Nekromanti Kaosslottets förbannelse, ett äventyr jag jobbar på

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Nu är jag ju lite trög av mig, men hur är detta rollpersonernas problem? Antar vi bara att rollpersonerna är kringvandrande filantroper och fredsmäklare?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag tycker det borde vara mer matte och mindre snack. Dessutom tycker jag visst att gardiner kan räknas som fällor om de är tillräckligt eldfängda och fladdrande. Tänk på att det i sagorna ofta fanns nakna lågor i husen. Annars är det asbra! Rogbodgar påminner en del om min egen karaktär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
obak;n87250 said:
Nu är jag ju lite trög av mig, men hur är detta rollpersonernas problem? Antar vi bara att rollpersonerna är kringvandrande filantroper och fredsmäklare?
Förutom att de självfallet vill rädda sina familjer, släktingar och vänner undan krigets fasor så kommer ju en av de första sakerna som händer vara att alla stridsförda äventyrare tvångsrekryteras till armén. Sen kommer år av skatteintäckter gå till att finansiera kriget istället för underhåll. Med alla soldater som marcherar genom riket kommer mängden brott (som inte begås av soldaterna) att minska drastiskt vilket leder till mindre arbete för äventyrarna både på kort och lång sikt.

Ärligt talat förstår jag inte hur rollpersonerna INTE skulle kunna ta sig för att undersöka det här närmare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Och även om rollpersonerna inte fattar att de ska undersöka strutsfarmen kan ju alltid Rogbodgar säga åt dom att åka dit. Har svårt att tänka mig att de inte skulle lyssna på honom!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Rymdhamster;n87252 said:
Förutom att de självfallet vill rädda sina familjer, släktingar och vänner undan krigets fasor så kommer ju en av de första sakerna som händer vara att alla stridsförda äventyrare tvångsrekryteras till armén. Sen kommer år av skatteintäckter gå till att finansiera kriget istället för underhåll. Med alla soldater som marcherar genom riket kommer mängden brott (som inte begås av soldaterna) att minska drastiskt vilket leder till mindre arbete för äventyrarna både på kort och lång sikt.

Ärligt talat förstår jag inte hur rollpersonerna INTE skulle kunna ta sig för att undersöka det här närmare.
De har ju kommit hit efter "månader av färd", vilket torde innebära att deras familjer är "månader av färd" bort från kriget, dessutom ligger det en öken emellan dem!
Krig brikar väl närmast vara bra affärer för äventyrare som tjänar pengar på att mörda saker med sina magiska vapen för pengar, antagligen så kommer dom att kunna bli anställda som legoknektar av den bäst betalande sidan, om det inte är så att det är äventyrarna som står för majoriteten av brännandet och plundrandet. Men det är kanske bara jag...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
obak;n87276 said:
De har ju kommit hit efter "månader av färd", vilket torde innebära att deras familjer är "månader av färd" bort från kriget, dessutom ligger det en öken emellan dem!
Och var ligger Emdolanien?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Rymdhamster;n87278 said:
Och var ligger Emdolanien?
Ok, men brukar inte 95% av alla rollpersoner vara föräldralösa efter att deras hembyar bränts av orcher?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
obak;n87283 said:
Ok, men brukar inte 95% av alla rollpersoner vara föräldralösa efter att deras hembyar bränts av orcher?
Vi vet inte om det finns orcher i världen än, eller dödsstatistiken för blivande äventyrares familjer. Vi får hoppas att det aVhandlas i appendixen.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Rymdhamster;n87284 said:
Vi vet inte om det finns orcher i världen än, eller dödsstatistiken för blivande äventyrares familjer. Vi får hoppas att det aVhandlas i appendixen.
Jag böjjer mig för din överlägsna logik.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Rymdhamster;n87284 said:
Vi vet inte om det finns orcher i världen än, eller dödsstatistiken för blivande äventyrares familjer. Vi får hoppas att det aVhandlas i appendixen.
Jag ska inte spoila för mycket, men det finns definitivt orcher i världen.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Efter Strutsfarmen
När RP lämnar strutsfarmen får de en känsla av att de är iakttagna. Deras misstanke är korrekt. Bakom en tunna i en gränd står den krumme och svartmuskige Gerbernon och iakttar dem. Han är en agent för Xebolatkulten, och den som varnade kulten för att rollpersonerna skulle kunna ha anat att hemgiften inte var betald. Om RP lyckas med ett normalt slag på Finna Dolda Ting så upptäcker de att Gerbernon slinker in i en gränd. Gerbernon kommer sedan vara försvunnen från värdshuset. Om de frågar efter honom så berättar Karbina, ännu en i det karabisiska legoknektsförbandet, att han försvann i all hast, och att det enda han sade var att ”timman var slagen”.

