Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Mycket sant...
Trenden pekar ju också på att udda spel, med kampanjvärlden beskriven i grundreglerna (Chronopia, Khelataar, Gondica) inte är så attraktiva bland "kidsen" (låter som jag är överårig, det är jag inte)!

/weatherman - en fin kille
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Motfråga

"Tjaa... Jag vill lägga till Mutant Chronicles, KULT och Gemini till din lista."

Varken Mutant Chronicles eller Kult existerar idag som rollspel, dvs de finns inte levande, Mutant Chronicles lever endast vidare genom Paradox och på dataspelsmarknaden, Kultlicensen är uppköpt av ett amerikanskt företag och kommer sannolikt inte mer på Svenska.

Gemini har jag inte, men å andra sidan ges inga svenska moduler längre ut heller, och min lista var över sådana som "lever" och var på svenska.

<I>"Mot EON, DoD6, N2 och Phobia, fyra stycken. Kommentar överflödig?"</I>

Till det kan du lägga till Dungeons & Dragons, svensk utgåva om den fortfarande finns, det vet jag inte...hela Vägen-serien kan du också räkna in.

Om jag sedan skall använda de försvunna så kan du ju lägga till Mutant, SRR, Chock. Jag gjorde en miss, du får dra bort DoD Chronopia från min lista, den får ju inte heller några nya moduler, utan där gäller ju DoD6.


Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kolla igen

Du han svara undertiden jag ändrat mitt svar, kom på den missen av mig själv.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
eh...

Jag ställer en motfråga. Hur många rollspel har en värld beskriven noggrant i grundreglerna?

Man kan vända på frågan: Hur många skräckspel (svenska eller utländska) känner du till som inte innehåller en världsbeskrivning i grundreglerna?

Att begränsa sig till svenska spel är litet väl snävt eftersom det enbart (vad jag vet) getts ut _ett_ svenskproducerat skräckspel (Kult) och _en_ översättning från engelskan (Chill/Chock).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skrämmande? ;)

Var hittar du ett nu levande skräckrollspel på svenska?

Jag kan engelska, vilket är en förmåga jag tror att jag delar med de flesta som är intresserade av skräckrollspel.

Det verkar som att väldigt många hänger upp sig på att "Världen är generell" som att det är något negativt. Så som vi har löst det i Phobia är det tvärtom - något mycket positivt.

Det är det att "generell" brukar innebära grå och karaktärslös... speciellt destruktivt verkar det vara för ett skräckspel. Om man studerar de skräckspel som går bra finner man snart att det är de som har en intressant och säregen kosmologi, med anpassade regler...

CoC vore inte samma spel (skulle inte ha samma känsla) om man använde t.ex. Neotechs psykosregler. Kult skulle inte fungera inom sin kosmologi om man dumpade reglerna om mental balans... In Nomine skulle vara tomt och livlöst utan sin "dissonans". Att påstå att ett generellt system skulle kunna hantera alla dessa genrer (+ alla upptänkliga skrämmande scenarier) är lika fånigt som att påstå att D20 skulle kunna ersätta alla andra rollspelssystem.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Svar

Om jag nu promt bestämt mig för att jag av någon anledning vill köra alla uppräknade typer av skräck samtidigt och köper phobia så kommer jag lik förbannat att behöva halvdussinet böcker om spelet inte profilerar sig. Eller så kan jag välja att köra det systemlöst eftersom jag i vilket fall inte kommer att hitta någon färdig sättning i Phobia?

Det är nog fler än jag som vill ha raka svar på de frågor som jag faktiskt ställde. Sedan vet jag ju att ni inte kommit så långt och att det till största delen är frilansare som ska skriva, så självklart kan ni inte veta så mycket ännu. Men någon hint ska ni väl kunna bjuda på? Att hela tiden upprepa frasen "alla typer av sättningar är möjliga i phobia" säger lika lite om spelet som er "teaser"

Kanske lite rörigt inlägg, men jag hoppas att ni förstår min poäng.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Fler frågor

Då undrar jag:

Ovanstående inlägg föruutsätter att det finns kampanjupplägg som hindras i redan existerande kampanjvärldar? Finns det något upplägg som inte funkar i tex CoC? eller i KULT? eller något annat skräckspel?

Konkret exempel bitte.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Motfråga

Som vanligt återkommer jag till de rollspel jag kan bäst, CoC & KULT.

KULTs första grundregler (boxen) innehåller en hel bok som uteslutande behandlar kampanjvärlden.

CoC's grundbok innehåller MYCKET utförlig information om Lovecrafts mytologi aka the Cthulhu mythos.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Motfråga

"Varken Mutant Chronicles eller Kult existerar idag som rollspel, dvs de finns inte levande"

Nä, vad säger du! Och ändå har jag spelat KULT konstant sedan -94. Helvete vad bortgjord jag känner mig! Alla spelträffarna efter att Judasgraalen kom var alltså bara skoj ?

