Vardagsvåldet och bristen därav i fantasy

Jag tycker den här tråden är intressant och behövlig!

Definitivt gjort mig skyldig till att vara den "obehagligt rationella" ibland, som undanröjer hot slutgiltigt när det väl gått till strid.

Hur man gestaltar våld är ju definitivt en slags samarbetsfråga mellan SL och spelare. Om fienden fortsätter att anfalla RP trots att hen är i tydligt underläge och skadad, då ges inte RP särskilt många andra val än att ge en dödsstöt. Om inte i bokstavlig bemärkelse, så är nog utfallet är rätt många strider som gått långt detsamma. Lämnar man en kraftigt skadad person bunden i vildmarken, exempelvis, är ju döden rätt sannolik.

Som SL har jag flera gånger låtit fienderna fly när det är tydligt att RP fått övertaget och det bara är en tidsfråga innan de besegrar alla fienderna. En strid som bara handlar om att i tur och ordning "plocka" motståndare är ju inte särskilt spännande heller.

Som folk varit inne på i tråden, det beror ju på vad fienderna varit ute efter från början. Om en flock rovdinosaurier försökt jaga RP för att äta upp dem, kommer de knappast att stanna kvar efter att det blivit tydligt att bytena kan försvara sig väl. Om det är hantlangare till en skurk, och de har blivit hotade med att deras familjer blir avrättade om uppdraget att stoppa hjältarna misslyckats, är det en annan sak.

Just det här påpekandet om hur vanligt våld har varit i vardagliga situationer tar jag till mig. Örfilar, knuffar, folk som letar efter bråk, osv. I likhet med många nördar/akademiker har jag liksom svårt att fullt ut förstå dem som tar till fysiskt våld för att få sin vilja igenom, eller som tycker det är helt rimligt att gå ut på stan för lite huliganslagsmål. Och då blir det ju tv-spelslogik av våldet istället. Ska nog, åtminstone i Eon (som är någon slags "smutsig medeltida fantasy" i mina ögon) tänka på detta som SL. Jag tycker också att Eons skadesystem är bra för att göra så att våld "känns". I säg, DnD, där allting abstraheras till HP, så hamnar man i tv-spelslogiken: "jag har ju 20 HP kvar, fienden gör ca 5 skada per tur, så ifall jag oskaddliggör fienden inom tre turer så är det lugnt, allt helas av en Long Rest i alla fall". Men beskrivningarna på skador i Eon gör att jag tar det mer på allvar. Ja, det är sannolikt att jag besegrar den där bråkstaken i strid... men är det värt risken ifall han rullar väl och råkar orsaka en skada som tar flera veckor in-game att läka? Ifall min RP får fula ärr som ger fel typ av uppmärksamhet?

Tänker också just på tal om vardagligt våld, så om aga, att många av mina spelare brukar uttrycka särskilt obehag när det gäller våld mot barn. Till den grad att jag som SL kanske kan ha en skurk som hotar ett barn med våld, men jag kan aldrig gestalta det utan att trampa på spelarnas gränser. Och att vi tar med oss våra nutida, svenska värderingar in i spelvärldar där det egentligen borde krocka. Tänker här på Nordiska Väsen. I regelboken följer det med ett mysterium jag gillar ("Drömmarnas dans"). I början av den så örfilar värdshusvärden sin dotter (bakom en dörr, så att det hörs, snarare än syns). Har spelat det här mysteriet nu med flera grupper, och nästan alltid blir spelarna oerhört provocerade av detta. Men barnaga var väl egentligen ganska vanligt förekommande på 1800-talet, och kanske borde setts mer som en familjeangelägenhet än något främlingar ska lägga sig i?

Tänker här på Nordiska Väsen. I regelboken följer det med ett mysterium jag gillar ("Drömmarnas dans"). I början av den så örfilar värdshusvärden sin dotter (bakom en dörr, så att det hörs, snarare än syns). Har spelat det här mysteriet nu med flera grupper, och nästan alltid blir spelarna oerhört provocerade av detta. Men barnaga var väl egentligen ganska vanligt förekommande på 1800-talet, och kanske borde setts mer som en familjeangelägenhet än något främlingar ska lägga sig i?
Jag tänker så här... om det VAR vanligt men det är inte accepterat nu, varför göra en grej i spelet av det.

Rollpersonerna kanske går uppför en vanlig gata i en vanlig fantasystad och ser massa förfärliga saker som "vi" reagerar negativt på, men som är en del av rollpersonernas värld. Om det inte har direkt med storyn att göra, varför "gotta" sig i det?

