Nekromanti Kaosslottets förbannelse, ett äventyr jag jobbar på

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Hej!
Jag sitter och filar på en äventyrstrilogi till min egenhändigt gjorda DoD-värld, det går lite långsamt, så för att motivera mig lite tänkte jag att jag kunde ta och dela med mig av den i den takt jag färdigställer den. Jag tar tacksamt emot alla synpunkter och åsikter, men jag känner att det är viktigt att påpeka att det här är min värld, och mitt epos, och jag tänker inte göra kompromisser på min vision, något jag är säker på att många av er som skrivit rollspel själva kan känna igen sig i. Stukturen på dessa inlägg kommer vara i form av avsnitt, lite som en följetong, för att öka folks intresse.

Nåväl, med detta sagt, låt oss börja med avsnitt 1:

Kaosslottets förbannelse
-första delen i Paradigmserien



Inledning

Instruktioner: Läs all kursiv text högt för spelarna, och ändra texten eller låt spelarna reagera på det som händer när detta indikeras inom hakparenteser ([]).

Det är en varm sommardag i staden Extrobol i landet Arbarien, som ni kommit till efter månader av färd genom den stora Sarharanöknen, vilken ni vandrat igenom som vakter åt en större köpmannakaravan som hyrt era tjänster för en billig penning som ni nu sitter och åtnjuter genom att spendera på mjöd och bröd. [Om rollpersonerna är nykterister eller inte behöver äta mat, säg att de ändå köper mjöd och bröd för att bjuda andra kompanjoner från karavanen].

Er vakttjänst delade ni med ett följe av karabisiska legoknektar, som ni blivit goda vänner med under färden och som ni nu sitter och diskuterar högljutt med. Särskilt god vän har ni blivit med Rogbodbar, den bargbiske barbaranimantikern, som räddade [namnet på spelaren med lägst SMI + STY] efter att denne blev anfallen av ett gäng degenererade skoveldvärgar som ordnat ett överfall genom att gräva ner sig i en sanddyn för att sedan försöka dränka offren i sanden, ett överfall som Rogbodbar barskt bekämpade med hjälp av sin kraftfulla livsmagi, mer bestämt genom att frammana en hord av kvartsbeckasiner som gjorde processen kort med skoveldvärgarna. Ni sitter och begrundar Rogbodbars bragd

[Låt samtliga rollpersoner i tur och ordning berömma Rogbodbar, medan han ödmjukt sveper handen genom sitt flödande gyllene hår och skrattar charmerande och viftar bort sina bedrifter med kommentarer såsom: ”Det var inget, om du var en animantiker i världsklass hade du gjort detsamma” och ”Jag kan ju inte låta en vän fara illa, det är inte Rogbodbars väg”].

När ni sitter och byter berättelser med Rogbodbar som bäst så slås dörren till värdshuset upp och en illa tilltygad person rusar in. Han faller till marken vilket leder till stor uppståndelse. Rogbodbar reser sig bryskt från bordet och rusar till den sårade mannen. [Låt rollpersonerna rulla ett svårt slag Finna Dolda Ting, om de lyckas, ser de att en annan av medlemmarna av det Karabisiska följet, Gerbernon, en person som stridit tillsammans med rollpersonerna under flera tillfällen, men som de i övrigt inte har lärt känna så väl, ler och gnuggar händerna, som om han planerade något].

Rogbodbar tar till orda:

- Den här mannen är skadad och behöver genast vård. Alla behöver hålla avståndet medan jag förbereder mina animantiska besvärjelser.”

Medan Rogbodbar besvärjer så återgår aktiviteten i värdshuset till det mer normala, vilket innebär ett högljutt stojande från alla närvarande. En gammal man kommer förbi rollpersonerna och säger:

-Har ni hört att hertig Undragug av Fernisien äntligen har betalt av hemgiften för äktenskapet mellan hans dotter och furst Amdalius av Hengorien. Jag har hört att han betalade hela 10 000 arbariska forinter och två långhalsade ridstrutsar.

(Berätta för RP att Fernisien är en provins i Arbarien, och Hengorien en provins i Emdolanien.)

