Re:
"Som rolig trivia kan nämnas att vägsalt och bordssalt faktiskt är olika saker och att vägsalt varken smakar likadant eller konserverar lika bra (på grund av sitt större innehåll av kaliumklorid). Det har skett flera tragiska dödsfall när folk försökt konservera mat (t.ex grava lax) med "mineralsalt" (som också till stora delar är kaliumklorid)."
Jo, fast jag tyckte det var så roligt att "man saltar ju inte vägarna för att de skall smaka bättre" så jag gjorde en fuling. Salter används ju också för att få till färger i fyrverkerier och jag hade inledningsvis tänkt och få med det också, men det blev lite för långsökt så jag lät bli.
"Presenteras denna teknik i Vampire? Beskrivs intrigerna med fokus på hur man använder dem för att skapa skräck med?"
Behövs inte. Den här diskussionen visar ju tydligt att en sådan artikel skulle vara till större irritation än nytta i alla fall. Alla gillar ju inte intriger utan vill kanske skrämmas med andra medel. Men det har ändå inte med saken att göra. I Kult står det inte tips om hur man gör äckel- eller ångestskräck. I
Hôl står det inte hur man spelar rollspel överhuvudtaget, ändå är det ju ett rollspel.
Vill man ha spelledarhjälp så är inte vampire ett BRA rollspel. Någon annan slutsats kan man inte dra av det argumentet. Vilket jag sagt tusen gånger utan att få någon intelligent motreplik.
Att du förstör mina fina "alla rollspel är bra, fast på olika sätt"-sluttrådar med sådana gamla idisslade argument är lite trött. Nu måste jag ju hitta på ett nytt sätt att sluta diskussionen på med klädsam elegans...
..få se...
Äh, jag låter nog bara bli. En del behöver tärningar och speciella kapitel för att få till skräck, jag tycker nog mer synd om dem än vad jag vill övertyga dem om att annat kan vara läskigt också. När jag tänker på alla skräckäventyr jag skrivit och spellett i Mutant (helt enligt reglerna och spelets anda ,btw) och tänker på att det finns spelledare som aldrig ens skulle komma på tanken att försöka för att de inte tror att reglerna är tillräckligt läskiga i sig, då känner jag mig mest lyckligt lottad som slipper låta min spelupplevelse begränsas av sådana flyktiga ting som "stämningshjälp" och "skräckregler".
Blotta tanken på att gå miste om de unika skräckmöjligheter som finns i vampire (och som delas av spelare från vitt åtskiljda spelgrupper i hela landet utan att de har några "instruktioner" att följa om hur de skall spelleda för att lira "som det är tänkt") är mer skrämmande i mina ögon än vad alla arkonter, elder things och malkavians är tillsammans.
/Rising