Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nu förstår jag dig inte Vindhand

Jag förstår inte exakt vad du menar ?

Du hade ingen förståelse eller respekt för hans åsikter samtidigt som du tyckte att _han_ skulle vara mer "öppen i tanke och ord". M.a.o. gjorde du dig själv skyldig till just det du klagade på honom för. Självmål. Eller "sten i glashus" om man så föredrar. /images/icons/smile.gif

Man kan ha negativa åsikter om neogames produkter utan att vara vare sig korkad eller dåligt påläst. Folk har olika smak.

/avdelningen för de uppenbara sanningarna ;)
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Gurps Horror = Phobia?

Så man kan alltså likna Phobia med ett mera avancerat GURPS Horror? Gurps Horror är ju rätt så generellt och intet sägande skulle jag vilja säga. Så ni tänker alltså inte sikta högre än ett slag Gurps Horror med regler i boken?
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
inget illa menat

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Om jag nu promt bestämt mig för att jag av någon anledning vill köra alla uppräknade typer av skräck samtidigt och köper phobia så kommer jag lik förbannat att behöva halvdussinet böcker om spelet inte profilerar sig. Eller så kan jag välja att köra det systemlöst eftersom jag i vilket fall inte kommer att hitta någon färdig sättning i Phobia? <p><hr></blockquote><p>
Jag har säkert missuppfattat dig men jag uppfattar det som att du ser på det som så att Phobia kommer handla om för mycket och därför kommer Phobia inte kunna beskriva en form av "äventyrande" till räckligt bra för att du ska kunna spela just den formen och att Neogames då kommer vara tvungna att släppa en modul till varje skräck scenario du vill spela...

Detta var hur jag uppfattade det, nu kommer mina åsikter om det:
Jag tycker det är fruktansvärt korkat faktist, inget illa menat, men du måste ju ha fantasin att kunna komma på lite saker själv också... har du ingen skräck i dig utan behöver böcker för att skapa den tycker jag inte att du ska spela skräck rollspel (och jag säger INTE att jag har det)
Som sagt inget illa menat.

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Principfast snare obstinat

Jag har spelat, läst och avfärdat EON.... enkelt sammanfattat. Samma sak med NeoTech. De regler som alla andra hyllar och höjer till skyarna förkastar jag för system som tilltalar mig många gånger mer - däribland Unisystem och WoD.

Vad gäller "känslan" och helt enkelt settingen i NeoGames produkter så är de bland de mest slätstrukna produkter jag någonsin sett. NeoTech är en fumlig kopia av CyberPunk 2020 där de råkade glömma allt mörker som gör den världen specifik och istället satsade på att göra en så intetsägande setting som möjligt. Samma sak med EON som egentligen bara innehåller regler våta drömmar för den fanatiske tärningskastaren och några få rader med intetsägande information om en intetsägande värld.

Försök jämföra endera spel med några av de utländska rollspelen.

Jämför NeoTech med Cyberpunk 2020, Twilight 2000, Milleniums End och kanske lite Shadowrun och du ser att NT inte håller måttet (varken i gammal eller ny upplaga). Till och med Nya Mutant är hundra gånger mer intressant.

Jämför Mundana med AD&D-spelvärldarna och du kommer till exakt samma slutsats.

Kort: NeoGames produkter tilltalar mig inte ett dugg !
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: :) Ops du har rätt meningen var lite sne

*skrattar*

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Du har delvis rätt

<I>"men genom att läsa hans kritik så kan jag se när jag läser att han inte har någon vidare kunskap OM eon eller Neotech som han påstår att han har läst.."</I>

Tror du inte att jag har bättre saker för mig än att "påstå" att jag läst spel ? Vem som helst som spelat rollspel och bott i Sverige de senaste åren har kommit i kontakt med EON och NeoTech, en erfarenhet som vissa tar positivt och andra - däribland jag själv - negativt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Principfast snare obstinat

