Varulv Vampyrernas maskerad - Spelet är slut

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Jag har tänkt lite på hur jag kan förbättra mitt eget bybospel och vad jag tycker jag gjorde bra (i korthet dålig R1 och hyfsad R2 av mig). Möjligt att det kan vara till hjälp för andra också.


1. Sluta brusa!

Tänk först och skriv sen, och läs ordentligt vad andra skriver. Framförallt i R1 när det är mycket spelare och lite hård data. När det blir för brusigt hinner folk inte läsa ordentligt, och man känner att man behöver upprepa sig, vilket blir en ond cirkel av mer brus. Har man spenderat R1 med att kasta skit omkring sig för att se om något fastnar är det svårare att få andra att ta ens idéer på allvar i senare rundor.


2. Var tydlig, övertydlig!

Har du ett riktigt bra case du verkligen vill att andra ska engagera sig med, var övertydlig med vad du menar. Använd färger, fetstil, lättanvända länkar etc. Detta gäller framförallt om det är en avancerad plan för hur byn ska spela. Det blir svårare för ulvarna att ducka att ta ställning till den då också, och du behöver inte upprepa dig flera gånger. @HerrK som jag hoppas få se igen visar hur fina inlägg man kan göra med både citat och länkar: http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-5-runda-4.82112/post-1211070 Svårt när man mest spelar på mobilen dock.

3. Röstmönster är viktigast!

Jag tyckte Sidd spelade rätt ulvigt i R2, uppfattade det som att han hängde upp sig på småsaker och mest spridde kaos och oro. Men jag hade honom som helgrön pga hans röstmönster i R1 som även grönade Hägerstrand (och till viss mindre del mig och Anthrox). Därför undvek jag att bråka med honom och tillbaka-kakor, svarade bara på frågor. Ibland kändes det som att byn inte tillmätte röstmönster mer betydelse än "den där meningsbyggnaden är allt lite ulvig!"-argument. Tror man måste skilja mentalt på Stora Ulvtells/Gröntells och små indicier på att någon har svans. Indicier är viktiga, men när det finns Stora Ulvtells/Gröntells så får det allt vara en ordentlig indiciekedja uppbackad av ulvrationalitetsargument för att få mig att svänga.


4. Låt inte lågflygare komma undan!

När jag åkte och fick höra att AFK R1-Fjodor och Osynlig R2-Andersson var de kvarvarande ulvarna gav jag inte mycket för byns chanser. @Anthrox hade dock spelet löst i R4 även om byn glömde bort det i R5. Vi har nog en tendens att hänga upp oss på småsaker aktiva spelare gör och låta lågflygare flyga lågt med några strö-inlägg som låter vettiga. Jag borde t ex reagerat på Fjodors riktigt mellanmjölkiga grön-gul-röd lista i R2, den luktar i efterhand ulvspel taget direkt från Basses instruktionsbok för ulveri.


5. Röstflyttar är bra!

Jag syftar nu inte på min sista i R1, den var ett gigantiskt misstag såklart. Hade jag legat kvar på Impetigo hade nog byn haft en rätt enkel resa mot segern med vaktad Xyas. Men att Vimes velade runt och drog med sig andra var ju helt rätt taktik, det gav riktig gulddata för resten av spelet.


6. Lita på procenten!

Tror både Siar-impetigo och Ulv-Impetigo gärna claimar siare först och tar kommandot i spelet. Tror även Ulv-impetigo är den som vill göra det själv, krävs rätt mycket för att försvara sig, utan hans idoga arbetande i slutet av R1 hade han åkt. Jag köper alltså inte resonemanget att ulv-Impe hade puttat fram någon annan ulv för att claima siarrollen. Men det finns 3 ulvar i spel och bara 1 siare. Då är det 75% att han är ulv allt annat lika. Spela med oddsen! Om jag ska ursäkta mig själv så hade jag nog lite (4) i huvudet, hade varit rätt illa att rösta ut en stark aktiv siare första rundan.


7. Underskatta inte vanligt jävla varulvsspel!

Det är mycket möjligt att Väktad Blodkungssiare var byns bästa väg framåt, men det som tillslut löste spelet var trots allt vanligt jävla varulvsspel. Tror vi nojade lite väl mycket över hur blodet hjälpte ulvarna, och ingen av cirkelröstnings-planerna användes väl i senare rundor?