[Rollpersonerna är självklart fascinerade av denna nyhet, och när de frågar ut mannen så framkommer det att inte bara har hertigen betalat hemgiften, utan att detta är väldigt viktigt, eftersom en obetald hemgift enligt seden innebär obligatorisk krigsförklaring i Emdolanien (”Dom är väldigt våldsamma där, grymma som få”, säger den gamle mannen om Emdolanianerna)]

Medan kvällen fortskridit så verkar den skadade mannen tack vare Rogbodbars rådiga ingripande ha återhämtat sig och lämnat värdshuset utan större men men med en djup tacksamhet i sitt hjärta, liknande den som [rollpersonen Rogbodbar räddade] är väl bekant med. Rogbodbar beger sig åter till ert bord och beställer mer bröd och mjöd. Ni fortsätter att diskutera era äventyr när värdshusvärdens dotter kommer fram till Rogbodbar och säger:

-Ursäkta mig gode herrn, men den här Emdolanianska Thalern är inte nog för att betala ert inköp, tolv kannor mjöd och lika mycket bröd kostar i vårt etablissemang 12 arbariska forinter, och denna thaler är enbart värd 11.

-Oj, jag ber så mycket om ursäkt, min goda dam, det var ett enkelt missförstånd, här ta en till thaler för ert besvär, ni behöver inte ge mig de 10 arbariska forinterna i växel tillbaka, utan de må ni räkna som dricks.

Rogbodbar vänder sig tillbaka till er, ler brett, och säger:

-Nå, nu när denna lilla fadäs är över, låt oss återgå till vår tidigare diskussion. Har ni hört det regionala skvallret om hur dyrt det stod Undragug att gifta bort sin dotter. 1000 emdolanianska thaler, en summa större än någon som tidigare utkrävts för att en Emdolaniansk adelsman ska gifta sig. Men nu är den i alla fall betald. Puh.

Kvällen förflyter sedan utan några större missöden, och rollpersonerna drar sig tillbaka, men de kommer självklart att vilja undersöka hur mycket en ridstruts är värd, för att stilla sin nyfikenhet på utifall hemgiften verkligen är fullt betald. Detta kan de göra på den lokala strutsfarmen i kanten av staden

I nästa avsnitt av Kaosslottets Förbannelse:

Strutsfarmen
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag tycker du ska ha stats på Rogbodbar så man kan se hur mycket mäktigare än rollpersonerna han är. Är han alv eller halvalv? Som SL är det ju skitkul att lägga in sina gamla rollpersoner som SLPs såhär!

Ser fram mot nästa del!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vimes;n86891 said:
Jag tycker du ska ha stats på Rogbodbar så man kan se hur mycket mäktigare än rollpersonerna han är. Är han alv eller halvalv?
Jag tror att allt inte är som det ser it att vara med Rogbadbar, och att det byggs upp mot något av ett avslöjande.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag anar en värdig efterföljare till Nidländska Reningen börja ta form! Mer!
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Bra anslag, men jag upplever lite att Rogbodbar kommer i skymundan här och var. Hans roll kanske kan förstoras upp något?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vars är alla svartmuskiga arbarier med kroksablar och kameler? Inga tokigla profeter eller kvinnor i slöjjor? Inte ens ett bönetorn med en skränande böneutropare? Den onde storveziren, den tokige översteprästen eller den bortklemade sultanen?
Sedan undrar jag såklart vem den skadade mannen är, hur han blev skadad och varför?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
azzmazzter300;n86874 said:
...FONT=comic sans ms...
...Paradigmserien...
...Rogbodbar, den bargbiske barbaranimantikern...
...degenererade skoveldvärgar...
...långhalsade ridstrutsar...
...denna thaler är enbart värd 11...
Maken till överdängade stilgrepp har sällan skådats på den här sidan näset.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vilken fest!
Efter fyra dagar börjar du redan utmana God45 att vara min forum-favvo.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Mot Strutsfarmen!
Rollpersonerna beger sig självklart till Omars strutsfarm i utkanten av staden. Om de ber Rogbodbar följa med så kommer han gladeligen tacka ja. Vad de inte vet är att onda makter redan hunnit före dem. Under natten har lönnmördare från Xebolatsekten (se avdelningen om Xebolatsekten) både lönnmördat Omar, och gillrat fällor i farmen. Rollpersonerna måste klara sig från både infernaliska fällor och stridslystna strutsar, och sedan med hjälp av Omars anteckningar räkna ut hur mycket en långhalsad ridstruts kostar. Kom ihåg att avkräva att rollpersonerna redovisar sina uträkningar, enbart svar utan härledning kan inte ge full poäng.