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag har spelat, läst och avfärdat EON.... enkelt sammanfattat. Samma sak med NeoTech. De regler som
alla andra hyllar och höjer till skyarna förkastar jag för system som tilltalar mig många gånger mer -
däribland Unisystem och WoD.<p><hr></blockquote><p>Okej bra då vet du vad du pratar om kan jag anta..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad gäller "känslan" och helt enkelt settingen i NeoGames produkter så är de bland de mest slätstrukna produkter jag någonsin sett. NeoTech är en fumlig kopia av CyberPunk 2020 där de råkade glömma allt mörker som gör den världen specifik och istället satsade på att göra en så intetsägande setting som möjligt. Samma sak med EON som egentligen bara innehåller regler våta drömmar för den fanatiske
tärningskastaren och några få rader med intetsägande information om en intetsägande värld.<p><hr></blockquote><p>*hmm* både Neotech och Eon ska föreställa en en värd som på minner om våran det finns inte något direkt ont eller gott bara oss och den kortänkthet som vi har med oss.
Och Neotech är en fantastisk värd med många många möjligher den har våldsamma gatugäng konkurerande storföretag och krig som väntar att bryta ut..
Och att kalla den en kopia av Cyberpunk 2020 tycker jag är att överdriva rejält eller att inte ha varit riktigt insatt.
Neotech är en cyberaktion spel inte cyberpunk även om man kan spela punk kampanjer i Neotech.
Jag måste utgå från att du 1 Ogillar regler och föredrar Friform.. Eller 2 Du har haft en dålig Eon och Neotech spelledare och han gav dig evig avsmak för spelen..
Friform tycker jag är lite för oseriös och för orealistisk för min smak men den är som sakt delad jag klagar inte på vampire.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Försök jämföra endera spel med några av de utländska rollspelen.
Jämför NeoTech med Cyberpunk 2020, Twilight 2000, Milleniums End och kanske lite Shadowrun och du ser att NT inte håller måttet (varken i gammal eller ny upplaga). Till och med Nya Mutant är hundra gånger mer intressant.<p><hr></blockquote><p>? Limstift ? det går inte enligt mig att jämföra Neotech med den dåliga Mutant ( som jag har och kan reglerna
på ) och Shadowrun är i sig ett bra spel men Neotech är bättre mer varierad värd bätter upplagd och beskriven.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jämför Mundana med AD&D-spelvärldarna och du kommer till exakt samma slutsats.<p><hr></blockquote><p>Jeep Mundana slår Ad&D värdarna med hästlängder..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Kort: NeoGames produkter tilltalar mig inte ett dugg !<p><hr></blockquote><p>Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Principfast snare obstinat

<I>"Jeep Mundana slår Ad&D värdarna med hästlängder.."</I>

Nu är det nog jag som undrar vem som är insatt och inte...

Vad sägs om PlaneScape, Forgotten Realms, Al-Qadim, Dark Sun, Ravenloft och så vidare. Inte bara att världarna ofta har originella undertoner (inte alltid) utan också att de klarar av att måla upp dessa på ett mycket bra sätt. EON gör inget annat än vad som förväntas av det - med andra ord inte ett dugg.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kolla igen

<I>Vägen? vet inte så mycket om det men ska man räkna det? Handlingen utspelar ju sig i vanlig världslig medeltid,</I>

Det fanns mig veterligt inga alver, dvärgar och jättar i den "vanliga" medeltiden..?
Quo Vadis och Ansgar utspelas i historisk miljö, däremot.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: inget illa menat

Om man är villig att hitta på alla skräckelementen själv (vilket är genomförbart) behöver man ju knappast phobia... Vill man prompt spela med neotechs regler (hmm) så är det ju bara att använda dem, stipulera att det är nutid i stället och köra igång...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Framtida moduler

Men hur kommer det att bli med framtida moduler?

Om en SL bestämmer sig för att han vill spela i en viss kampanj som Phobia ska stödja så kommer det ju knappast att komma några framtida moduler till just denne SLs kampanjinriktning. Det blir ju omöjligt att supporta alla de olika inriktningarna med framtida moduler, och då i synnerhet kanske äventyr. Kommer vi att få se ytterligare ett Neogames-spel med nästan inga äventyr?

Don Kennetho
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
*sluper tänder till*

OK. Jag har stått med mycket strunt på det här forumet, faktum är att jag stått för en hel del strunt själv. Men nu blir jag riktigt riktigt trött!

Hur i helsicke kan du få det till att friform skulle vara oseriöst? Friformens för/nackdelar är iof ett topic för sig, men oseriöst? Jag tror att det är ROLLSPEL vi pysslar med. Alltså: att spela en roll. Att föredra att spela sin roll på ett sådant sätt att tärningar faktiskt inte behövs. Hur skulle det kunna mindre seriöst än de avancerade former av Yatzy som Neotech bjuder på?