8. Gör en lista efter spelet!

Den kan du hänvisa till när du är ulv nästa gång och folk tycker du spelar annorlunda! "Vad tyst du är Waterhouse, lite ulvigt allt? Du spelar inte som du brukar!". "Käre bybo, jag försöker följa mina egna råd och tänka innan jag skriver och inte brusa så mycket, se listan jag postade i eftersnackstråden till Vampyrernas maskerad". Moahaha!
Mycket bra insikter. Det är helt i linje med vad jag tycker är vettigt bybospel.

Angående 1 ("Sluta brusa!") har jag någon form av brasklapp. Eller tycker i varje fall det finns något som kan diskuteras. Jag tror att brusandet, misstagen, gafflet, jiddret och de relationer som byggs upp under spel är en källa till användbar information om spelares fraktioner. Även om brusandet helt säkert har vissa negativa effekter på byn (i form av att relevanta tankar och viktiga diskussionstrådar försvinner i bruset, och att det riktar fokus på de som är mest aktiva i tråden (vilket ju stärker lågflygarstrategin för ulvarna)), så har det positiva effekter också. Framför allt i form av att producera information för "social hermeneutik", som man visserligen kan diskutera värdet av, men jag vill nog mena att i varje fall en del av våra spelare - @Basenanji är väl det bästa exemplet - gör sina bästa analyser inte av hårda data utan av typ den sociala upplevelsen av spelet. Därtill menar ju jag att den fundamentala skillnaden mellan ulvar och bybor är att bybor faktiskt inte behöver "tänka efter före", vilket ulvar alltid måste göra, vilket får till effekt (tror jag) att brusiga trådar är jobbigare för ulvarna, vilket i sin tur leder till att de tvingas in i smyg-ulv-facket.

Det sagt finns det väl någon form av "sweet spot" där byn brusar lagom mycket för att relationer i spel ska byggas, och social information produceras, samtidigt som bruset inte dränker tråden och gör det möjligt för ulvarna att bara ta ett litet kliv åt sidan och låta byn slita huvudet av sig själv. Det fanns tendenser till det senare i det här spelet, och i Mäster Ulv 5 var det ju exakt vad som hände. Så det är väl någon form av balansgång. Men en balansgång man kan ta ansvar för själv som bybo! I det här spelet valde jag flera gånger i R1 att inte skriva fast jag var inläst och tyckte jag hade något att säga för att det redan var sådant tempo i tråden. Jag tror nog att bra bybospel också är att ha lite "trådkänsla" och kunna pejla in vad "tråden behöver": det kan vara energi, tydlighet, lugn, uppstyrning eller vad det nu kan vara.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
För övrigt! Toppenfint spel, @Genesis ! Som jag skrev i PM tyckte jag att det här var ett utmärkt exempel på hur en smart twist på det vanliga varulvsspelsupplägget kan få stora konsekvenser för spelet (i likhet med Bunkerbomber). Välbalanserat och snyggt. Och ja, kul flufftexter (nästan synd att du inte fick använda sabbarnas vinsttext).

Jag vet inte om jag tycker att varken ulvarna eller byn var så briljanta dock. Misstag gjordes på båda sidor, så att säga. Det var mer av en underhållande, och mycket jämn, sluggermatch. Från sidlinjen slets jag mellan hopp och förtvivlan: "åh nej, nu bråkar de bara med varandra och verkar ha glömt bort att Andersson och Fjodor är med", "aha! nu har de styrt över mot ulvarna, det här tar vi!", "Nej! men vafan röstar de på Brynolf för?", "ah! men nu är ju byn hemma i halmen!" och så vidare.

Sedan är det ju tragikomiskt att inte ens ett siarclaim räddar en grön @Xyas från att röstas ut i R1...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
@Andersson @Impetigo @fjodorsenuba

Hur gick snacket i ulvtråden?
Jag gissar att Andersson och Fjodor var ganska AFK på riktigt och det inte var någon avancerad strategi. Impetigo tog beslutet att hävda siare rätt ensam. Tror någon av er två lagt nattmord på Vimes tidigt och Impetigo därefter kallade honom grön i tråden.
Om jag legat kvar med min röst på Xyas så det stått 6-6 med Xyas första röst, var fjodor på stand-by för att hoppa in med en röst på Xyas? (Snälla säg ja för min själsro).
Hur tänkte ni med morden framöver, nojiga för väktaren? Ändringen från Sidd till Octagonal på slutet, räknade ni fel eller var ni rädda för väktaren? Kändes rätt svårt för Fjodor att överleva en runda till.

