Varulv Vampyrernas maskerad - Spelet är slut

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Alltså, jag är verkligen helt slut! Snyggt av ulvarna att avstå nattmord och med tanke på hur jämnt det var i slutet så känns delad seger helt rimlig.

Och som jag tjatat om förut, det var alltså slump, otur och nattning av barn (helt rätt prioriterat Fjodor!) som förklarade ulvtaktiken?! Gillade ändå Impetigos claim som till och med lyckades välta Xyas!

@Hägerstrand och @Sidd - den här segern glömmer vi inte bort i första taget hoppas jag! Om nån är uppstudsig kan vi visa ärren! 😉😘
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
Jag kommer aldrig få glömma det, eller hur?
Alltså jag tycker det märkliga var att alla hängde upp sig så otroligt på det. Var ju ett helt normalt bybo-beteende i situationen som uppstod. Men det tjatades hela vägen in i mål.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
852
Men det påminner mig om att jag faktiskt aldrig postade min emojiförklaring till @Sidd när han höll på att grilla mig. Det hade varit pyttelite för antagonistiskt.


Om jag var ulv🐺

Och satt i en chatt 💬 med 🐺Impetigo🐺

Och han sa ”Jag vill göra en flippig grej” 🤪🤪🤪

Och jag sa ”men om nån flyttar sin röst?” 🗳

Och han sa ”men då kan du 🟥 outa 🟥 dig för att rädda mig” 🚑

Vore det inte lättare att 💩skita i den 🤪🤪🤪flippiga grejen🤪🤪🤪
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
852
Jag tyckte vi grillade dig ganska hårt ett tag för det där. Men du försvarade dig så galet bra. Snyggt lirat, Häger
Tack detsamma. Och såhär i efterhand känns tobleronegate som ett helt rimligt misstag trots att det nyss var omöjligt att tolka det så.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tack allesammans för ett roligt spel! Riktigt kämparinsats det här från samtliga.
Också snyggt arrat @Genesis! Det var ju oerhört välbalanserat.

Blev ju väldigt intressant att försöka knäcka mekaniken vilket jag och flera andra konstant försökte från R1 och konstant misslyckades med 😅
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,666
Location
Oktoberlandet
Ge oss tankarna om @Impetigo s snajpröst på Genesis I R1.
Oj, byseger! Det var länge sen tror jag. Hurra för alla oss i riksförbundet Vi som har otur när vi tänker.

Kul spel, @Genesis. Bra designat. Men lite jobbigt att behöva vänta en kvart extra mellan rundorna.

Att spelet blev långt berodde nog inte på designen. Blodpoängen fick väl egentligen ingen reell effekt alls mer än att spä på diskussionerna?

Vad berodde det uteblivna mordet på?
Jag blev grönad av blodpoängen.
Tror jag var en viktig pusselbit för byn.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,666
Location
Oktoberlandet
Rutten-discord, crashade bara för mig. Ville verkligen höra @Hägerstrand förklara sitt agerande i slutet av R1, tyckte han fick komma undan hela matchen utan att stå till svars för det!
Jag med flera pressade honom på det och ngr rundor senare även Basse så Hägern var rejält trött över frågan.
Men visst, det brusade byn rejält.
Jag oroade mig hela spelet för att det var nåt fuffens med Impetigo pga deras röster kom samtidigt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,666
Location
Oktoberlandet
Alltså, jag är verkligen helt slut! Snyggt av ulvarna att avstå nattmord och med tanke på hur jämnt det var i slutet så känns delad seger helt rimlig.

Och som jag tjatat om förut, det var alltså slump, otur och nattning av barn (helt rätt prioriterat Fjodor!) som förklarade ulvtaktiken?! Gillade ändå Impetigos claim som till och med lyckades välta Xyas!