OBS att jag inte säger att det ena eller andra skulle vara bättre, det är en fråga om tycke och smak. Jag säger inte heller att friform skulle vara mer "seriöst" eftersom jag anser att sådana uttalanden är rent översitteri.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Principfast snare obstinat

Al-Qadim håller jag med den lockar mig otroligt *ler* men PlaneScape och Ravenloft ? du måste skämta...
Nästan alla Al-qadim äventyr kan man efter lite anpassning spela i Mundana allt man behöver gör är att åka till Mommolan eller Muhadin öknar så kan rätt stämning instämma sig..
Tyvär så kan jag ärligt talat inte säga exakt HUR bra Ad&D jämförs emot Eons regler då jag inte är nog insatt i systemet och det var Årtionden sen jag spelade Ad&D...
Alternativt anpasa värden till Eon regler...*hmm* kanske jag borde.. *Nä* för mycket jobb..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: inget illa menat

Jaq sa:

"Om jag nu promt bestämt mig för att jag av någon anledning vill köra alla uppräknade typer av skräck samtidigt och köper phobia så kommer jag lik förbannat att behöva halvdussinet böcker om spelet inte profilerar sig."

OM JAG PROMT BESTÄMT MIG.. står det. Detta var dessutom svar på Neosnubbens inlägg, som i sin tur var "svar" på mina frågor. Det var för övrigt han som började svammla om halvdussinet böcker.

Faran med phobia verkar inte vara att de beskriver för mycket utan alldeles för lite, åtminstone inget som kommer att tillföra något till rollspelandet. Beskriver man ingenting om många saker har man lik förbannat inte beskrivit någonting.

Vidare så tycker jag inte att det behövs böcker för att spela rollspel om man inte vill. De bästa scenarion jag spelat har varit systemlösa (och friform), och av de jag själv skriver så är en övervägande del systemlösa (och friformade).
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: *sluper tänder till*

<I>Hur i helsicke kan du få det till att friform skulle vara oseriöst?</I>

Dags för ännu ett favoritcitat:

"Nja, folk kan ju tro att vi inte använder tärningar utan bara lallar omkring."
    Nicodemus, Traditions klotterplank

--
Åke, som tycker att friform varken är det ena eller andra, men att <I>friformare</I> ofta är rätt jobbiga.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Kolla igen

Ja du ser, jag vet inte så mycket om det!
Har inte N2 en ganska genomgående världsbeskrivning i sin grundbok nu när jag tänker efter...

/weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Motfråga

Ja, ni har släppt en väldans massa moduler, men koncentrationen kring EON är påfallande... Ska inte vara fördömande men jag hoppas att ni tillfredsställer era phobiaspelare bättre än N2-fansen...

"Dessutom säger jag det igen: Phobia kommer stödja olika typer av kampanjer och skräckgenrér. Med detta menar vi inte som somliga tycks tro att man skall spela ALLA genrér samtidigt -- något som låter tämligen absurt för mig i alla fall."
Men de flesta rollspel stödjer ju andra kampanjvärldar (i KULT t.ex. skulle man kunna spela en uppsjö av scenarier av olika slag), även om de inte ger ut material som stödjer det. Och chansen är väl ganska liten att det kommer ges ut moduler till Phobia som jag kommer gillar då, iaf vad jag förstått, ni kommer att göra en kampanjvärld. Men vem vet, kanske kommer jag att gilla tagen och köpa(!) Phobia och några moduler...

/weatherman - en fin kille
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Principfast snare obstinat

Ska inte munhuggas mer... ville bara framföra att PlaneScape prylarna är bland de bästa produkter jag någonsin kommit över och därmed har blivit mitt "favoritspel", så att säga.

Men, smaken är som baken.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
*morrningar* [Lite OT]

Ärade Hatt,

Sluper hann redan före men jag ville bara påpeka att
Neogames betecknade Ockultism, Paraspykologi och Magi
som "nya färdigheter" dvs att det är första gången det
omnämns i ett rollspel och alla som verkligen HAR spelat
rollspel de senaste tjugo åren vet att så inte är fallet.
Det kan du onekligen förneka.
Jag ville inte byta namn på dessa färdigheter bara
poängtera att de inte är fräscha i sammanhanget som ett
visst spelföretag tycktes i sitt högmods stund tro.

<B> Och nu till det som var Out Of Topic:</B>
Kitsune betyder på japanska räv eller rävman, en saga
jag ofta läste när jag var liten. Såleda skulle Kitzuniskt
vara typ "rävigt" eller nått ;)
 
Top