Och som sagt, heder till er som avstod nattmordet R3
Nja, det var inte riktigt så i R1. Alla ulvar var aktiva i chaten (även om fjodor var borta) men vi gjorde analysen att det var för stor risk med Bloddopad Siare, så att när Xyas inte outat så valde vi att köra på en outning för att driva fram siaren. Och @Impetigo är den som var troligast att komma undan med det.

Att plocka Vimes var ett lätt val. Dels hade vi grönat honom, dels vill man alltid bli av med honom som ulv (sorry).

Det låg nog faktiskt på dig att avgöra i R1. Jag är inte helt säker på om @fjodorsenuba var online i tid för en snajp (även om vi medvetet tyckte att han skulle vara AFK hela rundan för att bygga på sin lågflygaraura).

Från R3 var vi rätt säkra på att vi plockat väktaren. Vi hade rätt, även om vi hade fel på vem som var väktaren. Så det var inte det som gjorde att vi bytte rösten från Sidd till Octa. Vi trodde att båda alternativen skulle ge 3BP - men om man tog bort Octa skulle man kunna ha ett argument för att Basse försökte sätta dit fjodor.

Sedan var inte lågflygeriet en strategi. Det var en kombination av otur och liv som kom ivägen. På fredag fick jag världens bajsmacka i knät på jobbet. Fast ni hade aldrig trott det om jag försökt förklara varför (säkerhetstjänsten är inblandad...). Sedan på lördag skulle jag laga mat till en födelsedagsfest som tog en halv evighet p g a orsaker och som sedan övergick i själva festen. Så där rök R2. Det hade väl kunnat lösas sig om jag inte varit så fruktansvärt bakfull på söndagen och dessutom behövde rensa upp efter gårdagen. Så att när väl R4 började så var det försent då var jag redan för misstänkt.

Det var ett kul upplägg och vi hade roligt, även om jag tror att det är mer beroende på slumpen att det blev så jämnt. Hade Impe åkt istället för Xyas så tror jag att det varit slut långt tidigare och aldrig blivit någon riktig match. Kanske borde man ha låtit bli siarclaimen, men det hade nog blivit lurigt ändå.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,405
Angående 1 ("Sluta brusa!") har jag någon form av brasklapp...
Absolut, håller med om allt du skriver. Det var helt riktat mot mig själv, var onödigt att sitta och brusa första natten i R1.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,405
Nja, det var inte riktigt så i R1. Alla ulvar var aktiva i chaten (även om fjodor var borta) men vi gjorde analysen att det var för stor risk med Bloddopad Siare, så att när Xyas inte outat så valde vi att köra på en outning för att driva fram siaren. Och @Impetigo är den som var troligast att komma undan med det.

Att plocka Vimes var ett lätt val. Dels hade vi grönat honom, dels vill man alltid bli av med honom som ulv (sorry).

Det låg nog faktiskt på dig att avgöra i R1. Jag är inte helt säker på om @fjodorsenuba var online i tid för en snajp (även om vi medvetet tyckte att han skulle vara AFK hela rundan för att bygga på sin lågflygaraura).

Från R3 var vi rätt säkra på att vi plockat väktaren. Vi hade rätt, även om vi hade fel på vem som var väktaren. Så det var inte det som gjorde att vi bytte rösten från Sidd till Octa. Vi trodde att båda alternativen skulle ge 3BP - men om man tog bort Octa skulle man kunna ha ett argument för att Basse försökte sätta dit fjodor.

Sedan var inte lågflygeriet en strategi. Det var en kombination av otur och liv som kom ivägen. På fredag fick jag världens bajsmacka i knät på jobbet. Fast ni hade aldrig trott det om jag försökt förklara varför (säkerhetstjänsten är inblandad...). Sedan på lördag skulle jag laga mat till en födelsedagsfest som tog en halv evighet p g a orsaker och som sedan övergick i själva festen. Så där rök R2. Det hade väl kunnat lösas sig om jag inte varit så fruktansvärt bakfull på söndagen och dessutom behövde rensa upp efter gårdagen. Så att när väl R4 började så var det försent då var jag redan för misstänkt.