Omars strutsfarm

1. Husets utsida

”Ni står utanför Omars hus, en murad villa målad med snirkliga icke-figurativa mönster, och med en rundad ljusgul kupol som tak. I anslutning till huset finns en större hage där ni kan se strutsar i alla möjliga storlekar och färger som betar lugnt. Ni märker särskilt att ett par underliga röda strutsar vars huvud mynnar ut i två halsar, stirrar på er intresserat. Ni skulle kunna svurit på att en av deras näbbar roterade”.

Beskrivning: Huset är gjort i stabilt tegel, med små fönster. Huset har två dörrar, en inuti hagen, och en från gatan. Båda är låsta och kräver ett svårt slag på Låsdyrkning för att öppna. Utanför huset står ett fåtal vattenhinkar och diverse slitna strutsskötselrelaterade verktyg, samt ett par blomkrukor med ett par vackra prunkande solrosor.

Om rollpersonerna knackar på dörren så svarar ingen. Frågar de personer i närheten så kan de veta att Omar ska vara hemma. Detta borde vara nog för att varna rollpersonerna, men annars kan de, om de kikar runt fönstren se skuggan av en kropp som ligger orörlig i ett av rummen.

Dolda Ting: I en av blomkrukorna har Omar gömt en extranyckel till huset, det krävs att rollpersonerna inspekterar blomkrukorna och klarar ett lätt slag på Finna Dolda Ting för att finna nyckeln.

Fällor: Ytterdörren är kopplad till en anordning, som i sin tur öppnar upp dörren i köket ut till hagen (rum 5), och som också är kopplad till en hink med en klar illaluktande vätska. Första personen som går igenom dörren kommer täckas av denna vätska. Denna vätska kommer locka till sig rundstrutsarna i hagen, som inom 5 minuter kommer att rusa in i köket (rum 5) och anfalla rollpersonen som täckts av vätskan. Att upptäcka fällan i tid kräver att personen som öppnar dörren klarar ett svårt slag på Upptäcka Fara.

2. Entré

”Innanför dörren finner ni en liten hall som leder in till resten av huset, en stor färggrann matta täcker golvet, och vid väggen står ett par ordentliga sandaler samt en vandringskäpp. Ett draperi skymmer sikten till rummet längre in”

Beskrivning: En större hall med en färggrann matta leder till vardagsrummet (rum 3).

Fällor: Under mattan i hallen finns en dold fjädringsanordning, första rollpersonen som kliver på mattan kommer att kastas upp i taket med en väldig kraft och ta 1T8 i skada. För att upptäcka fällan måste rollpersonerna vara tydliga med att de undersöker mattan.

Skatter: Vandringskäppen är väl gjord, och kan vara värd upp emot 5 gm.

3. Vardagsrum

”Ni kommer in i ett stort vardagsrum, ett större bord står i mitten av rummet kantat av stolar på långsidan, och en soffa mot väggen. På bordet står en vattenpipa och en tekanna med två tekoppar i klara färger. Färggranna gardiner pryder fönstren, och en koffert står mot ena väggen.

Beskrivning: Vardagsrummet har ett bord som central möbel, med en soffa mot väggen. På väggarna hänger illa målade tavlor med motiv från staden. Två dörrar leder till sovrummet (rum 4), samt till köket (rum 5).

Fällor: Stolarnas ben är halvt genomsågade, om någon rollperson sätter sig på dem så kommer de att gå sönder (1T2-1 skada).

