Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Infostress

Att dränka en nybörjare i ett mastigt kapitel med SL-hjälp är inte heller rätt väg att gå. Det kapitel som ingår i Eon II är lagom avvägt och utprovat.

Neogames system har faktiskt förvånasvbät få specialfall inbyggt i grundsystemet - färre än många andra spel. Har du öht spellett Eon?

Rolemaster är ett mycket inkonsekvent system (jag har spelat och spellett det i ca 10 år) och det rekommenderar jag inte till någon ovan.

-Marco Behrmann
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
intressant motsättning

Att dränka en nybörjare i ett mastigt kapitel med SL-hjälp är inte heller rätt väg att gå.

Så högvis med spelledartips är dåligt för att det leder till informationsstress men millioner små specialregler ("+ob1T6 om man slåss mot en vänsterhänt motståndare") är bra (av någon anledning)? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här... skulle du kunna utveckla det litegrann?

En idé vore ju att märka några av spelledartipsen med "frivilligt tips"? /images/icons/wink.gif

Neogames system har faktiskt förvånasvbät få specialfall inbyggt i grundsystemet - färre än många andra spel.

Det beror ju litet på hur man räknar... Det jag föreställde mig skulle kunna förvirra nybörjaren är den blotta mängden av regler... Visst är många av dem stämplade som "frivilliga", men det hjälper nog inte så mycket. I valet mellan att improvisera en egen regel och att leta rätt på rätt regel i boken tror jag många nybörjare skulle välja det senare. Jag har inga hårda data som stödjer detta mer än min egen erfarenhet av hur nybörjande spelledare beter sig.

Infostress är en bra beskrivning på fenomenet... Jag föreställer mig att det kommer en punkt när ytterligare regler är mer skadligt än hjälpsamt för nybörjaren. Låter det helt orimligt tycker du?

Har du öht spellett Eon?

Nope... och jag har nog inte heller någon chans att testa detta ur en total nybörjares perspektiv (förutsatt att jag inte råkar ut för någon hjärnskada som raderar mitt minne :)

Jag funderar på att spelleda litet i Mundana någon gång i framtiden (när min nuvarande pre/postapokalyptiska mutantkampanj är avslutad) men det kommer nog inte att vara med Neogames regler...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Ignorera mitt inlägg nedan

Lyckades förvirra mig och läste fel och misstolkade budskapet i ditt inlägg... sorry. Jag menar fortfarande vad jag sa, men det hade knappast med ditt inlägg att göra. Trodde det snackades regler, inte SL-tips
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
[fortfarande OT]

"- eller tvärtom, att icke-stårytällare är tärningsfetischister, wårgäjmers och/eller kobolder.
Vadå? Är dom inte det då?"


Visst är dom det, i samma utsträckning som friformare är kontrollfreaks, bordsskrikare och/eller spårvagnsfascister.

Frihet! Jämlikhet! Tärningsslag!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: intressant motsättning

Så högvis med spelledartips är dåligt för att det leder till informationsstress men millioner små specialregler ("+ob1T6 om man slåss mot en vänsterhänt motståndare") är bra (av någon anledning)? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här... skulle du kunna utveckla det litegrann?

När jag skrev inlägget såg jag inte det så att det var X sidor som skulle fyllas med Y och Z, utan jag tänkte bara att ett lagom SL-kapitlet är bättre än ett uppsvällt SL-kapitel.

Som en parantes måste jag säga att jag inte vet var den regeln om vänsterhänta slagskämpar kommer från. Jag är den som är ansvarig för stridssystemet i Eon, och jag har inte skrivit den ivfsh.

Även om mängden kan vara avskräckande så är regelverket löjligt enkelt just för att det inte finns en massa speciallösningar utan att allt följer samma mall. Det är mer av tillämpningar av en modell än enskilda regler som beskrivs, om man skall se till semantik, och det kan vi ju göra - elitister som vi alla är här. ,-)

Jag tror också att de flesta nybörjare letar upp regler som de inte behärskar. Och vad är det för fel på det? Om de vill göra så och de når sitt MAX_FUN av det, då är det bara glädje.