RP har nu allt de behöver för att räkna ut vad en långhalsad ridstruts kostar. Låt dem själva räkna ut kostnaden. När de är klara så kan du låta Rogbodbar granska deras uträkning och berätta för dem om de har räknat rätt eller ej. Rogbodbar ser självklart genast vad en ridstruts kostar, men han betraktar detta som ett utmärkt inlärningstillfälle för RP, då han värderar kunskap som bland det högsta i livet.

Medan RP sitter på värdshuset och räknar ut kostnaden för ridstrutsen så kan du låta dem ta del av diverse rykten som florerar i staden.

Rykten i staden:

1. Stadens palats, Kaosslottet, ska ha svårt att rekrytera nya tjänare, eftersom Xebolatkultisterna som bor i palatset ska ha trakasserat tjänstefolket i ovanligt stor utsträckning. (Sant)

2. Ett flertal föräldrar har vittnat om hur deras barn kommer hem sent på natten. Barnen är aggressiva och lättretliga och vägrar berätta var de har varit. På morgonen har barnen varit trötta men med en väldig aptit. Föräldrarna oroar sig för att en ond kult håller på att indoktrinera barnen. (Sant)

3. En full dräng berättar upprört om hur han träffat på 1T12 sjöjungfrur i en damm på en åker utanför staden. Sjöjungfrurna ska ha förolämpat hans utseende och ifrågasatt hans förmåga i sängen. (Sant)

4. En uppenbart berusad kvinna med lera i ansiktet och vild blick berättar hur hon snubblat på ett hemligt möte i katakomberna i staden. Med desperation i rösten skildrar hon hur hon där beskådade hur en hemlig alvsekt höll ett möte där de planerade att ta över Arbarien och utrota alla icke-alver där. Kvinnan ska ha blivit upptäckt och knappt undkommit med sitt liv. Hon kommer ihåg att ledaren för mötet hette Melinda, ett namn som rollpersonerna känner igen som överhuvudet för alvhuset Megrinde. (Sant)

5. Det pratas om att det varit missväxt i provinsen Hengorien i Emdolanien, och att bönderna där ska planera uppror på grund av resulterande svält och det orättvisa sätt de blir behandlade. (Falskt)

6. Det ryktas om att något pågår i Kaosslottet. Kazifen har inte synts till på flera veckor, och på natten kan man höra blodisande skrik från [slå på tabellen]. (Sant)

1T6Plats
1Palatstornet
2Köket
3Fängelsehålorna
4Tjänarkvarteren
5Borggården
6Hela slottet


7. En maskerad man som kallar sig ”den mörke hämnaren” ska smyga runt i staden. Hans tecken är en hängd gam. Det påstås att han skyddar de svaga från utsugning och jagar onda brottslingar. (Delvis Sant)

8. En upprörd bonde berättar om hur hans solfår försvunnit. Han misstänker en ovanligt aggressiv kvartsbeckasin. (Sant)

9. Ett annat rykte om kaosslottet är att någon har släppt loss Kazifens många exotiska djur ur deras burar, och att dessa nu stryker runt i palatset. (Sant)

10. En yngre orch hävdar att den sett Hertig Undragug på smekmånad i Extrobol. De ska ha varit och besökt det lokala museet. (Sant)

I nästa avsnitt:

Slumptabeller
 

Attachments

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Sådärja. Jag skulle genuint uppskatta om någon trogen läsare gör ett tappert försök att lösa ridstrutskostnadsproblemet, jag tror att det ska finnas en entydig lösning, men det bästa sättet att kvalitetstesta pussel är att utsätta folk för det "in the wild".

Jag ser att det är stor kontrovers kring rollpersonernas motivation, och det känns som att sektionen "Information till spelledaren" är i behov att skrivas.

