Varulv Vampyrernas maskerad - R4

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vi vill inte tvinga väktaren att outa. Om det tar ett tag och ingen då outar finns risken att ulvarna claimar väktaren.

Sen är det klart att det hade varit väldigt skönt att kunna gröna en till spelare…
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Vad hade hänt om Impe hade åkt i R1? Vi hade gått in i R2 med en väktad Xyas med siande. Vem hade han siat tror ni? Fanns det något faktiskt scenario där byn hade förlorat då? Finns det någon chans att ulvarna tog chansen att stå på fel sida i R1?
Klart de kan ha röstat på Impe bara för att se gröna ut men det var väldigt tajta och svajig drev, och väldigt höga stakes. Så jag tror det är rätt långsökt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
En annan diskussion värd att hålla nu är väl om väktaren bör outa vid det här laget?
Nja, lite knepig situation just denna runda. Väktaren kan ju inte veta om det var han som väktqde rätt, om ulvarna lät bli at mörda av hövlighet, eller om Genesis gick in och kompenserade byn för sabotage. Så väktaren kan inte vara säker på att den han väktade är grön.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Nja, lite knepig situation just denna runda. Väktaren kan ju inte veta om det var han som väktqde rätt, om ulvarna lät bli at mörda av hövlighet, eller om Genesis gick in och kompenserade byn för sabotage. Så väktaren kan inte vara säker på att den han väktade är grön.
Om jag vore SL och Ulvarna aviserat att INTE använda sitt nattmord pga situationen med Dodde så finns möjlighet för SL att informera detta.
Är väl fair-game.
Finns ju också möjlighet att SL gick in och nollade nattmordet i vilket fall utan att outa någon sida om fallet.
Jag tror dock @Genesis låtit situationen vara - det som händer får vara en del av spelet.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
En annan diskussion värd att hålla nu är väl om väktaren bör outa vid det här laget?
Jag tänker så här. En outning ger oss en grön och en röd, ulvarna lär ju counterclaima för att köpa tid.
Har vi råd med att bli av med väktaren? Den har ju trots allt en chans att stoppa ulvarnas mord (igen?)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Om jag vore SL och Ulvarna aviserat att INTE använda sitt nattmord pga situationen med Dodde så finns möjlighet för SL att informera detta.
Är väl fair-game.
Finns ju också möjlighet att SL gick in och nollade nattmordet i vilket fall utan att outa någon sida om fallet.
Jag tror dock @Genesis låtit situationen vara - det som händer får vara en del av spelet.
Sant, SL kunde gott ha meddelat oss utan att egentligen ha stört spelet.

Så kanske är det ok att outa väktare ändå. Åtminstone om den väktade är på väg att hängas. Väktaren själv får göra den bedömningen.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Det finns ju vinbägar-möjlighet här va.
Ponera att du och Octa vet och då låssas hitta på varianter om lur.

Eftersom du nu lyft upp frågan i ljuset så får vi väl dra den diskussionen även fast spelet då kanske är brutet:

Tänkte också på det där med Anthrox reaktion.
Min kommentar inom parantes var för att jag läst Anthrox direkt-kommentar till Sodde, så jag upprepade det uppenbart viktiga i saken.

Mina anteckningar nu:
@Anthrox
Post R3: 152
Är denna post skriven av en ulv som vet sanningen?
Och @Basenanji tummar upp.

Jag tolkar de som att de tyckte det var ett så märkligt beslut av Sodde och att de villa kolla om han skulle återkomma med nya besked.


Nu har vi redan i årets första spel haft märkligheter att fundera på.
Hägerns stressröst efter deadline och nu Soddes avhopp med oväntad överraskning.
Sidd är jag lika förvirrad och blind över Basse och Brynolf som Basenanji var över Octa och Häger?
Jag inser när jag funderar på att jag känner mig osäker på Basenanji nu när jag funderar varv 3.

I så fall håller jag nog Andersson och Basenanji som rödast.

Jag provar att starta ett tåg mot Basenanji och likt honom försöker få ut lite fart!

Röst: @Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Idag föreläsning och seminarier hela vägen till 16. kan nog bara sticka in huvudet litegrand. Jag skulle bli jätteglad om fler kunde etsat Andersson-drevet, för jag tror att han då kommer bli lite mer aktiv<<<<dvs han är ulv och vill nu kämpa emot.

Ni kan ju alltid byta senare ändå.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,362
Vi vill inte tvinga väktaren att outa. Om det tar ett tag och ingen då outar finns risken att ulvarna claimar väktaren.

Sen är det klart att det hade varit väldigt skönt att kunna gröna en till spelare…
Jag tänker ju att vi inte nödvändigtvis kommer automat-gröna en spelare som ensam kommer ut som väktare, eftersom det finns en sannolikhet att väktaren redan är död och det ligger något annat i grund för att nattmordet avvärjdes.
Men å andra sidan så medför ju det att det inte riktigt finns något syfte i att outa väktare nu, annat än att plocka ett till dubbelclaim och jag är inte säker på om vi har råd att ta fel på ett sådant.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
850
Så då är vi på 4 BP hos ulvarna om de inte vunnit utröstningar, 5 BP hos ulvarna om de vunnit en och 6 BP om de vunnit två.

Om vi missar den kommande utröstningen så har vi inte råd med att ulvarna nattmördar en 2 BP-spelare i fall 2/3, vilket de gör om väktaren outar eftersom väktaren ju blir tvungen att självväkta efter en outning.