Min erfarenhet säger dessutom att improvisation kommer mer med personlig mognad och erfarenhet än huruvida det aktuella spelet har si eller så regler.

Infostress är en bra beskrivning på fenomenet... Jag föreställer mig att det kommer en punkt när ytterligare regler är mer skadligt än hjälpsamt för nybörjaren. Låter det helt orimligt tycker du?

Jag håller med om det är för spelmekanismen kritiska regler som behövs och om dessa är för komplexa/omfattande så blir det problem. Men ofta är reglerna referensmaterial vilket gör att de används om det så behövs. Finns det tex inga magiker i en Eon-kampanj används inte de dryga 200 sidor om magi som finns med i regelbok + moduler. Men många uppskattar att Neogames har ett sådant stöd i antal moduler och att vi "tänker för våra spelare" så de slipper göra det själva - pss kan de istället koncentrera sig på att tryggt framföra sin historia utan att behöva komma på otestade och obalanserade regler från tillfälle till tillfälle. För många är det skönt att veta att regel X finns, men att aldrig använda den, istället för att råka ut för situationen att regel Y borde ha funnits, men nu inte finns.

Omfattande regelverk ger också en trygghet för många ovana SL - att kunna peka på en textbit i en regelbok och motivera varför en spelares RP dog, istället för att säga "jag säger att det är så, acceptera".

Jag är själv spelledare för både äldre och yngre spelargrupper (åldrar från 10 till 30) och spelstilarna skiljer sig mycket - de yngre håller mest på med rollSPEL medan de äldre går mer mot ROLLspel.

För de yngre är alltså regelomfattning och spelsystemen en glädje i sig självt - något som uppskattas och eftersöks.


-Marco Behrmann
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: intressant motsättning

När jag skrev inlägget såg jag inte det så att det var X sidor som skulle fyllas med Y och Z, utan jag tänkte bara att ett lagom SL-kapitlet är bättre än ett uppsvällt SL-kapitel.

Jo, "lagom" är ju positivt om man jämför med "uppsvällt" :)

Det _behöver_ inte bli "uppsvällt" för att det är längre och innehåller mer tips. Nu har jag dock inte tillgång till böckerna så jag kan inte göra någon mer djuplodande analys av kapitlets innehåll och vad som skulle kunna läggas till...
Jag får intrycket att du tycker att _mer_ hjälp/info/råd/exempel till sl skulle vara något negativt (i.o.m infostress)... Är det en feltolkning från min sida?

Även om mängden kan vara avskräckande så är regelverket löjligt enkelt just för att det inte finns en massa speciallösningar utan att allt följer samma mall. Det är mer av tillämpningar av en modell än enskilda regler som beskrivs, om man skall se till semantik, och det kan vi ju göra - elitister som vi alla är här. ,-)

Även om man ser det som tillämningar av en grundläggande modell måste det väl sägas vara regler; vad skall man annars kalla dem?

Jag tror också att de flesta nybörjare letar upp regler som de inte behärskar. Och vad är det för fel på det? Om de vill göra så och de når sitt MAX_FUN av det, då är det bara glädje.

Regeluppletandet tar tid och sackar ned spelet. Känslan av att inte ha reglerna i sitt grepp kan vara stressande. Min poäng är, kortfattat, att ett enklare system med färre regler vore bättre för nybörjaren. I stället för att göra avvägningen mellan osäkerhet och tröghet skulle de kunna spela rakt av. Utan infostress och dessutom flytande och säkert.
M.a.o: MAX_FUN i det enkla systemet kan vara högre än i det komplexa :)

Min erfarenhet säger dessutom att improvisation kommer mer med personlig mognad och erfarenhet än huruvida det aktuella spelet har si eller så regler.

