Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Nu brukar jag inte vara den som dömer saker och ting på förhand, men efter att ha kollat på teasern kan jag säga att jag förmodligen inte lär införskaffa Phobia. Varför?

Därför att det uppenbarligen inte försöker tillföra genren något nytt över huvud taget.

Jag är mycket inbiten skräckfantast och blir lite smått grinig när det dyker upp ett nytt spel som är en platt sammanfattning av allt som redan gjorts. Tråkigt! Och det värsta är att jag förstår precis hur NeoGames tänker; man vill nå den breda massan utav rollspelare för att tjäna åtminstonde en liten slant på sitt slit. Alltså gör man ett spel som så många som möjligt kan ta till sig, ett spel där "alla kampanjer är möjliga"... Bha! Alla kampanjer är möjliga i alla spel! Det som gör skillnad är det som är nytt, originellt och smart; nya ingredienser som ingen har sett så mycket av förut.

Detta är en tragisk trend som jag tycker går igen i samtliga utav NeoGames' spel (med undantag för NeoViking och NeoBunnies). Man vågar inte riskera att inkludera något nytt och annorlunda av rädsla för att förlora massan. Visst finns den risken där; större delen av alla "nya ingredienser" misslyckas av olika anledningar, och det är ingen speciellt lätt uppgift att som spelkonstruktör arbeta in smart, snygg originalitet som tilltalar någon större grupp människor.

Men man kan väl åtminstonde försöka!? Eller finns inte ens fantasin där till att börja med?

Det enda positiva jag ser med Phobia (än så länge) är att det i och med NeoGames nuvarande ställning med största sannolikhet kommer att föra ut skräck till en yngre generation utav svenska rollspelare som inte är insatta i Call of Cthulhu, World of Darkness och Kult. Detta är i och för sig väldigt, väldigt bra, och jag tror att en himlans massa människor kommer att uppskatta Phobia, inte minst som en inkörsport till mer nischade produkter.

Men inte jag.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
pessimist

Jag är böjd att hålla med... När jag läser teasern kommer jag mest att tänka på Chock/Chill (en rätt vanlig värld med vissa skräck-element)... men chock hade en säregen charm som jag tror NG får svårt att duplicera.

Jag tror att produkten ifråga floppar. Tunga "realistiska" regler och skräck hör inte ihop i min ringa mening. Flyt är allt för att bibehålla stämningen. Om världen dessutom är ett blekt hopplock finns det ingen räddning.

vi får väl se...

(Jag har mer hopp för Terra One, som verkar bli det första spel där neogames standardregler faktiskt passar världen (hård sf) /images/icons/smile.gif)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-01-25 23:34.</EM></FONT></P>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Nähä!

"sysselsättningsperioder som till exempel mentalpatient och sektmedlem!"

Nähä!

"inte specialinriktat på någon speciell nisch inom skräckgenrén"

Nähä! villken tur att de profilerar sig !

"Detta innebär dock inte att det inte finns någon huvudsaklig inriktning på Phobia."

Men vänta nu... nyss sa dom ju att...

"Grundtanken är att rollpersonerna är mer eller mindre normala människor som dras in i paranormala och ockulta hemligheter"

Oj... det låter spännande och nytänkande... berätta mer!

"Vill spelledaren ha rollpersoner som upplevt övernaturliga händelser, som har paranormala förmågor och som till och som kanske till och med lider av mental instabilitet, så är det inget problem."
Oj, det har ju aldrig sagts förr... men kanske måste man berätta det för Eon & neotech spelare

"Och nej, Phobia kommer inte att vara som Kult"

Hehehehe.... ingen risk som det ser ut...

oh, sweet irony.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: pessimist

"Tunga "realistiska" regler och skräck hör inte ihop i min ringa mening."

Sant, men jag skulle vilja gå ännu längre:
Tunga "realistiska" regler hör inte ihop med nå'nting alls.

GO FRIFORM!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Inte jag heller

men orsaken är en annan...jag tycker inte om den typen av rollspel. Jag har två, Kult & CoC, men ingen av dem hör till minna favoriter.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
i.o.f.s har du rätt...

men det passar nog ännu sämre för skräck än för t.ex "hård sf" /images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Detta är en tragisk trend som jag tycker går igen i samtliga utav NeoGames' spel (med undantag för NeoViking och NeoBunnies). Man vågar inte riskera att inkludera något nytt och annorlunda av rädsla för att förlora massan.</I>
(snipp)
<I>Men man kan väl åtminstonde försöka!? Eller finns inte ens fantasin där till att börja med?</I>

Tvivlar på att de har nåt fel på fantasin, men om man vill göra spel och få dem sålda så <I>ska</I> man inte göra udda, annorlunda spel, för de <I>säljer</I> bevisligen inte lika bra som mainstreamprodukterna.
Dessutom, nu när Targets grejor inte längre distribueras hos handlarna så finns det ett hål i den svenska marknaden där. Gamla stötar som har kvar tidigare mainstreamprodukter i form av Ä-boxar är kanske inte det man i första hand vill bygga upp en kundkrets på.

--
Åke
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Always look on the bright side...

Det är väl bättre att NeoGames försöker sig på ett nytt rollspel än att dom fortsätter med överflödiga moduler till Eon och Neotech... jag menar, vem behöver egentligen "Frilansarens femtielva nya vapen" eller "Bortre blodbergens dvärgorcher"??? /images/icons/tongue.gif

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag väntar med att uttala mig...

Till dess det kommer ut..