@Hägerstrand och @Sidd - den här segern glömmer vi inte bort i första taget hoppas jag! Om nån är uppstudsig kan vi visa ärren! 😉😘
Jag kan nog inte komma ihåg en hårdare arbetande by så heder till er alla bybor för grymma kämpartag.
Jäklars vad det petades. Frågades å härjades.
Inte lätt för ulvar att navigera rätt i den djungeln utan att ljuga.
Kolla fjoddes ”väktnings-förslag” på slutet - tålde inte stresstest riktigt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,666
Location
Oktoberlandet
Tack allesammans för ett roligt spel! Riktigt kämparinsats det här från samtliga.
Också snyggt arrat @Genesis! Det var ju oerhört välbalanserat.

Blev ju väldigt intressant att försöka knäcka mekaniken vilket jag och flera andra konstant försökte från R1 och konstant misslyckades med 😅
Asså dina cirkel-röst-varianter med alla spelare inblandade men kanske inte några med vissa poäng som alla skulle göra osade så mycket @Impetigo -planer så det var jobbigt. 😇🙏😉
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,666
Location
Oktoberlandet
Men det påminner mig om att jag faktiskt aldrig postade min emojiförklaring till @Sidd när han höll på att grilla mig. Det hade varit pyttelite för antagonistiskt.


Om jag var ulv🐺

Och satt i en chatt 💬 med 🐺Impetigo🐺

Och han sa ”Jag vill göra en flippig grej” 🤪🤪🤪

Och jag sa ”men om nån flyttar sin röst?” 🗳

Och han sa ”men då kan du 🟥 outa 🟥 dig för att rädda mig” 🚑

Vore det inte lättare att 💩skita i den 🤪🤪🤪flippiga grejen🤪🤪🤪
Kommer ihåg den nu, då fattade jag inget alls, tror den även fick mig att helt tappa orken där å drog vidare på andra funderingar.
Så det var ju ett bra sätt att få Sidd att strutta vidare åt annat håll.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
852
Blodpoängen fick väl egentligen ingen reell effekt alls mer än att spä på diskussionerna?
Nä, trådarna hade nog varit hälften så långa utan BP-diskussioner.

De hade också en reell effekt på mig mentalt, jag vaknade 03.40 natten mot R5 med ett gäng användarnamn och potentiella poänglägen snurrande i huvudet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,666
Location
Oktoberlandet
Nä, trådarna hade nog varit hälften så långa utan BP-diskussioner.

De hade också en reell effekt på mig mentalt, jag vaknade 03.40 natten mot R5 med ett gäng användarnamn och potentiella poänglägen snurrande i huvudet.
Var kanske lite pga ulvarnas taktik.
Hade de chansat lite mer än nattmord på 1 poängare å nattmördat 2 poängare så kanske spelet hade tagit slut fortare.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
Jag har tänkt lite på hur jag kan förbättra mitt eget bybospel och vad jag tycker jag gjorde bra (i korthet dålig R1 och hyfsad R2 av mig). Möjligt att det kan vara till hjälp för andra också.


1. Sluta brusa!

Tänk först och skriv sen, och läs ordentligt vad andra skriver. Framförallt i R1 när det är mycket spelare och lite hård data. När det blir för brusigt hinner folk inte läsa ordentligt, och man känner att man behöver upprepa sig, vilket blir en ond cirkel av mer brus. Har man spenderat R1 med att kasta skit omkring sig för att se om något fastnar är det svårare att få andra att ta ens idéer på allvar i senare rundor.


2. Var tydlig, övertydlig!

Har du ett riktigt bra case du verkligen vill att andra ska engagera sig med, var övertydlig med vad du menar. Använd färger, fetstil, lättanvända länkar etc. Detta gäller framförallt om det är en avancerad plan för hur byn ska spela. Det blir svårare för ulvarna att ducka att ta ställning till den då också, och du behöver inte upprepa dig flera gånger. @HerrK som jag hoppas få se igen visar hur fina inlägg man kan göra med både citat och länkar: http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-5-runda-4.82112/post-1211070 Svårt när man mest spelar på mobilen dock.