Får flagga för att jag inte kommer kunna hålla den här hastigheten på uppdateringar och att jag så småningom antagligen kommer hamna på typ en större uppdatering i veckan, men jag har mycket roligare med det här projektet än jag trodde.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Oj vad bra det här blir! Är inte risken att rollpersonerna förvirras av mängden rykten och annat som de får presenterat? Vad skall man som SL göra om de ex vill smyga iväg till slottet redan, kanske t.o.m. utan Robobdgar? För den riktiga känslan bör sådan info ingå. Lyckas inte få upp utskick 2, funkar det för andra?
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Fridigern;n87303 said:
Oj vad bra det här blir! Är inte risken att rollpersonerna förvirras av mängden rykten och annat som de får presenterat? Vad skall man som SL göra om de ex vill smyga iväg till slottet redan, kanske t.o.m. utan Robobdgar? För den riktiga känslan bör sådan info ingå. Lyckas inte få upp utskick 2, funkar det för andra?
Återigen känns det som en "information/tips till SL"-avdelning är motiverat. Utskicket går att tanka ner för mig. Ska se om jag kan ladda upp det någon annanstans
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
azzmazzter300;n87291 said:
Sådärja. Jag skulle genuint uppskatta om någon trogen läsare gör ett tappert försök att lösa ridstrutskostnadsproblemet, jag tror att det ska finnas en entydig lösning, men det bästa sättet att kvalitetstesta pussel är att utsätta folk för det "in the wild".
Nu har i vart fall jag försökt utan någon lycka. Om jag var din spelare skulle jag behövt Rogbogbars hjälp.

1 - jag lyckas inte avgöra Långhalsad Ridstruts avelsprogram tillräckligt exakt. Det förefaller som att en halv-rundstruts går att ridas på (Ridstruts), även som att rundstruts på mödernet (?) ger en Långhalsad struts. Fädernet?
2 - en viss osäkerhet om hur uträkningen av bidragskostnaden mm infinner sig, även om jag hade säkra schablonsummor

Som spelare hade jag däremot gjort en vild gissning - toppnoteringen på struts förefaller vara på 115 forinter. Näppe de 500 som skulle krävas. Jag skulle vara allvarligt oroad över Arbariens framtid.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Fridigern;n87411 said:
Nu har i vart fall jag försökt utan någon lycka. Om jag var din spelare skulle jag behövt Rogbogbars hjälp.

1 - jag lyckas inte avgöra Långhalsad Ridstruts avelsprogram tillräckligt exakt. Det förefaller som att en halv-rundstruts går att ridas på (Ridstruts), även som att rundstruts på mödernet (?) ger en Långhalsad struts. Fädernet?
2 - en viss osäkerhet om hur uträkningen av bidragskostnaden mm infinner sig, även om jag hade säkra schablonsummor

Som spelare hade jag däremot gjort en vild gissning - toppnoteringen på struts förefaller vara på 115 forinter. Näppe de 500 som skulle krävas. Jag skulle vara allvarligt oroad över Arbariens framtid.


"Farsan ger halslängd", så en långhalsad struts på fädernet (en sådan finns i utskick 2, måste kanske göra den unik) och en rundstruts behöver vara föräldrarna. Föräldrarna till en "renrasig" struts är själva samma ras.

Spoilers:
Din magkänsla är korrekt, ingen struts är värd mer än 144 (ett gross), och eftersom ett medelvärde, viktat eller ej, inte kan överstiga det högsta av värdena det tas av, så kan inte heller ridstrutsarna vara värda tillräckligt mycket.

Låter som om utskicken behöver en hel del redigering. Tack för försöket.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Slumpmötestabeller:
Bestäm vilket område RP befinner sig i. Efter rimlig tid förflutit är det 25% chans att ett slumpmöte inträffar. Slumpa ut eller välj en av händelserna. Verkar händelsen olämplig, slumpa igen. Varje händelse kan bara inträffa en (1) gång, förutom utfall #5 på slumpmöten i Extrobol:

Slumpmöten i vildmark

1. Rollpersonerna stöter på en gammal eremit som bor i en grotta. Eremiten bjuder in RP att äta middag med honom, en middag som består utav fluglarver i skägglavsgelé. Maten har läkande egenskaper (ger permanent +1 FYS). Eremiten är ofarlig men något sällskapssjuk. Han håller en lång utläggning om hur dåligt det är med växeljordbruk, och hur mat odlat på detta sätt förstör smaken och kvalitén på maten. Dessutom är det ”onaturligt och gör att maten blir full av alkemikalier”. Om RP försöker byta samtalsämne börjar han diskutera vikten av att skilja på nekromantiker och dödsbesvärjare. Hans ståndpunkt är att en nekromantiker är en person som reanimerar lik mot deras vilja, medan dödsbesvärjare alltid ser till att liken gett uttrycklig tillåtelse. Eremiten är mycket bestämd i sin uppfattning.