Det var ett kul upplägg och vi hade roligt, även om jag tror att det är mer beroende på slumpen att det blev så jämnt. Hade Impe åkt istället för Xyas så tror jag att det varit slut långt tidigare och aldrig blivit någon riktig match. Kanske borde man ha låtit bli siarclaimen, men det hade nog blivit lurigt ändå.
Aha, så ni räknade fel på hur många poäng Sidd hade alltså och trodde inte ni hade matchboll i R5

Tror varken ulvarna eller byn kommer få pris för bästa lag i slutet av året, var som sagt mycket misstag från båda håll, men vansinnigt spännande och jämnt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Tack, allihop, för deltagande och underhållningen ni bjöd på! Jag tror att blodpoängen hade stor betydelse för hur spelet utvecklade sig, men det är sant att det inte avgjorde någon röstning. Det här är väl också läxan från Bunkerbomber: Det är svårt att manipulera röstningsmekanismen. Om det är möjligt att spela vanligt jävla varulvsspel så kommer byn att göra det.

Gällande lågflygeriet så är det en solid ulvtaktik i början. Lågflygare är immuna mot utröstning i R1, vilket ju är värt mycket för ulvarna. Sedan kan det ligga dem i fatet senare i spelet. Jag tror att lågflygning är en effektivare taktik i korta spel. Samtidigt är ju långa spel överhuvudtaget viktade till byns fördel.

Är det bra för byn att rösta ut en lågflygare i R1? Jag vet inte. Man får ju fortfarande info från de andra i deras röstmönster. Men det är svårare att dreva en person som inte svarar. Sedan är ju drev i R1 närmast värdelösa, tror jag. Det som betyder något är röstmönstret. Det såg vi ju i det här spelet. Byn grönade flera deltagare genom deras röstflyttar i olika lägen.

Dock var det ju uppenbart mot slutet av R1 vilka det stod mellan. Här är också lite av en blind fläck för byn, tror jag: Står det ett drev mellan någon som är närvarande och någon som är frånvarande är det väldigt svårt för byn att rösta ut den närvarande som är där och pratar, iställför den som inte kan försvara sig. Jag tror att @Xyas åkte i R1 för att han var tvungen att avvika mot slutet av rundan, helt enkelt. När han stack såg det ganska bra ut, och @Impetigo var på väg att ryka. Men sedan kunde Impe snacka oemotsagd i ett par timmar, försvara sig mot anklagelser och hiva på nya anklagelser mot en stum motståndare. Det är väldigt svårt för byn att försvara någon som inte försvarar sig själv.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Absolut, håller med om allt du skriver. Det var helt riktat mot mig själv, var onödigt att sitta och brusa första natten i R1.
"sluta brusa" är väl egentligen bara inversen av "var övertydlig". Mycket av bruset, tex kring Hägers röst i R1, bestod nog i att jag inte fattade riktigt vad han menade när han förklarade sig, och så tjatade jag på med minst lika otydliga inlägg som han antingen inte riktigt förstod eller bara blev frustrerad av eftersom han ju redan hade svarat.

Klart det är bäst att göra genomtänkta inlägg som inte går att feltolka. Men det är nog en ambition som man mer får ha som en avlägsen ledstjärna än något man verkligen kommer kunna uppnå. Vi är ju bara folk liksom. Ibland är man lite lat, ibland har man otur inne i huvet, ibland har man bråttom att få nånting sagt, etc.

Varulvsspel är en bra övning i mindfulness, apropå det här. Man märker när det man fått en ide eller ett argument som man vill få ut i spel. Så fort man börjar skriva så bleknar iden bortåt och man får kämpa för att hålla den kvar medan man knattrar på tangenterna. Ofta resulterar detta i att inkägget i slutänden blir en rörig kompromiss av det man tänkte säga och det som faktiskt var kvar i huvet till slut.

