Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Phoba - flexibelt och öppet

Fem av de sex punkterna i teasern handlar om spelets regler, och den sista är bara kryptiskt. Betyder det att spelvärlden kommer att beskrivas sparsamt, eller kanske inte alls? Även om det kanske behövs en viss typ av regler för en viss typ av rollspel så är det främst spelvärlden som sätter stämningen i ett rollspel, som ger substans för spelledaren att bygga äventyr på.

"...möjligheterna till att spela just sin egen typ av skräck finns med"

Vad betyder det här egentligen? Att Phobia bara är ett regelverk och att vi tvingas tänka ut resten själva? Att spelvärlden är ett lapptäcke av olika kosmologier som inbjuder till olika typer av skräck? Highlander och Arkiv X är rätt ordentligt annorlunda filmer/tv-serier, trots allt.

Kommer det att finnas altenativa regler och världar för olika typer av skräck? Jag är nyfiken på hur "ett rollspel som stödjer många olika typer av skräckrollspel" ser ut i praktiken egentligen...

...men jag misstänker att jag får lugna mig och titta på den färdiga produkten innan jag uttalar mig, som alla andra. Eller?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Allt avgörs på planeringsbordet.

Vad jag personligen anser är bäst just nu för ett rollspel
inriktat mot skräck är just en mix av de saker du spaltade
upp. Allt måste kännas fräscht från början, tänk dig
till exempel när man såg Millenium första gången och
intromusiken var rena rama inkörsporten till tv-tittar
träsket varje gång ett avsnitt av denna serie visades.
Just fräsheten måste vara betonad med fina illustrationer
(helst sådana som ser ut som fejdade foton).

När du skrivit alla dessa saker som kommer vara inkluderat
kan jag med stor säkerhet säga att detta säljer över era
förväntningar. Det är liksom vad som saknas. Skrivs allt
skickligt får ni säkert nobelpriset eller nått.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

Ett tillägg: Har ni blivit Gnosister ? Då man inte kan
undvika att lägga märke till att mycket tyder på detta kan
man urskönja en viss kärlek till "sekten" eller vad man
nu kan kalla sammanslutningen.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Kitzune on 2001-01-26 15:38.</EM></FONT></P>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Sluper, Sluper ..

Kan man såga en produkt så mycket som du just gjort ?
Samtliga inblandade i projektet lär gå runt utan fötter
nu för tiden ;)

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Förresten ...

Några av färdigheterna som fanns på "teas the players"
sidan hade en del häpnadsväckande inslag.
Sluper skrev ett inlägg om några av dessa men han missade
antagligen att några färdigheter beskrevs som "nya".

Typ Ockultism, Parapsykologi, Magi och Astrologi

Dessa kan väll knappats betecknas som nya eller hur ?
Nu letar jag bara efter fel och vill man göra det dömer
man ut en produkt redan innan släppet. Om man tänker så
här: Hade ni inte förberett publiken innan skulle vi inte
ens ha den här disskusionen så det är bar bra. Men
besser som man är kan man inte låta bli att anmärka ;)

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
jorå... [NT]

...visst såg jag dem, men jag ville inte slå in öppna dörrar, sparka på den som ligger eller annan klycha... om man vill kan man såga varenda mening i den där "retaren"

Vad betyder [NT] förresten? Jag fattar det som att det visar att inlägget egentligen har så mycket med diskussionen att göra... om inte så har jag gjort bort mig
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
såg

"Kan man såga en produkt så mycket som du just gjort ?"

När jag tänker efter så har jag ju spelet inte ens kommit ut än och all info jag har är från en tafflig "teaser" så nu när jag tänkt klart så måste svaret på din fråga bli:

Jajamensan! MOAHAHAHAHAHA
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Svar:

Nej det är onödigt att vara för brutal, men blödig
får man väll ändå hålla sig ifrån att bli eller ?

NT står för NoText, man skriver det i rubriksraden för att
påpeka att det inte finns någon annan text än just denna
i inlägget, vilket gör att debattörer slipper klicka
så fördömt mycket. OT betyder förövrigt Out of Topic -
dvs. inte har med huvudämnet att göra :)

/Alexander Gyhlesten
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
frågor till Neogames

OK... var ska jag börja nysta i den här härvan nå'nstans då?