Oh sweet irony
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Skrämmande? ;)

Du skall aldrig förringa den effekt det är för ett spel att det är på ens modersmål. Rollspelare börjar ibland så tidigt som i tioårsåldern att spela - vissa tom ännu tidigare. För dessa är inte en engelskt spel ett alternativ.

Phobias kampanjvärld är varken grå eller karaktärslös. Om det skulle visa sig att materialet vi får är det, då kommer det att göras om. Neogames har en devis och det är att vi inte släpper spel som vi inte själva vill spela - både jag, Krille, CJ och alla andra som är involverade i Neo spelar aktivt rollspel och vet vad vi vill ha.

Att utgå från att Phobia skulle bli trist och grått känns absurt?! Varför i, rent ut sagt, helvete skulle vi släppa ett trist spel?

-Marco Behrmann
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
lycka till neogames

"Varför i, rent ut sagt, helvete skulle vi släppa ett trist spel?"

Tja... ni släppte ju både eon & neotech inte sant?

Men jag hoppas verkligen att det du säger stämmer och att vi får ännu ett bra spel att lägga till de som redan finns. Men det kommer ju att krävas blod, svett och dårar (och framför allt ett exeptionellt bra spel) för att övertala kräsna KULT:are, inbitna CoC:are och fanatiska WoD:are att ens överväga att köpa in ett spel från Neogames. Det kanske låter hårt, men de slutsatser jag drar efter mina samtal med rollspelsvänner och från den här diskussionen, så är det så verkligheten ser ut.

Lycka till
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: lycka till neogames

"Men jag hoppas verkligen att det du säger stämmer och att vi får ännu ett bra spel att lägga till de som redan finns. Men det kommer ju att krävas blod, svett och dårar (och framför allt ett exeptionellt bra spel) för att övertala kräsna KULT:are, inbitna CoC:are och fanatiska WoD:are att ens överväga att köpa in ett spel från Neogames."

Jag tror inte det behövs. Det räcker med att de gör ett spel som faller deras trogna skara av Neogamers i smaken. /images/icons/smile.gif
Lägg sedan till de rollspelare som är sugna på skräck, men inte vill ge sig på engelska spel och ger Phobia en chans. Och jag tror att Phobia har sitt på det torra.

Bela
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
låt oss hoppas...

"Det räcker med att de gör ett spel som faller deras trogna skara av Neogamers i smaken.Lägg sedan till de rollspelare som är sugna på skräck, men inte vill ge sig på engelska spel och ger Phobia en chans. Och jag tror att Phobia har sitt på det torra."

Låt oss hoppas att det inte är så som jag, inbiten cyniker, tror att det kan vara. Nämligen att Neogames är mycket väl medvetna om detta faktum. Detta skulle mycket väl kunna innebära att de satsar på säkra kort för att få redan inbitna neogames fans att köpa spelet. OK, det gör väl mig detsamma, men när det nu ska göras ett svenskt skräckspel så vill jag så gärna att det blir bra. Vi har ju lyckats skapa två bra skräckspel i dethäringa landet. KULT & Gemini. Varav KULT är det absolut bästa spelet jag påträffat och som bekant nått stora framgångar utomlands. Klart man har förväntningar högre ställda än en dussinvara för redan inbitna.

Vad gäller språk så tror inte jag att särskilt många skulle tveka att välja ett bra engelskt spel framför ett mediokert svenskt dito.

Men som sagt, låt oss hoppas att så inte är fallet. Observera att spelet inte kommit ut... än. Så jag sågar inte spelet... än. Jag bara förklarar varför jag är orolig.

Kvalitet framför kvantitet!
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: låt oss hoppas...

"Vi har ju lyckats skapa två bra skräckspel i dethäringa landet. KULT & Gemini. Varav KULT är det absolut bästa spelet jag påträffat och som bekant nått stora framgångar utomlands. Klart man har förväntningar högre ställda än en dussinvara för redan inbitna."

Varför skulle vi inte kunna släppa ytterligare ett bra skräckspel. Att sedan KULT har nått stora framgångar utomlands betyder inte att Phobia kommer bli sämre.

"Vad gäller språk så tror inte jag att särskilt många skulle tveka att välja ett bra engelskt spel framför ett mediokert svenskt dito."

Bara de som inte är tillräckligt bra i engelska för att kunna spela det. Personligen så skulle jag välja ett bra svenskt spel framför ett sämre engelskt.



Bela
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
*suck* det jag försökte säga var...

"Varför skulle vi inte kunna släppa ytterligare ett bra skräckspel. Att sedan KULT har nått stora framgångar utomlands betyder inte att Phobia kommer bli sämre."

Du har missat poängen ganska grovt. Min poäng med förra inlägget var självklart att det inte är bra om neogames inte siktar högre än att de nöjer sig med att få neogamers att köpa det. I så fall så säger det sig självt att det blir ett ganska tamt spel. Som du själv sa så har de ju en trogen skara fans.