Only dead fish float with the stream.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Phobia - orginellt och stämningsfullt!

Jag vill påpeka att detta inte är en förhandstitt på Phobia, utan snarare en presentation av vad Neogames tänkt sig om vad Phobia skall innehålla. Detaljerna kommer naturligtvis att utarbetas av Johan Berg och Johan Salomonsson som skall "konstruera spelvärlden" -- det är i detta arbete jag förväntar mig att orginalitet, känsla och stämning skall skapas.

Jag hoppas också att Codex 007 kommer att publicera den utförliga intervju med konstruktörerna Berg och Salmonsson.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Principfast :)

Själv tänker jag bojkotta varje pryl som kommit ut/är på väg att komma/kommer i framtiden från NeoGames. Mest av ren princip, faktiskt - kalla mig trångsynt om ni vill. Men i ärlighetens namn, har de givit ut NÅGOT bra överhuvudtaget ? Jag kräks av att bläddra i både EON och NeoTech/NeoTech 2...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Phoba - flexibelt och öppet

Eftersom jag har varit med på de designmöten som har pågått om Phobia så ser ju iaf jag en klar fördel i att spelet är öppet och att möjligheterna till att spela just sin egen typ av skräck finns med. Spel som sätter en komplett setting i mina händer tycker jag lätt blir överspelade och tråkiga, men det är som sagt min egna personliga åsikt.

Den känslan som jag upplever kommer finnas med i Phobia är i samma anda som tv-serierna Arkiv X, Den andra sidan, Millennium, Profiler och Brimstone. Men även filmer som God´s Army, Den sjätte dagen, End of Days, Djävulens Advokat, Highlander, Omen, House on Haunted Hill mfl kom upp under mötena. Så att kalla bredd och dynamik för en begränsning känns för mig mer som att man begränsar sig själv i tanken eftersom Phobia då inte är specifikt just så man själv vill ha det.

Vissa föredrar en komplett setting, andra inte. Neotech hyllas tex ofta just för att det finns stöd för att spela på alla plan och nivåer, för att detta ger en flexibilitet som sällan finns med i spel med en fast setting.

Diskussionen om regler eller inte - Phobia är nog det rollspelet som Neogames släpper som har minst regler, just för att det inte behövs detaljerna som tex eftersträvas i N2 eller Eon.

Alla oroliga uttalanden känner jag vara prematura mtp den färdiga produkten. Att de kommer på teasern kan jag leva med, men att dissa produkten känns ju lite inskränkt och intolerant i min syn.

Och som en slutkläm kan jag, som har varit spelledare i KULT i flera år, säga att det faktiskt går utmärkt att spela med KULTs setting i Phobia - även om Phobia inte är byggt kring detta. Fast det känns lite överspelat - själv kommer jag nog bygga min kampanj kring mer religösa övertoner och djävulens son, men med en hel del twistar som jag hittills inte har sett i varken litteraturen eller hos Hollywood. *MOHAHAHAHA*

-Marco Behrmann
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Om ...

Phobia innehåller lika många tabeller som Eon kan det
vara bra i den aspekten att utifrån dessa spela fritt.
När jag och mina kamrater lirar Eon brukar spelledaren
bara titta i de oändligt många tabellerna (okej, jag vet
att nu kommer någon dra upp Rolemasterrollspelet - gör
inte det - jag vet, tack på förhand!) för att få
inspiration till spelet för kryddor eller liknande som
kan finnas i bakhuvudet om något speciellt skall göras.

Fast jag betvivlar att man kan skapa en verklighetstrogen
värld som är originell med just temat: SKRÄCK.
Jag kanske får många påhopp nu, men den smällen tar jag,
men jag anser att man lika gärna kunde ge ut material
(helst då på nätet :gremwink: som fungerar som en slags guide
till hur man kan influera sitt fantasy-spelande med en
del krypande-kalla-kårar-skräck hellre än att göra ett
helt nytt rollspel. Jag saknar detta faktiskt och har
än så länge inte orkat skriva ihop någon egen modul för
just detta ändamål men, men. Jag förstår om man som i KULT
eller CoC med en bra värld inte behöver ursäkta sig för
att göra skräckrollspel, men varför kan man inte baka in
aspekten i ett redan existerande rollspel ?

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Mer utlagt än CJS skrev ...

Man får en klar bild om vad ni har arbetat under
för omständigheter i och med ditt inlägg och det är bra.
Bättre än "teasern". Men kommer inte NeoGames få så jävla
många påhopp och stämplingar från folk som anser att med
en mer Religös betoning (syftar främst på djävulens son som
du skrev) att ni är helgsatanister eller nått i den stilen.
Smyg hellre in det övernaturliga varvat med detta för att
kunna spä på lite ... eller nått. Kan inte riktigt uttrycka
mig som jag vill för tillfället och lovar därför att
återkomma i ämnet när chans ges.


Förresten är det bra med kritik från början ;)
/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Phobias alla möjligheter

Det jag skrev om Djävulens son var mer min högst egna personliga kampanj som jag kommer köra i Phobia. Min poäng är att Phobia kommer att stödja det, tillsammans med de som vill köra med en psycho-killer-kampanj (hej Jason), en kampanj om genetisk manipulation, om UFOs, om Storebror ser dig, om "Världen är en illusion", om religionernas myter, om klassiska monster (varulvar, vampyrer osv), om besatthet, om parapsykologi, eller varför inte mixa allt eller delar av allt för att skapa originalitet och nyskapande?

-Marco Behrmann
 
Top