Jag tycker ju i allmänhet bara att standard-fantasyarterna är intressanta om man gör något bortom standarden, så om jag skulle ha med alver så vore det ju åtminstone i nån del för att kritisera, göra narr av, eller kommentera konceptet "alver".
Det tråkigaste är ju när de bara är typ ljusa fina ädlingar som är dryga och bor i skogen.
Jag gillar tanken på alver som är insekter, som en hive (som i Gemini).
Jag gillar tanken på alver som är helt omänskliga och främmande, som upplevs som skitfarliga och oberäkneliga av människor som inte förstår deras mentalitet, motivationer, kulturer etc.
Jag gillar tanken på alver som levt så länge att det knappt går att förstå deras tidsperspektiv, och som sedan länge stelnat så hårt i sin mentalitet att de är helt oförmögna att ta in ny information/kunskap samtidigt som de också varit tvungna att sortera hårt bland vilka minnen de ska ha kvar. Människor blir mer mentalt stela med åren; alverna lever ju i en värld som rör sig lika fort så de borde drabbas av samma konservativa sjuka.
EDIT: Jag gillar tanken på alver som inte kan lära sig någonting. De är bara i nuet. De kanske levt i tusentals år, men de är fortfarande exakt likadana som igår, eller för tvåtusen år sedan.
Jag gillar tanken på alver som över huvud taget inte är medvetna; de är bara generativa AI-modeller eller kinesiska rum. P-zombier.
En princip som (har jag för mig) formulerades i min gamla spelgrupp för 20+ år sedan och som jag fortfarande håller med om är att "om det kan vara människor, så är det människor". Kan rollen som alverna ska fylla lika gärna fyllas av rasistiska white supremacy-adel? Då är det det istället. Kan dvärgarna helt enkelt vara skottar som lever i klansamhällen och har gruvdrift? Ja, ni fattar.