3. Röstmönster är viktigast!

Jag tyckte Sidd spelade rätt ulvigt i R2, uppfattade det som att han hängde upp sig på småsaker och mest spridde kaos och oro. Men jag hade honom som helgrön pga hans röstmönster i R1 som även grönade Hägerstrand (och till viss mindre del mig och Anthrox). Därför undvek jag att bråka med honom och tillbaka-kakor, svarade bara på frågor. Ibland kändes det som att byn inte tillmätte röstmönster mer betydelse än "den där meningsbyggnaden är allt lite ulvig!"-argument. Tror man måste skilja mentalt på Stora Ulvtells/Gröntells och små indicier på att någon har svans. Indicier är viktiga, men när det finns Stora Ulvtells/Gröntells så får det allt vara en ordentlig indiciekedja uppbackad av ulvrationalitetsargument för att få mig att svänga.


4. Låt inte lågflygare komma undan!

När jag åkte och fick höra att AFK R1-Fjodor och Osynlig R2-Andersson var de kvarvarande ulvarna gav jag inte mycket för byns chanser. @Anthrox hade dock spelet löst i R4 även om byn glömde bort det i R5. Vi har nog en tendens att hänga upp oss på småsaker aktiva spelare gör och låta lågflygare flyga lågt med några strö-inlägg som låter vettiga. Jag borde t ex reagerat på Fjodors riktigt mellanmjölkiga grön-gul-röd lista i R2, den luktar i efterhand ulvspel taget direkt från Basses instruktionsbok för ulveri.


5. Röstflyttar är bra!

Jag syftar nu inte på min sista i R1, den var ett gigantiskt misstag såklart. Hade jag legat kvar på Impetigo hade nog byn haft en rätt enkel resa mot segern med vaktad Xyas. Men att Vimes velade runt och drog med sig andra var ju helt rätt taktik, det gav riktig gulddata för resten av spelet.


6. Lita på procenten!

Tror både Siar-impetigo och Ulv-Impetigo gärna claimar siare först och tar kommandot i spelet. Tror även Ulv-impetigo är den som vill göra det själv, krävs rätt mycket för att försvara sig, utan hans idoga arbetande i slutet av R1 hade han åkt. Jag köper alltså inte resonemanget att ulv-Impe hade puttat fram någon annan ulv för att claima siarrollen. Men det finns 3 ulvar i spel och bara 1 siare. Då är det 75% att han är ulv allt annat lika. Spela med oddsen! Om jag ska ursäkta mig själv så hade jag nog lite (4) i huvudet, hade varit rätt illa att rösta ut en stark aktiv siare första rundan.


7. Underskatta inte vanligt jävla varulvsspel!

Det är mycket möjligt att Väktad Blodkungssiare var byns bästa väg framåt, men det som tillslut löste spelet var trots allt vanligt jävla varulvsspel. Tror vi nojade lite väl mycket över hur blodet hjälpte ulvarna, och ingen av cirkelröstnings-planerna användes väl i senare rundor?


8. Gör en lista efter spelet!

Den kan du hänvisa till när du är ulv nästa gång och folk tycker du spelar annorlunda! "Vad tyst du är Waterhouse, lite ulvigt allt? Du spelar inte som du brukar!". "Käre bybo, jag försöker följa mina egna råd och tänka innan jag skriver och inte brusa så mycket, se listan jag postade i eftersnackstråden till Vampyrernas maskerad". Moahaha!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
@Andersson @Impetigo @fjodorsenuba

Hur gick snacket i ulvtråden?
Jag gissar att Andersson och Fjodor var ganska AFK på riktigt och det inte var någon avancerad strategi. Impetigo tog beslutet att hävda siare rätt ensam. Tror någon av er två lagt nattmord på Vimes tidigt och Impetigo därefter kallade honom grön i tråden.
Om jag legat kvar med min röst på Xyas så det stått 6-6 med Xyas första röst, var fjodor på stand-by för att hoppa in med en röst på Xyas? (Snälla säg ja för min själsro).
Hur tänkte ni med morden framöver, nojiga för väktaren? Ändringen från Sidd till Octagonal på slutet, räknade ni fel eller var ni rädda för väktaren? Kändes rätt svårt för Fjodor att överleva en runda till.