I kuddarna i soffan är ett stort antal giftiga tusenfotingar gömda: 4 attacker mot RP med FV 12, om RP träffas så räknas det som att de blivit utsatta för Ödletungslav (se sid 58 i spelledarboken).

Vattenpipan är apterad med en explosiv dekokt, och om någon skulle använda den kommer den explodera (1T4 skada).

Teet är förgiftat med Klisterfräken (se sid 57 i spelledarboken).

Kofferten har en fjäderanordning som skjuter upp en färgglad mannekäng hållandes en vågig kniv (1T4+1) om den öppnas. Mannekängen gör en (1) attack mot RP som öppnar kofferten med FV 12. I övrigt är kofferten tom (plundrad).

Gardinerna är inte fällor, men däremot en brandfara.

Samtliga fällor kräver ett svårt slag på relevant färdighet för att upptäckas, samt att RP gör ett aktivt försök att leta efter fällor (luktar på teet, inspekterar stolarna etc.).

4. Sovrum

”Ett mindre rum verkar tjänstgöra som både kontor och sovrum. I hörnet står en sidensäng, och på ett litet skrivbord står ett kassaskrin. Mot väggen står en bokhylla med vad som ser ut som huvudsakligen böcker om strutsuppfödning. På golvet framför skrivbordet ligger en äldre rundlagd och skallig man med en kniv i ryggen.”

Fällor: En snubbeltråd är hängd vid dörren (1T2-1 skada).

Alla böcker i bokhyllan sitter fast med trådar med hyllan, och om spelarna försöker dra ut böckerna kommer bokhyllan fall över dem (1T4 skada).

Kassaskrinet är insmetat i drogen Alvglans (sida 59 i spelledarboken), och innehåller enbart en lapp med orden ”Mörda alla du ser!”.

För att upptäcka fällorna måste RP aktivt undersöka omgivningen och lyckas med ett normalt slag på relevanta färdigheter.

Övrigt: Kroppen är Omars. Han har huggits i hjärtat bakifrån med en vackert gjord vågig kniv. På skaftet finns en bild på en svart gam som sitter på hjaltet på ett svärd. Ett normalt slag på lämplig kunskapsfärdighet avslöjar att detta är symbolen för Xebolatsekten, en sekt dedikerad till lönnmord, kaos, lögn, förstörelse, ondska och förräderi. Vid kroppen ligger en lapp med orden ”Alla som mäter ridstrutsarnas värde i pengar kommer möta samma öde”. I övrigt har kroppen 2T4 sm på sig.

Om spelarna genomsöker skrivbordet i rummet kommer de hitta utskick 1 och 2 (”Strutsar i Urval” och ”Omars avelsanteckningar”).

5. Kök

”Ni ser ett litet kök. I spisen puttrar en gryta som avger en stark behaglig doft. I hinkar som hänger i taket och på hyllor på väggen finns allsköns mat såsom dadlar, fikon, ris, gryn, samt färska grön- och rotsaker. En sidodörr leder vidare till avträdet, och en större dörr leder ut mot hagen.”

Beskrivning: Ett litet kök med en stor mängd mat som hänger från taket, i hinkar, och står staplade på väggarna i hyllot. I mitten av rummmet står En sidodörr leder till avträdet (rum 6), och en annan till hagen (punkt 7).

Fällor: All mat i köket är förgiftad. För att avgöra vilket gift som den valda maten har, konsultera giftlistan i spelledarboken, och slumpa bland samtliga gifter.

Grytan i spisen har ett hål i botten. Om RP lyfter grytan så kommer skållhet vatten rinna över RP (1T4 skada).

Hyllorna på väggarna är staplade med väldigt mycket mat, och om RP inte är försiktiga kan dessa trilla ner över dem (0 skada).

Samtliga fällor kräver normala slag på Finna Dolda Ting för att upptäckas.

Monster: Om RP drabbades av fällan vid entrén så står två rundstrutsar (se monsterkapitlet) redo att anfalla dem här. Rundstrutsarna fokuserar på att anfalla den RP som drabbades av fällan.

6. Avträde

”Ett mysigt litet avträde, med en sittbänk med två stycken dasshål. I taket är ett vackert mönster inritat.”