2. Stigen RP följer går genom ett mindre skogsparti. I detta har en grupp på 3 Orcher ordnat ett bakhåll. Två sitter i en gles buske, den tredje sitter på en gren ungefär en meter upp i ett träd, med en sten i handen. Orcherna är klädda i höftskynken och beväpnade med grövre träpinnar. De har också gillrat en fälla i form av en snara på vägen, illa täckt med ett par blad. Skulle RP kliva i fällan kommer repet att gå av. Det är mycket lätt att upptäcka orcherna på långt avstånd. De slåss tills den första av dem blir skadad, då de övriga flyr och den skadade orchen sätter sig ner på marken och börjar storgråta.

3. En kort och lite rundlagd alv rider med ett större följe längs vägen. Följet är tungt beväpnat och bepansrat. Alven presenterar sig som Melinda av Megrinde, nyligen förlovad. Hon tycker spelarna ska dela hennes lycka och bjuder dem på fest som det är svårt att tacka nej till. Hela följet har en stor fest på kvällen, med både vin, mat och sång. Melinda är väldigt förtrolig och vänlig med rollpersonerna. Nästa morgon upplyser hon dem om att eftersom de var med på hennes möhippa, måste de nu bli hedersalver, vilket kräver att de ska gå igenom ”de fem prövningarna”. Prövningarna är förnedrande saker såsom att sitta naken i en termitstack i fem minuter, samla tio olika djurspillningar på en timme, tvinga en häst äta 1000 dadlar och liknande. När Melinda basunerar ut de olika prövningarna har hennes följe svårt att hålla sig för skratt. Om rollpersonerna protesterar gör Melinda det klart att vägran är en skymf mot alvhuset Megrinde, och straffbart med döden. Om rollpersonerna klarar alla prövningar får de varsin amulett, en snabbt ihopsamlad barkbit med en fult snidad fallossymbol på. Melinda instruerar RP att ”bära den öppet med stolthet, och aldrig tappa bort den, annars…”. När Melinda lämnar RP upptäcker de att 2T10 gm saknas.

4. En flock mindre egenstrutsar betar på marken framför RP. När RP närmar sig så flyger de flesta upp i ett närbeläget träd. En av dem flyger istället fram till rollpersonerna, och gestikulerar vilt med sina korta vingar. Det är uppenbart att den vill något. Om RP besitter någon av dessa färdigheter: Vildmarkstecken; Teckenspråk; Spå Väder; Gyckelkonster, kan SL tillåta spelaren att rulla för att försöka förstå egenstrutsen (normal svårighet). Lyckas Rollpersonen framkommer det att egenstrutsen försöker diskutera vädret med rollpersonen (”Visst har det varit ovanligt varmt nyligen. Nåväl man ska inte klaga, vips vad det är så blir det väl molningt igen”). Efter ett tag övergår den till att klaga på det rådande politiska klimatet i Arbarien. Den är särskilt besviken på att så få är beredda att höra profeten Jhoss ord, och börjar förklara grunderna i Talobex lära (se avsnittet om Talobex).

5. Rollpersonerna hör upprörda röster en bit ifrån vägen. Om de undersöker ljudet finner de två storvuxna och något överviktiga resar som för en högljudd diskussion om vad en nyttig kost är. Den ena resen menar att det krävs en sammansatt kost bestående av både äventyrare och frukt, medan den andra menar att det är viktigt att endast äta fet mat: vårträvar, späck, kamelost och liknande. De får syn på RP och ber dem om deras åsikt. Om rollpersonerna tar sida för någon av resarna kommer den andra att gå till anfall.

Slumpmöten på basaren

1. I ett hörn av basaren framför två alvkvinnor en ”klassisk alvballad” på en flöjt av sammanflätade vasstrån och ett underligt långhalsat stränginstrument med en liten pumpaformad klanglåda. De avkräver sedan RP pengar för framförandet, understödda av ett flertal storvuxna alver med långbågar som träder fram ur folkvimlet. Även om RP vill donera pengar kommer alverna anse sig förolämpade av deras första erbjudande, som ses som alldeles för lågt. Situationen framstår klart hotfull och kan resultera i handgemäng om RP inte betalar eller är ytterst diplomatiska.