Jag är ändå lite för att vi outar eftersom det skulle kännas renande med två väktarclaim mot varandra, tillbaka på ruta ett liksom, men jag tror inte det skulle ge bäst odds. Absolut läge för en ulv att få in förstaclaim här i så fall (så tillbaka till R1 även så).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Jag tänker så här. En outning ger oss en grön och en röd, ulvarna lär ju counterclaima för att köpa tid.
Har vi råd med att bli av med väktaren? Den har ju trots allt en chans att stoppa ulvarnas mord (igen?)
Mm, ja de har väl råd att counterclaima. Och då har vi 50/50 att pricka rätt. Failar vi det så får ulvarna definitivt 2bp för mord och landar väl rimligen på 6bp till R5. Om inte Octa är ulv för då vinner de direkt.

Så i R5 har vi en definitiv ulv och en grönad spelare. Ulv nr 3 vinner då medan vi hänger ulv nr 2.

Nja, risky va?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
850
Hejsan! Du tycker alltså inte jag grönats nåt av R3?

Vad är det som gör att du tycker Octa är grönare än jag?
Hej själv! Jag tycker det känns svårt som fan att ta R3 med i beräkningarna utan att det påverkar mitt humör, så jag försöker låta bli. Har du något särskilt du vill hänvisa till?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,362
Så då är vi på 4 BP hos ulvarna om de inte vunnit utröstningar, 5 BP hos ulvarna om de vunnit en och 6 BP om de vunnit två.

Om vi missar den kommande utröstningen så har vi inte råd med att ulvarna nattmördar en 2 BP-spelare i fall 2/3, vilket de gör om väktaren outar eftersom väktaren ju blir tvungen att självväkta efter en outning.

Jag är ändå lite för att vi outar eftersom det skulle kännas renande med två väktarclaim mot varandra, tillbaka på ruta ett liksom, men jag tror inte det skulle ge bäst odds. Absolut läge för en ulv att få in förstaclaim här i så fall (så tillbaka till R1 även så).
Väktaren *måste* inte väkta sig själv, speciellt inte om väktaren bara har 1 poäng. Då är det nog viktigare att väkta en spelare med många poäng för att försöka ge byn en extra runda. Vi är på upploppet nu och det är knappast många rundor kvar liksom.
Men jag tror nog ändå det är bäst om väktaren avvaktar åtminstone en runda till. Prickar hen en väktning i natt så vet vi ju att väktaren lever iaf, och det motverkar ju att en ensam ulv claimar rollen.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Mm, ja de har väl råd att counterclaima. Och då har vi 50/50 att pricka rätt. Failar vi det så får ulvarna definitivt 2bp för mord och landar väl rimligen på 6bp till R5. Om inte Octa är ulv för då vinner de direkt.

Så i R5 har vi en definitiv ulv och en grönad spelare. Ulv nr 3 vinner då medan vi hänger ulv nr 2.

Nja, risky va?
Ja det är det jag också ser. Tycker inte att claima väktare är särskilt konstruktivt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Hej själv! Jag tycker det känns svårt som fan att ta R3 med i beräkningarna utan att det påverkar mitt humör, så jag försöker låta bli. Har du något särskilt du vill hänvisa till?
Att jag var villig att låta Sod leva tex? Läs igenom mina inlägg i R3, det ger ett gladare humör, promise!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Sidd är jag lika förvirrad och blind över Basse och Brynolf som Basenanji var över Octa och Häger?
Jag inser när jag funderar på att jag känner mig osäker på Basenanji nu när jag funderar varv 3.

I så fall håller jag nog Andersson och Basenanji som rödast.

Jag provar att starta ett tåg mot Basenanji och likt honom försöker få ut lite fart!

Röst: @Basenanji
Bra att du är med fjodde.
Vi behöver få mer input från dig.
Jag har läst dig som grön å det vore strålande om du kunde delta mer idag för att göra allt för att bekräfta det.
Det blir svårt annars.

Basse har varit med lite på en höft tycker jag.
Som en ulv som utifrån gör lite instick utan att följa oss andra som frenetiskt försöker gräva fram skit.

Jag har ju fastnat på brynolf men funderar på om inte Andersson bara lallar med oss och håller sig undan.

Du som är lite insatt i och ”känner” lågflygartänket 😉: vad tror du om Andersson?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Du som är lite insatt i och ”känner” lågflygartänket 😉: vad tror du om Andersson?
Jag tycker Andersson är röd. Av följande skäl.
- Dyker in i R2 tidigt men inte aktiv R1 slut.
- Dyker oväntat upp R3, lägger 2-3 inlägg och försvinner.
- Vi pingar honom och drevar och han kommer inte in
Om jag vore lågflygande bybo så lär man iallafall mäkta med att komma in och gorma och skrika häng inte mig, eller iallafall ge byn mer information.
Sen är det såklart beklämmande om man har svårt att göra det på grund av livsåtaganden men det har han ju inte pingat mer än för bakfylla och även om han hade en redig fest så borde han förhoppningsvis nu börjat nyktra till lite.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Jag tycker Andersson är röd. Av följande skäl.
- Dyker in i R2 tidigt men inte aktiv R1 slut.
- Dyker oväntat upp R3, lägger 2-3 inlägg och försvinner.
- Vi pingar honom och drevar och han kommer inte in
Om jag vore lågflygande bybo så lär man iallafall mäkta med att komma in och gorma och skrika häng inte mig, eller iallafall ge byn mer information.
Sen är det såklart beklämmande om man har svårt att göra det på grund av livsåtaganden men det har han ju inte pingat mer än för bakfylla och även om han hade en redig fest så borde han förhoppningsvis nu börjat nyktra till lite.
Till detta kommer förstås att han röstar på Xyas i R1.
 
Top