Fällor: Det vänstra dasshålet är apterat med ett armborst som skjuter uppåt när tryck appliceras mot hålet (1T8 skada). Spelarna måste aktivt undersöka hålet för att upptäcka fällan.

Skatter: En liten diamantring som kan kasta magin FINNA VATTEN E1 två gånger per dag om dess bärare yttrar orden ”Gudars vad törstig jag äro”, ligger begravt i träcket i det högra dasshålet (tappades av Omars nu bortgångna fru under en ovanligt blöt kväll). Rollpersonerna måste aktivt undersöka dasshålet och lyckas med ett svårt slag på Finna Dolda Ting för att hitta den.

7. Hage

Beskrivning: En stor hage med en mängd strutsar i alla möjliga former, färger och arter (se strutsar i monsterkapitlet). Hagen är täckt av kort gräs med ett fåtal palmer som växer i ett hörn av staketet. I kanten av hagen finns även ett litet vattenhål. Ett vindskjul innhåller viktiga redskap för strutsskötsel.

Monster: Om RP försöker ta sig in i hagen, till exempel genom att klättra över staketet, kommer två rundstrutsar att anfalla dem.

I nästa avsnitt:

Vad händer efter att RP sökt igenom strutsfarmen??? Spelarutskick! Matteproblem!! Ryktestabeller!!!
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
azzmazzter300;n87111 said:
Rollpersonerna beger sig självklart till...
Det här påståendet använder du både i denna och den första delen. Jag vill varna för att ta rollpersoners intressen, mål och agerande för givna. De kan ha större fantasi än så.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
MetaLarsson;n87115 said:
Det här påståendet använder du både i denna och den första delen. Jag vill varna för att ta rollpersoners intressen, mål och agerande för givna. De kan ha större fantasi än så.
Ha lite förtroende för mitt skrivande här, det är ett medvetet ordval.

e: Jag håller däremot med om att det kan verka upprepande, men eftersom det förekommer i slutet av förra avsnittet, och början av det nuvarande, så försök tänka på det som en recap.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Ponera att RPna bjuder in Rogbodbar i undersökningen, han verkar ju vara lite av en ledartyp så det är väl inte helt otänkbart att han skulle vara den första att gå genom dörren, lyckas han undvika fälorna?
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Sådärja jag får ta och dela upp utlovat innehåll något, för det tar tid att framställa utskicken, men här kommer iallafall utskick 1.

obak;n87158 said:
Ponera att RPna bjuder in Rogbodbar i undersökningen, han verkar ju vara lite av en ledartyp så det är väl inte helt otänkbart att han skulle vara den första att gå genom dörren, lyckas han undvika fälorna?
Hmmmm... bra poäng, hade inte tänkt på det *redigerar genast Rogbodbars karaktärsblad*
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Helt säkert kommer dina spelare glädjas enormt över detta fascinerande dokument om de alltid tokspännande strutsarna.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Vimes;n87231 said:
Helt säkert kommer dina spelare glädjas enormt över detta fascinerande dokument om de alltid tokspännande strutsarna.
Jag har inte skrivit spelledarinstruktioner ännu, men självklart kommer jag föreslå för spelledaren att denna ska utse en av spelarna som ska läsa utskicken högt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
azzmazzter300;n87236 said:
Jag har inte skrivit spelledarinstruktioner ännu, men självklart kommer jag föreslå för spelledaren att denna ska utse en av spelarna som ska läsa utskicken högt.
Alternativet är ju att låta spelledaren med hjälp av Rogbodbars magnifika stämma läsa upp dessa stämningstexter så att spelarna kan luta sig tillbaka och relaxa lite.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Påmin mig igen varför rollpersonerna vill undersöka om hemmgiften är betald?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
obak;n87239 said:
Påmin mig igen varför rollpersonerna vill undersöka om hemmgiften är betald?
Because:
azzmazzter300;n87239 said:
eftersom en obetald hemgift enligt seden innebär obligatorisk krigsförklaring i Emdolanien (”Dom är väldigt våldsamma där, grymma som få”, säger den gamle mannen om Emdolanianerna)]
 
Top