2. Medan RP betraktar varorna i ett fruktstånd, blir ståndet nedridet av en enorm kamel beriden av en man i mask klädd helt i svart. Strax efteråt följer en stor skara av stadsvakten, även de på kamelrygg. Stadsvakten skjuter efter mannen med armborst och skriker frustrerat. De orsakar stor oreda och förstörelse på marknaden och om RP inte fort skyndar sig undan riskerar de att själva bli nedridna.

3. Två orcher i smutsiga trasor kommer fram till RP. De ber om hjälp att avgöra en dispyt. Om RP går med på deras förfrågan så leder orcherna dem bort från basaren till en kloakbrunn i en gränd. Nere i de stinkande kloakerna finner de ett större gäng orcher, många av dem illa tilltygade. De beklagar sig högljutt. Det visar sig att de har bråkat om vem som ska få äta en död kloakråtta. Om RP löser deras problem, får de råttsvansen som tack.

4. Mitt på basaren, på en stor scen, står en Xebolatpräst och predikar. Han berättar om fördelarna med att tillbe Bellah, den mörke guden, och hur viktigt det är att skada, förstöra och ljuga. Prästen tar sen upp en demonstration, där en ung ljushårig man från publiken går upp på scenen. Prästen ställer mannen ett flertal frågor, som han svarar uppriktigt på, såsom ”Vad heter du?”, ”Var bor du?” och ”Vad jobbar du med?”. För varje fråga som mannen svarar på förklarar prästen hur lätt det är att utnyttja denna information för att skada mannen, och spottar sen mannen i ansiktet och skrattar åt honom. Efter utfrågandet tar prästen upp en Xebolatnovis, biter honom i näsan, och tittar sedan uppfodrande på publiken och säger ”Förstår ni nu?”. En stor skara människor har samlats runt scenen, och många nickar instämmande och kliar sig fundersamt på hakan vid prästens anförande. När prästen är klar med sin predikan så utbryter spontana applåder.

Slumpmöten i Extrobol

1. En marionetteater håller föreställning. Pjäsen handlar om hur furst Gathz al Bedoli grundade Arbarien, och är ytterst amatörmässigt framställd. Ett flertal historiska fel förolämpar många av de grupper som ser stolt på den roll de spelade vid grundandet. Furst Gathz dör i mitten av en scen, för att utan förklaring vara vid liv i nästa. Giftermålsscenen har ett parti där Gathz och hans hustru Beh kysser varandra i fem minuter, med ackompanjerande pussljud. Vid ett tillfälle går trådarna på en av marionetterna av. Pjäsen blir ljudligt utbuad. Efter att pjäsen är slut, kliver en ledsen och skamsen orch fram från bakom ridån och börjar montera ner scenen. Den lilla publik som är kvar kastar skräp och fruktskal på henne.

2. Ett flertal vitklädda personer med rakade huvuden vandrar förbi rollpersonerna. De sjunger stämsångoch försöker lämna ut pamfletter till förbipasserande. En patrull från stadsvakten får syn på dem och jagar med dragna spikklubbor iväg dem. Om RP tog emot en av pamfletterna så rycks den bryskt ur handen på RP med orden ”Läs inte sån skit”. Det enda RP hann läsa var orden ” Halleb älskar dig!”

3. En nervös och lättskrämd alv glider fram till RP när de går genom en gränd och frågar dem om de har någon Klyvranka (se sid 59 i spelledarboken). Om de försöker sälja något till honom visar det sig att han är från stadsvakten, och vill ha en muta för att inte arrestera dem på platsen.

4. En smutsig man i alvlösöron, med skäggstubb, whiskeyröst och rökhosta vinkar in RP i en gränd. Det visar sig att han har en naken skoveldvärg i en övertäckt bur på en vagn, och för en mindre slant är han redo att låta RP peta på den med en lång, spetsig pinne.

5. En utropare basunerar ut att Rogbodbar besegrat en bergsjätte i envig.

i nästa avsnitt:

Xebolatsekten!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Slumpmötesstudierna ger utdelning! Nu börjar vi snart behöva lite kartor för att hänga med
 
Top