suger att göra ett spel för att fylla en liten liten liten lucka.. Särskilt när reglerna i alla dessa produkter (nobilis undataget) är så dåliga att man hällre spelar det här i friform och därför inte behöver ett spel. Snacka om menlöst.

Vampire och resten av wod: Goth-X-Men till er undsättning madam. För många för ointressanta böcker publiceras i för hög takt på temat att det är besvärligt att vara tonåringa och man hällre vill konna magi/sugablod/bil hnd än få finnar. Att göra tonåringar depprimerade är så enkelt att ingen borde få jobba med det. OCh att förstöra sin värld för att få ändra några bristfälliga regler och lite atityd käns hemsklt omständigt, om det inte bara vara för att sälja fler böcker som man inte kan använda. Jo vänta så var det ju. Att det bir aktivt svårare att lyckasd med fler än fem tärningar i gamla wod var ju även det en tragedi, samt att din spelargrupp behöver minst 20 t10 or för att itne bi osams när alla vill göra saker samtidigt. Osmidighet personifierat.

D&D: är helt enkelt töntigt.

Friform: Friform är en bluff! ingen får egentligen göra vad denne vill! Jag försökte få en alien att kläckas ur mitt bröst när jag körde ded där menlösa en av era vänner har dött scenariot från ASF och det fick jag inte och ingen blev gladare av detta.

Western: Hur länge är det kul att vara clintan och vem vill spela western om man sak göra andra saker än just vara clintan?

Fortsättning följer.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Du ska verkligen få spy upp allt ditt hat och ogillande över dåliga spel, för att de brukar väcka intressanta tanker och debatt.

Jag kan fixa fram lite fejkhat, är det ok?

DoD4 suger för att:
* magiker blev tvärusla och magisystemet är oinspirerande
* varje modul tryckte in ett massa oanvändbara färdigheter och optade något yrke, skaffade man krigarens handbok blev krigarna bäst... osv

Mutant:UA suger för att:
* det är en fånig värld (det här skrev personlig smak så högt att en spegel i badrummet sprack)
* vem fan vill spela en människa utan löfte om att verkligen få sociala fördelar i spelet?

Viking suger för att:
* man bara kan spela viking... :gremtongue:
* inte världens snabbaste stridssystem
* behövs alla dessa färdigheter? (den här punkten är förvisso DoD också fetkörd på)

Feng Shui suger för att:
* positivt tärning minus negativ tärning med omrullade och ihopadderade omslag på sexor plus en färdighet plus en skada minus motståndarens försvar i skada. Gillar du inte huvudräkning sa du?

DoD6R suger för att:
* det är som gamla DoD fast med lite trevliga stridssystem (när man väl fattar vad tusan dom menar i beskrivningarna), enhetligare värld (om man bryr sig om det) men med alla övriga problem ordentligt intakta.

Serenity suger för att:
* jag säger bara plot points. Jag vill spela rollspel och inte sitta och leka matteövning med en massa satningspoäng och smörja.
* fördelarna/nackdelarna... kunde man inte bara improvisera vad de gör istället för att rabbla tärningsmodifikationer på var och en? Förvisso är det kanske nybörjarvänligast såhär.

För övrigt är alla stridssystem i alla rollspel dåliga. :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Haha!

För många för ointressanta böcker publiceras i för hög takt på temat att det är besvärligt att vara tonåring och man hellre vill kunna magi/suga blod/bli hund än få finnar.
Du är rolig Jochman!
(tog mig friheten att korra lite.)

Gordeg
 
Top