Till att börja med så vill jag inget hellre än att det ska komma ett bra svenskt skräckspel. Och det är klart att man blir orolig när man hör att Neogames (inte mitt favoritföretag direkt... no offense) ska börja pula med ett. Sedan får man se en teaser som inte säger nå'nting alls. Klart folk blir oroliga. Nå. Det är väl ändå bättre att ni får reda på vad folk tycker och tänker NU än SEDAN. Nu har ni ju faktiskt tid att ändra saker och ting OM ni skulle anse det nödvändigt.

OK. Om jag förstått saken rätt. Så kommer det att vara en mycket öppen sättning. Men om jag som SL nu har en bild av vilken typ av skräck jag vill förmedla, varför skulle jag då köpa Phobia? Det enda som det i så fall skulle kunna ge är ju regler... något som jag försöker undvika och som du själv sa inte är så viktiga i skräck som i actionspelet Neotech.

Men om nu jag skulle få för mig att köra ett scenario "Arkiv X - style" så kan jag ju köra Delta Green, vill jag köra ett "fredagen den 13e" så finns ju gamla chock, vill jag köra "Stigmata" "End of days" eller "omen" dvs saker med religösa undertoner, så finns ju redan In Nomine. Vill jag spela ett "Millenium" eller kanske "profiler" scenario så väljer nog många Unknowned Armies. För klassisk skräck används ju med framgång CoC, och KULT finns för att ta hand om den psykologiska skräcken. Vill man spela vampyrer eller andra mytiska varelser så har vi ju överexploaterade World of Darkness.

Och har man en väldigt klar bild över hur man vill ha det, eller vill blanda fritt ur alla dessa typer av skräck, ja då gör man ju det utan att behöva ett spelsystem eller kampanjvärld.


Så varför borde jag köpa Phobia?
Vad kommer det att innehålla som inte redan finns i andra spel?
Hur ska spelet profilera sig?
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Lätt fixat!

varför kan man inte baka in aspekten i ett redan existerande rollspel ?

Det kan man. Fråga vem som helst av mina gamla spelare... /images/icons/cool.gif

Det hela handlar om att människor alltid är rädd för i stort sett samma saker oavsett vilken genre du har valt att lägga din kampanj i. Identifiera dom här sakerna (Det Okända och Det Mäktiga är mest uppenbara) och betrakta sedan spelmiljön med ett öga åt att hitta dessa aspekter i olika fenomen som finns i just din värld. Sedan är det bara att blanda in dessa i kampanjen och se till att använda rätt spelledarteknik (ta en titt i vilket skräckrollspel som helst för konkreta tips, kan varmt rekommendera Unknown Armies själv).

Voila, skräckstämning!

Det hjälper om man är en vansinnigt rädd människa själv... /images/icons/cool.gif ...eller eventuellt bara vansinnig.

-Gaxar, lite av varje
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Re: Phobias alla möjligheter

Varför nämns inte en kampanj där österrikiska kroppsbyggare hamnar i slagsmål med djävulsdyrkare och närmast odödliga kloner? Eller var det inte det ni hade i åtanke när Sjätte dagen och End of Days togs upp som inspiration?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Skrämmande? ;)

Den sjätte dagen, End of Days

Det enda skrämmande med dessa är deras (brist på) kvalitet IMHO :)

Jag får lägga min oroliga röst till Slurpers... finns det någon egentlig användning för ett generiskt skräckrollspel? CoC, Kult och UA går alla att använda till skräck som inte involverar kosmologin i någon större utsträckning... likaså kan man med lätthet injicera generella skräckelement i andra rollspel med genomtänkt kosmologi (In Nomine, WoD o.s.v...)...

Den stora frågan är alltså: vad har phobia att erbjuda utöver dagens rollspel? Om det inte är en spännande och nyskapande värld (eftersom den tydligen skall vara så generell) eller spännande och nyskapande regler (eftersom det tydligen skall vara ett bantat neotech), vad är det då?