Varför tror många att Phobia inte kommer att bli någon höjdare? Tja, ta och läs inläggen på forumet. Det är typ den frågan som hela den här diskussionen handlar om.

"Bara de som inte är tillräckligt bra i engelska för att kunna spela det."

Nu krävs det kanske inte så hemska språkkunskaper för att klara av ett rollspel. Finns mängder av rollspelare som redan på högstadiet eller tidigare utan problem spelar exempelvis dungeons & dragons, för att inte tala om alla i samma ålder som plöjer Warhammer fantasy battle manualer som vore de serietidningar. Så det där är och förblir ett svagt argument.

"Personligen så skulle jag välja ett bra svenskt spel framför ett sämre engelskt."

Det låter logiskt. Det skulle jag åxå. Men då gäller det som sagt att det svenska faktiskt är bättre. Jag tror inte att jag någonsin påstått något annat. Ett bra spel går såklart före ett dåligt. Oavsett om det är på svenska eller engelska.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: *suck* det jag försökte säga var...

"Du har missat poängen ganska grovt. Min poäng med förra inlägget var självklart att det inte är bra om neogames inte siktar högre än att de nöjer sig med att få neogamers att köpa det. I så fall så säger det sig självt att det blir ett ganska tamt spel. Som du själv sa så har de ju en trogen skara fans."

Tja, vad jag menade var att Phobia har goda förutsättningar för att bli ett av sveriges populäraste skräckrollspel utan att inbitna WoDare och KULT spelare behöver köpa den.

"Varför tror många att Phobia inte kommer att bli någon höjdare? Tja, ta och läs inläggen på forumet. Det är typ den frågan som hela den här diskussionen handlar om."

Jo, jag har läst inläggen. De går alla i stilen "Ohh. Neogames har med färdigheten magi, den har vi inte sätt förut." Jämför Vampires magisystem med Eons, DoDv6s eller D&Ds och se om du tycker alla är lika eller om något av spelen hade någon ny ide. Vidare så gnälls det på att Phobias värld ska vara öppen samtidigt som det har gnällts på att WoD är alltför låst. Jag kan dock hålla med om att Neogames "teaser" var aningen intetsägande.

Men det kaske inte bara är den inbitne WoDaren som har problem med andra spelsystem? /images/icons/smile.gif


Bela
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Motfråga

<I>"Varken Mutant Chronicles eller Kult existerar idag som rollspel, dvs de finns inte levande"
Nä, vad säger du! Och ändå har jag spelat KULT konstant sedan -94.</I>

Vanligtvis brukar ett rollspel räknas som "aktivt" eller "levande" eller whatever, om det kommer ut grejor till det som finns tillgängliga för allmänheten. Det finns folk som fortfarande spelar Mutant 2 också, men det är minst lika nedlagt som (svenska) Kult för det.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
_Finns_ det några kids i den här branschen längre? Jag blev paff, häpen och (glatt) överraskad när jag noterade att en handfull av mina högstadieelever var rollspelare när jag vickade som lärare för ett år sedan.

Nightowl, gammal stöt-stofil

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skrämmande? ;)

Du skall aldrig förringa den effekt det är för ett spel att det är på ens modersmål. Rollspelare börjar ibland så tidigt som i tioårsåldern att spela - vissa tom ännu tidigare. För dessa är inte en engelskt spel ett alternativ.

Jag kommer ihåg hur vi var i den åldern; vi hade inte så höga krav och vi ville inte spela någon egentlig "skräck". Om detta är phobias målgrupp kan det säkert fungera /images/icons/smile.gif

Nevermind, visst är det bra att det kommer ut spel på svenska... men är det sämre än sina engelska motsvarigheter tror jag inte att enbart språket kan vara någon räddning.

Phobias kampanjvärld är varken grå eller karaktärslös.

Tja, jag kan ju inte precis uttala mig... vi får vänta och se tills den är släppt.

Däremot finner jag det fortfarande otroligt att Phobia skulle bli spelet som innefattar alla tänkbara skräckgenres. Jag tror det är en omöjlighet och har förklarat varför. Om du anser att det är möjligt så får du väl förklara hur det går till... eller så får vi vänta på spelet självt. /images/icons/smile.gif

Att utgå från att Phobia skulle bli trist och grått känns absurt?! Varför i, rent ut sagt, helvete skulle vi släppa ett trist spel?

Jag tror inte någon släpper ett spel de tycker är trist och grått... trots det finns det trista och grå spel. Speciellt i den grupp av spel som siktar på att vara generella, som Phobia. Genom generaliteten (att försöka hantera Scooby-do och Kult inom samma system) förlorar man en del. Hur någon utveckling av neotechs psykosregler skulle kunna hantera de högst olika känslor som motsvarigheterna i CoCs eller UA övergår min förståelse.

Jag tror helt enkelt mer på specifika system med välanpassade regler än någon slags doldis-gurps som Neogames linje verkar bli.
 
Top