Varför alv?

Det blir ett lajv. Vi alla på forumet kommer att åka upp i alperna och åka skidor och spela golf i backarna och försöka smälta in.

EDIT: Jag vill minnas att det pratades lite segling också, så jag tänker att vi även kan ta upp en optimistjolle i backarna.
Nåja, segling är väl ok. Då kan du ju prata om havets kall och Ulmos lurar!

Nåja, segling är väl ok. Då kan du ju prata om havets kall och Ulmos lurar!
Ah, det tänkte jag inte på. Hade jag gjort det hade jag garanterat smält in mer bland sällskapet 😁

Det jag tycker är mest intressant med alverna är att de är tusentals år gamla. Liksom, en person i gruppen är äldre än civilisationen resten är från. Det är super coolt. Frieren är nog stället där det är bäst gjort i att det är super ledset.

Jag både gillar och ogillar alver i mina fantasy-grejer. De är mystiken, det bortomvärldsliga, det gudomliga, det obegripliga, det sorgliga och glada. För mig är de själva urkärnan i fantasy, det otroliga och vackra, löftet om glädje och lycka vid en omöjlig horisont. Samtidigt känner jag att jag inte kan göra dem rättvisa, så jag brukar inte ha med dem så mycket. I varje fall inte i en "ordentlig" form.

Men även om de inte är "ordentliga" är de intressanta som kontrast till dvärgar och människor, med ett väldigt annorlunda sätt att leva. Deras otroliga ålder kan ju ge en del märkliga o mäktiga perspektiv, t.ex.

Jag tycker ju i allmänhet bara att standard-fantasyarterna är intressanta om man gör något bortom standarden, så om jag skulle ha med alver så vore det ju åtminstone i nån del för att kritisera, göra narr av, eller kommentera konceptet "alver".

Det tråkigaste är ju när de bara är typ ljusa fina ädlingar som är dryga och bor i skogen.

Jag gillar tanken på alver som är insekter, som en hive (som i Gemini).

Jag gillar tanken på alver som är helt omänskliga och främmande, som upplevs som skitfarliga och oberäkneliga av människor som inte förstår deras mentalitet, motivationer, kulturer etc.

Jag gillar tanken på alver som levt så länge att det knappt går att förstå deras tidsperspektiv, och som sedan länge stelnat så hårt i sin mentalitet att de är helt oförmögna att ta in ny information/kunskap samtidigt som de också varit tvungna att sortera hårt bland vilka minnen de ska ha kvar. Människor blir mer mentalt stela med åren; alverna lever ju i en värld som rör sig lika fort så de borde drabbas av samma konservativa sjuka.

EDIT: Jag gillar tanken på alver som inte kan lära sig någonting. De är bara i nuet. De kanske levt i tusentals år, men de är fortfarande exakt likadana som igår, eller för tvåtusen år sedan.

Jag gillar tanken på alver som över huvud taget inte är medvetna; de är bara generativa AI-modeller eller kinesiska rum. P-zombier.

En princip som (har jag för mig) formulerades i min gamla spelgrupp för 20+ år sedan och som jag fortfarande håller med om är att "om det kan vara människor, så är det människor". Kan rollen som alverna ska fylla lika gärna fyllas av rasistiska white supremacy-adel? Då är det det istället. Kan dvärgarna helt enkelt vara skottar som lever i klansamhällen och har gruvdrift? Ja, ni fattar.

Last edited:
Alver bor i höga torn i en omöjligt stor fantasystad, är snorrika, odrägliga och käkar väldigt konstig mat.

Det är sedan gammalt.

Vissa av dem håller på med obehaglig spindelmagi, andra med dockteater.

Alver bor i höga torn i en omöjligt stor fantasystad, är snorrika, odrägliga och käkar väldigt konstig mat.

Det är sedan gammalt.

Vissa av dem håller på med obehaglig spindelmagi, andra med dockteater.
Det där fångar KNAPPAST essensen i Alv!

Du har ju inte ens nämnt strutsar

Okej, så ja videon är av en V-tuber och ja den är Forgotten Realms fokuserad. Men den här videon säger en massa intressanta saker om ämnet:

Back