Kanske Alla oroliga uttalanden känner jag vara prematura mtp den färdiga produkten. Att de kommer på teasern kan jag leva med, men att dissa produkten känns ju lite inskränkt och intolerant i min syn.

Se det som att vi dissar det intryck man får av teasern... Om detta beror på att teasern inte gör spelet rättvisa är det väl bra att ni får denna feedback så snabbt?
Visst har du rätt i att det är för tidigt att uttala sig, men något kul måste vi väl göra under de år vi väntar på spelet? /images/icons/smile.gif
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Svar

Du svarar själv på dina fårgor - för att spela alla de olika typerna av spel du radar upp behöver du halvdussinet böcker, sätta dig in i lika många spelsystem och offra ofantliga mängder tid. Med Phobia behöver du inte det, eftersom alla de settings du tar upp stöds av samma plattform.

Nej, Phobia är inte bara regler. Jag kan inte gå in på hur vi har löst det hela, eftersom det är för tidigt i produktionen att släppa den typen av information.

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Skrämmande? ;)

Var hittar du ett nu levande skräckrollspel på svenska?

Det verkar som att väldigt många hänger upp sig på att "Världen är generell" som att det är något negativt. Så som vi har löst det i Phobia är det tvärtom - något mycket positivt.

Och Phobia kommer vara både originellt och nyskapande. Men vi vill inte berätta detaljerna än, eftersom det är för tidigt för det.

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Phobias oändliga möjligheter

Om jag skulle räkna upp alla kampanjuppslag som Phobia stöder skulle inlägget bli fler tecken än de som ryms i Eons samlade verk. ,-)

-Marco Behrmann
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Förutsatt att boken inte bara innehåller regler d.v.s. att världsbeskrivningen är minst 10 ggr tjockare än i Eon så kommer jag köpa Phobia. Jag tror att en light version av N2-reglerna kan vara både snabbt och realistiskt. Psykosreglerna i N2 blir passar väldigt bra i Phobia med lite mer jobb bakom dem.

Däremot om jag måste köpa 2-3 bakgrundsmoduler för att kunna köra spelet i "sin" värld så får det allt vara.

_öRn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Motfråga

"Förutsatt att boken inte bara innehåller regler d.v.s. att världsbeskrivningen är minst 10 ggr tjockare än i Eon så kommer jag köpa Phobia."

Jag ställer en motfråga. Hur många rollspel har en värld beskriven noggrant i grundreglerna?

Jag känner egentligen bara till 3 stycken svenska, DoD 5 (Chronopia), Western och Gondica. I övrigt finns det väldigt lite, eller ingen information alls. Att då komma med ett sådant uttalande tycker jag är att gå lite väl långt.

Detta är de som finns idag, det finns något till, t.ex. Khelataar, men det ges inte ut längre pga KK för ungefär 10 år sedan.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Motfråga

"Jag ställer en motfråga. Hur många rollspel har en värld beskriven noggrant i grundreglerna?"

Tjaa... Jag vill lägga till Mutant Chronicles, KULT och Gemini till din lista.

Om mina förslag räknas har vi allstå DoD5, Western, Gondica, Chronicles, Gemini och KULT. Sex stycken...
Mot EON, DoD6, N2 och Phobia, fyra stycken. Kommentar överflödig?

Frågan är ju dock om man får räkna DoD5, Chronicles och KULT, de utges ju inte längre/är ej svenskt, men de finns ju fortfarande att få tag på relativt enkelt...

/weatherman
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Motfråga

Men, även om man har Phobias regler och vi säger att man, mot förmodan, vill spela flera av nämnda spel behöver man ju ändå kampanjmaterial. Och då finns ju alternativet att vänta tills NG släpper material (olustigt, med tanke på hur lång det tar för företaget att få fram modulerna, Offensiv försenat 7 år=)) som passar ens behov eller att man köper det material från andra spel som har samma visioner som man har med sina kampanjer... Frågan är om det inte går på ett ut ekonomiskt sett.

/weatherman
 
Top