Jag uppfattade det i det här spelet som att det var jag, Sidd och Basse som var minst tydliga i våra inlägg. Vi får jobba på det! Men förstås utan att förlora vår personlighet ❤
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Man märker när det man fått en ide eller ett argument som man vill få ut i spel. Så fort man börjar skriva så bleknar iden bortåt och man får kämpa för att hålla den kvar medan man knattrar på tangenterna. Ofta resulterar detta i att inkägget i slutänden blir en rörig kompromiss av det man tänkte säga och det som faktiskt var kvar i huvet till slut.
Jag va inne lite på sånt här i en post i spel.
Hjärnan å tankegångarna hade ju lite landat i att Sodde var ulv först. Även fast vi fick reda på motsatsen så byggde jag ngr gånger poster om hur er andra gjorde med tanke på ULVEN Sodde. Så mitt i posten kom jag ju på att Nej Nej Nej så fick posten strykas.
Hela den historien med Sodde brusade nog spelet en runda extra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Man märker när det man fått en ide eller ett argument som man vill få ut i spel. Så fort man börjar skriva så bleknar iden bortåt och man får kämpa för att hålla den kvar medan man knattrar på tangenterna. Ofta resulterar detta i att inkägget i slutänden blir en rörig kompromiss av det man tänkte säga och det som faktiskt var kvar i huvet till slut.
cover6.jpg
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Men sedan kunde Impe snacka oemotsagd i ett par timmar, försvara sig mot anklagelser och hiva på nya anklagelser mot en stum motståndare. Det är väldigt svårt för byn att försvara någon som inte försvarar sig själv.
Ja det är något som jag också funderat väldigt mycket över. Vad är en lämplig sluttid? Är det kl 19? Är det 21? Är det midnatt? Är det 07.00?
Vad föredrar ni alla?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Tja, vad tycker ni @Hägerstrand och @Sidd? 😀😉 (vi som har erfarenhet av att spela i sex rundor kanske ser annorlunda på det?!)

((puss Waterhouse, skoja bara))
Byn gjorde verkligen ordentligt sitt jobb!
Riktigt lurigt med så pass lågflygande ulvar.
Vi grävde överallt. På varandra och nitade 4 ulvar genom idogt hårt kämpande bybospel.
Basse, Octa å Häger var gröna för mig i R4 redan.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,405
Ja det är något som jag också funderat väldigt mycket över. Vad är en lämplig sluttid? Är det kl 19? Är det 21? Är det midnatt? Är det 07.00?
Vad föredrar ni alla?
Vad säger ni familjefäder? När passar bäst för er?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Gällande 21:15-grejen så var ju det ett försök att hjälpa mot visst snajpande. Typ att någon outar precis innan klockan för att ulvarna inte ska hinna ändra sitt nattmord. I efterhand så gjorde det ju inte så mycket nytta, förutom då att det gan ulvlaget en möjlighet att ändra sitt nattmord R5. Snajpande röster kom ju in i alla fall. Vet inte hur man skulle kunna bygga bort det, eller om det ens är eftersträvansvärt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Gällande 21:15-grejen så var ju det ett försök att hjälpa mot visst snajpande. Typ att någon outar precis innan klockan för att ulvarna inte ska hinna ändra sitt nattmord. I efterhand så gjorde det ju inte så mycket nytta, förutom då att det gan ulvlaget en möjlighet att ändra sitt nattmord R5. Snajpande röster kom ju in i alla fall. Vet inte hur man skulle kunna bygga bort det, eller om det ens är eftersträvansvärt.
Jag tyckte om 15 minuters-fördröjningen. Det är otroligt försmädligt när nattmord eller förmågeanvändning faller på att man precis när deadline är råkar vara frånvarande för gråtande barn, rollspel eller toalettbesök och fan och hans moster. Dessutom vann tydligen byn på det eftersom det var under 15 minuters-pausen som vi ulvar flyttade rösten från Sidd till Octa i R4.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Gällande 21:15-grejen så var ju det ett försök att hjälpa mot visst snajpande. Typ att någon outar precis innan klockan för att ulvarna inte ska hinna ändra sitt nattmord. I efterhand så gjorde det ju inte så mycket nytta, förutom då att det gan ulvlaget en möjlighet att ändra sitt nattmord R5. Snajpande röster kom ju in i alla fall. Vet inte hur man skulle kunna bygga bort det, eller om det ens är eftersträvansvärt.
Jag tycker det är bra. Det finns ingen spelmekanisk vinst i att förmågeanvändning ska ha samma sluttid som den öppna tråden. Men jag har förstått att det var jättejobbigt för alla att behöva vänta en hel kvart extra på nästa runda. :)
 
Top