Och som sagt, heder till er som avstod nattmordet R3
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,362
Jag har tänkt lite på hur jag kan förbättra mitt eget bybospel och vad jag tycker jag gjorde bra (i korthet dålig R1 och hyfsad R2 av mig). Möjligt att det kan vara till hjälp för andra också.


1. Sluta brusa!

Tänk först och skriv sen, och läs ordentligt vad andra skriver. Framförallt i R1 när det är mycket spelare och lite hård data. När det blir för brusigt hinner folk inte läsa ordentligt, och man känner att man behöver upprepa sig, vilket blir en ond cirkel av mer brus. Har man spenderat R1 med att kasta skit omkring sig för att se om något fastnar är det svårare att få andra att ta ens idéer på allvar i senare rundor.


2. Var tydlig, övertydlig!

Har du ett riktigt bra case du verkligen vill att andra ska engagera sig med, var övertydlig med vad du menar. Använd färger, fetstil, lättanvända länkar etc. Detta gäller framförallt om det är en avancerad plan för hur byn ska spela. Det blir svårare för ulvarna att ducka att ta ställning till den då också, och du behöver inte upprepa dig flera gånger. @HerrK som jag hoppas få se igen visar hur fina inlägg man kan göra med både citat och länkar: http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-5-runda-4.82112/post-1211070 Svårt när man mest spelar på mobilen dock.

3. Röstmönster är viktigast!

Jag tyckte Sidd spelade rätt ulvigt i R2, uppfattade det som att han hängde upp sig på småsaker och mest spridde kaos och oro. Men jag hade honom som helgrön pga hans röstmönster i R1 som även grönade Hägerstrand (och till viss mindre del mig och Anthrox). Därför undvek jag att bråka med honom och tillbaka-kakor, svarade bara på frågor. Ibland kändes det som att byn inte tillmätte röstmönster mer betydelse än "den där meningsbyggnaden är allt lite ulvig!"-argument. Tror man måste skilja mentalt på Stora Ulvtells/Gröntells och små indicier på att någon har svans. Indicier är viktiga, men när det finns Stora Ulvtells/Gröntells så får det allt vara en ordentlig indiciekedja uppbackad av ulvrationalitetsargument för att få mig att svänga.


4. Låt inte lågflygare komma undan!

När jag åkte och fick höra att AFK R1-Fjodor och Osynlig R2-Andersson var de kvarvarande ulvarna gav jag inte mycket för byns chanser. @Anthrox hade dock spelet löst i R4 även om byn glömde bort det i R5. Vi har nog en tendens att hänga upp oss på småsaker aktiva spelare gör och låta lågflygare flyga lågt med några strö-inlägg som låter vettiga. Jag borde t ex reagerat på Fjodors riktigt mellanmjölkiga grön-gul-röd lista i R2, den luktar i efterhand ulvspel taget direkt från Basses instruktionsbok för ulveri.


5. Röstflyttar är bra!

Jag syftar nu inte på min sista i R1, den var ett gigantiskt misstag såklart. Hade jag legat kvar på Impetigo hade nog byn haft en rätt enkel resa mot segern med vaktad Xyas. Men att Vimes velade runt och drog med sig andra var ju helt rätt taktik, det gav riktig gulddata för resten av spelet.