Jag känner inte till grejen med örfilen i Nordiska Väsen. Har det med storyn att göra, eller är det bara en bakgrundsgrej?
För spelarna blir det ju förvirrande: förväntas de agera efter sin samtida moraliska kompass och läxa upp värdshusvärden för att han lever på 1800-talet? Oavsett om spelarna ignorerar eller agerar på det, så blir ju resultatet otillfredsställande i någon mening.

Sedan är det klart att om hela syftet och meningen med att komma tillsammans och spela är att "uppleva" en annan tid och en annan kultur, så kan man ju säga att vi vill bli provocerade, vi vill känna oss illa till mods, och vi ser spelet som ett sätt att reflektera och bearbeta... visst.

Det här med att ta till våld mot barn tycker jag bara är ett billigt knep att skapa känslomässigt engagemang utan spelarnas "samtycke".

Tänker här på Nordiska Väsen. I regelboken följer det med ett mysterium jag gillar ("Drömmarnas dans"). I början av den så örfilar värdshusvärden sin dotter (bakom en dörr, så att det hörs, snarare än syns). Har spelat det här mysteriet nu med flera grupper, och nästan alltid blir spelarna oerhört provocerade av detta. Men barnaga var väl egentligen ganska vanligt förekommande på 1800-talet, och kanske borde setts mer som en familjeangelägenhet än något främlingar ska lägga sig i?

Som jag ser det så är spelarkaraktärerna folk med modernare värderingar i en gammaldags värld.

Naturligtvis behöver det inte innebära att man kämpar mot varenda orättvisa. Jag skriver så här i intron till min spelvärldskampanj:

• While many characters have reasons to hate slavery, slavery is a fact of life in the Heroica world. They can not go in all guns blazing every time they see a slave, they'll have to choose their battles and react against the worst atrocities. It is like how, say, some people may want to ban cars today, and even choose to not have a car, but they will be seen as odd, and cars won't go away.
Så, typ, slåss mot incidenter, inte mot systemet.

Jag tänker så här... om det VAR vanligt men det är inte accepterat nu, varför göra en grej i spelet av det.
(...)

Jag känner inte till grejen med örfilen i Nordiska Väsen. Har det med storyn att göra, eller är det bara en bakgrundsgrej?

Det ÄR en del av storyn, den första saken som ska illustrera att det finns en konflikt mellan värdshusvärden och hans dotter. Den konflikten är en stor orsak till varför resten av äventyret går som det går. Så det är inte totalt onödigt.

Rollspel utspelas ofta i en kontext med svag eller obefintlig stat, och inherent onda motståndare (eller som åtminstone uppfattas så). I sådana lägen skulle vi få mycket våld och slentrianmördande även i den verkliga världen, just på grund av sakerna som nämns i originalinlägget - som människor behöver vi anledningar att inte mörda främlingar, snarare än anledningar att göra det. Det innebär i normalfallet någon sorts social kontext där det inte är fritt fram.

• While many characters have reasons to hate slavery, slavery is a fact of life in the Heroica world. They can not go in all guns blazing every time they see a slave, they'll have to choose their battles and react against the worst atrocities. It is like how, say, some people may want to ban cars today, and even choose to not have a car, but they will be seen as odd, and cars won't go away.
Så, typ, slåss mot incidenter, inte mot systemet.
Dessutom: motstånd mot slaveri som system är väldigt nytt i historien. Man är lätt ahistorisk om man väljer det som moralisk apparat i säg Antiken.

Medan alla förstås är emot att vara slav själv.

Rollspel utspelas ofta i en kontext med svag eller obefintlig stat, och inherent onda motståndare (eller som åtminstone uppfattas så). I sådana lägen skulle vi få mycket våld och slentrianmördande även i den verkliga världen, just på grund av sakerna som nämns i originalinlägget - som människor behöver vi anledningar att inte mörda främlingar, snarare än anledningar att göra det. Det innebär i normalfallet någon sorts social kontext där det inte är fritt fram.
Man kan också lätt göra plott av sådant här. Människobyn och orchstammen lever i ett spänt tillstånd av inte-fred-inte-krig där orcherna stjäl får och ibland slår ihjäl någon herde eller ensam vandrare, och människorna slänger vanligen ineffektiva bågskott efter dem så snart de ser en orch. Men när rollpersonerna dyker upp och brutalslaktar ett band orcher, triggar det konflikten.

För övrigt tycker jag diskussionen om stridsmoral och liknande i konflikter som redan gäller liv eller död (potentiellt) är aningen off track. Dessa är onekligen enklare för SL att styra själv och kan regleras med ganska mjuka förhållningsregler ("orkerna strider till 1/3 av dem fallit"). Det är kvalitativt ganska annorlunda mot att ha olika steg av våldsamma konflikter som har sin egen spelmekaniska metodik.

Last edited:
Back