Nekromanti Varför olika spel suger

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Kaxigt sagt av någon som precis är på väg att ge ut ett rollspel, med tanke på att det nu kommer att bli granskat på en rent bisarrt anal nivå av de som eventuellt känner sig träffade av det du skrev och följdaktligen kommer dyka ner på minsta utelämnat komma som utsvultna jaktfalkar på en övergödd hamster doppad i HP-sås.

Tusen sticka-ut-hakan-poäng av mig. Respekt!
Grabben har redan tidigare stuckit ut hakan tillräckligt för att kunna förvänta sig den hårdaste granskningen av ett nytt svenskt rollspel någonsin... Vi får hoppas att han klarar den!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Marco, ge lite exempel så vi kan hålla med eller dissa!
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: eon och götterDÄMMERUNG

nej, dnd är verkligen inte ett realiskt system, men det är inte meningen med det, Eon strävar efter realism och genom alla små regler som finns så kan man inte applicera dem så att de ger ett trovärdigt resultat, eftersom det inte finns manöverutrymme på grund av att det antagligen finns en annan regel för det. Man kan ju alltid ändra reglen men då spelar man ju faktiskt inte Eon längre. Sen att realism som term borde bytas ut mot trovärdighet gör ju bara saken bättre. :gremcrazy:

Om man har (för?) lite regler så lämnar de slagen öppna för tolkningar och jag har större förtrående att vi runt spelbordet kommer fram till ett "realistiskt" resultat, än att statiska regler gör det.

Nej, en lagom nivå på reglerna är det ultimata, och mitt lagom verkar ligga en bit under det vanligaste lagomet.

/Marcus hitman

EDIT: ska kanske tillägga att jag egentligen inte hatar något av spelen och inte har emot en runda Eon.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Alla jävla dåligt korrade spel

Modulerna till WFRP 2 lider av taskig korrektur-syndromet. Tex Realms of Sorcery. Jag tycker att både spelet och modulerna är riktigt bra men helhetsupplevelsen dras ner rejält av de onödiga felen. Jag har inte sett några stavfel, däremot upprepningar, utelämnade negationer och meningar med konstig grammatik. Det är inte fel på varje sida, men det är tillräckligt vanligt för att störa mig en aning.

Gordeg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Faktum är att jag uttömt ...

... all min längtan och energi över att försvara spel. Vilket som helst. Om någon vill hata ett spel, så orkar jag inte bry mig längre. Inget jag säger kommer att förändra hatet, ingen fakta kommer att duga, och det är alltid de som hatar som har det lättaste jobbet; såga, såga, såga. Ska man försvara måste man lägga så jävla mycket mer tid på det att det till slut inte blir värt det hela.

Faktum är att jag till exempel slutat läsa Strike-to-Stun, för att de i stort sett bara hatar. Det sänkte min glädje över WFRP (oavsett version), och endast efter att jag slutat bry mig om dem och deras hat blev det roligt igen.

Så här ska inte försvaras nånting. :gremlaugh:

/M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Herrejistanes...

"Den här typen av trådar är anledningen till att Rollspel.nu suger."

...fast rollspel.nu är ju inget spel. :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Faktum är att jag uttömt ...

"Ska man försvara måste man lägga så jävla mycket mer tid på det att det till slut inte blir värt det hela."

Inte nog med att försvaraen lägger ner mer tid och möda, det är utan tvivel helt fruktlöst. Oftast struntar sågaren i ens argument eller framför helt nya klagomål som man sedan får bemöta. Om och om och om och om...


Storuggla, sluta försvara börja trolla!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Herrejistanes...

Hurså? *nyfiken*

De är ett lågt knep men de är ett sätt att få folk att häva ur sig provokativa ståndpunkter, tankar och åsiketer man sedan kan diskutera?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: FATAL ?

Aah... FATAL. Visste du att om man söker på "semen-blooded rape ogres" på Google, så blir den första och enda träffen en recension av FATAL? Det torde väl visa på vilken nivå spelet ligger.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hehe den är bäst

Sågare: "Spel X suger för att regel y funkar så här och det är kefft!"

Försvarare: "Den regeln finns inte i spel X."

Sågare: "Nähä. Då suger spel x för att regel z funkar så här och det är kefft!"

Försvarare: "Men ... den regeln avskaffades för tre versioner sedan och finns inte i den version vi pratar om."

Sågare: "Nähä. Då suger spel x för att regel å, ä och funkar så här och det är kefft!"

Försvarare: "Men ... men ... <bankar huvet i tangentbordet> irughuiherguherher ghg uh gjljhjlkgcnghakngqykweymwcymwcfymceymcmykXCKM"

:gremlaugh:

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Faktum är att jag uttömt ...

Men om vi antar att vi har en person som inte direkt hatar ett spel (som jag och D&D -- jag spelar det ju trots allt) men bekymras av någon aspekt av det (som mitt ogillande mot karaktärsföbättringen och kraven på att hålla jämna steg med CR och motstånd), då är det väl ändå värt att försöka hjälpa till och berätta hur man kan komma över detta inom spelet. Som D&D-fanboy borde väl du ha koll på några bra lösningar?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: FATAL ?

Det torde väl visa på vilken nivå spelet ligger.

Det som främst visar på vilken nivå spelet ligger är väl det faktum att regelboken är på över 1000 sidor... o_0

(Edit: 1026, tydligen.)

--
Åke, som inte kan avsky FATAL; det är ungefär det spel jag skulle ha gjort i konstruktörens ålder.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Hehe den är bäst

Försvarare: "Men ... men ... irughuiherguherher ghg uh gjljhjlkgcnghakngqykweymwcymwcfymceymcmykXCKM"
Översättning: "Försvararen blir så upprörd att han åkallar en Great Old One". :gremgrin:

/Anders

------------------------------
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Re: Herrejistanes...

"Den här typen av trådar är anledningen till att Rollspel.nu suger."
Förlåt. I fortsättningen ska vi endast göra trådar som du tycker är roande. :gremgrin:

/Han som inte orkar dissa Gondica, för det stela och träiga spelet har han dissat så mycket förut
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Herrejistanes...

Jag tycker att det är en rolig tråd, med skön självdistans och tungan i mungipan. I vanliga fall brukar det anses vara oklädsamt att vara negativ och kritisk, men här är det ju hela poängen med tråden, så då kan åsikter komma ut som man vanligtvis kanske håller för sig själv, eller som riskerar att göra trådar inflammerade.

Kulighet, självdistans och tungan i mungipan; tre anledningar till att jag gillar wrnu. Har man problem med sånt så kan jag däremot förstå att man ryggar tillbaka från den här tråden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jo, men det är ju inte att hata

Heh. Jag är inte trött på att folk tycker att en regel inte funkar. Då har man nått att diskutera!

Sen är ju jag inte världens bästa regelperson ... kanske inte ens bland de 135 000 bästa regelpersonerna i världen, eller så. Men kanske nånstans på 147 344:e plats finns jag kanske ... om det duger? :gremlaugh:

/M
 
Top