6. Lita på procenten!

Tror både Siar-impetigo och Ulv-Impetigo gärna claimar siare först och tar kommandot i spelet. Tror även Ulv-impetigo är den som vill göra det själv, krävs rätt mycket för att försvara sig, utan hans idoga arbetande i slutet av R1 hade han åkt. Jag köper alltså inte resonemanget att ulv-Impe hade puttat fram någon annan ulv för att claima siarrollen. Men det finns 3 ulvar i spel och bara 1 siare. Då är det 75% att han är ulv allt annat lika. Spela med oddsen! Om jag ska ursäkta mig själv så hade jag nog lite (4) i huvudet, hade varit rätt illa att rösta ut en stark aktiv siare första rundan.


7. Underskatta inte vanligt jävla varulvsspel!

Det är mycket möjligt att Väktad Blodkungssiare var byns bästa väg framåt, men det som tillslut löste spelet var trots allt vanligt jävla varulvsspel. Tror vi nojade lite väl mycket över hur blodet hjälpte ulvarna, och ingen av cirkelröstnings-planerna användes väl i senare rundor?


8. Gör en lista efter spelet!

Den kan du hänvisa till när du är ulv nästa gång och folk tycker du spelar annorlunda! "Vad tyst du är Waterhouse, lite ulvigt allt? Du spelar inte som du brukar!". "Käre bybo, jag försöker följa mina egna råd och tänka innan jag skriver och inte brusa så mycket, se listan jag postade i eftersnackstråden till Vampyrernas maskerad". Moahaha!
Jag tror att jag lyckats följa en 2 punkter eller så på den listan i alla fall...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Jag har tänkt lite på hur jag kan förbättra mitt eget bybospel och vad jag tycker jag gjorde bra (i korthet dålig R1 och hyfsad R2 av mig). Möjligt att det kan vara till hjälp för andra också.


1. Sluta brusa!

Tänk först och skriv sen, och läs ordentligt vad andra skriver. Framförallt i R1 när det är mycket spelare och lite hård data. När det blir för brusigt hinner folk inte läsa ordentligt, och man känner att man behöver upprepa sig, vilket blir en ond cirkel av mer brus. Har man spenderat R1 med att kasta skit omkring sig för att se om något fastnar är det svårare att få andra att ta ens idéer på allvar i senare rundor.


2. Var tydlig, övertydlig!

Har du ett riktigt bra case du verkligen vill att andra ska engagera sig med, var övertydlig med vad du menar. Använd färger, fetstil, lättanvända länkar etc. Detta gäller framförallt om det är en avancerad plan för hur byn ska spela. Det blir svårare för ulvarna att ducka att ta ställning till den då också, och du behöver inte upprepa dig flera gånger. @HerrK som jag hoppas få se igen visar hur fina inlägg man kan göra med både citat och länkar: http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-5-runda-4.82112/post-1211070 Svårt när man mest spelar på mobilen dock.

3. Röstmönster är viktigast!

Jag tyckte Sidd spelade rätt ulvigt i R2, uppfattade det som att han hängde upp sig på småsaker och mest spridde kaos och oro. Men jag hade honom som helgrön pga hans röstmönster i R1 som även grönade Hägerstrand (och till viss mindre del mig och Anthrox). Därför undvek jag att bråka med honom och tillbaka-kakor, svarade bara på frågor. Ibland kändes det som att byn inte tillmätte röstmönster mer betydelse än "den där meningsbyggnaden är allt lite ulvig!"-argument. Tror man måste skilja mentalt på Stora Ulvtells/Gröntells och små indicier på att någon har svans. Indicier är viktiga, men när det finns Stora Ulvtells/Gröntells så får det allt vara en ordentlig indiciekedja uppbackad av ulvrationalitetsargument för att få mig att svänga.


4. Låt inte lågflygare komma undan!

När jag åkte och fick höra att AFK R1-Fjodor och Osynlig R2-Andersson var de kvarvarande ulvarna gav jag inte mycket för byns chanser. @Anthrox hade dock spelet löst i R4 även om byn glömde bort det i R5. Vi har nog en tendens att hänga upp oss på småsaker aktiva spelare gör och låta lågflygare flyga lågt med några strö-inlägg som låter vettiga. Jag borde t ex reagerat på Fjodors riktigt mellanmjölkiga grön-gul-röd lista i R2, den luktar i efterhand ulvspel taget direkt från Basses instruktionsbok för ulveri.