Jag tror att systemets regler kan påverka. Om man är van vid att det alltid finns en officiell regel för allt man skulle kunna ta sig för tar det nog längre tid innan man börjar improvisera med någon form av frihet än om man spelar ett system som uttryckligen lämnar det mesta av finliret till spelledaren. Man lär något snabbare om man är tvungen och man praktiserar det.
Dessutom kan regeltron smitta även spelarna varvid en SL som försöker improvisera möts av "var står det?!" snarare än "coolt!". Jag tror att det påverkar.

Men många uppskattar att Neogames har ett sådant stöd i antal moduler och att vi "tänker för våra spelare" så de slipper göra det själva

Jag föredrar att man vänjer folk vid att tänka själva... linuxfantast som jag är :)

För många är det skönt att veta att regel X finns, men att aldrig använda den, istället för att råka ut för situationen att regel Y borde ha funnits, men nu inte finns.

Jo, det stämmer nog om man får döma efter Eon-forumets innehåll... Jag ser inte det som något positivt.

Omfattande regelverk ger också en trygghet för många ovana SL - att kunna peka på en textbit i en regelbok och motivera varför en spelares RP dog, istället för att säga "jag säger att det är så, acceptera".

Det finns ju en mellanväg... man kan ge regler som stöd utan att göra spelledaren överflödig. Att göra ett system som inte alls är beroende av spelledarens sunda förnuft är rätt mycket overkill.

För de yngre är alltså regelomfattning och spelsystemen en glädje i sig självt - något som uppskattas och eftersöks.

När jag var liten hade jag mycket roligare i rollspelet _innan_ jag och mina medspelare lärde sig reglerna. Reglerna, när det var som bäst, var något som Sl hanterade och som man fick slå tärningar för ibland...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: [fortfarande OT]

Precis!
Frihet! Jämlikhet! Tärningsslag!
NED MED SPELLEDARTYRANNIET! UPP MED REGLER OCH TÄRNINGAR!
LÄNGE LEVE FMMSL!

Nightowl - Förste Paradigmprokrastinator i FMMSL

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: WotC/TSR-syndromet

Jag måste säga att jag föredrar den metoden att dela upp reglerna. Då kan jag ge spelarna tillgång till allt de behöver utan något tjuvkikande. Sen att inte monsterna behöver vara separat från spelledarboken är ju en sak.

Daniel Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: WotC/TSR-syndromet

Då kan jag ge spelarna tillgång till allt de behöver utan något tjuvkikande.

Hur mycket behöver de veta egentligen? för skräck brukar ofta mindre vara bättre...

Jag tycker bara det är litet fånigt att behöva köpa tre böcker för att spela. I.o.f.s. kan jag förstå att NG väljer denna väg då deras fans måste bli sura på att köpa samma regler om och om igen. :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: WotC/TSR-syndromet

"Hur mycket behöver de veta egentligen? för skräck brukar ofta mindre vara bättre..."

Ja, yrken, färdigheter, utrustning, om tiden det utspelar sig i och om strider och de nödvändigaste reglerna får de gärna ha. Det vill säga det som behövs för att det ska flyta smidigt med spelmekanik.

Och just att de inte behöver veta så mycket är den främsta anledningen att det inte ska få se något otillåtet och därför ska ha en egen bok.

"Jag tycker bara det är litet fånigt att behöva köpa tre böcker för att spela. I.o.f.s. kan jag förstå att NG väljer denna väg då deras fans måste bli sura på att köpa samma regler om och om igen. :)"

Jag har inget problem med det men det behöver ju inte vara mer än nödvändigt i böckerna så de får gärna kosta så lite som möjligt.

Daniel Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: WotC/TSR-syndromet

Ja, yrken, färdigheter, utrustning, om tiden det utspelar sig i och om strider och de nödvändigaste reglerna får de gärna ha. Det vill säga det som behövs för att det ska flyta smidigt med spelmekanik.

Är det inte enklare att välja en spelmekanik där spelarna inte behöver egna böcker för att få det att flyta smidigt? Som UA, CoC eller Kult?
 
Top