5. Röstflyttar är bra!

Jag syftar nu inte på min sista i R1, den var ett gigantiskt misstag såklart. Hade jag legat kvar på Impetigo hade nog byn haft en rätt enkel resa mot segern med vaktad Xyas. Men att Vimes velade runt och drog med sig andra var ju helt rätt taktik, det gav riktig gulddata för resten av spelet.


6. Lita på procenten!

Tror både Siar-impetigo och Ulv-Impetigo gärna claimar siare först och tar kommandot i spelet. Tror även Ulv-impetigo är den som vill göra det själv, krävs rätt mycket för att försvara sig, utan hans idoga arbetande i slutet av R1 hade han åkt. Jag köper alltså inte resonemanget att ulv-Impe hade puttat fram någon annan ulv för att claima siarrollen. Men det finns 3 ulvar i spel och bara 1 siare. Då är det 75% att han är ulv allt annat lika. Spela med oddsen! Om jag ska ursäkta mig själv så hade jag nog lite (4) i huvudet, hade varit rätt illa att rösta ut en stark aktiv siare första rundan.


7. Underskatta inte vanligt jävla varulvsspel!

Det är mycket möjligt att Väktad Blodkungssiare var byns bästa väg framåt, men det som tillslut löste spelet var trots allt vanligt jävla varulvsspel. Tror vi nojade lite väl mycket över hur blodet hjälpte ulvarna, och ingen av cirkelröstnings-planerna användes väl i senare rundor?


8. Gör en lista efter spelet!

Den kan du hänvisa till när du är ulv nästa gång och folk tycker du spelar annorlunda! "Vad tyst du är Waterhouse, lite ulvigt allt? Du spelar inte som du brukar!". "Käre bybo, jag försöker följa mina egna råd och tänka innan jag skriver och inte brusa så mycket, se listan jag postade i eftersnackstråden till Vampyrernas maskerad". Moahaha!
Bra och tänkvärd lista!

Några saker jag tänker på (med reservation för att jag har lite varulvs-PTSD)

Lågflygandet måste tas på allvar tidigt
Att hålla sig undan är ju en enkel, men ack så effektiv strategi. Dels undgår man att bli kritiserad för något man skrivit och dels börjar ju byn ha ihjäl varandra. Så det är absolut en bra ulv-strategi och som bybo i framtiden lär det nog bli ökat fokus på lågflygarna. Men är det inte lite tråkigt? Jag hoppas ändå på att ulvlaget ska våga ta ut svängarna i framtiden, även om det kan vara riskabelt. Och det vore kul om spelskaparna kunde väva in argument för ulvar att vara mer aktiva genom designen.

Läs de andra spelarna utifrån vilka de är
Vi är ju bortskämda med att känna varandra och därför syns kontrasterna allt tydligare för varje spel som spelas. Jag tänker att vi kan använda den metakunskapen till vår fördel: i stället för att ha en norm som alla förväntas följa, kan vi se flera ”olika” normer i spel. Min fyrfältare är ett försök i den riktningen, att se hur olika spelartyper kan ta sig uttryck i spel.

Vanligt ulvaspel FTW?
Jag gillar mekaniktunga spel också men mest det här vanliga spelet. Och jag tycker mig se att om mekaniken får stor betydelse, tja då sker det lite på bekostnad av vanligt varulvsspel. Så ju mer vi skruvar på formatet, desto mer går spelet mot något annat sorts social deduktion-spel. Och då blir inte traditionella varulvsspelsstrategier lika legitima. Variationen av spel här på WRNU är fantastisk och jag ser fram emot att få ta del av nya galna och geniala spel. Jag ska dock försöka lära mig bättre stt om mekaniken är i fokus, då blir också traditionella strategier mindre viktiga.
 
Top